search
menu

جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

[ پنهان کردن ]
پارک‌های دیدنی تهران
کوه‌ های تهران
مراکز خرید و بازارهای تهران؛ مکان‌های تفریحی گرم تهران در زمستان
کاخ‌های تهران؛ شاهانه‌ترین مکان دیدنی تهران
موزه‌های تهران؛ قدیمی و باشکوه
آثار تاریخی تهران؛ معرفی قدیمی‌ترین دیدنی های تهران
روستاها و آثار طبیعی پایتخت؛ معرفی بهترین جاهای سرسبز تهران
مکان‌های مذهبی تهران
تهران را با دین این مکان‌ها بشناسید
شهربازی‌ها و مراکز تفریحی؛ معرفی بهترین جاهای تهران برای تفریح
مکان‌هایی برای عاشقان فرهنگ و هنر
خیابان‌ های تهران
جاهای دیدنی تهران در شب
تهران بزرگ، پایتخت کشور عزیزمان ایران، شهری پرجمعیت و بسیار شلوغ است. هرکسی در طول عمر خود حداقل یک بار به تهران سفر می‌کند. البته همیشه برای خرید بلیط هواپیما و سفر به تهران نیاز نیست که برای انجام کارهای تجاری و اداری به این شهر سفر داشته باشید. تهران یکی از مقاصد تفریحی برای سفر محسوب می‌شود. جالب است بدانید که کلان‌شهر تهران بناهای تاریخی، جاهای دیدنی و مکان‌های تفریحی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. برای افراد علاقمند به تاریخ، بازدید از کاخ‌ها و موزه‌ها، برای کسانی که به خرید و مراکز خرید علاقه دارند بازارها و مراکز مدرن و برای دوستداران طبیعت پارک و مناطق طبیعی بکر توصیه می‌شود. در این نوشته با ما همراه باشید تا با معرفی جاهای دیدنی تهران و مکان‌های دیدنی این شهر بیشتر آشنا شویم.
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

پارک‌های دیدنی تهران


تعداد پارک‌ های تهران آنقدر زیاد است که نمی‌توان تمام آن‌ها را در یک لیست معرفی کرد. هیچ ناحیه‌ای در تهران نیست که لااقل دارای یک یا دو پارک بزرگ نباشد. پارک‌های تهران در شمال و جنوب و شرق و غرب تهران پراکنده هستند و شما در هرجایی از تهران که اطراق کرده‌ باشید به تعدادی از آن‌ها نزدیک خواهید بود. برخی از مهم‌ترین پارک‌های تهران عبارتند از پارک چیتگر، پارک ایران‌زمین، بوستان گفتگو، پارک نهج‌البلاغه، پارک شهر، پارک شفق، پارک خانه هنرمندان و پارک دانشجو. با این حال در ادامه شما را با زیباترین و معروف‌ترین بوستان‌های تهران بیشتر آشنا خواهیم کرد.

دریاچه چیتگر یا شهدای خلیج فارس


اگر برای روز تعطیل و مخصوصا جمعه خود برنامه ریزی می‌کنید؛ دریاچه شهدای خلیج فارس یا همان دریاچه چیتگر یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها و مکان‌ های دیدنی تهران برای خوش گذارنی است. دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس که چند سالی است که در منطقه ۲۲، اتوبان همت غرب، خروجی دریاچه چیتگر افتتاح شده است. بهتر است بدانید که در اطراف دریاچه تفریحات مختلفی به صورت چهار فصل آماده و فراهم شده است. همچنین در کنار دریاچه فود کورت‌های بزرگ با منظره رو به دریاچه مشغول بکار هستند. شما می‌توانید در کنار دریاچه شهدای خلیج فارس و سرو غذای خوشمزه لحظات ناب و خاطره انگیزی را کنار عزیزانتان سپری کنید.
نشانی و نحوه دسترسی: تهران، بزرگراه خرازی، خروجی دریاچه شهدای خلیج فارس. این مسیر برای دسترسی با خودرو شخصی است. اما با رفتن به مترو ایستگاه صادقیه هم می‌توانید به این دریاچه دسترسی داشته باشید.

جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

پل طبیعت؛ بهترین مکان برای تهران گردی در شب


پل طبیعت پلی است که بر فراز اتوبان مدرس که پارک طالقانی و پارک آب و آتش را به هم متصل می‌کند. پل طبیعت یکی از مکان‌ های دیدنی تهران است که قدم زدن روی آن حس ترس و لذت را باهم منتقل می‌نماید؛ چون در واقع اتوبان زیر پای شما قرار دارد. پل طبیعت شما را به مکان‌های دیدنی از جمله: فانوس دریایی بوستان بنادر، برج‌‌های آتش بوستان ابراهیم و گنبد مینا خواهد رساند و با عبور از این پل از این جاذبه‌ها هم براحتی می‌توانید دیدن کنید. اگر به گردش در شب علاقه دارید حتما دوربین خود را همراه داشته باشید تا همزمان با پیاده روی روی پل طبیعت از مناظر و نور پردازی زیبای تهران عکاسی کنید و این لحظات هیجان انگیز را به یادگار با خود داشته باشید. همچنین بهتر است بدانید که کافه‌هایی روی پل طبیعت قرار دارند که می‌توانید غذای مورد علاقه خود را با چشم اندازی از تهران میل کنید. برای رفتن به پل طبیعت تاکسی بهترین وسیله است، شما می‌توانید با تاکسی‌های خطی‌ میدان ونک، در کنار پل هوایی مترو حقانی پیاده شوید و به سمت دیگر اتوبان که پل طبیعت در آنجا قرار دارد، بروید.
نشانی: تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، پارک آب و آتش
دسترسی به پل طبیعت
از طریق مترو: اگر می‌خواهید بهترین انتخاب را برای رسیدن به پل طبیعت داشته باشید با مترو در ایستگاه شهید حقانی پیاده شده و با ۵ دقیقه پیاده روی به ورودی پارک حقانی برسید. پل طبیعت در حقیقت پلی است که پارک حقانی و پارک آب و آتش را به یکدیگر وصل کرده است.
از طریق اتوبوس: بهتر است اگر قصد رفتن به پل طبیعت با وسیله نقلیه عمومی را دارید فقط از مترو استفاده کنید چون بهترین راه است.
از طریق ماشین شخصی: اگر با ماشین شخصی به سمت پل می‌روید دو راه پارک طالقانی و پارک آب و آتش را در پیش خواهید داشت. که آن را می‌توانید طبق نقشه یا گوگل مپ به راحتی طی کنید.
مسیریابی از محل کنونی شما به پل طبیعت

جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


پارک ساعی


پارک ساعی در واقع یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین جای دیدنی تهران است. پارک ساعی بخش‌های مختلفی دارد که یک قسمت از پارک که محل نگه‌داری پرندگان است به باغ ژاپنی‌ها شهرت دارد. زمین بازی، زمین اسکیت، زمین تنیس روی میز، فضای سبز و آلاچیق برخی از امکانات تفریحی و سرگرمی پارک ساعی است. همچنین از پارک ساعی بعنوان فستیوال درختان سرو هم یاد می‌شود.
نشانی و نحوه دسترسی: اگر اتوبوس را برای رفتن به پارک ساعی انتخاب می‌کنید؛ با استفاده از از اتوبوس‌های خط راه‌آهن – تجریش یا راه‌آهن – پارک‌وی با طی کردن سه ایستگاه به سمت جنوب شهر در یکی از ایستگاه‌‌های آبشار یا پله سوم پیاده شوید و به پارک ساعی بروید.
مسیریابی از محل کنونی شما به پارک ساعی

جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


پارک جنگلی لویزان؛ شمالی کوچک در تهران


پارک جنگلی لویزان یا همان پارک جنگلی شیان یکی از زیباترین مکان‌ های دیدنی تهران در شمال شرق شهر است. پارک جنگلی لواسان به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود. قرار گرفتن در ناحیه کوهستانی یکی از مهم‌ ترین مزیت‌های پارک جنگلی لویزان محسوب می‌شود. بسیاری از اهالی تهران علاقه دارند که غروب پایتخت را از بام شیان که در قسمت غربی پارک و در بالاترین بخش پارک لویزان قرار دارد؛ تماشا نمایند. از جمله امکانات موجود در پارک لواسان می‌توان به بوفه، مسجد، رستوران، کافه، سوپر مارکت، آلاچیق، منقل، سکوی کمپ و سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد. با خرید بلیط هواپیما تهران می توانید راحت و سریع به تهران سفر کنید و از جاهای دیدنی آن دیدن کنید.
نشانی و نحوه دسترسی: پارک جنگلی لویزان در شمال شرق تهران، اتوبان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال واقع شده است.

جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی



بوستان جمشیدیه


اگر می‌خواهید پارکی را بعنوان یکی از جاهای دیدنی تهران با معماری متفاوت انتخاب کنید؛ بوستان جمشیدیه یا همان پارک جمشدیه یکی از بهترین گزینه‌ها است. بوستان جمشیدیه با کف پوش‌های سنگی ناهموار واقعا حس راه رفتن در جنگل را برای انسان تداعی می‌کند. آبشار مصنوعی، حوض زیبا و تعدادی سازه‌های هنری تجسمی از جمله زیبایی‌های دوست داشتنی و خاص بوستان جمشیدیه است. اگر دلتان پیاده روی در هوای دل انگیز می‌خواهد حتما سری به بوستان جمشیدیه بزنید. از دیگر امکانات و زیبایی‌های خارق العاده بوستان جمشیدیه، نگارستان جمشیدیه، آمفی‌تئاتر، برکه، آلاچیق، قفس پرندگان، تندیس‌های جورواجور با مفهوم‌های مختلف طبیعی و فرهنگی و عرفانی، رستوران، آب‌نما و سرویس بهداشتی را می‌توان نام برد.
نشانی و نحوه دسترسی: برای دسترسی آسان به بوستان جمشدیه می‌توانید با خط یک مترو به میدان تجریش بروید. همچنین با استفاده از تاکسی که در میدات تجریش مشغول بکار هستند، از سمت میدان قدس به پارک جمشیدیه می‌توان رفت.
مسیریابی از محل کنونی شما به بوستان جمشیدیه


جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


بوستان آب و آتش


یکی از بوستان‌های تهران که متفاوت و منحصر به فرد است و از مکان‌های دیدنی تهران محسوب می‌شود، بوستان آب و آتش است. بوستان آب و آتش یا بوستان حضرت ابراهیم (ع) چهار برج آتش، آبنما، فضای بازی با آب، چادری ۷۰۰ متری با روی گردان ۳۷۰ نفری، پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه رانی، فانوس دریایی، آلاچیق و محیط سبز را در زمینی با مساحت ۲۴ هزار مترمربع در خود جای داده است. بهتر است بدانید که بوستان آب و آتش در شمال مجموعه تفریحی اراضی عباس آباد تهران قرار گرفته است.
نشانی و نحوه دسترسی: همان‌طور که در قسمت‌های قبلی گفته شد برای دسترسی به پارک آب و آتش می‌توانید در ایستگاه مترو حقانی در خط یک مترو از قطار پیاده شوید و با ۱۵ دقیقه پیاده روی و گذر از پل طبیعت به بوستان آب و آتش برسید. برای رفتن به این بوستان از طریق خودروی شخصی می‌توانید، در خیابان جردن یا نلسون ماندلا به ‌سمت شمال بروید و بعد از خروجی بزرگ راه همت، می‌توانید به ورودی پارک آب و آتش در خیابان شهیدی دسترسی پیدا کنید.
مسیریابی از محل کنونی شما به بوستان آب و آتش

جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


بوستان باغ ایرانی تهران؛ خلوتگاهی برای آرامش پایتخت نشینان


بوستان باغ ایرانی یکی دیگر از مکان‌ های دیدنی تهران است. بوستان باغ ایرانی در یکی از محله‌های قدیمی تهران به نام ده ونک با مساحتی حدود ۳.۴ هکتار در محدوده شهرداری منطقه ۳ واقع شده است. جالب است بدانید که حدود ۲.۵ هکتار از سطح بوستان باغ ایرانی فضای سبزی مملو از گیاهان و درختانی از قبیل برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن و بوته‌های فصلی و دائمی کاشته شده است. نشستن روی نیمکت‌هایی که در میان درخت‌های سربهفلک کشیده آرامش روحی خاصی را به گردگشران و مهمانان خود هدیه خواهد داد.
نشانی: تهران، منطقه 3، محله ده ونک، کوچه صابری
دسترسی به باغ ایرانی تهران
از طریق مترو: قبل از شروع باید بگوییم که استفاده از مترو تهران برای رفتن به باغ ایرانی پیشنهاد ما نیست. زیرا مسیر طولانی و چندین ایستگاه مترو و اتوبوس خسته‌تان می‌کند. بهتر است به بقیه گزینه‌های پیش رو که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم فکر کنید.
از طریق اتوبوس: برای استفاده از اتوبوس می‌توانید در ایستگاه پل مدیریت پیاده شده و با مقداری پیاده روی به ورودی باغ ایرانی تهران برسید.
از طریق ماشین شخصی: برای استفاده از خودرو شخصی باید در تقاطع بزرگراه چمران و آیت الله هاشمی رفسنجانی، به سمت بزرگراه هاشمی بروید و در اولین خروجی به خیابان پیروزان بپیچید. در پیروزان باید به سمت خیابان صابری بروید و پس از آن در اواسط مسیر خود، می‌توانید ورودی باغ را پیدا کنید.
مسیریابی از محل کنونی شما به بوستان باغ ایرانی
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

باغ پرندگان


باغ پرندگان از مکان‌های دیدنی تهران با مساحت ۲۳ هکتار است. باغ پرندگان، در شمال شرق تهران در خیابان کوهستان قرار دارد. باغ پرندگان تهران در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ شمسی افتتاح شد. بهتر است بدانید که در حال حاضر ۵۷ گونه پرنده از قبیل کبوتر، طوطی، اردک، قوی سفید، غاز، فنچ، جغد، شاهین، عقاب، طاووس در باغ پرندگان نگهداری می‌شوند. شایان ذکر است که تمام فضای باغ پرندگان گلکاری شده است. جالب است بدانید که بیشتر پرندگان در باغ پرندگان در فضای باز نگهداری می‌‌شوند.
نشانی: تهران، بزرگراه شهید بابایی شرق، بعد از خروجی هنگام، لاین کندرو شهرک امید، خیابان کوهستان
دسترسی به باغ پرندگان
از طریق مترو: برعکس موارد دیگر استفاده از مترو برای رفتن به باغ پرنگان گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود زیرا اگر از مترو تهران استفاده کنید از ایستگاه مترو شهید باقری که نزدیک‌ترین ایستگاه به باغ است ۵ کیلومتر فاصله وجود دارد پس بهتر است از تاکسی برای آمدن به باغ استفاده کنید.
از طریق اتوبوس: برای رفتن به این‌ باغ اگر می‎خواهید از اتوبوس استفاده کنید، لازم است بدانید که نزدیک‎ترین ایستگاه اتوبوس خط واحد، ایستگاه شهید رسولی است که تا باغ حدود ۳۰۰ متر پیاده روی دارد.
از طریق ماشین شخصی: دسترسی به باغ پرندگان با ماشین شخصی یا تاکسی‌های آنلاین بهترین راه است. سعی کنید از این روش برای گردش خود در این مکان بهره بگیرید.
مسیریابی از محل کنونی شما به باغ پرندگان
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

پارک ژوراسیک؛ یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران برای کودکان


یکی از جذاب ترین مکان‌های دیدنی تهران مخصوصا برای بچه‌ها پارک ژوراسیک یا همان ژوراسیک پارک است که در سعادت آباد، انتهای بلوار پاک نژاد، میدان بهرود، بلوار شقایق، خیابان عزتی قرار دارد. در پارک زیبا ژوراسیک ماکت‌های بزرگ و طبیعی از ۲۸ نمونه دایناسور که می‌‌توانند تا حدودی حرکت هم داشته باشند برای بازدید عموم آماده سازی شده است. همچنین نورپردازی و صداپردازی حرفه‌ای، در پارک ژوراسیک انجام شده است که باعث افزایش اطلاعات کودکان در مورد دایناسورها شده است. کودکان در پارک ژوراسیک هیجان زیادی را تجربه خواهند کرد.
نشانی و نحوه دسترسی: تهران، سعادت آباد، انتهای بلوار پاک‌ نژاد، میدان بهرود، بلوار شقایق، پایین‌تر از پارک پرواز، اگر به غیر از خودرو شخصی به دنبال راهی برای رسیدن به پارک ژوراسیک می‌گردید بهتر است در ایستگاه مترو میدان صنعت پیاده شوید و ادامه مسیر را به تاکسی‌ها بسپارید.
مسیریابی از محل کنونی شما به پارک ژوراسیک
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


کوه‌ های تهران


تهران در مجاورت رشته کوه‌های البرز قرار گرفته و همین موضوع باعث شده که شمال تهران پر از تفرجگاه‌های کوهستانی باشد. تفرجگاه‌هایی مانند منطقه تفریحی دربند، درکه، داراباد، گلابدره و بام تهران در ولنجک. در تمام این تفرجگاه‌ها امکان پیاده‌روی و غذاخوردن و هواخوری در خوش آب و هواترین مناطق تهران برای شما فراهم است. در برخی از آن‌ها مانند گلابدره و بام تهران امکانات بازی و سرگرمی نیز موجود است. به عنوان مثال اسکیپ روم انیگما یا اتاق فرار، سورتمه، سینمای ۷ بعدی، تله‌کابین و دیگر بازی‌های مهیج گردشگران زیادی را به بام تهران می‌کشاند. در ادامه با چند کوه تفریحی تهران آشنا خواهیم شد.


درکه؛ گل سرسبد مکان های دیدنی تهران


درکه یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران است که در محلات ییلاقی شمیرانات در امتداد دره مصفایی قرار دارد. بد نیست بدانید که تاریخچه درکه به حدود قرن ۵ هجری برمی‌گردد. درکه محل و مسیر کوهستانی در شمال غرب تهران است. همچنین یکی از تفریحگاه‌های مهم و قدیمی تهران و از مسیر‌های محبوب کوه‌پیمایی در تهران است. درکه ییلاق خوش آب و هوایی در پای کوه‌های بلند البرز، تنورهای قدیمی، هاون‌های سنگی تراش خورده همگی از جاذبه‌های موجود در درکه هستند.
نشانی و نحوه دسترسی: برای رفتن به درکه با مترو می‌توانید از خط یک مترو استفاده کرده و در ایتسگاه میدان تجریش پیاده شوید. پس از آن باید با ون‌ها یا تاکسی‌های آنلاین به سمت درکه حرکت کنید. مسیر دیگری که در دسترس دارید طی کردن مسیر با خودرو شخصی است که باید وارد بزرگ راه شهید چمران شده و پس از عبور خیابان‌های یمن و فضل الله، وارد خیابان داودیان شوید تا بتوانید خود را به درکه برسانید.

جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

ییلاق فشم و لواسان


منطقه فشم و لواسان در حاشیه شمال شرق تهران قرار دارند آب و هوا در مناطق فشم ولواسان بقدری خوش و تمیز است که این مناطق حتی بین ساکنین پایتخت نیز جزو مهم‌ترین و پر طرفدارترین مکان‌های دیدنی تهران محسوب می‌‌شود. بیشتر افراد جاده فشم را با رستوران‌های کنار جاده می‌شناسند. همچنین رستوران‌ها و کافه‌‌های زیادی در حاشیه جاده فشم و لواسان هستند که شما می‌‌توانید ساعت‌‌ها دراین مکان‌ها تفریح کنید و از طبیعت جذاب و بکر رودخانه لذت ببرید. برای رفتن به فشم و لواسان کافی است به اتوبان باقری، جاده لشگرک، بلوار امام خمینی، بروید.
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی



مراکز خرید و بازارهای تهران؛ مکان‌های تفریحی گرم تهران در زمستان


نیاز به توضیح نیست که اگر اهل خرید کردن هستید، هیچ جایی بهتر از تهران پیدا نمی‌کنید. تعداد به حدی زیاد است که برای خرید کردن حتماً باید نیارها و اولویت‌های خود را بدانید تا مرکز خرید مناسب با توقع‌تان را پیدا کنید. در ادامه تعدادی از بزرگترین مراکز خرید تهران را معرفی می‌کنیم. برای اشنایی بیشتر، مقاله مراکز خرید در تهران را بخوانید.

ایران مال؛ مدرن‌ترین پاساژ ایران


بازار بزرگ ایران مشهور به ایران مال به عنوان یکی از پنج مال یا همان مرکز خرید برتر جهان است. ایران مال از مکان‌های دیدنی تهران یکی از عظیم ‌ترین پروژه‌‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی بین دو کلان‌شهر تهران و کرج قرار دارد. ایران مال در زمینی به مساحت ۳۱۷ هزار متر مربع در میان ۳ فرودگاه مهرآباد، پیام و امام خمینی (ره)، در شمال غربی تهران بزرگ و حاشیه پارک چیتگر، همجوار دامنه‌‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز و نزدیکی دریاچه خلیج فارس، در منطقه ۲۲ و انتهای اتوبان شهید همت و شهید خرازی ساخته شده است. ایران مال حدود ۵۰۰ هزار متر را به واحد‌های تجاری اختصاص داده است و ۲۰۰ رستوران و ۴۰ سینما را در خود جای داده است.
نشانی: تهران، اتوبان شهید خرازی غرب به شرق، نرسیده به خروجی دریاچه چیتگر (شهدای خلیج فارس)
دسترسی به ایران مال
از طریق ماشین شخصی: بهترین راه برای رفتن به ایران مال استفاده از ماشین شخصی است زیرا مترو و اتوبوس‌ آن قدر از این مجموعه تجاری و تفریحی دور است که برای هر کدام جدا از صبر و ماندن در هر ایستگاه در آخر باید باز هم هزینه کنید تا به درب ورودی ایران مال برسید.
مسیریابی از محل کنونی شما به ایران مال
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

بازار تجریش؛ دنیایی از رنگ


گشت زدن در بازار یکی از لذت بخش ‌ترین تجربه‌‌های سفر است. بازار تجریش بدلیل معماری قدمی و حجره‌های گنبدی شکل را می‌توان یکی از مکان‌های دیدنی تهران دانست. بازار تجریش در واقع نمایشگاهی از مواد غذایی، سبزیجات و میوه‌‌هایی که با نظم و زیبایی و با طراوت بی انتها کنار هم چیده شده‌اند، است. اگر شما با قصد خرید به بازار تجریش نرفته باشید، دیدن این همه رنگ و زیبایی شما را به وجد می‌آورد و بدون شک تصمیم خود را عوض خواهید کرد.
همچنین شما می‌توانید اشیایی مانند چینی، ترمه و ظروف مسی را به عنوان سوغات تهران و یادگاری از سفر به تهران و بازدید از بازار تجریش خریداری کنید.
نشانی و نحوه دسترسی: برای دسترسی راحت آسان به بازار تجریش باید در آخرین ایستگاه خط یک مترو؛ ایستگاه تجریش از قطار پیاده شوید. پس از خروج از خروجی جنوبی ایستگاه با پنج دقیقه پیاده‌روی در خیابان شهرداری به سمت غرب به ورودی بازار تجریش خواهید رسید. همچنین می‌توانید از تاکسی‌هایی که از تمام نقاط شهر مانند پایانه شهید نظری در میدان آزادی، به میدان تجریش تردد می‌کنند استفاده کنید.
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

بازار تهران


اگر به خرید و گردش در مراکز خرید علاقه دارید بازار بزرگ تهران که یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای تهران است. قدمت بازار تهران به سال‌های ۹۰۰ تا ۹۲۰ خورشیدی باز می‌گردد. سقف‌های در بخش‌های قدمی بازار به شکل طاق و گنبد ساخته شده است و نور داخل بازار از روزنه‌های آجری این گنبد‌ها تامین می‌شود. بهتر است بدانید که شما با رفتن به بازار تهران در واقع یک تیر با دونشان خواهید زد. اول اینکه از یک بنای تاریخی و قدیمی بازدید می‌کنید. نکته دوم اینکه با کمترین هزینه، بیشترین خرید را خواهید کرد چون قیمت اجناس در بازار تهران خیلی ارزان‌تر نسبت به سایر مراکز خرید است. شایان ذکر است که بازار تهران روز‌های تعطیل باز نیست.
نشانی و نحوه دسترسی: شما می‌توانید با خط یک مترو یعنی تجریش – کهریزک از ایستگاه‌های خیام و ۱۵ خرداد به بازار بروید. همچنین از پایانه‌های صادقیه و آزادی می‌توانید از تاکسی هم استفاده کنید.
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

بازارچه عودلاجان؛ بزرگ‌ترین بازار صنایع دستی ایران


اگر به صنایع دستی و هنر‌های تجسمی علاقه دارید؛ بازارچه عودلاجان، نخستین بازارچه دایمی صنایع دستی کشور و از مکان‌های دیدنی تهران است. بد نیست بدانید که مرمت و بازسازی بازارچه عودلاجان از سال ۱۳۹۱ با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران و کسبه بازار آغاز شده است. بازارچه عودلاجان در سال ۹۵ افتتاح گردید. بازارچه عودلاجان، نخستین بازارچه و نمایشگاه دائمی هنرهای سنتی و صنایع دستی در پایتخت است. اگر شما قصد خرید هم نداشته باشید اجناس رنگارنگ و سنتی خوشگل و با سلیقه شما را حتما از تصمیم خود منصرف می‌نماید. این بازارچه در منطقه ۱۲ تهران، خیابان ۱۵ خرداد واقع شده است.
مسیریابی از محل کنونی شما به بازارچه عودلاجان
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


کاخ‌های تهران؛ شاهانه‌ترین مکان دیدنی تهران


در تهران کاخ‌های زیبایی از دوران قاجار و پهلوی به جا مانده است که یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای تهرانگردی به حساب می‌آید. در ادامه با چند کاخ زیبایی تهران بیشتر آشنا خواهید شد.

کاخ گلستان؛ نگین کاخ های پایتخت


دیدار و بازدید از کاخ‌ها یکی از جذاب ترین فعالیت‌ها در مسافرت و گردش در تهران است. در کاخ‌ها می‌توان با سبک زندگی مردمان قدیمی و سر گذشت آنها بیشتر آشنا شد. کاخ گلستان مجموعه‌ای فاخر و ارزشمند در بین مکان‌های دیدنی تهران است. کاخ گلستان آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. کاخ گلستان در دوران صفویه ساخته شده است ولی در زمان حکومت قاجار و انتخاب تهران بعنوان پایتخت شهرت این کاخ هر روز بیشتر و بیشتر شد. کاخ شگفت انگیز گلستان سر انجام در سال ۱۳۹۲ شمسی در سی و هفتمین جلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو با عنوان میراث بشری از طرف یونسکو به ثبت جهانی رسید.
نشانی: تهران، خیابان ۱۵ خرداد، شمال میدان ارگ

دسترسی به کاخ گلستان
از طریق مترو: برای رسیدن به کاخ گلستان بهترین و آسان‌ترین راه استفاده از خطوط مترو است. به این صورت که باید سوار خط تجریش – کهریزک شده و در ایستگاه ۱۵ خرداد پیاده شوید. از آن ایستگاه تا کاخ گلستان تنها چند قدم فاصله دارید.
از طریق اتوبوس: برای استفاده از اتوبوس‌هایی که شما را به کاخ گلستان برسانند باید سوار خط‌هایی شوید که از خیابان خیام می‌گذرند و در ایستگاه گلوبندک پیاده شده و مسیر خود را تا کاخ پیاده طی کنید.
از طریق ماشین شخصی: قبل از هر چیز باید بگوییم که بهتر است این روش را برای رفتن به کاخ گلستان انتخاب نکنید زیرا تمام خیابان‌های منتهی به کاخ مثل باب همایون، سبزه میدان، صوراسرافیل و داور همگی سنگ فرش شده‌اند و وسیله‌های نقلیه اجازه عبور از آن را ندارند. به این ترتیب باید ماشینتان را در اطراف این خیابان‌ها پارک کرده و باقی مسیر را پیاده روی کنید. مورد دیگر این است که کاخ گلستان در محدود طرح ترافیک قرار داشته و ممکن است مشمول جریمه شوید پس بهتر است یا در روز تعطیل به کاخ بروید و یا از روش‌های بالا استفاده کنید.
مسیریابی از نقطه کنونی شما به کاخ گلستان
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

عمارت شمس العماره؛ بلندترین برج دوران قاجاریه


شمس العماره یکی از بنا‌های مرتفع و مشخص و از مکان‌های دیدنی تهران است. ناصرالدین شاه قبل از سفر اروپا با دیدن تصاویر ساختمان‌های بلند و آسمان خراش‌های کشور‌های غربی تصمیم می‌گیرید که ساختمانی با ارتفاع زیاد در پایتخت کشور درست کند تا خود و خانواده بتوانند منظره شهر تهران و دورنمای اطراف را تماشا کنند. شمس العماره دارای ۵ طبقه و ۳۵ متر ارتفاع است. نشانی و نحوه دسترسی: برای رفتن به شمس العماره می‌توانید توسط خط یک مترو در ایستگاه ۱۵ خرداد پیاده شوید و به سمت شرق تا خیابان داور پیاده روی کنید.
مسیریابی از محل کنونی شما به شمس العماره
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


کاخ موزه سعدآباد؛ بهشت عکاسان


یکی دیگر از مکان‌های دیدنی تهران کاخ موزه سعدآباد است. بد نیست بدانید که مجموعه‌ فرهنگی و تاریخی سعدآباد، در واقع مجموعه‌ عمارت‌‌ها و کاخ‌‌های خاندان پهلوی در یکی از خوش‌ آب‌ و ‌هواترین مناطق تهران یعنی دربند ساخته شده است. کاخ موزه سعدآباد حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سار، قنات، باغستان، گل‌خانه را در دل خود جای داده است. نکته جالب توجه درمورد باغ موزه سعدآباد اینکه چهار دوره‌ تاریخی قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و پس از انقلاب اسلامی را شامل می‌شود. کاخ موزه سعدآباد در خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری در جوار کاخ فعلی ریاست جمهوری قرار دارد.
نشانی: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری
دسترسی به کاخ موزه سعدآباد
از طریق مترو: اگر بخواهید از طریق مترو به کاخ سعد آباد بروید، باید سوار خط مترو تجریش – کهریزک شده و در ایستگاه آخر یعنی میدان تجریش پیاده شوید. پس از پیاده شدن از مترو به سمت ضلع غربی میدان تجریش (خیابان شهید ملکی) بروید. پس از آن یا می‌توانید از طریق تاکسی‌های آنلاین به کاخ بروید و یا در ابتدای این خیابان تاکسی‌های خیابان آسف یا اسد آباد را سوار شوید. لازم به ذکر است که تاکسی‌ها به سمت کاخ سعد آباد نمی‌روند. اما شما با پیاده شدن در ابتدای خیابان طاهری و حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به کاخ سعد آباد دسترسی پیدا کنید.
از طریق اتوبوس: خطوط بی آر تی و اتوبوس‌های داخل شهر انتخاب‌های مناسبی برای دسترسی به کاخ سعد آباد هستند. زیرا بسیاری از خطوط به میدان تجریش منتهی می‌شوند. پس از رسیدن به میدان تجریش مثل روش قبلی مسیر را ادامه دهید.
از طریق ماشین شخصی: اگر می‌خواهید با خودرو شخصی به کاخ سعد آباد بروید باید در خیابان ولیعصر به سمت جنوب رفته و وارد خیابان شهید فلاحی یا همان زعفرانیه شوید. پس از رسیدن به اولین چراغ قرمز به سمت راست بپیچید و وارد خیابان شهید طاهری شوید. کاخ سعد آباد در انتهای این خیابان واقع شده است.
مسیریابی از محل کنونی شما به کاخ موزه سعدآباد
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

کاخ نیاوران کاخی با چند پادشاه؛


کاخ نیاوران با روی کار آمدن خاندان پهلوی در سال ۱۳۴۶ با دستور محمد رضا پهلوی برای زندگی شاه و خانواده شاه مورد توجه قرار گرفت و نواقص آن رفع و بطور کامل ساخته شد. در واقع کاخ نیاوران در زمان قاجار در زمینی که قبلا نیزار بود در نزدیکی روستای گرده ساخته شد به همین دلیل نی آوران نامگذاری شد. کاخ نیاوران محلی برای زندگی پادشاه و فرزندانش بود و تا آخرین روز‌ها هم در همین مکان سکونت کرده بودند. پس از انقلاب و با گذشت چند سال، درهای کاخ بعنوان موزه برای بازدید عمومی گشوده شد. برای رفتن به کاخ نیاوران فقط کافی است با استفاده از هر وسیله عمومی خود را به میدان تجریش برسانید، بعد با اتوبوس یا تاکسی براحتی می‌توانید به نیاوران بروید.
نشانی: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
دسترسی به کاخ نیاوران
از طریق مترو: به راحتی می‌توانید با مترو به سمت میدان تجریش بیایید و پس از پیاده شدن از ایستگاه تجریش می‌توانید با تاکسی به سمت میدان باهنر (نیاوران) و مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران بروید.
از طریق اتوبوس: اگر تصمیم دارید با اتوبوس به کاخ نیاوران بروید، آسان‌ترین راه خط بی آر تی راه آهن – تجریش است. این خط به راحتی شما را به میدان تجریش خواهد رساند. از میدان تجریش نیز می‌توانید با اتوبوس به سمت میدان نیاوران بروید.
از طریق ماشین شخصی: در این مسیر پس از رسیدن به میدان تجریش به طرف خیابان شهرداری رفته و پس از رسیدن به میدان قدس، وارد خیابان باهنر شوید. این راه را تا میدان نیاوران ادامه دهید. پس از رسیدن به میدان وارد ضلع شمالی شده و کاخ را در این قسمت خیابان نیاوران باهنر پیدا کنید.
مسیریابی از محل کنونی شما به کاخ نیاوران
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

موزه‌های تهران؛ قدیمی و باشکوه


اگر قرار باشد در راهنمای تهران گردی، فقط یک مکان برای دیدن را انتخاب کرد، بی‌شک موزه‌ها را نباید فراموش کرد. در مقاله موزه‌های تهران، این مکان‌های خارق‌العاده را بیشتر معرفی کرده‌ایم. لیست زیر، گلچینی از بهترین‌هاست که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن‌ها بازدید کنید.

خانه موزه مقدم؛ معماری حیرات‌انگیز بنیان‌گذار پردیس تهران


بازدید از محل زندگی برخی بزرگان علم و ادب همواره برای گردشگران هیجان‌انگیز و جذاب بوده است، به‌خصوص اگر مکان مدنظر قدمتی صدساله داشته و توسط چند تن از بزرگ‌ترین معماران کشورمان طراحی گردیده باشد: خانه موزه مقدم نه‌تنها مالک ویژگی‌های ذکر گردیده است، بلکه مجموعه گران‌بهایی از اشیاء ارزشمند عتیقه و قدیمی را در میان دیوارهای خود جای داده است. این منزل اعیانی، مدت‌ها سکونتگاه محمدتقی‌خان احتساب‌الملک بود. او پس از مرگ خود، این عمارت باشکوه را برای پسرش دکتر محسن مقدم که یکی از برجسته‌ترین اساتید باستان‌شناسی وقت و بنیان‌گذاران پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود، به ارث گذاشت. دکتر محسن مقدم به همراه همسر فرانسوی‌اش سلما، مدت‌ها در این خانه اشرافی سکونت داشتند و جای‌جای آن را با سلیقه خود دکور و طراحی کردند. فضاسازی دل‌انگیز، آرایه‌بندی دل‌پسند و تزئینات دل‌فریب و روح‌نواز این عمارت کهن همگی نشان از طبع هنری والای دکتر مقدم و ظرفیت معماری سنتی ایرانی در خلق فضایی رؤیایی و شگفت‌انگیز دارد. گفتنی است که خانه موزه مقدم وسعتی بالغ‌بر ۲۱۰۰ مترمربع دارد و از بخش‌های مختلف بیرونی، اندرونی و سرایداری تشکیل شده است. ارزش هنری، فرهنگی و تاریخی بنای این موزه و محتویات گران‌بهای داخلش موجب شده است که به یکی از گران‌قیمت‌ترین منازل جهان مبدل گردد.
نشانی: تهران، منطقه ۱۱، تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان امام خمینی، نبش خیابان شیخ هادی، پلاک ۲۴۹
دسترسی به موزه مقدم
از طریق مترو: برای رسیدن به موزه مقدم دو ایستگاه متروی میدان امام خمینی و دانشگاه امام علی با فاصله کمی از ورودی این مکان قرارگرفته و جزو نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به موزه مقدم هستند.
از طریق اتوبوس: ایستگاه‌های اتوبوس BRT پارک شهر و البرز در نزدیکی موزه مقدم هستند با مقداری پیاده‌روی شما را به این موزه می‌رسانند.
از طریق ماشین شخصی: استفاده از خودروی شخصی می‌تواند راه‌ خوبی برای رسیدن به موزه مقدم باشد اما بهتر است قبل سفر با خودرو، از طرح ترافیک و طرح زوج و فرد خودروی خود مطلع باشید.
مسیریابی از محل کنونی شما به خانه موزه مقدم
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


باغ موزه سینما تهران؛ سینمای‌ترین دیدنی تهران بزرگ


یک باغ و عمارت تاریخی قدیمی بسیار زیبا در خیابان ولیعصر و نرسیده به میدان تجریش به نام باغ فردوس قرار دارد. در واقع باغ فردوس یکی از معروف‌ترین باغ‌های تهران است که امروزه این عمارت زیبا به باغ موزه سینما تغییر کاربری داده است. موزه سینما تهران یکی از جاهای دیدنی تهران است که در پاییز قدم زدن در این باغ واقعا لذت بخش است.
نشانی و نحوه دسترسی: اگر مترو را برای رفتن به باغ موزه سینما انتخاب می‌کنید، در خط یک مترو به ایستگاه تجریش بروید، در ایستگاه میدان تجریش پیاده شوید. بعد از ۱۵ دقیقه پیاده روی خود را در باغ موزه سینما تهران خواهید دید. اگر هم مایل به استفاده از بی‌آرتی هستید؛ می‌‌توانید از اتوبوس‌‌های مسیر تجریش - راه‌آهن استفاده کنید و در ایستگاه باغ فردوس از اتوبوس پیاده شوید.
مسیریابی از محل کنونی شما به باغ موزه سینما تهران
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


موزه هنر‌های معاصر


یکی از معروف‌ترین موزه‌های تهران موزه هنرهای معاصر که بزرگترین گنجینه‌های هنر مدرن خارج از اروپا و آمریکای شمالی را در خود جای داده است. موزه هنرهای معاصر دارای ۹ گالری است: در ۳ نمایشگاه از این موزه گنجینه‌ای از ۴۰۰۰ اثر نقاشان و هنرمندان ایران و جهان نگه داری می‌شود. همچنین ۶ گالری برای نمایشگاه‌ها موقتی و فصلی دایر است. موزه هنر معاصر موزه مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه‌ی مهم هنر نوگرا در دنیا است.
نشانی و نحوه دسترسی: برای بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران بهتر است در ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی در خط ۴ مترو تهران از قطار پیاده شوید و بقیه مسیر را با تاکسی در خیابان کارگر شمالی به پارک لاله و ورودی موزه هنرهای معاصر که مسیر نسبتا کوتاهی است؛ بروید. اگر هم مایل به استفاده از اتوبوس هستید؛ اتوبوس‌های مسیر میدان آزادی – میدان هفت تیر و میدان آزادی – میدان ولیعصر در ضلع جنوبی پارک لاله ایستگاه دارند و از آنجا با پنج دقیقه پیاده‌روی به موزه خواهید رسید.
مسیریابی از محل کنونی شما به موزه هنرهای معاصر تهران
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

موزه جواهرات ملی ایران؛ از الماس دریای نور تا تاج فرح


موزه جواهرات ملی که جواهرات سلطنتی مربوط به دوره‌های صفوی، افشار، قاجار و پهلوی در آن نگه داری می‌شود، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران است. موزه جواهرات ملی ایران که در حال حاضر تحت اختیار بانک مرکزی است؛ جواهرات معروفی نظیر: الماس دریای نور، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، تاج کیانی، کره جواهر نشان، تخت طاووس و تخت نادری را در خود جای داده است.
نشانی و نحوه دسترسی: برای دسترسی راحت به موزه جواهرات ملی ایران فقط کافی است تا با استفاده از مترو خود را به ایستگاه امام خمینی برسانید. بعد از چند دقیقه پیاده روی در خیابان فذدوسی به ساختمان بانک مرکزی خواهید رسید.
مسیریابی از محل کنونی شما به موزه جواهرات ملی ایران
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

موزه فرش؛ تماشای شاهکارهای اصیل ایرانی


موزه فرش ایران یکی از مکان‌های دیدنی تهران در پارک لاله است که آنجا می‌‌توانید یک تیر و چند نشان بزنید. بعد از کلی تفریح در پارک بزرگ و قدیمی لاله می‌توانید از موزه فرش ایران که قدمتی ۴۰ ساله دارد بازدید کنید. موزه فرش ایران که حدود ۱۳۵ تخته فرش از هنرنمایی و شاهکار‌های هنرمندان اصیل ایرانی به نمایش گذاشته است، در میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی، ضلع جنوب شرقی چهارراه واقع شده است. لازم به ذکر است که موزه همه روزه بجز دوشنبه‌ها و ایام سوگواری باز است.
مسیریابی از محل کنونی شما به موزه فرش
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

موزه آبگینه


یکی از مکان‌های دیدنی تهران که می‌تواند هرکسی را شیفته خود نماید؛ موزه آبگینه و سفالینه تهران است. ساختمان موزه آبگینه در واقع خانه قوام السلطنه با طراحی خاص و منحصر بفرد معمار مشهور اتریش به نام هانس هولاین بوده است. قدمت خانه قوام السلطنه به دوران قاجار باز می‌‌گردد. در موزه آبگینه آثار باستانی سفالی هنرمندانی نگه داری می‌شود که قدمت برخی از آنها به هزاران سال پیش مربوط می‌شود. موزه آبگینه در خیابان جمهوری،‌ خیابان سی تیر از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر برای بازدید عموم مشغول بکار است.
نشانی و نحوه دسترسی: تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک ۵۹
اگر بخواهید با وسیله نقلیه عمومی به موزه آبگینه بروید؛ نزدیک‌ترین ایستگاه‌‌های مترو به این مکان ایستگاه امام خمینی (ره)، ایستگاه سعدی و ایستگاه میدان حسن‌آباد است.

مسیریابی از محل کنونی شما به موزه آبگینه
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

موزه تماشاگه زمان؛ اعیانی‌ترین موزه تهران


در خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی یک باغ فوق العاده زیبا و دلباز واقع شده است که موزه تماشاگه زمان نامیده شده است. موزه تماشاگه زمان در هر چهار فصل سال به اندازه‌ای زیبا است که بعنوان یکی از بهترین و خاص ترین مکان‌های دیدنی تهران شهرت دارد. نشستن زیر سایه درختان باغ خستگی ناشی از زندگی ماشینی را از ذهن و روح آدمی پاک می‌کند. همچنین رستورانی معروف نیز در موزه تماشاگه زمان با انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ آماده خلق اوقات خوش برای مهمانان باغ است.
نشانی و نحوه دسترسی: تهران، خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی، موزه زمان. برای استفاده از مترو نیز می‌توانید در ایستگاه میدان تجریش پیاده شده و بقیه مسیر را با تاکسی طی کنید.
مسیریابی از محل کنونی شما به موزه تماشاگه زمان
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

موزه کمال ‌الملک؛ بهشت دوست‌داران نقاشی


موزه کمال ‌الملک یکی از مکان‌های دیدنی تهران است که در آن آثار نقاشی، نیمکت‌‌های دانش‌سرای عالی، مجسمه‌های قدیمی و جذاب، فرش‌های اصیل قدیم، کاشی‌های هنری و آثار ملک ‌الشعرای بهار در انجا نگه داری می‌شود. موزه کمال الملک در باغ نگارستان که بنای باغ در سال ۱۲۲۲ ساخته شده است قرار دارد. محمد غفاری، ملقب به کمال الملک یکی از مشهور ترین شخصیت‌های هنری دوره قاجار بود. در موزه‌ کمال الملک نقاشی‌های هنری زیادی نگه داری می‌شود که این دلیلی بر نامگذاری این موزه به باغ نگارستان شده است.
نشانی و نحوه دسترسی: اگر مایل به استفاده از مترو هستید؛ در مسیر مترو، ایستگاه مترو بهارستان پیاده شوید. با خروج از مترو تابلوی راهنما به سمت باغ نگارستان را خواهید دید. پس از ورود به خیابان دانشسرا بعد از چند دقیقه پیاده‌روی در باغ نگارستان هستید.
مسیریابی از محل کنونی شما به موزه کمال الملک
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


باغ موزه مینیاتور؛ ایران کوچک


باغ موزه مینیاتور یا بوستان مینیاتوری یکی از بوستان‌‌های منحصر به فرد و از مکان‌های دیدنی تهران است. باغ موزه مینیاتور در شرق شهر تهران در شمال خیابان جانبازان غربی (گلبرگ) و شرق خیابان کرمان واقع شده است. در واقع باغ موزه مینیاتور مدل کوچک شده ایران است. شما می‌توانید بسیاری از جاها و جاذبه‌های ایرانی را در سایز کوچک ببینید.
مسیریابی از محل کنونی شما به باغ موزه مینیاتور
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

موزه موسیقی الهیه؛ خوش‌صداترین اماکن دیدنی تهران


یکی از مکان‌های دیدنی تهران که در تجریش، بعنوان مرکز فرهنگی وجود دارد موزه موسیقی الهیه است. موزه موسیقی که محفلی برای آشنایی با دنیای موسیقی ایران در چند سده گذشته است. در بخش‌های مختلف در موزه موسیقی تهران مجموعه‌ای نفیس از ساز‌های مناطق مختلف کشور که ساز و ضرب و ریتم اقوام بزرگ و پر افتخار ایران زمین را در نمایشگاه دائمی نگهداری می‌شود. در قسمت گنجینه‌ی موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه‌ تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز در معرض دید علاقمندان به هنر موسیقی قرار گرفته است.
نشانی و نحوه دسترسی: تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹. برای دسترسی با مترو همانند دیگر مکان‌های دیدنی در تجریش باید خودتان را از طریق خط یک مترو به میدان برسانید و بعد مسیر را با تاکسی تا موزه ادامه دهید.
مسیریابی از محل کنونی شما به موزه موسیقی تهران
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

آثار تاریخی تهران؛ معرفی قدیمی‌ترین دیدنی های تهران


شهر تهران پیشینه و تاریخ شگفت‌انگیزی دارد و حوادث بسیاری را به خود دیده است. با بازدید از آثار تاریخی و گردش در تهران، به گذشته‌های دور سفر می‌کنید و خود را مسحور رنگ‌ و کاشی‌کاری‌های زییا خواهید یافت. در ادامه با مهم‌ترین و زیباترین آثار تاریخی تهران آشنا خواهید شد.

عمارت مسعودیه؛ بهشت تهران قدیم


عمارت مسعودیه یکی از مهم ‌ترین بنا‌های دوران قاجار است. عمارت مسعودیه در زمان قاجار و به دستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان، ساخته شده است. وقتی از در وارد عمارت می‌شوید دو طرف پیاده رو سنگ فرش شده با درختان بلندی که نوک برگ‌هایشان به هم رسیده است واقعا فضای خاص و دلپذیری را خلق کرده است. داخل عمارت مسعودیه از پنج عمارت با گچ‌بری، کاشی‌کاری، خطاطی، نقاشی دیواری نفیس تزئین شده است. حال و هوای صبح یا عصرِ عمارت مسعودیه و قدم زدن در حیاط عمارت، در واقع انتظاری که از گردش در مکان‌های دیدنی تهران دارید را برآورده خواهد کرد. البته بازدید از عمارت مسعودیه در هر فصل لذت خود را دارد ولی در پاییز ترکیب رنگ‌های گرم و سرد عمارت مسعودیه شکوه و زیبایی غیر قابل وصف را به نمایش می‌گذارد. اگر مایل به استفاده از مترو هستید؛ با خط دو مترو به ایستگاه ملت بروید بعد در خیابان ملت به سمت خیابان اکباتان که ورودیِ عمارت در این خیابان قرار دارد بروید.
نشانی: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان
دسترسی به عمارت مسعودیه
از طریق مترو: با استفاده از خط ۲ مترو می‌توانید در ایستگاه ملت در خیابان ملت پیاده شده و با یک پیاده روی کوتاه خود را به در ورودی این عمارت واقع در خیابان اکباتان برسانید. البته راه دیگری پیش رویتان نیز وجود دارد. روش دیگر این است که در ایستگاه بهارستان واقع در میدان بهارستان از مترو پیاده شوید و با پیاده‌روی در خیابان اکباتان که در جنوب غربی این میدان واقع شده، به عمارت مسعودیه برسید.
از طریق اتوبوس: برای رفتن به این عمارت با اتوبوس باید سوار یکی از اتوبوس‌هایی که از میدان بهارستان عبور می‌کنند شوید و پس پیاده شدن در میدان بهارستان، با کمی پیاده‌روی در خیابان اکباتان عمارت مسعودیه را پیدا کنید.
از طریق ماشین شخصی: با توجه به محدودیت‌های ترافیکی و شلوغی این منطقه، پیشنهاد می‌کنیم برای رسیدن به عمارت مسعودیه از دو روش بالا استفاده کنید.
مسیریابی از محل کنونی شما به عمارت مسعودیه
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

کاروانسرای خانات؛ رستوران و آجیل‌فروشی قدیمی


کاروانسرای خانات یکی از اماکن تاریخی و قدیمی تهران با قدمتی مربوط به دوران قاجار است. در سال ۱۳۵۷ متاسفانه این کاروانسرا آتش گرفت و تا چند سال پیش هیچ توجهی به این کاروانسرا نمی شد. اما مدتی است که کاروانسرای خانات مورد توجه و حمایت شهرداری تهران قرار گرفته است. شما می‌توانید آجیل مورد نیاز خود را از آجیل فروشان مشغول در این کاروانسرا خریداری کنید. کاروانسرای خانات در چهارراه مولوی، خیابان صاحب جمع، میدان امین السلطنه، واقع شده است. همچنین شما می‌توانید غذای خود را در رستوران سنتی که در کاروانسرای خانات آماده پذیرایی از مهمانان می‌باشد، میل کنید.
مسیریابی از محل کنونی شما به کاروانسرای خانات
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

سردر باغ ملی؛ نماد تاریخی تهران قدیم


پیش از آنکه برج باشکوه آزادی تهران احداث گردد و به نماد پایتخت تبدیل شود، بنای باستانی جذاب و خوش‌خط‌وخالی در ضلع شمالی خیابان امام خمینی این عنوان را به نام خود ثبت کرده بود: سردر باغ ملی تهران؛ ساختمان شگرف و دل‌فریبی که با نمای دل‌انگیز و اغواکننده خود، مدت‌های مدیدی دروازه ورودی بزرگ‌ترین میدان نظامی تهران یعنی میدان مشق و باغ همگانی پایتخت (باغ ملی) بشمار می‌رفت و چون برلیانی ذی‌قیمت در صندوق جواهرات خیابان پرجاذبه امام خمینی (سپه پیشین) که ستون فقرات بافت تاریخی تهران محسوب می‌شود، می‌درخشید. متأسفانه اکنون چیزی از میدان مشق تهران باقی نمانده‌، اما بنای شکوهمند و خیره‌کننده سردر باغ ملی کماکان پابرجا و استوار با معماری شگفت‌انگیز خود خودنمایی می‌کند. این دروازه تماشایی که به سبکی تلفیقی با معماری ایرانی-اروپایی و به مدد آلمانی‌هایی که پیش از زمان جنگ جهانی دوم در ایران سکونت داشتند، طراحی گردیده است، با مصالحی از قبیل: سنگ، آهن، چوب، آجر و برنز احداث شده و از دو بخش بیرونی و درونی مزین به نگاره‌هایی از نمادهای ایران باستان و خطوطی از اشعار ندیم الملک صنعتگر و محمدعلی کیهانی تشکیل گردیده است. کاشی‌کاری‌های تماشایی، معماری فریبنده، تصویرگری‌های برجسته و نقوش خیره‌کننده حکاکی شده بر درب ورودی این دروازه همگی موجب شده‌اند که این جاذبه تاریخی به یکی از دیدنی‌ترین اماکن باستانی تهران مبدل شود و موردتوجه و تحسین بسیاری از گردشگران و شیفتگان هنر و معماری ایرانی قرار گیرد.
نشانی: تهران، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی
دسترسی به سردر باغ ملی
از طریق مترو: برای رفتن به باغ ملی ایران با مترو می‌توانید سوار خط ۱ یا ۲ مترو تهران شده و در ایستگاه میدان امام خمینی پیاده شوید. حال می‌توانید با کم‌تر از ۵۰۰ متر پیاده‌روی به سمت غرب، سردر باغ ملی را در سمت راست خود ببینید.
از طریق اتوبوس: اگر هم تصمیم دارید با اتوبوس به این مکان برسید، ۲ ایستگاه اتوبوس که شامل ایستگاه اتوبوس پارک شهر و ایستگاه قورخانه هستند می‌توانند شما در فاصله‌ی کمی از این مکان پیاده کنند. پس از آن به‌راحتی و با کم‌تر از ۵ دقیقه پیاده‌روی به سمت شمال، به باغ ملی می‌رسید.
از طریق ماشین شخصی: به علت شلوغی این خیابان‌ها و وجود طرح ترافیک بهتر است از دو روش بالا برای رسیدن به این مکان دیدنی تهران استفاده کنید. اما در هر صورت می‌توانید با رفتن به میدان امام خمینی و بعد خیابان آن،‌ باغ ملی ایران را پیدا کنید.
مسیریابی از محل کنونی شما به سردر باغ ملی
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


شهرک سینمایی غزالی؛ تماشای معروف‌ترین لوکیشن‌های فیلم‌های تاریخی


شهرک سینمایی غزالی در واقع نام محوطه بزرگی در غرب تهران است. شهرک سینمایی غزالی از مکان‌های دیدنی تهران در سال ۱۳۵۸ توسط کارگردان فقید جناب آقای علی حاتمی و با همکاری بهترین دکوراتیو‌های ایتالیایی ساخته شده است. شهرک سنمایی غزالی مکانی است که دکور‌های خیابان‌ها و ساختمان‌‌های مربوط به فیلم‌‌ها و سریال‌‌های ایرانی، ساخته و نگهداری می‌‌شود. میدان توپخانه، ساختمان عدلیه، خیابان لاله زار، سینما تابان، گراند هتل، عکاسخانه و چند مغازه دیگر از جمله معروفترین دکور‌های این شهرک هستند. همچنین شما می‌توانید با پوشیدن انواع لباس‌های سنتی و قدیمی که در فیلم‌ها هستند عکس یادگاری بگیرید.
مسیریابی از محل کنونی شما به شهرک سینمایی غزالی
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


روستاها و آثار طبیعی پایتخت؛ معرفی بهترین جاهای سرسبز تهران


به جز شگفتی‌ها و جاهای زیبا تهران، در اطراف این شهر نیز جاذبه‌های طبیعی بسیار قرار گرفته است که با چند ساعت پیاده‌روی به آن‌ها می‌رسید. در ادامه روستاهای دیدنی اطراف تهران را معرفی خواهیم کرد:

روستای وردیج؛ عالی‌ترین گزینه برای جاهای دیدنی تهران در تابستان


اگر می‌خواهید در فصل پاییز به یکی از مکان‌های دیدنی تهران سری بزنید حتما روستای وردیج و واریش که در حاشیه غرب تهران و در حوالی منطقه کن قرار دارد انتخاب کنید. برای پیاده‌روی یا دوچرخه سواری از مسیر دسترسی روستا وردیج که در فصل پاییز بسیار زیبا و رنگارنگ است، استفاده کنید. نکته جالب توجه در مورد روستا وردیج اینکه روستا در فصل زمستان خالی از سکنه است. روستا رویایی وردیج در اتوبان تهران – کرج، وردآورد، خیابان اردستانی واقع شده است. اگر هم علاقه‌ای به قصد ورزش کردن ندارید، می‌توانید با وسیله نقلیه خود از آبشار لت مال یا دامنه ارواح سنگی روستا دیدن کنید.
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

روستای کن؛ منظره رودخانه و کوه


روستای کن جزو مناطق ۲۲ گانه در غرب تهران و یکی دیگر از مکان‌های دیدنی تهران در پاییز است. عبور رودخانه دره کن سولقان از میان روستا، باعث آبادانی منطقه شده است. اگر به آبتنی و یا نشستن در کنار رودخانه علاقه دارید، روستا کن یک از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. روستا کن در اتوبان همت، خروجی شهران، جاده امامزاده داوود، قرار دارد که جاذبه‌های منحصر به فردی مثل سنگان را هم در خود جای داده است. رستوران‌هایی در اطراف روستا کن با غذا‌های لذیذ و خوش طعم آماده ارائه خدمات برای شما عزیزان در کنار رودخانه کن هستند.
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

روستای برگ جهان؛ در هوای تمیز تهران نفس بکشید


اگر برای سفره یکروزه در اطراف تهران برنامه ریزی می‌کنید حتما روستای زیبا و دیدنی برگ جهان را انتخاب کنید. روستا برگ جهان در حدود ۵۰ کیلومتری تهران واقع شده است. آب و هوای روستا برگ جهان در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. نفس کشیدن در هوای پاک و تمیز روستا و تماشای آسمان آبی واقعا لذت بخش است. روستا برگ جهان در فصل پاییز جلوه فوق العاده زیبا از طبیعت را به نمایش درمی آورد. ترکیب رنگ‌های زرد، نارنجی و قهوه‌ای واقعاحس گرما را به وجود انسان انتقال می‌دهد. همچنین از ارتفاعات روستای برگ جهان رودخانه برگ جهان سر چشمه می‌گیرد و پس از پیوستن به رودخانه رودبار به سد لتیان می‌‌ریزد.
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

آبشار کلوگان؛ آبشاری خنک


مکان‌های دیدنی تهران فقط در موزه و کاخ‌ها خلاصه نمی‌شود. تهران امکان طبیعی بسیاری دارد که شناخت این مکان‌ها برای فرار از شلوغی تهران خالی از لطف نیست. کلوگان نام منطقه‌ای زیبا در همسایگی این پایتخت شلوغ است که اهالی تهران می‌‌توانند به آن دل خوش کنند. کلوگان در منطقه شمیرانات تهران واقع شده است که آبشاری بسیار زیبا را در خود جای داده است. اگر از گرمای تابستان فراری هستید بهتر است به آبشار کلوگان تهران که در شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، روستای کلوگان واقع شده است سری بزنید. حتما لحظات مفرح و خاطره انگیز خنکی را ذر آبشار کلوگان سپری خواهید کرد.
نشانی و نحوه دسترسی: برای رفتن به کلوگان باید از طریق بزرگ ‌راه شهید بابایی شرق یا مسیرهای دیگری که در دسترس دارید، به سمت میدان لشکرک یا میدان قائم بروید و بعد مسیر جاده‌ فشم را در پیش بگیرید. البته بدون وسیله‌ی شخصی هم می‌توانید به این آبشار بروید. برای این کار باید با مترو به میدان تجریش تهران رفته و در ابتدای خیابان باهنر، سوار ون‌هایی شوید که به ‌سمت روستای کلوگان می‌روند.
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

دریاچه فشافویه و امکانات ورزشی فوق‌العاده


دریاچه فشافویه یکی از مکان‌های دیدنی تهران است که با وسعت ۷ هکتاری در منطقه حسن آباد شهر ری ساخته شده است. همانطور که می‌دانید قسمت جنوبی تهران تقریبا منطقه‌ای کویری است که در دل همین منطقه کویری در سال ۱۳۸۷ دریاچه به نام فشافویه را برای تفریحات و ورزش‌های آبی افتتاح کردند. امکانات ورزشی در دریاچه فشافویه تهران مانندجت اسکی‌های قدرتمندی با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی برای استفاده و تفریح گردشگران فراهم شده است. همچنین قایق‌های شاتل و دونات، بنانا و کایاک هم در یاچه فشافویه وجود دارند.
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


باغ گیاه شناسی؛ بهشت دوستداران طبیعت


باغ گیاه شناسی ملی ایران در واقع با ۳ هزار گونه از گیاهان درختچه ای، بوته‌ای و درختی یکی از بزرگترین باغ‌های گیاه شناسی جهان شناخته شده است. اگر شما از جمله کسانی هستید که به طبیعت و گل و گیاه علاقه دارید حتما در سفر به تهران مخصوصا در فصل بهار نصف روز خود را در باغ گیاه شناسی با طبیعت خیره کننده و گیاهان مختلف از سراسر دنیا دیدن کنید.
نشانی و نحوه دسترسی: باغ گیاه شناسی ملی ایران در بزرگراه تهران –کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید گودرزی، خیابان هشتم غربی واقع شده است.
مسیریابی از محل کنونی شما به باغ گیاه شناسی
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

مکان‌های مذهبی تهران


شهر تهران مکان‌های مذهبی بسیار دیدنی و زیبایی دارد که همه‌ساله افراد زیادی برای زیارت و بازدید از آن‌ها به تهران می‌آیند. البته این دیدنی‌ها فقط به بناهای اسلامی محدود نمی‌شوند.در ادامه با چند نمونه از این مکان‌‌ها آشنا خواهیم شد.

امامزاده صالح تجریش


یافتن فضایی باصفا و روحانی برای عبادت و زیارت در کلان‌شهری که با انبوهی از برج‌های مدرن و سربه‌فلک‌کشیده و آسمان‌خراش‌های تجاری غول‌آسا انباشته‌شده، کار آسانی نیست، برای همین است که حرم مطهر امامزاده صالح موهبتی بزرگ و غنیمتی ارزنده برای محبان و دوستداران اهل‌بیت (ع) در شهر تهران محسوب می‌شود. بنا به اطلاعات کتیبه بالای صحن حرم، امامزاده صالح از پسران امام موسی کاظم بوده که در شهر ری سکنی گزیده و در تجریش به شهادت رسیده است. حرم امامزاده صالح نه‌تنها مکانی مذهبی و عبادتگاهی مقدس میان برخی ساکنان این منطقه بشمار می‌رود، بلکه ارزش فرهنگی و تاریخی بسیار زیادی دارد و مدت‌هاست که از برخی رویدادهای مذهبی میزبانی می‌کند. ناگفته نماند که صحن این حرم گورستانی است که پیکر مقدس برخی افراد سرشناسی نظیر محمدولی خان تنکابنی، محسن فخری زاده و میرزا حسن خان متمن الملک را در آغوش گرفته است. معماری دل‌انگیز و دوست‌داشتنی و قدمت تاریخی بسیار زیاد این بنا باعث شده است که امامزاده صالح تجریش به مکانی دنج و دل‌نواز برای نیایش گردشگران مبدل گشته و روزانه مورد بازدید صدها زائر واقع گردد.
نشانی: تهران، میدان تجریش
دسترسی به امام‌زاده صالح تجریش
از طریق مترو: با استفاده از خط ۱ مترو که همان تجریش – کهزیرک است در ایستگاه آخر پیاده شوید و بعد از طی کردن مسیر کوتاهی به صورت پیاده، می‌توانید وارد امامزاده صالح تهران شوید.
از طریق اتوبوس: می‌توانید با استفاده از خطوط شرکت واحد خود را به میدان تجریش رسانده و بعد از گذر از بازار به امام زاده صالح برسید.
از طریق ماشین شخصی: در شلوغی میدان تجریش و کمبود پارکینگ و ازدحام در آن بهتر است خیال آوردن ماشین را از سرتان بیرون کنید و از مترو بهره بگیرید!
مسیریابی از محل کنونی شما به امامزاده صالح تجریش
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


امامزاده داود تهران


یکی از مشهورترین امام زاده‌های اطراف تهران امامزاده داود است که در کوهستان‌های شمال غربی تهران واقع شده است. امامزاده داود در ۱۵ کیلومتری فرحزاد است. از نظر جغرافیایی امامزاده داود در منطقه‌ای سردسیر قرار گرفته است. بد نیست بدانید که مسیر رفتن به امامزاده داود از میدان دره‌های سرسبز و با چشم انداز فوق العاده زیبا عبور می‌کند. به همین دلیل در تمام فصل‌های سال مخصوصا در روز‌های خنک مسافران و گردشگران زیادی برای دیدار از مناظر و طبیعت بکر به این امامزاده که از مکان‌های دیدنی تهران است، سفر می‌کنند. لازم به ذکر است که در فصول سرد سال؛ برف بسیار سنگینی در این منطقه می‌بارد که در این صورت امکان رفتن به زیارتگاه نیست.
مسیریابی از محل کنونی شما به امامزاده داود تهران


کلیسای سرکیس مقدس


کلیسای سرکیس مقدس کلیسای جامع ارامنه از دیگر مکان‌های دیدنی تهران است که در خیابان کریم خان زند، نبش خیابان استاد نجات الهی واقع شده است. این کلیسا با هزینه شخصی فردی خیر از ارامنه تهران بنام مارگار سرکیسیان و طرح مهندس آفتاندیلیان در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی ساخته شده است. بعد از ساخت کلیسا سرکیس مقدس مقر خلیفه گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل جدید انتقال یافت.
مسیریابی از محل کنونی شما به کلیسای سرکیس مقدس
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


تهران را با دین این مکان‌ها بشناسید


برج میلاد؛ بلندترین برج ایران


در شمال غربی تهران، میان تپه‌‌ای با مساحت تقریبی ۱۴ هکتار واقع در جنوب محله شهرک غرب و شمال کوی نصر در منطقه ۲ شهرداری تهران یکی از مکان‌های دیدنی تهران با نام برج میلاد یا همان برج مخابراتی چند منظوره قرار دارد. جالب است بدانید که برج میلاد تهران با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران، با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری ششمین برج بلند مخابراتی جهان و بیستمین سازه بلند نامتکی جهان شناخته شده است. بهتر است بدانید که برج میلاد به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوت، از همه جای تهران قابل رویت است. از نظر محدوده سنی این برج بیشتر برای جوان‌ها جذاب است. برای رفتن به برج میلاد کافی است با استفاده از اتوبوس و تاکسی به بزرگراه همت و بیمارستان میلاد بروید. از آن‌جا به بعد تاکسی‌هایی مشغول بکار هستند که شما را به سمت گیت ورودی برج میلاد می‌برند.
نشانی: این می‌توانید از سه جهت به برج میلاد دسترسی داشته باشید.
دسترسی به برج میلاد تهران
بزرگ‌راه شیخ فضل‌الله نوری، ورودی بزرگ‌راه شهید همت، کنار‌گذر اختصاصی برج میلاد
بزرگ‌راه حکیم غرب، بعد از بزرگ‌راه چمران، ورودی اختصاصی برج میلاد
بزرگ‌راه همت شرق، خروجی بزرگ‌راه شیخ فضل‌الله نوری جنوب، پل کابلی اختصاصی برج میلاد
از طریق مترو: برای رسیدن به برج میلاد با مترو باید در ایستگاه میدان صنعت پیاده شوید و بقیه مسیر را به تاکسی‌های آنلاین بسپارید.
از طریق اتوبوس: نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به برج میلاد ایستگاه بیمارستان میلاد است که برای ادامه راه احتیاج به تاکسی دارید.
مسیریابی از محل کنونی شما به برج میلاد
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


میدان و برج آزادی؛ اصیل‌ترین برج تهران


میدان آزادی از بزرگ‌ترین میدان‌های تهران با ارتفاع ۴۸ متر است. برج آزادی یا شهیاد یکی از مکان‌های دیدنی تهران، در سال ۱۳۵۷ زمان سلطنت محمد رضا شاه پهلوی به عنوان نماد پایتخت و بصورت بیضی ساخته شد که در مرکز آن برج آزادی قرار گرفته است. بهتر است بدانید که در حاشیه میدان آزادی دو مسیر اتومبیل رو که در بعضی قسمت‌ها به صورت دو طبقه است، قرار دارد. جالب است بدانید که بنای برج آزادی و مسیر‌های اطراف میدان نیز باغچه‌ها به شکل شش ضلعی چمن کاری شده است.
نشانی: تهران، میدان آزادی
دسترسی به برج آزادی
از طریق مترو: می‌توانید با استفاده از خطوط مترو خود را به ایستگاه میدان آزادی رسانده و بعد به طرف برج که در میدان آزادی واقع شده حرکت کنید.
از طریق اتوبوس: اتوبوس‌های زیادی هستند که از سراسر تهران مقصدی به عنوان میدان آزادی دارند. برای دسترسی به برج می‌توانید با آن‌ها همراه شوید.
از طریق ماشین شخصی: به این دلیل که میدان آزادی یکی از شریان‌‌های اصلی تهران است پیشنهاد می‌‌کنیم از ماشین شخصی برای رسیدن به این برج استفاده نکنید.
مسیریابی از محل کنونی شما به میدان و برج آزادی
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

تئاتر شهر


در دل پارک دانشجو یک سالن نمایش بدون حصار با معماری بی نظیر و منحصر بفرد که بازدیدکنندگان بسیاری را جذب خود می‌نماید؛ به نام تئاتر شهر قرار دارد. قسمت‌های مختلف تئاتر شهر عبارتند از: تالار اصلی، ‏تالار چهارسو، تالار قشقایی، تالار سایه و کارگاه نمایش همچنین سالن انتظار، کافه‌تریا، کتاب‌خانه، مرکز اسناد، کتاب‌فروشی و بخش‌های دیگر که جزو قسمت‌های مختلف تئاتر شهر هستند. ساختمان تئاتر شکل به شکل دایره و گرد ساخته شده است. داخل ساختمان ترکیب فوق العاده جالب از کاشی و آجر؛ الهام گرفته از برج طغرل و معماری تماشاخانه‌های ایرانی است. همچنین نکته جالب اینکه شما شانس دیدار با بازیگران محبوب خود در تئاتر شهر را دارید.
نشانی و نحوه دسترسی: برای بازدید از تئاتر شهر بهتر است با استفاده از خط ۴ مترو خود را به چهارراه ولیعصر برسانید.
مسیریابی از محل کنونی شما به تئاتر شهر
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

شهربازی‌ها و مراکز تفریحی؛ معرفی بهترین جاهای تهران برای تفریح


اگر اهل بازی کردن از هر نوع آن هستید، تهران و اطراف آن پر است از انواع اماکن بازی. شهربازی‌های تهران تننوع زیادی دارند. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• کارتینگ پرند: برای آشنایی با مراکز دیگر، مقاله کارتینگ‌ های تهران را بخوانید.
• پاراگلایدر شهران
• مراکز پینت بال از جمله پینت‌بال باشگاه انقلاب، پینت بال پارک سرخه حصار، مرکز پینت بال پرواز و غیره.
• دهکده آبی پارس، پارک آبی اوپارک تهران که شامل انواع بازی‌های آبی، استخر، سونا و جکوزی است و مجموعه آبی فشافویه.
• مجموعه موتورسواری صحرایی اتوبان بابایی
• شهربازی دریاچه چیتگر
• فوتبال حبابی، قایق‌سواری، شهربازی بام‌لند
• بولینگ عبدو که شامل سالن بولینگ‌، استخر، پینگ پنگ و سالن چندمنظوره است.
• سرزمین عجایب مجتمع تیراژه
• مجموعه تفریحی ورزشی بام تهران
اتاق‌های فرارهای تهران مانند انیگما، وست روم، اسکیپ می و...


تله کابین توچال


مجموعه ورزشی-تفریحی تله کابین توچال از انتهای خیابان ولنجک شروع و پس از عبور از جاده آسفالت به ایستگاه اول تله کابین توچال وصل می‌شود. تله کابین توچال که یکی از طولانی ترین خط‌های تله کابین بهم پیوسته محسوب می‌شود از سه خط اصلی و سه خط تله سی‌ یژ و یک خط تله اسکی تشکیل شده است. بد نیست بدانید که سه خط اصلی تله کابین نزدیک به ۷۵۰۰ متر طول دارند. در روز‌های تعطیل رسمی و جمعه‌ها تله کابین توچال روز‌های پرکاری را تجربه می‌کند و علاوه بر کوهنوردان مردم هم برای رفتن به ایستگاه ۵ و ۷ از آن استفاده می‌کنند.
مسیریابی از محل کنونی شما به تله کابین توچال

پیست اسکی شمشک


پیست اسکی شمشک یکی از پیست‌های اسکی تهران است و دومین پیستی بود که توانست در سراسر دنیا مجوز برگزاری مسابقات بین المللی را به دست آورد. پیست اسکی شمشک به اندازه‌ای بزرگ است که امکاناتی همچون سه تله اسکی بشقابی، دو تله سیژ و دو تله اسکی چکشی را در خود جای داده است. برای کسانی که به اسکی به چشم یک تفریح زمستانی نگاه می‌کنند و چندان به دنبال پیگیری حرفه‌ای این ورزش نیستند، پیست اسکس شمشک گزینه مطلوب تر و مناسب تری محسوب می‌شود. پیست اسکی شمشک در بزرگراه بابایی، جاده لشگرک، جاده اوشان فشم، شمشک، واقع شده است. همچنین هتل‌‌های مجهزی برای پذیرایی از مهمانان و گردشگران منطقه شمشک مشغول بکار هستند. شما در پیست اسکی شمشک لحظات هیجان انگیزی را سپری خواهید کرد.
مسیریابی از محل کنونی شما به پیست اسکی شمشک
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

گنبد مینا؛ بزرگ‌ترین آسمان ‌نمای ایران


گنبد مینا نام بزرگترین آسمان ‌نمای ایران و یکی از مکان‌های دیدنی تهران است که در سال ۱۳۹۳ افتتاح شده است. در واقع گنبد مینا، بزرگترین آسمان‌ نما یا پلانتاریوم خاورمیانه است. چون در این روز‌ها بدلیل مشغله کاری و آلودگی هوا نمی توانیم با دل سیر به آسمان نگاه کنیم، به همین دلیل یک شبیه‌ساز از جهان هستی و کرات و ستارگان در محل گنبد مینا که در آن به صورت سه بعدی فیلم‌هایی با موضوعات نجومی به نمایش گذاشته می‌شود را می‌توان دید. شما می‌توانید بر روی صندلی خود بنشینید و از تماشای زیبایی‌های آسمان و کهکشان‌ها و ستاره‌‌ها از نزدیک‌ لذت ببرید.
نشانی و نحوه دسترسی: تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی شرق، بعد از چهارراه جهان‌کودک، انتهای خیابان شهیدی، در پارک آب و آتش
دسترسی‌ها را می‌توانید از بخش‌های قبلی که در مورد بوستان آب و آتش و پل طبیعت صحبت شده مطالعه کنید.

مسیریابی از محل کنونی شما به آسمان نمای گنبد مینا تهران
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی


آبشار و آب نما تهران


آبنمای موزيکال آبشار تهران با ۲ هزار متر مربع مساحت در برکه شماره ۷ آبشار تفريحی تهران احداث شده است. آبشار و آب نما از مکان‌های دیدنی تهران در انتهای بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، خروجی آبشار تهران، پارک آبشار تهران واقع شده است. آبنمای موزیکال آبشار تهران در راستای اجرای طرح همدلی و همزمان با روز طبیعت در سال ۱۳۹۳ دربه بهره برداری رسید. در آبنمای موزيکال آبشار تهران که جذابيت خاصی را در ارتفاعات شمال غربی تهران بوجود آورده است؛ از تکنولوژی DMX استفاده شده است. فواره مرکزی این آبنما تا ۱۰ متر و دیگر فواره‌ها تا حدود ۶ متر ارتفاع می‌گیرند. برای تجهیز آبشار و آبنمای تهران از بروز ترین و مدرن ترین امکانات و تجهیزات استفاده شده است.
مسیریابی از محل کنونی شما به آبشار تهران

مکان‌هایی برای عاشقان فرهنگ و هنر


بعد از بازدید از مکان‌های تاریخی و طبیعی، وقت آن رسیده است که کمی با اصلی‌ترین مراکز فرهنگی کشور و تهران بیشتر آشننا شوید. اگر اهل کتاب، موسیقی یا تئاتر هستید، مکان‌های زیر را از دست ندهید:

باغ کتاب؛ متفاوت‌ترین کتاب‌فروشی ایران


باغ کتاب یکی از مکان‌های دیدنی تهران است که در تپه‌های عباس آبـاد در باغستان شمال این تپه‌ها قرار دارد. باغ کتاب با مساحت دو نیم هکتار بزرگترین تفـرجگاه طبیعـی و فرهنگی کشـور و منطقه اسـت. اگر از جمله افراد دوستدار فرهنگ و هنر هستید، پیشنهاد می‌کنیم به باغ کتاب بروید بدون شک باغ کتاب یکی از متفاوت ترین کتاب فروشی‌ها است. فضای باغ کتاب پر از سکوت و آرامش است. سالن‌های تئاتر و چندین سینما، باغ علم کودک، باغ علم نوجوان قسمت‌های مختلف در باغ کتاب هستند.
نشانی و نحوه دسترسی: تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب ‏تهران. با پیاده شدن در ایستگاه مترو حقانی هم می‌توانید به این باغ کتاب دسترسی داشته باشید.
مسیریابی از محل کنونی شما به باغ کتاب تهران
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

تالار وحدت


تالار وحدت یکی از مکان‌های دیدنی تهران است که کمتر کسی پیدا می‌شود مخاطب هنر باشد و نشستن روی صندلی‌های سرخ تالار وحدت را برای تماشای اجرای یک کنسرت موسیقی یا تئاتر تجربه نکرده باشد. تالار وحدت در سال ۱۳۴۶ افتتاح شده است. تالار وحدت که دارای دو سالن بزرگ به نام وحدت و سالن کوچک بنام رودکی است، سال‌ها است که محل قرار بسیاری از مخاطبان هنر در تهران شده است. به جز رویداد‌ها، نمایشگاه‌ها و یا اجرای تئاتر و موسیقی در این مجموعه حاضر می‌شوند، تنه سالن اپرای تالار وحدت؛ آثار هنری هم در گوشه و کنار این مجموعه نمایش دائمی دارد. تالار وحدت در تهران،‌خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار قرار دارد.
مسیریابی از محل کنونی شما به تالار وحدت
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی



خیابان‌ های تهران


یکی از جاذبه‌ی تهران علاوه بر طبیعتش خیابان‌های تهران است. برخی خیابان‌های تهران مانند خیابان سی تیر، خیابان پانزده خرداد، خیابان ولیعصر، بلوار کشاورز، خیابان انقلاب، خیابان مروی، خیابان شمیران و... دارای چنان هویت و جاذبه‌ای هستند که خود به تنهایی مقصد گردشگری به حساب می‌آیند و بسیاری از کسانی که با خرید بلیط قطار به این شهر سفر کرده‌اند در این خیابان‌ها قدم نیز می‌زنند.

خیابان لاله‌زار؛ لوکس‌ترین خیابان دوران قاجار


یکی از خیابان‌‌های قدیمی و مرکزی شهر تهران و از مکان‌های دیدنی تهران خیابان لاله زار است. خیابان لاله زار در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی نماد نوگرایی و هنر ایران بود بطوری که شانزه‌لیزه تهران لقب گرفته بود. خیابان لاله زار از جنوب به میدان امام خمینی (توپخانه)، از شمال به خیابان انقلاب اسلامی (شاهرضا) منتهی می‌شود. بد نیست بدانید که در زمان قدیم بسیاری از تئاتر‌ها، رستوران‌‌ها، تجارتخانه‌‌ها، کاباره‌ها، پیاله‌فروشی‌‌ها، خیاط خانه‌‌ها، سینما‌ها و فروشگاه‌‌های معروف ایران درخیابان لاله‌زار تهران قرار داشتند.
نشانی و نحوه دسترسی: تهران، حد فاصل میدان توپخانه تا خیابان جمهوری. برای استفاده از مترو می‌توانید در ایستگاه سعدی پیاده شوید و با ۵ دقیقه پیاده‌روی به سمت غرب در خیابان جمهوری به خیابان لاله زار برسید. اگر می‌خواهید با اتوبوس به این خیابان بروید در ایستگاه سعدی یا امام خمینی، از اتوبوس‌‌ پیاده شوید.
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

خیابان سی تیر؛ شکم‌گردی در دل شهر


خیابان سی تیر گذری سنگ‌فرش‌شده است که علاوه بر قرارگیری موزه‌های مهم کشور مانند موزه ملی و آبگینه در آن، یکی از اصلی‌ترین مراکز غذای خیابانی تهران است. در این خیابان سی تیر انواع غذاهای بین‌المللی و ایرانی را می‌توانید مزه کنید. حس‌وحال این خیابان چیزی نیست که در هرجایی بتوانید آن را پیدا کنید.
جاهای دیدنی تهران |‌ راهنمای کامل تهران گردی

جاهای دیدنی تهران در شب


اکثر شهرهای بزرگ دنیا شب‌زنده‌‌دار هستند. اگر شما هم اهل شب بیدار ماندن هستید و از پیاده‌روی در شب و هم‌صحبتی با آدم‌های شب‌زند‌ه‌دار لذت می‌برید، تهران مقصد خوبی برای شماست. زیرا بسیاری از پارک‌های تهران مانند بوستان گفتگو و بام تهران و پارک جمشیدیه و دارآباد و دربند و... پاتوق‌ کسانی هستند که شب و شب‌نشینان را دوست دارند. این نکته را به یاد داشته باشید که رستوران‌ها و اماکن تفریحی تهران که دارای ورودی هستند بعد از ساعت ۱۲ شب تعطیل می‌شوند اما فودکارها (ماشین‌های فروش غذا) در این ساعت تازه کار خود را آغاز می‌کنند.اگر دوست دارید با چند پیشنهاد جذاب برای تهرانگردی آشنا شوید، مقاله جاهای دیدنی تهران در شب را از دست ندهید.

سؤالات متداول
جاهای دیدنی تهران در شب کدام است؟
برج میلاد، خیابان سی تیر؛ بوستان گفتگو؛ پارک جمشیدیه

زیباترین کاخ‌های تهران کدام‌اند؟
کاخ گلستان؛ کاخ نیاوران؛ کاخ سعدآباد




فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است