search
menu

محله دربند

[ پنهان کردن ]
محله دربند
چرا بازدید از دربند را پیشنهاد می‌کنیم؟
تفریحاتی که می‌ توان در دربند انجام داد
ویژگی‌ های طبیعی و گردشگری روستای دربند
خوراکی‌ های دربند را فراموش نکنید
رستوران‌ های دربند
مجسمه کوهنورد
آبشار دوقلوی دربند
دربند محلی برای گردش پادشاهان
چگونه به روستای دربند برویم؟
بهترین زمان برای بازدید از دربند
جاهای دیدنی نزدیک به روستای دربند
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به روستای دربند

محله دربند


اگر قصد سفر به تهران و گشت و گذار در این کلان‌شهر پرجاذبه را دارید، حتماً بازدید از روستای دربند را در لیست خود قرار دهید. دربند که نام آن امروزه به یکی از محله‌های تهران اطلاق می‌شود، یکی از زیباترین اماکن گردشگری تهران است که از جنوب به کاخ سعدآباد و از شمال به کوه‌های مرتفع البرز منتهی می‌شود. محله‌ای خوش رنگ و لعاب که در تمام ساعات روز از حضور توریست‌ها و مغازه‌دارها و رستوران‌ها پر از شور و هیجان است و می‌تواند برای یک تفریح چند ساعته بهترین گزینه باشد. اگر در زمانمندی سفرتان دست‌تان باز است برای سفر ارزان به تهران از سفرمارکت بلیط لحظه آخری تهیه کنید.
محله دربند

چرا بازدید از دربند را پیشنهاد می‌کنیم؟


تهران شهری است که رشته‌ کوه‌های البرز آن را از شمال مانند دیواری بلند احاطه کرده‌اند. روستای دربند درست پای این دیوار و در محل تقاطع شهر تهران و کوه قرار دارد، آن جایی که شهرنشینی در مرز کوه پایان می‌یابد و زندگی دیگری آغاز می‌شود. بازدید از دربند تفریحی چند جانبه است که شما با توجه به نیاز و علاقه‌ی خود می‌توانید از آن استفاده کنید. در دربند هم می‌توانید به ورزش و کوهنوردی بپردازید و هم می‌توانید با دوستان یا خانواده در طبیعت زیبای آن پیک‌نیک کنید. می‌توانید در رستوران‌های لوکس یا رستوران‌های ساده‌تر و یا در قهوه‌خانه‌های دربند اطراق کنید و یا با قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌های دربند و دیدن خانه‌های قدیمی و کاهگلی چند ساعتی در هوای تمیز و مطلوب دربند شهر و دغدغه‌هایش را فراموش کنید. اگر اهل پیاده‌روی نیستید، یا بالارفتن از مسیر شیبدار دربند برایتان سخت است باز هم نگران نباشید، می‌توانید در میدان سربند سوار تله‌سیژ شوید و تا ارتفاعی بالا بروید و بعد از تفریح با همان تله‌سیژ پائین بیایید. در طول مسیر نیز از مناظر زیبای دربند و صدای پرندگان و آبشار لذت ببرید.

تفریحاتی که می‌ توان در دربند انجام داد


پیاده‌روی: اگر دوست دارید در اوقات فراغت خود به محله‌ای جذاب و زیبا در کنار کوه‌های البرز بروید و با قدم زدن در مسیر پیاده‌روی آن اوقات خوشی را سپری کنید، محله دربند مناسب شما است. می‌توانید از سفره‌خانه‌ها و رستوران‌های اطراف این محله برای صرف ناهار یا شام استفاده کنید. اگر تمایل داشتید، مسیر پیاده‌روی خود را طولانی‌تر کنید تا بخش‌های بالایی دربند را نیز مشاهده کنید.

تله سیژ: یکی از تفریحات جالبی که می‌توانید در دربند امتحان کنید، تله سیژ است. تله سیژ دربند حدود ۵۰ سال پیش افتتاح شده است. در این تفریح مهیج شما بر روی یک صندلی دونفره می‌نشینید. برخلاف تله‌کابین، هیچ اتاق یا دیواره‌ای در اطراف شما وجود ندارد. تنها اتکای شما یک میله است که آن را بر جلوی خود قرار می‌دهید. مسیر تله‌سی‌یژ دربند از میدان دربند شروع می‌شود و حدود ۶۰۰ متر به سمت ارتفاعات ادامه پیدا می‌کند.
از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ و ۳۰ صبح تا ۱۰ شب و پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب می‌توانید از این تله‌سیژ استفاده کنید.
محله دربند

کوهنوردی: اگر به کوهنوردی علاقه دارید، مسیر دربند به قله توچال می‌تواند مسیر جذابی برای شما باشد. علاقه‌مندان به این رشته ورزشی معمولاً بعد از طلوع آفتاب، سفر خود را شروع می‌کنند تا به قله توچال برسند. شما می‌توانید ابتدای مسیر را با تله‌سیژ دربند طی کنید و ادامه‌ی راه را تا هرکجا که دوست داشتید، کوهپیمایی کنید. در ادامه مسیر به روستای پس قلعه می‌رسید و بعد از آن با آبشار دوقلو روبه‌رو خواهید شد. سپس به پناهگاه شیر پلا مواجه خواهید شد. می‌توانید در این پناهگاه استراحت کنید. در این پناهگاه امکانات شب‌مانی فراهم است. کوهنوردان مختلفی را نیز در این پناهگاه‌ها یا در ارتفاعات بالا در جان‌پناه امیری خواهید دید. بعد از عبور از این ۲ پناهگاه به قله توچال خواهید رسید. اگر به ورزش سنگ‌نوردی علاقه دارید، می‌توانید به بند یخچال مراجعه کنید. و از دیواره‌های طبیعی آن برای انجام این ورزش مهیج و جذاب استفاده کنید.

ویژگی‌ های طبیعی و گردشگری روستای دربند


روستای دربند یکی از جاهای دیدنی تهران و روستایی کوهستانی ست که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۰۰ متر است. این روستا از شمال به کوه‌های البرز و از جنوب به شمال میدان تجریش می‌رسد. در واقع محله‌ی دربند شامل محله‌های مختلفی از جمله مرغ محله، کلاغ پر، سربند، ترش محله، شاه محله و کنار محله است. در دل این محله رودخانه‌ای به نام رودخانه دربند نیز جریان دارد که آب آن از آب شدن برف‌های کوه‌های البرز جاری می‌شود و اغلب در تمام طول سال پر آب است. دره‌های اوسون، دره امامزاده ابراهیم، دره کاک، دره آبشار و دره زون نیز از دره‌های دربند هستند که بعضی از آن‌ها را در حین قدم‌زدن در جاده خاکی دربند می‌توانید مشاهده کنید و برای دیدن برخی از آن‌ها باید کمی در دل کوه از مسیرهای اصلی خارج شوید. از دیگر جاذبه‌های گردشگری دربند تله‌سیژ آن است که گردشگران زیادی را تا ارتفاعی از کوه بالا برده و پائین می‌آورد.
محله دربند

خوراکی‌ های دربند را فراموش نکنید


یکی دیگر از جاذبه‌های دربند خوراکی‌های آن است. پایتان را به محله‌ی دربند که بگذارید، بساط رنگارنگ لواشک‌فروشی‌ها چشم‌تان را می‌گیرد و بوی جگر و کباب و بلال دلتان را. پس تا می‌توانید چشم و دلتان را سیر کنید که دربند است و خوراکی‌هایش!

رستوران‌ های دربند


در محله دربند به‌خصوص در چند صد متر ابتدایی مسیر کوهنوردی آن، انواعی از رستوران‌ها و غذاخوری‌های مختلف را می‌توانید پیدا کنید. رستوران‌های این منطقه برای افرادی مناسب است که می‌خواهند برای صرف صبحانه، ناهار یا شام به یک منطقه کوهستانی جذاب بروند و بر روی تخت‌هایی که در کنار مسیر رودخانه قرار دارد، بنشینند و غذاهای متنوع و خوش‌مزه‌ ایرانی را سفارش دهند. در ادامه با رستوران‌های این محله بیشتر آشنا می‌شویم.

رستوران جوانان ۳: یکی از رستوران‌های محله دربند رستوران جوانان نام دارد. این رستوران ۳ شعبه دارد که همه آن‌ها در مسیر کوه‌پیمایی دربند قرار گرفته است. یکی از این شعبات که با نام رستوران جوانان ۳ شناخته می‌شود، فضای سبز جذابی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. تخت‌های این رستوران در بین درختانی سرسبز گنجانده شده است. از جمله ویژگی‌های جذاب رستوران جوانان می‌توان به کیفیت خوب غذاها، برخورد مناسب کارکنان و سرویس‌دهی قابل‌قبول آن اشاره کرد. حتماً دیزی و کباب‌های این رستوران را امتحان کنید.

رستوران آستان: یکی از رستوران‌های معروف محله دربند رستوران آستان است. محیط این رستوران سنتی است. به دلیل کیفیت بالای غذاهای این رستوران معمولاً مشتریان باید در صف انتظار بمانند تا مهلت آن‌ها فرابرسد. می‌توانید در این رستوران صبحانه نیز سفارش دهید. برای وعده ناهار یا شام نیز می‌توانید انواعی از کباب و دیزی‌های خوش‌مزه آن را سفارش دهید. تنوع غذاهای این رستوران در کنار قیمت مناسب آن باعث معروفیتش شده است.

سفره‌خانه‌ی آبشار: اگر به دنبال سفره‌خانه‌ای جذاب در فضای باز و در کنار جریان رودخانه می‌گردید، به سفره‌خانه آبشار در محله دربند مراجعه کنید. چشم‌انداز زیبای این سفره‌خانه در کنار رفتار صمیمی کارکنان و سرویس‌دهی مناسب آن باعث جذابیت آن شده است. حتماً کباب‌های این سفره‌خانه را سفارش دهید. کیفیت خوب این کباب‌ها رضایت شما را جلب خواهد کرد. در منوی رستوران سفره‌خانه آبشار غذاهای محدودی را مشاهده خواهید کرد. قیمت غذاهای آن تقریباً مقرون‌به‌صرفه بوده و برای شرکت‌کنندگان تور مسافرتی تهران بسیار مناسب است.
محله دربند

رستوران باغ ایرانی: یکی دیگر از رستوران‌های جذاب محله دربند رستوران باغ ایرانی نام دارد. در این رستوران نیز می‌توانید تخت‌هایی را پیدا کنید که در کنار آب یا حتی روی آب رودخانه قرار گرفته است. غذا خوردن در این فضا لذت خاص خود را دارد. گل‌های زیبایی در محیط این رستوران کاشته شده است و باعث زیباتر شدن فضای آن شده است. غذاهای رستوران باغ ایرانی کیفیت بالایی دارند. قیمت آن‌ها نیز کمی بالا است. برخورد خوب کارکنان در کنار محیط جذاب و غذاهای باکیفیت سه‌تا از دلایلی است که این رستوران را به یکی از رستوران‌های محبوب در بند تبدیل کرده است.

رستوران پای کوه: اگر به دنبال رستورانی در محله دربند می‌گردید که تخت‌های آن در مسیر رودخانه قرار گرفته باشد، به شما رستوران پای کوه را پیشنهاد می‌کنیم. قطعاً غذا خوردن بر روی تخت‌های این رستوران که در یک منطقه کوهستانی و در کنار رودخانه قرار دارد تجربه منحصربه‌فردی است که در هر رستورانی در تهران نمی‌توانید داشته باشید.

رستوران باغ بهشت دربند: یکی از زیباترین رستوران‌های محله دربند که در ابتدای مسیر کوه‌پیمایی آن قرار دارد، رستوران باغ بهشت است. نمای بیرونی این رستوران به‌قدری زیبا و متفاوت است که چشم شما را به خود جذب خواهد کرد. با ورود به این رستوران متوجه فضا و دکوراسیون جذاب آن خواهید شد. کیفیت خوب غذاهای این رستوران باعث محبوبیت آن میان مشتریان شده است. به این نکته نیز توجه کنید که قیمت غذاهای آن کمی بالا است. محیط دنج و خانوادگی این رستوران قطعاً رضایت شما را جلب خواهد کرد.

رستوران کوهپایه: رستوران کوهپایه فضای بزرگ و جذابی دارد. درختان و گل و گیاه‌های مختلفی در فضای داخلی این رستوران به‌ کار گرفته شده است. منوی متنوع این رستوران هر سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد. در این رستوران می‌توانید غذاهای زیر را سفارش دهید:
• چلو باقالی با گردند
• خورشت کاری میگو
• دیزی مخصوص
• کشک بادمجان
• ماهی کباب
• بشقاب سبزیجات
می‌توانید میز خود را در فضای بسته یا باز این رستوران انتخاب کنید.

مجسمه کوهنورد


وقتی به دربند می‌رسید در همان بدو ورود به میدان سربند، مجسمه‌ای سه متری را می‌بینید که تصویر یک کوهنورد را نشان می‌دهد. این تندیس که مجسمه کوهنورد نام دارد، در سال ۱۳۴۱ از روی یک گروهبان ارتش به نام امیر شاه قدمی ساخته شده است. در آن سال‌ها یک هواپیمای امریکایی در ارتفاعات کوهستان دچار سانحه شد و سقوط کرد. گروهبان شاه‌قدمی داوطلبانه در عملیات نجات سرنشینان هواپیما شرکت کرد و تلاش شجاعانه‌ی او در نجات جان چند امریکائی باعث شد از رئیس جمهور وقت آمریکا مدال لیاقت دریافت کرد و بعد از آن نیز به عنوان مدل برای ساخت این مجسمه انتخاب شد تا نامش در تاریخ کوهنوردی ایران باقی بماند.
محله دربند

آبشار دوقلوی دربند


یکی از جاذبه‌های طبیعی دربند که در مسیر کوهنوردی به سمت قله توچال قابل‌مشاهده است، آبشار دوقلو است. این آبشار از سطح دریا ۲۷۰۰ متر ارتفاع دارد. از ذوب شدن برف ارتفاعات البرز ایجاد می‌شود. آب آن به‌قدری یخ است که حتی در تابستان نیز به‌سختی می‌توانید پا یا دستان خود را در آن قرار دهید. این آبشار حدوداً ۲۰ متر ارتفاع دارد. در مسیر کوهنوردی، قبل از آن‌که به پناهگاه شیر پلا برسید، با این آبشار مواجه خواهید شد.
ازآنجاکه هنگام ریزش آب در این آبشار مسیر دو شاخه‌ای ایجاد می‌شود، به آن آبشار دوقلو می‌گویند.

دربند محلی برای گردش پادشاهان


یکی از دلایلی که شاهان دوره قاجار و پهلوی از کاخ سعدآباد به عنوان محل سکونت تابستانی خود استفاده می‌کردند، آب و هوای خوش و طبیعت بی‌نظیر این محله بود. تمام خیابان‌های رو به شمال محله دربند به کوه منتهی می‌شوند و هرجایی از خیابان که بایستید، منظره‌ی باابهت کوه پیش روی شماست. محله دربند از قدیم‌الایام مورد توجه پادشاهان بود به طوری که در سال ۱۳۰۳ ناصرالدین شاه دستور ساخت اولین ناهارخوری در دربند را صادر کرد و در سال ۱۳۱۷ و در دوره پهلوی اول نیز دستور ساخت اولین هتل در دربند صادر شد. هتلی زیبا و لوکس به معماری شخصی به نام وارطان هوانسیان که دارای ۸ ویلای اقامتی بود. هرچند هتل قدیمی دربند امروزه دیگر تخریب شده و اثری از آن نیست، ولی جاذبه‌های طبیعی این منطقه که چشم همه را به خود جلب می‌کرد همچنان برجای خود باقی ست. امروزه گردشگران می‌توانند با خرید بلیط هواپیما تهران به این شهر سفر کنند و از محله دربند بازدید کنند.

چگونه به روستای دربند برویم؟


برای رفتن به دربند کافی ست خود را به میدان تجریش برسانید. خیابان شمالی میدان تجریش را بالا بروید تا به میدان دربند که کاخ سعدآباد در آن قرار دارد برسید و با ادامه دادن مسیر رو به شمال به میدان سربند یا میدان مجسمه کوهنورد برسید. اگر وسیله شخصی ندارید می‌توانید از تاکسی‌های دربند که در میدان تجریش و میدان قدس هستند برای رسیدن به دربند استفاده کنید. اما اگر ماشین دارید یادتان باشد محله دربند در روزهای تعطیل بسیار شلوغ است و ممکن است در پارکینگ و در حوالی میدان سربند جای پارک گیرتان نیاید و مجبور شوید ماشین را در نزدیکی میدان کاخ پارک کنید. البته در همین روزهای شلوغ هم کسانی هستند که در حوالی میدان جای پارک می‌فروشند و با پرداخت مبلغی می‌توانید از آن‌ها جای پارک بخرید.
محله دربند

بهترین زمان برای بازدید از دربند


اگر می‌خواهید زمانی که هوا معتدل است، با بلیط هواپیما ارزان به پایتخت سفر و در مسیر کوه‌پیمایی دربند پیاده‌روی کنید، فصل بهار و اوایل پاییز را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگرچه در فصل زمستان نیز می‌توانید به دربند مراجعه کنید؛ به شرطی که وسایل کوهنوردی‌تان برای فصل سرما مناسب باشد. اگر به دنبال زمانی می گردید که محله دربند آرام و خلوت باشد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که اواسط هفته به این محله مراجعه کنید. چراکه در اواخر هفته و روزهای تعطیل دربند مملو از گردشگر و کوهنورد می‌شود.


جاهای دیدنی نزدیک به روستای دربند


سورتمه دربند: ۲ کیلومتری دربند در خیابان گلابدره
امامزاده صالح و بازار تجریش: ۶ کیلومتری دربند
کاخ موزه سعدآباد: ضلع جنوبی میدان دربند
آبشار دوقلو: در حدود دو الی سه ساعت کوهنوردی از میدان سربند
هتل اوسون: در حدود ۱:۳۰ الی دو ساعت کوهنوردی از میدان سربند

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به روستای دربند


یکی از بهترین اماکن اقامتی در نزدیکی دربند هتل اوسون است. برای رسیدن به هتل اوسون باید یک ساعت در کوه پیاده‌روی کنید اما تجربه‌ی دیدن منظره‌ی زیبای تهران از یک‌طرف و منظره زیبای کوهستان در طرف دیگرتان همراه با صدای آبشار و هوای خوش کوهستان به زحمت پیاده‌روی یک ساعته می‌ارزد.



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است