search
menu

عمارت مسعودیه تهران | سرگذشت عجیب خانه ظل‌السلطان

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از عمارت مسعودیه تهران پیشنهاد می‌شود؟
ارزش تاریخی عمارت مسعودیه
تاریخچه عمارت مسعودیه تهران
اولین دستاوردهای فرهنگی ایران؛ مرهون عمارت مسعودیه
مروری کوتاه بر داستان زندگی مسعود میرزا و عمارت مسعودیه در تهران!
معماری عمارت مسعودیه
قسمت‌های مختلف عمارت مسعودیه تهران
زمان مناسب بازدید از عمارت مسعودیه تهران چه زمانی است؟
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از عمارت مسعودیه تهران چه قدر است؟
چگونه به عمارت مسعودیه تهران برویم؟
نکاتی که لازم است قبل از بازدید از عمارت مسعودیه بدانید
در نزدیکی عمارت مسعودیه تهران از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی عمارت مسعودیه تهران برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران هایی نزدیک عمارت مسعودیه تهران هستند؟
ایران همانند گنجینه ای است که آثار باستانی آن همانند نگینی در این گنجینه می‌درخشند؛ از تخت جمشید شیراز گرفته تا منارجنبان اصفهان و پایتخت پرجمعیت این کشور. اما نمی‌توان بناهای تهران را نادیده گرفت. شهری که زمانی پایتخت حکومت قدرتمندی بوده است و امروه از آن حکومت ها تنها آثار باشکوهی به جای مانده تا نماینده دوران خود باشد. اکنون وقت آن رسیده تا بلیط هواپیما تهران را رزرو کنیم و مستقیم به این شهر سفر کنیم و به خیابانی برویم که عمارت مجللی را در خود جای داده است. عمارتی که با زیبایی تمام کاشی کاری و گچ کاری شده است و در خیابان اکباتان تهران قرار گرفته و توجه هر رهگذر و گردشگری را به خود جلب می‌کند، خانه‌ای که ظاهرش نشان دهنده قدمتی طولانی و تاریخ پرفراز و نشیب بیشماری است.
عمارت مسعودیه تهران | سرگذشت عجیب خانه ظل‌السلطان

چرا بازدید از عمارت مسعودیه تهران پیشنهاد می‌شود؟


عمارتی با قدمت و اسرار تاریخی بسیار است.
عمارتی زیبا که نشان دهنده هنر و ذوق معماران ایرانی است.
دارای محوطه و ساختمان های چشم نواز که بهترین منظره را برای عکس های شما می سازد.

ارزش تاریخی عمارت مسعودیه


قبل از اینکه توضیحاتی در مورد ویژگی‌های خاص عمارت مسعودیه بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم تصاویری از عمارت مسعودیه و قسمت‌های مختلف آن را در اینترنت تماشا کنید. با مشاهده این تصاویر، می‌توانید گچ‌بری‌های پیچیده عمارت، تزئینات کاشی‌کاری شده، آثار چوبی زیبا و باغ آرام آن را تحسین کنید. این نمایش‌های بصری به شما کمک می‌کند بفهمید چرا عمارت مسعودیه یکی از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود و شایسته تحسین شماست.
جدای از زیبایی بیرونی چشمگیر آن، اهمیت تاریخی عمارت مسعودیه و همراهی آن با رویدادهای مهم فرهنگی و لحظات تاریخی دلایل محکمی برای بازدید از این بنا است. این عمارت نه تنها به دلیل قدمت، بلکه به دلیل اینکه شاهد اتفاقات مهمی ‌در دوران قاجار بوده که تأثیرات عمیقی داشته‌اند، دارای ارزش تاریخی است.
به عنوان مثال، اسناد تاریخی موجود از آتش‌سوزی ویرانگری در قسمت غربی عمارت در سال ۱۲۵۶ یاد می‌کند که خسارت زیادی به بار آورد. اما عمارت مسعودیه در جریان فعالیت‌های مشروطه خواهانه، دست نخورده باقی ماند. مسعود میرزا که حق سلطنت خود را به نفع مظفرالدین شاه از دست داده بود، هم از مظفرالدین شاه و هم از پسر خوانده‌اش محمد علی شاه کینه به دل داشت.
هنگامی‌که مشروطه خواهان علیه محمدعلی شاه قیام کردند و تمرکز قدرت در دست شاه را زیر سوال بردند، مسعود میرزا فرصتی دید تا با آن‌ها همسو شود. او عمارت مسعودیه تهران را به عنوان پناهگاه مشروطه خواهان معرفی کرد و همکاری و حمایت خود را به نمایش گذاشت.
عمارت مسعودیه تهران | سرگذشت عجیب خانه ظل‌السلطان

در سال ۱۲۸۷ هنگامی‌که محمدعلی شاه با کالسکه خود از عمارت مسعودیه عبور می‌کرد، بمبی دست‌ساز در زیر آن منفجر شد و او را به شدت ناراحت کرد. این حادثه بهانه‌ای را برای محمدعلی شاه فراهم کرد تا مجلس را ویران کند. در پاسخ، دستور تعطیلی مجلس را با توپ داد و سپس عمارت مسعودیه را به رگبار بست. این رویدادهای تاریخی و جزئیات پیچیده عمارت مسعودیه آن را به مقصدی جذاب برای کاوش خریداران بلیط آنلاین هواپیما تبدیل کرده است. بنابراین، به شدت توصیه می‌کنیم از این عمارت دیدن کنید تا عظمت آن را ببینید و با تاریخ غنی آن بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه عمارت مسعودیه تهران


با گذشتن از سردر این خانه و وارد شدن به حیاط عمارت مسعودیه نمی‌توان باور کرد که خانه‌ای به این زیبایی و با وسعتی حدود چهار هزار متر مربع در دل پایتخت شلوغ ایران قرار گرفته است.
این خانه متعلق به یکی از فرزندان ناصرالدین شاه به نام ظل السلطان می‌باشد. ظل السلطان در زمان قاجاریه حاکم اصفهان بوده است و به تخریب‌گر بناهای تاریخی مشهور بود اما دستور دارده تا عمارتش را به زیباترین شکل ممکن بنا کنند. از این رو عمارت مسعودیه که نامش را از صاحب خود به ارث برده است درسال ۱۲۹۵ به دست استاد شعبان معمار باشی ساخته شد.
این عمارت ۱۰۵ ساله حوادث بسیاری را چشیده است. در پی اعتراضات مشروطه خواهان و ترور محمد علی شاه در نزدیکی این عمارت باعث شد شاه فرمان به توپ بستن مجلس و پایگاه‌های مشروطه خواهان را صادر کرد، از این رو عمارت مسعودیه و خانه ظهیرالدوله مورد آسیب‌های جدی شد.
عمارت مسعودیه تنها یک عمارت با معماری و کاشی‌کاری زیبا نیست بلکه با وجود ساختمان‌هایی در آن یک مکان فرهنگی نیز محسوب می‌شود. جالب است بدانید اولین ساختمان فرهنگی کشور به نام کتابخانه و موزه ملی ایران در این عمارت ساخته شد. همچنین اتاقی با کاربری نگهداری اشیا ارزشمند تاریخی که از سراسر ایران گردآوری شده است، خود نقطه‌ای برای ایجاد موزه شد.
در بین سال‌های ۱۳۴۳ و ۱۳۴۲ شمسی این عمارت به عنوان دانشکده افسری کاربرد داشته است. ساختمان دیگری که در این عمارت قرار گرفته ساختمانی است در ۳ طبقه، که به شورای آموزش و پرورش اختصاص یافته بود اما امروزه در اختیار سازمان میراث فرهنگی می‌باشد. از ساختمان‌های دیگر این عمارت می‌توان به ساختمان یک طبقه ایوان‌دار با کاربری عکاسی، بناهای جدید یک طبقه‌ای و چاپخانه‌ای در این فضا اشاره کرد که در قسمت شرق حیاط قرار گرفته است.
عمارت مسعودیه تهران | سرگذشت عجیب خانه ظل‌السلطان

اولین دستاوردهای فرهنگی ایران؛ مرهون عمارت مسعودیه


اگر بخواهیم صرفاً بر جنبه تاریخی عمارت مسعودیه تمرکز کنیم، از سهم فرهنگی قابل توجه آن غافل می‌شویم. بسیاری از مؤسسات فرهنگی پیشکسوت ایران مانند کتابخانه و وزارت آموزش و پرورش برای اولین بار در این بنا تأسیس شدند. در نتیجه در سال ۱۳۷۷ عمارت مسعودیه به ‌عنوان یک اثر ملی شناخته شد.
در سال ۱۳۰۴ به همت انجمن معارف، اولین کتابخانه رسمی‌ کشور در یکی از اتاق‌های عمارت مسعودیه تأسیس شد. این کتابخانه به عنوان پایه‌ای برای توسعه کتابخانه ملی عمل کرد. پس از آن، این عمارت به اولین موزه ایران تبدیل شد که مجموعه‌ای از آثار باستانی گردآوری شده از نقاط مختلف کشور را در خود جای داده بود. اما این آثار باستانی بعدها در سال ۱۳۱۸ به موزه ملی ایران منتقل شد.
از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۵ عمارت مسعودیه نقش آموزشی را بر عهده گرفت و بین سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۳ به مدت یک سال میزبان دانشکده افسری بود. در سال ۱۳۴۵ وزارت آموزش و پرورش از اداره فرهنگ و هنر منفک شد و عمارت مسعودیه به مکانی رسمی‌ تبدیل شد. سرانجام در سال ۱۳۷۶ وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد واگذاری عمارت مسعودیه به سازمان میراث فرهنگی را داد و این به معنای پایان همکاری آن با این وزارتخانه بود.
برای ارائه تصویری از فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش در عمارت مسعودیه، عکس‌هایی با قاب به نمایش گذاشته شده است. در این عکس‌ها چهره‌های برجسته‌ای مانند ملک الشعرای بهار، پرویز خانلری و دکتر حسابی حضور دارند که مشارکت آن‌ها در تلاش‌های فرهنگی عمارت را به تصویر می‌کشد.

مروری کوتاه بر داستان زندگی مسعود میرزا و عمارت مسعودیه در تهران!


جدا از اهمیت تاریخی و فرهنگی عمارت مسعودیه، داستان زندگی صاحب آن، شاهزاده مسعود میرزا نیز شنیدنی است. مسعود میرزا علیرغم اینکه چهارمین پسر ناصرالدین‌شاه بود، به سرعت به دلیل مرگ نابهنگام برادران بزرگترش، عملاً پسر ارشد شد. این امر او را بزرگ‌ترین فرد در خانواده سلطنتی قرار داد. بااین‌حال، تنها پسر بزرگ بودن، تاج و تخت او را تضمین نکرد، زیرا برادر کوچکترش، مظفرالدین شاه، با وجود کوچکتر بودن از مسعود میرزا، نقش شاه را بر عهده گرفت.
با توجه به اینکه مادر مسعود میرزا از تبار قاجاریه نبود، وی هرگز در طول عمر خود این فرصت را پیدا نکرد که شاهد مقام ولیعهدی باشد. این شرایط ربطی به توانایی‌ها و شایستگی‌های او نداشت. مسعود میرزا در سن ۱۲ سالگی یک سال را در مازندران گذراند تا مهارت‌های حکومتی و مدیریتی را بیاموزد.
در سال ۱۲۹۵ و زمانی که مسعود میرزا حاکم اصفهان بود، تصمیم گرفت بخشی از باغ نظامیه تهران را برای ساخت عمارت مسعودیه خریداری کند. هدف از ساخت این عمارت فراهم کردن اقامتگاهی مناسب برای مسعود میرزا در سفر به تهران از اصفهان بوده است. عمارت مسعودیه در تهران نه تنها به عنوان اقامتگاه، بلکه به عنوان مکانی بود که مسعود میرزا در آن میزبان میهمانان ویژه از جمله سفرا و بازرگانان خارجی بود.
عمارت مسعودیه تهران | سرگذشت عجیب خانه ظل‌السلطان

مسعود میرزا در ۲۴ سالگی اولین بار طعم قدرت را با انتخاب شدن به عنوان حاکم اصفهان با لقب ظل السلطان که به «سایه پادشاه» ترجمه می‌شود، تجربه کرد. شاید این لقب برخاسته از احساس محرومیت از تاج و تخت بوده است. مسعود میرزا سواد خود را با تسلط بر زبان‌های ترکی، عربی و فرانسوی و نیز با نوشتن کتابی تاریخی با عنوان «تاریخ مسعودی» نشان داد.
اگر علاقه‌مند به خواندن کتاب‌های تاریخی هستید و از موضوعات مرتبط با حیات‌وحش لذت می‌برید، توصیه می‌کنیم به بررسی تاریخ مسعودی بپردازید، زیرا شامل بخشی است که مسعود میرزا تجربیات شکار خود در آن دوران را به زبانی ساده بازگو می‌کند! اگر با رزرو تور تهران از عمارت مسعودیه دیدن کنید، مسئول تور زمانی را به توضیح این کتاب و همچنین زندگی شخص مسعود میرزا اختصاص خواهد داد.
ورق زدن زندگی مسعود میرزا رگه‌هایی از ناامیدی و اندوه او را از به تخت ننشستن نشان می‌دهد. این درد و حسرت انگار مثل زخمی کهنه در کنارش مانده بود. به عنوان نمونه، وی به تخریب کاخ‌های صفوی و سرکوب بختیاری‌ها شهرت داشت و همواره زیبایی بناهای تاریخی اصفهان را می‌ستود.
مسعود میرزا در ۴۵ سالگی به دلیل اقدامات ویرانگر و سرکوب‌هایش محبوبیت خود را در بین مردم از دست داد. او اندکی پیش از زوال قاجاریه چشم از جهان فرو بست. مسعود میرزا پنج سال پس از مرگ پدرش، عمارت مسعودیه تهران را به دختر صدراعظم، همدم السلطنه، فروخت. بعدها رضاشاه این عمارت را از همدم السلطنه خرید و به وزارت معارف وقف کرد.

معماری عمارت مسعودیه


بعد از عبور از سردر این عمارت وارد فضای هشتی می‌شوید که مهم‌ترین بخش‌ در خانه و معماری ایرانی است. بعد از آن وارد حیاط کوچکی می‌شوید که حوض مستطیل شکل وسط آن به همراه باغچه ‌هایی که در چهار طرف حوض قرار دارد هوا را برای اتاق‌هایی که در چهار طرف این حیاط قرار گرفته دلپذیرتر می‌کند. در قسمت جنوب شرقی حیاط اول توسط راهرویی باریک به حیاط دوم عمارت می‌رسید؛ حیاطی بزرگتر با حوض دایره‌ای شکل در وسط حیاط می‌رسید. حوضی که با انعکاس تصویر عمارتی که مزین به ستون‌‌های بلند، پنجره‌هایی با شیشه‌‌های رنگی و گچ‌کاری‌های هنرمندانه است تا منظره‌ای تماشایی را برای بازدیدکنندگانش رقم بزند.
در انتها و قسمت جنوبی این حیاط عمارت دیگری به چشم می‌خورد که در فاصله ۱ متری از سطح زمین قرار گرفته که دارای تراسی زیبا با سقف چوبی است که ستون‌های بلندی آن را نگه داشته اند همچنین دارای پنجره‌ی بزرگی می‌باشد که مزین به شیشه کاری رنگی است. پس از آن در بخش شرقی حیاط از میان طاق‌های آجری زیبا حیاط دیگری به چشم می‌خورد، حیاطی بسیار بزرگ‌تر و زیباتر از بخش‌های دیگر عمارت که به طور کامل سنگ فرش شده است.
عمارت مسعودیه تهران | سرگذشت عجیب خانه ظل‌السلطان

در مرکز این حیاط حوض بزرگ دایره شکلی وجود دارد که دورتادورآن را گل‌‌های زیبای شمعدانی فراگرفته است. در این حیاط بنایی بزرگ همانند سردر کاخی باشکوه قرار گرفته که معماری آن برگرفته از معماری اروپایی و ایرانی است. درها و پنجره‌هایی به سبک معماری قدیم ایرانی و ستون‌هایی منقش مانند معماری اروپایی. در بالای این عمارت سردری زیبا از نقش‌واره دو فرشته زیبا قرار دارد که لوحی بر دست دارند که به جمله توانا بود هرکه دانا بود منقش است. این قسمت از عمارت به صورت زیبایی نورپردازی شده تا در شب هنگام منظره زیبایی از تهران قدیم را یا‌دآوری کند. در روبه‌روی حوض بزرگ و اصلی عمارت راهی سنگ فرش شده وجود دارد که به سردر کالسکه رو می‌خورد که اکنون درب خروج از این مجموعه دیدنی است.
اما چیزی که در عمارت مسعودیه به چشم می‌خورد، بی‌توجهی به تاریخ و قدمت این عمارت است. همچنین بی‌اعتنایی به قسمت‌های بسیاری از پنجره‌های این عمارت که مرمت شده بود باعث شده دوباره بر اثر باد و باران از بین برود و اکنون به حال خود رها شده‌‌اند و به جای شیشه‌کاری‌های زیبا، با پلاستیک پوشیده شده‌ا‌ند. همچنین در سمت شرقی حیاط اصلی عمارت خرابه‌هایی به چشم می‌خورد که در واقع همان قسمت اندرونی است که تقریبا چیزی از آن باقی نمانده است. اما مسئله دیگری که با حضور در این عمارت شما را از بی‌توجهی به تاریخ ناراحت می‌کند، ساختمان سازی‌هایی است که در سمت شرقی این حیاط به چشم می‌خورد که کاملا به این عمارت مشرف هستند و صحنه ناخوشایندی را برای عمارت مسعودیه ایجاد کرده است.

قسمت‌های مختلف عمارت مسعودیه تهران


عمارت مسعودیه نیز همانند عمارت‌های دیگری چون قسمت‌های اندرونی و بیرونی است؛ اما امروزه قسمت اندورنی عمارت مسعودیه قابل دیدن نیست زیرا تنها خرابه‌ای از آن باقی مانده است. اما بخش‌های باشکوه دیگری در این عمارت وجود دارد که نبود اندرونی در این عمارت را جبران می‌کند. در عمارت مسعودیه می‌توانید از هفت ‌بخش‌ این عمارت مانند عمارت دیوان خانه، عمارت سفره خانه، حیاط سید جوادی، عمارت سید جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیرالدوله، عمارت حیاط خلوت عمارت سر در پیاده‌رو، عمارت سر در کالسکه‌رو، دیدن کنید که توسط حیاط‌هایی به هم راه دارند.
یکی از ویژگی‌های این عمارت وجود ۷ کتیبه است که در جای جای این عمارت از جمله بالای سردر کالسکه رو، دو کتیبه در سردراصلی، دو کتیبه در عمارت مشیریه و دو کتیبه در عمارت ایوان قابل بازدید است. در ادمه مطلب نگاهی با بخش‌های مختلف این بنای تاریخی بیش‌تر آشنا خواهیم شد.
عمارت مسعودیه تهران | سرگذشت عجیب خانه ظل‌السلطان

حیاط و عمارت سید جوادی: سید جوادی، شخصیتی فرزانه در زمان مسعود میرزا، در یکی از شکارهایش نقش تعیین‌کننده‌ای در نجات او از مرگ احتمالی داشت. به عنوان قدردانی، عمارتی در املاک مسعودیه به نام سید جوادی نام‌گذاری شد. از آن به عنوان اتاق وزیران نیز یاد می‌شد و به عنوان هفتمین بنای تاریخی عمارت مسعودیه شناخته می‌شود. این عمارت تحت مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

عمارت دیوانخانه: عمارت دیوانخانه، ساختمان مرکزی عمارت مسعودیه است که با آینه‌های زیبا آراسته شده و فضایی دلپذیر دارد. مسعود میرزا از این عمارت برای پذیرایی از مهمانان ویژه استفاده می‌کرد.

عمارت سفره خانه: عمارت سفره خانه که در ضلع جنوبی عمارت مسعودیه قرار دارد فضایی باز بوده که جشن‌ها، مهمانی‌ها و رویدادهای مهم دوران قاجار در آن برگزار می‌شده است.

حوضخانه: هر حیاط داخل عمارت حوضی دارد که منظره‌ای زیبا از عناصر معماری عمارت مسعودیه مانند طاق‌های آجری، ستون‌ها، گچ‌بری، کاشی‌کاری و شیشه‌های رنگی را به نمایش می‌گذارد. عمارت حوضخانه در جنوبی‌ترین قسمت این مجموعه قرار دارد.

حیاط خلوت عمارت مسعودیه: حیاط خلوت عمارت مسعودیه که در آن سوی ورودی اصلی قرار دارد، دارای حوض آب و باغی است که با گل آراسته شده و زیبایی طبیعی را به محیط اطراف می‌بخشد.

صحن و عمارت مشیری: عمارت مشیری بخشی از عمارت مسعودیه است که برای مباشران (مسعود میرزا، حبیب الله خان و محمد باقرخان) در زمان قاجار ساخته شد.
عمارت مسعودیه تهران | سرگذشت عجیب خانه ظل‌السلطان

عمارت سردر: برای بازدید از یکی از قدیمی‌ترین عمارت‎های مسعودیه باید به عمارت سردر بروید. همه قسمت‌های این بنا معماری قدیمی قاجاری را به نمایش نمی‌گذارند، زیرا برخی از بخش‌ها در سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۳ مورد بازسازی قرار گرفته‌اند. دسترسی به این قسمت از عمارت از طریق ورودی مرکزی است، درحالی‌که خروج از آن مستلزم عبور از بخش‌های جانبی است. در گذشته اتاق‌های عمارت سردر برای مباحث مهم حکومتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

عمارت سردر کالسکه‌رو: ورودی کالسکه رو در عمارت مسعودیه تهران تزئینات مقرنس‌کاری زیبایی را به نمایش می‌گذارد، اما اهمیت آن در عملکرد ناوبری آن است. چیدمان باغ امکان دسترسی به خیابان را از طریق این منطقه خاص فراهم می‌کند.

تماشاخانه مسعودیه: عمارت مسعودیه دارای سالن تئاتری معروف به تماشاخانه است که مکانی را برای علاقه‌مندان به تئاتر فراهم می‌کند تا از اجراها لذت ببرند. علیرغم محدودیت‌های اعمال شده در طول ساخت آن، بازدیدکنندگانی که با رزرو آنلاین بلیط هواپیما چارتر به پایتخت سفر کرده‌اند، کیفیت تئاتر را عالی می‌دانند. سالن مسعودیه حدود ۲۰۰ نفر را در خود جای می‌دهد.

عکاسخانه عمارت مسعودیه: برای ثبت یک روز به‌یادماندنی در عمارت مسعودیه، از مغازه عکاسی آن واقع در طبقه پایین دیدن کنید. برای تقویت فضای دوران قاجار در عکس‌های خود، می‌توانید لباس‌های سنتی قاجاری را که در استودیو موجود است بپوشید. این عکاسخانه پیشنهاد خوبی برای پایان یک تور تهران است!

کافه و رستوران مسعودیه: بعد از یک گردش حسابی در عمارت، می‌توانید با مراجعه به کافه و رستوران مسعودیه، خود را در حال و هوای دوران قاجار غرق کنید تا هم چشم و هم ذائقه خود را راضی کنید. این رستوران که با سفره‌های گلدار تزئین شده است، مجموعه‌ای از غذاهای سنتی لذیذ را سرو می‌کند که اشتهای شما را تحریک می‌کنند. از خود با انواع دم‌نوش‌های گیاهی، شربت‌های گوارا و غذاهای لذیذ سنتی مانند کتلت، سوپ و کوکو پذیرایی کنید.
لطفاً توجه داشته باشید که قیمت‌ها در این کافه در مقایسه با سایر کافه‌ها کمی بالاتر است، اما خوردن غذا و نوشیدنی در کافه‌ای با سابقه‌ای غنی که بیش از ۱۴۰ سال را در برمی‌گیرد، تجربه‌ای ارزشمند است. برای صرف غذا در کافه رستوران مسعودیه، توصیه می‌شود در روزهای ابتدایی هفته که احتمال شلوغی کمتری وجود دارد، از آن بازدید کنید.

محوطه باغ: باغ وسیع عمارت مسعودیه دارای فضای سرسبز، گیاهان رنگارنگ و حوض آبی است که فضای دلپذیری را ایجاد کرده است. مسیرهای باغ با سنگفرش پوشیده شده است.
عمارت مسعودیه تهران | سرگذشت عجیب خانه ظل‌السلطان

زمان مناسب بازدید از عمارت مسعودیه تهران چه زمانی است؟


از آنجایی که تهران خود به تنهایی شهری ۴ فصل است، می‌توانید از عمارت مسعودیه در هر موقع از سال دیدن کنید؛ زیرا باغ این عمارت در هر فصل زیبایی‌های خاص خودش را دارد. همچنین در مناسبت‌های خاصی چون شب یلدا نیز نورپردازی‌های چشم نوازی دارد پس زمان را از دست ندهید و هرچه زودتر به دیدن این عمارت اسرار آمیز در میان جاهای دیدنی تهران بروید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از عمارت مسعودیه تهران چه قدر است؟


برای ورود به این بنا باید بلیط تهیه کنید. همچنین زمان پیشنهادی برای بازدید از عمارت مسعودیه ۱- ۱:۳۰ می‌باشد.

چگونه به عمارت مسعودیه تهران برویم؟


اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی چون مترو را دارید بهتر است در ایستگاه ملت از مترو خارج شوید تا با اندکی پیاده روی به سردر عمارت مسعودیه برسید. همچنین از آنجایی که عمارت مسعودیه فاصله چندانی از میدان بهارستان ندارد، می‌توانید با پیاده‌شدن از ایستگاه متروی بهارستان به این عمارت زیبا برسید.
اما اگر می‌خواهد از اتوبوس استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم در ایستگاه ملت از اتوبوس پیاده شوید، سپس پیاده روی در خیابان ملت را تا رسیدن به تقاطع خیابان اکباتان ادامه دهید تا سردر عمارت مسعودیه نمایان شود. همچنان می‌توانید با رزرو تور داخلی به صورت گروهی از این بنای زیبای تاریخی دیدن کنید.

نکاتی که لازم است قبل از بازدید از عمارت مسعودیه بدانید


جای تأسف است که زیبایی باغ عمارت را فقط در ذهن خود ثبت کنید. بنابراین هنگام بازدید از عمارت مسعودیه، دوربین خود را برای ثبت عکس‌های باکیفیت و جذاب از بناهای تاریخی و اصیل، به شرط مجاز بودن عکاسی، آماده کنید. شایان ذکر است که با توجه به وسعت عمارت، برای پیاده‌روی قابل‌توجهی آماده باشید. توصیه می‌شود هنگام بازدید از این مکان از کفش پیاده‌روی راحت استفاده کنید.
لطفاً توجه داشته باشید که در طول بازدید شما ممکن است ورود به مناطق خاصی از عمارت مسعودیه ممنوع باشد. این مناطق ممنوعه در حال بازسازی هستند و برای جلوگیری از آسیب قابل دسترسی نیستند. امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، رستوران و بوفه در عمارت مسعودیه موجود است. بااین‌حال، توجه به این نکته ضروری است که پارکینگ مشخصی وجود ندارد.
عمارت مسعودیه تهران | سرگذشت عجیب خانه ظل‌السلطان

در نزدیکی عمارت مسعودیه تهران از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


از آنجایی که این عمارت در محله دولت و در نزدیکی میدان بهارستان قرار گرفته یعنی جایی که در زمان قاجاریه در محدوده شمال حصار شاه طهماسبی تهران قرار گرفته بود به آثار تاریخی بسیاری چون باغ نگارستان، باغ لاله‌زار و باغ امین السلطان نزدیک است. اگر راهنمای سفر به تهران را ببینید گزینه‌های مختلف دیگری هم پیش رویتان قرار می‌گیرد.

باغ نگارستان تهران: ۱۳ دقیقه پیاده روی
باغ امین السلطان تهران: ۹ دقیقه پیاده روی
خانه موزه استاد ابوالحسن صبا: ۸ دقیقه پیاده روی
موزه هنرهای ملی: ۱‍۱ دقیقه پیاده روی

چه هتل هایی در نزدیکی عمارت مسعودیه تهران برای اقامت وجود دارد؟


هتل بوتیک نظمیه تهران
هتل فیروزه تهران
هتل مهر تهران
هتل آرمان تهران

چه رستوران هایی نزدیک عمارت مسعودیه تهران هستند؟


کافه رستوران مس مس
رستوران شریفی
رستوران عادل
رستوران شاطر عباس
کافه رستوران شاندیز مشتاق


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است