search
menu

موزه فرش ایران؛ تماشای دنیای قالی ایرانی

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از موزه فرش ایران پیشنهاد می شود؟
تاریخچه موزه فرش ایران
معماری موزه فرش
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
نحوه دسترسی به موزه فرش ایران
بهترین زمان سفر به تهران
مکان ها و جاذبه های دیدنی نزدیک موزه فرش ایران
هتل های نزدیک موزه فرش ایران
موزه فرش ایران در تهران یکی از معدود موزه های جهان است که فقط در زمینه فرش تخصص دارد. فرش های ایرانی در سراسر جهان به خوبی شناخته شده اند و این موزه فرصتی نادر و هیجان انگیز را برای بازدید از آن ها فراهم می کند. این موزه در تهران کنار یک پارک زیبا واقع شده است. فرش ایرانی در همه جا محبوب است و همه معتقدند که در بین فرش ها بهترین کیفیت را دارد. قالیبافی ایرانی فقط یک حرفه نیست بلکه یک هنر محسوب می شود. فرش های ایرانی همچنین نماد ویژگی های اقوام مختلف ایرانی هستند که تنوع آنها را نشان می دهد. اگر مشتاق هستید که درباره فرش های ایرانی و تاریخ جذاب آنها بیشتر بدانید، موزه فرش ایران این امکان را برای شما فراهم می کند. در صورت خرید بلیط هواپیمای تهران و سفر به پایتخت پیشنهاد می شود که در کنار سایر جاذبه های گردشگری بازدید از این مجموعه زیبا و بی نظیر را از دست ندهید.

چرا بازدید از موزه فرش ایران پیشنهاد می شود؟


• برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر بازدید از این موزه، گزینه بسیار مناسبی در میان جاهای دیدنی تهران به شمار می آید.
• معماری شکیل این موزه توجه هر بیننده ای را جلب می کند.
• آثار با ارزشی از قرن نهم هجری تا دوره معاصر در این موزه به نمایش گذاشته شده اند.
• مکانی برای جمع آوری زیباترین فرش ها از سراسر کشور است.
موزه فرش ایران؛ تماشای دنیای قالی ایرانی

تاریخچه موزه فرش ایران


با توجه به قدمت قالیبافی در ایران که مربوط به سلسله هخامنشیان است، ضرورت تأسیس موزه بسیار مشهود بوده است. این موزه توسط فرح پهلوی طراحی شده است که آخرین ملکه ایران قبل از ترک کشور به دلیل انقلاب قریب الوقوع بود. پهلوی به دلیل علاقه زیاد و فعال خود به ترویج و مشارکت در هنر و فرهنگ ایران شهرت داشت. موزه فرش در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۶ هجری شمسی ساخته شد که نمایانگر مجموعه ای از اصیل ترین و ارزشمندترین فرش های دستباف است. در ابتدا تعداد محدودی فرش ایرانی در این موزه وجود داشت اما در طول سال ها تعداد فرش ها افزایش یافت. همچنین هدف اصلی از تاسیس این موزه، توسعه هنر قالی بافی و جمع آوری انواع فرش از سراسر کشور بود. در نتیجه، موزه به یک منبع عالی برای تحقیق درباره فرش برای همه دوستداران فرهنگ و هنر تبدیل شد.

معماری موزه فرش


اولین چیزی که باید به آن توجه کنید خود ساختمان موزه است. معماری موزه بسیار دیدنی و باشکوه است. تزئینات نمای بیرونی موزه دقیقاً شبیه به توری فرش است. موزه توسط معمار عبدالعزیز فرمانفرمائیان طراحی شده است. او ساختمان را به گونه ای طراحی کرد که ستون ها بر ساختمان سایه می اندازند به طوری که دمای گرم تابستان در داخل ساختمان کاهش می یابد. این موزه دارای دو سالن اصلی است، یکی برای نمایش بیش از ۱۵۰ نوع فرش ایرانی و دیگری برای نمایشگاه های موقت و فصلی مختلف اختصاص داده شده است. ارزشمندترین نمونه های فرش و گلیم ایرانی مربوط به دوره ای بین قرن نهم تا زمان معاصر در اینجا طبقه بندی شده و بر اساس کیفیت، قدمت و سایر ویژگی های فرش های ایرانی از نظر رنگ آمیزی، طرح، نقش و بافت در سالن طبقه اول به نمایش گذاشته شده است. کتابخانه ای شامل کتاب های مختلف به زبان های فارسی، عربی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی و فروشگاه کتاب از دیگر قسمت های موزه است. در این کتاب ها مجموعه ای از مهم ترین و کمیاب ترین نشریات و تحقیقات درباره فرش های ایرانی موجود است. این موزه همچنین ابزارهای مختلف بافندگی، مواد رنگی و نخ های طبیعی فرش را به نمایش می گذارد، به طوری که بازدیدکنندگان نه تنها خود فرش را مشاهده می کنند، بلکه از نحوه ساخت فرش ها نیز اطلاعاتی به دست می آورند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


همه روزه به جز روزهای دوشنبه با تهیه بلیط ورودی از ساعت ۹ صبح الی ۶ عصر می توانید از این موزه زیبا بازدید کنید. زمان پیشنهادی برای بازدید از این مجموعه فوق العاده ۲ الی ۳ ساعت است.

نحوه دسترسی به موزه فرش ایران


با استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا ماشین می توانید به راحتی به آنجا برسید. همچنین نزدیک ترین ایستگاه مترو، ایستگاه میدان انقلاب اسلامی است و اتوبوس هایی در خیابان کارگر شمالی وجود دارد که شما را به موزه می رساند.
موزه فرش ایران؛ تماشای دنیای قالی ایرانی

بهترین زمان سفر به تهران


تهران تابستان های بسیار گرم و زمستان های سردی دارد. بهترین زمان سفر به این شهر اوایل بهار تا اواسط پاییز است.

مکان ها و جاذبه های دیدنی نزدیک موزه فرش ایران


مرکز خرید لاله: ۳۵۰ متر
موزه هنرهای معاصر: ۴۵۰ متر
پارک لاله: ۵۰۰ متر
کاخ مسعودیه: ۶.۶ کیلومتر
پارک ساعی: ۷ کیلومتر

هتل های نزدیک موزه فرش ایران


هتل لاله: ۲۷۰ متر
هتل حجاب: ۱.۲ کیلومتر
هتل اسپیناس: ۱.۶ کیلومتر
هتل کارون: ۱.۸ کیلومتر
هتل امید: ۲.۱ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است