search
menu

همه چیز درباره دریاچه چیتگر و تفریحات آن

[ پنهان کردن ]
دریاچه چیتگر کجاست؟
راه‌های رسیدن به دریاچه چیتگر
موقعیت دریاچه و نکات مثبت آن
عوامل ترغیب‌کننده برای بازدید از دریاچه چیتگر
دریاچه‌ها، خواه طبیعی و خواه مصنوعی یکی از زیباترین و بهترین جاذبه‌های گردشگری هر شهری به شمار می‌آیند. جمع شدن مقداری زیادی از آب در یک مقیاس نسبتا بزرگ به همراه خود امکانات گردشگری بسیاری را خواهد آورد. اگر یک دریاچه طبیعی باشد ممکن است نتوان به شکل دلخواه امکانات توریستی را گرد آن ایجاد کرد؛ اما هنگام احداث یک دریاچه مصنوعی، از همان ابتدا تمهیدات و بسترهای لازم جهت ایجاد یک محیط گردشگری کامل فراهم می‌شود. درنتیجه اگر این مقاله را بخوانید و با دریاچه چیتگر و جاذبه‌های آشنا شوید، متوجه خواهید شد که چرا یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری تهران به شمار می‌آید.

همه چیز درباره دریاچه چیتگر و تفریحات آن

دریاچه چیتگر کجاست؟


دریاچه چیتگر، بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران است که در یک مقیاس بسیار وسیع در غرب تهران در انتهای بزرگراه همت واقع شده است. این دریاچه بخش بزرگی از شمال پارک چیتگر و یکی از زیباترین پارک های تهران است که در سال ۱۳۴۲ شمسی ایجاد شد و با نام دریاچه خلیج فارس نیز شناخته می‌شود. در روند ساخت این پروژه عظیم که سال‌های زیادی از زمان ایده‌پردازی تا اجرای آن به طول انجامیده بود، از شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی استفاده شد. امکانات تفریحی و مراکز خرید بسیاری اطراف این دریاچه وجود دارد که باعث شده تا از محبوب‌ترین مناطق گردشگری برای ساکنین شهر تهران و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند باشد. در سال ۲۰۱۵، کارشناسان خارجی در بازدید از این دریاچه مصنوعی، از آن به عنوان یکی از ۱۰ پروژه برتر جهان در سال یاد کردند.

راه‌های رسیدن به دریاچه چیتگر


شما می‌توانید با ماشین شخصی خود به این دریاچه بیایید. همان‌طور که گفته شد این دریاچه در منطقه ۲۲ شهر تهران واقع شده است و برای رفتن به آن‌جا باید وارد آزادراه تهران – کرج شوید و درست در ابتدای آن خروجی به سمت پارک را که ردیف درختان کاج خودنمایی می‌کنند دنبال کنید. علاوه بر این، با مترو قابل دسترسی است. اگر قصد دارید با مترو به سمت دریاچه چیتگر حرکت کنید، کافی است با یکی از قطارهای خط صادقیه – گلشهر، پیاده تا ایستگاه متروی چیتگر بروید و سپس با اتوبوس به سمت شهرک شهید باقری حرکت کنید. اگر ساکن شریعتی و میرداماد و تجریش هستید باید به سه راهی زرابخانه (چهارراه همت شریعتی) بروید و سوار اتوبوس‌های متروی چیتگر شوید. مسیر اتوبوسرانی چیتگر همت - شریعتی شامل بزرگراه همت به دهکده المپیک، بلوار دهکده، بلوار امیر کبیر، بیگدلی کوهک و غیره است. برای رسیدن به دریاچه باید با اتوبوس دیگری به سمت دریاچه بروید. خوب است بدانید ورود به محوطه اصلی مجموعه و قدم زدن در کنار دریاچه کاملا رایگان است.

موقعیت دریاچه و نکات مثبت آن


این دریاچه ۱۳۰ هکتار وسعت و حدود ۱۰ متر عمق دارد و تنها منبع تأمین‌کننده آب آن دریاچه کن است. در کنار آن یک مجموعه تفریحی به وسعت ۱۲۰ هکتار نیز وجود دارد. در کنار بخش جذب توریست، این دریاچه و پارک، نقش تعیین‌کننده‌ای در صاف کردن و پاکسازی هوای آلوده تهران ایفا می‌کنند. به‌علاوه احتمال وقوع سیلاب‌های فصلی را کاهش داده و سفره‌های زیرزمینی را تغذیه می‌کند. امکانات تفریحی‌ای که در کنار این مجموعه ایجاد شده‌اند، بخش بسیار مهمی از آن را تشکیل می‌دهند. این امکانات باعث پر کردن اوقات بیکاری شهروندان تهرانی می‌شوند و فضا را برای زندگی شلوغ شهری آن‌ها بسیار تلطیف کرده‌اند.

عوامل ترغیب‌کننده برای بازدید از دریاچه چیتگر


عناصر بصری دریاچه منظره‌ای باشکوه را برای آن به ارمغان آورده است. همچنین برخی از امکانات سرگرم کننده از جمله جزایر جالب توجهی چون جزایر حیات وحش، جزایر آموزشی، اسکله قایقرانی، پارک آبی، باشگاه آبی، بندر تفریحی، امکانات رفاهی، پارک تفریحی و خدمات اقامتی نیز وجود دارد. ساحل صخره‌ای جدید این مجموعه این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است که کفش‌های خود را در بیاورند و هنگام قدم زدن روی ساحل آن به آرامش برسند. اردک‌های بازیگوشی که در کنار ساحل وجود دارند باعث ایجاد لبخندی بر روی صورت شما خواهند شد. اگر کسی مایل است با دوچرخه‌اش دوچرخه سواری کند، پارک چیتگر اولین جایی است که به ذهنش می رسد. این پارک به دلیل طبیعت جذاب و طراحی قابل توجه برای تمرینات هوازی، یکی از بهترین انتخاب های شهر تهران برای گذراندن اوقاتی است که قصد ورزش کردن دارید. مجموع همه این جاذبه ها، مردم را برای سفر به تهران ترغیب می کند.

مرکز خرید بام‌ لند چیتگر


مرکز خرید بام‌لند به صورت برج‌هایی چسبیده به هم با ترکیبی از معماری سنتی ایران با الهام از بادگیرهای کویری و روستاهای طبقاتی ایران در شرق این دریاچه ساخته شده است و شاید بتوان گفت مهم‌ترین و پرطرفدارترین بخش آن است. این مجموعه از شهرت و اعتبار زیادی بهره می‌برد و یکی از بیشترین دلایلی است که مردم را به سمت دریاچه چیتگر می‌کشاند. در حقیقت شهرت بام‌لند و دریاچه چیتگر به یک اندازه است. این مجموعه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هرکدام فعالیت مجزایی دارند. بخش اول مربوط به قسمت تجاری آن است که در زمینه‌ فروش وسایل مختلفی چون پوشاک، ماشین، موتورسیکلت و غیره فعال است. برندهای مختلفی چون منگو، ال سی وایکیکی، آدیداس، جین وست، سیسلی، کتاب‌فروشی حوض نقره، کیا گالری، کیش بهین، سواچ، دیزل، تارتن و غیره در این مرکز خرید فعال‌اند. شما می‌توانید اقلام آرایشی، بهداشتی، پوشاک و هر نوع وسیله‌ای که نیاز دارید را با کیفیت عالی از این مرکز خریداری کنید. اگر پرواز تهران را رزرو کرده اید و قصد خرید از مراکز بزرگ و معروف تهران را دارید، مرکز خرید باملند گزینه مناسبی است.

همه چیز درباره دریاچه چیتگر و تفریحات آن

شهربازی:


در شهربازی کنار دریاچه شما انواع و اقسام بازی‌های هیجان‌انگیز و دستگاه‌های جالب بازی را خواهید یافت. این شهربازی به روزترین بازی‌های دنیا رو به مجموعه خود اضافه می‌کند و از امنیت بالایی برخوردار است. در این شهربازی می‌توان از سافاری پارک وحشت، پیست پرش در آسمان، چرخ و فلک بزرگ دریاچه و ... استفاده کرد. وسایل شهربازی چیتگر در ضلع شمال، شرق و غرب دریاچه چیتگر قرار دارند که برای تمامی افراد خانواده با هر سن و سلیقه‌‌ای مناسب هستند.

رول گلایدر:


رول گلایدر در دریاچه چیتگر تجربه یک زیپ‌لاین را به شما می‌دهد. این زیپ‌لاین ریلی با تکنولوژی پرواز کنترلی همراه است و تنها مجموعه‌ای که در آن رول گلایدر وجود دارد، دریاچه چیتگر تهران است. این بازی درست در کنار سرسره‌های سقوط آزاد و قسمت شمالی دریاچه قرار دارد. محدودیت سنی این بازی برای افراد بالای هشت سال است و خطر بسیار کمی دارد. هنگام پرش از این دستگاه شما حداقل ۱۲۰ سانتی‌متر و حداکثر ۱۹۵ سانتی‌متر ارتفاع را تجربه خواهید کرد. البته برای استفاده از آن باید وزنی مابین ۳۰ کیلوگرم تا ۱۴۰ کیلوگرم داشته باشید. حرکت روی ریل این زیپ لاین شبیه به حرکت ترن هوایی است؛ اما هیچ کابینی وجود ندارد و این شما هستید که کاملا در هوا معلق‌اید. به همین دلیل هیجان بیشتری نسبت به ترن هوایی خواهد داشت. این وسیله بسیار مهیج و پرطرفدار است.

کارتینگ دریاچه چیتگر:


رانندگی با ماشین‌های مسابقه و در فضایی که امن است و امکان آسیب بسیار کمی وجود دارد، برای غالب افراد بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. عاشقان سرعت و مسابقات ماشین‌سواری می‌توانند به دریاچه چیتگر بیایند و از امکاناتی که برای آن طراحی و اجرا شده است لذت ببرند. این مکان عنوان یکی از بهترین پیست‌های کارتینگ موجود در کشور را با خود به یدک می‌کشد. پیست کارتینگ دریاچه چیتگر کاملاً با استانداردهای جهانی مطابقت دارد. اگر به دنبال فضایی هستید تا سرعت بالا بدون توجه به علائم و محدودیت‌های راهنمایی و رانندگی را تجربه کنید، پیست کارتینگ دریاچه چیتگر بهترین انتخاب شما خواهد بود. این پیست در کنار باجه بلیط در بخش غربی دریاچه واقع شده است.

هرم هیجان (سینما پرواز):


اغلب وسایل بازی اطراف دریاچه چیتگر جهت کیفیت و امنیت بیشتر توسط کمپانی‌های اروپایی طراحی و اجرا شده‌اند. هرم هیجان یا سینمای شش بعدی دریاچه چیتگر نیز محصول کمپانی «زیمنس آلمان» است. در این مجموعه تفریحی، هر چهار نفر وارد یک هرم شده و روی کابین مخصوص سوار می‌شوند. کابین در ارتفاع دو متری از زمین به‌صورت کاملا معلق به پرواز در می‌آید. در حال معلقی که دارید، افکت‌های طوفان، رعدوبرق، باران، مه و غبار و جلوه‌های ویژه بصری نیز همراه می‌شود. استفاده از این وسیله برای افراد بالای ۱۲ سال مجاز است.

تشک‌های پرش رایگان:


یکی دیگر از تفریحات هیجان انگیز دریاچه، تشک پرش آن است که به رایگان برای تمام افراد تعبیه شده است. کودکان بویژه علاقه بسیاری به این وسیله جذاب دارند. پرش بر روی یک تشک و رسیدن به یک ارتفاع نسبتا بالا تجربه جالبی برایتان خواهد بود. این تشک در شرق دریاچه، در سرزمین بم آن قرار دارد.

رستوران‌ها و کافه‌های بام‌ لند:


رستوران، جزئی جدانشدنی از یک مجموعه تفریحی گردشگری است. به واسطه دریاچه چیتگر و به موازات آن بام‌ لند چیتگر ، رستوران‌ها و کافه‌های معروف و باکیفیتی در این مکان وجود دارد. این رستوران‌ها و کافه‌ها، هم ایرانی هستند و هم بین‌المللی. اگر شما قصد دارید پس از یک روز گردش خوشایند در دریاچه چیتگر سری به رستوران‌های آن بزنید، ما به شما لیستی از این رستوران‌ها خواهیم داد: رستوران‌های باروژ، باب البحر، برگر فکتوری، ته دیگ، بی کباب، تومو، جوگریل، دروازه طهرون، دونر لکوم، رستوران ایرانی سماک، رستوران هندی روتی، رولینجا، رومانا پلاس، زاهدالعراقی، سالادبار ورف، چراغان، مم مد استیک هاوس، نایابارا، چلوکباب رفتاری، چیناباکس، چیکن فکتوری، کوبابا و کشتی رستوران رویال لانژ. به‌علاوه کافی‌شاپ‌هایی چون کافه‌های بام لند: آنتیکا کافه، ایلی کافه، بابا کافه، بستنی ورف، چای بار رستا، کافه آمفی، کافه امضا، کافه بالن رویایی، کافه باپاری، کافه دوکاتی، کافه رستوران لانجین، کافه رستوران ویکولو، کافه روژ، کافه شمرون، کافه قمر، کافه لایم پلاس و کافه ورف و غیره نیز در این مجتمع قرار دارند. منظره زیبای دریاچه از دید این کافه‌ها و رستوران‌ها بسیار دیدنی است. شما می‌توانید یک قرار عاشقانه در یکی از این کافه‌ها داشته باشید؛ قرار کاری خود را در یکی از رستوران‌های آن بگذارید، تولد و دورهمی‌های دوستانه خود را در محیط زیبای کافه‌های آن برگزار کنید و از کیفیت منوی آن لذت ببرید.

همه چیز درباره دریاچه چیتگر و تفریحات آن

قایق سواری:


شنا در دریاچه چیتگر ممنوع است؛ اما مدیران و برنامه‌ریزان مجموعه، امکان قایق سواری را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده‌اند. وسعت دریاچه به اندازه‌ای است که شما حس یک قایق سواری در یک دریاچه واقعی را داشته باشید. به خصوص امکان تماشای ماهی‌ها و پرندگان دریاچه نیز از لذت اطراف آن‌ها است. برای این‌که سوار این قایق‌ها شوید، می‌توانید از اسکله غربی یا شرقی استفاده کنید. آب نمای شرقی در سمت بام زمین و آب نمای غربی در سمت بلوار میلاد است. کل دریاچه دارای بیمه است و هنگام سوار شدن به قایق یک جلیقه نجات در اختیار شما قرار داده می‌شود تا در صورت بروز مشکلی چون پرت شدن در دریاچه، از رسیدن هرگونه آسیب به شما جلوگیری کند. ضمناً افراد بالای ۹۰ کیلوگرم، زنان باردار و کودکان زیر ۱۴ سال (به تنهایی) مجاز به قایق سواری نیستند.

پیست دوچرخه سواری:


پارک چیتگر به خاطر پیست‌های دوچرخه سواری‌اش به خوبی شناخته شده است و بسیاری این پارک را برای دوچرخه سواری انتخاب می‌کنند؛ زیرا هم برای حرفه‌ای‌ها و هم برای کسانی که می‌خواهند چند ساعت تفریح کنند بسیار مکان مناسبی است. به جز اطراف دریاچه که برای دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده است، مجموعه دارای یک مسیر کوهستانی‌ست که بیشتر برای کسانی که قدرت بدنی بالایی دارند طراحی شده است. یک پیست دوچرخه سواری ویژه بانوان وجود دارد و امکان کرایه دوچرخه نیز قرار داده شده است. دورچرخه‌سواری در اطراف دریاچه چیتگر یکی از بیشترین دلایلی است که افراد را به صورت ثابت و مداوم به سمت خود می‌کشاند.

زمین بازی کودکان:


برای کودکان شما نیز در این مجموعه امکانات تفریحی بسیار زیادی در نظر گرفته شده است تا حوصله آن‌ها به هیچ وجه سر نرود. مجموعه بازی کودکان در ضلع غربی دریاچه چیتگر قرار دارد. اگر به سمت غرب دریاچه بروید، زمین بازی رنگارنگی توجه شما را جلب می‌کند که در آن انواع بازی‌های هیجان انگیز برای کودکان را خواهید دید. در این مجموعه که «سرزمین بازی و جایزه» نام دارد، حدود ده بازی مختلف که می‌تواند بچه‌ها را برای مدت طولانی سرگرم کند وجود دارد. این بازی‌ها عبارتند از: ترامپولین، یوروبانگی، رالی کودکان، ایروباتیک و... همچنین یک زمین بازی کوچک نیز با تعدادی وسایل بازی در شمال دریاچه وجود دارد که فقط مخصوص کودکان است. اگر کودک شما انرژی بسیار زیادی دارد اما مکان مناسبی برای تخیله آن وجود ندارد، سرزمین بازی و جایزه چیتگر بهترین گزینه است.

اسکیت هوایی:


تجربه نشان داده است که افراد، علاقمند به تجربه معلق بودن در هوا و پرواز هستند. در نتیجه در محیط دریاچه چیتگر انواع وسایلی که این امکان را برای گردشگران فراهم کند که در هوا معلق باشند وجود دارد. اسکیت بادی مدرن یا سیستم تعلیق سواری در هوا، یکی از به‌روزترین تجهیزات شهربازی چیتگر است که آدرنالین و هیجان را به اوج می رساند. این دستگاه هیجان انگیز IO شکل کاملا استاندارد است و می‌توانید بدون نگرانی از آن لذت ببرید. ظرفیت این دستگاه دو کابین هشت نفره است. امنیت این دستگاه تضمین‌شده است؛ اما کودکان زیر هفت سال نمی‌توانند از آن استفاده کنند. رزرو تور گردشگری تهران برای مسافرانی که از شهر‌های دیگر به تهارن سفر می کنند یک پیشنهاد عالی است.

اسکای‌فلای:


یکی دیگر از امکانات دریاچه که مربوط به معلق بودن در هوا است. اسکای فلای چیتگر یا (Skylinder)، یک زنجیر بلند است که گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. اگر می‌خواهید آدرنالین خون خود را بالا ببرید و یک هیجان فوق‌العاده را تجربه کنید، حتما این وسیله را امتحان کنید. همچنین، این بزرگ‌ترین زنجیره پیچ تهران است و شامل کابین‌های دو نفره است. به طور کلی این دستگاه ۲۴ نفر را تا ارتفاع ۲۵ متر بالا می‌برد و می‌چرخاند.

فوتبال دستی انسانی:


یکی از جالب‌ترین بازی‌های غیرهوایی دریاچه چیتگر فوتبال دستی انسانی آن است. فوتبال دستی یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های مردم در ایران است. در دریاچه چیتگر ایده بسیار جالبی اجرا شده است و آن بازی کردن فوتبال بین انسان‌ها به شیوه فوتبال دستی است. این بازی که برای افراد هشت سال به بالا مناسب است، در نزدیکی فروشگاه باغ بچه‌ها قرار دارد.

سینمای شش بعدی:


تماشای تصاویر در ابعاد جدید و حیرت‌انگیز، سال‌ها است که در میان مردم طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در مجموعه تفریحی چیتگر، بخش « VR Land» با عینک دیجیتال برای تماشای تصاویر و ۳۶۰ درجه واقع شده است. به کمک این وسیله ما جهان را به حالت شش بعدی خواهید دید. در این مجموعه می‌توانید به قله‌های برفی صعود کنید و اسکی یا رفتینگ را امتحان کنید. علاوه بر این، برای عینک‌های دیجیتال، می‌توان از ماژول ماز (Mudule Maze) نیز استفاده کرد. این مجموعه در شرق دریاچه قرار دارد. از این امکان تنها افراد بالای ۱۲ سال می‌توانند استفاده کنند.
سرسره‌های سقوط آزاد:
در دریاچه چیتگر دو تا از بزرگترین سرسره‌های خاورمیانه دیده می‌شود که سقوط آزاد را برای بازدیدکنندگان به ارمغان خواهند داشت. سر خوردن از یک سرسره غول پیکر به خودی خود هیجان‌انگیز است؛ اگر قرار باشد این سرسره تجربه سقوط آزاد را نیز برای شما به همراه داشته باشد، به طبع طرفداران بیشتری پیدا خواهد کرد.

همه چیز درباره دریاچه چیتگر و تفریحات آن

ماهیگری در دریاچه چیتگر:


با وجود این‌که چیتگر یک دریاچه مصنوعی است؛ اما شرایط آن برای زیست انواع ماهی مناسب است. در نتیجه می‌توانید به صورت دائمی با عضویت در باشگاه ماهیگیری این دریاچه در زمان‌های مشخص به ماهیگری از دریاچه مشغول شوید. البته بدون عضویت در باشگاه ماهیگری آن نیز امکان ماهیگیری برای همگان فراهم است.

پیاده روی در دریاچه چیتگر:


در اطراف دیاچه برج‌های بسیاری وجود دارد و مردم زیادی در آن‌ها ساکن هستند که به دلیل همجواری با محیط پارک و دریاچه چیتگر، برای لذت بردن از محیط زیبای دریاچه و ورزش کردن و سلامتی، به پیاده‌روی در اطراف دریاچه مشغول می‌شوند. برای همین برای این افراد یک محیط مخصوص پیاده‌روی درنظر گرفته شده است.

صحبت پایانی:
دریاچه چیتگر مانند نگینی در غرب تهران می‌درخشد و یکی از بهترین فضاهای ممکن برای لذت بردن از زندگی در هیاهوی پایتخت است. به‌علاوه یکی از پرتکرارترین مقاصدی است که توریستان خارجی به آن سر می‌زنند. سفرمارکت با احترام امیدوار است شما با خواندن این مقاله و آشنایی با جاذبه‌های گردشگری دریاچه چیتگر، لحظات خوشی را در این مکان زیبا تجربه کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است