search
menu

همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

[ پنهان کردن ]
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران
چرا باید از بازار تهران بازدید کنیم؟
تاریخچه بازار تهران
معماری بازار بزرگ تهران
موقعیت جغرافیایی بازار تهران
بخش‌های مختلف بازار بزرگ تهران
راهنمای بازدید از بازار بزرگ تهران
تفریحات در بازار تهران
راهنمای خرید از بازار بزرگ تهران
رستوران‌های بازار بزرگ تهران
نحوه دسترسی به بازار بزرگ تهران
ساعت کاری بازار بزرگ تهران
جاذبه‌های دیدنی نزدیک به بازار تهران
هتل‌های نزدیک به بازار تهران

همه چیز درباره بازار بزرگ تهران


بازار بزرگ تهران، محلی نام آشنا در زمینه اقتصادی، تاریخی و فرهنگی در پایتخت است و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ایران شناخته ‌می‌شود. خرید همواره بخش جدانشدنی از زندگی هر فرد با هر بودجه ای است؛ کمتر کسی پیدا ‌می‌شود که به خرید علاقه نداشته باشد. وقتی عازم شهر تهران ‌می‌شوید و به بازار بزرگ پایتخت مراجعه ‌می‌کنید، در همان نگاه اول متوجه وسعت این بازار خواهید شد که به فروش انواع کالاها پرداخته ‌می‌شود. اگر هتل خود را در نزدیکی بازار تهران رزرو کنید، دسترسی‌تان به مرکز شهر هم ساده‌تر می‌شود.
بازار تهران با ساختار پیچیده خود شامل بخش‌های مختلفی است و اکثرا در زمینه عمده فروشی فعالیت ‌می‌کنند، همچنین ‌می‌توان گفت به کل ایران پاسخگو هستند. در حالت کلی محال است تا به حال نام بازار تهران را نشنیده باشید، در هر جایی از این کشور که زندگی ‌می‌کنید برای یکبار هم که شده در سفرتان به پایتخت به این بازار سر زده اید. در ضمن همه روزه خریداران بلیط قطار و اتوبوس زیادی وجود دارند که برای خریدن جنس به بازار می‌آیند. نکته حائز اهمیت در مورد بازار تهران اینست که نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از نظر تاریخی و معماری نیز دارای اهمیت زیادی است. البته بازدید از این بازار فقط به خرید ختم نمی‌شود، بلکه ‌می‌توانید غذاهای خوشمزه نوش‌جان کنید یا اینکه از بناهای تاریخی این مجموعه بازدید داشته باشید. بازار بزرگ تهران در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

چرا باید از بازار تهران بازدید کنیم؟


• بازار تهران به عنوان یکی از بازارهای تاریخی و مهم کشور به شمار ‌می‌رود.
• بازار تهران یکی از بزرگترین بازارهای ایران است.
• این بازار به عنوان یادگاری از دوران قاجار است.
• بازار تهران بناهای تاریخی و هنری زیادی را در خود جای داده است.
• دسترسی به این بازار از طریق وسایل حمل و نقل عمو‌می ‌آسان است..
• بازار بزرگ تهران یکی از جاذبه‌های محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب ‌می‌شود و از بهترین مراکز خرید تهران است.

تاریخچه بازار تهران


این بازار در دوره شاه تهماسب صفوی احداث شده و در دوره ناصرالدین شاه قاجار تکمیل گردیده است. همان طور که ‌می‌دانید در زمان صفویه، شاه تهماسب قزوین را به عنوان پایتخت انتخاب کرده بود که در آن موقع تهران با ۴ محله در داخل حصار بوده است و یکی از این محله‌ها بازار نام داشت و چندین حجره و دکه فعالیت داشتند. در ادامه با روی کار آمدن قاجار و انتقال پایتخت به تهران، آقا محمد خان به این بازار رونق بخشید و حجره‌‌ها، دالان‌‌ها، کاروانسراها را مورد بازسازی قرار داد. بعد از ساخت مسجد جامع، مجموعه بازار توسعه داده شد و چندین سرا و تیمچه‌ به بخش بازار اضافه گردید. در دوره ناصرالدین شاه نیز ورودی اصلی بازار بزرگ ساخته شد و قسمت‌‌های داخلی Tehran Grand Bazaar نیز تکمیل شدند. پس ‌می‌توان نتیجه گرفت که تغییرات و شکل‌ گیری اصلی این بازار همراه با تقسیم‌ بندی‌ها مربوط به دوره قاجار است.
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

معماری بازار بزرگ تهران


در ابتدا بازار تهران بدون سقف بود که در طی سال‌ها و توسعه زندگی شهرنشینی این بازار نیز دچار تغییرات اساسی شد و قسمت‌های زیادی در این ساختمان تاریخی نوساز شده و تغییر یافتند. امروزه قسمت‌هایی مانند بازار امیر، سر در سبزه میدان، چهارسوق بزرگ و مسجد جامع از آثار بجامانده محسوب ‌می‌شوند. در حال کلی، معماری این بازار بدین صورت است که با ۲۲۰ سال قدمت دارای معماری به سبک قاجار است و قسمت‌های قدیمی بازار دارای معماری طاقی و گنبدی شکل در قسمت‌های سقف دارند و نور نیز از طریق سوراخ‌های آجرها به داخل ‌می‌تابد، همچنین ‌می‌توان گفت بازار بزرگ تهران دارای معماری خاص و پیچیده سنتی است. راهروهای پیچ در پیچ، طاق‌ها و هواکش‌های سنتی جزو زیبایی‌های معماری این بازار به شمار ‌می‌روند اما این روزها با معماری جدید و مدرن رنگ و رویی خاصی به بازار داده شده، با این حال ماهیت سنتی با اجزای داخلی حفظ شده و هنوز هم یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آید.

موقعیت جغرافیایی بازار تهران


این بازار بزرگ در بخش جنوبی تهران واقع شده که از سمت جنوب به مولوی، از غرب به گلوبندک، از شمال به پامنار و از شرق به آبمنگول و کوثر محدود ‌می‌شود.

بخش‌های مختلف بازار بزرگ تهران


بازار بزرگ تهران دارای قسمت‌های مختلفی است، مانند تیمچه، بازار، راسته، پاساژ، مغازه، رستوران، مسجد، تکیه. بازار تهران دارای راسته و بازارچه‌های زیادی در درون خود است که هرکدامشان در حرفه خاصی فعالیت دارند. در ادامه ‌می‌خواهیم این قسمت‌ها را برایتان معرفی کنیم تا معنی این کلمات واضح شوند:

• راسته به گذرگاه اصلی و فرعی گفته ‌می‌شود که مسیری طولانی است و در هر دو طرف مغازه‌ها واقع شده اند.
• سرا در واقع یک حیاط میانی با حجره‌هایی دور تا دور است که دارای شکل، تعداد طبفات، رواق و ایوان متفاوتی است.
• تیمچه نیز به فضای سرپوشیده ای گفته ‌می‌شود که یک کالای خاص عرضه ‌می‌کنند.
• چهارسوق به محل تقاطع دو راسته اصلی گفته ‌می‌شود و این قسمت دارای معماری و تزئینات متفاوتی است.
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

در طول سال‌ها، معماری این بازار تغییرات زیادی داشته است و با بازسازی‌ها و اضافه شدن بخش‌های جدید به طور جدی در معماری این بازار تغییر ایجاد گردیده است. از بازارهای معروف ‌می‌توان به بازار امیر، بازار آهنگران، بازار بزرگ، بازار بین الحرمین، بازار پردیس، بازار خیاط‌ها، بازار پرسپولیس، بازار دروازه نو، بازار زرگرها، بازار رضا، بازار کفاش‌ها، بازار طوسی، بازار کیش، بازار مسگرها، بازار لوازم التحریر، بازار نجارها و بازار قیصریه اشاره کرد. همچنین چند مورد سرا نیز در بازار تهران وجود دارند، مانند سرای احمدی، سرای افراشته، سرای حاج حسن، سرای عباسی، سرای مشکات، سرای وزیری و سرای نقالخانه، در ادامه به تیمچه‌ها دسترسی خواهید داشت که اسامی تیمچه‌ها نیز عبارتند از تیمچه حاجب الدوله، تیمچه ابوتراب و تیمچه باوفا.
یکی از جاهای زیبا و پر رفت و آمد در بازار تهران چهار سوق است که در نزدیکی مسجد جامع قرار دارد و مکانی هشت ضلعی با سقفی کوتاه و گچ بری‌های بسیار زیبایی است، همچنین این بازار با معماری و بافت قدیمی خود جزو آثار ملی به شمار ‌می‌رود. سبزه میدان یکی از میدان‌های معروف در بازار است و این بخش در دوره صفویه ساخته شده و در زمان قاجار مورد بازسازی قرار گرفته است. مسجد امام خمینی یا مسجد جامع یا مسجد شاه با قدمتی بیش از ۲ قرن به ثبت ملی رسیده است. در کنار مسجد جامع، تیمچه ای به نام حاجب الدوله وجود دارد که با معماری بی نظیر خود یادگاری از دوره ناصر الدین شاه است و در سال ۱۳۵۶ نیز به ثبت ملی رسیده است.
تیمچه مهدیه نیز در جنوب و نزدیک سبزه میدان واقع شده و با معماری گنبدی خود زیبایی منحصر بفردی به این بازار بخشیده است. بازار امیر نیز در سال ۱۲۲۹ ساخته شده و یکی از قدی‌می‌های بازار تهران به شمار ‌می‌رود. بازار بین الحرمین یا بازار لوازم التحریر یکی از بازارهای اصلی به شمار ‌می‌رود و همچنین یکی دیگر از بخش‌های بازار بزرگ، پاساژ رضا است و در زمینه پوشاک هرچه بخواهید در این پاساژ ۵ طبقه یافت ‌می‌شود. در حالت کلی، قیمت اجناس در این بازار نسبت به مناطق دیگر در تهران یا حتی شهرهای دیگر بسیار پایین بوده و مقرون به صرفه خواهد بود.
از بخش‌های جالب این بازار ‌می‌توان به تکیه دولت اشاره کرد که در جنوب شرقی کاخ گلستان و در مقابل مسجد جامع قرار داشته و این تکیه محلی برای اجرای تئاتر و نمایش بوده است که با ظرفیت ۲۰ هزار نفری به عنوان بزرگترین سالن نمایش در ایران به شمار ‌می‌رفت. این تکیه ساختمانی سه طبقه و از جنس آجر داشته که نمای بیرونی آن به شکل هشت ضلعی بوده و دارای سه ورودی، بیست اتاق و یک ایوان سلطنتی بوده است. سال‌ها بعد در زمان حکومت قاجار و پهلوی به عنوان محلی برای تعزیه خوانی و مراسم مذهبی استفاده ‌می‌شده است و در حال حاضر نیز چنین جایی اصلا وجود ندارد، زیرا در سال ۱۳۲۵ تخریب گردید و بانک ملی به جای تکیه دولت ساخته شد. در ادامه این بخش با بازارهای مختلف تهران و روش دسترسی به هرکدام آشنا خواهید شد.
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

بازار کویتی‌ها
بازار کویتی‌ها در تهران یک مرکز خرید و بازار پوشاک است که در جنوب غربی بازار بزرگ تهران (خیابان جمهوری و چهارراه استانبول) واقع شده است. این بازار به خاطر فروشگاه‌های متنوعش شناخته می‌شود که تقریباً نیمی از آن‌ها به فروش کفش و لباس اختصاص دارند. جدای از آن، می‌توانید انواع لباس، کفش ورزشی، لوازم جانبی مانند کمربند و وسایل تزیینی را در این بازار پیدا کنید. بیشتر مغازه‌های پاساژ کویتی‌ها عمده‌فروش هستند، اگرچه تعدادی هم هستند که اقلام تکی می‌فروشند.
مغازه‌های پاساژ کویتی‌ها‌ طیف وسیعی از برندهای معتبر را در زمینه پوشاک، کفش، بلوز، لباس مجلسی، لباس کودکان و غیره ارائه می‌دهند. کویتی‌ها یک مقصد محبوب برای خرید پوشاک در تهران است، به ویژه اگر به دنبال برندهای خارجی و برخی از برندهای ترکیه باشید. علاوه بر این، کویتی‌ها به عنوان بهترین بازار تهران برای خرید شلوار جین نیز شناخته می‌شود. قیمت اجناس در پاساژ کویتی‌ها به طور کلی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سایر مراکز خرید پوشاک در تهران ارزان‌تر است و شما می‌توانید در محیطی امن لباس‌های باکیفیت با قیمت مناسب پیدا کنید.
ساعت کاری کویتی‌ها همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب است. اگر ترجیح می‌دهید تجربه‌ای با شلوغی کمتر داشته باشید، توصیه می‌شود در اواسط هفته، به خصوص بین ساعت‌های ۴ تا ۶ بعدازظهر، از پاساژ کویتی‌ها بازدید کنید. برای رسیدن به پاساژ کویتی‌ها، نزدیکترین ایستگاه مترو خیام است که تقریباً ۵۰۰ متر با آن فاصله دارد. استفاده از مترو سریع‌ترین راه برای رسیدن به این مرکز خرید شلوغ است.
آدرس: تهران، بازار، خیابان کاشی، خیابان موسوی

بازار امیر
بازار امیر، که به عنوان «اتابکیه» هم شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی تهران است که از زمان امیرکبیر، فرمانده بزرگ ایران، باقی مانده است. این ساختمان تاریخی در حیاط اول خود یک مجسمه از امیرکبیر را به نمایش می‌گذارد که نمادی از اهمیت و ارزش تاریخی این سراست؛ سرایی که با فروش پارچه و منسوجات مشغول به کار است و در غرب بازار بزرگ تهران قرار دارد. راه دسترسی به بازار امیر از طریق بزرگراه امام علی و شهید صیاد شیرازی است. این مجتمع در مجاورت ایستگاه مترو سبلان واقع شده که باعث شده دسترسی به این پاساژ بسیار راحت شود.
آدرس: محله بازار تهران، خیابان مسجد جامع، خیابان شیخ علی، مجتمع تجاری امیر
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

بازار آهنگران
بازار آهنگران یک بازار معروف در تهران است که برخلاف اسمش به دلیل فروش لباس و آجیل شناخته می‌شود! اگر به دنبال خرید لباس‌های متنوع و باکیفیت هستید، می‌توانید به این بازار مراجعه کنید. در اینجا می‌توانید انواع پوشاک را برای هر سلیقه‌ای پیدا کنید، از لباس‌های زنانه، مردانه و نوجوانان گرفته تا لباس‌های کودکانه. فروشگاه‌ها و مغازه‌های مختلف در بازار آهنگران با محصولات متنوع و طرح‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهند.
علاوه بر لباس، در بازار آهنگران می‌توانید آجیل و مغزهای خشک را نیز به راحتی پیدا کنید. انواع آجیل‌ها از جمله بادام، گردو، بادام زمینی، پسته و سایر محصولات خشک در این بازار موجود است. فروشندگان معتبر و مجاز در بازار آهنگران با تنوع و کیفیت بالای محصولات آجیل، تجربه خریدی لذت‌بخش را برای شما رقم می‌زنند. برای بازدید از این بازار می‌توانید با رزرو آنلاین بلیط هواپیما تهران راهی این منطقه شوید و از تماشای این بازار دیدنی لذت ببرید.
بازار آهنگران با تنوع محصولات لباس و آجیل، یک مقصد مناسب برای خرید در تهران است. این بازار، تجربه‌ای شاد و هیجان‌انگیز را برای خریداران به ارمغان می‌آورد و مکانی مناسب برای کسانی است که به دنبال خرید لباس‌های متنوع و باکیفیت و همچنین تنقلات خشک هستند.
آدرس: مصطفی خمینی، ۱۵ خرداد، بین عرب زاده و حسام السلطنه

بازار بین الحرمین
بازار بین الحرمین یکی از معروف‌ترین بازارهای تهران است. این بازار به دلیل فروش انواع لوازم تحریر، خودکارهای روان نویس و محصولات مشابه، محبوبیت بسیاری بین مردم و بازدیدکنندگان دارد. قسمت بزرگی از بازار بین الحرمین به فروش لوازم تحریر و خودکارهای روان نویس اختصاص یافته است و می‌توانید انواع قلم‌های فانتزی، مدادها، نوشت‌افزارها و دیگر لوازم مدرسه را با قیمت‌هایی بسیار مناسب‌تر از دیگر مغازه‌ها در این قسمت پیدا کنید.
بازار بین الحرمین به عنوان یکی از مراکز مهم تجاری تهران، همواره در تلاش است تا نیازهای محصلان را با تنوعی وسیع از لوازم تحریر و خودکارهای روان نویس، برطرف کند. قیمت‌های این محصولات نیز بسیار مناسب است و معمولاً ارزان‌تر از مغازه‌های دیگر است. این امر باعث می‌شود که بازار بین الحرمین برای خریدارانی که به دنبال لوازم تحریر باکیفیت و قیمت مناسب هستند، یک مقصد مورد علاقه باشد.
در کل، بازار بین الحرمین به عنوان یک بازار مرکزی برای فروش لوازم تحریر و خودکارهای روان نویس شناخته می‌شود. این بازار با تنوع محصولات و قیمت‌های مناسب، جذابیت زیادی برای خریداران دارد. اگر به دنبال لوازم تحریر باکیفیت و خودکارهای روان نویس با قیمتی مناسب هستید، می‌توانید به بازار بین الحرمین مراجعه کنید و از مجموعه گسترده‌ای از محصولات متنوع استفاده کنید. تورهای مسافرتی زیادی هستند که شما را در این مسیر همراهی خواهند کرد.
آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، سبزه میدان، بازار بزرگ تهران
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

بازار زرگرها
بازار زرگرها در تهران یکی از مهم‌ترین مقاصد برای خرید طلا و جواهر است. بسیاری از مردم در این بازار، طلا و جواهرهای خود را تهیه می‌کنند زیرا قیمت‌ها در مقایسه با دیگر فروشگاه‌ها و طلافروش‌ها بسیار مناسب است. بازار زرگرها در نزدیکی خیابان ۱۵ خرداد قرار دارد و محلی است که تجار و زرگران باتجربه به فروش طلا و جواهر می‌پردازند.
یکی از دلایلی که بازار زرگرها مورد توجه بسیاری از مردم است، قیمت مناسب طلا و جواهرهایی است که در اینجا قابل تهیه است. این بازار به فروش محصولات باکیفیت و استاندارد معروف است و مشتریان می‌توانند انواع طلا، جواهرات، سنگ‌های قیمتی و تزئینی را با خیال راحت بخرند. فروشندگان در بازار زرگرها توانایی تشخیص کیفیت و ارزش محصولات را دارند و معمولاً می‌توانید به راحتی قیمت مناسبی را در مذاکره با آن‌ها به دست آورید.
بازار زرگرها در طول سال، مقصدی برای خریداران داخلی و خارجی است. این بازار یک فضای شاد و پرانرژی دارد که با وجود تنوع بی‌شمار محصولات، توانسته جایگاهی خاص در صنعت طلا و جواهر داشته باشد. اگر به دنبال خرید طلا و جواهر باکیفیت و قیمت مناسب هستید، بازار زرگرها یکی از بهترین مقاصد برای شما خواهد بود
در حال حاضر، برای دسترسی به بازار زرگرها در نزدیکی خیابان ناصرخسرو، بسیاری از افراد از خط متروی پانزده خرداد استفاده می‌کنند. خیابان ناصرخسرو به عنوان یک بخش از ساختار اصلی بازار تهران محسوب نمی‌شود، اما به دلیل حضور در نزدیکی بازار اصلی و بافت سنتی، همواره به عنوان یک جزء از بازار تهران تلقی می‌شود. باید توجه داشت که این دو بازار اختلافات زیادی در نمونه‌های معماری خود دارند و بازار خیابان ناصرخسرو بیشتر بازاری است که توسط مردم برای تجارت و بهره‌گیری از جمعیت زیاد خریداران بازار بزرگ تهران ساخته شده است.
با توجه به اینکه قصد شما دسترسی به کدام بخش از بازار باشد، می‌توانید از هر دو ایستگاه متروی مذکور برای رسیدن به بازار استفاده کنید. ایستگاه متروی امام خمینی به بازار خیابان ناصرخسرو نزدیکتر است و ایستگاه متروی پانزده خرداد در شمال بازار اصلی تهران قرار دارد. با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید از این ایستگاه به بازار اصلی دسترسی پیدا کنید. همچنین، ایستگاه متروی خیام نیز برای دسترسی به بخش جنوبی بازار یک مسیر مناسب محسوب می‌شود.
آدرس: تهران خیابان پانزده خرداد، بازار بزرگ تهران، بین سبزه میدان و ناصر خسرو
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

بازار جعفری
بازار جعفری یکی از مقاصد محبوب بانوانی است که به دنبال خرید شال و روسری‌های شیک با قیمت مناسب هستند. در این بازار، می‌توانید انواع روسری‌های شیک و مجلسی را پیدا کنید که با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی ارائه می‌شوند. بانوان می‌توانند در اینجا از تنوع و طراحی‌های خاص روسری‌ها بهره‌ برند و با قیمتی بسیار مناسب خرید خود را انجام دهند.
علاوه بر روسری، در بازار جعفری می‌توانید بسیاری از لباس‌های مخصوص بانوان را نیز پیدا کنید. محصولاتی نظیر دستکش، کلاه و سایر لوازم تزیینی نیز در این قسمت از بازار عرضه می‌شوند. با تنوع طرح‌ها و انواع موجود در بازار جعفری، بانوان می‌توانند لباس‌ها و لوازم تزئینی متناسب با سلیقه خود را انتخاب کنند و با خیال راحت خرید کنند.
بازار جعفری به عنوان یک منطقه معروف برای خرید لوازم زنانه، جایگاهی ویژه در تهران دارد. این بازار به دلیل تنوع و ارزانی قیمت‌ها، باعث جذب بسیاری از بانوان است. اگر به دنبال خرید شال و روسری‌های شیک با قیمت مناسب و لباس‌ها و لوازم تزئینی بانوان هستید، بازار جعفری یک مقصد مناسب برای شما خواهد بود.
بازار جعفری در خیابان اعتضاد، پلاک ۱۱ و در محله بازار تهران واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این مکان بسیار مناسب است، زیرا در نزدیکی مراکز مهمی قرار دارد. از جمله مراکزی که در نزدیکی پاساژ جعفری قرار دارند، می‌توان به بازار ۱۵ خرداد و پاساژ روحی اشاره کرد. همچنین، ورودی جنوبی ایستگاه متروی ۱۵ خرداد نیز در نزدیکی این پاساژ قرار دارد. علاوه بر این، رستوران مسلم و کاخ گلستان نیز به وضوح در اطراف پاساژ جعفری قرار دارند.
آدرس: بازار بزرگ تهران، خیابان اعتضاد، پلاک ۱۱

بازار حاجب الدوله
بازار حاجب الدوله یکی از مقاصد محبوب برای خرید لوازم خانگی لوکس و شیک در تهران است. در این بازار می‌توانید تیمچه‌های قدیمی با معماری الهام‌بخش را تماشا کنید و لذت ببرید. بازدید از این تیمچه‌ها، تجربه‌ای منحصربه‌فرد را به شما ارائه می‌دهد و شما را به دوران گذشته بازمی‌گرداند. بازار حاجب الدوله به عنوان یک منطقه تاریخی و فرهنگی، جاذبه‌ای برای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و هنر است.
یکی از مزایای خرید در بازار حاجب الدوله، قیمت مناسب لوازم خانگی است؛ به خصوص برای جهیزیه عروس. این بازار شهرتی برای ارائه لوازم خانگی باکیفیت و طراحی‌های شیک دارد و قیمت‌های بسیار مناسب‌تری نسبت به مکان‌های دیگر دارد. این موضوع باعث می‌شود که بازار حاجب الدوله یک مقصد پرطرفدار برای خرید لوازم خانگی باکیفیت و قیمت مناسب باشد. بانوانی که قصد دارند جهیزیه خود را تهیه کنند، می‌توانند با مراجعه به این بازار، از تنوع و انتخاب متناسب با سلیقه خود لذت ببرند.
بازار حاجب الدوله با ترکیبی از تاریخ و هنر در معماری و ارائه لوازم خانگی شیک و متنوع، یکی از مقاصد خرید برجسته در تهران است. اگر به دنبال خرید لوازم خانگی لوکس و شیک با قیمت مناسب هستید و درعین‌حال از دیدن تیمچه‌های بازار تاریخی لذت بردید، بازار حاجب الدوله مکانی مناسب برای شماست.
آدرس: تهران، بازار، خیابان تیمچه حاجب الدوله، خیابان بازار کفاش‌ها، خیابان امامزاده زید، پلاک ۲۴
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

بازار چهارسوق
بازار چهارسوق یکی از مقاصد محبوب برای خرید آجیل، تنقلات، زعفران، هل و سایر محصولات است. اگر به دنبال خرید این موارد هستید، می‌توانید به بازار چهارسوق مراجعه کنید. این بازار که در خیابان ۱۵ خرداد قرار دارد، به عنوان قدیمی‌ترین بخش بازار تهران شناخته می‌شود و تاریخچه طولانی و پرافتخاری دارد.
معماری بازار چهارسوق به واسطه گچ‌بری‌های زیبا و منحصربه‌فرد، برای بازدیدکنندگانش دیدنی و جذاب است. طراحی داخلی بازار نیز با پرداختن به جزئیات و زیبایی‌های فراوان، برجستگی خاصی دارد. همچنین، تنوع و انواع محصولات موجود در این بازار، از جمله تنقلات و ادویه‌جات، تجربه‌ای بی‌نظیر را برای خریداران بلیط هواپیما ارزان به ارمغان می‌آورد.
بازار چهارسوق نه تنها یک مرکز خرید است، بلکه بخشی از تاریخ و فرهنگ تهران نیز محسوب می‌شود. این بازار یک جاذبه تاریخی برای گردشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر و تور تهرانگردی است. دیدنی بودن معماری بازار چهارسوق و تنوع محصولاتی که در آن عرضه می‌شود، این بازار را به یک مقصد ضروری برای بازدید و خرید در تهران تبدیل کرده است. در بازدید از بازار بزرگ، حواستان باشد بازار چهارسوق را از دست ندهید.
آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار بزازها، چهارسوق کوچک، دست چپ، چهار سوق بزرگ

بازار قیصریه
بازار قیصریه در تهران در نزدیکی خیابان پانزده خرداد قرار دارد و به عنوان مرکزی برای فروش عمده و خرده ساعت در تهران شناخته می‌شود. بازار ساعت در تهران بیش از هفتاد سال قدمت دارد و به عنوان یکی از مراکز مهم فروش ساعت‌های مچی در بازار بزرگ تهران محسوب می‌شود. این بازار برخی از بهترین محصولات ساعت مچی را به مصرف‌کنندگان و فروشندگان ارائه می‌دهد.
برای دسترسی به بازار ساعت یا همان بازار قیصریه، باید از ورودی بازار بزرگ وارد شده و پس از یک مدت پیاده‌روی کوتاه، به بازار ساعت‌های تهران خواهید رسید. این بازار در نزدیکی سبزه میدان واقع شده است. در بازار ساعت تهران، علاوه بر ساعت‌های مچی، می‌توانید انواع ساعت‌های دیواری، رومیزی و تزئینی را نیز پیدا کنید.
در این بازار، مغازه‌داران انواع ساعت‌های مچی را با قیمت‌های متفاوت، از قیمتی مقرون‌به‌صرفه گرفته تا قیمتی بالاتر به مصرف‌کنندگان و همچنین فروشندگان ارائه می‌دهند. این مجموعه، نیازهای مختلف اقشار جامعه را با توجه به وضعیت مالی آن‌ها پوشش می‌دهد. همچنین در بازار ساعت تهران می‌توانید ساعت‌های لوکس و نیمه قیمتی را نیز بیابید. اگر به دنبال آدرسی برای خرید ساعت مچی در تهران هستید، بازار ساعت قیصریه یک مقصد پرطرفدار است. اگر به خرید تنها علاقه ندارید یا به تنهایی کشش رفتن تا بازار بزرگ را ندارید، می‌توانید با خرید اینترنتی تور تهران، همسفرانی پیدا کنید و از تنهایی در بیایید. البته لازم است برنامه تور را به صورت آنلاین بررسی کنید تا با خواسته شما همخوانی داشته باشد.
آدرس: بازار تهران، خیابان دالان امین الملک، خیابان بازار بزرگ
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

راهنمای بازدید از بازار بزرگ تهران


برای بازدید از بازار بزرگ تهران چندین ورودی‌ وجود دارد که از مسیرهای مختلفی ‌می‌توانید مراجعه کنید. در اینجا مسیر پیشنهادی به شما ارائه ‌می‌شود که ‌می‌توانید از مسیر برعکس بروید یا اینکه بعضی از جاها را کلا حذف نمایید.
مسیر پیشنهادی از شمال تا جنوب بازار: این مسیر با سبزه میدان آغاز ‌می‌شود که دارای سردر بسیار زیبایی است و دروازه ورودی به بازار محسوب ‌می‌شود که در اولین گام به بازار کفاش‌ها خواهید رسید و با ادامه در مسیر چپ به تیمچه مهدیه ‌می‌رسید که مخصوص ترمه است. اگر به سمت جنوب بروید وارد بازار جاجب الدوله خواهید شد و مخصوص ظروف دکوری است. از این بازار وارد بازار بزازها خواهید شد. در ادامه مسجد امام را مقابل خود خواهید دید و بازهم اگر به سمت شرق ادامه دهید به بازار بین الحرمین خواهید رسید و سپس خانه ای تاریخی پیش رویتان خواهید دید که با نام خانه حاج حسین آقا و با آجرکاری، کاشی کاری، گچبری، منبت کاری‌ها حالت بسیار خاصی دارد.
سپس نوبت به چهارسوق بازار ‌می‌رسد که فضایی هشت ضلعی با گنبد دایره ای و کوتاه است و با تزئینات زیبای خود شهرت دارد. اگر بازار خیاط‌ها را نیز ادامه دهید به امامزاده زید خواهید رسید اما اگر به سمت جنوب بروید به سرای امیر خواهید رسید. مورد جالب توجه در بازار تهران اینست که علاوه بر مسجد ‌می‌توانید به کلیسای تادئوس مقدس نیز دسترسی داشته باشید. حال به انتهای بازار رسیده اید که ‌می‌توانید وارد خیابان مولوی شده و از بازار خارج شوید.

تفریحات در بازار تهران


یکی از تفریحات بازار تهران کالسکه سواری است که همانند قدیم سوار کالسکه خواهید شد و بر روی سنگفرش‌ها گویی به تهران قدیم قدم گذاشته اید و به قسمت‌های مختلف بازار دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید در بازار بزرگ تهران شماری از بهترین سوغات تهران را نیز تهیه کنید.
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

راهنمای خرید از بازار بزرگ تهران


همان طور که پیش تر نیز گفتیم، در بازار بزرگ تهران هرچیزی که در ذهنتان باشد ‌می‌توانید پیدا کنید. در ادامه به برخی از اجناس این بازار ‌می‌پردازیم تا در هنگام مراجعه تان سردرگم نشوید: آجیل در بازار چهارسوق، انواع لباس‌‌های زنانه در بازار جعفری، طلا و جواهر در بازار زرگرها، لوازم خانگی در بازار حاجب الدوله، محصولات زیبایی و آرایشی در کوچه مروی، کیف و کفش در سرای مشیر. فقط توجه داشته باشید که بیش از نیمی از مغازه‌ها بصورت عمده هستند و خرده فروشی به ندرت انجام ‌می‌گیرد.

رستوران‌های بازار بزرگ تهران


بازار تهران فقط برای خرید نیست، بلکه رستوران‌هایی در این بازار دایر است که با طعم بسیار لذیذ خود در سراسر ایران شهرت دارند. شما می‌توانید بعد از یک گشت و گذار جذاب و خرید هیجان‌انگیز در بازار بزرگ تهران، از یک وعده غذایی خوشمزه بهره‌مند شوید. رستوران‌هایی با قدمت زیاد و فضای نوستالژی که از طعم و کیفیت غذاهای ایرانی سیر نخواهید شد، صف‌های طولانی در این رستوران‌ها خود نشان دهنده کیفیت عالی غذاهاست. اسامی این رستوران‌ها عبارتند از نایب، شمشیری، مسلم، خیام، شرف الاسلامی و چندین مورد دیگر.
رستوران نایب خوشمزه ترن کباب‌ها را عرضه ‌می‌کند و بعد از گذشت ۵ نسل از افتتاح این رستوران همچنان کیفیت غذا حرف اول را ‌می‌زند. رستوران شمشیری نیز در جنوب سبزه میدان قرار دارد و مملو از مشتریانی است که برای خوردن کباب کوبیده راهی بازار تهران ‌می‌شوند. رستوران مسلم نیز به عنوان رقیب شرف الاسلامی در نبش سبزه میدان واقع شده و به دلیل موقعیت عالی این رستوران همواره مورد توجه قرار ‌می‌گیرد. رستوران خیام نیز در بخش جنوبی ایستگاه مترو واقع شده و شبیه سفره خانه در ساختمانی با قدمتی ۲۰۰ ساله است. رستوران شرف الاسلامی در راسته پشت مسجد امام قرار دارد و چندین نسل سابقه دارد که با سبک و سیاق قدیمی از میهمانان پذیرایی ‌می‌کند. در این بخش با هریک از این رستوران‌ها آشنا خواهید شد.

رستوران مسلم: صف‌هایی طولانی، طعمی بی‌نظیر
همه ما رستوران مسلم را با صف‌های طولانی می‌شناسیم؛ اما این شلوغی و انتظار ارزش خوردن یک غذای خوشمزه را دارد. نکته جالب اینجاست که رستوران مسلم از سرویس‌دهی عالی برخوردار بوده و در تمامی اوقات هوای مشتریانش را دارد و کمتر کسی است که از این رستوران ناراضی بیرون بیاید. اگر گذرتان به بازار بزرگ خورد، حتماً سری به رستوران مسلم بزنید و بهترین ته‌چین‌ها و خوراک‌های ماهیچه تهران را صرف کنید. گفتنی است مبلغی که برای یک پرس غذای رستوران مسلم پرداخت می‌کنید، نسبت به حجم و کیفیت بالای غذا بسیار مقرون‌به‌صرفه است. همچنین مسلم در بازار دو شعبه دارد.
آدرس: بازار تهران، ۱۵ خرداد، نبش سبزه میدان، کوچه حاج رحیم خان، پلاک ۴
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

فلافلی مروی: لذتی معطر در بازار تهران
گاهی اوقات در بازار بزرگ ممکن است به جای چلوکباب یا غذاهای سنتی، هوس یک ساندویچ خوشمزه و متفاوت را داشته باشید. در این مواقع، حتماً سری به فلافلی مروی بزنید و طعم بی‌نظیر فلافل‌های لذیذ آن را تجربه کنید. این رستوران با موقعیتی عالی در بازار تهران قرار دارد و توانسته است جایگاه ویژه‌ای در بین طرفداران ساندویچ‌های فلافل به دست آورد.
فلافلی مروی با سرویس ساندویچ‌های فلافل در محیطی صمیمی و دوستانه مورد استقبال بازدیدکنندگان خود قرار می‌گیرد. ساندویچ‌های فلافل این رستوران با استفاده از مواد اولیه تازه و باکیفیت تهیه می‌شوند و با طعم خوشمزه، تجربه‌ای دوست‌داشتنی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. همچنین، سس انبه مخصوص فلافلی مروی را هم حتماً امتحان کنید؛ این سس بی‌نظیر تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برایتان رقم می‌زند.
موقعیت فلافلی مروی نیز بسیار مناسب است. شعبه اصلی این رستوران در نزدیکی کاخ شمس‌العماره واقع شده است، و شعبه دیگر آن نیز در خیابان کارگر قرار دارد. اگر به بازار تهران رفته‌اید و هوس یک ساندویچ فلافل لذیذ را دارید، حتماً سری به فلافلی مروی بزنید!
آدرس: بازار تهران، خیابان ناصر خسرو، ابتدای کوچه مروی

رستوران شرف الاسلامی: طعم‌های رؤیایی در دل بازار بزرگ
در دل یکی از راه‌های پیچ‌درپیچ بازار بزرگ، رستوران شرف الاسلامی با کباب‌های بسیار خوشمزه و لذیذش جا خوش کرده است. این رستوران با طعم‌های منحصربه‌فرد و دست‌ساز برای کباب‌هایش، بین بازدیدکنندگان بازار تهران شهرت ویژه‌ای پیدا کرده است. با استفاده از مواد اولیه باکیفیت و تازه، کباب‌های شرف الاسلامی توانسته‌اند طعمی بی‌نظیر و لذیذ را به ارمغان بیاورند.
البته رستوران شرف الاسلامی با تنوع منوی خود، جز کباب غذاهای دیگری را نیز در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. ته چین، ششلیک، باقالی پلو با ماهیچه و زرشک پلو از جمله غذاهایی هستند که باکیفیت بالا و طعم فوق‌العاده، طرفداران زیادی را برای رستوران شرف الاسلامی جذب کرده‌اند. این غذاها با استفاده از بهترین مواد اولیه و با رعایت استانداردهای بهداشتی، تهیه می‌شوند تا تجربه خوبی را به میهمانان ارائه دهند.
رستوران شرف الاسلامی با موقعیتی مکانی مناسب در بازار تهران قرار دارد. این مکان آسایش و راحتی برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد و امکان دسترسی آسان به این رستوران را فراهم می‌سازد. اگر در حال بازدید از بازار تهران هستید، یادتان نرود سری به رستوران شرف الاسلامی نیز بزنید.
آدرس: بازار تهران، سبزه میدان، ضلع جنوب شرقی، پلاک ۸۲۴

رستوران شمشیری: طعمی سنتی در دل بازار تهران
اگر به دنبال تجربه ایستادن در فضایی دنج و آرام و لذت بردن از غذاهای سنتی در قلب بازار بزرگ تهران هستید، حتماً سری به رستوران شمشیری بزنید. این رستوران محلی جزء بهترین رستوران های تهران است که برترین کوبیده‌های پایتخت را برای شما سرو می‌کند. در این مکان می‌توانید از غذاهای سنتی خوشمزه بهره برده و از طعم و عمق فرهنگ محلی لذت ببرید.
رستوران شمشیری علاوه بر طعم بی‌نظیر غذاهایش، با فضایی آرام و دنج، برای شما حس آرامش و راحتی ایجاد می‌کند. می‌توانید در این رستوران به شیوه سنتی و قدیمی غذا سفارش دهید و لذت ببرید. علاوه بر غذا، دوغ محلی این رستوران را هم حتماً امتحان کنید که با طعم و اصالت خاص خود، تجربه یک غذای سنتی را کامل می‌کند.
آدرس: بازار تهران، سبزه میدان، ضلع جنوب شرقی، پلاک ۸۲۴، رستوران ایرانی شمشیری
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

رستوران نایب: چلوکبابی با تاریخچه ۱۵۰ ساله در قلب بازار تهران
رستوران نایب با قدمت ۱۵۰ ساله، به عنوان اولین چلوکبابی در شهر تهران شناخته شده است و به خاطر طعم و کیفیت بی‌نظیر خود، جایگاهی ویژه در قلب مردم دارد. این رستوران در شعبه اصلی خود در بازار زرگرها و بازار صحاف‌ها واقع شده است و هنگامی که باز است، پیدا کردن صندلی خالی در آن بسیار دشوار است.
رستوران نایب در طول سال‌ها توانسته است با حفظ کیفیت غذا و عرضه کباب‌های تازه و لذیذ، مشتریان خود را راضی نگه دارد. علاوه بر شعبه اصلی در بازار تهران، رستوران نایب در دیگر نقاط شهر نیز شعبه‌هایی دارد؛ اما طعم و اصالت کباب در بازار نایب تهران بسیار ویژه و منحصربه‌فرد است. اگر به دنبال یک تجربه چلوکبابی تاریخی و متفاوت هستید، حتماً سری به رستوران نایب در بازار تهران بزنید و طعم اصیل کباب‌هایش را تجربه کنید.
آدرس: بازار تهران، ۱۵خرداد، بازار زرگرها، بازار صحاف‌ها، پلاک ۳۱ و ۳۳ و ۳۵

رستوران خیام: سفری به گذشته در قلب بازار بزرگ تهران
رستوران خیام، یک سفره‌خانه سنتی است که در یک ساختمان ۲۰۰ ساله قرار دارد. با کاشی‌کاری‌های تزیینی و سقف‌های گنبدی زیبا، این رستوران معماری جذابی دارد. حال و هوای خاص و متفاوت رستوران خیام باعث می‌شود خوردن غذا در این مکان نوستالژیک، بهانه‌ای برای رفع خستگی و لذت بردن از لحظاتی آرامش‌بخش باشد.
رستوران خیام با حضور در قلب بازار بزرگ تهران، فرصتی را برای تجربه فضایی متفاوت و زیبا فراهم می‌کند. با ورود به این رستوران، شما به گذشته سفری خواهید کرد و با فضایی سنتی و ارزشمند مواجه خواهید شد. علاوه بر طعم بی‌نظیر غذاهای سنتی که در رستوران خیام سرو می‌شود، تزئینات زیبا و کاشی‌کاری‌های فرهنگی و هنری نیز چیزهایی به تجربه شما اضافه می‌کند.
آدرس: بازار تهران، خیابان خیام شمالی، روبه‌روی امام زاده سید نصرالدین، پلاک ۵۳۹، رستوران خیام

رستوران قدح: طعم اصیل ایرانی در بازار بزرگ تهران
رستوران قدح، به عنوان یکی از رستوران‌های محبوب و ساده در راسته فرش‌فروشان بازار بزرگ تهران شناخته می‌شود. این رستوران به دلیل کباب‌های خوش طعمش با طعم اصیل ایرانی، به شهرت و محبوبیت بیشتری دست یافته است. آنقدر که اگر شما فقط یک بار غذای این رستوران را تست کنید، تضمین می‌شود که به مشتری دائمی آن تبدیل خواهید شد.
رستوران قدح با ارائه غذاهایی از جمله کباب، با طعم اصیل ایرانی، توانسته است مشتریان زیادی دست و پا کند. در این رستوران، طعم غذاهای سنتی ایران را می‌توان به طور کامل تجربه کرد. همچنین، فضای ساده و صمیمی رستوران قدح، شما را با آرامش میزبانی می‌کند.
آدرس: بازار تهران، خیام شمالی، کوچه کربلایی، پلاک ۷۶، رستوران قدح
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

نحوه دسترسی به بازار بزرگ تهران


برای دسترسی به بازار ‌می‌توانید به وسیله مترو تهران بروید که باید برای این کار از طریق خط شماره ۱ یعنی تجریش به کهریزک استفاده کنید و در ایستگاه ۱۵ خرداد پیاده شوید که با کمی پیاده روی به بازار برسید. اگر ‌می‌خواهید با تاکسی بروید، باید از صادقیه و آزادی سوار تاکسی‌های خطی شوید و به آسانی به بازار دسترسی داشته باشید یا اینکه در صورت استفاده از اتوبوس ‌می‌توانید از خط تجریش- راه آهن استفاده کرده و در ایستگاه میدان منیریه یا امام خمینی (ره) پیاده شوید و بقیه مسیر را به وسیله تاکسی یا پیاده به خیابان ۱۵ خرداد بروید. پس نگران دسترسی به بازار تهران نباشید، زیرا از هر نقطه شهر چندین گزینه برای دسترسی شما وجود دارد، فقط باید خودتان تصمیم بگیرید که از چه وسیله ای ‌می‌خواهید استفاده کنید.

ساعت کاری بازار بزرگ تهران


بازار تهران جمعه‌ها و روزهای تعطیلات رسمی وفات تعطیل است. در روزهای عادی شنبه تا چهارشنبه نیز ساعت کاری از ۹ صبح تا ۶ عصر است، البته اصناف مختلف ساعت کاری متفاوتی دارند ولی در حالت کلی بازار تا عصر دایر است ولی برخی از بخش‌های خارجی بازار تا ساعت ۸ شب فعالیت دارند. همچنین روزهای پنج شنبه نیز ساعت کاری بازار تا ساعت ۲ ظهر است که بخش‌های خارجی تا ۵ عصر دایر هستند. با این اوصاف اگر ‌می‌خواهید در ساعات خلوت و همراه با آرامش از بازار تهران بازدید کرده و خرید کنید، پیشنهاد ما اینست تا در ساعات اولیه صبح بروید و تا زمان ناهار خریدهایتان را انجام داده و خودتان را در یکی از رستوران‌های معرفی شده مهمان کنید.
همه چیز درباره بازار بزرگ تهران

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به بازار تهران


بازارچه عودلاجان: ۲.۵ کیلومتر
پارک شهر: ۲.۶ کیلومتر
کاخ گلستان: ۳.۱ کیلومتر
باب همایون: ۳.۴ کیلومتر

هتل‌های نزدیک به بازار تهران


هتل شاه خراسان: ۲.۴ کیلومتر
هتل زیبا: ۳.۱ کیلومتر
هتل شهریار: ۳.۲ کیلومتر
هتل اسکان: ۵.۳ کیلومتر
هتل فرهنگی: ۷.۲ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است