search
menu

خانه موزه مقدم و معماری حیرت‌انگیز آن

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از خانه موزه مقدم تهران پیشنهاد می شود؟
تاریخچه خانه موزه مقدم تهران
معماری خانه موزه مقدم تهران
بخش های مختلف خانه موزه مقدم تهران
هزینه و زمان پیشنهادی از خانه موزه مقدم تهران
فصل مناسب برای بازدید از خانه موزه مقدم تهران چه زمانی است؟
چگونه به خانه موزه مقدم تهران برویم؟
در نزدیکی خانه موزه مقدم تهران از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی خانه موزه مقدم تهران برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران هایی نزدیک به خانه موزه مقدم تهران هستند؟
خانه مقدم که همانند عمارتی است کوچک اما چشم نواز و بیانگر شکوه و عظمت حکومت قاجار که در یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های تهران به نام خیابان امام خمینی قرار و در نزدیکی پارک شهر تهران گرفته است. این خانه که زمانی محل سکونت بوده است، امروزه تبدیل به موزه شده تا زیبایی و سرگذشت خود را به معرض دید گردشگران بگذارد.اگر قصد رزرو اقامتگاه در تهران دارید، سعی کنید در مرکز پایتخت اقدام کنید تا به موزه‌ها و بناهای تاریخی نزدیک باشید.
خانه موزه مقدم و معماری حیرت‌انگیز آن

چرا بازدید از خانه موزه مقدم تهران پیشنهاد می شود؟


بازدید از خانه‌ای زیبا که به دلیل جای دادن مجموعه ای از اشیای گرانبهایی در خود به گران‌ترین خانه جهان معروف است.
خانه‌ای با معماری چشم نواز و رویایی که در دل یکی از خیابان‌های شلوغ تهران قرار دارد.
در ساخت این بنا معماران پرآوازه‌ای مانند هوشنگ سیحون دست داشته اند.
خانه‌ای باشکوه که آینه‌ای از سبک‌‌های معماری متنوع مانند قاجار، اروپایی و پهلوی می‌باشد.

تاریخچه خانه موزه مقدم تهران


با نگاه کردن به نمای بیرونی و نوع معماری این خانه می‌توان به راحتی فهمید این خانه متعلق به یکی از درباریان به نام محمدتقی‌خان احتساب‌الملک در دوران قاجار بوده است.
محمدتقی‌خان احتساب‌الملک دارای دو فرزند به نام حسن و محسن بود که برای ادامه تحصیل به اروپا سفر کردند. اگر چه این دو باهم برادر بود، اما بسیار با یکدیگر فرق می‌کردند؛ به گونه‌ای که برادر بزرگتر به نام حسن در فعالیت‌‌های سیاسی، اجتماعی و ادبی پررنگ بود، اما محسن برادر کوچکتر در رشته هنر. متاسفانه برادر بزرگتر در جوانی از دنیا رفت اما برادر کوچکترش بعد از فارغ‌التحصیل شدن در رشته تاریخ هنر، باستان شناسی و نقاشی سرانجام در سال ۱۳۱۵ به تهران برگشت و این خانه زیبا محل زندگی او و همسرش سلما شد.
خانه موزه مقدم و معماری حیرت‌انگیز آن

آن دو در کنار فعالیت‌های دیگری که انجام می‌دادند علاقه‌ای فراوان به جمع‌آوری و نگهداری آثار هنری و تاریخی داشتند. از این رو بسیاری از آثار ارزشمندی چون کاشی، سنگ‌های تراشیده را برای زینت بخشیدن به خانه مقدم در سراسر آن نصب کردند؛ همچنین با گردهم‌درآوردن آثاری چون مجموعه‌ای از پارچه، مسکوکات، مُهرها و اسناد تاریخی، چپق و وافور و قلیان، سفالینه، شیشه، وتابلوها نقاشی در خانه پدری گنجینه‌ی نفیسی را برای آیندگان جمع‌آوری کردند؛ از این رو نام این خانه به موزه خانه مقدم از موزه‌های تهران و یکی از گران‌بهاترین خانه‌های دنیا معروف است.
جالب است بدانید محسن مقدم از بنیان‌گذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و یکی از استادان ممتاز این دانشگاه بود؛ بنابراین در سال ۱۳۵۱ تصمیم گرفت این خانه را وقف دانشگاه تهران کند. اما دیری نپایید که محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ دار فانی را وداع گفت و اداره خانه به عهده همسرش قرار گرفت؛ اما تنها بعد از گذشت ۳ سال از فوت حسن مقدم، همسرش نیز درگذشت، از این رو تولیت این خانه به طور کامل به عهده دانشگاه تهران قرار گرفت.
خانه موزه مقدم و معماری حیرت‌انگیز آن

معماری خانه موزه مقدم تهران


با نگاه کردن به نمای بیرونی و نوع معماری این خانه می‌توان فهمید این خانه متعلق به یکی از درباریان دوران قاجار بوده است. پیشنهاد می‌کنیم که در میان برنامه‌های تهران گردی خود، حتماْ بازدید از این موزه را در اولویت قرار دهید.

بخش های مختلف خانه موزه مقدم تهران


این خانه با مساحتی بیش از ۲۰۰۰ متر مربع دارای ۳ حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری است. به طور کلی می‌توان خانه را به چند ضلع تقسیم کرد که هر ضلع بخش‌های دیگری را شامل می‌شود:
خانه موزه مقدم و معماری حیرت‌انگیز آن

ضلع جنوبی در قسمت بیرونی خانه مقدم

در این قسمت از خانه مقدم می‌توانید از بخش‌های زیر دیدن کنید:
۱-ساختمان بیرونی یا تابستانی: این ساختمان همانگونه که از نامش پیداست در فصول گرم مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این ساختمان می‌توانید از اتاق پذیرایی یا پیشخوان دیدن کنید. اتاق پذیرایی که سقف آن دارای تزئینات گچی ساده‌تری نسبت به دیگر قسمت‌های خانه دارد و همچنین این اتاق دارای کاربری کار، پذیرایی از مهمان وفعالیت‌‌های علمی بوده است؛ اما امروزه می‌توانید از آثار زیبای سفالی و ابزارهای سنگی و فلزی که دکتر مقدم شخصا جمع‌آوری کرده است ببینید.
اتاق پیشخوان که در آن وسایل قدیمی مانند صندوقچه‌‌های چوبی به چشم می‌خورد با تزئینات خیره‌کننده چوبی‌اش، امروزه مکانی برای به نمایش گذاشتن قاب‌های عکس و لوازم شخصی می‌باشد که مربوط به استاد مقدم است.

۲-حوضخانه: بخش دیگری است که در ضلع جنوبی به چشم می‌خورد. این بخش که در زیر سالن پذیرایی قرار گرفته که با پلکانی به طبقه دوم که همان اندرونی است متصل می‌شود. حوضخانه را می‌توان قدیمی‌ترین بخش این خانه به حساب آورد؛ زیرا یکی از بخش‌هایی است که در همان سال‌های ابتدایی ساخت خانه و همزمان با دوره مظفری ایجاد شده است.

۳-کتابخانه: بخش دیگری که درست در کنار سالن پذیرایی قرار گرفته و امروزه محلی برای نگهداری کتاب‌های دکتر مقدم و به عنوان کتابخانه یاد می‌شود، حکم کارگاهی کوچک برای این استاد بزرگ و هنر دوست را داشته است. جالب است بدانید استفاده از کتاب‌هایی که در این بخش قرار دارد برای عموم مردم آزاد است.
خانه موزه مقدم و معماری حیرت‌انگیز آن

ضلع غربی خانه در قسمت بیرونی خانه مقدم

۱-ساختمان برج یا اربابی: این قسمت از موزه خانه مقدم نسبت به بخش‌های دیگر خانه تازه ساخت تر است و ۵۴ سال قدمت دارد. نمای بیرونی و معماری این ساختمان همانند برجی است که معماری خود را از سبک قرون وسطایی به ارث برده است. درباره نحوه معماری این ساختمان گفته می‌شود ساخت این برج توسط خود استاد محسن مقدم به همراه یکی از شاگردانش می‌باشد که برای همسرش سلما ساخته شده و از آنجایی که همسرش دارای اصلیت فرانسوی است، معماری این بنا هم با تقلید از سبک معماری اروپایی ساخته شد.
هنگامی که وارد این ساختمان شوید، می‌توانید از بخش‌های زیبای دیگری همچون اتاق کدخدا و حمام دیدن کنید که با کاشی‌های زیبایی تزئين شده است. علاوه بر این اتاقی با نام درویش به چشم می‌خورد که در آن مجموعه‌ای از وسایل دراویش درمعرض بازدید قرار گرفته است. همچنین اتاق دیگری با نام تدخین نیز به نگهداری وسایل درویش‌ها و وسایل قدیمی مانند قلیون و پیپ اختصاص یافته است.
۲-صدف: اتاق دیگری با نام صدف نیز در این بخش قرار دارد اگرچه درب آن از بیرون است و نیازی نیست برای بازدید از آن به ساختمان برج وارد شوید. دلیل نام‌گذاری این اتاق به نام صدف این است که این اتاق محل نگهداری آثار نفیس و باارزشی است که همانند مرواریدی در دل صدف می‌باشند. لازم است بدانید وسایل این اتاق نیز همانند وسایل دیگر شخصا توسط استاد محسن مقدم گردآوری شده است.
۳-ایوان قاجار: این ایوان که در کنار ساختان اربابی قرار گرفته و متشکل از تعدادی طاق‌های آجری و ستون‌های زیبای سنگی است، تمام فضای داخل آن به صورت بسیار ماهرانه‌ای مزین به کاشی‌هایی شده است که متعلق به دوران زندیه و قاجاریه است. در رو‌به روی این ایوان می‌توانید حوضی را ببینید که تصویر ایوان را در خود منعکس می‌کند تا زیبایی این فضا را دوچندان کند. دور تا دور حوض را گلدان‌های شمعدانی فرا گرفته و فواره‌ای در میان آن آهنگ زیبای‌ آب را فضا را برای مهمانانش دلپذیرتر می‌کند.
بدون شک ایوان قاجار یکی از زیباترین قسمت‌های این خانه است که نگاه هر بیننده را برای مدتی جذب زیبایی‌های خود می‌کند.
خانه موزه مقدم و معماری حیرت‌انگیز آن

ضلع شمالی خانه در قسمت بیرونی خانه مقدم

۱-گلخانه: در این قسمت می‌توانید از گلخانه دیدن کنید؛ جایی که به پرورش‌ گل‌های زینتی اختصاص داشت. با نگاه کلی به نمای بیرونی گلخانه متوجه می‌شوید حتی این بخش از خانه نیز از کاشی‌کاری‌های زیبا و رنگارنگ بی‌نصیب نمانده است.

۲-تراس: در این بخش از خانه محوطه ای به چشم می‌خورد که با چند پله کوچک از سطح اصلی حیاط جداشده که در واقع تراس این خانه زیبا محسوب می‌شود که امروزه در این بخش کافه‌ای دایر است تا به بهترین نحو از مهمانان این خانه پذیرایی کند.

۳-دیوار تجدد: دیواری با ستون‌های مارپیچ به رنگ فیروزه‌ای در میان خانه خودنمایی می‌کند که نام آن دیوار تجدد است. این دیوار که دارای طاق‌هایی پی در پی و ستون‌هایی با تزئينات سنگی خیره‌کننده به دست مهندس هوشنگ سیحون ساخته شده است تا دو حیاط اندرونی و بیرونی را از هم جدا کند. مهندس هوشنگ سیحون یکی از معماران زبر دستی بود که بناهای معروف و نام آشنای زیادی مانند آرامگاه بوعلی‌سینا، خیام، نادرشاه افشار، فردوسی و کمال‌الملک را طراحی کرده است؛ جالب است بدانید پایه ستون‌های این دیوار متعلق به کاخ خواهر ناصرالدین شاه بوده است که در زمان تخریبش توسط استاد مقدم تاریخ دوست به این خانه آورده شد تا ارزش این خانه را دوچندان کند.
خانه موزه مقدم و معماری حیرت‌انگیز آن

ضلع شمالی در بخش اندرونی

در معماری قدیم ایرانی اندرونی به قسمتی از خانه گفته می‌شد که مکان اقامت زنان و فرزندان و همچنین خدمتگزارن خانه بود از این رو به گونه‌ای ساخته می‌شود که هنگام رفت و‌ آمد مردان و افراد غریبه کمتر در معرض دید باشد. اگر از دیوار تجدد رد شوید در واقع پا به بخش اندرونی این خانه گذاشته اید. در این بخش می‌توانید از زیرزمین خانه که زمانی به حمام و انباری اختصاص داشت دیدن کنید، امروزه مرمت شده است تا مکان مناسب‌تری برای نگهداری آثار تاریخی باشد.
ایوان بخش اندرونی بسیار تماشایی است. این بخش که توسط دو پلکان به طبقه بالایی وصل می‌شود، دارای آینه‌کاری مربوط به دوران زندیه و قاجار، کاشی‌های معرق و خشتی دوران قاجار و پهلوی اول و همچنین دارای گچ‌بری‌های ظریف و هنرمندانه‌ای است که نمی‌توان از آن ساده رد شد.
خانه موزه مقدم و معماری حیرت‌انگیز آن

ضلع شرقی در بخش اندرونی

در این بخش حیاطی قرار گرفته که نشان دهنده علاقه استاد محسن مقدم و همسرش به هنر ایرانی بوده است؛ زیرا اگر با دقت به کف این حیاط نگاه کنید متوجه شباهت آن با نقشه فرش‌های ایرانی می‌شوید.
بخش آخری که در این خانه به چشم می‌خورد بخش خدمه است که در گذشته محل سکونت خدمتگزاران و مطبخ خانه بود؛ اما امروزه مورد بازسازی قرار گرفته و تحت عنوان بخش اداری این موزه خانه مورد استفاه قرار می‌گیرد.
خانه موزه مقدم و معماری حیرت‌انگیز آن

هزینه و زمان پیشنهادی از خانه موزه مقدم تهران


برای بازدید از این مجموعه زیبا می‌توانید تمام ایام هفته به جز دوشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر مراجعه کنید. همچنین قبل از ورود به خانه مبلغ اندکی هزینه برای بلیط درنظرگرفته‌شده، اما ارزش خانه موزه مقدم خیلی بیشتر ازاین حرف‌ها است. زمان پیشنهادی برای خانه موزه مقدم تهران نیز ۱ الی ۳ ساعت پیشنهاد شده است.

فصل مناسب برای بازدید از خانه موزه مقدم تهران چه زمانی است؟


تهران شهری است که در هر فصل چهره‌ی زیبایی دارد، اما به علت شلوغی و ترافیک بهترین زمان برای بازدید از اماکنی که در بخش‌های مرکزی و بافت قدیمی شهر تهران در تعطیلات عید نوروز است. در این ایام رزرو تور داخلی به مقصد تهران نیز گزینه مناسبی است.

چگونه به خانه موزه مقدم تهران برویم؟


از آنجایی که این خانه یکی از شلوغ ترین خیابان‌های تهران و همچنین در محدوده طرح ترافیک تهران قرار گرفته، بهترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به خانه موزه مقدم استفاده از مترو تهران می‌باشد. از این رو سوار خط ۱ مترو شوید و در ایستگاه حسن آباد از مترو پیاده شوید و تنها بعد از ۲۰ دقیقه پیاده روی می‌توانید خود را در مقابل درب این خانه ببینید.

در نزدیکی خانه موزه مقدم تهران از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


خانه دکتر عدل: ۲ دقیقه پیاده روی
کاخ مرمر:۲ دقیقه پیاده روی
میدان حسن آباد: ۸ دقیقه پیاده روی
خیابان سی تیر: ۱۲ دقیقه پیاده روی
موزه ملی ایران ۱۲ دقیقه پیاده روی

چه هتل هایی در نزدیکی خانه موزه مقدم تهران برای اقامت وجود دارد؟


هتل گلستان
هتل بزرگ فردوسی
هتل حافظ
هتل امیر کبیر
هتل نادری جدید

چه رستوران هایی نزدیک به خانه موزه مقدم تهران هستند؟


کافه داروالخلیفه
رستوران وزیری
رستوران حافظیه


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است