search
menu

روستای وردیج تهران؛ عجیب و ترسناک

[ پنهان کردن ]
روستای وردیج تهران؛ عجیب و ترسناک
چرا بازدید از روستای وردیج تهران را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته
چگونه به روستای وردیج تهران برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به روستای وردیج تهران
چه زمانی به وردیج سفر کنیم؟
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به روستای وردیج تهران

روستای وردیج تهران؛ عجیب و ترسناک


روستای وردیج تهران یکی از روستاهای زیبای است که گردشگران زیادی برای دیدن آن راهی این منطقه می‌شوند. این روستا در منطقه ۲۲ شهر تهران و بخش غربی آن واقع شده و در کنار ارتفاعات کن است. این روستا به دلیل ارتفاع بالایی که نسبت به سطح دریا دارد، آب و هوایی سرد را به خصوص در فصل زمستان به خود می‌بیند. از طرفی بارش‌های زیادی که در منطقه رخ می‌دهد باعث شده تا طبیعتی بسیار زیبا و پر طراوت را در فصل‌های گرم داشته باشد. همچنین قرار گرفتن آن در دامنه ارتفاعات جلوه زیبایی به روستا داده است که حسابی حس و حال خوبی را به شما می‌دهد.
آبشارهای طبیعی و صخره‌های مجسمه شکل در مسیر این روستا آن‌قدر زیباست که حالتی منحصر به فرد به آن داده است. گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های روستا نیز جلوه دیگری دارد که باعث می‌شود تا گردشگران نتوانند از آن دل بکنند. قدمت چند میلیون ساله روستا و شکل ظاهری صخره‌ها که دارای حفره‌ها و کند و کاوهایی در درون خود هستند، نشان می‌دهد که این منطقه بالای ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال قدمت دارد. البته فرسایش‌های عمیق هم در کنار نظریه زمین‌شناسان این زمان را برای روستای وردیج تهران در نظر گرفته است. از دل یک جاده کوهستانی و زیبا که می‌گذرید به این روستای زیبا می‌رسید.
روستای وردیج تهران؛ عجیب و ترسناک

هرچند طبیعت روستای وردیج تهران باعث شده تا در تابستان و بهار افراد زیادی با خرید بلیط هواپیما تهران به منطقه بروند؛ اما جلوه‌هایی از زیبایی‌های طبیعت در پاییز نیز افراد زیادی را به سمت خود می‌کشاند. از تهران که راهی می‌شوید، حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه مسیر دارید تا به این روستا برسید. سپس می‌توانید خودرویتان را پارک کنید. با دیدن جلوه‌های بی نظیر طبیعت از چشم‌های خود برای دیدن زیبایی‌ها و نعمت‌های بی نظیری که خداوند در این منطقه پراکنده است نهایت بهره را می‌برید. دشت‌های پر گل و سبزه یک روز پر هیجان را برایتان به ارمغان می‌آورند. پس با ما همراه شوید تا بیشتر با زیبایی‌های این روستا و نحوه سفر به روستای وردیج تهران آشنا شوید.

چرا بازدید از روستای وردیج تهران را پیشنهاد می‌کنیم؟


طرفداران گردشگری در روستای وردیج تهران کم نیستند؛ اما چه دلیلی باعث شده است که این همه گردشگر هم از شهرهای اطراف بلیط هواپیما لحظه آخری بگیرند و تعطیلات خود را برای دیدن این روستا برنامه‌ریزی کنند. برخی از موارد جذاب گردشگری در این روستا شامل موارد زیر هستند:
• طبیعت زیبا و بکر روستا
• کوچه پس کوچه های قدیمی و جذاب روستای وردیج تهران
• دشت‌های پر گل و سرسبز امکان کوهنوردی در اطراف روستا
• دیدن روستای واریش در نزدیکی روستای وردیج
• باغ و بوستان های فراوان در روستا
• آب و هوای بی نظیر
• کمپ زدن کنار چشمه‌ها و آبشارهای نزدیک روستا

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته


مسیر روستا خود نشان می‌دهد که هرچه به جلو می‌روید به سرسبزی و طراوت بیشتری بر می‌خورید. هوای صاف، یکدست و پر از اکسیژن که شما را از دل آلودگی‌های تهران و شهرهای صنعتی بیرون می‌کشد و حسی بی‌نظیر به شما می‌دهد. این روستا در دامنه کوه و تپه‌های بزرگی بنا شده است که باغات و رودخانه‌ها و طبیعت سرسبز آن همه نعمت‌های گردشگری را برای طبیعت دوستان فراهم کرده است. به همین علت روستای وردیج تهران یکی از مقاصد گردشگری محبوب و جاهای تفریحی تهران برای ساکنان پایتخت است.
روستای وردیج تهران؛ عجیب و ترسناک

البته افراد زیادی هم بلیط لحظه آخری هواپیما می‌گیرند و در تعطیلات خود را به تهران می‌رسانند و از دیدن این روستا لذت می‌برند. بافت قدیمی و در عین حال جذاب روستا نیز مزید بر علت شده است تا افراد زیادی و قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های آن را به گذراندن وقت در شهرهای پر از آلودگی ترجیح دهند.
باغاتی که در مسیر هستند پر از گردو، خرمالو، تمشک و ... هستند. باغ‌های پر از سرسبزی و زیبایی را در مسیر خود می‌بینید. این روستا که در شمال غرب پایتخت واقع شده است جزو روستاهای زیبایی است که در کشور اکثر افراد و گردشگران فعال را می‌شناسند. هوای روستا که چیز دیگری است و هر وقت که بخواهید می‌توانید یک گردشگری بی نظیر را در این محیط پر از نشاط و جذاب تجربه کنید. البته می‌توانید از محصولات محلی مانند آلوچه و قیسی هم خرید کنید و دست پر از روستای وردیج برگردید.
در این منطقه‌ی سرسبز و خوش آب و هوا دامداری نیز رواج دارد. به همین علت یکی از محصولاتی که به عنوان سوغات می‌توانید از روستای وردیج با خود ببرید، محصولات لبنی مختلف مانند کشک، کره و پنیر است. این محصولات کیفیتی عالی و قیمتی بسیار مناسب دارند؛ به طوری که برخی افراد ساکن در اطراف این منطقه تنها برای خرید این محصولات به این روستا سفر می‌کنند.

چگونه به روستای وردیج تهران برویم؟


مسیر دسترسی به جاده وردیج و این مکان خوش‌آب‌وهوا در میان جاهای دیدنی تهران، از اتوبان همت و خرازی می‌گذرد. فاصله این روستا تا تهران چندان هم زیاد نیست و حدود ۴۰ کیلومتر است. از خروجی جاده وردیج در اتوبان خرازی تا رسیدن به این روستا حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارید. برای گشت و گذار در طبیعت این روستا باید خودروی خود را پارک کنید و دیدنی‌های طبیعت را ببینید.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای وردیج تهران


در نزدیکی روستاهای اطراف تهران و به‌خصوص وردیج، جاذبه‌ای پر رمز و راز وجود دارد که حتماً به آن سری بزنید. دامنه ارواح سنگی در مسیر دسترسی به این روستا واقع شده است. سنگ‌هایی با اشکال عجیب و غریب که افراد محلی صخره‌های آن را به نام آدمک جنیان می‌شناسند. این افراد معتقدند قبلاً قلعه‌ای در این کوهستان بوده است که این سنگ‌ها بقایای آن هستند. برخی هم از این قلعه و صخره‌ها افسانه‌ها ساخته‌اند. به این منطقه، دامنه‌ی ارواح سنگی نیز می‌گویند. علت شهرت این دامنه، اشکال عجیب سنگ‌ها و صخره‌های آن است که برخی از آن‌ها به بدن و سر جانوران شباهت دارد. به همین علت افسانه‌هایی وجود دارد که می‌گویند، این سنگ‌ها در واقع حیوانات و جانورانی هستند که سنگ شده‌اند. برخی مردم نیز این سنگ‌ها را بقایای قلعه‌ای سنگی می‌دانند. با این وجود، زمین‌شناسان معتقدند که این ارواح سنگی در واقع تنها بر اثر فرسایش در طول زمان به وجود آمده‌اند، پیدایش آن‌ها کاملاً طبیعی و بدون دخالت انسان است و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار سال فرسایش بر اثر آب و باد باعث به وجود آمدن این اشکال عجیب شده است. با این همه با بازدید از این ارواح سنگی و با استفاده از قوه‌ی تخیلمان می‌توانیم اشکال عجیب و ترسناکی را مشاهده کنیم و کمی هیجان بیشتر را چاشنی سفرمان کنیم!
روستای وردیج تهران؛ عجیب و ترسناک

از روستای وردیج تهران که گذر کنید به روستای زیبای واریش می‌رسید. این روستا از وردیج سرسبزتر است و باغ‌های آلو، گیلاس و شاتوت در همه جای آن به چشم می‌خورد. چشمه واریش و آبشارهای مختلفی که در اطراف آن وجود دارند از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند. روستای واریش در انتهای جاده آسفالتی وردیج - واریش واقع شده است. ارتفاع این روستا حدود ۴۰۰ متر از ارتفاع روستای وردیج بیشتر است و به همین علت به مراتب از روستای وردیج سردتر است و در زمستان دسترسی به آن بسیار دشوار است. به طوری که بسیاری از ساکنان آن در فصل زمستان در این روستا نمی‌مانند. همان‌طور که گفتیم این روستا سرسبزتر از روستای وردیج است و حفظ سرسبزی و پاکیزگی آن به شدت برای ساکنان روستای واریش مهم است به طوری که مسافران و خریداران بلیط هواپیما باید برای ورود به این روستا مبلغی را به عنوان ورودی، که برای حفظ تمیزی روستا هزینه می‌شود، پرداخت کنند. کیسه‌ی زباله‌ای نیز به مسافران داده می‌شود تا زباله‌های خود را درون آن بریزند و در دامان طبیعت رها نکنند. همچنین شعار " این روستا رفتگر ندارد، زباله را ببرید." بر دیوارهای واریش قابل مشاهده است. در ورودی روستا تابلویی برای راهنمایی به سمت چشمه‌ی واریش وجود دارد که تأمین‌کننده‌ی اصلی آب شرب روستاست. این چشمه که دارای آبی گوارا و خنک است از جاذبه‌های مهم این منطقه به شمار می‌آید. در فصل بهار و در ماه اردیبهشت این روستای سرسبز مملو از گل‌های زیباست که بازدید از آن برای گردشگران این منطقه بسیار جذاب و دلپذیر خواهد بود.
آبشارهای لت مال هم از دیگر جاذبه‌های این منطقه هستند. دیدن قله پهنه سار و کوهنوردی و صخره‌نوردی در آن هم خالی از لطف نیست. رودخانه‌های فصلی و چشمه‌های زیادی از این کوه و دامنه‌های آن می‌خروشند و بر زیبای محیط می‌افزایند. پشت پهنه حصار پر از گل و سبزه است که اکثر گردشگران دیدن آن را در برنامه خود می‌گذارند تا ساعاتی هم در این دشت زیبا بگذرانند.
"لت" در زبان محلی به معنی سنگ و "مال" به معنی مالیده شدن است. نام‌گذاری این آبشارها به نام لت‌مال به دلیل برخورد آب این آبشار به سنگ‌هاست. آبشارهای لت‌مال دارای سه ‌آبریز هستند که بلندترین آن‌ها ۳۵ متر ارتفاع دارد و دو آبشار دیگر ارتفاعی در حدود ۵ متر دارند. این آبشارهای پلکانی در اواخر زمستان و اوایل بهار بسیار پرآب هستند. همچنین رودخانه‌های فصلی این منطقه نیز از اواسط زمستان تا اواخر بهار جریان دارند و فضای آبشار را زیباتر و دل‌انگیزتر از قبل می‌کنند. برای رسیدن به این آبشارهای زیبا و این فضای شگفت‌انگیز باید حدود یک ساعت از جاده‌ی اصلی پیاده‌روی کنید.
همچنین ارتفاعات پهنه حصار در این منطقه نیز از مناطق موردعلاقه‌ی کوهنوردان است. پهنه حصار در ارتفاعات بخش کن در ۷۰ کیلومتری وردیج قرار دارد و دارای ارتفاع ۳۳۷۵ متری از سطح دریاست. این قله‌ی همیشه برفی مقصد کوهنوردان بسیاری است. رودی نیز در این منطقه جاری است. این رود که در نهایت به رودخانه‌ی بزرگ کن می‌ریزد در مسیر خود نیز آبشار سنگان را به وجود می‌آورد. بلندترین قله‌ی این منطقه پهنه سار یا پهنه حصار نام دارد و با نام‌های دیگری پشته بند و گندم‌چال نیز شناخته می‌شود. بعد از این قله‌، قله‌ی چشمه شاهی که در بخش جنوبی قرار دارد، از ارتفاعات محبوب و معروف این منطقه است. فاصله‌ی این قله تا قله‌ی پهنه حصار در بخش شمالی، با دشت سرسبز پهنه حصار پوشیده شده است. کوهنوردی و حتی دوچرخه‌سواری در کوهستان در این ناحیه، با وجود دشت‌ها و رودها و آبشارهای زیبا بسیار لذت‌بخش است.
روستای وردیج تهران؛ عجیب و ترسناک

در دشت پهنه حصار و در نزدیکی روستای واریش، امامزاده بی‌بی زرین قمر قرار دارد. این امامزاده به عنوان پناهگاه و استراحتگاه کوهنوردان و گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد. امامزاده بی‌بی زرین قمر دارای دو اتاق است که یک اتاق آن شامل مقبره‌ی بی‌بی زرین قمر و اتاق دیگر آشپزخانه و استراحتگاهی برای کوهنوردان است. بی‌بی زرین قمر را از خواهران امام رضا (ع) می‌دانند که هنگام فرار از دست حاکمان وقت به این کوه پناه آورده است.
یکی از مسیرهای کوهنوردان و گردشگران که از روستای واریش عبور می‌کنند، جاده‌ی مسیح الله دین محمد است. این جاده که در بخش شمالی روستای واریش قرار دارد و دارای شیب ملایمی است، مسیری برای رسیدن به پهنه حصار محسوب می‌شود. مسیح الله دین محمد از خلبانان نیروی هوایی ارتش بوده است که هواپیمای او در روزهای ابتدایی جنگ هشت ساله ایران و عراق مورد اصابت پدافندهای عراقی قرار گرفته و به شهادت می‌رسد. با شرکت در تور تهران و عبور از این جاده‌ی زیبا می‌توانیم با قدم زدن در یک شیب ملایم به ارتفاعات زیبای پهنه حصار برسیم.

چه زمانی به وردیج سفر کنیم؟


بهترین زمان برای سفر به این منطقه‌ی زیبا، اواسط بهار تا اوایل پاییز است. همان‌طور که گفتیم این منطقه‌، یک منطقه‌ی کوهستانی است، به همین دلیل دارای آب و هوایی سرد و معتدل است و با اینکه زمستان‌های آن بسیار سرد و برفی است، در بهار و تابستان آب و هوایی خنک و معتدل دارد. در بهار این منطقه بسیار سرسبز و مملو از گل‌ها و شکوفه‌های زیباست و رودخانه‌های فصلی آن بسیار پر آبند. در تابستان نیز وردیج هوای مطبوع و خنکی دارد و بسیاری از گردشگران برای دوری از هوای گرم پایتخت به این منطقه می‌آیند. در نتیجه این منطقه مقصد بسیار مناسبی برای سفر یک‌روزه در بهار و تابستان است. در پاییز نیز گرچه هوا سرد می‌شود اما رنگ‌های متنوع درختان در این فصل در این منطقه بسیار زیبا و چشمگیر است، بنابراین اگر قصد لذت بردن از زیبایی‌های این منطقه در فصل پاییز را دارید، حتماً لباس گرم همراه داشته باشید. در زمستان اما اغلب مسیرها به این روستا به علت بارش سنگین برف بسته می‌شود و تنها کوهنوردان حرفه‌ای که می‌خواهند از قله‌های برفی این ناحیه لذت ببرند، امکان سفر به آن را دارند.
روستای وردیج تهران؛ عجیب و ترسناک

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به روستای وردیج تهران


منازل واقع در روستای وردیج همگی شخصی هستند و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه اجاره‌ای در این منطقه وجود ندارند. تنها راه اقامت در روستای وردیج، اتراق در طبیعت و کمپ کردن است. می‌توانید کنار چشمه‌ها و باغ‌های این منطقه کمپ بزنید. البته در صورتی که روستای وردیج تهران را برای گردشگری یک روزه انتخاب کرده‌اید و از شهرهای دیگر برای دیدن این روستا آمده‌اید، می‌توانید با رزرو هتل تهران اقامت خاطره‌انگیزی را در پایتخت تجربه کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است