search
menu

موزه موسیقی تهران |‌ موزه جذاب اهالی موسیقی

[ پنهان کردن ]
تاریخچه موزه موسیقی تهران
هزینه و زمان پیشنهادی از موزه موسیقی تجریش چقدر است؟
چگونه به موزه موسیقی تهران برویم؟
در نزدیکی موزه موسیقی ایران از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل‌هایی در نزدیکی موزه موسیقی تهران برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به موزه موسیقی تهران هستند؟
موزه موسیقی تهران در خیابان دربندی نزدیک خیابان تجریش واقع شده است. خیابانی پر از درخت که سازهای موسیقی مختلفی را در خود جای داده است. پس از رزرو بلیط هواپیما ارزان، بازدید از موزه موسیقی تهران به تمامی هموطنان توصیه می‌شود.
تهران، شهری کهن که در قدیمی‌ترین سندهای تاریخی نیز به آن اشاره شده است، به طوری که شهر تهران به قبل از سده سوم هجری قمری برمیگردد. تهران به عنوان پایتخت زودتر از شهرهای دیگر به مدرنیته بودن نزدیک شده و شامل معماری مدرنی است، اما با این حال دارای ساختمان‌هایی است که نشان دهنده تاریخ و هنر قدیمیان است.
موزه موسیقی تهران |‌ موزه جذاب اهالی موسیقی

تاریخچه موزه موسیقی تهران


ساختمان فعلی موزه در سال ۱۳۵۱ ساختمان مسکونی بوده که سال‌ها بعد یعنی در سال ۱۳۸۲ به خاطر محل مناسب و فضای کافی مورد بازسازی قرار گرفت و به موزه ماندگار و محلی برای نمایش هنر ایرانی تبدیل شده است و این موزه در سال ۱۳۸۸ در این محل افتتاح گردیده است. موزه موسیقی‌ از موزه‌ های تهران دارای سه طبقه است و حدودا ۲۴۰ ساز از ۲۰۰ نوع مختلف نگهداری می‌شود و شامل بخش‌های مختلفی مثل سالن نمایش سازها (سازهای کوبه‌ای، زهی، بادی، سنتی و زهی نواحی)، گنجینه‌ موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه‌ تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، انبار ویژه‌ نگهداری سازها، مخزن محصولات مکتوب، کافی‌شاپ و بخش سمعی و بصری است. موزه موسیقی که جزو موزه‌های جدید کشورمان است، برای شهروندان تهرانی به خصوص اهالی تجریش و نیاوران جزو مرکزی رسمی‌برای گردش محسوب می‌شود. موزه‌های موجود در شهرهای مختلف یکی از عوامل موثر در توسعه گردشگری شهری و توسعه صنعت گردشگری ایران هستند؛ بر همین اساس، موزه موسیقی ایران نیز یکی از محل‌های جذاب برای اهالی موسیقی و سینما و میراث فرهنگی است.
موزه موسیقی تهران |‌ موزه جذاب اهالی موسیقی
در آرشیو موزه موسیقی، نخستین صفحات موسیقیایی ضبط شده به دستور مظفرالدین شاه قاجار در دسترس است و این آرشیو جزو غنی‌ترین مجموعه‌های موسیقی کشور به حساب می‌آید. آدرس موزه موسیقی در خیابان مقصودبیک است و در سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹ قرار گرفته است. این موزه با ساختمان و حیاط بسیار دیدنی‌ دارای کافه‌ای است که می‌توانید ساعت‌ها آنجا بنشینید و اوقات خوشی بگذرانید. بخشی از سازها به موزه موسیقی به امانت داده شده و بخشی از آنها به موزه اهدا شده‌ و بخشی دیگر نیز از سوی موزه خریداری شده‌اند.
در سالن سازها، سازهای کوبه‌ای، بادی و زهی و سازهایی از نواحی مختلف ایران وجود دارند که این سازها متعلق به محمدرضا درویشی، آهنگساز و مولف دائرةالمعارف سازهای ایران و مجید کیانی، نوازنده سنتور از جمله آنهاست. سالن سازهای زهی و بادی در طبقه‌ همکف قرار گرفته و شامل دو بخش است؛ در بخش سازهای بادی انواع سازهای خودصدا، نی‌، نی‌لبک و سوتک‌ها و در بخش سازهای زهی، سازهایی مثل زه مضرابی آرشه‌ای وجود دارند. در سالن سازهای کوبه‌ای نیز انواع سازهای کوبه‌ای مثل تنبک و طبل در طبقه همکف وجود دارند و سازهای متعلق به میرزا عبدالله، کیهان کلهر و محمد عشقی از نوازندگان مطرح سنتور به موزه اهدا شده اند.
موزه موسیقی تهران |‌ موزه جذاب اهالی موسیقی
آرشیو صوتی و تصویری موزه و کارگاه سازسازی نیز یکی از جالب‌ترین بخش‌های این موزه‌ است. در این بخش، آرشیوی از محمد علی گلشن ابراهیمی، گردآورنده آثار صوتی ایران به موزه اهدا شده که از کامل‌ترین مجموعه‌هاست. از اشیای موجود در این موزه می‌توان به چوبی اشاره کرد که از حشمت سنجری به یادگار مانده، زمانی که وی رهبری ارکست را برعهداه داشت یا ساعت و لباس‌های علی تجویدی، سنتور ملک حسین همگی در این موزه نگهداری می‌شوند. برای دیدن گرامافون و صفحه‌های قدیمی‌و کتابخانه تخصصی با ۳۰۰۰ کتاب نیز آدرس همینجاست.

هزینه و زمان پیشنهادی از موزه موسیقی تجریش چقدر است؟


برای بازدید از این موزه گرانبها می‌توانید از روز یکشنبه تا روز جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر مراجعه کنید، فقط در نظر داشته باشید که موزه موسیقی شنبه‌ها تعطیل است. اما کافه موجود در حیاط بعد از این ساعت کاری نیز دایر است. با اینکه بازدید از موزه موسیقی تهران دارای هزینه است، اما جالب اینجاست که در روز جهانی موزه، بازدید از این موزه رایگان است. به همین دلیل می‌توانید بازدید از جاهای دیدنی تهران را در این روز انجام دهید. مدت زمانی که می‌توانید در این موزه سپری کنید و از تماشای جای جایش لذت ببرید حدودا دو ساعت پیش بینی می‌شود.
امکانات موجود در موزه موسیقی می‌توان به وجود راهنمای موزه، رستوران، بوفه اشاره کرد.
موزه موسیقی تهران |‌ موزه جذاب اهالی موسیقی

چگونه به موزه موسیقی تهران برویم؟


پس از رزرو اقامتگاه خود برای دسترسی به موزه موسیقی ابتدا باید به میدان تجریش بروید و برای رفتن به میدان تجریش نیز می‌‌توانید از مترو تهران استفاده کنید. باید در آخرین ایستگاه خط یک مترو، یعنی ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید یا می‌توانید از تاکسی‌هایی درون شهری مانند پایانه شهید نظری در میدان آزادی به میدان تجریش استفاده کنید یا می‌توانید با اتوبوس به میدان تجریش بروید. حال که به میدان تجریش رسیدید، باید به خیابان دربندی (مقصود بیگ) بروید و با پنج دقیقه پیاده روی به کوچه موزه رسیده و به موزه موسیقی ایران وارد شوید.

در نزدیکی موزه موسیقی ایران از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


باغ موزه هنر ایرانیان: ۷ دقیقه پیاده روی
خانه موزه دکتر حسابی: ۷ دقیقه پیاده روی
موزه زمان: ۲۰ دقیقه پیاده روی
موزه سینما: ۱۵ دقیقه پیاده روی
مجموعه تاریخی کاخ سعد آباد: ۱۵ دقیقه رانندگی

چه هتل‌هایی در نزدیکی موزه موسیقی تهران برای اقامت وجود دارد؟


هتل سپهر: ۱.۱ کیلومتر
هتل دایموند: ۲.۵ کیلومتر
هتل مفتح: ۲.۶ کیلومتر
هتل بین المللی پارسیان استقلال: ۵.۳ کیلومتر
هتل آپارتمان گلشهر: ۵.۸ کیلومتر

چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به موزه موسیقی تهران هستند؟


رستوران هستوران: ۲.۴ کیلومتر
رستوران مریم: ۲.۶ کیلومتر
کافه کوبابا: ۳.۹ کیلومتر
رستوران گشت: ۵.۹ کیلومتر
رستوران نائب: ۳ کیلومتر


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است