search
menu

پل طبیعت تهران | گذرگاهی در قلب شهر

[ پنهان کردن ]
معرفی پل طبیعت تهران
پل طبیعت، اتصال بین دو پارک
ساعت بازدید و راه دسترسی به پل طبیعت
بخش‌‌های متفاوت پل طبیعت
جاذبه‌ها و تفریحات پل طبیعت
رستوران ها و فودکورت پل طبیعت
نکات جالب در مورد معماری پل طبیعت
نکاتی در مورد طراحی ساختمان و تقویت پل طبیعت
سوالات متداول
نام پل طبیعت در تهران در بین گردشگران با دو کلمه پل و طبیعت شناخته می‌شود. پل طبیعت یکی از شاهکارهای معماری است که طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های پایتخت ایران همواره میزبان گردشگران متعددی بوده است. در این مقاله سعی داریم تمامی جاذبه‌های گردشگری پل طبیعت تهران و تمامی امکانات گردشگری و تفریحی آن را به شما معرفی کنیم. علاوه بر این با نکات مهمی که در طراحی پل طبیعت به کار رفته است نیز در این مقاله آشنا خواهید شد.
پل طبیعت تهران | گذرگاهی در قلب شهر

معرفی پل طبیعت تهران


پل طبیعت تهران یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران است. اگر هنوز به تهران سفر نکرده‌اید، می‌توانید با رزرو هتل یکی از بهترین هتل‌ های تهران را انتخاب کنید. این پل توسط لیلا عراقیان طراحی شده و توانسته جوایز بین‌المللی در زمینه طراحی شهری را هم به دست آورد. این پل دو پارک را به هم متصل می‌کند و مکانی عالی برای عکس گرفتن از خودتان، اطرافیانتان یا چشم‌اندازهای اطراف است. مکان‌های زیادی برای عکس گرفتن روی پل وجود دارد و منظره‌ای عالی از کوه‌های برفی و شهر در مقابل خود دارید. پل طبیعت یک پل مدرن در شمال تهران است که چشم‌انداز وسیعی به کوه و شهر دارد. این پل ۳ طبقه است و مکان خوبی برای گذراندن وقت مخصوصا هنگام عصر است.
پل طبیعت در یک بزرگراه شلوغ است و همانطور که گفتیم دو پارک را به هم متصل می‌کند. این پل بسیار مدرن است و دارای نقاط پستی و بلندی است. این سازه ۳۰۰ متر طول و ۴۰ متر ارتفاع از سطح زمین دارد و به شما امکان می‌دهد از منظره‌ای زیبا از تهران لذت ببرید.
نورپردازی بی‌نظیر و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پل، افراد زیادی را به خصوص در شب به سمت خود می‌کشاند و لحظاتی رویایی را در قلب تهران به آن‌ها هدیه می‌دهد. پل طبیعت در نور شبانه منظره متفاوتی دارد. صرف نظر از زمان شبانه‌روز، منظره زیبایی را روی این پل خواهید دید. کافه‌ها و رستوران‌ها، پل طبیعت را به مقصدی جذاب برای خوش‌خوراک‌ها تبدیل کرده‌اند و گردشگران را برای چشیدن غذاهای شگفت‌انگیز خود جذب می‌کنند.

پل طبیعت تهران | گذرگاهی در قلب شهر


پل طبیعت، اتصال بین دو پارک


بد نیست بدانید که پل طبیعت به عنوان اولین پل عابر پیاده کشور و بزرگ‌ترین پل عابر پیاده خاورمیانه لقب گرفته است. این پل یک مکان عالی برای پیاده‌روی است. قدم زدن عصرگاهی روی پل برای عابران بسیار لذت‌بخش است.
ساختار منحصربه‌فرد پل طبیعت تهران افراد زیادی را از سراسر جهان به خود جذب کرده است. این سازه بعد از برج میلاد می‌تواند نماد جدید پایتخت ایران باشد. طراحی مدرن و بزرگ‌ترین پل عابر پیاده تهران که دو پارک آب‌ و آتش و طالقانی را به هم متصل می‌کند، این پل را بسیار خاص کرده است. نام پل با ساختار آن کاملاً سازگار است.
می‌توان گفت که دلیل اصلی انتخاب این پل به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ایران برای گردشگرانی که بلیط قطار یا هواپیما تهران را تهیه می‌کنند، می‌تواند موارد زیر باشد:
• این پل این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا از منظره‌ای تماشایی از پایتخت همیشه بیدار ایران لذت ببرید.
• پل طبیعت یکی از نمادهای تهران است.
• این پل تنها یک مسیر عبور نیست، بلکه به گونه‌ای طراحی شده است که فضا و امکاناتی را برای گذراندن ساعاتی شاد و متنوع در قلب کلان‌شهر تهران فراهم کند.
• نام پل به عنوان یک سازه منحصر به فرد بارها در سطح بین‌المللی مورد بحث قرار گرفته و جوایزی نیز دریافت کرده است.
• کافه‌ها و رستوران‌های این پل گزینه‌های بسیار خوبی برای خلق لحظاتی خوشمزه و مفرح هستند.
• یکی از مکان‌های دوست‌داشتنی تهران برای عکاسی و سلفی گرفتن.

پل طبیعت یک پل سه طبقه در منطقه عباس آباد تهران است که در کنار بزرگراه مدرس قرار دارد و فقط مختص عابران پیاده است. این پل ارتباط بین پارک طالقانی و پارک آب‌وآتش آتش را ایجاد می‌کند و دو بوستان مهم از پارک های تهران را به هم متصل می‌کند. دو بوستان طالقانی و آب‌وآتش از بوستان‌های مهم و بزرگ پایتخت هستند که میزبان گردشگران متعددی هستند.

پل طبیعت تهران | گذرگاهی در قلب شهر


ساعت بازدید و راه دسترسی به پل طبیعت


پل طبیعت یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران برای گردشگران است. در اینجا می‌خواهیم برای کسانی که تهرانی هستند یا اقدام به اجاره سوئیت در تهران کرده‌اند، راه‌های دسترسی به این پل را توضیح دهیم. آدرس دقیق این جاذبه دیدنی تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک، پارک آب‌وآتش است. ساعت بازدید آن ۶:۰ صبح الی ۱۲:۳۰ بامداد است.
راه‌های دسترسی به پل طبیعت به شرح زیر است:
۱- ماشین شخصی
اگر از دردسر پیدا کردن جایی برای پارک خودرو به خصوص در تعطیلات و آخر هفته چشم‌پوشی کنید، می‌توانید به راحتی با ماشین شخصی خود به یکی از دو پارک آب‌وآتش و طالقانی برسید:
مسیر اول: برای رسیدن به پارک آب‌وآتش باید به بزرگراه حقانی بروید. در جاده غرب به شرق این بزرگراه، پس از عبور از چهارراه جهان کودک، از خیابان علامه شهیدی (دیدار سابق) عبور کنید.

این خیابان در ضلع غربی پارک آب‌وآتش و بعد از تقاطع جهان کودک واقع شده است. می‌توانید ماشین خود را در اطراف این خیابان پارک کنید و یا از پارکینگ عمومی پارک آب‌وآتش استفاده کنید.
مسیر دوم: از بزرگراه حقانی می‌توانید به پارک طالقانی و سپس به این مکان برسید.
وقتی از بزرگراه عبور کردید، پس از عبور از چهارراه جهان کودک و پل بزرگراه مدرس سرعت خود را کم کنید. تابلوهای پیاده‌رو را به سمت پارک طالقانی دنبال کنید. پارکینگ درست در ابتدای خیابان است و می‌توانید با خیال راحت ماشین خود را پارک کنید.

۲- حمل و نقل عمومی
مترو تهران: ایستگاه مترو حقانی نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این پل است. از آن ایستگاه به سمت پارک طالقانی بروید و مسیر پل را دنبال کنید.
اتوبوس یا BRT: به پل سید خندان یا میدان ونک یا میدان رسالت بروید و سوار اتوبوس‌های ونک – رسالت شوید.
اگر به سمت ونک می‌روید باید در آخرین ایستگاه پیاده شوید و اگر در مسیر رسالت هستید در اولین ایستگاه پیاده شوید. سپس به سمت پارک آب‌وآتش قدم بزنید و وارد پل شوید.
۳-تاکسی
زمانی که می‌خواهید از هتل به پل طبیعت بروید، گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. می‌توانید از تاکسی مترو ونک حقانی استفاده کنید و قبل از رسیدن به مترو در پارک آب‌وآتش پیاده شوید. همچنین می‌توانید از تاکسی‌های ونک از مسیر رسالت یا سید خندان استفاده کنید و سپس از پل عابر پیاده عبور کرده و از بزرگراه عبور کرده و به سمت پارک بروید.

بخش‌‌های متفاوت پل طبیعت


با مراجعه به پل طبیعت می‌توانید از بخش‌های زیر لذت ببرید:
۱- فودکورت، کافه و رستوران پل طبیعت
طبقه اول پل با دیوارهای شیشه‌ای خود شامل فضاهایی مانند کافه، گالری، کافی شاپ، رستوران و ... است. در این طبقه می‌توانید انواع متفاوتی از غذاخوری‌ها و کافه‌ها را در میان رستوران‌های ایرانی و خارجی تجربه کنید و از تماشای چشم‌انداز زیبای اطراف پل هنگام غذا خوردن آن لذت ببرید.

۲- دیدن صحنه ‌ای متفاوت از تهران
با ایستادن بر پل طبیعت می‌توانید منظره‌ای باشکوه از تهران داشته باشید. پل در نقطه‌ای است که موارد زیر از بالای آن قابل مشاهده است:
1. تمامی بزرگراه‌های تهران مانند بزرگراه مدرس، همت، حقانی و رسالت
2. منظر جنگلی پارک طالقانی، برج‌های پارک آب‌وآتش، فانوس دریایی پارک بنادر و گنبد مینا
3. دامنه جنوبی البرز و کوه دماوند
4. سومین پرچم بزرگ جهان در پارک طالقانی برافراشته شد.

پل طبیعت تهران | گذرگاهی در قلب شهر


۳- راه رفتن روی پل
پیاده‌روی روی پلی که ۴۰ متر از سطح زمین فاصله دارد و روی کفپوش چوبی لحظاتی رویایی و با طراوت را برای شما رقم خواهد زد. با ورود به پل طبیعت متوجه می‌شوید که پل به گونه‌ای ساخته شده است که نمی‌توانید انتهای آن را ببینید. اگر از راه رفتن خسته شدید، می‌توانید روی نیمکت‌های پل بنشینید.

۴- عکاسی روی پل طبیعت
ماهیت پل، حضور مردم بر روی آن و چشم‌اندازهای مختلف سوژه‌های زیادی را برای علاقمندان به عکاسی فراهم می‌کند. بازار سلفی‌ها نیز روی پل داغ است و می‌تواند یکی از مکان‌های مورد علاقه پایتخت برای گرفتن عکس سلفی باشد. بهترین مکان روی پل برای گرفتن عکس‌های خاطره‌انگیز طبقه سوم است. پس بلیط هواپیما ارزان تهران را بگیرید و بهترین عکس‌های خود را روی پل طبیعت ثبت کنید.
نقاط ایده آل برای عکاسی از پل طبیعت
پل عابر پیاده مدرس حقانی یا پل آب‌وآتش: این پل موازی با پل طبیعت در شمال آن است و به پل آب‌وآتش نیز معروف است. برای دسترسی به این پل حدود ۵۰۰ متر به سمت (بزرگراه حقانی) به سمت شمال رفته و پس از عبور از آبنماهای پارک آب‌وآتش، ورودی پل را در سمت راست خود خواهید دید.
بزرگراه همت: در جنوب پل طبیعت و در امتداد بزرگراه همت، پلی وجود دارد که از بزرگراه مدرس می گذرد و پل فجر نام دارد. با عبور از آن می‌توانید منظره‌ای دیدنی از پل طبیعت را نیز ببینید.
مجسمه سیاوش: این مجسمه در پارک آب‌وآتش در شمال پل طبیعت قرار دارد. در همان نزدیکی می‌توانید به سکویی برسید که نمای خوبی از پل طبیعت را به شما ارائه می‌دهد. فاصله این سکو از ورودی پل طبیعت در پارک آب‌وآتش ۲۵۰ متر است.

پل طبیعت تهران | گذرگاهی در قلب شهر

جاذبه‌ها و تفریحات پل طبیعت


اگر قصد بازدید از پل را دارید، بهتر است بدانید که می‌توانید چیزهای دیگری را نیز در اطراف آن مشاهده کنید. این موارد انواعی از جاذبه‌های اطراف پل هستند که می‌توانید همه آن‌ها را با هم ببینید:
• پارک آب‌وآتش در چند قدمی
• افلاک نما گنبد مینا در چند قدمی
• پارک بندری در چند قدمی
• پارک طالقانی در چند قدمی
لازم به ذکر است که بوستان آب‌وآتش خود دارای تفریحات و جاذبه‌های متعددی است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

رستوران ها و فودکورت پل طبیعت


کافه‌های پل طبیعت مکان‌های محبوبی برای یک صبحانه مقوی هستند. پس اگر از طرفداران میل کردن صبحانه هستید، آن را در لیست خود قرار دهید. در این قسمت می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین رستوران‌ها و فودکورت پل طبیعت را معرفی کنیم:
۱) کافه رستوران ملل
این کافه رستوران بین المللی در ضلع غربی پل واقع شده است. صبحانه‌های سلف‌سرویس این رستوران بسیار پرآوازه است. متنوع‌ترین صبحانه‌های در این مکان سرو می‌شود. ساختار این رستوران مسقف است و دیوارهای اطراف آن شیشه‌ای است. بنابراین یکی از بهترین چشم‌اندازهای اطراف را به شما ارائه می‌دهد.
۲) کافه VIP
برای مراجعه به این کافه جذاب، تنها کافی است به طبقه پایین پل مراجعه کنید. شما می‌توانید از تراس تماشایی کافه مناظر اطراف را به خوبی تماشا کنید. این کافه نیز یکی بهترین صبحانه‌ها را به گردشگران ارائه می‌دهد. به علاوه در منوی رستوران انواع غذای ایرانی و خارجی گنجانده شده است.
۳) فودکورت پل طبیعت
در بخش شرقی پل طبیعت، یک فودکورت با انواع غذاهای ایرانی و فرهنگی واقع شده است. افراد با هر سلیقه می‌توانند به این فودکورت مراجعه کنند و غذای مورد علاقه خود تهیه کنند. میز و صندلی‌های فودکورت در محیط باز قرار دارند. شما می‌توانید غذای خود را سفارش دهید و آن را با چاشنی تماشای مناظر اطراف لذت‌بخش‌تر کنید.

پل طبیعت تهران | گذرگاهی در قلب شهر

نکات جالب در مورد معماری پل طبیعت


پایین‌ترین طبقه پل با مساحت حدود ۱۴۵۰ متر مربع توسط طبقه دوم و دیوارهای شیشه‌ای مناسب فصول سرد و پرباران پوشانده شده است، در حالی که طبقه سوم با دو سکوی گرد در مسیر، بازدیدکنندگان را به گرفتن عکس‌های شگفت‌انگیز دعوت می‌کند. پل طبیعت که در بزرگراه مدرس تهران قرار دارد، مشرف به خط افق شمال تهران در مقابل رشته کوه‌های البرز است. ساختار پل نوع خاصی از طراحی ارگانیک را نشان می‌دهد که دقیقاً پل پل به شکل شاخه‌های درهم تنیده درخت است. در این طراحی منحصر‌به‌فرد، اصول حفاظت از طبیعت کاملا رعایت شده است. این خاصیت از جمله ویژگی‌هایی است که در پارک های ملی و طبیعی فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا یافت می‌شود. اعمال فرم درختی بر روی ستون‌های پل و انتخاب نام طبیعت برای آن نشان‌دهنده تاکید بر پیوند دو فضای سبز و اتصال آنها به یکدیگر توسط پل است. کفپوش‌های چوبی و کامپوزیت‌های به کار رفته در پل ۱۰۰% قابل بازیافت هستند و به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند. بلیط هواپیما تهران را رزرو کنید و از نزدیک طراحی ظریفانه و فوق‌العاده پل طبیعت را مشاهده کنید.

نکاتی در مورد طراحی ساختمان و تقویت پل طبیعت


در زمان ساخت، تمامی مراحل برش، مونتاژ، نصب و جوشکاری قطعات در ارتفاع ۴۰ متری انجام شد. جالب اینجاست که در زمان ساخت، بزرگراه مدرس یکی از شریان‌های اصلی تهران به هیچ وجه مسدود نبوده و هیچ خللی در تردد خودروها ایجاد نشده است.
• بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی در برابر حوادث و حتی بلایایی مانند زلزله با بزرگی بیش از ۷ ریشتر نیز برای پل طبیعت پیش بینی شده است. به گفته پیمانکار اجرایی پروژه، این پل ۱۰۰ سال قابل استفاده است.
• برای طراحی این پل متفاوت از معماری پل‌های تاریخی ایران به ویژه پل خواجو به عنوان الگو استفاده شده است.
• مانند بسیاری از پل‌های تاریخی، این پل تنها دو نقطه مختلف را به هم متصل نمی‌کند و فضاهایی برای توقف و اقامت نیز در آن یا اطراف آن وجود دارد.
• پل قوسی است تا عابران پیاده انتهای آن را نبینند. علاوه بر این، ماز سرعت را نیز کاهش می دهد.
• این بدان معناست که برخلاف تمام پل‌هایی که به صورت مستقیم طراحی شده‌اند. پل طبیعت نوعی پرسپکتیو تک نقطه‌ای ایجاد می‌کند که کنجکاوی انسان را برمی‌انگیزد.

نتیجه گیری
شاید تصویری که همه ما از تهران و تور داخلی گردشگری تهران داریم شهری پر دود و شلوغ باشد، اما پایتخت ایران جاذبه‌های زیادی دارد که با مراجعه به آنها خاطرات خوبی را برای شما رقم می‌خورد. در زمان‌های خاصی از روز، به خصوص هنگام غروب و شب، پل طبیعت می‌تواند بسیار دیدنی باشد پس آن را از دست ندهید. تعطیلات آخر هفته روی پل شلوغ است، بنابراین برای بازدید از آن سعی کنید در روزها و ساعات خلوت‌تری برنامه ریزی کنید. اگر در تهران زندگی می‌کنید و یا قصد سفر به تهران را دارید، حتما زمانی را به بازدید از پل طبیعت اختصاص دهید.

سوالات متداول


هزینه ورودی پل طبیعت چقدر است؟
بازدید از پل طبیعت کاملاً رایگان است.

چگونه می‌توان با مترو پل طبیعت رفت؟
شما باید در ایستگاه شهید حقانی در خط یک مترو پیاده شوید و سپس پیاده یا با تاکسی تا پل طبیعت بیایید.

پل طبیعت تا چه ساعتی باز است؟
پل طبیعت همه‌روزه از ساعت 6.30 صبح تا 12.30 شب باز است.









فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است