search
menu

راهنمای بازدید از پارک آب و آتش تهران

[ پنهان کردن ]
اطلاعاتی درباره پارک آب و آتش
بازدید از پارک آب و آتش
ویژگی‌های پارک آب و آتش
امکانات رفاهی بوستان آب وآتش
مکان های تفریحی پارک آب و آتش
رستوران‌ها و کافه‌های پارک آب و آتش
رستوران راه چوبی پارک حضرت ابراهیم
فودکورت جزیره
دکه‌های فروش خوراکی و تنقلات
رستوران‌ها و کافه‌های پل طبیعت
نکاتی که باید قبل از رفتن به بوستان آب و آتش بدانید
مسیریابی پارک آب و آتش
مسیر دسترسی به پارک آب و آتش
اگر روزهای پرهیاهو و پرتلاطم در پایتخت ایران کلافه‌تان کرده و در جست‌جوی مکانی برای تفریح و سرگرمی هستید پیشنهاد می‌کنیم گشت‌وگذار در پارک آب و آتش را در برنامه آخر هفته خود جا دهید. با رفتن به بوستان آب و آتش می‌توانید فضاهای سبز پر از گل و گیاه، امکانات تفریحی و رفاهی متعدد و نزدیکی به چند جاذبه تفریحی دیگر مانند پل طبیعت و بوستان طالقانی را در اختیار داشته باشید. در پارک آب و آتش افراد زیادی که شامل گردشگران و تهرانی‌ها می‌شود به طور روزانه برای گردش و استراحت به این پارک می‌روند و اوقات فرغت خود را در آن می‌گذارند. در ادامه می‌خواهیم به بررسی امکانات ورزشی‌، مکان‌های تفریحی و مسیر دسترسی به پارک آب و آتش بپردازیم تا در صورت مراجعه به این پارک بتوانید از تمام جنبه‌های بوستان آب و آتش لذت ببرید. اگر ساکن تهران هستید و یا قصد تهیه بلیط هواپیما تهران و سفر به پایتخت را دارید این مقاله مناسب شماست.
راهنمای بازدید از پارک آب و آتش تهران

اطلاعاتی درباره پارک آب و آتش


پارک آب و آتش را می‌توانید در محله عباس آباد حوالی شمال شهر و واقع در منطقه ۳ تهران پیدا کنید. خوب است بدانید پارک آب و آتش یکی از پارک‌های نسبتاً جدید تهران بوده و در سال ۱۳۸۸ افتتاح شده است. البته در همان بدو افتتاح بوستان آب و آتش یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین فضاهای سبز تهران نبود اما به مرور زمان و اضافه شدن بخش‌های مختلفی به این مجموعه باعث شد که این پارک جزو مناطق گردشگری پربازدید تهران به شمار رود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مجموعه بزرگی که امروزه آن را با نام پارک آب و آتش می‌شناسیم، تشکیل شده از چند پارک و امکانات تفریحی است که بوستان حضرت ابراهیم که شامل فواره‌های مشهور پارک، برج‌های آتش و آمفی‌تئاتر را در خود جای داده است. بخش دیگری که طی گذر زمان به آب و آتش اضافه شده بوستان بنادر است که فانوس دریایی معروف در آن دیده می‌شود. با رفتن به بوستان آب و آتش همچنین می‌توانید از دیگر قسمت‌های پارک مانند پل ابریشم، گنبد مینای تهران، فودکورت راه چوبی و فودکورت جزیره استفاده و بازدید کنید.
لازم است بدانید برای دیدن آسمان نمای گنبد مینا و استفاده از سینما گیم هفت بعدی باید به بوستان منظومه شمسی که در بوستان آب و آتش واقع شده برودید. بخش دیگری که در این چند سال به این بوستان اضافه شده دریاچه مصنوعی خزر و میدان مشاهیر است که در بوستان نوروز قرار دارد. همان‌طور که متوجه شدید هر کدام از این مناطق نام‌های مجزا دارد اما اکثر اهالی تهران آن را در مجموع به نام بوستان آب و آتش می‌شناسند.
از جاذبه‌های دیگر بصری در بوستان آب و آتش به غیر از موارد بالا، تندیس‌هایی است که در گوشه و کنار این پارک وجود دارد که نظرتان را جلب خواهد کرد. در پارک اب و اتش می‌توانید از مجسمه سیاوش و اسب که با ابعاد ۴ متر ارتفاع توسط دکتر عباس افتخاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ساخته شده دیدن کنید. این مجسمه نمادی از داستان مظلومیت سیاوش و عبور او از آتش برای اثبات پاکدامنی و بی‌گناهی خود در شاهنامه است.

بازدید از پارک آب و آتش


برای رفتن به پارک آب وآتش اول باید به سمت خیابان آفریقا باید حرکت کنید. پس از آن باید قبل از چهارراه جهان کودک به سمت کوچه ژوبین بروید و وارد پارک شوید. البته اگر بخواهید از سمت ونک بروید، یا با مترو به آب و آتش بروید می توانید در ایستگاه شهید حقانی پیاده شوید و پس از ۱۵ دقیقه پیاده روی به بوستان آب و آتش بروید. این پارک مسیرهای مختلفی برای دسترسی دارد که در بخش‌های بعدی به آن‌ها می‌پردازیم. ناگفته نماند که بوستان آب و آتش به صورت ۲۴ ساعته باز است؛ اما قسمت‌های مختلف آن مثل آسمان‌نمای گنبد مینا ساعت کار اختصاصی خودش را دارد. پل طبیعت هم که در کنار این پارک واقع شده ساعت کاری محدودی داشته و از ۶ صبح تا ۳۰ دقیقه بامداد می‌توانید برای بازدید از آن اقدام کنید. باز هم اگر برای بازدید از هر بخش پرسشی داشتید می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۴۵۷۴ تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را بگیرید. اگر هم با تور گردشگری تهران به این منطقه رفتید دیگر باید خیالتان راحت باشد و خودتان را به لیدر تور بسپارید.
راهنمای بازدید از پارک آب و آتش تهران

ویژگی‌های پارک آب و آتش


همان‌طور که در پاراگراف‌های قبل گفته شد پارک آب و آتش یکی از جدیدترین پارک‌ های تهران است و امکانات رفاهی زیادی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. از جمله مواردی که در بدو ورود به پارک می‌تواند نگاه شما را به سمت خود جذب کند فواره‌ها و برج‌های آتش‌ است. ایم پارک در کنار جذابیت‌های بصری و پوشش وسیع گل و گیاه دارای فضایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و البته پیست اسکیت هم هست. کودکان و نوجوانان در امنیت کامل می‌توانند در پیست اسکیت، از این تفریح پرهیجان لذت ببرند. لازم است این را هم بگوییم که در بوستان آب و آتش زمین بازی مخصوص کودکان نیز وجود دارد که باعث شده خانواده‌ها با خیال راحت این پارک را برای تفریح آخر هفته خود انتخاب کنند.
اگر با جاهای دیدنی تهران آشنایی داشته باشید می‌دانید که یکی دیگر از دلایل محبوبیت پارک آب و آتش این است که در کنار پل طبیعت قرار دارد. پل طبیعت پلی است که این پارک را به پارک طالقانی متصل می‌کند. از حق نگذریم که پل طبیعت به خاطر جذابیت و چشم‌اندازهای زیبایی که دارد باعث شده از پارک آب و آتش هم استقبال شود؛ زیرا به طور معمول افرادی که در پل طبیعت مشغول پیاده روی هستند به پارک‌ها و جاذبه‌های اطراف آن مثل باغ کتاب هم سر می‌زنند.

امکانات رفاهی بوستان آب وآتش


در پارک آب و آتش خیالتان از بابت امکانات رفاهی راحت باشد و بدانید که این پارک برای یک تفریح خانوادگی، مقصد ایده آل و مناسبی است. از جمله امکانات این مجموعه محبوب می‌توان از رستوران و فودکورت با غذاهای متنوع، کافه، پارکینگ، سرویس بهداشتی، دستگاه‌های خودپرداز، آبخوری، نمازخانه، سطوح شیب‌دار مخصوص عبور و مرور ویلچر و کالسکه، آلاچیق‌هایی برای پیک‌نیک و موارد دیگر نام برد.

مکان های تفریحی پارک آب و آتش


یکی از مهم‌ترین دلایلی که پارک آب و آتش را برای اهالی تهران و مسافران این شهر متمایز کرده است وجود تفریحات متنوعی است که در اختیار گردشگران قرار گرفته است. در ادامه قصد داریم مهم‌ترین تفریحات پارک آب و آتش را معرفی ‌کنیم:

برج‌های آتش بوستان آب و آتش


یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های پارک برای مردم برج‌های آتش است. به قدری این برج‌های آتش جذاب هستند که به نماد بوستان آب و آتش تبدیل شده‌اند. در ضلع شرقی بوستان می‌توانید این چهار برج را پیدا کنید. ارتفاع آن‌ها ۱۰ متر بوده و از یک متر تا هشت متر زبانه می‌کشد. معمولاً شب‌ها شعله‌های آتش روشن شده و دیدن منظره برج‌های آتش در تاریکی شب، برای بازدیدکنندگان پارک جذابیت زیادی را به همراه دارد.

فانوس دریایی بوستان آب و آتش


یکی دیگر از نمادهای بوستان آب و آتش فانوس دریایی است. حال و هوایی دریایی با تم ساحلی با این سازه بزرگ و زیبا در گوشه‌ای از بوستان آب و آتش به ارمغان آورده است. البته قبلاً می‌توانستید از فانوس بالا بروید؛ ولی اکنون این امکان وجود ندارد. این فانوس دریایی بخشی قسمتی از بوستان بنادر است.

فواره‌های آبی بوستان آب و آتش


فواره‌های آب در یک فضای دایره‌ای در نزدیکی برج‌های آتش و در بوستان حضرت ابراهیم قرار دارد. جالب است بدانید از ۲۴۰ نقطه از این فضای دایره‌ای، آب تا ارتفاع ۱۰ متر به سمت آسمان پرتاب می‌شود. این فواره‌ها به مکانی جذاب برای آب بازی کودکان و بزرگسالان در پارک آب و آتش به خصوص در فصل تابستان تبدیل شده ‌است.
راهنمای بازدید از پارک آب و آتش تهران

پرده‌های فولادین در بوستان آب وآتش


پرده‌های فولادین پارک دور تا دور بوستان حضرت ابراهیم قرار گرفته‌ که در حقیقت تصاویری از وقایع زندگی حضرت ابراهیم را به تصویر کشیده‌ است. تماشای آن‌ برای علاقه‌مندان به هنر و زندگی پیامبران، می‌تواند جالب باشد.

آمفی تئاتر پارک آب و آتش


اگر به موضوعات هنری علاقه دارید به سمت آمفی تئاتر پارک آب و آتش بروید. در بدو ورود با یک محوطه وسیع و باز رو به رو می‌شوید که در طول سال مراسم مذهبی، جشن و حتی تئاتر خیابانی در آن اجرا می‌شود. سایبان چادری پارک آب و آتش که در این فضا می‌بینید یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های سازه‌های غشایی در ایران است که شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا آن را طراحی و بنا کرده است. جالب است بدانید این سایبان چادری ۷۰۰ مترمربع به طول صندلی‌ها وسعت دارد و در فضای زیر آن ۷۵۰ نفر به راحتی اسکان داده می‌شوند. لازم به ذکر است این آمفی تئاتر در بوستان حضرت ابراهیم واقع شده است.

دریاچه مصنوعی بوستان آب وآتش


با رفتن به بوستان آب و آتش شما یک دریاچه مصنوعی با نام خزر را می‌توانید مشاهده کنید که یکی از بخش‌های پرطرفدار پارک است. بازدیدکنندگان پارک اغلب دور تا دور دریاچه را قدم می‌زنند و در آلاچیق‌ها به استراحت می‌پردازند. در حین بازدید دکه‌های غذاخوری به چشم می‌خورد که انواع خوراکی‌های لذیذ و غذاهای متنوع را برای گردشگران سرو می‌کند.

میدان مشاهیر بوستان آب و آتش


در ورودی این پارک از بلوار آفریقا، یک میدان مستطیل شکل ساخته شده که به نام میدان مشاهیر وجود دارد که در بخش انتهایی این پارک واقع شده است. ابتدای این میدان یک دروازه دارد که با سبک معماری اصیل ایرانی ساخته شده است. با رفتن به میدان مشاهیر می‌توانید دور تا دور آن تعدادی از مجسمه‌های مشاهیر ایرانی را ببینید. این فضای باز مکان مناسبی برای اسکیت‌ سواری است. البته هر از گاهی مسابقات رباتیک هم در آن برگزار می‌شود.

فروشگاه‌های صنایع در گذر گردشگری بوستان


نزدیک آمفی تئاتر پارک آب و آتش گذر گردشگری واقع شده که وسعت آن ۳۶۰۰ مترمربع بوده و ۴۰ غرفه فروشگاهی در آن وجود دارد. در این غرفه‌ها فروشندگان انواع صنایع دستی و سوغات مختلف را در اختیار گردشگران می‌گذارند. می‌توانید در عصرها و شب‌ها از این گذرگاه دیدن کنید.

پیک‌نیک و دورهمی در پارک آب و آتش


لازم است بدانید که برای دورهمی و پیک ‌نیک در این پارک فقط می‌توانید از آلاچیق‌هایی که در این خصوص در سراسر پارک قرار گرفته بهره بگیرید. همان‌طور که می‌دانید این کار برای حفظ نظم و ظاهر زیبای پارک انجام می‌شود. اگر با تهیه بلیط هواپیما به این شهر سفر کردید حتما برای گذراندن اوقات فراغت و پیک نیک به این پارک بروید.

پیست دوچرخه سواری بوستان


مژده‌ای به عاشقان دوچرخه سواری؛ در بوستان آب‌ و آتش مسیری ۳/۵ کیلومتری برای این امر اختصاص داده شده است. البته اگر دوست دارید در این پارک دوچرخه سواری کنید، باید خودتان دوچرخه داشته باشید؛ زیرا در این پارک فعلاً امکان کرایه دوچرخه وجود نداشته و فقط مسیر آن برای دور زدن در فضای سبز بوستان در نظر گرفته شده است.

اسکیت سواری در پیست اسکیت پارک


یکی از تفریحات محبوب بچه‌ها و به خصوص بزرگ‌ترها اسکیت است؛ اگر شما هم از علاقه‌مندان به اسکیت هستید در پیست اسکیت پارک آب و آتش می‌توانید با خیال راحت بازی کنید. این پیست وسعتی نزدیک به ۴۵۰۰ مترمربع دارد. خوب است بدانید که علاوه بر کلاس آموزش اسکیت، کلاس‌های ورزشی دیگری مثل بی ام ایکس، رزمی، هوازی و فیتنس نیز در این مجموعه برگزار می‌شود. در این پیست فروشگاه، گیم‌نت و بوفه هم موجود است.

ورزش در پارک آب و آتش


اگر منزلتان در نزدیکی پارک آب و آتش قرار گرفته و یا برای تمرین روزانه‌تان احتیاج به یک فضای باز و وسایل ورزشی دارید می‌توانید در این امر روی پارک آب و آتش حساب کنید. وسایل ورزش همگانی در بوستان نوروز، میزهای پینگ ‌پنگ در اطراف دریاچه مصنوعی، بدمینتون در بخش آمفی تئاتر و اطراف دریاچه خزر و همچنین مسیر پیاده‌روی که در سرتاسر بوستان قرار دارد، لوازم تمرین و تناسب اندام شما را فراهم کرده است.

رصد آسمان شب تهران در آسمان نمای گنبد مینا


یکی از بزرگ‌ترین آسمان نماها در خاورمیانه آسمان نمای گنبد مینا است. لازم است بدانید این سازه زیبا یکی از معروف‌ترین بخش‌های پارک بوده و اگر به نجوم علاقه دارید، می‌توانید برای رصد آسمان به گنبد مینا بروید و در این مرکز از رصد آزاد آسمان بهره‌مند شوید. این آسمان نما هم در بوستان نوروز واقع شده است. اگر با تور تهرانگردی به این قسمت از پارک سفر کردید می‌توانید علاوه بر آسمان نما از تماشای فیلم‌های آموزشی و مستند، شرکت در کارگاه‌های مختلف آموزشی و حتی اردوهای آموزشی نیز لذت ‌ببرید.
راهنمای بازدید از پارک آب و آتش تهران

سینما هفت بعدی پارک آب و آتش


بازی‌های کامپیوتری را در فضایی هفت‌ بعدی و با افکت‌های جذاب و هیجان‌انگیز در سینما گیم هفت بعدی پارک آب و آتش در انتظار شما هستند. خوب است بدانید این سینما گیم ۷ بعدی کار دست مهندسان کشور کانادا بوده و به غیر از تصاویر سه بعدی دارای امکانات دیگری مثل حرکت فوق پیشرفته صندلی‌ها، طوفان، رعد و برق و تحریک پا، نورهای رنگی، صدای دالبی و موارد دیگر است. هر یک از صندلی‌های آن به یک تفنگ لیزری مجهز شده تا هیجان این سینما را برای همه افراد از ۷ سال گرفته تا ۷۰ سال بیش از پیش کند.

رستوران‌ها و کافه‌های پارک آب و آتش


در پارک آب و آتش رستوران‌ها و کافه‌های زیادی برای غذا خوردن و چشیدن خوراکی‌های مختلف وجود دارد. اگر شکم گردی را دوست دارید، در محدوده پارک آب و آتش و اطراف آن گزینه‌های زیادی در دسترس شما قرار گرفته است. رستوران های پارک آب و آتش تنوع زیادی دارند اما این امکان را هم در نظر بگیرید که ممکن است بعضی از آن‌ها کیفیت قابل قبولی نداشته باشند یا هزینه‌ای که روی دست شما می‌گذارد زیاد باشد.

رستوران راه چوبی پارک حضرت ابراهیم


معروف‌ترین فودکورت پارک رستوران راه چوبی است. همان‌طور که از نام این رستوران پیداست یک فضای چوبی، آلاچیق، برکه کوچک آب و ... در اختیار شما قرار می‌گیرد. فودکورت راه چوبی در نزدیکی فانوس دریایی قرار گرفته و انواع غذاهای دریایی، فست فود، غذاهای ایتالیایی و غذاهای ایرانی را در منوی خود جا داده است. در فودکورت راه چوبی می‌توانید نوشیدنی سرد و گرم، دسر و انواع بستنی و موارد دیگر را امتحان کنید.

فودکورت جزیره


اگر دوست دارید در فضایی شبیه به دریا و کشتی، غذای خود را نوش جان کنید فودکورت جزیره برای شما گزینه ایده آلی است. در این فود کورت پرده‌های بزرگ شبیه بادبان و یک عرشه بزرگ دارد که میز و صندلی‌ها روی آن قرار گرفته‌اند. تنوع غذاهای آن زیاد بوده و هر نوع ذائقه‌ای را در بر می‌گیرد. این فودکورت پارکینگ عمومی هم دارد.

دکه‌های فروش خوراکی و تنقلات


به غیر از فودکورت‌ها که در آن‌ها می‌توانید غذاهای متنوع را امتحان کنید، در اطراف پارک، دکه‌های متعددی برای فروش انواع خوراکی‌های خیابانی واقع شده تا بتوانید در صورت لزوم از تنقلات، بستنی و آبمیوه و سایر موارد را تهیه کنید.

رستوران‌ها و کافه‌های پل طبیعت


در پل طبیعت هم که در نزدیکی پارک آب و آتش قرار گرفته چندین رستوران و کافه وجود دارد که آماده پذیرایی از مهمانان است. اگر برای صرف غذا رستورانی در بوستان آب و آتش باب سلیقه‌تان نبود می‌توانید به رستوران‌های متعدد پل طبیعت که در ارتفاع قرار گرفته‌اند سری بزنید.
راهنمای بازدید از پارک آب و آتش تهران

نکاتی که باید قبل از رفتن به بوستان آب و آتش بدانید


• در این پارک مسیری در خصوص دوچرخه سواری و اسکیت احداث شده به همین دلیل اجازه ندارید در محوطه پارک اسکیت و دوچرخه‌سواری کنید. همچنین در محوطه آمفی تئاتر هم در صورت خالی بودن اجازه بازی والیبال ندارید.
• لازم است بدانید ورود حیوانات خانگی به پارک ممنوع است.
• نکته‌ای که در قسمت‌های قبلی نیز گفته شد این است که در فضای پارک خصوصاً روی چمن‌ها امکان نشستن و پهن‌ کردن زیرانداز را ندارید زیرا برای این کار آلاچیق‌هایی در نظر گرفته شده است.
• مورد دیگر قابل توجه این است که روشن‌ کردن آتش در فضای پارک و در آلاچیق‌ها ممنوع است.
• همچنین استفاده از قلیان در این پارک ممنوع است.

مسیریابی پارک آب و آتش


سه ورودی برای دسترسی به بوستان آب و آتش برای گردشگران فراهم شده است که شما می‌توانید با توجه به مسیرتان ورودی مورد نظر را انتخاب کنید:
• ورودی اصلی
در ابتدای بزرگراه حقانی ورودی اصلی پارک قرار دارد که در ضلع شمالی آن سر از پارک در می‌آورید.
• ورودی خیابان شهیدی
از این ورودی اغلب افرادی استفاده می‌کنند که با خودروی شخصی به پارک آب و آتش می‌روند و ماشین خود را در خیابان شهیدی یا یکی از پارکینگ‌های موجود در این خیابان پارک می‌کنند.
• ورودی بلوار آفریقا یا همان جردن
اگر قصد دارید از ورودی بلوار آفریقا به پارک آب و آتش بروید از بزرگراه مدرس وارد میدان آرژانتین شده و بعد به سمت شمال تهران حرکت کنید. هنگامی که ساختمان راه آهن در اولین فرعی را مشاهده کردید، مسیر پارکینگ یا خیابان شهیدی را دنبال کنید.

مسیر دسترسی به پارک آب و آتش


• دسترسی با خودروی شخصی
اگر می‌خواهید با خودروی شخصی خود را به پارک آب و آتش برسانید، باید به سمت بزرگراه حقانی رفته و در مسیر غرب به شرق این بزرگراه، بعد از گذر از چهارراه جهان کودک، وارد خیابان علامه شهیدی یا همان دیدار سابق شوید. این خیابان در ضلع غربی پارک آب و آتش قرار دارد. برای پارک‌ کردن خودروتان می‌توانید از فضاهای اطراف این خیابان، پارکینگ عمومی پارک آب و آتش، پارکینگ اختصاصی ایثارگران، پارکینگ رستوران‌های پارک یا پارکینگ عمومی فودکورت بهره بگیرید. البته قبل از رفتن به این پارک توجه داشته باشید که در روزهای تعطیل و آخر هفته اطراف پارک آب و آتش شلوغ و پر از ترافیک است. اگر برنامه دارید که در حاشیه خیابان اتومبیلتان را پارک کنید باید برای هر گونه ترافیک و هدر رفت زمان آماده باشید. البته با وسایل حمل‌ونقل عمومی هم می‌توانید خودتان را به پارک آب و آتش برسانید و بدون دردسر از تفریحتان لذت ببرید.
• دسترسی با مترو
برای این کار باید خط یک مترو کهریزک – تجریش را سوار شوید و در ایستگاه حقانی از قطار پیاده شده و با ۱۵ دقیقه پیاده روی به سمت بوستان حرکت کنید. این مسیر از بوستان طالقانی و پل طبیعت عبور می‌کند.
• دسترسی با اتوبوس
اگر قصد دارید از اتوبوس استفاده کنید باید اتوبوس‌هایی را سوار شوید که از بزرگراه رسالت عبور می‌کنند. اما اگر پیشنهاد ما را می‌خواهید باید بگوییم که بهترین راه استفاده از مترو است زیرا با اتوبوس هم ممکن است در ترافیک گیر کنید و مجبور باشید که در آخر هم با تاکسی به پارک بروید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است