search
menu

از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از باغ گیاه شناسی تهران پیشنهاد می‌شود؟
باغ ملی گیاه شناسی ایران چه مکانی است؟
بخش های مختلف باغ گیاه شناسی تهران
جشنواره گل های داوودی باغ گیاه شناسی
هزینه و زمان پیشنهادی از باغ گیاهشناسی تهران چقدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از باغ گیاه شناسی چه زمانی است؟
چگونه به باغ گیاه شناسی برویم؟
در نزدیکی باغ گیاه شناسی از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل‌هایی در نزدیکی باغ گیاه شناسی تهران برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به باغ گیاه شناسی چیتگر هستند؟
باغ گیاه شناسی ملی ایران از جاهای دیدنی تهران است که مکان وسیعی را در شمال غرب تهران و در مراتع خوش آب و هوای پارک چیتگر به خود اختصاص داده است. این پارک که لقب بزرگترین و زیباترین پارک گیاه شناسی خاورمیانه را یدک می‌کشد، با مساحتی حدود ۱۵۰ هکتار، در فهرست ده پارک گیاه شناسی بزرگ دنیا قرار گرفته است و با داشتن ۲ آبشار، ۶ دریاچه، رودخانه، جویبار و در آخر طیف وسیعی از گونه‌های گیاهی مناطق مختلف ایران و سایر نقاط جهان، یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق تهران برای گشت و گذار بشمار می‌رود.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

چرا بازدید از باغ گیاه شناسی تهران پیشنهاد می‌شود؟


باغ گیاه شناسی ملی ایران با نگهداری و پرورش ۳۰۰۰ گونه درخت، درختچه و گل، کلکسیون ارزشمندی از گیاهان جهان را در خود جای داده است.
باغ گیاه شناسی ملی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام شما را با پوشش گیاهی مناطق مختلف ایران و دنیا آشنا خواهد ساخت.
به دلیل داشتن مناظری تماشایی و طبیعتی بسیار زیبا، به یکی از پرطرفدارترین اماکن تهران برای ثبت تصاویری ماندگار و خاطره انگیز مبدل شده است.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

باغ ملی گیاه شناسی ایران چه مکانی است؟


باغ گیاه شناسی ملی ایران (بوتانیکال گاردن) مکانی است که در آن به پرورش و نگهداری گیاهان مختلف دنیا می‌پردازند. این باغ که به موزه گیاه شناسی ایران نیز شهرت دارد، با داشتن گستره وسیعی از گیاهان نقاط مختلف دنیا این امکان را برای گیاه شناسان و دانشمندان بوجود آورده است که گونه‌های مختلف گیاهی را مورد مطالعه قرار داده، اطلاعات بسیار ارزشمندی را در زمینه خواص، رشد و تکثیر هر یک از آن‌ها بدست آورند.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی تهران


باغ گیاه شناسی ملی ایران متشکل از بخش‌های زیادی است که هر کدام با گونه خاصی از گیاهان نقاط مختلف ایران و جهان پوشیده شده است. برخی از بخش‌های باغ گیاه شناسی ملی ایران عبارتند از:

بخش رویشگاه قاره اروپا: این بخش از باغ ملی گیاه‌شناسی ایران، گیاهان وارداتی از اروپا را به نمایش می‌گذارد. شایان ذکر است که این گیاهان از سال ۱۳۹۲ در اینجا کشت می‌شوند و در نتیجه یکی از خیره‌کننده‌ترین و دیدنی‌ترین مناطق باغ گیاه‌شناسی ملی ایران را به وجود آورده‌اند. این بخش تقریباً ۴۲۰۰ هکتار را پوشش می‌دهد و دارای مجموعه‌ای قابل توجه از گونه‌های گیاهی متمایز و استثنایی است.
برای کاوش در این قسمت از باغ گیاه‌شناسی، ابتدا از دروازه‌ای با طراحی زیبا و با الهام از معماری یونان باستان عبور خواهید کرد. پس از ورود، با دو منطقه متمایز روبرو خواهید شد: «اروپا مشاهیر» و «اروپا یک». هر یک از این بخش‌ها منظره‌ای فریبنده دارند. در بخش معروف اروپا، می‌توانید در امتداد بلواری که در کنار آن گیاهان مختلف اروپایی قرار دارد قدم بزنید. علاوه بر این، با مجسمه‌هایی روبرو خواهید شد که به افتخار گیاه‌شناسان مشهور اروپایی مانند داروین، واسیر، مندل، رشینگر و لینائوس ساخته شده‌اند. قابل توجه است که گیاهان در بلوار بر اساس منشاء جغرافیایی خاص خود در قاره اروپا مرتب شده‌اند. در اروپا یک، خود را در باغی باشکوه با طرحی مشابه خواهید دید. این باغ دارای فواره‌ای باشکوه، تپه‌های زیبا که شکلی گنبدی‌مانند دارند، مناطق زیر کشت متعدد، درختان فراوان و گونه‌های گیاهی متنوع است.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

بخش رویشگاه قاره آمریکا: بدیهی است که شرایط اقلیمی موجود در آمریکا با ایران به ویژه شهر تهران متفاوت است. بااین‌حال، جالب است بدانید که تحقیقات گسترده نشان داده است که برخی از گونه‌های گیاهی آمریکایی توانایی رشد و انطباق با شرایط جوی تهران را دارند. در نتیجه بخشی از باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به اسکان و پرورش این گیاهان آمریکایی اختصاص یافته است. این منطقه وسعت ۱٫۴ هکتار را در بر می‌گیرد و مجموعه وسیعی از درختان، درختچه‌ها، گل‌ها و سایر گیاهان بومی آمریکا را به نمایش می‌گذارد.
پوشش گیاهی آمریکایی در این بخش فوق‌العاده زیبا و متمایز است و منظره لذت‌بخشی را برای بازدیدکنندگان و خریداران بلیط هواپیما تهران به ارمغان می‌آورد. اگر به دنبال یک تجربه منحصربه‌فرد در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران هستید که بتوانید خود را در قاره‌ای متفاوت با آب و هوای متمایز تصور کنید، ما به شدت توصیه می‌کنیم از بخش چمنزار آمریکایی دیدن کنید. تورهای مسافرتی زیادی هستند که به بازدید از باغ گیاه‌شناسی و بخش‌های مختلف آن می‌روند. در بخش آمریکا با گونه‌های گیاهی خارق‌العاده و کمیابی مواجه می‌شوید که مناظر جذابی را خلق می‌کنند و بدون شک تأثیری ماندگار از خود به جا می‌گذارند. مشاهده این گونه‌های گیاهی به قدری تجربه لذت‌بخشی است که بازدیدکنندگان به راحتی می‌توانند ساعت‌ها غرق در زیبایی و عظمت این منطقه شوند.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

بخش رویشگاه چین و ژاپن: رویشگاه چین و ژاپن به عنوان محبوب‌ترین و پربازدیدترین بخش باغ گیاه‌شناسی ملی ایران شناخته می‌شود. علیرغم وسعت زیاد باغ گیاه‌شناسی، مناطق خاصی دارای جاذبه‌های بیشتری هستند و بی‌شک رویشگاه چین و ژاپن یکی از این بخش‌های جذاب است. جالب است بدانید که باغ‌های چین و ژاپن به دقت در مقیاسی مینیاتوری بازسازی شده‌اند. استعداد و مهارت ساکنان خاور دور در طراحی فضاهای سبز الهام‌بخش این طرح‌ها بوده که قاره‌های مختلف از جمله اروپا را تحت تأثیر قرار داده است.
رویشگاه چین و ژاپن بخش فوق‌العاده زیبایی است که نباید از دست داد. طراحان خاور دور برای ایجاد و طراحی فضای سبز اطراف از طبیعت الهام گرفتند. در طراحی این بخش به عناصری مانند طبیعت، سنگ‌ها و آب توجه دقیقی شده است و جزئیات پیچیده اصول طراحی چینی و ژاپنی در نظر گرفته شده است. این عناصر شامل رنگ سازه‌های باغ، تعادل طراحی، بافت، مقیاس، محور، فرم، تنوع و غیره است.
این اصول باعث شده است که رویشگاه چین و ژاپن در باغ ملی گیاه‌شناسی ایران به طور جالبی با نمونه‌های موجود در چین و ژاپن هماهنگ شود. این بخش گیاهان منحصربه‌فرد و نفیس و مینیاتوری را در خود جای داده است. شایان ذکر است که رنگ برگ‌ها و سبزی درختان و گیاهان نقش حیاتی در طراحی باغ‌های چینی و ژاپنی ایفا می‌کند و به فضای جذاب و مسحورکننده منطقه کمک می‌کند.
رویشگاه چین و ژاپن مجموعه متنوعی از درختان از جمله درختان پاییزی با رنگ‌های زنده، انبوهی از گل‌هایی که در فصول مختلف شکوفا می‌شوند، درختان همیشه سبز، مخروطی‌ها، درختچه‌های متعدد و غیره را در بر می‌گیرد. وجود دریاچه، زیبایی این محیط خارق‌العاده را بیشتر کرده و یکی از چشمگیرترین و دیدنی‌ترین مناظر باغ را ایجاد می‌کند.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

بخش رویشگاه گیاهان هیمالیا: رویشگاه هیمالیا یکی از زیباترین بخش‌های باغ گیاه‌شناسی ملی ایران است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این قسمت از باغ ملی گیاه‌شناسی ایران دارای گیاهانی است که در منطقه هیمالیا قرار دارند. علاوه بر این باید اشاره کنیم که این محوطه از باغ به گونه‌ای ساخته شده که شبیه منطقه هیمالیاست. در واقع اگر به بازدید از رویشگاه هیمالیا بروید با منظره بسیار زیبا و دیدنی روبرو می‌شوید که می‌توانید یکی از لذت‌بخش‌ترین اوقات خود را در آن سپری کنید. تپه‌های بسیار مرتفعی در رویشگاه هیمالیا تعبیه شده است تا بتوانید موقعیت و شرایط هیمالیا را درک کنید.
این تپه‌ها ارتفاعات مختلفی دارند که بلندترین آن‌ها حدود ۱۹ متر ارتفاع دارد. اما به‌طورکلی میانگین ارتفاع تپه‌های این منطقه ۱۶ متر است. علاوه بر این باید اشاره کنیم که در رویشگاه هیمالیا تخته سنگ‌های بسیار بزرگی وجود دارد. این تخته سنگ‌ها با عظمت خود جلوه جالبی به این قسمت بخشیده‌اند. اما مهم‌ترین موضوعی که باعث شده این سنگ‌ها در رویشگاه هیمالیا قرار بگیرند این است که سنگ‌ها به عنوان نمادی از طبیعت صخره‌ای و سنگلاخی منطقه هیمالیا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در واقع باید اشاره کنیم که این سنگ‌ها نه تنها جلوه بسیار زیبایی به این منطقه می‌دهند، بلکه شرایط و موقعیت هیمالیا را شبیه‌سازی می‌کنند. اگر با رزرو تور تهران راهی باغ گیاه‌شناسی شوید، راهنمای تور بدون شک تمام این نکات و بسیاری نکات جالب دیگر را به شما توضیح خواهد داد.
ساخت این قسمت از باغ گیاه‌شناسی کمی سخت بوده است. زیرا طبیعتاً گیاهانی که در منطقه هیمالیا رشد کرده و زندگی می‌کردند، شرایط آب و هوایی بسیار متفاوتی داشتند. اما تحقیقات زیادی که روی این منطقه و گیاهان آن انجام شد نشان داد که برخی از گونه‌های گیاهی توانایی زندگی در شرایط آب و هوایی شهر تهران را دارند. همین موضوع باعث شد بخش جدیدی به رویشگاه‌های باغ گیاه‌شناسی ملی ایران اضافه شود که مجموعه‌ای از گیاهان موجود در هیمالیا را به نمایش می‌گذارد. از گونه‌های گیاهی موجود در رویشگاه هیمالیا باغ گیاه‌شناسی ملی ایران می‌توان به درختان بلوط همیشه سبز، درختان سرو دئودر، درختان کاج کشفی، درختان پهن برگ از گونه‌های مختلف و درختان صنوبر اشاره کرد.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

بخش پرورش گیاهان دارویی: این منطقه خاص در باغ ملی گیاه‌شناسی ایران حدود ۵ هکتار وسعت دارد. همان‌طور که از نامش پیداست، بخش گیاهان دارویی و صنعتی به کشت انواع گیاهان دارویی و صنعتی اختصاص دارد. این بخش به عنوان مرکزی برای انجام آزمایش‌های گیاهی متنوع و پرورش گونه‌های گیاهی بومی و غیربومی فعالیت می‌کند. علاوه بر این، این بخش از روش‌ها و تکنیک‌های نوآورانه استفاده می‌کند. بدیهی است که حفظ این گونه‌های گیاهی هدف اولیه در ایجاد این بخش در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران بوده است.
در طول تاریخ، استفاده از گیاهان به عنوان دارو یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین روش‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف بوده است. دانشمندان برجسته‌ای مانند ابن سینا در کشف درمان‌های مختلف گیاهان دارویی سهم قابل توجهی داشته‌اند. این روش‌ها اخیراً به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش گیاهان دارویی و صنعتی باغ گیاه‌شناسی فضایی واقعاً گیراست. بنابراین بازدید از آن را از دست ندهید!
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

بخش ناحیه ایرانی و تورانی: رویشگاه تورانی ایرانی مجموعه‌ای از گیاهان است که در شرایط مساعد در منطقه تورانی ایران رشد می‌کنند. بخش قابل توجهی از جمعیت ایران به قوم تورانی تعلق دارند. در نتیجه منطقه وسیعی از ایران به عنوان ایرانیان تورانی طبقه‌بندی می‌شود و ساکنان این مناطق هویت فرهنگی مشابهی دارند. این بخش از ایران را می‌توان به‌طورکلی به مناطق جلگه‌ای و کوهستانی دسته‌بندی کرد. ذکر این نکته ضروری است که گونه‌های گیاهی موجود در رویشگاه تورانی ایران بر اساس ارتفاع از سطح دریا و میزان بارندگی مورد نیاز تقسیم‌بندی می‌شوند.
با توجه به این نکته ضروری است که گونه‌های گیاهی موجود در این رویشگاه شامل گونه‌هایی باشند که در مناطقی با دمای بین ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد در گرم‌ترین روزهای سال و همچنین دماهای پایدار رشد می‌کنند. علاوه بر این، میزان بارندگی در نقاط مختلف مناطق ایران تورانی متفاوت و از ۵۰ میلی‌متر تا ۲۵۰ میلی‌متر متغیر است. بیشتر گیاهان این رویشگاه در محیط‌هایی مانند دشت‌ها، بیابان‌ها، شوره‌زارها و تپه‌های شنی رشد می‌کنند. از گونه‌های گیاهی قابل توجه موجود در این منطقه می‌توان به پرند، گون، قیچ و غیره اشاره کرد. شایان ذکر است که رویشگاه تورانی ایرانی نمایانگر پوشش گیاهی دشت تورانی است. در نتیجه برای ایجاد محیط مناسب برای رشد پوشش گیاهی در این منطقه، یک دریاچه آب شور نیز احداث شده است.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

بخش گیاهان آذربایجان و قفقاز: در بخش رویشگاه‌های جهانی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، رویشگاه قفقاز به عنوان یکی از مناطق متمایز شناخته می‌شود. منطقه قفقاز به خاطر زندگی گیاهی فریبنده و نزدیکی نسبی آن به ایران شناخته شده است. از نظر جغرافیایی، قفقاز بین روسیه، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و شمال غربی ایران قرار دارد. این منطقه دارای مناظر طبیعی نفس‌گیر است که باعث رشد گونه‌های گیاهی متنوع می‌شود.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که در میان تمامی بخش‌های رویشگاهی که کشورهای مختلف را نمایندگی می‌کنند، رویشگاه قفقاز جذابیت خاصی دارد. زیرا تنوع قابل توجهی از گونه‌های گیاهی دارد که بلافاصله توجه فرد را به خود جلب می‌کند. از مخروطی‌ها گرفته تا گیاهان آلپ و گیاهان کوهستانی، رویشگاه قفقاز مجموعه‌ای چشمگیر از پوشش گیاهی دارد. در واقع، این بخش به تنهایی حدود ۶۳۰۰ گونه گیاهی مختلف را در خود جای داده است که گواهی بر غنای گیاه‌شناسی آن است.
رویشگاه قفقاز در باغ گیاه‌شناسی ملی مساحتی حدود ۳۰۰۰ مترمربع را در بر می‌گیرد. این رویشگاه به پنج بخش مجزا تقسیم می‌شود که هر کدام تجربه بصری منحصربه‌فردی رقم می‌زنند و گونه‌های مختلف گیاهی را به نمایش می‌گذارند. قبل از خرید بلیط هواپیما لحظه آخری و بازدید از این بخش‌ها، توصیه می‌شود اطلاعات جامعی در مورد هر یک از آن‌ها جمع‌آوری کنید.
بخش‌های شمال شرقی و شرقی رویشگاه قفقاز عمدتاً درختان اوری و بلندمازو را در خود جای داده‌اند. منطقه شمال غربی نیز با درختان قابل توجه بارانک به خود می‌بالد. درختان آزاد فراوان را می‌توان در قسمت جنوب شرقی یافت، درحالی‌که مناطق جنوب غربی و غربی گونه‌های مختلفی از جمله درختان افرا را در خود جای داده است. در نهایت، درختان برگریز که از قسمت جنوب شرقی به قسمت شمالی کشیده شده‌اند، تنوع بیشتری به چشم‌انداز رویشگاه بخشیده‌اند.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

بخش گیاهان حوزه البرز: رویشگاه البرز جنوبی مجموعه متنوعی از درختان و گونه‌های گیاهی ارزشمند را در بر می‌گیرد. هر بخش در این رویشگاه نه تنها دارای گونه‌های گیاهی خاص است، بلکه دارای مناطق طراحی شده ویژه‌ای است که چشم‌انداز کلی را بهبود می‌بخشد و ساعت‌ها کاوش لذت‌بخش را برای بازدیدکنندگان و خریداران بلیط هواپیما ارزان فراهم می‌کند. در رویشگاه البرز جنوبی، با جاذبه‌های مختلفی مانند تپه‌ها، دره‌ها، رودخانه‌ها، چشمه‌ها، آبشارها، آب انبارها و صخره‌های پراکنده در نقاط مختلف مواجه خواهید شد. قابل ذکر است که این بخش طیف وسیعی از گونه‌های گیاهی از جمله گلابی وحشی، زالزالک، ژربین، سماق، ارس، بید، توس، بنه، بادام و غیره را به نمایش می‌گذارد.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

بخش گیاهان حوزه زاگرس: رویشگاه کوه‌های زاگرس یکی از حیرت‌انگیزترین بخش‌های باغ گیاه‌شناسی است. گونه‌های گیاهی که در این منطقه رشد می‌کنند زیبایی قابل توجهی دارند و آن را به مقصدی فریبنده تبدیل می‌کنند که می‌توان ساعت‌ها در آن گشت و گذار کرد. یکی از جنبه‌های جذاب پوشش گیاهی رشته‌کوه‌های زاگرس وجود درختانی با قدمت بیش از ۵۵۰۰ سال است که به جنگل‌ها اهمیت تاریخی بخشیده است. بااین‌حال، جذابیت این جنگل‌ها به همین جا ختم نمی‌شود. شایان ذکر است که بیش از ۹۰ درصد پوشش گیاهی جنگل‌های زاگرس را شاخه‌ها تشکیل می‌دهند که به جذابیت استثنایی آن کمک می‌کنند.
در حال حاضر پوشش گیاهی رشته‌کوه‌های زاگرس به دو بخش عمده تقسیم می‌شود که شامل گونه‌هایی مانند برودار، مازودر و غیره است. وسعت رویشگاه کوه‌های زاگرس در باغ ملی گیاه‌شناسی ایران تقریباً ۳ هکتار است. این رویشگاه میزبان طیف متنوعی از گونه‌های گیاهی است که معمولاً در مناطق کوهستانی زاگرس یافت می‌شوند. شایان ذکر است که درختان بلوط از جمله گونه‌های گیاهی رایج در این رویشگاه هستند.
در این بخش از باغ ملی گیاه‌شناسی ایران تپه‌هایی ایجاد شده است که با زیبایی چشمگیر خود چشم‌انداز را زیباتر کرده است. بلندترین تپه در این منطقه به ارتفاع حدود ۱۰ متر می‌رسد. از جمله گیاهان قابل توجه و جذابی که در این قسمت از باغ یافت می‌شود، می‌توان به گونه‌های میوه‌دار از جمله زالزالک، گلابی، بارانک، بادام، پسته، سماق ارغوانی و ... اشاره کرد.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

بخش باغ میوه ایرانی: باغ میوه بومی بخشی از رویشگاه‌های ایرانی است که در منطقه خاصی از باغ گیاه‌شناسی واقع شده است. این قسمت از باغ، درست مطابق نام خود، مجموعه‌ای از تمام درختان میوه‌ای است که در ایران یافت می‌شود. در باغ میوه‌های بومی، می‌توان مجموعه‌ای از درختان میوه‌دار را پیدا کرد که در سراسر منطقه پخش شده‌اند. متأسفانه، تنوع میوه‌ها به مرور زمان در حال کاهش است. در نتیجه باغ میوه ایران با هدف حفظ میراث ژنتیکی میوه‌هایی که در این منطقه رشد می‌کنند تأسیس شد. توجه به این نکته ضروری است که این بخش از باغ مساحتی در حدود ۴٫۵ هکتار را پوشش می‌دهد. باغ میوه طیف وسیعی از درختان میوه از جمله انجیر، انار، آلو، زالزالک، زیتون، سنجد، گلابی، فندق، هلو، شلیل، عناب، زردآلو، توت، انگور و پسته دارد.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

بخش گیاهان گلخانه‌ای جنوب: رویشگاه گیاهان گلخانه‌ای جنوب ایران همان‌طور که از نامش پیداست فضایی اختصاصی برای گونه‌های گیاهی است که در منطقه جنوب کشور رشد می‌کنند. معروف است که گیاهان جنوب ایران در شرایط گرم و مرطوب رشد می‌کنند. به منظور نمایش این گونه‌های گیاهی، گلخانه‌ای احداث شده است که شرایط مناسبی را برای رشد آن‌ها فراهم کرده است. شایان ذکر است، گلخانه به سه بخش تقسیم می‌شود. یک بخش برای نگهداری جنگل‌های حرا طراحی شده است، بخش دیگر به درختان خاص منطقه جنوبی اختصاص یافته است و بخش آخر به درختچه‌های موجود در جنوب کشور.
جالب است بدانید که سقف گلخانه در منطقه‌ای که به درختان جنوبی اختصاص دارد، به طور قابل توجهی بلند است. این ویژگی متمایز به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا به راحتی قسمتی را که نمایانگر رویشگاه جنوبی است از فاصله دور شناسایی کنند. در بخش مرکزی سازه گلخانه‌ای، ارتفاع بیشتری برای قرار گرفتن درختان بلندتر بومی منطقه جنوب کشور در نظر گرفته شده است.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

بخش آربراتوم: آربراتوم که بخش بسیار پرطرفداری در باغ گیاه‌شناسی محسوب می‌شود، یک منطقه تخصصی است که به کشت و رشد انواع مختلف گیاهان چوبی اختصاص داده شده است. با توجه به اینکه همه درختان و درختچه‌ها جزو گیاهان چوبی طبقه‌بندی می‌شوند، این بخش از باغ گیاه‌شناسی ملی به عنوان ایده‌آل‌ترین و مناسب‌ترین محیط برای پرورش آن‌هاست. این آربراتوم به عنوان مرکزی برای انجام تحقیقات در مورد درختان و گیاهان نیز شناخته می‌شود که اهداف متعددی مانند جنگل‌داری، مبارزه با بیابان‌زایی، ایجاد فضای سبز و کاربردهای صنعتی را دنبال می‌کند.
یکی از جاذبه‌های کلیدی در این قسمت از باغ، وجود دو دریاچه وسیع است. بااین‌حال، این دریاچه‌ها تنها جذابیت آربراتوم نیستند. این بخش همچنین دارای مجموعه‌ای از برکه‌ها، نهرها، چشمه‌ها و بسیاری از ویژگی‌های جذاب دیگر است. از نظر مقیاس، درختستان حدود ۱۴ هکتار وسعت دارد و دسترسی مناسبی را با جاده آسفالته و مسیرهای پیاده‌روی مشخص در میان مناظر ارائه می‌دهد. اگر تور لحظه آخری برای بازدید از باغ گیاه‌شناسی به شما پیشنهاد شد، بهتر است حتماً با آن همراه شده و از آربراتوم دیدن کنید!
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

بخش باغ سیستماتیک: باغ سیستماتیک یکی از وسیع‌ترین بخش‌های باغ گیاه‌شناسی است که مجموعه‌ای متنوع از گونه‌های درختی را با شکل‌های مهندسی شده در خود جای داده است و چشم‌اندازی جذاب دارد. قابل توجه است که باغ سیستماتیک مساحتی در حدود ۸٫۵ هکتار را در بر می‌گیرد. این باغ با توجه به وسعت خود، طیف وسیعی از گونه‌ها را در خود جای داده که منجر به بخش‌ها و طبقه‌بندی‌های مختلفی می‌شود. گونه‌های گیاهی خاص به‌طور استراتژیک در بخش‌های مجزای این باغ قرار گرفته‌اند. بااین‌حال، هنگام بازدید از باغ گیاه‌شناسی و کاوش در باغ سیستماتیک، ممکن است در ابتدا تشخیص این تقسیمات چالش‌برانگیز باشد.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

بخش ناحیه خزر: این بخش از باغ ملی گیاه شناسی برای کسانی است که از آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی شهر تهران به تنگ آمده‌اند و برای مدت کوتاهی هم که شده دوست دارند در دل طبیعت زیبای شمال به استراحت بپردازند. چرا طبیعت شمال؟ زیرا این مکان نه تنها از پوشش گیاهی ناحیه خزر تشکیل شده، بلکه برای پرورش بهتر گیاهان، خاک شمال نیز به این مکان افزوده شده است. این بخش از باغ گیاه شناسی از چنان طبیعت زیبا و شگفت‌انگیزی برخوردار است که هر بازدیدکننده‌ای را محو تماشای خود کرده و با هوای مطبوع و پوشش گیاهی متنوع خود، فضای دلنشین جنگل‌های شمال را بازآفرینی می‌کند. توسعه منطقه خزر در این باغ از سال ۱۳۵۱ آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد و گیاهان جدید به طور مستمر به آن افزوده می‌شوند. در این بخش، مجموعه‌ای از ۶۴ گونه درختی و درختچه‌ای موجود در جنگل‌های شمال ایران به دقت نگهداری می‌شود.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

جشنواره گل های داوودی باغ گیاه شناسی


اگر در زمان‌های خاصی از سال مثل فصل بهار یا پاییز از این مکان بازدید کنید، شاهد جشنواره‌های متعدد و خاطره انگیزی نظیر جشنواره گل‌های داوودی خواهید بود. در این جشنواره که در ماه آبان و به مناسبت شکوفایی گل‌های زیبای داوودی برگزار می‌شود، بیش از ۶۰۰ گونه گل داوودی در معرض نمایش عموم قرار خواهد گرفت. بازدیدکنندگان با شرکت در این جشنواره نه تنها از طبیعت رنگارنگ و زیبای باغ گیاه شناسی لذت خواهند برد، بلکه محصولات سالم و ارگانیک را نیز با نازل‌ترین قیمت خریداری خواهند کرد.

هزینه و زمان پیشنهادی از باغ گیاهشناسی تهران چقدر است؟


از آنجایی که باغ گیاه شناسی از مساحت بسیار زیاد و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، برای بازدید از تمامی بخش‌های آن دست کم به ۶ ساعت زمان نیاز است. بنابراین، مناسب ترین کفش‌های خود را برگزینید و برای پیاده روی در طبیعت زیبای این مکان آماده شوید. ناگفته نماند که برای بازدید از این باغ، هزینه ناچیزی نیز باید پرداخت کنید.

فصل مناسب برای بازدید از باغ گیاه شناسی چه زمانی است؟


به اعتقاد بسیاری از بازدیدکنندگان، بهترین زمان برای بازدید از باغ گیاه شناسی فصل پاییز است. مناظر باغ گیاه شناسی در این فصل چنان رویایی و مسحورکننده است که هر بازدیدکننده ای را مات و مبهوت خود می‌کند. اگر بازدید از باغ گیاه شناسی را در فصل پاییز از دست دادید، فصل بهار شانسی دوباره به شما خواهد داد. در این فصل باغ گیاه شناسی با طبیعت سرسبز و رنگارنگ خود حس شادی و سرزندگی را به بازدیدکنندگان تزریق می‌کند. فصل بهار و پاییز مناسب‌ترین فصول برای رزرو تور مسافرتی و سفر به پایتخت هستند.
از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه می‌دانید؟

چگونه به باغ گیاه شناسی برویم؟


اگر قصد دارید با خودروی شخصی از این مکان دیدن کنید، ابتدا باید به اتوبان تهران - کرج رفته و سپس به سمت پیکان شهر حرکت کنید. برای دسترسی به این مکان با مترو تهران نیز می‌توانید در ایستگاه متروی وردآورد و یا ایران خودرو از مترو پیاده شده و مسیر کوتاهی را به سمت شهرک سروآزاد طی کنید. باغ گیاه شناسی ملی ایران را در خیابان شهید گودرزی خواهید یافت.

در نزدیکی باغ گیاه شناسی از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


پارک جنگلی چیتگر: ۶.۶ کیلومتر
دریاچه چیتگر: ۷.۷ کیلومتر
پارک آبی اُپارک: ۱۳.۱ کیلومتر
استادیوم آزادی تهران: ۱۳.۸ کیلومتر
باغ وحش ارم سبز: ۱۵.۳ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی باغ گیاه شناسی تهران برای اقامت وجود دارد؟


هتل پژوهش تهران: ۲.۵ کیلومتر
هتل دانش: ۲.۹ کیلومتر
هتل بستان تهران: ۱۱.۷ کیلومتر
هتل المپیک تهران: ۱۲.۷ کیلومتر

چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به باغ گیاه شناسی چیتگر هستند؟


کبابی گلپایگانی: ۳.۲ کیلومتر
رستوران سنتی سروستان: ۵.۱ کیلومتر
رستوران بام چیتگر: ۵.۸ کیلومتر
رستوران گراند هتل: ۷.۳ کیلومتر


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است