search
menu

سوغات تهران را می‌شناسید؟ | راهنمای کامل خرید سوغات از تهران

[ پنهان کردن ]
معرفی جذاب‌ترین صنایع‌دستی و سوغاتی تهران
معروف‌ترین خوراکی‌های سوغات شهر تهران
از کدام بازارها و مراکز خرید، سوغات تهران را بخریم؟
تهران، پایتخت پرحاشیه ایران که بیشتر با دود و ترافیکش معروف است، دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که هرکدام می‌توانند تجربه‌ای ماندگار را در ذهن و قلب گردشگران ثبت کند. اگر قرار است با تهیه بلیط هواپیما تهران به پایتخت بروید و یا می‌خواهید از تهران با رزرو بلیط قطار، سفری داخلی به یک شهر دیگر داشته باشید، قطعاً به فکر خرید سوغاتی برای عزیزانتان خواهید افتاد. با توجه به باور غلطی که نسبت به تهران وجود دارد، همه افراد و حتی پایتخت‌نشینان هم بر این باورند که شهر تهران به‌تنهایی هیچ سوغاتی معروفی ندارد و فقط سفر و گشت‌وگذار در آن، ویژگی‌های توریستی این شهر است. اما باید بدانید که این تصور کاملاً غلط است و تهران به‌تنهایی هم صنایع‌دستی متعددی دارد که می‌تواند دل برخی از تاریخ دوستان و علاقه‌مندان به لوازم سنتی را به هوس بیندازد و هم خوراکی‌های خوشمزه و مشهوری دارد که برای خرید سوغات و حمل آن به شهر مبدأ دست‌چین شده‌اند. اگر قصد دارید برای تعطیلات تابستان به سمت تهران بروید می‌توانید قبل از شروع سفر از طریق سایت یا اپلیکیشن سفرمارکت نسبت به رزرو هتل یا اجاره سوئیت در تهران اقدام کنید، زیرا این کار باعث می‌شود در لحظه ورود به تهران زمانی را از دست ندهید و مستقیم به لوکیشن اقامتگاهتان مراجعه کنید.
این موضوع را فراموش نکنید که تهران شهر بزرگی است و اگر شبانه به مقصد خود برسید، ممکن است مسیرها را گم کنید و یا در روز درون ترافیک بی‌حدومرز بزرگراه‌های این شهر کلافه شوید. به همین خاطر بهتر است از قبل اقامتگاه خود را از میان هتل های تهران رزرو کرده باشید تا هم در زمان صرفه‌جویی کنید و هم مجبور نباشید که هزینه گزافی برای گرفتن تاکسی در تهران بپردازید. در ادامه به سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی‌ پایتخت اشاره خواهیم کرد تا بهتر بتوانید در سفرتان به تهران خرید کنید، به تفریح بپردازید و از بهترین بازارهای آن دیدن فرمایید.
سوغات تهران را می‌شناسید؟ | راهنمای کامل خرید سوغات از تهران

معرفی جذاب‌ترین صنایع‌دستی و سوغاتی تهران


متأسفانه شهر تهران برخلاف ویژگی‌های دیگری که به نمایش خاص و عام درآورده است، مانند لوازم خانه و آشپزخانه که تقریباً همه ایران می‌دانند کانون خرید و فروش آن در میدان شوش تهران است، درباره صنایع‌دستی و سوغاتی‌های ماندگار خود نتوانسته آن‌طور که باید قد علم کند و به دیگران خودش را بشناساند. درهرصورت تهران هم برای خود محصولاتی جذاب و سوغاتی‌هایی ناب دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

قالی‌بافی و جاجیم‌بافی: در اولین بخش از معرفی سوغاتی‌ها به قالی‌بافی و جاجیم‌بافی تهرانی‌ها اشاره می‌کنیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید جاجیم‌بافی از سنت‌های دیرینه تهرانی‌ها است و حالا از آن به‌عنوان یک سوغات استفاده می‌کنند. البته بدیهی است که نمای ظاهری این قالی‌ها با گذشته بسیار متفاوت است و امروزه به شکل تابلو فرش، صنایع‌دستی ترکیب‌شده با تزئینات، چهره‌بافی و موارد دیگری که به‌تنهایی می‌توانند دکور منزلتان را متحول کنند و ظاهری جذاب به آن بدهند، یافت می‌شود. برای خرید این‌گونه سوغاتی‌‌ها که اتفاقاً خیلی هم طرفدار دارد، می‌توانید به چهار راه ولیعصر راسته‌ای که به فروش تابلو فرش، جاجیم و فرش شهرت دارد سری بزنید و محصول موردنظر خود را از میان آن‌ها انتخاب کنید. خوب است بدانید که این صنایع‌دستی بیشتر در شهرهای دماوند، شمیرانات و کرج بافته می‌شود و در تهران به فروش می‌رسد. در ضمن با مراجعه به خیابان ولیعصر می‌توانید بورس پوشاک زنانه و مردانه را نیز مشاهده کنید.

چرم سازی: حتماً می‌دانید که بسیاری از برندهای مطرح چرم دنیا متعلق به ایران است و بسیاری از توریست‌ها برای تهیه این چرم‌های باکیفیت به مراکز خرید ایرانی مراجعه می‌کنند. اگر شناخت نسبی از این حیطه‌ی کاری داشته باشید می‌دانید که بسیاری از بازیگران و افراد مطرح در جامعه، مدل تبلیغاتی چرم‌های ایرانی شده‌اند. البته این مورد را لازم است اضافه کنیم که همه چرم‌های ایرانی ساده نیستند و بعضی از آن‌ها طرح و نقش‌هایی دارند که نمایشگر هنر ایرانیان است. اگر به این‌گونه چرم‌ها علاقه دارید، تهران محل مناسبی برای خرید این‌گونه سوغات است.
سوغات تهران را می‌شناسید؟ | راهنمای کامل خرید سوغات از تهران

زیورآلات سنتی: شاید برایتان جالب باشد که بدانید ساخت و استفاده از زیورآلات سنتی در ایران قدمت بالایی دارد. به‌طوری‌که در گذشته هم زنان و هم مردان ایرانی زیورآلات مخصوص خود را می‌آویختند و استفاده می‌کردند. به‌این‌ترتیب ساخت زیورآلات سنتی از صدها سال پیش در تهران مرسوم بوده و به‌جز فواید متعدد خود که نشانگر آیین ایرانیان بوده است تأثیر زیادی هم در رشد اقتصاد داشته است. همان‌طور که قابل حدس است این زیورآلات با متریال‌های متفاوتی که شامل طلا، نقره، سنگ‌های تزئینی و موارد دیگر می‌شود ساخته خواهند شد. امروزه جواهرات و زیورآلات فیروزه‌ای از زیباترین و ارزشمندترین صنایع‌دستی و سوغات تهران به شمار می‌رود.

هنر رودوزی: معرفی این بخش را با یک توضیح کوتاه در مورد رودوزی شروع می‌کنیم: در واقع به دوخت دستی بعضی طرح‌ها بر روی پارچه‌های ساده تک رنگ رودوزی می‌گویند. قدمت انجام این هنر روی پارچه‌های ساده در تهران به سال‌ها قبل می‌رسد اما در حال حاضر به آن توجه خیلی کمی اختصاص داده می‌شود. هنر رودوزی در مناطق دیگری از ایران که شامل شهرها و کشورهای متعدد مانند اصفهان، کرمان، شیراز، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است نیز اجرا و تولید می‌شود اما همان‌طور که انتظار می‌رفت هر منطقه سبک دوخت خاص خود را دارد. هم‌اکنون هنرمندان تهرانی نیز آثار فوق‌العاده‌ای را از خود به‌جا گذاشته‌اند. با سفر به تهران می‌توانید این آثار هنری را بیشتر به‌صورت گلدوزی و قلاب‌بافی مشاهده کنید. اگر طرفدار طبیعت باشید هنر رودوزی برایتان بسیار جذاب خواهد بود، زیرا طرح‌های رودوزی‌های تهران بیشتر نقش طبیعت را بر روی خود دارند.

شیشه‌گری و تراش‌کاری شیشه: خوب است بدانید که قدمت این هنر به ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد که امروزه هنرمندان ایرانی این هنر دستی را جزو سوغات خود آورده‌اند و آثار هنری زیبا و چشم‌نوازی را با استفاده از یک تکه شیشه و ابزار مخصوص خلق کرده‌اند. این صنایع که با نام شیشه‌گری، نقاشی روی شیشه و تراش شیشه شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین محصولاتی است که در تهران به‌عنوان سوغات، بازار داغی دارد. ظرافت شیشه‌گری‌ها را می‌توانید با توجه به ظروف قدیمی اصیل و عتیقه ایرانی درک کنید. بازار بزرگ تهران جای خوبی است که بتوانید به راحت‌ترین شکل به این‌گونه شیشه‌گری‌ها دسترسی پیدا کنید. مطمئن باشید که اگر با رزرو تور تهران به پایتخت آمده باشید و یا برای گشت‌وگذار این تور را خریداری کرده باشید، گذرتان به این قسمت بازار نیز خواهد افتاد. این سوغات می‌تواند به‌عنوان رومیزی،‌ آینه‌شمعدان و دیگر موارد مورداستفاده قرار بگیرد.
سوغات تهران را می‌شناسید؟ | راهنمای کامل خرید سوغات از تهران

معروف‌ترین خوراکی‌های سوغات شهر تهران


از هر چه بگذریم سخن شکم گردی خوش‌تر است! البته این موضوع برای اکثر افراد صدق می‌کند اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید ادامه این مقاله برایتان جذاب‌تر خواهد شد، زیرا قرار است درباره سوغات خوراکی شهر تهران صحبت کنیم و بگوییم که هرکدام را می‌توانید در کجای این شهر بزرگ پیدا کنید. اگر قصد سفر به تهران را دارید، در نظر داشته باشید که می‌توانید با نصب اپلیکیشن سفرمارکت از ارزان‌ترین بلیط هواپیما لحظه آخری و یا بهترین بلیط قطار باخبر شوید و علاوه بر آن لیست تمام دیدنی‌های تهران تنها با باز کردن این اپ روی صفحه موبایلتان نقش می‌بندد.

قهوه تهران: احتمالاً درباره کوچه مروی و آوازه بو و عطر قهوه‌های این منطقه شنیده‌اید. پایتان را که داخل این کوچه می‌گذارید، بوی انواع قهوه باکیفیت و مرغوب به مشامتان می‌رسد و اگر اهل این نوشیدنی باشید حتماً شما را مدهوش خود خواهد کرد. در این خیابان علاوه بر انواع قهوه‌های ساییده شده یا ساییده نشده می‌توانید کاپوچینو، لته، قهوه‌های عربی و سایر موارد موجود را تهیه کنید و در کنارش ابزار دم قهوه را نیز به خانه خود بیاورید. در این کوچه انواع و اقسام موکاپات، فرنچ پرس و دیگر موارد به فروش می‌رسند و طبق نیاز و بودجه‌تان می‌توانید آن را تهیه کنید. کوچه مروی علاوه بر قهوه‌هایش به شکلات‌های اصل و خوشمزه خود نیز معروف است. در کنار خرید قهوه مقداری هم کاکائو بخرید که کنار قهوه بسیار می‌چسبد. در نزدیکی این کوچه می‌توانید به بازار بزرگ تهران بروید و از این‌همه تنوع کالا و وجود محصول نهایت استفاده را ببرید. در این محله جاذبه‌های گردشگری زیادی نیز وجود دارد که اگر با رزرو تور تهران به پایتخت آمده باشید همه این مناطق را باهم بازدید خواهید کرد.

آلوچه و لواشک دربند تهران: دربند از جاهای تفریحی تهران است که در آخر هفته‌ها جای سوزن انداختن ندارد. از همین رو می‌توان به این موضوع پی برد که دربند تفرجگاه خود تهرانی‌ها نیز هست و طبق یکی سخن قدیمی که می‌گوید برای بازدید و گشت‌وگذار در یک شهر دقت کنید که اهالی آن شهر به کجا می‌روند! رفتن به دربند یک تیر و چند نشان است. به عبارتی هم می‌توانید از فضای سرسبز و کوهپایه‌ای دربند لذت ببرید هم در رستوران‌های باکیفیت در کنار آبشار غذایی میل کنید و هم به‌عنوان میان وعده لواشک‌ها و ترشی‌جات‌های هوس‌انگیزی که در حین مسیر به آن‌ برمی‌خورید تست کنید. واژه تست را که به کار بردیم یاد موضوعی افتادیم که ممکن است برایتان جالب باشد. در تمام طول مسیر تا رسیدن به دربند همه فروشنده‌ها چنگال به دست منتظر هستند تا شما از آن‌ها آن چنگال را بگیرید و مزه آن لواشک و ترشکی که به آن آویزان شده را بچشید! حتی اگر از آن‌ها نخرید هم مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما راه خوبی است که بدانید به‌عنوان سوغات کدام‌یک نظرتان را جلب خواهد کرد. در دربند لواشک‌ها، آلوچه‌ها و ترشی‌جات هم تنوع بالا و هم کیفیت بالایی دارند. در محله دربند خانه‌های مسکونی زیادی می‌بینید که در بافت قدیمی خود مانده‌اند و سوژه عکاسی هستند، پس در این محله عکس‌های زیبایی را هم می‌توانید در آلبوم خاطراتتان ثبت کنید.
سوغات تهران را می‌شناسید؟ | راهنمای کامل خرید سوغات از تهران

کشمش سبز تهران: همان‌طور که می‌دانید تهران شهر بزرگی است و شهرستان‌های زیادی را در خود جای داده است. یکی از فوایدی که سفر به تهران را برایتان شیرین می‌کند همین موضوع است، زیرا هر چیزی که بخواهید یا در خود تهران و یا در شهرستان‌هایش پیدا می‌کنید. به‌طورکلی شهریار یکی از همین شهرستان‌هاست که به علت آب و هوای معتدل و تمیز خود، بهترین منطقه برای تولید میوه و محصولاتی مانند چغندر و غلات به شمار می‌رود. کشمش سبز هم جزو همین محصولات است و باکیفیت بسیار بالایی در شهریار به فروش می‌رسد، البته بخش عظیمی از آن برای فروش به شهر تهران می‌آید. خاطرتان باشد اگر در فصل تابستان گذرتان به شهریار افتاد یا در همین پایتخت گوجه‌سبزهای بزرگ و آبدار شهریار را دیدید، بدون فوت وقت چند کیلویی از آن را بخرید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. بدون شک مزه آن با تمام گوجه‌سبزهایی که تابه‌حال خورده‌اید فرق می‌کند.

گُلاج فیروزکوه: یکی ديگر از سوغاتی‌های استان تهران نان گلاج فیروزکوه است. این نان خوش عطروطعم را مدیون عشایر فیروزکوه هستیم و در سفر به فیروزکوه می‌توانید نسخه اصلی این نان را تهیه و میل کنید. البته نگران نگهداری از آن نباشید، چراکه می‌توانید آن را در یخچال به مدت یک ماه نگهدارید بدون این‌که طعم و مزه خوب خود را از دست بدهد. البته هر چیزی تازه‌اش حال و هوای دیگری دارد. نان گلاج بسیار مقوی است و به علت تهیه کردن مواد اولیه آن از دام و غلات عشایری کالری مفید زیادی همراه خود دارد. به‌طورکلی این نان خوشمزه را از شیر تازه، آرد تازه، آب، تخم‌مرغ محلی، خمیرمایه نان و دارچین تهیه می‌کنند. پس ‌از اینکه این مواد را با یکدیگر ترکیب کردند؛ زمان عمل آمدن خمیرمایه سر می‌رسد. پس ‌از آن خمیر را به مدت زیادی ورز می‌دهند تا یکدست و نرم شود و بعد در روغن حیوانی داغ آن را سرخ می‌کنند.

سوهان شهر ری تهران: شاید با خود فکر کنید که سوهان برای شهر قم است و بس! اما باید بگوییم که تهران هم سوهان دارد و آوازه کیفیت و طعم بی‌نظیر آن به گوش پایتخت‌نشینان و برخی از گردشگران رسیده است. برای تهیه این سوهان مرغوب و خوش‌طعم لازم است به شهر ری که یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود، بروید. البته این بخش هم برایتان یک تیر و چند نشان را تداعی می‌کند، زیرا در شهر ری حرم شاه عبدالعظیم حسنی نیز وجود دارد که برای زیارت از آن و بازدید از این قسمت از تهران می‌توانید به‌راحتی و بدون ترافیک با مترو خط کهریزک به سمت جنوب پایتخت بروید. در کنار حرم مغازه‌های زیادی را مشاهده می‌کنید که همانند حرم امام رضا (ع) در مشهد دور حرم را پرکرده‌اند و مشغول فروش اجناس خود هستند. در میان مغازه‌های نقره و زیورآلات دست‌ساز یا برنجی می‌توانید فروشگاه‌های فروش سوهان و گز را ببینید که رو به روی خودتان مشغول پخت و درست کردن سوهان‌ها هستند. بردن سوهان پسته‌ای و یا لقمه‌های گزی برای دوستان و عزیزانتان می‌تواند بسیار جذاب باشد. به هنگام بازدید از مغازه‌های اطراف حرم می‌توانید از مراکز خریدی که در آن نزدیکی‌ها دایر شده است دیدن کرده و پوشاک و کیف و کفش‌ها را با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنید.
سوغات تهران را می‌شناسید؟ | راهنمای کامل خرید سوغات از تهران

سیب و عسل دماوند: دماوند هم یکی دیگر از شهرستان‌های استان تهران است که بخش بزرگی از سوغات خوراکی تهران را تأمین می‌کند. به‌عنوان‌مثال سیب؛ بهترین محصول این منطقه به شمار می‌رود. البته این سیب‌های خوشمزه و آبدار بیشتر در فصول گرم و تابستانی در دسترس هستند که فصل مسافرت و گشت‌وگذار در ییلاقات نیز هست. به‌طورکلی سیب‌های تولیدی این فصل از دماوند با نام‌های سیب شفیع‌آباد، سیب گلاب، سیب عایق الماسی، سیب کهنز و سیب قندک به فروش می‌رسند که احتمالاً نام بعضی از آن‌ها به گوشتان خورده است. جالب است بدانید که در فصل پائیز هم سیب دماوند گونه‌های مختلفی دارد که عبارت است از سیب شمیرانی، گلشاهی، عباسی مشهد، دریان و اخلمد خراسان. خوب است بدانید که سوغات دماوند تنها سیب نیست و گردو و عسل دماوند هم جزو سوغاتی است که می‌توانید از این شهر تهیه کنید. کیفیت و مرغوب بودن این محصولات زبانزد اهالی و ساکنین این شهر است، پس خیالتان موقع خرید این سوغاتی‌ها برای عزیزانتان راحت باشد.

دوغ آبعلی: اگر طرفدار دوغ‌های گازدار و ترش هستید، دوغ آبعلی می‌تواند یک‌تنه هر آنچه از یک دوغ توقع داشته‌اید را عوض کند و دنیای جدیدی از طعم و مزه را برایتان رقم بزند. تهرانی‌ها معتقد هستند که دوغ آبعلی را باید در جاده هراز، در جایی که برای اولین بار به فروش رسید خورد تا کامل گوارای وجود شود! البته دوغ آبعلی را می‌توانید در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا که مغازه‌های کوچکی هم هستند به‌راحتی پیدا کنید. این دوغ‌ها درون شیشه‌های قدیمی سرو نوشیدنی نگهداری می‌شوند و در آن‌ها هم با کمک قاشق یا دربازکن باز می‌شود. درست مانند نمونه اولیه آن! البته باید بگوییم که این دوغ حالت نوستالژیک دارد و هرگونه دست بردن بر روی طراحی و شیشه آن از حس خوب خاطره‌انگیز بودن کم می‌کند. اگر قصد داشتید پس از تهران به سمت شمال حرکت کنید و یا اگر به زیارت آرامگاه امامزاده هاشم که در جاده هراز قرار گرفته رفتید، حتماً در بین راه از دوغ آبعلی و اگر در فصل سرما بود از آش‌های رشته معروف از جاده به‌سادگی گذر نکنید.
سوغات تهران را می‌شناسید؟ | راهنمای کامل خرید سوغات از تهران

از کدام بازارها و مراکز خرید، سوغات تهران را بخریم؟


می‌دانید که شهر بزرگ تهران به ترافیکش معروف است و به همین خاطر اصلاً عاقلانه به نظر نمی‌آید که بخواهید با پرس‌وجو کردن و یا متر کردن کوچه‌ها و خیابان‌های آن به مراکز خریدی برسید که شاید هم در نهایت آن چیزی که مدنظر شما هست را نداشته باشد و در آخر خسته و کلافه به اقامتگاه خود برگردید و یا کالای را خریداری کنید که اصلاً دوستش ندارید و از سر اجبار تهیه کرده‌اید. در این قسمت می‌خواهیم مراکز و بازارهایی را به شما معرفی کنیم که تمام چیزی که به آن نیاز دارید را می‌توانید در آن‌ها پیدا کنید. در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم و مواردی که در آن بازارها به فروش می‌رسد را برایتان مطرح می‌کنیم. پس اگر قرار است با خرید بلیط هواپیما چارتر و یا بلیط ارزان قطار به تهران بیایید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بازار تجریش: در یادداشت‌های پیشین درج‌شده در سفرمارکت به ویژگی‌ها و به‌طور مفصل به بررسی بازار تجریش اشاره کرده‌ایم، اما قرار است به‌طور خلاصه اما مفید اطلاعاتی را در مورد این بازار در اختیارتان قرار دهیم. همان‌طور که می‌دانید این بازار در میدان تجریش قرار گرفته و دسترسی به آن علاوه بر تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی با مترو بسیار راحت و سریع است، زیرا به نام میدان تجریش ایستگاهی وجود دارد که شما را دقیقاً در میدان و هم‌جوار بازار پیاده می‌کند. بازار تجریش پر است از لباس‌های خانگی و مانتوهای سنتی که باب سلیقه هر فردی بوده و نظر هر گردشگر و توریستی را به خود جلب می‌کند. کمی جلوتر که بروید و مغازه‌های متنوع فروش انگشتر نقره، ساعت‌های لوکس و اصل، گالری طلا و جواهرات و فروشگاه فروش سوهان و گز را که بگذرانید، به میدانی سرپوشیده درون بازار می‌رسید که به معنای واقعی از شیر مرغ تا جان آدمی زاد را در خود جای داده است و هر نوع میوه و سبزی یا خوراکی‌های وارداتی در آن پیدا می‌شود. به همین خاطر هم هست که این میدان برای خانم‌های باردار خاطره‌انگیز و ارزشمندتر است! زیرا در هر ساعتی و در هر روزی که هوس خوراکی حتی خارج از فصلی را کرده باشند، در بازار تجریش به‌وفور یافت می‌شود. در بازدید از بازار تجریش و خرید از آن می‌توانید از مغازه‌ها و فروشگاه‌های اطراف این بازار که به یمن وجود این بازار سنتی تشکیل شده‌اند، دیدن کنید و پوشاک و کیف و کفش باکیفیتی را خریداری کنید. لازم به ذکر است که درون این بازار فروشگاه‌های مس، نقره و لوازم دکوری تزئینی همچنین لوازم آشپزخانه و عینک‌سازی و ساعت‌سازی نیز وجود دارد که شما را از هرگونه محصول یا خدماتی بی‌نیاز می‌کند. لازم است بدانید که در نزدیکی بازار تجریش یا به عبارتی دیواربه‌دیوار این بازار آرامگاه امامزاده صالح را می‌بینید که شما را مهیای یک زیارت دل‌چسب می‌کند. سالن سینما، رستوران‌های معروف و ویتامین سراهای معروفی نیز در این میدان وجود دارد که می‌توانید برای تکمیل گشت‌وگذار خود از آن‌ها استفاده کنید.
سوغات تهران را می‌شناسید؟ | راهنمای کامل خرید سوغات از تهران

پاساژ پروانه یا جمعه بازار تهران (چهارراه استانبول): اگر از تهرانی‌ها باشید که نام این پاساژ برایتان کاملاً آشنا است. اگر هم برای گشت‌وگذار با خرید بلیط قطار یا رزرو آنلاین بلیط هواپیما به تهران آمده باشید، شناخت این‌گونه پاساژها به کارتان می‌آید. زیرا پاساژ پروانه از آن دسته از مراکز خرید است که هر چیز که به آن نیاز داشته باشید را در خود جای داده است. خوب است بدانید که در روزهای جمعه‌ در پارکینگ پروانه هیچ ماشینی پارک نمی‌شود و پارکینگ این پاساژ پر می‌شود از دست‌فروشانی که مشغول فروش اجناس خود هستند. پارکینگ پاساژ پروانه از ۳ طبقه تشکیل شده و در هر طبقه نوع خاصی از کالا به فروش می‌رسد. به‌عنوان‌مثال در طبقه اول اجناس قدیمی، عتیقه نو و دست‌دوم برای فروش موجود است. شما در این طبقه علاوه بر عتیقه‌جات می‌توانید زیورآلات قدیمی، تابلوها، گرامافون، کتاب و وسایلی که حس نوستالژیکی به آن‌ها دارید را پیدا کنید و برای خود یا عزیزانتان به‌صورت سوغاتی تهیه کنید. در طبقه دوم این پارکینگ هم دست‌فروشان بیشتر در حوزه صنایع‌دستی و سنتی فعالیت می‌کنند. به‌طورکلی می‌توانید لباس‌های سنتی، محصولات چرم، فیروزه‌ کوبی و فرش‌های دستی را در این بخش از پارکینگ خریداری کنید. و اما می‌رسیم به طبقه سوم این پاساژ که پر است از اکسسوری و لوازم ریز و درشت برای تزئین خانه و یا زیورآلات دست‌سازی که موجب زیباتر به نظر رسیدن شما در یک مراسم یا میهمانی خواهد شد. البته در این طبقه می‌توانید انواع لباس و بسیاری از محصولات رنگارنگ و جذاب را هم مشاهده کنید.
اگر صرفا برای خرید سوغاتی یا لوازم تزئینی به این پاساژ رفته‌اید، بهتر است بدانید که اجناسی همچون صنایع چوبی، خاتم‌کاری، ظروف مسی، نقره جات، لاله و شمعدان، آیینه و هر چیز دیگری که زیباست و جزو تزئینات خانه محسوب می‌شود را می‌توانید در این پاساژ پیدا کنید. مورد دیگری که وجود آن این پاساژ را با دیگر مراکز خرید تهران متمایز کرده است، وجود رستوران و اورژانس در بخش پارکینگ این مجموعه است که برای رفاه حال مشتری‌ها تعبیه شده است. البته اگر احساس گرسنگی کردید و یا برای رفع خستگی نیاز داشتید که مقداری استراحت کنید، در این پارکینگ غرفه‌هایی وجود دارد که شما را دعوت به خوردن فلافل و سمبوسه‌های خوش‌طعم می‌کند و قرار است یک مزه به‌یادماندنی را در ذهنتان ثبت کند. خوب است بدانید که این بازار یکی از معروف‌ترین و البته جذاب‌ترین مناطق تهران است که حسابی جای خود را میان قلب‌ها و ذهن‌ها باز کرده است و جایگاه ویژه‌ای هم در میان اهالی هنر و علاقه‌مندان به صنایع‌دستی دارد. پاساژ پروانه علاوه بر قرار گرفتن در مرکز شهر و دسترسی آسان با وسیله نقلیه عمومی، یکی از بهترین مراکز برای خرید و گشت‌وگذار است. این موضوع به‌قدری میان افراد پیچیده که گردشگران خارجی نیز این پاساژ‌ را به‌عنوان یک جاذبه گردشگری می‌شناسند و پس از بازدید از آن به این حقیقت پی می‌برند که واقعاً این پاساژ جزو بهترین‌های تهران است.
سوغات تهران را می‌شناسید؟ | راهنمای کامل خرید سوغات از تهران

مراکز خرید عتیقه منوچهری: اگر میلی به کالاهای قدیمی و لوکس و البته قدیمی دارید می‌توانید خرید خود را به خیابان منوچهری ببرید و با گشتی در آن بهترین و خوش‌قیمت‌ترین لوازم عتیقه را برای منزل و یا به‌عنوان سوغاتی برای شخصی مهم تهیه کنید. به‌طورکلی در مغازه‌های این خیابان می‌توانید تابلوهای قدیمی، ظروف نقره‌کار، میز و صندلی‌های صدساله، شمشیرهای زینتی، ظروف و قاشق و چنگال عتیقه، رادیوگرام‌ها و سکه و مدال‌های قدیمی، لباس‌های کهنه دوره حکومت قاجار و پهلوی، نقاشی‌های مربوط به زمان قاجاری و لوازم مختلف خارجی و لوکس و موارد دیگر را مشاهده کرده و طبقه سلیقه و بودجه خود آن‌ها را خرید کنید. جالب است بدانید که این خیابان از سال ۱۳۵۰ یعنی حدود ۵۱ سال قبل به‌عنوان مرکزی برای فروش صنایع‌دستی و عتیقه به ساکنین پایتخت معرفی شد و از آن سال تابه‌حال فعالیت خود را ادامه داده است. بدیهی است که در طی گذر زمان تغییر و تحولات زیادی در این خیابان شکل گرفته اما همچنان قدیمی‌های این بازار مشغول پیروی از شغل پدران خود هستند. البته باید این موضوع را نیز قبل از رفتن به این خیابان بدانید تا آمادگی آن را داشته باشید: در این منطقه علاوه بر مغازه‌های عتیقه‌فروشی، دست‌فروشان زیادی نیز وجود دارند که روی سنگفرش بساط کرده‌اند و در حال فروش عتیقه‌های متنوع هستند. این لوازم شامل سکه‌های قدیمی ایرانی و خارجی، تسبیح، تاس، انگشتر، حتی خلخال و قفل و دیگر موارد می‌شود. در سفرتان به تهران اگر گذرتان به این منطقه افتاد می‌توانید از سمت سعدی وارد خیابان منوچهری بشوید و به‌راحتی از مغازه‌های کیف، ساک و چمدان فروشی نیز دیدن کنید. در این خیابان‌ ساک‌های مسافرتی باکیفیت و لوکسی به فروش می‌رسد که اکثراً از برندهای وارداتی هستند. کمی که جلوتر بروید با مقدار زیادی از فروشگاه‌های لوازم‌آرایشی و بهداشتی که اغلب برای سالن‌های زیبایی کاربرد دارد روبه‌رو خواهید شد. اما اگر از سمت خیابان فردوسی به سمت خیابان منوچهری بروید دلارفروشان زیادی را می‌بینید که مشغول خرید و فروش این ارز هستند.

خیابان استاد نجات الهی (خرید صنایع‌دستی): خیابان استاد نجات الهی یا همان خیابان ویلا به عبارتی هنری‌ترین خیابان تهران به شمار می‌رود. در این خیابان فروشگاه‌های فروش فرش دستباف، گبه، خاتم‌کاری آباده، گلیم، جاجیم، قلم‌زنی، فیروزه کوبی و میناکاری اصفهان، زیورآلات نقره، سفال لاله جین همدان، ظروف و آینه‌شمعدان وجود دارد که هرکدام به‌تنهایی می‌تواند یک سوغاتی خوب برای کسانی باشد که چشم‌انتظار شما هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید دلیل پیدایش و وفور صنایع‌دستی در خیابان نجات الهی به علت هدیه دادن صنایع‌دستی ایرانی از طرف تجار تهرانی به بازرگانان خارجی بود. در آن زمان ساختمان اتاق بازرگانی ایران در این خیابان واقع شده بود و همیشه تاجران متعددی در این خیابان رفت‌وآمد داشتند. در حال حاضر حدود ۵۰ فروشگاه صنایع‌دستی در این خیابان فعال و در دسترس علاقه‌مندان به خرید سوغات تهران قرار گرفته‌اند.
سوغات تهران را می‌شناسید؟ | راهنمای کامل خرید سوغات از تهران
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است