search
menu

پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

پارک شهر تهران را بدون شک می‌توان از دیدنی‌ترین نقاط پایتخت دانست. همانطور که می‌دانید پایتخت ایران علاوه بر اینکه مرکز تغییر و تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران است، مراکز متعدد تفریحی، گردشگری و تاریخی فراوانی هم دارد. پارک شهر نه‌تنها از شناخته‌شده‌ترین مکان‌های تفریحی تهران است، بلکه قدیمی ترین پارک تهران نیز محسوب می‌شود؛ مکانی جذاب با بخش‌های مختلف و متنوع که در تمام روزهای هفته پذیرای گردشگران و پایتخت‌نشینان است و محلی مناسب برای گذران اوقات فراغت محسوب می‌شود.
در این مطلب قصد داریم این پارک بزرگ، دیدنی و جذاب و بخش‌های آن را به شما معرفی کنیم، با ما همراه باشید!
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

پارک شهر تهران کجاست؟

پارک شهر در قلب تهران و در یکی از مرکزی‌ترین مناطق شهر تهران قرار گرفته است؛ اگر عازم تهران هستید یا در حال حاضر در شهر تهران اوقات خود را می‌گذرانید، بد نیست که بازدیدی هم از پارک شهر و کتابخانه پارک شهر تهران داشته باشید. پارک بزرگ شهر تهران در سال ۱۳۳۹ افتتاح شد و با گذشت زمان و اضافه‌شدن امکانات و ویژگی‌های مختلف، به یک جاذبه غنی گردشگری در این شهر تبدیل گشت. این پارک در منطقه ۱۲ شهر تهران قرار گرفته است و ۲۵ هزار هکتار مساحت دارد.
پارک شهر و کتابخانه پارک شهر تهران از شمال با خیابان فیاض‌بخش، از غرب با خیابان وحدت اسلامی (شاپور قدیم)، از جنوب با خیابان بهشت و از جهت شرق هم با خیابان خیام و محله سنگلج احاطه شده‌اند. همانطور که گفتیم این پارک سرسبز در مرکز تهران، یعنی در نزدیکی مکان‌های شناخته‌شده‌ای نظیر بازار پانزده خرداد، کاخ گلستان و میدان امام خمینی قرار دارد.
پارک شهر ۸ ورودی مختلف دارد؛ پس اگر به‌خوبی با این منطقه آشنا نیستید بهتر است که برای رفتن به پارک از نقشه استفاده کنید.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

پارک شهر و قدمت ۶۰ساله!

پیش‌تر گفتیم که پارک شهر قدیمی ترین پارک در بین لیست پارک های تهران محسوب می‌شود؛ تاریخچه پارک بزرگ شهر تهران و کتابخانه پارک شهر به دوران سلطنت رضاشاه برمی‌گردد. در آن زمان قسمت شمالی محله سنگلج از حالتی متروکه و فاضلاب مانند به یک باغ بسیار زیبا تبدیل شد. این اتفاق به دستور مستقیم رضاشاه روی داد تا علاوه بر آلوده‌نکردن آب قنات توسط فاضلاب منطقه سنگلج، با درختکاری و ایجاد فضای سبز، منطقه را زیباتر کنند.
بعد از آن در سال ۱۳۳۲ دولت وقت تهران تصمیم گرفت اولین پارک عمومی شهر را افتتاح کند. در همین راستا از مهندس رحمانی و مهندس کاظمی خواسته شد تا ساخت پارک را شروع کنند. در نیمه سال ۱۳۳۹ بود که این پارک زیبا افتتاح شد. چون این پارک در منطقه سنگلج قرار داشت، به آن پارک سنگلج نیز گفته می‌شد؛ البته هنوز هم افراد محلی منطقه، این پارک را پارک سنگلج می‌نامند.
دلیل نام‌گذاری پارک شهر به دلیل نظارت مستقیم ارگان شهرداری بر روی ساخت آن بوده است؛ به‌طوری‌که در ابتدا به نام پارک شهرداری شناخته می‌شد. بعد از آن با گذشت زمان نام این پارک، به پارک شهر تغییر یافت. در سال‌های بعد هم امکانات متعددی به این پارک اضافه شد و در حال حاضر یکی از معروف‌ترین پارک‌های پایتخت محسوب می‌شود.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

جاهای دیدنی در پارک شهر تهران

همانطور که اشاره شد با گذشت زمان پارک شهر تهران دستخوش تغییرات فراوانی شد و بخش‌های مختلفی در پارک ساخته شدند و کم‌کم این پارک به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران تبدیل شد؛ در ادامه‌ی مقاله امکانات و جاهای دیدنی پارک شهر تهران را معرفی می‌کنیم:
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

آکواریوم پارک شهر


آکواریوم پارک شهر تهران اولین آکواریوم بزرگ و عمومی کشور به حساب می‌آید. امکانات این آکواریوم شامل یک حوضچه بزرگ ۵۰ متری با ظرفیتی برابر با ۲۰ هزار لیتر آب است که گردشگران و بازدیدکنندگان می‌توانند در کنار آن با ماهی‌ها عکس بگیرند و حتی به آن‌ها غذا هم بدهند. از دیگر امکانات این آکواریوم می‌توان به آزمایشگاه مجهز، فیش اسپا، اتاق کودک و همین‌طور کافه اشاره کرد.
جالب است بدانید که گونه‌هایی نایاب و خاص از انواع ماهیان زینتی که از سراسر جهان جمع‌آوری شده‌اند را می‌توانید در این آکواریوم مشاهده کنید. تعدادی از این گونه‌های کمیاب در کشورمان منحصربه‌فرد هستند و مانند آن‌ها در هیچ کجای ایران وجود ندارد.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

باغ پرندگان


از قسمت‌های دیگر این پارک بزرگ در شهر تهران می‌توان به باغ پرندگان اشاره کرد که هشت قفس برای نگهداری کردن از پرندگان در آن تعبیه شده است. مساحت هر کدام از این قفس‌ها ۴۴۰۰ مترمربع بوده و در آن‌ها پرندگان زیبایی مانند کبک، مرغ عشق، مرغ زینتی، طوطی، بلدرچین، عروس هلندی، طاووس، قرقاول، بوقلمون و غیره نگهداری می‌شوند. این باغ باتوجه‌به ویژگی‌های خاصی که دارد به‌شدت موردتوجه کودکان است و بیشتر اوقات خانواده‌ها در کنار فرزندانشان مشغول بازدید از این باغ هستند.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

دریاچه مصنوعی


در بخش شرقی پارک شهر تهران یک دریاچه زیبای مصنوعی با وسعت ۴۵۰۰ مترمربع ساخته شده که نمایی بسیار زیبا به پارک بخشیده است و از قسمت‌های جذاب این پارک برای عکاسی کردن به حساب می‌آید. ضمن اینکه امکان قایق‌سواری نیز در این دریاچه وجود دارد.
ناگفته نماند که در قسمتی دیگر از پارک بزرگ شهر، حوضچه‌ای مستطیل‌شکل با فواره‌های فراوان هم قرار دارد که در اطراف آن نیمکت‌هایی برای نشستن و استراحت کردن وجود دارد.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

موزه‌ صلح تهران


برخلاف نام آن، موزه صلح مکانی است که در آن از ادوات و ابزارآلات جنگی، بمب‌های خوشه‌ای، مین، ماسک‌های ضد شیمیایی و غیره نگهداری می‌شود. موزه صلح پارک شهر باهدف به نمایش درآوردن آثار مخرب جنگ برپا شده تا نشان‌دهنده تأثیرات ویرانگر این رویداد بر محیط‌زیست و زندگی افراد باشد.
در این موزه همچنین جشنواره‌ها و برنامه‌های هنری و فرهنگی هم برای علاقه‌مندان برگزار می‌شوند. جالب است بدانید اغلب افرادی که در این موزه کار می‌کنند، از بین افرادی انتخاب شده‌اند که زمانی در جنگ بوده‌اند یا مجروح جنگ هستند؛ در صورت بازدید از موزه بد نیست پای خاطرات آ‌ن‌ها هم بنشینید.
محبوب‌ترین قسمت این موزه، غرفه‌های متعلق به گریم و نقاشی کودکان هستند؛ اگر با فرزند خود به موزه رفته‌اید می‌توانید در این بخش کودکتان را سرگرم کنید. در این بخش موزه کودکانی را می‌بینید که در حال نقاشی کردن یا گریم هستند.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

کتابخانه پارک شهر تهران

کتابخانه پارک شهر تهران هم یکی دیگر از بخش‌های جذابی است که نباید بازدید از آن را فراموش کرد. این کتابخانه مرکزی پارک شهر از کتابخانه‌های بسیار قدیمی بزرگ و عمومی شهر تهران است. مکانی مملو از کتاب‌های قدیمی، چاپ‌سنگی و نفیس که در دسته مجهزترین کتابخانه‌های پایتخت قرار دارد.
به علت دسترسی راحت پارک شهر، افراد بسیاری روزانه به کتابخانه پارک شهر سر می‌زنند و از سالن مطالعه، امکانات کتابخانه و مجموعه‌ی کامل و گسترده‌ی کتاب‌های آن بهره می‌برند. کتابخانه مرکزی پارک شهر روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ الی ۲۱ و روزهای پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل از ۸ صبح الی ۱۸ عصر باز است.
ناگفته نماند که این کتابخانه در سال ۱۳۶۰ قسمت نشریات خود را هم راه‌اندازی کرد و تا به امروز ۱۰۰ هزار کتاب، ۱۶ عنوان روزنامه و ۷۰۰ عنوان مجله را برای خوانندگان به چاپ رسانده است.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

امکانات رفاهی پارک شهر

پارک شهر یکی از بهترین و مجهزترین پارک‌های سطح شهر تهران به شمار می‌رود؛ در این پارک انواع امکانات رفاهی نظیر آبخوری، سرویس بهداشتی، بوفه‌های غذا، آلاچیق و مسجد برای بازدیدکنندگان ساخته شده‌اند. در این پارک همچنین مجموعه‌ی ورزشی، امکانات بدنسازی عمومی و سایت پرنده‌نگری نیز به چشم می‌خورند.
جالب است بدانید این پارک خدمات ورزشی مخصوصی را به مراجعان دچار معلولیت‌های جسمی، از جمله نابینایان ارائه می‌دهد. همچنین پارک شهر استانداردهای بالایی برای استفاده‌ی معلولان دارد که از آن‌ها می‌توان به ورودی‌ها و مسیرهای مخصوص معلولان اشاره کرد.

در پارک شهر چه‌کار کنیم؟ معرفی تفریحات پارک شهر تهران

همان‌طور که گفتیم پارک شهر بخش‌های مختلفی دارد که برای هر فردی با هر گروه سنی جذاب خواهند بود؛ برای آشنایی بیشتر با تفریحات مختلف پارک تفریحی تاریخی شهر تهران با ما همراه باشید:
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

دوچرخه‌سواری در پارک شهر


یکی از تفریحاتی که در پارک شهر تهران می‌توانید آن را تجربه کنید، دوچرخه‌سواری است. اگر از دوستداران دوچرخه‌سواری و اسکیت سواری هستید، پیست این پارک مناسب شماست. ضمن اینکه می‌توانید دوچرخه و اسکیت هم اجاره کرده و هیجان و سرعت را با هم تجربه کنید.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

سرگرمی کودکان


در این پاک بخش بازی و سرگرمی کودکان همیشه شلوغ و پر سر و صداست و هیچگاه خالی از حضور کودکان نیست؛ علت آن هم این است که انواع تفریحات و اسباب‌بازی‌ها برای آن‌ها در این پارک در نظر گرفته شده است. در پارک شهر تهران چندین وسیله‌ی بازی مخصوص کوکان از جمله تاب و سرسره وجود دارند که می‌توانند فرزند شما را ساعت‌ها سرگرم کنند. در این پارک همچنین یک چرخ‌وفلک هم وجود دارد.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

قایق‌سواری روی دریاچه


پیش‌تر گفتیم که در پارک شهر یک دریاچه‌ی بزرگ هم قرار دارد؛ قایق‌سواری بر دریاچه پارک شهر می‌تواند تفریحی لذت‌بخش، به‌ویژه در روزهای گرم تابستان باشد. برای رسیدن به دریاچه کاف است بعد از بازدید از موزه صلح، به سمت شرق بروید. کمی جلوتر دریاچه مصنوعی پارک را مشاهده خواهید کرد. تقریباً ۲۰ سال است که این دریاچه در پارک شهر تهران قرار گرفته است و با عمق تقریبی یک متر، یک مکان مناسب و امن برای قایق‌سواری و تفریحات آبی محسوب می‌شود.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

وسایل ورزشی پارک


امروزه تقریباً در تمام پارک‌های شهرهای مختلف وسایل ورزشی و بدنسازی مخصوص استفاده‌ی عموم تعبیه شده‌اند؛ پارک شهر نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این بخش از پارک شما با هر سن و سالی، فارغ از جنسیت و خصوصیات منحصربه‌فرد خود، به‌راحتی می‌توانید از وسایل ورزشی استفاده کرده و ورزش با وسایل مخصوص را به برنامه‌ی روزانه‌ی خود اضافه کنید.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

گونه‌های گیاهی پارک شهر

همانطور که در قسمت ابتدایی این مطلب نیز اشاره شد، مساحت تقریبی این پارک ۲۵ هزار هکتار است که ۱۷ هزار هکتار از آن متعلق به فضای سبز و درختان پارک است. به همین دلیل گونه‌های متعددی از گیاهان را در این پارک مشاهده خواهید کرد. ضمن اینکه قدمت بالای محله سنگلج سبب شده که این پارک مملو از درختان کهن‌سال باشد که در دسته قدیمی‌ترین درختان تهران هستند.
درختان متعددی مانند زبان‌گنجشک، چنار، بید مجنون، صنوبر، فندق، کاج، بلوط و ماگنولیا در کنار انواع گل‌های خوشبو و رنگارنگ که زیبایی خاصی را به محیط این پارک بخشیده‌اند. ضمن اینکه وجود این درختان سبب شده تا هوای تازه و اکسیژن زیادی در این پارک وجود داشته باشد و به مکانی مناسب برای پیاده‌روی‌های صبحگاهی و عصرانه تبدیل شود.

جاهای دیدنی اطراف پارک شهر تهران

پارک زیبای شهر تهران در مرکز شهر قرار گرفته، به همین دلیل دسترسی اولیه و سریعی به دیدنی‌های تاریخی و طبیعی شهر تهران دارد. مرکز شهر تهران بافتی تاریخی و دیدنی دارد، معابر معروفی از جمله خیابان حافظ و میدان امام خمینی نیز در نزدیکی این پارک هستند.
سایر جاهای دیدنی اطراف پارک شهر تهران عبارت‌اند از:
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

کاخ گلستان


کاخ گلستان در فاصله ۷۰۰ متری از پارک شهر قرار دارد و در خیابان ۱۵ خرداد قرار گرفته است؛ دور از شلوغی‌ها و هیاهوی پایتخت و در مکانی نسبتاً آرام و کم سروصدا. این مجموعه‌ی باشکوه از معماری داخلی و خارجی در کنار سروها و چنارهای دیدنی در خیابان‌های منتهی به کاخ جا خوش کرده است و در همان نگاه اول چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.
کاخ گلستان مجموعه‌ای از فرهنگ و تاریخ دوران صفویه تا دوران قاجاریه را با هم در مقابل چشمان شما به نمایش در می‌آورد. در این کاخ شما می‌توانید لباس‌های عهد قاجار را پوشیده و در عکاس‌خانه قدیمی عکس‌هایی تاریخی از خود ثبت کنید. در این مجموعه جاذبه‌های دیگری مانند کاخ‌ها و عمارت‌های تالار عاج، تالار ظروف، خلوت کریم‌خانی، عمارت بادگیر، موزه مردم‌شناسی، ایوان تخت مرمر، تالار برلیان، تالار سلام، تالار الماس و شمس‌العماره هم وجود دارد.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

خانه مقدم


خانه مقدم یکی از گران‌ترین و باارزش‌ترین خانه‌هایی است که می‌توانید در تهران آن را مشاهده کنید. این بنا پیش‌ازاین متعلق به درباریان دولت قاجار، آقای محمدتقی خان احتساب الملک بوده است. در این خانه تاریخی شما با مجموعه‌ای از سنگ‌های قدیمی و با قیمت، قلیان، چپق، سفالینه و شیشه‌های تاریخی، تابلوهای نقاشی و غیره روبرو هستید.
معماری خانه موزه مقدم چشمگیر و عجیب است و مجموعه‌ای تلفیقی از سبک‌های پهلوی، قاجار و اروپایی را با هم در مقابل شما به نمایش در می‌آورد. این خانه تا پارک بزرگ شهر تهران فاصله‌ای اندک دارد در عرض چند دقیقه می‌توانید خودتان را از پارک به این خانه تاریخی برسانید.

خیابان سی تیر


توصیه می‌کنیم اگر به مرکز شهر رفته‌اید و از پارک شهر دیدن کرده‌اید، حتماً سری هم به خیابان سی تیر تهران بزنید. خیابان غذاهای خوشمزه و شکم گردی‌های گاه‌وبیگاه که در فاصله اندکی از پارک زیبای شهر و در قسمت جنوبی خیابان امام خمینی واقع شده است.
وقتی وارد این خیابان می‌شوید اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند، عطر خوش غذاهایی است که در غرفه‌های کوچک این خیابان در حال طبخ هستند. هیاهو و شلوغی عجیبی در این خیابان مشاهده می‌کنید که دلچسب است و در طول شبانه‌روز به گرمی از گردشگران و شهروندان تهرانی پذیرایی می‌کند. در نظر داشته باشید که در آخر هفته‌ها، شب‌های بسیار شلوغی را در خیابان ۳۰ تیر مشاهده خواهید کرد.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

موزه آبگینه و سفالینه تهران


موزه آبگینه و سفالینه تهران هم از دیگر دیدنی‌های نزدیک به پارک سبز شهر تهران است. موزه آبگینه را یکی از ۱۰ موزه برتر ایران می‌دانند و هر ساله تقریباً دو میلیون گردشگر داخلی و خارجی از این موزه دیدن می‌کنند. این موزه در خیابان سی تیر قرار گرفته است و از همان ابتدای ورود با آجرکاری‌های خاصی که دارد شما را به سفری عجیب در تاریخ دعوت می‌کند.
در میان جاذبه‌های دیدنی این موزه شما می‌توانید آثاری باارزش از معبد چغازنبیل را که متعلق به دوره هزاره دوم پیش از میلاد است، مشاهده کنید.

موزه ملی ایران


موزه ملی هم در فاصله کوتاه و 2 دقیقه‌ای از پارک زیبای شهر تهران قرار گرفته است و با بخش‌های متعدد و متنوع خود شما را ساعت‌ها سرگرم می‌کند. ساختمان موزه آجری و قرمز رنگ است که توسط معماران فرانسوی طراحی و ساخته شده است. این موزه از قسمت‌های مختلفی مانند موزه ایران باستان و موزه باستان شناسی و هنر اسلامی ایرانی تشکیل شده است.
موزه ایران باستان یک بنای دو طبقه است که در طبقه اول آن آثاری از دوران پارینه‌سنگی، نوسنگی، مس و سنگ را خواهید دید. در طبقه همکف هم آثار عصر آهن و مفرق تا هخامنشیان و سلوکیان، پارتیان و ساسانیان را می‌بینید. موزه دوره اسلامی هم در یک بنای سه‌طبقه قرار گرفته که در هر طبقه با درنظرگرفتن دوران مختلف آثار متعددی را مشاهده خواهید کرد.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

سردر باغ ملی


سردر باغ ملی هم یک بنای دیدنی دیگری است که بین خیابان سی تیر و یارجانی با فاصله اندکی از پارک شهر تهران قرار دارد. بنایی که یادگاری باشکوه از دوران قاجار است و همچنان چون نگینی در این خیابان می‌درخشد. این سردر متعلق به دورانی است که حتی صحبت کردن از آزادی یک رؤیا بود و به همین دلیل به نمادی باشکوه از آزادی در پایتخت بدل گشته است.
به‌محض عبور از سردر باغ ملی شما خود را در تهران قدیم مشاهده می‌کنید. معماری عجیب و دست‌نخورده در کنار سنگ‌فرش خیابانی که در مقابلتان است و با درختان بید و شمشاد پوشیده شده، شما را به یاد قدیمی‌ترین حالت تهران که در فیلم‌های تاریخی مانند هزاردستان مشاهده کرده‌اید، می‌اندازد. طاق‌های تماماً هلالی در کنار کاشی‌کاری‌ها، نمود معماری هستند که در کنار دیگر آثار سبب شده‌اند تا سردر باغ ملی به نمادی تاریخی از تهران تبدیل شود.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

آب و هوای پارک شهر تهران در طول سال

با درنظرگرفتن اینکه چه موقع از سال به بازدید از پارک شهر می‌روید، تصاویری مختلف از این پارک بزرگ شهر را نیز تماشا خواهید کرد. فصل بهار در این پارک با لاله‌های رنگارنگش معروف است و در هر گوشه آن زیر سایه درختان افرادی را مشاهده می‌کنید که در حال استراحت یا گفتگو هستند. تابستان هم خوش‌رنگ و لعاب اما گرم است که به لطف سایه درختان و قطرات آب فواره‌ها و حوض‌ها، خنکای مطلوب و دلچسبی دارد.
فصل پاییز دل‌انگیزترین صحنه‌ها را در این پارک در مقابل چشمان شما به نمایش در می‌آورد. فصل زمستان هم با پوشش یکپارچه برف، قلب شما را در سینه می‌لرزاند.
به عبارتی هر چهارفصل در این فضای سبز و تاریخی شهر تهران، دیدنی و باشکوه است؛ بااین‌حال اغلب مردم در فصول بهار و تابستان راهی پارک شهر می‌شوند.

مسیرهای دسترسی به پارک شهر

تهران شهری پرترافیک و شلوغ است؛ اما برای دسترسی به نقاط مختلف آن به‌واسطه وسایل نقلیه گوناگون، محدودیتی نخواهید داشت. دسترسی به پارک بزرگ شهر تهران هم با وسایل نقلیه گوناگون انجام می‌شود. چه با خودروی شخصی چه با وسایل حمل‌ونقل عمومی؛ راه‌های زیادی برای رفتن به پارک شهر وجود دارند:
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

دسترسی با ماشین شخصی


پارک شهر در بخش مرکزی شهر تهران قرار گرفته و است و برای اینکه با خودروی شخصی به این پارک بروید باید خودتان را برای ترافیک سنگین خیابان‌های این قسمت شهر آماده کنید؛ همچنین در نظر داشته باشید که پارک در طرح ترافیک قرار دارد.
اگر با خودرو به پارک بروید می‌توانید ماشینتان را در کوچه و خیابان‌های اطراف پارک بگذارید. در ضمن در فاصله‌ی چنددقیقه‌ای پارک نیز پارکینگ عمومی وجود دارد.

دسترسی با اتوبوس و تاکسی


برای رفتن به پارک شهر با اتوبوس می توانید از اتوبوس‌های به مقصد پایانه فیاض‌بخش استفاده کنید یا سوار اتوبوس‌های عازم میدان امام خمینی شوید.
اتوبوس‌های BRT خیابان ولیعصر یعنی مسیر راه‌آهن - تجریش هم به این پارک می‌رسند. برای رسیدن به پارک باید در ایستگاه دکتر حسابی پیاده شده، در خیابان امام خمینی به جهت شرق حرکت کنید و بعد از 20 دقیقه پیاده‌روی، پارک شهر را خواهید دید.
تاکسی‌های شهر تهران هم از هر نقطه شهر، به‌سرعت شما را به این پارک زیبا در پایتخت خواهند رساند.
پارک شهر تهران؛ نگاهی به قدیمی ترین پارک پایتخت

مترو پارک شهر


برای دسترسی به پارک شهر تهران، به‌راحتی می‌توانید از مترو استفاده کنید. در تقاطع خطوط یک و دو یعنی ایستگاه مترو امام خمینی، باید از مترو خارج شوید و بعد از تقریباً ۱۰ دقیقه پیاده‌روی‌کردن در خیابان امام خمینی، به سمت غرب بروید؛ سپس وارد خیابان خیام جنوبی شده و در ورودی قورخانه به پارک زیبای شهر خواهید رسید.
خط دو مترو تهران هم در ایستگاه مترو حسن‌آباد شما را به این پارک می‌رساند. باید در ایستگاه مترو حسن‌آباد پیاده شوید، بعد از خارج‌شدن از ایستگاه در خیابان وحدت اسلامی (شاپور) در جهت جنوب حرکت کنید و بعد از ۵ دقیقه پارک شهر را خواهید دید.

کلام آخر

تهران قبل از پایتخت بودن یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ایران است که در هر گوشه‌وکنار آن می‌توان جاذبه‌های دیدنی و زیبایی را پیدا کرد و در زیبایی آن‌ها غرق شد. پارک‌های شهر تهران نیز از جذابیت‌های بی‌شمار آن محسوب می‌شوند؛ توصیه می‌کنیم اگر مسافر این شهر هستید یا ساکن شهر تهران، حتماً زمانی را به گشت‌وگذار بین پارک‌های تهران اختصاص دهید و در این گردش دوست‌داشتنی به‌هیچ‌عنوان پارک شهر را از قلم نیندازید. این پارک علاوه بر قدمت آن، جاذبه‌های بسیاری را در خود گنجانده است و بازدید از آن خالی‌ازلطف نیست.

سؤالات متداول


مسیر دسترسی به پارک شهر با خودروی شخصی و مترو به چه صورت است؟


برای دسترسی به پارک شهر با خودرو شخصی، فقط باید دقت کنید که خیابان‌های اطراف این پارک در طرح ترافیک هستند. پس قبل از هر چیز به دنبال پارکینگ باشید. برای رسیدن با مترو هم در ایستگاه میدان امام خمینی و یا ایستگاه حسن‌آباد پیاده شده و بعد از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی، درب پارک در مقابل شما خواهد بود.

کتابخانه پارک شهر کجاست؟


کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران در محل فعلی سفره‌خانه سنتی قرار گرفته که در محوطه این پارک و در منطقه سنگلج بوده و از سال ۱۳۴۰ در این پارک وجود داشته است.

امکانات پارک شهر برای معلولان چیست؟


پارک بزرگ شهر تهران از ابتدا با درنظرگرفتن حضور معلولان طراحی شده و با وجود علائم راهنمای متعدد برای معلولان مختلف حرکتی جسمی، از بهترین فضاهای سبز در شهر تهران برای این گروه از افراد محسوب می‌شود.

کتابخانه پارک شهر چه امکاناتی دارد؟


قسمت‌های مختلف کتابخانه مرکزی پارک شهر شامل خدمات بخش کودک، سالن مطالعه و وجود بیش از ۳۲ هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف است که در کنار بخش امانات، بخش نشریات، بخش مرجع، بخش خدمات فنی، بخش ایثارگران، پیک فرهنگ و بخش کودکان، در حال خدمت‌رسانی به مراجعین است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است