search
menu
شیراز keyboard_arrow_down close

شیراز

hotel
هتل های شیراز ۱۰۵

درباره شیراز

شیراز مرکز استان فارس در بخش جنوبی ایران جای گرفته است. شیراز با نزدیک به ۲ میلیون نفر جمعیت، پنجمین شهر بزرگ ایران به شمار می‌رود. شیراز از جمله شهرهای تاریخی و در عین حال پیشرفته ایران است. به طوری که پس از تبریز و تهران، سومین شهر در ایران است که شهرداری در آن پایه‌گذاری شده است. نام شیراز نزدیک به ۲ هزار سال پیش در کتیبه‌های عیلامی و سنگ‌نگاره‌های دوره‌های دیگر آمده است.
شیراز در بخش جنوبی رشته‌ کوه‌های زاگرس قرار گرفته است و دارای یک جایگاه ویژه تجاری و استراتژیک است. از دیرباز شیراز محل عبور مسیرهای تجاری از خلیج فارس و بندر عباس به سمت شمال و همچنین محل سنتی برگزاری بازارهای محلی عشایر و روستاییان نیمه جنوبی ایران بوده است.
شیراز یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران چه برای سفرهای داخلی و چه از سوی گردشگران خارجی است. در شیراز یک گردشگر می‌تواند دوره‌های گوناگونی از تاریخ ایران از دوران هخامنشی و اقامت پارسیان اولیه تا دوره‌های اسلامی مانند زندیان و همچنین دوره‌های معاصر و مدرن ایران را ببیند.
گستره جاذبه‌های گردشگری و دیدنی شیراز بسیار متنوع و جذاب است. مهمترین و جذاب‌ترین این مکان‌های گردشگری مجموعه‌های باستانی شیراز مانند تخت جمشید و نقش رستم است. بخش دیگر آرامگاه سعدی و حافظ دو شاعر مشهور ایرانی است که در بین ایرانیان از محبوبیت بسیاری برخوردار است.
شیراز
دیگر جاذبه‌های گردشگری تاریخی شیرازی عمدتا به دوران فرمانروایی حکومت زندیه بازمی‌گردد که این شهر را به عنوان مرکز فرمانروایی خود انتخاب کرد. قلعه، بازار و باغ‌های ایرانی متعددی از این دوره به یادگار مانده است.
بهترین زمان برای مسافرت به شیراز همانطور که بسیار در بین عموم هم رایج است، فصل بهار و به طور خاص شیراز است. شاید به همین دلیل هم روز ۱۵ اردیبهشت به عنوان روز ملی شیراز انتخاب شده است.
از مشهورترین خوردنی‌های شیراز می‌توان به فالوده شیرازی، مسقطی و رنگینک اشاره کرد. شما می‌توانید بستنی و فالوده‌های شیراز را در شب‌گردی‌های این شهر زنده و پویا تجربه کنید.

دیدنی های شیراز

با نقشه و ایستگاه‌های مترو شیراز آشنا شویم
نقشه و ایستگاه‌های مترو شهر شیراز در این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت معرفی شده است. متروی دیار شعر و ادب و تاریخ ایران زمین، ۶ خط داشته و در زمان تنظیم این گزارش در بهار ۱۴۰۱ شمسی، فقط خط ۱ آن به بهره‌برداری رسید و سایر خطوط در مراحل ساخت هستند. برخی از ایستگاه‌های خط ۲ مترو شیراز تا سال ۱۴۰۲ شمسی افتتاح خواهند شد. در مجموع ۳۳ ایستگاه در خط ۱ و ۲ مترو شیراز فعال خواهد شد و می‌توان شرق و غرب و شمال و جنوب این شهر را با مترو تردد کرد. ایستگاه زندیه و ایستگاه وکیل الرعایا، شما را به کانون گردشگری تاریخی و شکم‌گردی شهر می‌برد. اگر شما مخاطب گرامی، سابقه رزرو آنلاین بلیط هواپیما شیراز و استفاده از خطوط مترو این مقصد تماشایی را داشتید، نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. با مترو گردی مجله گردشگری سفرمارکت در شهر شیراز ایران همراه ما باشید.