search
menu

کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد

[ پنهان کردن ]
کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد
چرا بازدید از کاخ اردشیر بابکان پیشنهاد می شود؟
تاریخچه کاخ اردشیر بابکان
معماری کاخ اردشیر بابکان
بخش های مختلف کاخ اردشیر بابکان
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کاخ اردشیر بابکان چه قدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از کاخ اردشیر بابکان چه زمانی است؟
چگونه به کاخ اردشیر بابکان برویم؟
در نزدیکی کاخ اردشیر بابکان چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی کاخ اردشیر بابکان برای اقامت وجود دارد؟
جه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به کاخ اردشیر بابکان هستند؟

کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد


یکی از کهن ترین و باستانی ترین مناطق گردشگری ایران، استان فارس است که در جای جای خود از ادوار گذشته بناهای تاریخی و کهن به یادگار دارد و قدمتش بسیار طولانی است که پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از سفر به این استان تاریخی برنامه سفر شیراز را مطالعه کنید. یکی از مناطق تاریخی با ارزش که برای گردشگران بسیار جذاب است، کاخ اردشیر بابکان در شهرستان فیروز آباد می باشد. فیروز آباد از مناطق مهم عشایری در کشور به حساب می آید و به دلیل داشتن آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند و جاذبه های طبیعی همچون مرواریدی در استان فارس می درخشد.
اگر دوس دارید از نزدیک شاهد این قدمت تاریخی باشید هم اکنون بلیط شیراز را رزرو کنید.
کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد

چرا بازدید از کاخ اردشیر بابکان پیشنهاد می شود؟


یکی از ارزشمندترین آثار باستانی به جا مانده از دوران حکومت ساسانیان، کاخ اردشیر بابکان در شهرستان فیروز آباد استان فارس است که با معماری و ساختار منحصر به فردش توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. کاخ اردشیر بابکان که مهم ترین اثر تاریخی فیروز آباد است، در سه کیلومتری فیروز آباد قرار دارد. این کاخ تاریخی که اخیرا نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته و ثبت شده است، در سال ۱۳۱۰ نیز در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده است.
بنابر گفته ها، کاخ اردشیر بابکان در گذشته به عنوان کاخ کاربرد نداشته و به عنوان آتشکده یاد می شده است. زیرا به اعتقاد گذشتگان هر بنای مهم ساخته شده در کنار آب، محل پرستش الهه آب (آناهیتا) می باشد. اما با این حال برخی اسناد بر کاخ بودن این بنا تأکید دارند.
بنابر گفته های استاد پیرنیا، که یکی از معروف ترین باستان شناسان کشور هستند، باستان شناسان غربی در حال تلاش برای معرفی این بنا به عنوان کاخ هستند و این در حالی است که استاد پیرنیا این نظریه را رد کرده و معتقد است این بنا فضا و مشخصه های یک کاخ را دارا نیست. همچنین، یکی از دلایل این که کاخ اردشیر بابکان را "آتشکده فیروز آباد" می نامند، این است که این کاخ در کنار چشمه " قمپ آتشکده" واقع شده است. به هر حال، این کاخ آتشکده فیروز آباد و بزرگ ترین آتشکده استان فارس نامیده می شود و در متون و اسناد گذشتگان نیز به عنوان آتشکده اعظم شناخته و معرفی شده است. به اعتقاد برخی باستان شناسان کاخ اردشیر بابکان پایتخت جمشید بوده است، زیرا در گذشته اردشیر بابکان، بنیان گذار سلسله ساسانی در این کاخ اقامت رسمی داشته و تخت گزیده بود.
کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد

تاریخچه کاخ اردشیر بابکان


فیروز آباد در قدیم به " شهر گور " معروف بوده است و شهر بزرگی با حصارهای عظیم بوده که در مقایسه با زمین های اطراف نسبتا در گودی قرار داشت. اسکندر در زمان حمله به سرزمین پارس وقتی دید که نمی تواند به حصار شهر رخنه کند، مسیر آب رودخانه ای را که از کوه جریان داشت، به سمت شهر تغییر داد و بدین گونه شهر به یک دریاچه تبدیل گشت. این دریاچه تا قرن ها باقی ماند تا این که اردشیر با تمهیداتی اقدام به خلیه دریاچه کرد و به جای شهر گور شهر جدیدی را بنا نهاد. به دنبال آن این شهر " اردشیر خوره " نام گرفت. اما در زمان حمله اعراب به ایران شهر اردشیر خوره نیز ویران گردید. عضدالدوله دیلمی، حاکم شهر بر اعراب مسلط شد و در راه آبادانی شهر همت گماشت. از آن پس، شهر فیروز آباد نام گرفت. کاخ اردشیر بابکان نیز که یکی از مهم ترین بناهای ساخته شده در دوره ساسانیان است، به دست اردشیر بابکان در سال ۲۲۴ میلادی ساخته شد و قدمتی هزار و هشتصد ساله دارد.

معماری کاخ اردشیر بابکان


زیربنای کاخ اردشیر بابکان حدود ۱۰۴ در ۵۵ متر می باشد و این بنا شامل سه قسمت می باشد. یک حیاط با دو ایوان و تالارهای کنارش، یک ایوان مرتفع و سه تالار تو در توی گنبد دارد سه قسمت اصلی کاخ اردشیر بابکان هستند. در معماری کاخ اردشیر بابکان مصالح مهم و با شکوه عصر که گچ و کاشی بودند، به کار رفته اند و زیبایی کاخ را دو چندان کرده اند. علاوه بر این، کاخ اردشیر بابکان نخستین بنای متعلق به دوره ساسانیان است که ایوان و گنبد دارد. استادان معماری و هنرمندان دوران ساسانیان در ساخت قسمت های مختلف بنا از سنگ های نیمه تراش استفاده کرده اند و سبک و سیاق خود را به رخ کشیده اند. تزئینات گچ بری زیبا و چشم نواز از دیگر مهارت های ناب ایرانی هستند که در این عمارت خود نمایی می کنند. اما چیز بسیار جالب و قابل اهمیتی که درباره کاخ اردشیر بابکان وجود دارد، استحکام تزئینات آن است. زیرا با گذشت هزار و هشتصد سال از زمان ساخت این بنا، بسیاری از قسمت های آن در بالای دیوارهای درونی همچنان محکم استوار باقی مانده اند.
کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد

بخش های مختلف کاخ اردشیر بابکان


گیلوئی هایی در بخش بالای ایوانچه ها و درگاه ها تعبیه شده اند که به سبک درگاه های تخت جمشید هستند. چهار عمارت گنبدی شکل در بخش شرقی کاخ اردشیر بابکان وجود دارند و سقفشان به شکل دایره ای به قطر یک متر باز می باشد.
چشمه ای جوشان بر دیواره های بخش شمالی کاخ وجود دارد که همچون استخر طبیعی پدیدار است. یکی از دلایل آبادانی کاخ ساسانی و شهر گور، وجود ورودی در کنار دیواره شرقی کاخ است. همچنین، یک آتشکده در فاصله نه چندان دوری از کاخ اردشیر وجود دارد که مخصوص انجام مراسمات مذهبی بود. مزایای بی نظیر این مکان از نظر مردم آن دوره، وجود چهار عنصر آب، خاک، آتش و هوا بود.
در ایوان، راهروها و پایه بنا از سنگ های میخکی استفاده شده است ستون های دیوارهای بیرونی کاخ به طاق متصل هستند. این دیوارها هیچ پنجره ای ندارند و معماران ۀن ها را شبیه دیوار قلعه و دژ مستحکم ساخته اند.
نقشه اصلی کاخ اردشیر بابکان متأثر از معماری دوره هخامنشیان است و عناصر بنیادین آن در قالب معماری اسلامی در ایران به حیات خود ادامه داد. کاخ اردشیر بابکان دارای دو مجموعه اداری و مسکونی بود جداگانه ساخته شده بودند، اما در عین حال به هم متصل نیز بودند. سبک معماری اشکانیان در کاخ اداری به شکل ایوان باز و بزرگ به چشم می خورد و طاق بندی سه کنج سرسرای چهارگوش گنبد دار، نوآوری اصلی معماران ساسانی به حساب می آید. تختگاه و تالار اصلی پادشاه همین سرسرا است. حالت خام و زمخت عمارت در درون و بیرون با گچ اندود کردن پوشانده شده است. از تزئیناتی که در داخل کاخ می توان مشاهده کرد، مشخص است که در گچ بری های ظریف قرنیزهای روی ستون ها، از قرنیزهای سنگی تخت جمشید تقلید شده است. از دیگر نکات جالب و حیرت انگیز کاخ اردشیر بابکان، وجود خیشخان (بادگیر) به روی دیوارهای کاخ است که به منظور جریان یافتن هوا در اتاق ها و تالار تعبیه شده اند.
کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کاخ اردشیر بابکان چه قدر است؟


بازدید از کاخ اردشیر بابکان در تمام روزهای سال از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعداز ظهر امکان پذیر است. بازدید از کاخ مشمول هزینه نیست و همه می توانند از آن بازدید کنند. اگر در فصل مناسب به شهر فیروز آباد سفر کنید، شاید در مسیرتان چادرهای ایل قشقایی را مشاهده کنید. آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم قشقایی ها بدین گونه برایتان میسر می شود. رقص چوبی (گذوهی) که میان زنان و مردان ایل قشقایی رایج است، از زیباترین آدا بو رسوم این ایل می باشد. همچنین، رقص دیگری معروف به "رقص درمرو" از دیگر رقص های زیبایی ایل قشقایی است. در این رقص مردان به صورت دو تایی و به نوبت با چوب هایی که در دست دارند می رقصند.

فصل مناسب برای بازدید از کاخ اردشیر بابکان چه زمانی است؟


بهار، بهترین فصل بازدید از کاخ اردشیر بابکان است. زیرا همانطور که می دانید استان فارس به عطر بهار نارنج هایش معروف است و در بهار طبیعت این استان بسیار زیبا و تماشایی می شود. در فصل تابستان هوا برای بازدید از جاذبه های استان فارس می تواند کمی گرم باشد.

چگونه به کاخ اردشیر بابکان برویم؟


برای رفتن به کاخ اردشیر بابکان کافی است ابتدا به صورت آنلاین برای خرید بلیط هواپیما اقدام کنید سپس از جاده شیراز به سمت فیروز آباد حرکت کنید. بعد از قلعه دختر، به کاخ اردشیر بابکان می رسید.

در نزدیکی کاخ اردشیر بابکان چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


قلعه دختر فیروزآباد
امامزاده جعفر
نقارخانه
قلعه حسن آباد
آتشکده

چه هتل هایی در نزدیکی کاخ اردشیر بابکان برای اقامت وجود دارد؟


اگر در بازدید از کاخ اردشیر بابکان قصد اقامت در فیروز آباد دارید، هتل جهانگردی فیروز آباد گزینه بسیار خوبی است. این هتل در بهترین نقطه شهر واقع شده است. همچنین، می توانید در یکی از اقامتگاه های بومگردی اطراف نیز اقامت گزینید.

جه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به کاخ اردشیر بابکان هستند؟


اگر می خواهید در بازدید از کاخ اردشیر بابکان ناهار و یا شام صرف کنید می توانید به رستوران های نزدیک به کاخ همچون رستوران و اقامتگاه بومگردی ال سون
رستوران نصیری
رستوران مهستان
رستوران کندو بروید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است