search
menu

سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

[ پنهان کردن ]
مهم ترین سوغات شیراز چیست؟
صنایع دستی شیراز را می‌شناسید؟
سوغاتی های خوردنی شیراز
عرقیات شیراز؛ از بهترین سوغاتی های شیراز
بهترین سوغات شیراز را از کجا بخریم؟
کلام آخر
سؤالات متداول
شیراز بدون شک از پرطرف‌دارترین و پرگردشگرترین شهرهای ایران است و همواره از مقاصد محبوب در ایران به شمار می‌رود. در کنار بازدید کردن از اماکن تاریخی و هم‌صحبتی با مردم مهمان‌نواز شیراز، در این شهر می‌توانید سوغاتی‌های بسیار زیبا، باارزش و نفیسی نیز تهیه کنید.
سوغات شیراز طیف وسیعی از محصولات را شامل می‌شود؛ از صنایع دستی جذاب و هنرمندانه این استان گرفته تا خوراکی‌های لذیذ و عرقیات مفید، همگی سوغاتی‌هایی هستند که می‌توانید با سفر به این شهر زیبا، خریداری نمایید.
تنوع سوغاتی ها در شیراز باعث شده در این مقاله بهترین و مهمترین سوغاتی های شیراز را به شما معرفی کنیم. توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه این مقاله را از دست ندهید و تا پایان همراه سفر مارکت باشید.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

مهم ترین سوغات شیراز چیست؟


شیراز، شهر مردم خوش‌سلیقه و پر ذوقی است که هنر ساخت لوازم سنتی و صنایع دستی را قرن‌ها سینه‌به‌سینه منتقل کرده‌اند؛ قدمت بسیار زیاد شیراز در کنار مردم خونگرم این منطقه باعث شده تا این شهر سوغاتی‌های بسیار زیاد و متنوعی داشته باشد. به‌طورکلی بهترین سوغات شیراز در ۳ دسته خلاصه می‌شوند: صنایع دستی، عرقیات و خوراکی‌ها.
مسقطی، نمونه‌ای از شیرینی محبوب و لذیذ شیرازی بوده که از قدیم‌الایام در شهر لار تولید می‌شود. فالوده شیرازی، سوغاتی دیگری است که بدون شک نیاز به تعریف ندارد و طعم بی‌نظیر آن را هر ایرانی حداقل یک‌بار چشیده است. یکی از سوغات شیراز که شاید کمتر درباره آن شنیده باشید، بادام‌سوخته است. عرقیات همچون عرق بیدمشک و نسترن، گلاب شیراز و... نیز می‌توانند بسیار جذاب و وسوسه‌انگیز باشند. ما در مقاله‌ی خوراکی های شیراز به جزئیات این خوردنی‌ها پرداخته‌ایم؛ پیشنهاد می‌کنم این مقاله‌ی خوشمزه را از دست ندهید!
در کنار این‌ها، صنایع دستی شیراز هم از جمله ماندگارترین سوغاتی هستند که به دست هنرمندان خوش‌ذوق این شهر ساخته می‌شوند. خاتم‌کاری، منبت‌کاری، گلیم‌بافی و... از جمله صنایع دستی خارق‌العاده شهر شیراز محسوب می‌شوند.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

صنایع دستی شیراز را می‌شناسید؟


اگر علاقه دارید یک هدیه ماندگار و یادگاری زیبا و هنرمندانه را به‌عنوان سوغات شیراز تهیه کنید، پیشنهاد ما صنایع دستی این شهر است. شما می‌توانید با گشت‌وگذاری در بازارهای این شهر، به انواع بسیاری از صنایع دستی جذاب دست پیدا کنید. صنایع دستی شیراز طرح‌های خیره‌کننده‌ای دارند و می‌توانند هنر و اصالت شیراز را به‌خوبی نشان دهند.
در ادامه قصد داریم صنایع دستی شیراز را به‌صورت کامل معرفی کنیم.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

خاتم شیراز



خاتم کاری، از جمله هنرهای اصیل شیراز است و با ترکیب مثلث‌های کوچک و درست شکل می‌گیرد در خاتم کاری از عاج فیل، چوب، طلا و برنج استفاده شده و برای ساخت انواع ظروف، گلدان و جعبه‌های تزیینی استفاده می‌شود. اگر قصد دارید بهترین سوغاتی شیراز که ماندگاری بالایی داشته باشد را برای دوستان و آشنایان خود خریداری کنید، محصولات خاتم کاری می‌توانند انتخاب ارزشمندی باشند.
قدمت خاتم کاری به دوران صفویه باز می‌گردد و نمونه‌های آن در مهم‌ترین آثار تاریخی ایران از جمله منبر مسجد عتیق شیراز دیده می‌شود.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

میناکاری



هنر میناکاری بالغ بر ۵۰۰۰ سال قدمت دارد و به دوره صفویه بر می‌گردد؛ البته به نظر می‌رسد این هنر قدمت بیشتری داشته باشد و از دوران اشکانیان یا ساسانیان شروع شده باشد. میناکاری اغلب روی ظروف مسی، طلا و نقره انجام می‌شود. اگر به محصولات میناکاری شده دقت کنید، خواهید دید اکثر آن‌ها به رنگ‌های آبی، سبز و گه‌گداری قرمز هستند. علت اصلی استفاده از رنگ‌های آبی و سبز در هنر میناکاری در سوغات شیراز، اشاره به زیبایی و پهناور بودن آسمان است.
اگر به سراغ بازارهای شیراز بروید، می‌توانید میناکاری را روی بشقاب، قاب عکس، تابلو، پنجره و اشیای تزیینی مشاهده کنید. البته بسیاری از این ظروف جنبه تزیینی دارند و به دلیل زیبایی فوق‌العاده آن‌ها، کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

نقره کاری و قلم زنی



آثار هنری نقره کاری و قلم زنی، از دیگر آثار فاخر موجود در شهر شیراز هستند. این محصولات زیبا نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. این آثار پرطرف‌دار بر روی ظروف مختلفی دیده می‌شوند. اگر کمی با دقت به این سوغاتی شیراز نگاه کنید، حتماً متوجه ظریف‌کاری بالای این محصولات می‌شوید.
محصولاتی که با استفاده از نقره کاری و قلم زنی تولید می‌شوند، بسیار با دقت طراحی شده و بازتاب‌کننده هنر اصیل ایرانی و شیرازی هستند.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

منبت کاری و معرق کاری



دیگر هنرهای ارزشمند و فوق‌العاده زیبای شهر شیراز، منبت کاری و معرق کاری است. به گفته برخی از تاریخ‌شناسان، این هنرهای زیبا برای اولین‌بار از کشور هندوستان وارد ایران شده و به‌مرورزمان رنگ و بوی ایرانی به خود گرفته است. معرق هنر ترکیب چوب و فلز است که یک اثر هنری زیبا را به وجود می‌آورد. منبت نیز به تراشیدن طرح‌های زیبا روی چوب درختان باارزشی مثل گردو گفته می‌شود.
زیباترین نمونه‌‌های منبت کاری و معرق کاری در شیراز وجود دارد؛ بنابراین اگر تصمیم دارید از بین بهترین سوغاتی شیراز، هدایایی را انتخاب کنید، محصولات مزین به منبت کاری و معرق کاری می‌توانند انتخابی بسیار مناسب برای شما باشند.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

گبه بافی



گبه به نوعی فرش دستبافت گفته می‌شود که بافت درشت دارد و توسط عشایر شهر شیراز بافته می‌شود. این فرش‌های زیبا از الیاف پنبه و پشم تولید شده و در آن‌ها از طرح‌های مختلفی نظیر گل، میوه، حیوانات و... استفاده می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های گبه، ابعاد و سایز آن بوده که نسبت به فرش کوچک‌تر است.
قدمت این هنر اصیل به ۱۵۰ سال قبل بر می‌گردد که عشایر و ایل‌نشینان ایرانی مانند قشقایی و بختیاری، نقش‌ونگار این هنر زیبا را به هم بافتند. گبه بافی از جمله صنایع دستی فوق‌العاده زیبا در شهر شیراز است.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

قالی های شیراز



قالی، از دیگر صنایع دستی و سوغات شیراز به شمار می‌آید که ساخته‌ی دست عشایر فارس است. در طرح و نگاره‌های این محصولات، اشکال جالب و هنرمندانه‌ای مشاهده می‌شود؛ انواع قالی شیراز را می‌توانید در بازارهای مختلف این شهر مانند بازار وکیل پیدا کنید.
جالب است بدانید قالی‌بافی شهرت جهانی دارد و بسیاری از توریست‌های کشورهای خارجی برای مشاهده و تهیه فرش‌های جذاب شیراز، به این شهر سفر می‌کنند.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

نمدبافی



نمدبافی، دیگر هنر ظریف و هنرمندانه شیراز است که در کنار قالی‌بافی، گبه بافی و جاجیم بافی قرار می‌گیرد. نمد به پارچه‌ای ضخیم گفته شده که از پشم گوسفند تهیه می‌شود. الیاف نمد با فشار و رطوبت درهم‌تنیده شده و ورز داده می‌شود تا پس از ساعت‌ها تلاش، به محصولاتی باکیفیت و بی‌نظیر تبدیل شوند.
امروزه از نمد در تولید جلیقه، زیرانداز، پاپوش و … استفاده می‌شود. به دلیل قابلیت حمل آسان، محصولات نمدی بسیار مورد استقبال مسافران شیرازی قرار گرفته‌اند و از محبوب‌ترین سوغاتی شیراز به شمار می‌روند.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

جاجیم بافی



جاجیم بافی از جمله سخت‌ترین و درعین‌حال کهن‌ترین بافته‌های دستی موجود در ایران است که در نواحی مختلف کشورمان انجام می‌شود. جاجیم بافی از جمله مشهورترین هنرهای بافتنی شهر شیراز است که با روشی خاص و منحصربه‌فرد تولید می‌شود.
جاجیم به نوعی زیرانداز دو رویه گفته می‌شود که توسط نخ‌های رنگی و ظریف پشمی بافته می‌شود. به دلیل عدم داشتن پرز، می‌توان از هر دو طرف جاجیم استفاده کرد. معمولاً ازیک‌طرف آن به‌عنوان روانداز و از طرف دیگر به‌عنوان محافظ در برابر سرما می‌توان بهره برد. این محصول در رنگ‌های مختلف و طرح‌های گوناگون بافته می‌شود و از مهم ترین سوغاتی شیراز به حساب می‌آید.

سوغاتی های خوردنی شیراز


پس از صنایع دستی، سوغات خوراکی شیراز بسیار لذیذ و درعین‌حال جذاب و خوشمزه هستند. این خوراکی‌های رنگارنگ، در طعم و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به شیراز سری به بهترین رستوران های شیراز بزنید و با صرف این غذاها، سفرتان را به‌یادماندنی‌تر کنید.
در ادامه به طور خلاصه به این موارد می‌پردازیم:
● کاک یا یوخه شیراز: شیرینی یوخه، از بهترین سوغاتی شیراز است که شباهت زیادی به کاک کرمانشاهی دارد؛ ازاین‌رو به آن کاک شیراز نیز گفته می‌شود. در پخت کاک پودر پسته، دارچین، خلال بادام و پودر قند بکار می‌روند.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز
● مسقطی شیراز: مسقطی از محبوب‌ترین و شاید معروف‌ترین سوغاتی شیراز است. این سوغاتی خوشمزه، طعم لذیذی دارد و افراد زیادی علاقه‌مند به آن هستند. مسقطی از ترکیبات نشاسته، آب، مغزها، روغن، شکر و پودر گل محمدی تشکیل می‌شود.
● فالوده شیراز: فالوده شیرازی قطعاً نیازی به تعریف ندارد و بی‌شک طعم و آوازه‌ی این خوراکی خوشمزه به گوش تمام ایرانیان رسیده است. فالوده را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین سوغاتی شیراز توصیف کرد.
● کلوچه شیراز: کلوچه شیرازی که شباهت زیادی به نان برنجی معروف کرمانشاه داشته، عطروطعم بسیار لذیذ و خوشمزه‌ای دارد. بسیاری از مردمان شیراز این خوردنی را در کنار مسقطی سرو می‌کنند که در نوع خود جالب و البته خوشمزه است.
● نان فسا: کماج که به نان فسا نیز معروف است، از جمله نان‌های محلی شیراز بوده که در کنار طعم خاص، بوی بسیار مطبوعی نیز دارد. برای تهیه این نان خوشمزه، از هل، دارچین و زعفران استفاده می‌کنند که همین موضوع باعث خوشبو شدن آن می‌شود. اگر تصمیم دارید یک سوغات خوشمزه و درعین‌حال ماندگار تهیه کنید، نان فسا همان انتخاب ایده‌آل شما است.
● بادام سوخته: بادام سوخته از جمله سوغات شیراز است که ممکن است کمتر شناخته‌شده باشد. این خوراکی بسیار مقوی بوده و می‌توان آن را به‌عنوان جایگزین قند استفاده کرد. لازم به ذکر است که در عین ساده بودن، نحوه‌ی تهیه این خوراکی نیاز به تبحر خاصی دارد.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز
● حلوا شیرازی: حلوا شیرازی که با نام حلوا کاسه‌ای نیز شناخته می‌شود بافتی نرم دارد. البته به دلیل ماندگاری کم، شاید چندان مناسب سوغات به‌ویژه برای مسافت‌های طولانی نباشد؛ اما می‌توانید در سفرتان به شیراز این خوراکی خاص را امتحان کنید و از طعم خوشمزه‌ی آن لذت ببرید. البته اگر با خرید بلیط هواپیما قصد سفر دارید و در عرض چند ساعت به مقصد می‌رسید، حلوا نیز می‌تواند سوغاتی جذابی باشد.
● نان مشت: نان مشت از جمله سوغاتی شیراز بوده که کمتر کسی نام آن را شنیده است. نان مشت طبعی گرم دارد. این خوراکی خوشمزه به دو صورت سرخ‌کردن در روغن یا پخت در فر آماده می‌شود. در این نان از آرد گندم، زنجبیل، دارچین و خرما استفاده می‌شود.
● نان برنجی شیراز: نان برنجی از جمله شیرینی‌های فوق‌العاده خوشمزه شیراز است که عطروطعم بسیار لذیذ و ماندگار دارد و نحوه‌ی تهیه‌ی آن نیز آسان و سریع است. در نان برنجی ترکیباتی از آرد برنج، شکر، هل، گلاب، شیر و … به‌کاررفته که از آن برای پذیرایی از مهمان استفاده می‌شود. نان برنجی از مهم ترین سوغاتی شیراز است که با به سوغات بردن آن طعم خوش آشپزی شیرازی را به یادگار می‌برید.
● رنگینک: بسیاری از مسافران شهر شیراز، رنگینک را بهترین دسر این شهر می‌دانند. این خوراکی مقوی در مناطق مختلف کشور به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود. همچنین این دسر خوشمزه در ماه رمضان اغلب بر روی سفره‌های افطار وجود دارد. در این دسر از گردو و خرما به همراه مغز پسته و نارگیل استفاده می‌شود.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

عرقیات شیراز؛ از بهترین سوغاتی های شیراز


سومین دسته سوغاتی معروف شیراز عرقیات خوش‌بو و خوش‌طعم هستند. عرقیات مخصوص شیراز از گیاهان مختلفی گرفته می‌شوند و خواص بسیار زیادی برای سلامتی انسان‌ها دارند. به سبب آب‌وهوای مناسب و معتدل شیراز، گیاهان بسیاری در این منطقه رشد می‌کنند و به همین دلیل عرقیات شیراز از تنوع و کیفیت بالایی برخوردار هستند.
در ادامه به بررسی این محصولات می‌پردازیم.

عرق بهارنارنج شیراز



شاید عرق بهارنارنج معروف‌ترین عرقیات شیراز باشد. اگر در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به شیراز سفر کنید، از عطر خوش بهارنارنج مست می‌شوید و با رفتن به بهترین کافه های شیراز می‌توانید طعم بهشی این عرقیتا را بچشید. عرق بهارنارنج از جمله معروف‌ترین سوغاتی‌های شهر شیراز است و گردشگران زیادی این محصول را برای دوستان و آشنایان خود تهیه می‌کنند.
استفاده از عرق بهارنارنج به‌عنوان شربت نیز حاوی خواص گیاهی و دارویی زیادی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رفع مشکل کم‌خوابی، کاهش سردرد، پیشگیری از حمله قلبی و خاصیت ضد سرفه اشاره کرد.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

عرق بیدمشک



بیدمشک نام درختچه‌ای است که گل‌های زردرنگ دارد و در شهر شیراز به‌وفور دیده می‌شود. عرق بیدمشک یک محصول فوق‌العاده خوش‌عطر و مفید است که در طب سنتی از آن استفاده می‌شود. عرق بیدمشک می‌تواند اعصاب و سیستم گوارش را تقویت و باعث عملکرد صحیح قلب شود. معمولاً با عرق بیدمشک شربت تهیه می‌شود.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

گلاب شیراز



گلاب و عطر گل محمدی از قدیم بسیار معروف بوده است و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. گلاب علاوه بر این که عطر و بوی بسیار مطلوب و مناسبی به غذا و شربت اضافه می‌کند، خواص دارویی بسیار زیادی نیز دارد. جالب است بدانید گلاب شیراز در کنار گلاب کاشان از بهترین و معروف‌ترین گلاب سراسر کشور هستند.
مرکز اصلی تهیه گلاب در استان فارس، شهر میمند است که در ۹۵ کیلومتری شیراز قرار دارد. نکته‌ی مهم دیگری که درباره گلاب وجود دارد، استفاده از آن در برخی از مهم‌ترین دسرهای ایرانی است. شله‌زرد، حلوا و شیربرنج، از جمله دسرهایی هستند که در آن‌ها از گلاب استفاده می‌شود.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

عرق نسترن



نسترن نوعی گل خوشبو است که از آن برای تهیه عرق نسترن استفاده می‌شود. این شربت خواص گیاهی دارد و می‌تواند درد معده را تسکین دهد و سنگ کلیه را دفع کند. علاوه بر این، عرق نسترن حاوی مقادیر زیادی از ویتامین C بوده که از این نظر نیز برای بدن بسیار حائز اهمیت است. پزشکان نیز نوشیدن این شربت را برای دفع امراض بدن، مؤثر و مفید می‌دانند.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

آبلیموی شیراز



برای تهیه سوغاتی شیراز، می‌توانید به باغ‌های مرکبات فراوان این شهر سر بزنید و علاوه بر بازدید، آبلیموی تازه و باکیفیت سوغات این شهر را تهیه کنید. آبلیموی شیرازی عطر و طعمی مثال‌زدنی داشته و در اواخر تابستان یا اوایل پاییز بالاترین کیفیت را دارد. آبلیموی تازه از جمله مفیدترین سوغاتی است که می‌توانید از شهر شیراز تهیه نمایید.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

آب غوره شیراز



تاکستان‌های شهر شیراز سرشار از درختانی است که خوشه‌های باکیفیت و خوش‌رنگ انگور بر سر شاخه‌هایشان دیده می‌شود. آبغوره نیز مانند آبلیمو، از جمله محصولات طبیعی است که طعم ترشی دارد. این محصول در شهر شیراز به بهترین و بالاترین کیفیت تهیه می‌شود و می‌توان آن را به سوغات برد.

بهترین سوغات شیراز را از کجا بخریم؟


انواع سوغات شیراز را با هم مشاهده کردیم. حال سؤال این است که سوغات شیراز از کجا بخریم؟ شیراز مانند سایر شهرهای ایران، مراکز خرید و بازارهای متنوعی دارد. در ادامه به بررسی تعدادی از مهم‌ترین این بازارها خواهیم پرداخت.
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

بازار وکیل شیراز



قطعاً معروف‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین بازار شهر شیراز، بازار وکیل است. این بازار که یک مکان مناسب برای خرید سوغاتی شیراز است، غرفه‌های مختلف با محصولات گوناگون و متنوع دارد. این بازار سرپوشیده حجره‌های زیبا و پوشیده از محصولات سنتی و زیبا دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.
اگر تصمیم دارید محصولات متنوع و سوغاتی شیراز را خریداری کنید، توصیه می‌کنیم از بازار وکیل شیراز غافل نشوید.
آدرس بازار وکیل: خیابان زند و سرای مشیر
ساعت کاری بازار وکیل: از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۷:۱۵ صبح الی ۲۲:۱۵ شب
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

بازار حاجی شیراز



قدیمی‌ترین بازار سرپوشیده تبریز با نام بازار حاجی در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد. بازار حاجی یکی از بازارهای سنتی ایران است که در آن می‌توانید خوراکی‌های خوشمزه، عرقیات تازه و معطر، صنایع دستی با طرح و نقش خارق‌العاده و انواع کالاهای سنتی مختص شیراز را پیدا کنید.
ساعت کاری بازار حاجی شیراز: از ۹ صبح تا ساعت ۲۱
سوغات شیراز چیست؟ لیست کامل سوغات و صنایع دستی شیراز

مرکز خرید خلیج‌فارس



اگر سؤال «سوغات شیراز از کجا بخریم؟» نیز برای شما مطرح شده است، در پاسخ باید بگوییم یکی از مهم‌ترین مراکز خرید موجود در شیراز، مرکز خرید خلیج‌فارس است. این مجتمع تجاری بزرگ که در سال‌های اخیر به یکی از جاهای دیدنی شیراز تبدیل شده ۲۵۰۰ واحد دارد که شامل هایپرمارکت، هتل ۵ ستاره، باشگاه بدنسازی، سینما، شهربازی و … می‌شود. در این مرکز خرید به‌راحتی می‌توانید تمام اقلام و سوغات شیراز را پیدا و خریداری نمایید. لازم به ذکر است که این بازار فضایی مدرن دارد؛ پس اگر به دنبال گشت‌وگذار در محلی سنتی هستید، بازدید از مرکز خرید خلیج‌فارس شیراز را به زمان دیگری موکول کنید.
آدرس مرکز خرید خلیج‌فارس: محور شمالی شیراز به سپیدان، بزرگراه دکتر حسابی و شهر صدرا
ساعت کاری مرکز خرید خلیج‌فارس: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۳

کلام آخر



شیراز یک شهر تاریخی و درعین‌حال گردشگری است. در شیراز می‌توانید اماکن تاریخی یا محیط‌های تفریحی زیادی را بازدید نمایید و از گشت‌وگذار در این شهر لذت ببرید. این شهر مملو از سوغاتی‌های جذاب و شگفت‌انگیز است. از صنایع دستی زیبا و شاهکار این منطقه گرفته تا خوراکی‌های خوشمزه و عرقیات متنوع، باعث شده است شیراز به یک شهر جذاب برای خرید سوغاتی تبدیل شود. این شهر که فرهنگ و تمدن آن زبانزد بوده، سالانه میزبان تعداد زیادی از مسافرین و گردشگران از سراسر دنیا است.
در این مقاله سعی کردیم انواع سوغات شیراز را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم صرف غذاهای سنتی و بازدید از بازارهای قدیمی شهر را در برنامه سفر شیراز بگنجانید و با این کار تجربه‌ی سفرتان را به‌یادماندنی کنید.

سؤالات متداول



مهم ترین سوغاتی شیراز چیست؟



فالوده شیرازی، مسقطی، ظروف منبت‌کاری‌شده، عرق بهارنارنج و گلاب از جمله مهم‌ترین سوغاتی های شیراز به حساب می‌آیند.

سوغات شیراز از کجا بخریم؟



بازار وکیل، بازار اردو، بازار حاجی و مراکز خرید خلیج‌فارس و هامون از بهترین مکان‌ها برای خرید سوغاتی شیراز هستند.

عرقیات معروف شهر شیراز کدام است؟



عرق بهارنارنج، عرق نسترن و عرق بیدمشک از معروف‌ترین عرقیات شیراز به حساب می‌آیند.

بهترین مسقطی شیراز را از کجا بخریم؟



در ۹۵ کیلومتری شهر شیراز و در شهرستان لار، می‌توانید بهترین مسقطی موجود در این استان را تهیه نمایید.

شیرینی های معروف شیراز کدام‌اند؟



مسقطی، نان فسا، بادام سوخته، حلوا کاسه‌ای و کلوچه شیراز، از جمله بهترین شیرینی‌های شیراز به حساب می‌آیند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است