search
menu

مسجد نصیرالملک شیراز

[ پنهان کردن ]
درباره مسجد نصیرالملک شیراز
چرا بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز پیشنهاد می شود؟
تاریخچه مسجد نصیرالملک شیراز
معماری مسجد نصیرالملک شیراز
فصل مناسب برای بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز چه زمانی است؟
چگونه به مسجد نصیرالملک شیراز برویم؟
در نزدیکی مسجد نصیرالملک شیراز از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی مسجد نصیرالملک شیراز برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به مسجد نصیرالملک شیراز هستند؟

درباره مسجد نصیرالملک شیراز


هرگاه سخن از جاذبه های گردشگری شهر تاریخی شیراز به میان می آید، ذهن همگان ناخواسته معطوف یکی از دیدنی ترین شاهکارهای هنری و معماری این شهر می گردد: مسجد نصیر الملک؛ جایی که با عظمت و شکوه و زیبایی هایی بی حد و حصرش، تمامی جاذبه های تاریخی دنیا را به چالش کشیده و با جلوه شگفت انگیزش، هنر معماران ایران‌زمین را به رخ گردشگران می کشد.

چرا بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز پیشنهاد می شود؟


مسجد نصیرالملک شیراز
اگر به تصاویر زیبا و مسحورکننده این مکان بنگرید، پاسخ پرسش خود را خواهید یافت: مسجد نصیرالملک کلکسیونی از هنرهای ناب ایرانیان را در معماری منحصربفرد خود جای داده است. از طراحی بیرونی و داخلی استادانه آن گرفته تا مقرنس کاری ها و کاشی کاری های پیچیده و هنرمندانه اش، این مکان چون نگینی بر تاج جاذبه های تاریخی کشورمان می درخشد؛ بهشتی که تنها هنردوستان و هنرمندان واقعی قدر آن را می دانند پس بدون معتلی با خرید بلیط هواپیما مستقیم به این شهر پرواز کنید و عکس‌های بگیرید تا خاطره گردش در شهر شیراز را در گالری خود ثبت کنید.
مسجد نصیرالملک شیراز

تاریخچه مسجد نصیرالملک شیراز


نخستین خشت بنای مسجد نصیرالملک شیراز در سال ۱۲۹۳ و به دستور حاکم وقت فارس، میرزا حسن علی خان (که به نصیرالملک شهرت دارد) نهاده شد. میرزا حسن علی خان همانند بسیاری از حاکمان آن زمان، می‌خواست پیش از مرگش اثری ماندگار از خود به یادگار گذارد که نام او را برای همیشه در تاریخ کشورمان زنده نگه دارد. به همین منظور به دو تن از معماران برجسته و صاحب نام ایرانی دستور داد که در ساخت مسجدی شکوهمند با یکدیگر همکاری کرده و اثری جاودانه خلق کنند.
این دو معمار که به میرزا رضا کاشی گر و حاج محمد حسن معمار شهرت داشتند، در ساخت بنای مسجد نصیرالملک شیراز از هیچ کوششی دریغ نکردند و پس از ۱۲ سال کار و تلاش، این اثر ارزشمند هنری و تاریخی را آفریدند. با وجود اینکه مسجد نصیرالملک شیراز در آن زمان (سال ۱۳۰۴ ) از تمام مساجد شیراز زیباتر بود، اما چیزی کم داشت؛ چیزی که این مسجد را از سایر مساجد کشورمان متفاوت سازد و در آن روح و جان هنر اصیل ایرانی را بدمد.
طولی نکشید که حاج میرزا آیت، شیشه های مشبک و رنگی خود را نیز بر آن افزود. شیشه های خوش طرح و رنگ و زیبای میرزا آیت چون تکه ای گم شده، مسجد نصیرالملک شیراز را به همان اثری که میرزا حسن علی خان در آرزوی احداث آن بود مبدل ساخت: شاهکاری فاخر و ماندگار که امروز در هر برنامه سفر شیراز که به شما پیشنهاد بشود، دیده می‌شود.
مسجد نصیرالملک شیراز

معماری مسجد نصیرالملک شیراز


مسجد نصیرالملک شیراز از دو ایوان شمالی و جنوبی تشکیل شده است که ایوان شمالی آن از نظر زیبایی و طراحی بسیار شکیل تر و جذاب از ایوان جنوبی کار شده و ایوان جنوبی صرفا برای قرینه سازی طراحی گشته است. در ایوان شمالی این مسجد دو شبستان مختلف شرقی و غربی احداث گردیده که هر کدام با کاربردی متفاوت در فاصله نسبتا کمی از یکدیگر قرار گرفته اند. در حین ورود به این مسجد با درب چوبی بزرگی روبرو خواهید شد که از قابی مستحکم و سنگی، مزین به تزئینات اسلیمی تشکیل شده است. بر فراز قاب مرمرین درب چوبی مسجد نصیرالملک شیراز، شعری دو بیتی از شوریده شیرازی همراه با اطلاعاتی از قبیل نام سازنده مسجد و تاریخ اتمام ساخت آن نوشته شده است.
کاشی کاری ها و مقرنس کاری های زیبا و پیچیده این بنا از همین نقطه آغاز می گردد و شما را در سفری شگفت انگیز به دل خود، به جایی که نقش و نگارهای کاشی های آبی و صورتی دلربایی می کنند، می برد. پس از عبور از پیچ ۹۰ درجه هشتی، وارد راهروی خواهید شد که با فضای تاریک خود چشمان شما را برای رونمایی از زیباترین بخش بنای مسجد آماده می سازد. منظره شگفت انگیز و خیره کننده ای که در انتهای راهرویی تاریک انتظار شما را می کشد، حیاط است نورانی و درخشان؛ حیاطی چهارگوش با فضایی رویایی و دلنشین که در مرکز آن حوضی زیبا، حوضی که با گلدان هایی رنگارنگ تزئین شده، قرار گرفته است.
مسجد نصیرالملک شیراز
کاشی کاری های اطراف حیاط آنقدر زیبا کار شده اند که هوش از سر شما می ربایند و شما را محو تماشای خود می کنند. پس از تماشای معماری دیدنی و کاشی کاری ها و مقرنس کاری های طاق نماهای حیاط، به هیجان انگیزترین بخش بازدید خود خواهید رسید: بازدید از شبستان های بنا. شبستان غربی و شرقی این بنا به زیبایی و به شکلی منحصربفرد طراحی گشته اند و با تزئینات بی شمار خود، اوج هنر معماری کشورمان را به خوبی به نمایش گذاشته اند.
استفاده از درب های چوبی و پنجره های مشبک رنگارنگ در شبستان غربی مسجد نصیرالملک شیراز چنان فضای دل انگیزی در این مکان ایجاد کرده که ترک آن بسیار دشوار است. بازی رنگارنگ نور در صحن مسجد آنقدر تماشایی است که گردشگران را از جای جای دنیا برای ثبت تصاویری نفس گیر، به سوی خود میکشد. جلوه رنگین کمانی این پنجره های مشبک چوبی سبب شده است که مسجد نصیرالملک شهرتش در دنیا دو چندان شده و به یکی از جذاب ترین و پربازدیدترین اماکن تاریخی کشورمان مبدل گردد.
مسجد نصیرالملک شیراز

فصل مناسب برای بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز چه زمانی است؟


بی تردید بازدید از شیراز در فصل بهار، فصلی که این شهر را با بوی خوش بهار نارنج معطر و گردشگران را مست می کند، حال و هوای دیگری دارد. اگر برای بازدید از مسجد نصیرالملک در این فصل به شیراز سفر کردید، سعی کنید پیش از ساعت ۸ در مسجد حاضر باشید تا نمایش رقص و بازی زیبای نورهای رنگارنگ پنجره های مشبک شبستان مسجد را از دست ندهید. برای خرید بلیط هواپیما تهران به شیراز و یا از هر مبدا دیگری به مقصد شهر شیراز، به سایت سفرمارکت مراجعه کنید تا ارزان ترین بلیط را پیدا کنید.

چگونه به مسجد نصیرالملک شیراز برویم؟


از آنجایی که مسجد نصیرالملک شیراز در محله گود عربان قرار گرفته است، شما به راحتی و از طریق جنوب خیابان لطفعلی خان زند قادر خواهید بود به این مکان دسترسی یابید. اگر تمایل دارید با استفاده از مترو به این مکان بروید، کافی است در ایستگاه ولیعصر شیراز پیاده شوید تا با طی حدود ۱.۵ کیلومتر، به مسجد نصیرالملک دست پیدا کنید.
مسجد نصیرالملک شیراز

در نزدیکی مسجد نصیرالملک شیراز از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


نارنجستان قوام: ۳۵۰ متر
مدرسه خان شیراز: ۶۵۰ متر
مسجد وکیل: ۱.۲ کیلومتر
مسجد عتیق: ۱.۶ کیلومتر
مسجد شاه چراغ: ۱.۸ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی مسجد نصیرالملک شیراز برای اقامت وجود دارد؟


هتل نارنجستان: ۱۷۰ متر
هتل حیدری: ۲۱۰ متر
هتل سنتی راز: ۴۰۰ متر
خانه تاریخی سووشون: ۵۰۰ متر
هتل لطفعلی خان شیراز: ۵۰۰ متر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به مسجد نصیرالملک شیراز هستند؟


کافه رستوران سلطنت بانو: ۱۶۰ متر
رستوران پزندگی چهارفصل: ۳۵۰ متر
رستوران سنتی داش آکل: ۵۰۰ متر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است