search
menu

شاه چراغ شیراز

[ پنهان کردن ]
سرگذشت امامزاده احمد بن موسی (شاهچراغ)
علت "شاهچراغ" لقب گرفتن امامزاده احمد بن موسی
معماری شاهچراغ
تاریخچه ساخت آرامگاه شاهچراغ
شاهچراغ شیراز آرامگاه چند نفر است؟
اماکن نزدیک به شاهچراغ شیراز
شاهچراغ یکی از جاذبه های مذهبی و گردشگری شیراز، پایتخت فرهنگی ایران است که همه می‌توانند با خرید بلیط هواپیما ارزان به شهر شیراز سفر کنند و از این مکان فرهنگی مذهبی بازدید کنند. این زیارتگاه بزرگ و باشکوه متعلق به امام زاده احمد بن موسی می باشد. سالروز ولادت احمد موسی (ع)، برادر امام رضا در بازه زمانی هفته کرامت قرار دارد. از ولادت حضرت معصومه تا ولادت حضرت را هفته کرامت می نامند. در این بازه زمانی که مصادف با اعیاد شعبان است، جشن ها و مراسم مختلفی در ایران برگزار می شوند. ششم ذی القعده، روز بزرگداشت احمد بن موسی در شیراز مراسم های شادی و سرور در حرم شاهچراغ برگزار می شوند. امامزاده احمد بن موسی فرزند بزرگ امام موسی (ع) و ام احمد (سعیده خاتون) بودند و اکنون شاه چراغ یکی از جاهای دیدنی شیراز در بخش گردشگری مذهبی به شمار می‌رود.
شاه چراغ شیراز

سرگذشت امامزاده احمد بن موسی (شاهچراغ)


امام رضا (ع) زمانی که حکومت تحمیلی را مأمون عباسی را پذیرا شد، به هجرت از مدینه به سمت خراسان مجبور گردید. طوس و خراسان در آن زمان پایتخت مأمون عباسی بودند و این سلسله برای محبوبیت میان ایرانیان، خود را ایرانی تبار نشان می دادند. خانواده امام رضا (ع) پس از هجرت وی برای دیدار با ایشان راهی خراسان شدند و در مسیر راه برای هر کدام از آن ها اتفاقات مختلفی افتاد. احمد بن موسی نیز در آن زمان در حجاز زندگی می کرده و مشغول فعالیت های مذهبی بوده است. وی تصمیم می گیرد به نمایندگی از طرف خاواده و برادران به دیدار امام رضا (ع) برود. ماموران حکومت عباسی پس از مطلع شدن از این سفر به مأمون خبر می دهند.
مآمون عباسی از محبوبیت احمد بن موسی میان ایرانیان و اعراب آگاهی داشت و از نفوذ گسترده امام رضا (ع) به شدت خسته شده بود، دستور داد تا احمد بن موسی را در راه بکشند تا پایش به خراسان نرسد. وی از ترس متزلزل شدن مقام خلافتش دستور داد با مشاهده قافله بنی هاشم آن ها را متوقف کرده و به مدینه بازگردانند. بدین سبب احمد بن موسی از راه شیراز برای رفتن به خراسان اقدام کرد. زمانی که کاروان احمد بن موسی به شیراز رسید، حاکم وقت شیراز به نام "قتلغ خان" با ۴۰ هزار سرباز در هشت فرسخی شیراز در منطقه ای به نام "خان زنیان" استقرار یافت و از قافله بنی هاشم خواست تا به مدینه برگردند. احمد بن موسی ملقب به شاهچراغ فرمودند که تنها دلیل سفرشان زیارت برادر بزرگوارشان است. نهایتا، جنگ سختی میان دو قافله صورت گرفت و احمد بن موسی در این جنگ به شهادت رسید.
لازم به ذکر است، حضرت معصومه و شاهچراغ هر دو از خانواده امام رضا (ع) بودند و چون زمان سفرشان باهم تقارن داشت و از مسیرهای متفاوت می رفتند، حضرت معصومه (س) در قم و شاهچراغ در شیراز به شهادت رسیدند.
شاه چراغ شیراز

علت "شاهچراغ" لقب گرفتن امامزاده احمد بن موسی


در گذشته تا زمان عضدالدوله دیلمی، هیچکسی از محل دفن امامزاده احمد بن موسی خبر نداشت. در اطراف محل دفن وی خانه های کوچکی قرار داشتند. یک شب پیرزنی که در نزدیکی محل دفن شاهچراغ زندگی می کرد، متوجه نوری از بالای تپه نزدیک خانه می شود که هیچ شباهتی به نور چراغ نداشت. پیرزن این موضوع را پیگیری کرده و در نهایت تصمیم می گیرد به اطلاع عضدالدوله برساند. هیچ کسی پیرزن را باور نداشت تا این که عضدالدوله پس از دیدن خوابی او را باور کرد. حاکم برای اطمینان این موضوع را دنبال می کند و در نهایت متوجه محل دفن شاهچراغ در آن منطقه می شود.
دلایل نام گذاری شاهچراغ به دو علت بیان شده است:
- پیرزن زمانی که می خواسته دیدن مجدد نور را به حاکم بگوید، گفته است: "شاه! چراغ را ببین!"
- به دلیل این که شاه یا حاکم وقت شخصا این موضوع را پیگیری می کند و به محل دفن احمد بن موسی پی می برد، برای تکریم این اقدام او، منطقه را "شاهچراغ" نامیده اند.

معماری شاهچراغ


در معماری شاهچراغ شیراز می توان سبک معماری آذری را مشاهده کرد. این سبک از معماری، یکی از معماری های رایج ایران در دوره پس از اسلام بوده و در زمان ایلخانان بسیار رواج داشته است. "گنبد سلطانیه زنجان" یکی از نمونه های بارز این سبک می باشد. آرامگاه شاهچراغ در قرن ششم هجری ثمری و در دوره حکومت اتابکان ساخته شده است. شیخ ابو اسحاق، آخرین پادشاه آل اینجو ایلخانی و حاکم شیراز و اصفهان بود. مادر وی دستور توسعه آرامگاه شاخچراغ را داده بود. در برخی منابع ابواسحاق را هم عصر با حافظ می دانند و ذکر شده است که وی علاقه فراوانی به فرهنگ و هنر داشته است.
شاه چراغ شیراز

تاریخچه ساخت آرامگاه شاهچراغ


آرامگاه شاهچراغ در دوره های مختلفی از تاریخ ساخته و تکمیل گردیده است. در دوره ایلخانان که مغول های ساکن ایران بودند و زمان حکومت ابواسحاق، بخش های مختلف آرامگاه از قبیل مدرسه، مسجد و بازار ساخته شدند و اکثر مقبره های موجود از آن دوره باقی مانده اند.
در دوره صفویه و زمان حکومت شاه اسماعیل صفوی، به دلیل آسیب هایی که از زلزله سال ۹۹۷ هجری قمری به آرامگاه رسیده بود، چندین بخش به ویژه گنبد آرامگاه مورد بازسازی قرار گرفته بود. گنبدسازی از جمله هنرهای معماری بود که در دوره صفویه بسیار ماهرانه انجام می شد و تا نجف و کربلا نیز رسیده بود.
در زمان حاکیت نادرشاه افشار، وی به شر پیروز شدن بر افغان ها تصمیم گرفته بود حرم شاهچراغ را تعمیر کرده و توسعه بدهد. وی پیروز شد و با صرف حدود ۱۵۰۰ تومان که مبلغ بسیار بزرگی بود، و همچنین با نصب قندیل ها بر شرط خود وفا و عمل کرد. یکی از بی نظیرترین طرح های معماری ایرانی پس از اسلام قندیل یا همان مقرنس است. نمونه این معماری زیبا در کشورهای آذربایجان و ترکیه نیز وجود دارند. مقرنس ها انواع مختلفی دارند که مقرنس معلق یا قندیل آویز یکی از آن ها می باشد.
در دوره قاجار نیز، تغییراتی نظیر استفاده از آجر و سنگ مرمر در کف سازی و بدنه بنا، ضریح سازی، آینه کاری و نصب درب های حرم صورت گرفته بود.
شاه چراغ شیراز

شاهچراغ شیراز آرامگاه چند نفر است؟


مجموعه شاهچراغ شیراز از آرامگاه و مسجد تشکیل یافته و آرامگاه احمد بن موسی (پسر بزرگ امام موسی کاظم (ع)) و برادر ایشان محمد بن موسی (ملقب به سیذ میر محمد) می باشد. اهمیت حرم شاهچراغ شیراز برای ایرانیان اول به خاطر امام رضا (ع) است که برادر ایشان بودند و همچنین به خاطر قرار داشتن آرامگاه شاهچراغ در پایتخت فرهنگ و هنر ایران، شیراز است. شاهچراغ شیراز از جاذبه های مهم شیراز می باشد که گردشگران از تمام نقاط ایران مانند تهران، می توانند به سایت سفرمارکت مراجعه کنند و با تهیه بلیط تهران شیراز به این شهر سفر کنند و از این مکان بازدید کنند.
زمان بازدید از حرم شاهچراغ شیراز شبانه روزی است و ۲۴ ساعته درهایش به روی زائران باز است. برای اطلاعات بیشتر درباره سفر به شهر زیبای شیراز، پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای سفر به شیراز را بخوانید.

اماکن نزدیک به شاهچراغ شیراز


خانه تاریخی منطقی نژاد: ۱۷۰ متر (۱ دقیقه با ماشین)
بازار وکیل: ۱.۴ کیلومتر (۷ دقیقه با ماشین)
مسجد جامع عتیق: ۱.۶ کیلومتر (۹ دقیقه با ماشین)
مسجد نصیرالملک: ۱.۸ کیلومتر (۷ دقیقه با ماشین)
نارنجستان قوام: ۲.۲ کیلومتر (۸ دقیقه با ماشین)
بقعه سید علاء الدین حسین: ۲.۳ کیلومتر (۹ دقیقه با ماشین)
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

1
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
طهورا سیادت
۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۰‌

عالی
people_outlineتنها
todayخرداد