search
menu

خانه زینت الملک شیراز

[ پنهان کردن ]
خانه زینت الملک شیراز
هزینه و زمان بازدید از آرامگاه حافظیه شیراز
چگونه به خانه زینت‌الملک شیراز برویم؟
جاذبه‌های اطراف خانه زینت‌الملک شیراز
هتل های اطراف خانه زینت‌الملک شیراز

خانه زینت الملک شیراز


شهر شیراز با قدمت تاریخی بسیارش آثار متعددی را در خود جای داده و همانند گنجینه ای در استان فارس است که گردشگران به راحتی با تهیه بلیط هواپیما می‌توانند به این شهر زیبا سفر کنند. یکی از این جاهای دیدنی شیراز که شاید به اندازه حافظیه و باغ ارم نزد مردم شناخته شده نباشد اما زیبایی آن کم از سایر جاذبه‌های تاریخی شیراز ندارد، خانه زینت‌الملک است که قدمت آن به زمان قاجاریه برمی‌گردد. این مکان توسط علی محمد خان قوام الملک دوم در سال ۱۲۹۰ شروع شد و سرانجام پس از ۱۲ سال توسط محمد رضا خان قوام الملک سوم به پایان رسید. در فاصله نه چندان دور از این خانه در سمت غربی آن خانه قوام السلطنه قرار گرفته است. جالب است بدانید فاصله خانه زینت‌الملک شیراز تا خانه قوام تنها یک کوچه است که توسط یک راه زیر زمینی به خانه قوام می‌رسد. در واقع این خانه اندرونی خانه قوام است و محلی برای عبور محارم بوده است. برای آنکه درباره گردشگری در شهر زیبای شیراز بدانید، می‌توانید نوشتار راهنمای سفر به شیراز را مطالعه کنید.
خانه زینت الملک شیراز
این خانه به دلیل سکونت داشتن خانم زینت‌الملک قوامی، دختر قوام‌الملک چهارم، به این نام معروف است. قبل از ورود به خانه در زیبایی که روی آن به صورت ماهرانه ای معرق شده نظرتان را جلب می کند سپس بعد از ورود و گذشتن از راهرو ورودی به قسمتس می‌رسید که به آن هشتی می‌گویند زیرا اتاقی کوچک است که دارای هشت وجهه می‌باشد. علت و جود هشت وجهی در خانه‌‌های قدیمی این بود که نامحرمان به سرعت وارد حیاط اصلی خانه نشوند پس از ورود از هشتی به حیات خانه می‌رسید که دورتادور آن اتاق‌های زیادی قرار دارد که وسط آن حوض بزرگ و زیبایی قرار گرفته که گلدان ها و باغچه ‌های سرسبز دورتاردور این حیاط زیبایی این خانه را دوچندان کرده است.
در بالای یکی از اتاق‌ها سر دری به صورت هلالی دارد که با کاشی کاری‌های هفت رنگ به صورت هلالی تزئین شده است. بر روی کاشی‌ها نقشی از دو شیر که شمشیر به دست دارند به همراه دو فرشته بالای سرشان نقش بسته است. اتاق‌های این خانه داری سقفی از جنس چوب است که نقش‌هایی از حیوانات، پرنده و گل به زیبایی هرچه تمام نقش بسته است. پنجره‌هایی که به صورت هنرمندانه ای به شیشه‌های رنگی مزین شده تا با تابش خورشید به آن‌ها انعکاس چشم نوازی را درون اتاق‌ها ایجاد کند.
خانه زینت الملک شیراز
زیباترین اتاق‌ این خانه را می‌توان قسمت شاه نشین آن در قسمت غربی ساختمان دانست. اتاقی بزرگ که دیوارهای آن به زیبایی هر چه تمام به آینه کاری، گچ‌بری های چشم نواز و نقاشی‌هایی به سبک اروپایی مزین شده است. همچنین سقف این اتاق از جنس چوب است که نقشی همانند فرش بر روی آن نقش بسته که با آینه کاری‌های زیبایی ترکیب شده است. این اتاق دارای پنجره‌های متعدد با شیشه‌های رنگی رو به ایوان و حیاط اصلی خانه دارد.
دور تا دور حیاط می‌توانید دیوارهای سنگی مشجری را ببینید که نقش تهویه و نورگیر را برای زیرزمین خانه ایفا می‌کند، زیرا خانه زینت‌الملک شیراز جز معدود خانه‌هایی است که دارای زیرزمینی به صورت سراسری است. این خانه در زمان حیات زینت‌الملک بسار پررونق بوده است به خصوص در مناسبت‌هایی مانند محرم مراسم عزاداری و سفره‌های خیریه برپا می‌شد. بخشی نیز برای کمک به نیازمندان و امور خیریه مربوط به بانوان اختصاص داشت. بعدها در سال ۱۳۵۹ همزمان با جنگ تحملی ایران عراق این خانه به عنوان پناهگاه مردم جنگ زده خوزستان مورد استفاده قرار گرفت.
بازدید از زیرزمین این خانه را فراموش نکنید که امروزه تبدیل به موزه ای برای افراد مشهور شده است. دوست داران سفر به شیراز می توانند از شهر خود، مثلا تهران با خرید بلیط هواپیما از تهران به شیراز و بلیط هواپیما شیراز تهران به راحتی به شیراز سفر کنند و بازگردند. زیر زمین خانه مملو از مجسمه‌های مومی از افراد مشهور مانند شاپور اول، کریم خان زند و حتی شخص زینت‌الملک است که همانند موزه مادان توسو در لندن می‌باشد. در این موزه می‌توانید مجسمه‌ افرادی را ببینید که با چهره واقعی‌شان فرقی ندارند و کنارشان عکس بگیرید.

هزینه و زمان بازدید از آرامگاه حافظیه شیراز


برای بادید از این مکان مدت ۱ ساعت پیشنهاد شده. همچنین بازدید از این خانه خیره کننده مشمول هزینه است.

چگونه به خانه زینت‌الملک شیراز برویم؟


در هر گوشه از شهر شیراز قرار دارید خودتان رابه خیابان لطفعلی خان زند برسانید و به سمت جنوب حرکت کنید تا به محله گود عربان برسید که خانه زینت الملوک و نارنجستان قوام در آن قرار دارد.

جاذبه‌های اطراف خانه زینت‌الملک شیراز


مدرسه خان: ۶۰۰ متر
خانه تاریخی منطقی نژاد: ۱.۷ کیلومتر
آرامگاه حافظیه: ۴.۳ کیلومتر

هتل های اطراف خانه زینت‌الملک شیراز


هتل لطفعلی خان شیراز
هتل بین الحرمین شیراز
هتل وکیل شیراز
هتل آناهیتا شیراز
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است