search
menu

مسجد وکیل شیراز

[ پنهان کردن ]
تاریخچه مسجد وکیل
معماری بی‌نظیر مسجد وکیل
جاذبه‌های دیدنی اطراف مسجد وکیل شیراز
ساعت کاری و هزینه ورودی به مسجد وکیل
نشانی مسجد وکیل
مسجد وکیل شیراز یکی از زیباترین و مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران است که در دوره زندیه ساخته شده است. این مسجد با معماری منحصربه‌فرد و تزئینات بی‌نظیر خود، مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. مسجد وکیل شیراز دارای دو ایوان، دو شبستان، دو مناره و گنبد بزرگی است که همگی با کاشی‌های رنگین و طرح‌های هندسی آراسته شده‌اند. مسجد وکیل شیراز نمونه‌ای از هنر و فرهنگ ایرانی در عصر زندیه است که بازدید از آن در تور شیراز به یکی از پراهمیت‌ترین بخش‌های سفر تبدیل شده است. با سفرمارکت همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره مسجد وکیل شیراز کسب کنید.
مسجد وکیل شیراز

تاریخچه مسجد وکیل


مسجد وکیل شیراز یکی از آثار تاریخی و معماری برجسته دوره زندیان است که در غرب بازار وکیل قرار دارد. این مسجد به فرمان کریم خان زند، حاکم عادل و ساده‌زیست ایران، در سال ۱۱۸۷ هجری قمری ساخته شد و در سال ۱۳۱۱ خورشیدی به عنوان یکی از اولین آثار به فهرست میراث ملی ایران پیوست. معمار مسجد، میرزا نصیرالدین، یکی از برجسته‌ترین معماران شیراز بود که با استفاده از سبک معماری ایرانی، یک اثر هنری منحصربه‌فرد را خلق کرد.
مسجد وکیل دارای دو شبستان جنوبی و شرقی، دو ایوان شمالی و جنوبی، دو صحن بزرگ و کوچک، دو رواق، دو محراب، چهار طاق و چهل و هشت ستون سنگی یکپارچه است. تزئینات مسجد شامل کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ، میناکاری‌های رنگین، حجاری‌های زیبا، خطوط نستعلیق و ثلث، آیات قرآنی و کتیبه‌های تاریخی است. بعضی از قسمت‌های مسجد نظیر طاق مروارید، شبستان جنوبی با ستون‌های مارپیچ و منبر چهارده پله‌ای سنگ مرمر از جذاب‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌آیند. مسجد وکیل در گذشته به عنوان مسجد جامع شیراز استفاده و نمازهای جمعه در آن برگزار می‌شد. این مسجد در طول تاریخ چندین بار بازسازی شده و همچنان به عنوان یک نماد فرهنگ و هنر ایران باقی مانده است.

مسجد وکیل شیراز

معماری بی‌نظیر مسجد وکیل


همان‌طور که گفته شد مسجد وکیل شیراز یکی از شاهکارهای معماری دوران زندیه است که در مرکز شهر شیراز و در کنار بازار و حمام وکیل قرار دارد. این مسجد به دستور کریم‌خان زند در سال ۱۱۸۷ هجری قمری ساخته شده و به سبک معماری اصفهانی طراحی شده است. مسجد وکیل دارای صحن مربع، دو ایوان بزرگ، شبستان جنوبی با ۴۸ ستون سنگی مارپیچ، رواق‌های شرقی و غربی، حیاط کوچک کناری، محراب زیبا و منبر ۱۴ پله‌ای است. سطوح این مسجد با کاشی‌های رنگین و خشت‌های آجری تزئین شده است و روی آن‌ها کتیبه‌های قرآنی با خطوط نستعلیق، نسخ و ثلث نوشته شده است. مسجد وکیل شیراز نمونه‌ای برجسته از تلفیق هنر و معماری ایرانی است که هر ساله گردشگران زیادی را به رزرو بلیط هواپیما ترغیب می‌کند. مسجد وکیل شیراز دارای بخش‌های مختلفی است که هر کدام خصوصیات و جذابیت‌های خود را دارند. در ادامه به معرفی برخی از این بخش‌ها می‌پردازیم.
مسجد وکیل شیراز

ورودی مسجد
معماری ورودی مسجد وکیل شیراز یکی از شاهکارهای هنر اسلامی است. این ورودی با استفاده از تکنیک‌های مختلف نقش‌بری، معرق‌کاری، کاشی‌کاری و آجرپزی زینت ‌داده شده است. دروازه ورودی به شکل گنبد مخروطی است که از دو طبقه تشکیل شده است. طبقه پایین دارای ستون‌های بلند و گرد است که با نقوش گل و برگ و حیوانات تزئین شده‌اند. طبقه بالا دارای پنجره‌های بزرگ و رنگین است که با کاشی‌های هفت رنگ پوشیده شده‌اند.
در بالای دروازه نیز یک حلقه نورانی قرار دارد که با نقش‌های هندسی و خطاطی زیبا ساخته شده است. این حلقه نورانی نماد اسلام و توحید است. معماری ورودی مسجد وکیل شیراز نشان‌دهنده توانایی و خلاقیت معماران ایرانی در دوران تاریخی است که با احترام به فرهنگ و مذهب خود، آثار هنری بی‌نظیر را خلق کرده‌اند.

هشتی و دالان
هشتی یا دهلیز، بخش اول مسجد است که از سر در ورودی به آن دسترسی دارید. این بخش به شکل هشت ضلعی است و در هر ضلع، چهار نقطه نورگیر وجود دارد. سقف هشتی با تزئینات کاشی‌کاری زردرنگ، آجر نمای ساده و خطوط نستعلیق، زینت گرفته است.

طاق مروارید
طاق مروارید، بخش دوم مسجد است که از هشتی به آن می‌رسید. این طاق به عنوان سر در صحن مسجد عمل می‌کند و با کاشی‌های لاجوردی‌رنگ، نقوش گل و بوته، خطوط اسلیمی و آیات قرآن به خط ثلث تزئین شده است. در بالای این طاق، دو مناره بلند و کاشی‌کاری‌شده قرار دارند.

حیاط خلوت
صحن یا حیاط، بخش سوم مسجد است که در قسمت مرکزی آن قرار دارد. صحن مسجد به شکل مربع است و با قطعات سنگ پوشیده شده است. در اضلاع جنوبی و شمالی صحن، ایوان‌های بزرگ و تزئین شده وجود دارند. در اضلاع شرقی و غربی صحن، رواق‌های پهن با چشمه‌های ساده ساخته‌شده‌اند.

شبستان جنوبی
شبستان جنوبی، بخش چهارم مسجد است که در قسمت جنوب صحن قرار دارد. این شبستان به عنوان قبله خانه کاربرد دارد و دارای ۴۸ ستون سنگین با طرح مارپچ است. سقف شبستان با طاق‌های ضربی پوشیده شده است. در قسمت جلوتر شبستان، محراب و منبر سنگین قرار دارند.

شبستان شرقی
شبستان شرقی، بخش پنجم مسجد است که در قسمت شرق صحن قرار دارد. این شبستان به عنوان مکان نماز خواندن زنان استفاده می‌شود و دارای ۱۲ ستون سنگی است. سقف شبستان با طاق‌های ضربی پوشیده شده است. در قسمت جلوتر شبستان، محراب کوچکی وجود دارد.
مسجد وکیل شیراز

جاذبه‌های دیدنی اطراف مسجد وکیل شیراز


اطراف مسجد وکیل، جاذبه‌های دیدنی دیگری هم وجود دارند که می‌توانید در سفر خود به شیراز از آن‌ها دیدن کنید. برخی از جاهای دیدنی شیراز واقع در نزدیکی مسجد عبارتند از:

بازار وکیل: این بازار قدیمی که در جنوب مسجد وکیل قرار دارد، یکی از پرطرفدارترین بازارهای شیراز است. در بازار وکیل می‌توانید انواع صنایع دستی، لباس‌های محلی، حلوا، شیرینی و چای را خریداری کنید. همچنین در بازار وکیل، حمام وکیل، کاروانسرای مشیر و سرای محمودیه را هم مشاهده کنید.

حمام وکیل: یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین حمام‌های تاریخی شیراز است که در اطراف مسجد وکیل قابل دیدن است. این حمام در دوره قاجار ساخته شده و به دلیل معماری منحصربه‌فرد و تزئینات زیبای خود، یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز به شمار می‌آید. حمام وکیل دارای دو بخش مردانه و زنانه است که هر کدام شامل سرویس‌های مختلفی هستند. برخی از این سرویس‌ها عبارتند از: گرمابه، حوض آب سرد و غیره. حمام وکیل با استفاده از آب چشمه‌ای کوه پلوار تأمین می‌شود که به لحاظ کیفیت و خواص درمانی بسیار مفید است.
حمام وکیل علاوه بر اینکه یک مکان تاریخی و فرهنگی است، یک مرکز آرامش و بهداشت نیز محسوب می‌شود که با رفتن به آن می‌توانید از خستگی روزانه خلاص شوید و لحظات خوشی را تجربه کنید.

باغ نارنجستان قوام: این باغ زیبا که در شرق مسجد وکیل قرار دارد، یک نمونه برجسته از باغ‌های ایرانی است. در نارنجستان قوام می‌توانید علاوه بر لذت بردن از طبیعت سرسبز، ساختمان تاریخی نارنجستان را هم که با آثار هنرمندان قاجار تزئین شده است، ببینید.

خانه زینت الملوک: این خانه تاریخی که در شمال مسجد وکیل قرار دارد، یک نمونه زیبا از معماری قاجار است. در این خانه می‌توانید نقاشی‌های دل‌فریب، آیینه‌کاری‌های بسیار زیبا و چوب‌بری‌های منحصربه‌فرد را مشاهده کنید. همچنین در خانه زینت الملوک، موزه پلکان را هم که به نگارگری پلکان‌های چوبی اختصاص دارد، می‌توانید دیدن کنید.
مسجد وکیل شیراز

ساعت کاری و هزینه ورودی به مسجد وکیل


ساعت کاری مسجد وکیل از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۸ شب و پنج‌شنبه‌ها به صورت پاره وقت است. جمعه‌ها مسجد تعطیل است و امکان بازدید از آن وجود ندارد. هزینه ورودی به مسجد وکیل برای ایرانیان ۵ هزار تومان و برای خارجیان از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است. برای بازدید از این مسجد تاریخی و زیبا حداقل نیم ساعت و حداکثر ۲ ساعت زمان لازم است.

نشانی مسجد وکیل


مسجد وکیل با تزئینات بسیار زیبا و منحصربه‌فردی از کاشی‌کاری، نقش برجسته، گچ‌بری، نقاشی و خطاطی، هر زیباپسندی را مجذوب خود و به رزرو آنلاین بلیط هواپیما شیراز ترغیب می‌کند. این مسجد با توجه به ارزش تاریخی، فرهنگی و هنری خود در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای رسیدن به این مسجد می‌توانید این مسیر را به خاطر بسپارید.
آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، خیابان طالقانی، کوچه وکیل، جنب حمام و بازار وکیل

مسجد وکیل شیراز
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است