search
menu

ارگ کریمخان شیراز

[ پنهان کردن ]
ارگ کریمخان شیراز
هزینه و زمان بازدید از ارگ کریمخانی شیراز
چگونه به ارگ کریمخانی شیراز برویم؟
جاذبه‌های اطراف ارگ کریمخانی شیراز
هتل های اطراف ارگ کریمخانی شیراز

ارگ کریمخان شیراز


درست در قلب شهر شیراز قلعه ای زیبا خود نمایی می کند به نام ارگ کریمخان. این قلعه در زمان زندیه و به دستور شخص کریمخان زند پس از اینکه شیراز را پایتخت حکومت خود مشخص کرد، ساخته شد. همچنین به دلیل سکونت وی در این قلعه، به ارگ کریمخانی معروف شد. دوستداران سفر به شیراز می‌توانند با خرید بلیط هواپیما چارتر به این شهر زیبا سفر و همچنین از ارگ کریمخان بازدید کنند. جالب است بدانید ساخت این بنا به قدری برای کریم‌خان اهمیت داشت ماهرترین معماران آن زمان را گرد‌هم آورد و مرغوب‌ترین مصالح را از داخل و خارج برایشان فراهم کرد تا قلعه ای بسازد که نماینده دوران حکومتش در سالیان بعد باشد. اما بعد هاهم جزئیاتی مانند تابلو نبرد رستم و دیو سفید در زمان قاجاریه به آن اضافه شد. بیشترین مصالح ارگ کریمخان شیراز را سنگ و آجر تشکیل می‌دهد. گفتنی است که سنگ‌های مرمر این بناهمگی از تبریز آورده شده است. در بالای ارگ سوراخ‌های هلالی شکل می‌بینید که به منظور تیراندازی ساخته شده است.
در بدو ورود به ارگ کریمخان شیراز متوجه می‌شوید معماری آن نه تنها به صورت نظامی بلکه به منظور سکونت بوده است. اتاق‌هایی که دور تا دور محوطه قرار دارند به هم دیگه راه دارند. هر کدام از این اتاق‌ها به نحوی زیبا تزئین شده اند. شیشه‌های رنگی اتاق‌ها نیز هنگامی که نور خورشید به درون اتاق‌ها می‌تابد زیبایی محسور کننده ‌ای دارد. وجود آبنماها و باغچه‌ها روح لطیف تری به این قلعه بخشیده است.
ارگ کریمخان شیراز
در سمت غربی حیاط تالار اصلی قرار دارد که منزل و استراحتگاه کریم خان بوده است. در این تالار دو ستون بلند چوبی خود نمایی می‌کند اما گفته می‌شود در قدیم به جای ستون‌های چوبی، دو ستون سنگی وجود داشته که توسط محمد خان قاجار برای ساخت کاخ گلستان به تهران آورده می‌شود.
این مکان علاوه بر کاربرد نظامی در دوره‌های مختلفی چون زندیان مکانی برای زندگی پادشاهان و در دوران پهلوی به عنوان زندان از آن استفاده می‌شده است. اگر از بالا به این قلعه نگاه کنیم شکلی شبیه به ذوزنقه است، که گفته می‌شود علت آن مرغوب نبودن خاک آن قطعه از زمین برای ساخت چنینی بنای باشکوهی بوده است.
هر قلعه‌ای دارای برج‌های مراقبتی می‌باشد، ارگ کریمخان نیز مجهز به ۴ برج مراقبتی بلند با ارتفاع ۱۴ متر می‌باشد. اگر به برج‌های این قلعه نگاه کنید متوجه می‌شویدکه یکی از برج‌های ارگ کریمخان به وضوح دارای کجی می‌باشد. عده‌ای این کجی را به دلیل نشست زمین در طول سال‌ها و تخریب آن می‌دانند و عده‌ای هم معتقد هستند که به عمد کج ساخته شده است از این رو به لحاظ فنی و مهندسی اهمیت به سزایی دارد. بازدید از دورن برج ها امکان پذیر نیست اما جالب است بدانید درون این برج ها چگونه است. داخل این برج‌ها راه پله ای وجود دارد که به صورت دورانی تا بالای برج کشیده شده است. همچنین دو اتاق وجود دارد که یکی برای استراحت نگهبانان و دیگری برای نگهداری اسلحه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
سیستم آبرسانی این قلعه نیز بسار جالب است در سراسر قلعه جوی‌های باریک و در جلوی هر ایوان حوضی وجود دارد که در زمان‌های قدیم یکی از بهترین آب‌های قنات شیراز در آن جاری بوده است که به لحاظ املاح معدنی بسیار غنی بود اما امروزه با از بین رفتن قنات، آب این حوضچه ها از چاه تعمین می‌شود. کف این حوض ها از جنس نوعی آهک است که در برابر آب بسیار مقاوم است. بخش دیگری که در این قلعه وجود دارد حمام است. این حمام جز اولین حمام‌‌های اختصاصی است و به خانواده سلطنتی اختصاص داشته است این بخش از قلعه یکی از دست نخورده ترین بخش‌های ارگ کریمخانی محسوب می‌شود.
ارگ کریمخان شیراز

هزینه و زمان بازدید از ارگ کریمخانی شیراز


برای بادید از این مکان مدت ۱ ساعت پیشنهاد شده. همچنین بازدید از ارگ باشکوه کریمخانی مشمول هزینه اندکی است. همچنین ممکن است در زمان های متفاوتی از سال هزینه آن تغییر کند شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره گردشگری در شیراز و استان فارس، مقاله راهنمای سفر به شیراز را بخوانید.

چگونه به ارگ کریمخانی شیراز برویم؟


مترو: اگر از طریق مترو می خواهید به ارگ کریمخانی بروید بهتر است در نزدیک ترین ایستگاه به نام زندیه از مترو خارج شوید و سپس ۱۰ دقیقه به سمت میدان شهدا شیراز پیاده‌روی کنید هرچند با تاکسی می‌توانید این زمان را کاهش دهید. اگر از قصد سفر از تهران به شیراز را دارید می توانید ابتدا بلیط پرواز تهران شیراز را تهیه کنید و بعد از جاذبه های شیراز بازدید کنید.

جاذبه‌های اطراف ارگ کریمخانی شیراز


حمام وکیل: ۱.۸ کیلومتر
خانه زینت‌الملک: ۴.۳کیلومتر
آرامگاه حافظیه: ۳.۴کیلومتر

هتل های اطراف ارگ کریمخانی شیراز


هتل زندیه
هتل وکیل
هتل پارک
هتل پارسه

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است