search
menu

باغ دلگشا شیراز

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از باغ دلگشا شیراز پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه باغ دلگشا شیراز
معماری باغ دلگشا شیراز
موزه باغ دلگشا
فصل مناسب برای بازدید از باغ دلگشا شیراز چه زمانی است؟
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از باغ دلگشا شیراز چه قدر است؟
چگونه به باغ دلگشا شیراز برویم؟
در نزدیکی باغ دلگشا شیراز از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی باغ دلگشا شیراز برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک باغ دلگشا شیراز هستند؟
شیراز شهری است مملو از باغ‌های زیبا و چشم نواز با قدمتی تاریخی. یکی از این باغ‌ها که در فاصله ۵ دقیقه ای از ارامگاه سعدی قرار گرفته و با درختان بهارنارنجش انسان را مدهوش می‌کند باغ دلگشا است.باغی که پس از فراز و نشیب‌ها و تخریب‌های بسیار تا به امروز پابرجا مانده است تا نشانی از قدرت و شکوه روزگار خود باشد. باغ دلگشای شیراز به قدری زیبا بوده است که تیمور گورکانی بعد از دیدن این باغ دستور ساخت باغی مشابه باغ دلگشا را در سمرقند داد.
باغ دلگشا شیراز

چرا بازدید از باغ دلگشا شیراز پیشنهاد می‌شود؟


نخستین کلاه فرنگی ایران در باغ دلگشای شیراز قرار دارد.
باغی است که در زمان حکومت های متعددی چون ساسانیان، صفویان و قارجاریان، افشاریان یکی از مکان‌های تفریحی بوده است.
باغی وسیع با درختان بهارنارنج و پرتغال که روحتان را جلا می‌دهد. اگر شما هم دوست دارید همانند حاکمانی که سالین پیش در این باغ سکونت داشتند راه بروید تا روحتان از زیبایی های این باغ جلا یابد، خرید بلیط هواپیما تهران به شیراز و همچنین برای برگشت، بلیط هواپیما شیراز تهران را اگر در تهران زندگی می کنید، فراموش نکنید.

تاریخچه باغ دلگشا شیراز


اگرچه قدمت تاریخی این باغ به قبل از اسلام و زمان حکومت ساسانیان، صفویان و قارجاریان برمی‌گردد اما در دوران صفویه هم مکانی برای تفریح بوده است. اگرچه در زمان حکومت نادرشاه تا آغاز حکومت زندیه باغ دلگشا دچار ضربه و آسیب‌های بسیاری شد اما در دوران کریم‌خان زند دوباره این باغ جانی دوباره گرفت و به دوران اوج آبادانی و شکوه خودش رسید. سال‌ها بعد در دوران قاجار شخصی به نام حاج ابراهیم اعتماد الدوله شیرازی دوباره باغ را احیا کرد اما بعد از او این باغ هماند مخروبه‌ شد تا اینکه در سال ۱۳۳۶ توسط نواب رضا قلی میرزا باغ خریداری شد و عملیات مرمت و بازسازی شروع شد. حدود ۳۰ سال بعد باغ دلگشا توسط میرزا علی اکبر قوام الملک مرمت شد درر زمان او بود که ایوان و ستون‌های این عمارت بنا شد. پسر او نیز حمام را در ضلع شرقی باغ ساخت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این باغ تا حدود ۵۰ سال پیش نیز تحت تملک دختر قوام الملوک و همسرش ناظم الملک بود اما اکنون اداره آن در دست شهرداری است.
باغ دلگشا شیراز

معماری باغ دلگشا شیراز


باغ دلگشا شیراز همانند باغ‌های ایرانی دارای دیوارهای بلند در اطراف و عمارتی زیبا در میانه باغ و جوی‌های آب به همراه حوض بزرگی که روبه روی عمارت قرار دارد و از آب قنات سرچشمه می‌گیرد. با ورود به این باغ سرسبزی آن شما را به وجد می‌آورد و بوی بهارنارنج شما را مدهوش می‌کند. جوی آب به همراه فوارهایش که از وسط باغ کشیده شده است شما را به سمت مرکز باغ هدایت می‌کند، جایی که قدیمی ترین ساختمان کلاه فرنگی ایران همانند عمارتی سه طبقه با کاشی کاری‌های چشم نواز قد علم کرده است. در جلوی عمارت باغ استخر بزرگی وجود دارد تا همانند کولر آبی هوا را برای ساکنان عمارت تلطیف کند. داخل این عمارت یک تالار بزرگ به همراه چهار قسمت شاه نشین طراحی شده است. همچنین دو ستون بلندی که در وسط عمارت قرار گرفته ایوان بزرگ چوبی را نگه داشته است.
در زیر این ایوان می‌توانید شاهد سقفی از جنس چوب باشید. که به گچ‌بری و آینه کاری مزین شده. همچنین می‌توانید نقاشی‌هایی را ببینید که با مهارت خاصی با رنگ روغن کشیده شده‌اند. از دو درب ی که در دو طرف این ساختمان برای ورود به عمارت تعبیه شده است می‌توانید وارد عمارت شوید. گچ‌بری ها و آینه کاری های داخل عمارت بسیار چشم نواز هستند و به خوبی گویای هنر معماران زمان خود است. همچنین می‌توانید دورتادور این عمارت شاهد اشعاری از شوریده شیرازی را ببینید که به زیبایی هرچه تمام با خط نستعلیق بر روی گچ ها نوشته شده است. او یکی از شاعران قرن ۱۳ بود که هم اکنون مزارش در آرامگاه سعدی قرار گرفته است.
وسعت کل باغ دلگشای شیراز ۶ هکتار است که در قسمت شمالی آن باغچه‌ای قرار گرفته که به دلیل وجود درختانی چون سرو، نخل ،کاج و بهارنارنج به باغ طاووس معروف است که متاسفانه به دلیل احداث خیابان این قسمت از باغ جدا شده است.
باغ دلگشا شیراز

موزه باغ دلگشا


در این عمارت بخشی به موزه اختصاص یافته و محلی برای نگهداری آثار ارزشمندی است که مربوط به دوران قبل از هخامنشیان تا زمان قاجار می‌باشد. اقلام باارزشی چون سکه‌های ادورا مختلف، نقشه ایران قبل از هخامنشیان تا زمان قاجار از چشمگیر ترین اثار این قسمت می‌توان به قرآنی که روی پوست آهو نوشته شده و از دوران سلجوقیان بازمانده است اشاره کرد. بخشی دیگر به موزه داریو اختصاص یافته و می‌توانید از رادیوهایی که قدمت آن به ۵۰ سال پیش بازمی‌گردد بازدید کنید از بارزترین رایو این قسمت رادیویی است که با نفت کار می‌کند.
باغ دلگشا شیراز

فصل مناسب برای بازدید از باغ دلگشا شیراز چه زمانی است؟


هر موقع از سال شیراز زیبایی های خود را دارد اما در اردیبهشت شیراز همانند تکه‌ای از بهشت می‌شود با بوی خوش بهارنارنج که در سراسر شهر حس می‌شود. پس هم اکنون به فکر تهیه بلیط هواپیما خود باشید. از آنجایی که باغ دلگشا دارای درخت‌ها و گل‌کاری‌های زیباست، بهتر است در فصل بهار به دیدن این باغ بروید تا از شکوفایی گل‌ها و درخت‌ها لذت ببرید. درهای باغ همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب به روی علاقه مندان باز است اما برای بازدیداز موزه این مجموعه باید در زمان ۹ صبح تا ۹ شب به باغ دلگشا مراجعه کنید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از باغ دلگشا شیراز چه قدر است؟


برای ورود به باغ دلگشا باید با پرداخت هزینه اندکی بلیط تهیه کنید. زمان پیشنهادی برای بازدید از این باغ زیبا ۱ ساعت پیشنها شده است.

چگونه به باغ دلگشا شیراز برویم؟


اگر با ماشین شخصی خود به شیراز سفر می کنید بعد از گذشتن از دروازه قرآن وارد بلوار هفت تنان شوید سپس به خیابان نارنجستان وارد شوید تا ورودی باغ دلگشا را ببینید.
باغ دلگشا شیراز

در نزدیکی باغ دلگشا شیراز از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


آرامگاه سعدی: ۱.۳ کیلومتر
آرامگاه حافظیه: ۲.۳ کیلومتر
دروازه قرآن: ۳.۹ کیلومتر
مسجد نصیر الملک: ۳.۴ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی باغ دلگشا شیراز برای اقامت وجود دارد؟


هتل جهانگردی شیراز
هتل پرسپولیس شیراز
هتل پارک شیراز
هتل رویال شیراز
هتل بزرگ شیراز

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک باغ دلگشا شیراز هستند؟


رستوران سنتی سرای مهر
رستوران سنتی شرزه
رستوران سنتی گلشن
خانه استیک دلا
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است