search
menu

تنگه هایقر فیروزآباد

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از تنگه هایقر فیروزآباد را پیشنهاد می کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته تنگه هایقر فیروزآباد
چگونه به تنگه هایقر فیروزآباد برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به تنگه هایقر فیروزآباد
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به تنگه هایقر فیروزآباد
آیا تاکنون نام دره گرندکنیون آمریکا به گوشتان خورده است؟ دره گرندکنیون در آریزونای آمریکا، یکی از شگفتی‌های کره زمین، و دره‌ای گود و حیرت‌‌انگیز است که میلیاردها سال پیش با فرسایش سنگ‌ها به وجود آمده است. بسیاری از جهان‌گردان تنگه هایقر فیروزآباد را نسخه ایرانی دره گرندکنیون آمریکا می‌دانند. دره‌ای با دیواره‌های بند و رودخانه‌ای جاری در کف آن که شگفتی و قدرت طبیعت را برای هر بیننده‌ای نمودار می‌سازد. گمان می‌رود تنگه هایقر ابتدا در اثر فعالیت زمین به وجود آمده و سپس فرسایش آن با حرکت آب بیشتر شده و در مدت میلیون‌ها سال به شکل کنونی درآمده باشد.
بلندی دیواره‌های تنگه هایقر به ۴۵۰ متر می‌رسد و درازای آن بین ۸ تا ۱۸ کیلومتر است. موثق‌ترین منابع درازای تنگه هایقر را ۱۸ کیلومتر می‌دانند. دیوارهای بلند، رود پرآب و هیاهوی پرندگان که پژواک صدایشان موسیقی بی‌همتایی در این دره پدید آورده، از شگفتی‌هایی است که هر کسی باید یک بار در زندگی خود آن را ببیند. رودخانه‌ای که در کف تنگه جاری است، قره آج نام دارد و پس از گذشتن از مناطق زیادی، با نام مند به خلیج فارس می‌ریزد. یکی از شگفتی‌های طبیعت در این دره گیاهانی است که بر بستر آن می‌روید و زیبایی آن صدچندان ساخته است.
تنگه هایقر فیروزآباد دره‌ای ژرف در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزآباد در استان فارس است. نام این دره بر اساس افسانه‌های محلی گلین اوچان است. گلین اوچان عبارتی ترکی و به معنای عروس پرت‌شده است. گویا زمانی که کاروان عروسی از آنجا رد می‌شده، عروسی به داخل دره می‌افتد و کشته می‌شود. پس از آن مردم محلی این دره را با نام گلین اوچان می‌شناختند. هایقر نامی است که پس از جنگ بین قشقایی‌ها و انگلیسی‌ها به این دره داده‌اند. هایقر در زبان ترکی به معنای فریاد بزن است.
تنگه هایقر فیروزآباد

چرا بازدید از تنگه هایقر فیروزآباد را پیشنهاد می کنیم؟


دیدار از تنگه هایقر را به دلایل زیر به شما پیشنهاد می‌کنیم:
* اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید و به تنگه هایقر سفر نکرده باشید، قطعا یک ماجراجویی را از دست داده‌اید.
* اگر دوستدار شگفتی‌های طبیعت باشید و به این منطقه نرفته باشید، دیدن یکی از حیرت‌انگیزترین جلوه‌های طبیعت ایران را از دست داده‌اید.
* اگر کارشناس زمین شناسی باشید و تنگه هایقر را از نزدیک ندیده باشید، دیدار یکی از نمونه‌های بارز فعالیت‌های زمین‌شناسی را از دست داده‌اید.
* حتی اگر جانورشناس هستید و در پی دیدن نمودهای حیات وحش، این منطقه را از نزدیک ندیده باشید هم ضرر کرده‌اید.
* اگر مردم شناس و گفت‌وگو باشید و به تنگه هایقر نرفته و عشایر این منطقه را از نزدیک ندیده باشید، هم‌صحبتی با گروهی از صمیمی‌ترین مردم ایران را از دست داده‌اید.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته تنگه هایقر فیروزآباد


نکته‌ای درباره تنگه هایقر که شاید ندانید این است که این تنگه تا حدود ده سال پیش گمنام بود، اما زمانی شناخته شد که سدسازی بر روی آن شروع شد. از نکته‌های جالب درباره این تنگه شیوه پدید آمدن آن از نظر زمین‌شناسی است. تنگه هایقر از دیدگاه زمین شناسی تاقدیسی است که در اثر فشار لایه‌های زمین در کوه زاگرس به وجود آمده است. تاقدیس به لایه‌های از زمین گفته می‌شود که در مدت میلیون‌ها سال خم شده و دو سمت آن رو به پائین قرار گرفته است. پس از تشکیل این تاقدیس گذر آب در مدت سال‌ها آن را فرسایش داده و به‌صورت کنونی درآورده است.
در دیوار تنگه هایقر حالتی پلکانی دیده می‌شود که فرسایش زمین آن را پدید آورده است. از شگفتی‌های این دره، دیواره‌های آن است که صخره‌ای و بسیار بلند است. دیواره‌هایی که ایستادن بر بالای آنها برای کسانی که ترس از بلندی دارند، ناممکن است. از دیگر ویژگی‌های تنگه هایقر جاری بودن رودخانه قره آج بر بستر آن است که امکان قایق‌سواری بر روی آن را برای همگان فراهم کرده است.

چگونه به تنگه هایقر فیروزآباد برویم؟


در هر کجای ایران زندگی می‌کنید و قصد سفر هوایی به استان فارس را دارید، ما بلیط ارزان هواپیمای تهران شیراز یا بلیط هواپیما چارتر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. از شهر شیراز تا تنگه هایقر هم ۱۲۲ کیلومتر راه است که می‌توانید با خودروهای کرایه‌ای سواری بروید و یک روز را در این منطقه سحرآمیز بگذرانید.
اگر هم اهل رانندگی هستید و مسیرتان به شیراز رسید، ۱۰۰ کیلومتر به سمت فیروزآباد برانید. پس از آن وارد جاده فیروزآباد به سمت قیر شوید و ۲۲ کیلومتر به سمت جنوب رانندگی کنید تا به جاده فیروزآباد-هنگام-قیر برسید. هرگاه تابلوی تاسیسات سد هایقر را دیدید بدانید به مقصد رسیده‌اید.
تنگه هایقر فیروزآباد

جاهای دیدنی نزدیک به تنگه هایقر فیروزآباد


تنگه هایقر فیروزآباد گستره بزرگی از منطقه را می‌پوشاند، اما شهرستان فیروزآباد دیدنی‌های بسیار دیگری هم دارد که در سفر به استان فارس باید آنها را هم ببینید. آثار تاریخی فیروزآباد مانند کاخ اردشیر بابکان، قلعه دختر، مناره شهر گور و سنگ‌نگاره پیروزی اردشیر بابکان از دیدنی‌هایی است که در سفر به این منطقه از کشور باید ببینید. البته دره‌ها و منطقه‌های طبیعی دیگری مانند منطقه پادنا و گنبد نمکی کنار سیاه هم در اطراف این شهر قرار دارد که دیدن آنها هم ضروری است.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به تنگه هایقر فیروزآباد


نزدیک‌ترین اقاتگاه به تنگه هایقر فیروزآباد اقامتگاه بوم‌گردی ایل یوردی هایقر است. فاصله تنگه هایقر تا اقامتگاه ایل یوردی کمتر از سه کیلومتر است. این اقامتگاه گنجایش پذیرش ۱۶ گردشگر را دارد و از دو اتاق و یک چادر تشکیل شده است. البته شهرستان فیروزآباد اقامتگاه‌ها و هتل‌های دیگری هم دارد که در صورت تمایل می‌توانید آنجا را هم برای اقامت خود انتخاب کنید.
سخن پایانی:
اگر شما کوهنورد، طبیعت‌گرد، زمین شناس، ورزشکار و عکاس باشید، سفر به تنگه هایقر برای شما ضروری است. البته این نکته را نیز به خاطر داشته باشید، برای رسیدن به کف دره راه دراز و نسبتا دشورای در پیش دارید. پس در سفر به تنگه هایقر امکانات لازم را به همراه داشته باشید و نکته‌های ایمنی را هم رعایت کنید. تنگه هایقر در منطقه گرمسیری ایران قرار گرفته است و برای سفر به آن بهتر است فصل‌های بهار و پائیز را انتخاب کنید که هوا خنک‌تر است. اما اگر در فصل گرم به این منطقه رفتید، هنگام راه رفتن و خوابیدن مراقب جانوران خطرناکی همچون مار، رتیل و حشرات مختلف باشید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است