search
menu

جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با ۳۸ جاذبه شهر شعر و بهار نارنج

[ پنهان کردن ]
بازار وکیل
مسجد و حمام وکیل شیراز
مسجد نصیرالملک
مسجد جامع عتیق شیراز
آرامگاه حافظ
آرامگاه سعدی
پرسپولیس یا تخت جمشید
نقش رستم و نقش رجب
پاسارگاد
موزه پرسپولیس
خانه زینت الملک
مدرسه خان
موزه پارس
موزه هفت تنان
موزه هنر مشکین فام
موزه نظامی عفیف آباد
ارگ کریم خان
باغ ایلخانی
باغ تخت
آرامگاه باباکوهی
آرامگاه شاه چراغ
موزه سنگ و گوهر دریای نور
باغ جنت شیراز
سرای مشیر شیراز
باغ خلیلی
باغ جهان نما
باغ ارم
باغ نارنجستان
خانه صابر
آب انبار وکیل
آرامگاه خواجوی کرمانی
دروازه قرآن
موزه موسیقی شیراز
رصدخانه ابوریحان بیرونی شیراز
دریاچه مهارلو شیراز
عمارت شاپوری
باغ دلگشا
باغ ملی شیراز
شیراز، شهر شعر و تاریخ و فرهنگ است و یکی از زیباترین و باارزش‌ترین مقاصد گردشگری ایران به حساب می‌آید. در شهر شیراز، پایتخت فرهنگی ایران، در کنار جاذبه‌های تاریخی چشمگیر و باغ‌های وسیع، موزه‌ها و گالری‌های متنوع و متعددی نیز وجود دارند که برای گردشگران جذاب هستند. برای کسانی که می‌خواهند بلیط هواپیما شیراز را خریداری کنند، خستگی در سفر معنا نخواهد داشت. زیرا شیراز به قدری زیبا و جذاب است که گذر زمان را در این شهر هرگز حس نخواهید کرد. بازدید از جاهای دیدنی شیراز که تمامی ندارند، تجربه فوق العاده شیرین و به یاد ماندنی برایتان خواهد شد. اگر تاکنون به شهر شهر و فرهنگ و ادب شیراز سفر نکرده‌اید، حتما قبل از سفر با جاهای دیدنی شیراز (Shiraz Attractions) آشنا شوید و بازدید از آن‌ها را صدر فهرست گشت و گذارهایتان قرار دهید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم نوشتار راهنمای سفر به شیراز را در بلاگ سفرمارکت مطالعه کنید.
جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با ۳۸ جاذبه شهر شعر و بهار نارنج

بازار وکیل


صدها مغازه، دکه و بازار در بازار خوش منظر وکیل وجود دارند و هزاران هزار گردشگر سالانه از آن‌ها بازدید می‌کنند. بازار وکیل، بازار اصلی شیراز است و طراحی آن به صورت هزارتو انجام شده است. بازار وکیل شیراز یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید فرش، ادویه، لوازم خانه، طلا و جواهر و ... است. اگر از تمام حجره‌ها، دالان‌ها، مغازه‌ها و چای‌خانه‌ها، کاروانسراها و حمام‌های سنتی بازار وکیل بخواهید بازدید کنید، به بیش از نیم روز زمان لازم دارید. سقف‌های طاقی شکل و ساختار چلیپایی بازار وکیل یک نمونه معماری بی‌نظیر و شگفت انگیز از دوره زندیه در قرن هجدهم میلادی (۱۲ هجری قمری) هستند که علاوه بر افزودن زیبایی و جذابیت به محیط، به خنک شدن هوا در تابستان و به گرم شدن هوا در زمستان کمک می‌کنند.

مسجد و حمام وکیل شیراز


در همسایگی بازار وکیل، مسجد و حمام وکیل قرار گرفته‌اند و با ورودی‌های تزئین شده با کاشی‌های صورتی شیرازی و دو ایوان وسیع درگاه بسیار چشمگیر و تماشایی دارند. حیاط اندرونی مسجد و حمام وکیل در میان ایوان‌های کوچک و شاه نشین محصور مانده است. طاق‌های شبستان مسجد وکیل به طرز شگفت انگیزی در یک اندازه ۷۵ در ۳۵ ساخته شده‌اند و دسته ستون‌های چهل و هشت تایی شبستان که نمای عمودی و اسلیمی دارند، فضای مسجد را متحیرکننده ساخته‌اند. یکی دیگر از شگفتی‌ها و جذابیت‌های مسجد وکیل محراب و منبر ۱۴ پله‌ای است که از سنگ مرمر یک پارچه ساخته شده‌اند. گفته می‌شود این سنگ مرمر به دستور کریم خان زند از آذربایجان آورده شده بود. در زمان قاجار کاشی کاری‌هایی با طرح‌های گلدار به این منبر و محراب افزوده شدند.
در همسایگی مسجد وکیل، حمام وکیل قرار دارد که از دیگر بناهای مربوط به دوره زندیه است. ستون‌های پیچ‌دار و سقف گنبدی شکل حمام که یک حفره در نوکش وجود دارد، نمای حمام را زیباتر کرده‌اند. درون حمام مجسمه‌های مومی وجود دارند که استحمام پیشینیان را در گرم خانه‌های زیبا با سقف‌های طاق شکل، ستون‌ها و حوضچه‌های کوچک مزین شده به تصویر می‌کشند. مردم در گذشته پس از استحمام یا حین استحمام در کنار فواره‌ها تجدید قوا می‌کرده‌اند.
جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با ۳۸ جاذبه شهر شعر و بهار نارنج

مسجد نصیرالملک


یکی از مشهورترین، جذاب‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی شیراز، قطعا مسجد نصیرالملک است. مسجد نصیرالملک به «مسجد صورتی» نیز معروف است و یکی از بی‌نظیرترین بناهای شیراز محسوب می‌شود. مسجد نصیرالملک متعلق به دوره قاجار بوده و معروفیت و محبوبیت آن به دلیل ترکیب رنگ‌های گوناگون و فضای رنگارنگ چشمگیر و متحیرکننده درونی آن است. شیشه‌های رنگی مسجد نصیرالملک همراه با کاشی‌های ظریف رنگارنگ و فرش‌های زیبای ایرانی فضای مسحور کننده و دلنشینی خلق کرده‌اند که هر بازدید کننده‌ای را غافلگیر و متحیر می‌کنند. در کنار تمامی این‌ها ستون‌هایی نیز با کنده کاری‎های ظریف وجود دارند که از هر زاویه‌ای نمای چشم نوازشان را به رخ می‌کشند. اگر می‌خواهید از مسجد نصیرالملک بازدید کنید، بین ساعت ۹ تا ۱۱ صبح به آن مراجعه کنید. زیرا در این زمان از روز پرتو آفتاب به سرسرا و فرش‌های ایرانی داخل مسجد می‌تابد و منظره‌ای شگفت انگیز به وجود می‌آورد. حتما و حتما از این جلوه و زیبایی درون مسجد نصیرالملک عکاسی کرده و به یادگار نگه دارید. جالب است بدانید، مسجد نصیرالملک به دلیل داشتن تیرهای چوبی انعطاف پذیر در ساختارش، زلزله‌های متعددی را تا به امروز پشت سر گذاشته است.
جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با ۳۸ جاذبه شهر شعر و بهار نارنج

مسجد جامع عتیق شیراز


در تمامی شهرهای ایران، یک مسجد جامع تاریخی وجود دارد که مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد. مسجد جامع عتیق شیراز علاوه بر این که جزو مقاصد گردشگری شهر به حساب می‌آید، بلکه قدیمی‌ترین و اولین مسجد شیراز است. ساخت مسجد جامع عتیق شیراز به دوره صفویه مربوط است و طبق بررسی‌های متخصصان بین سال‌های ۲۶۵ و ۲۸۷ هجری قمری بنا نهاده شده است. در سال ۱۳۱۰ مسجد جامع عتیق شیراز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و بین مردم محلی شیراز اهمیت بسیار زیادی به دست آورد. مردم شیراز وظیفه خود می‌دانند تا هر هفته روزهای جمعه به مسجد جامع عتیق بروند و قرآن بخوانند. از این رو، مسجد جامع عتیق شیراز «مسجد آدینه» یا «مسجد جمعه» نیز نامیده می‌شود.

آرامگاه حافظ


حافظ شیرازی، پرطرفدارترین شاعر پارسی زبان است و در شهر شیراز آرمیده است. تمام ایرانیان از هر طبقه و فرهنگی که باشند، حداقل چند بیتی از اشعار حافظ را حفظ هستند و می‌خوانند. مقبره حافظ شیرازی در در شمال غرب شیراز داخل یک باغ آراسته قرار دارد. حافظ در قرن هشتم دار فانی را وداع گفت و در قرن دوازدهم مقبره وی توسط کریم خان زند به این مکان انتقال یافت. شعار حافظ به روی سنگ قبر مرمری‌اش حکاکی شده‌اند. یک طاق هشت ضلعی در سال ۱۳۱۵ به روی مقبره حافظ شیرازی ساخته شد. گردشگران از سراسر دنیا و ایران از آرامگاه حافظ نه تنها به خاطر این که یکی از جاهای دیدنی شیراز است، بازدید می‌کنند، بلکه به دلیل این که طرفدار و عاشق حافظ و اشعارش هستند، به شیراز سفر کرده و از این میعادگاه بازدید می‌کنند. فال حافظ را که می‌دانید و بلد هستید. در بازدید از آرامگاه حافظ فال بگیرید و به نکات ظریف غزل‌هایش توجه کنید و بیندیشید. در حافظیه بگردید و در چای خانه‌اش دمی استراحت کنید.

آرامگاه سعدی


همان طور که گفتیم، شیراز زادگاه شعر و ادب پارسی و شاعران پرآوازه و ارزشمند است. سعدی، شاعر قرن هفتم نیز از شاعران محبوب و مهم پارسی بود که در شیراز زندگانی می‌کرد. بسیاری از پند و ارزهای سعدی به ضرب المثل تبدیل شده‌اند و مدام بر سر زبان‌ها جاری هستند. کلام سعدی به خاطر سادگی و شیوایی‌ مورد تمجید و ستایش قرار می‌گیرد. آرامگاه سعدی یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که هرچند به اندازه حافظیه چندان پرازدحام و شلوغ نیست، اما همیشه طرفداران این شاعر نامی که با خرید آنلاین بلیط هواپیما به این شهر آمده‌اند را در هر زمان از سال می‌توان در آرامگاه سعدی مشاهده کرد. در بازدید از آرامگاه سعدی پس از گشت و گذار در میان باغ‌های گل سرخ و درختان سرو قد برافراشته سری به چای‌خانه زیرزمینی محوطه بزنید و استراحت و تجدید قوا کنید.
جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با ۳۸ جاذبه شهر شعر و بهار نارنج

پرسپولیس یا تخت جمشید


پرسپولیس یا همان تخت جمشید، بیش از ۲۵۰۰ سال پیش پایتخت باشکوه و باستانی سلسله هخامنشیان بود. تخت جمشید با وجود این که مورد هجوم اسکندر قرار گرفت، اما باز هم بقایای به جا مانده از آن نشان از دستاوردهای معماری و سیاسی ایران باستان هستند. شهر باستانی پرسپولیس در ۷۰ کیلومتری شمال شرق شیراز واقع شده و برای بازدید از آن چند ساعتی زمان لازم است. در بازدید از این میراث جهانی یونسکو حتما مقداری آب همراه خود داشته باشید، زیرا که آفتاب نیم روز در پرسپولیس بس ناجوانمردانه می‌تابد.
جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با ۳۸ جاذبه شهر شعر و بهار نارنج

نقش رستم و نقش رجب


در بازدید از تخت جمشید شیراز، به تماشای نقش رستم و نقش رجب بروید. نقش رستم چهار مقبره بزرگ روی صخره دارد که آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی است. کمی پایین‌تر از نقش رستم، چندین نقش برجسته وجود دارند که فتوحات شاهان ساسانی را به تصویر کشیده‌اند و زانو زدن والرین شاه رومی مقابل شاپور اول یکی از آن‌هاست. در فاصله پنج دقیقه‌ای از نقش رستم، نقش‌های برجسته بیشتری از دوره حکومت ساسانیان در نقش رجب وجود دارند که متاسفانه چندان خوب و مناسب مورد حفاظت قرار نگرفته‌اند. اما با این حال بازدید از آن‌ها بسیار ارزشمند است.

پاسارگاد


مقبره کوروش کبیر در فاصله ۵۰ کیلومتری از تخت جمشید قرار گرفته و با وجود این که مسیر دسترسی به آن چندان هموار نیست، اما بازدید از پادشاه سرزمین آریایی ارزشمندتر و مهم‌تر از هر چیز دیگری است. در آرامگاه کوروش کبیر که در زمینی خشک و نامهربان محصور شده، آرامشی شگفت انگیز حاکم است.
جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با ۳۸ جاذبه شهر شعر و بهار نارنج

موزه پرسپولیس


موزه پرسپولیس در پرسپولیس یا همان تخت جمشید واقع شده و آثاری که از هخامنشیان در ۲۵۰۰ سال پیش به جامانده، به نمایش گذاشته است. در گشت و گذار در تخت جمشید می‌توانید با مراجعه به موزه پرسپولیس از ابزارهای دست ساز، سلاح‌ها، لوح‌های سفالی، مجمسه‌های گوناگون و ظروف چای‌خوری که از حفاری‌های باستان شناسان به دست آمده‌اند، بازدید کنید.

خانه زینت الملک


خانه زینت الملک، در اصل اندرونی باغ نارنجستان است و نام دختر صاحب خانه به آن نهاده شده است. در خانه زینت الملک اتاق‌های بیست گانه با تزئینات گچ کاری، آینه کاری و تابلوهای نقاشی وجود دارند. کف آن اتاق‌ها به گونه‌ای با موزاییک طراحی شده‌اند که طرح فرش ایرانی را یادآور می‌شوند. در باغ‌های خصوصی عمارت زینت الملک درختان نخل و فواره وجود دارند و در زمستان گرمای خورشید را به دام می‌اندازند و در تابستان نیز سایه خنک به محیط می‌افشانند. شاید موزه زیرزمینی عمارت زینت الملک برای گردشگران خارجی جذابیت چندانی نداشته باشد، اما داخل آن مجسمه مومی اشخاص مشهور شیراز وجود دارند که برای مردم محلی و گردشگران داخلی جذاب هستند.

مدرسه خان


در قرن دهم هجری، امام قلی خان فرماندار شیراز بوده و مدرسه خان را برای بیش از ۱۰۰ دانش آموز ساخته است. در طی سالیان و بر اثر زلزله‌های متعدد آسیب‌هایی به بنای مدرسه خان وارد گشته بود که خوشبختانه ورودی و درگاه چشمگیر آن بی آسیب و سالم باقی مانده است. در طاق‌ بیرونی مقرنس‌های خارق العاده با چینش ظریف موزاییک‌ها وجود دارند که در طراحی‌های قدیمی شاهکار محسوب می‌شدند. دیوارهای محوطه درونی مدرسه خان سنگی هستند یا با کاشی‌های صورتی و زرد مزین شده‌اند.
جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با ۳۸ جاذبه شهر شعر و بهار نارنج

موزه پارس


موزه پارس در مرکز شیراز و باغ نظر واقع شده و یکی از نمونه‌های بارز و زیبای معماری دوره زندیه است. موزه پارس یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است و مقبره کریم خان زند نیز در همین مکان قرار دارد. عمارتی که مشاهده می‌کنید، در سال ۱۳۱۰ به موزه پارس تبدیل شد و ابزار و آثار هنری مربوط به دوره زندیه از قبیل نقاشی‌های آبرنگ، سلاح، گچ کاری‌های رنگارنگ و قرآن‌های خطی قدیمی را به نمایش گذاشت. سقف موزه پارس در قسمت ورودی به قدری زیبا و شگفت انگیز است که می‌تواند تنها دلیل بازدید از موزه پارس باشد. گردش در باغ و بازدید از طاق هشت ضلعی موزه پارس که گل سرسبد باغ است، از لذاید این موزه گردی به حساب می‌آیند.

موزه هفت تنان


موزه هفت تنان یکی از موزه‌های شیراز است که نزدیکی دروازه قرآن قرار دارد و توجه چندانی به آن نمی‌شود. داخل موزه هفت تنان انواع برش‌ها و توده‌های سنگی و سنگ کندهای مربوط به ادوار تاریخی پارسی نگهداری می‌شوند. از آثار بسیار باشکوه موزه هفت تنان می‌توان به آثار خوشنویسی حکاکی شده به روی سنگ‌ها که شامل کتیبه‌هایی با خط کوفی و نستعلیق هستند، اشاره کرد. نام موزه هفت تنان از هفت سنگ قبر موجود در موزه برگرفته شده که گویا متعلق به هفت درویش شیرازی هستند.

موزه هنر مشکین فام


موزه هنر مشکین فام شیراز از دوره قاجار به جا مانده و یکی از جاهای دیدنی شیراز است. موزه هنر مشکین فام در گذشته عمارتی بوده که به فروغ الملک تعلق داشته و امروزه به یک گالری تبدیل شده است. موزه هنر مشکین در فاصله کمی از شاه چراغ قرار دارد و دسترسی به آن آسان است. در موزه هنر مشکین فام آثار هنرمندان معاصر شیرازی، سنگ کندها و خوشنویسی‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند. از امتیازات ویژه موزه هنر مشکین فام نیز می‌توان به ترکیب هنر و معماری و همچنین تاریخ و مدرنیته اشاره کرد.

موزه نظامی عفیف آباد


مجموعه عفیف آباد شیراز شامل باغ بزرگی است که منظره‌های بی‌نظیر با هارمونی درختان نارنج، نخل‌ها و بوته‌های گل دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است. در مرکز باغ موزه ادوات نظامی، کاخ اصلی عفیف آباد قرار دارد. در موزه نظامی عفیف آباد جنگ افزارها و امکانات نظامی ایران از دوران صفویه تا به امروز به نمایش گذاشته شده‌اند. برای کسانی که طرفدار امور نظامی هستند، گردش یک روزه در موزه نظامی عفیف آباد و بازدید از شمشیرهای دوران صفوی، تفنگ‌های قاجاری و تانک‌های پهلوی تجربه جذاب و به یاد ماندنی خواهد بود.

ارگ کریم خان


یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز ارگ کریم خان است که در قرن هجدهم میلادی توسط بنیان گذار سلسله زندیه، کریم خان زند بنا نهاده شد. کریم خان زند پس از آن که شیراز را به عنوان پایتخت انتخاب کرد، ارگ کریم خان را در کنار دیگر بناها و در راستای برنامه‌های جاه طلبانه‌اش ساخت. بنای چهارگوش ارگ کریم خان در چهار گوشه‌اش چهار برج استوانه‌ای دارد که در گذشته از آن‌ها به عنوان زندان استفاده می‌شده است. در شمال شرق ارگ کریم خان یک برج وجود دارد که در گذشته به عنوان حمام مورد استفاده قرار می‌گرفت و چون در آن دوره مخزن آب در این برج تعبیه کرده بودند، این قسمت از برج مقداری نشست داشته است. معماری درون ارگ کریم خان از معماری بیرونش عجیب‌تر و جالب‌تر است. در ورود به ارگ کریم خان عاشق صدای آب حوض مرکزی و خنکای سایه میوه درختان خواهید شد. در ادامه یک موزه از دوره زندیه وجود دارد که می‌توانید از آن هم بازدید کنید.
جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با ۳۸ جاذبه شهر شعر و بهار نارنج

باغ ایلخانی


یکی از جذاب‌ترین باغ‌های شیراز که قدمتش به دوره قاجار برمی‌گردد، باغ ایلخانی است. باغ زیبا و دیدنی ایلخانی از محمدقلی خان ایلخان قشقایی به یادگار مانده و در محله سه باغ شیراز قرار دارد. در قسمت شرقی باغ ایلخانی یک عمارت زیبا و قدیمی وجود دارد که بافت تاریخی‌اش همچنان محفوظ مانده و خودنمایی می‌کند. در وسط ساختمان عمارت یک ایوان دو ستونی وجود دارد. در سالن بزرگ عمارت نیز پنج در، راهروهای مجلل، اتاق‌ها و زیرزمین وجود دارند که از قسمت‌های مهم عمارت به حساب می‌آیند. از جذابیت باغ ایلخانی می‌توان به حوض‌های زیبا، پنجره‌ها با شیشه‌های رنگی و درختان کهنسال اشاره کرد.

باغ تخت


یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز که باید از آن بازدید کنید، باغ تخت است که باغ قراچه نیز نامیده می‌شود. قدمت باغ تخت به قرن پنجم هجری مری مربوط است و سندی بر تمدن کهن شیراز محسوب می‌شود که تا به امروز داستان‌های زیادی را از نزدیک شاهد بوده است. باغ تخت توسط یکی از شاهان اتابکان شیراز ساخته شده است و مکان منحصر به فرد و خاصی برای گذراندن اوقات دلنشین و آرامش بخش است.

آرامگاه باباکوهی


یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز، آرامگاه باباکوهی است که در سمت چپ دروازه قرآن و کوه صبوری شیراز قرار دارد. قدمت آرامگاه باباکوهی به دوره دیلمیان بازمی‌گردد. دو غار در کوه صبوری وجود دارند که یکی از آن‌ها آرامگاه ابوعبدالله محمد بن عبدالله است که از عرفای شهر شیراز بوده است.این عارف به "باباکوهی" معروف بوده و نام منطقه نیز از نام وی گرفته شده است. گردشگران زیادی برای زیارت آرامگاه باباکوهی از این منطقه بازدید می‌کنند.

آرامگاه شاه چراغ


مقبره مقدس شاه چراغ، آرامگاه دو تن از برادران امام رضا (ع)، امام هشتم شیعیان است و یکی از محبوب‌ترین مکان‌های زیارتی و گردشگری شیراز به حساب می‌آید. برادران امام هشتم (ع) در قرن نهم به شهادت رسیده‌اند اما از دوران قاجاریه تا به امروز مقبره آن‌ها توسعه زیادی یافته است. یک حوض فواره دار در مرکز محوطه آرامگاه واقع شده و کاشی کاری‌ها و آینه‌ کاری‌های نمای آرامگاه تصویری خیره کننده از معماری ایرانی را ارائه می‌دهند که به زیبایی و حس و حال دلنشین محیط چندین برابر افزوده‌اند. آرامگاه شاه چراغ یکی از محبوب ترین و زیباترین عبادتگاه‌های شیراز است و در ایام خاص مذهبی شور و صفای خاصی دارد. در قسمت شمال شرق محوطه آرامگاه شاه چراغ موزه‌ای قرار دارد که در ارتباط با شهر شیراز آثار مختلفی از قبیل قرآن‌های نفیس قدیمی و دری با تزئینات طلا، نقره و لاجورد به نمایش گذاشته است.
جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با ۳۸ جاذبه شهر شعر و بهار نارنج

موزه سنگ و گوهر دریای نور


موزه سنگ و گوهر دریای نور از موزه‌های تازه تأسیس شیراز است و در سال ۱۳۹۰ بنا شده است. حدود ۱۴۰ نوع گوهر و سنگ‌های قیمتی جذاب و چشم نواز در موزه سنگ و گوهر دریای نور نگهداری می‌شوند. این موزه داخل باغ ارم قرار دارد و مکان فوق العاده‌ای برای علاقه مندان به سنگ‌های قیمتی به حساب می‌آید.

باغ جنت شیراز


باغ جنت یا همان پارک جنت، یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که در دل شهر شیراز واقع شده و قدمتش به دوران قاجار مربوط است. مردم شیراز حدود ۱۵۰ سال پیش در باغ جنت به تفریح می‌پرداختند و خستگی در می‌کردند. در سال ۱۲۲۳ حکومت قاجار تصمیم می‌گیرد باغی را در دل شیراز بسازد. بنابراین، دستور ساخت باغ جنت شیراز صادر می ‌گردد و یک باغ باصفا پوشیده از درختان سرو و کاج شکل می‌گیرد.

سرای مشیر شیراز


معمولا در سفر به هر مقصدی، یکی از جاهایی که دنبالش می‌گردیم، بازارهای سنتی هستند. در شیراز نیز یکی از قدیمی‌ترین بازارها، بازار وکیل است. اما در دل همین بازار قدیمی که یادگار دوران زندیه است، یک بازار دیگر وجود دارد که از زمان قاجار باقی مانده است. این بازار سرای مشیر یا همان بازار گلشن نام دارد و بی‌شک یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است. اولین سنگ سرای مشیر شیراز را میرزا ابوالحسن مشیرالملک نهاده و آن را وقف امام محمد باقر کرده است. محوطه بزرگ روباز سرای مشیر شیراز از جذاب‌ترین بخش‌های این بازار است. یک حوض بزرگ و کاشی کاری شده در این محوطه قرار دارد که اطرافش را درختان خوش رنگ و بوی نارنج احاطه کرده و به زیبایی محیط افزوده است. عطر و بوی درختان نارنج فضای دلنشینی در سرای مشیر شیراز به وجود آورده است.

باغ خلیلی


یکی از باغ‌های زیبا و تازه تأسیس شیراز، باغ خلیلی است. اما درختانی که در باغ خلیلی ریشه انداخته‌اند بسیار کهن هستند و شاید قدمتشان به پیش از احداث باغ مربوط است. باغ خلیلی در شرق شهر شیراز قرار دارد و به همت یکی از بازرگانان ایرانی به نام محمد خلیل خلیلی و همچنین پسرش ابراهیم خلیلی ساخته شده است. آن چه باعث شهرت و جذابیت باغ خلیلی شده، درختان کهنسال و کمیاب هستند که در باغ وجود دارند. همچنین، گونه‌های نادر و فراوان گل و درختان میوه به زیبایی باغ خلیلی از هر منظری افزوده‌اند.

باغ جهان نما


یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز، باغ جهان نما است. باغ جهان نما از جمله باغ‌هایی است که استراحت و آرامش واقعی در آن معنی می‌شوند. کسی نمی‌داند که باغ جهان نمای شیراز اولین بار توسط چه کسی بنا نهاده شده اما طبق روایت‌ها کریم خان زند برای اولین بار دور باغ جهان نما را محصور کرده و عمارت‌های زیبایی در اطراف آن ساخته است. وی با کاشتن درختان سرو در باغ جهان نما ظاهر باغ را بهبود بخشیده است. در گذشته، باغ جهان نما که نزدیکی حافظیه واقع شده، یکی از باصفاترین باغ‌های شیراز نامیده می‌شد. زیرا نهر کوچکی از میان درختان جریان داشت که امروزه اثری از آن وجود ندارد. اما در هر صورت بازدید از باغ جهان نما و عمارت هشت ضلعی که در میان آن قرار گرفته ارزشمند است. عمارتی که در باغ جهان نما قرار دارد از آجر ساخته شده و برخلاف دیگر عمارت‌های شیراز خبری از کاشی کاری و نقاشی در آن نیست.
جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با ۳۸ جاذبه شهر شعر و بهار نارنج

باغ ارم


می‌دانید که باغ‌های شیراز بسیار معروف هستند و باغ ارم نمونه‌ای از زیباترین باغ‌های شیراز است. باغ ارم هم اکنون در اختیار دانشگاه شیراز قرار دارد و حیاط آن پر از پرچین‌های آراسته، سروهای بلند قامت و بوته‌های گل سرخ است. کاخ قاجاری به همراه یک حوض آب در مرکز باغ ارم قرار دارند. باغ ارم به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است.

باغ نارنجستان


نام باغ نارنجستان شیراز از درختان نارنج درونش گرفته شده است. باغ نارنجستان کوچک‌ترین و دوست داشتنی‌ترین باغ شیراز محسوب می‌شود و بخشی از عمارت اعیانی محمدعلی خان قوام الملک است. محمدعلی خان قوام الملک در دوره قاجار از ثروتمندان شیراز بود. ورودی عمارت مرکزی باغ نارنجستان که به عمارت قوام نیز معروف است، به صورت قرینه طراحی شده و در نهایت به اتاق‌هایی با کاشی کاری‌های ظریف و هنرمندانه، تابلوهای منبت کاری شده و پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی می‌رسد. در سقف اتاق‌های طبقه بالای عمارت باغ نارنجستان نقاشی‌هایی با سبک اروپایی وجود دارند و در میان آن‌ها تصویر کلیساهای آلپ جزو شگفت انگیزترین نقاشی‌هاست.

خانه صابر


شاید به این موضوع پی برده‌اید که شهرداری شیراز در اماکن تاریخی شهر موزه‌های مختلفی را برگزار می‌کند و سعی دارد جاهای دیدنی شیراز را بهتر و زیباتر جلوه دهد. به جرأت می‌توان گفت که یکی از سالم‌ترین بناهای قدیمی شیراز متعلق به خانه صابر یا همان موزه لباس‌های سنتی و آیینی شیراز است. حتی گچ بری‌ها و تزئینات خانه صابر نیز تقریبا سالم و دست نخورده باقی مانده‌اند. خانه صابر در ضلع شمال شرقی شاه چراغ قرار دارد و در دوره زندیه ساخته شده است. در سال ۱۳۸۲ خانه صابر در لیست آثار ملی ایران ثبت شد و اولین موزه لباس‌های سنتی و آیینی شیراز در سال ۱۳۸۴ در خانه صابر برگزار شد.

آب انبار وکیل


آب انبار وکیل، یادگار زیبایی از آبادانی‌های دوره زندیه است و هنوز هم پابرجا و استوار سرپا ایستاده است. آب انبار وکیل در شرق ارگ کریم خان قرار دارد و برای آن بادگیر بزرگی با تزئینات آجرکاری زیبا طراحی شده است. باد از یک طرف وارد آب انبار شده و آب را خنک می‌کرد از منافذی که روی عرق چین وجود داشت، خارج می‌شد. طراحی و مهندسی آب انبار وکیل بسیار منحصر به فرد است و میزان تکامل دانش ایرانیان را در دوران زندیه اثبات می‌کند. شهرداری شیراز برای بهتر به تصویر کشیدن این موضوع از سازه‌های آبی ایران باستان ماکت‌هایی ساخته و با برگزاری موزه آب شیراز آن‌ها را به نمایش گذاشته است.

آرامگاه خواجوی کرمانی


خواجوی کرمانی، یکی از شاعران پرآوازه قرن هفتم و هشتم هجری قمری است. به تصور بسیاری از مردم آرامگاه این شاعر با توجه به نام او در کرمان قرار دارد، در صورتی که وی متولد کرمان بوده اما از آن جایی که بیشتر عمر خود را مشغول سفر بوده و درنهایت در شیراز درگذشته است، آرامگاهش در شیراز قرار دارد. آرامگاه خواجوی کرمانی در ابتدای جاده شیراز به اصفهان قرار دارد. آرامگاه خواجوی کرمانی در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی بنا شده و جزو جاذبه‌های شهر شیراز محسوب می‌شود. سه غار بالاتر از آرامگاه خواجوی کرمانی وجود دارند که دراویش در آن‌ها به عبادت می‌پرداخته‌اند و خواجوی کرمانی نیز یکی از آن‌ها بود.

دروازه قرآن


یکی از شش دروازه قدیمی شیراز، دروازه قرآن است که از گذشته‌های دور باقی مانده و در ورودی شهر قرار دارد. زمانی که طاق‌های بلند دروازه قرآن را مشاهده می‌کنید، یعنی به شهر شیراز رسیده‌اید. نام دروازه قرآن از قرآنی گرفته شد که «عضدالدوله دیلمی»، امیر سلسله دیلمیان دستور داد آن را در محفظه‌ای در بالای طاق دروازه قرار دهند تا کسانی که از این دروازه عبور می‌کنند، سفر سلامت و بی‌خطر داشته باشند. دروازه قرآن در شرق شیراز قرار دارد و مسافرانی که از سمت جاده اصفهان- شیراز وارد شهر می‌شوند، این بنای معروف را مشاهده می‌کنند.
جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با ۳۸ جاذبه شهر شعر و بهار نارنج

موزه موسیقی شیراز


یک بنای قدیمی متعلق به دوره قاجار در میدان شاه چراغ و پشت مسجد شهدا وجود دارد که در سال ۱۳۱۱ هجری قمری بنا نهاده شده و قریب به ۱۰۰ سال قدمت دارد. از آن جایی که خانه‌های به جا مانده از دوره قاجار معماری منحصر به فرد و زیبایی دارند، شهرداری شیراز تصمیم گرفت از این بنای قدیمی به عنوان موزه موسیقی شیراز استفاده کند. موزه موسیقی شیراز یا همان خانه منطقی نژاد معماری زیبا، نقاشی و آینه کاری‌های ظریف، سقف‌های چوبی و نقش و نگارهای اسلیمی دارد و مکان مناسبی برای آشنایی با نوازندگان و موسیقی دان‌های مطرح جهان است. در سال ۱۳۵۲ موزه موسیقی شیراز یا همان خانه منطقی نژاد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

رصدخانه ابوریحان بیرونی شیراز


دانشگاه شیراز از دیرباز تا به امروز جزو برترین دانشگاه‌های کشور بوده و بعد از رصدخانه مراغه، در سال ۱۳۵۵ دومین رصدخانه ایران در دانشگاه شیراز افتتاح شد. رصدخانه ابوریحان بیرونی شیراز فعال است و به طور حرفه‌ای به فعالیت ادامه می‌دهد. پایه گذاران رصدخانه ابوریحان بیرونی شیراز پروفسور یوسف ثبوتی و پروفسور ادوارد فرانسیس گاینن هستند. این رصدخانه در بالای کوه‌های کوی ارم قرار دارد و مسیر دسترسی به آن کمی دشوار است. اما برای علاقه مندان به نجوم و علم ستاره شناسی بازدید از رصدخانه ابوریحان بیرونی شیراز بسیار ارزشمند خواهد بود.
جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با ۳۸ جاذبه شهر شعر و بهار نارنج

دریاچه مهارلو شیراز


یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی شیراز، دریاچه مهارلو است. دریاچه مهارلو از شهر شیراز فاصله زیادی دارد اما بازدید از آن قطعا ارزشمند است و به شدت توصیه می‌شود. دریاچه زیبای مهارلو در فاصله ۵۷ کیلومتری شیراز و در جنوب شرقی شهر واقع شده است. برای رفتن به دریاچه مهارلو باید از جاده شیراز به فسا حرکت کنید. چیزی که دریاچه مهارلو را جذاب و متفاوت ساخته، رنگ عجیب و زیبای آن است. دریاچه مهارلو همچون دریاچه ارومیه به دلیل تبخیر بالای آب شوری بسیار بالایی دارد. به همین سبب یک جلبک دریایی به نام کشند قرمز در آب‌هایش رشد می‌کنند که سبب تغییر رنگ دریاچه به قرمز می‌شوند. گونه‌های مختلف پرندگان نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. اگر عاشق عکاسی هستید، در بازدید از دریاچه مهارلو شیراز می‌توانید عکس‌های خاص و منحصر به فرد زیادی بگیرید.

عمارت شاپوری


یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز که قدمت چندان زیادی هم ندارد، عمارت شاپوری است. عمارت شاپوری در دوره پهلوی اول یعنی رضاشاه ساخته شده است. معماری بنای عمارت شاپوری را استاد بزرگ ایرانی، «ابوالقاسم مهندسی» انجام داده و هنر و مهارت خود را به رخ همگان کشیده است. عمارت شاپوری در شیراز در بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ به درخواست «عبدالصاحب شاپوری» ساخته شد و خاندان شاپوری تا سال ۱۳۷۸ صاحب و مالک این عمارت بودند. خاندان شاپوری ازجمله طوایف تاجر و ثروتمند شیراز بوده‌اند.

باغ دلگشا


شرقی‌ترین باغ شیراز که یکی از جاذبه‌های زیبای شهر نیز محسوب می‌شود، باغ دلگشا است. باغ دلگشا در نزدیکی سعدیه قرار دارد و از زمان ساسانیان به جا مانده است. سبک معماری باغ دلگشا به شکل چهارباغ ایرانی ساخته شده و اکثر درختانی که در این باغ وجود دارند، درختان میوه هستند. آب باغ دلگشا از قنات سعدیه تأمین می‌شود. در وسط باغ دلگشا یک عمارت نیز وجود دارد که در دوره قاجاریه ساخته شده و جلوه خاصی به باغ بخشیده است.
جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با ۳۸ جاذبه شهر شعر و بهار نارنج

باغ ملی شیراز


باغ ملی شیراز در چهارراه حافظیه شیراز قرار دارد و یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین پارک‌های شیراز به حساب می‌آید. اکثر گردشگران در بازدید از آرامگاه حافظ به گشت و گذار در باغ ملی شیراز می‌پردازند. کاج‌های بلندقامت و سروهای کهنسال نشان دهنده قدمت باغ ملی شیراز هستند. در اردیبهشت ماه نیز عطر و بوی درختان نارنج سحر و جادو می‌کند. باغ ملی شیراز در سال ۱۳۱۵ برای آخرین بار مورد بهسازی قرار گرفت اما با این حال امکانات رفاهی- خدماتی کامل دارد و انواع تجهیزات تفریحی، ورزشی و فرهنگی در آن وجود دارند. همچنین، فرهنگسرای بزرگ و کانون فکری کودکان و نوجوانان در باغ ملی شیراز وجود دارند.
اگر این فرصت را پیدا کردید که با بلیط هواپیما ارزان به شیراز سفر کنید، بازدید از این دیدنی های فوق العاده را از دست ندهید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است