search
menu

با نقشه و ایستگاه‌های مترو شیراز آشنا شویم

[ پنهان کردن ]
درباره مترو شیراز
نقشه مترو شیراز + فایل باکیفیت بالا
آشنایی با ایستگاه‌های خط ۱ مترو شیراز
ایستگاه‌های خط ۲ مترو شیراز
ایستگاه‌های خط ۳ مترو شیراز
ایستگاه‌های خط ۴ مترو شیراز
ایستگاه‌های خط ۵ مترو شیراز
ایستگاه‌های خط ۶ مترو شیراز
برنامه زمان‌بندی حرکت قطارها در خط ۱ مترو شیراز
نقشه و ایستگاه‌های مترو شهر شیراز در این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت معرفی شده است. متروی شیراز، در مجموع ۳۳ ایستگاه در خط ۱ و ۲ خود دارد و می‌توان شرق و غرب و شمال و جنوب این شهر را با مترو بازدید کرد.
برای سفری ارزان و آسان در ۱۲ ماه سال، می‌توان از مترو به عنوان ابزار حمل‌ونقل سریع و مناسب برای شیرازگردی انفرادی و گروهی استفاده کرد و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمود. برخی از ایستگاه‌های مترو این شهر در نزدیکی موزه‌ها، گالری‌ها و جاهای دیدنی شیراز واقع شده است که به همین خاطر، مترو نیاز به استفاده از تاکسی و اتوبوس یا خودرو شخصی را مرتفع می‌کند. با تکمیل خطوط ۳ تا ۶ مترو شیراز، تقریباً کل این کلان‌شهر، زیر پوشش حمل‌ونقل ریلی قرار خواهد گرفت.
اگر شما مخاطب گرامی، سابقه رزرو آنلاین بلیط هواپیما تهران شیراز و استفاده از خطوط مترو این مقصد تماشایی را داشتید، نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. با مترو گردی مجله گردشگری سفرمارکت در شهر شیراز ایران همراه ما باشید.
با نقشه و ایستگاه‌های مترو شیراز آشنا شویم

درباره مترو شیراز


مترو شیراز یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین خطوط مترو در مراکز استان‌های کشور است. شعار مترو شیراز این است که ساعت خود را با مترو کوک کنید. به نظر می‌رسد برای مدیران و پرسنل زحمت‌کش مترو شیراز، تلاش برای تردد قطارها براساس زمان‌بندی از پیش اعلام شده، بسیار اهمیت دارد و این نشان از وقت‌شناسی و مسئولیت اجتماعی و حرفه‌ای مجموعه قطار شهری شهر شیراز دارد که با میلیون‌ها گردشگری از سراسر ایران و جهان در طول سال مواجه هستند.
سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز، مسئولیت مدیریت مترو شیراز را بر عهده دارد. تاریخچه مترو شیراز مثل مترو تهران، به قبل از انقلاب باز نمی‌گردد و یکی از جدیدترین خطوط مترو در ایران است. مترو شیراز در حال حاضر شش خط دارد و سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری شیراز را شامل می‌شود.
آغاز عملیات بهر‌ه‌برداری از خط یک مترو شیراز در سال ۱۳۹۳ آغاز شد تا سومین حرم اهل بیت (ع)، سیستم حمل و نقل درون شهری ریلی مجهز داشته باشد و تردد خریداران بلیط قطار تهران شیراز و هم‌وطنان شیرازی در شهر آسان و راحت و کم هزینه باشد.
خط یک مترو شیراز به طول بیست و پنج کیلومتر از میدان احسان آغاز و تا میدان الله امتداد یافته و مسیر شرق به غرب شیراز را به هم وصل می‌کند. خط یک مترو شیراز که از مهم‌ترین و پرترددترین خطوط مترو این شهر است، یکی از طولانی‌ترین خطوط مترو در ایران است و البته از خط یک مترو تهران کوچک‌تر است.
البته قرار است در آینده نزدیک، با اتصال خط ۳ به این خط، خط یک متروی شیراز تا شهر صدرا و دوکوهک و گویم امتداد یابد؛ با این حساب، خط یک مترو شیراز بزودی بیش از پنجاه و پنج کیلومتر طول خواهد داشت و طولانی‌ترین خط مترو در ایران خواهد بود.
خط ۲ مترو شیراز از شهرک پرجمعیت بهارستان آغاز و با گذر از بلوار عدالت، میدان بسیج، میدان امام حسین، میدان آزادی، بلوار آزادی، میدان اطلسی، بلوار گلستان از نزدیکی آرامگاه حافظ شیرین سخن و شیخ اجل سعدی شیرازی، عبور می‌کند. یعنی اگر قصد دیدار بزرگان شعر و ادب و افتخار شیراز ایران زمین را داشتید، خط ۲ مترو شیراز را در نظر داشته باشید.
خط ۲ مترو شیراز با خطوط یک و چهار و شش قطار شهری شیراز، در ایستگاه امام حسین (ع) و ایستگاه استقلال و ایستگاه رحمت تقاطع دارد. خط ۲ مترو شیراز پانزده کیلومتر طول داشته که اکثر آن زیر زمین است. یعنی ۱۲ ایستگاه زیرزمینی و ۱ ایستگاه رو زمینی دارد.
خط ۳ مترو شیراز با طولی حدود هفت کیلومتر، از دیگر خطوط مترو شیراز به شمارمی‌رود. این خط هشت ایستگاه دارد و به عنوان توسعه غربی خط یک فعالیت می‌کند. در راستای شرقی غربی قرار گرفته و با عبور از مسیرهای میدان میرزای شیرازی، بلوار میرزای شیرازی، میدان صنایع، بلوار دکتر حسابی به ایستگاه راه آهن شیراز می‌رسد.
با نقشه و ایستگاه‌های مترو شیراز آشنا شویم

خط ۴ مترو شیراز یکی از طولانی‌ترین خطوط مترو در شهر شیراز است. حدود هفده کیلومتر طول دارد که در راستای شرقی غربی واقع شده است. از مسیرهای میدان احسان، بلوار شهید رجایی، بلوار پاسداران، بلوار استقلال، مشیر شرقی، مشیر کهنه، بلوار سیبویه، بلوار الزهرا گذر می‌کند و به خطوط یک مترو شیراز، خط دو مترو شیراز، خط سه مترو و چهار و پنج متصل می‌شود.
خط پنج مترو شیراز حدود ده کیلومتر طول دارد. ۹ ایستگاه فعال دارد که در راستای شمالی به جنوبی واقع شده است و از مسیرهای آرامگاه سعدی، بلوار بوستان، بلوار سلمان فارسی، بلوار زینبیه، خیابان جنت، بلوار نواب صفوی عبور می‌کند. این خط با خطوط یک و دو و چهار و شش ارتباط دارد.
در آخر، خط ۶ مترو شیراز است که حدود پانزده کیلومتر طول داشته و ۱۴ ایستگاه دارد. این خط در راستای شرقی غربی قرار گرفته است و می‌توان شرق و غرب شیراز را نیز با محدوده‌هایی که این خط پوشش می‌دهد، طی کرد. این خط از مسیر بلوار مطهری، بلوار مطهری شمالی، میدان مطهری، بلوار مطهری جنوبی و بوستان جنت، خیابان میثم، خیابان استاد فراشبندی رحمت، میدان کوزه‌گری پل غدیر عبور می‌کند. خط شش مترو شیراز با خطوط یک، دوم، چهارم و پنجم ارتباط دارد.

نقشه مترو شیراز + فایل باکیفیت بالا


نقشه مترو شیراز با توسعه تدریجی شبکه قطار شهری این شهر، به روزرسانی می‌شود. نسخه بروزرسانی شده نقشه مترو شیراز در بهار ۱۴۰۲ خورشیدی را می‌توانید در اینجا دریافت کنید. (منبع: وبسایت متروی شیراز)
با نقشه و ایستگاه‌های مترو شیراز آشنا شویم
دانلود نسخه باکیفیت نقشه متروی شیراز

آشنایی با ایستگاه‌های خط ۱ مترو شیراز


همان‌طور که گفتیم، خط یک مترو شیراز یکی از طولانی‌ترین خطوط مترو در شیراز و ایران است. بیش از ۲۵ کیلومتر طول داشته و همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، شرق و غرب شیراز را به هم متصل می‌کند. اسامی ایستگاه‌های خط ۱ مترو شیراز که مثل همه خط‌های سایر متروها، به رنگ قرمز مشخص شده است، به شرح زیر است:
آدرس ایستگاه شهید آیت الله دستغیب خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه شهید آیت الله دستغیب خط ۱ مترو شیراز در محله دومان قرار دارد. میدان الله، پارکینگ توفیقی گل سرخ در نزدیکی این ایستگاه قرار دارد. میدان الله، از میدان‌های شهر شیراز است که ایستگاه شهید آیت الله دستغیب در خط ۱ مترو شیراز، در حوالی آن واقع شده است.
آدرس ایستگاه شهید عباس دوران خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه شهید عباس دوران خط ۱ مترو شیراز در محله شریف آباد، در بلوار شهید مدرس قرار دارد. پایگاه شکاری ترابری شهید عباس دوران، مجتمع دادگاه‌های کیفری شیراز در نزدیکی این ایستگاه مترو واقع شده است.
آدرس ایستگاه فرصت شیرازی خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه فرصت شیرازی خط ۱ مترو شیراز در محله منطقه هوایی شهید دوران شیراز واقع شده است. یعنی بلوار مدرس. درب دژبان نیروی هوایی ارتش در نزدیکی این ایستگاه است. پمپ گاز CNG نیز در نزدیکی این ایستگاه واقع شده است.
آدرس ایستگاه جانبازان خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه جانبازان خط ۱ مترو شیراز در محله سردخانه، فال اسیری واقع شده است. جایی نزدیک بلوار شهید مدرس. نهالستان مرکزی امیدی در نزدیکی این ایستگاه قرار دارد.
آدرس ایستگاه غدیر خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه غدیر خط ۱ مترو شیراز در محله شهرک پرواز قرار دارد. دانشگاه صنعتی شیراز در نزدیکی ایستگاه غدیر بوده و برای دسترسی به قطب علم و دانش شیرازی‌ها، بایستی در ایستگاه غدیر توقف کنید.
آدرس ایستگاه رازی خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه رازی خط ۱ مترو شیراز، در محله شهرک، مفتح واقع شده است. اداره هواشناسی استان فارس، مرکز جامع سلامت و الماس شهر شیراز، در نزدیکی ایستگاه رازی قرار دارد.
آدرس ایستگاه فضیلت خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه فضیلت خط ۱ مترو شیراز در محله‌ای به همین نام واقع شده است. پارک فضیلت از بوستان‌های شیراز در حوالی این ایستگاه است. بنیاد شهید شیراز و مسجد رسول اعظم (ص) شیراز نیز در جنب ایستگاه فضیلت در خط ۱ مترو است.
با نقشه و ایستگاه‌های مترو شیراز آشنا شویم

آدرس ایستگاه کاوه خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه کاوه خط ۱ مترو شیراز در محله شهرک بهار واقع شده است. یکی از دو ایستگاه در محله شهرک بهار بوده و ایستگاه اتوبوس ترمینال اتوبوس‌رانی شهید مدرس و پمپ گاز سی آن جی در نزدیکی آن قرار دارد.
آدرس ایستگاه ولیعصر خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه ولیعصر خط ۱ مترو شیراز در محله شاهیجان در بلوار زینبیه، پل کابلی ولیعصر قرار دارد. نزدیک باغ موزه نارنجستان قوام، یکی از مقصدهای اصلی گردشگری شهر شیراز قرار دارد. پایانه شهید کار اندیش و پایانه مسافربری شهید مدرس و جایگاه صفری در نزدیکی ایستگاه ولیعصر قرار دارد.
دقت کنید که مسجد زیبای نصیر الملک، پاتوق فشن بلاگرهای ایران نیز در نزدیکی ایستگاه مترو ولیعصر در خط ۱ مترو شیراز است. تزئینات مسجد نصیر الملک شیراز، پس‌زمینه‌ی خوبی برای عاشقان گردشگری مد (Fashion Tourism) در شیراز است.
آدرس ایستگاه وکیل الرعایا خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه وکیل الرعایا خط ۱ مترو شیراز یکی از ایستگاه‌های مهم مترو شیراز است. در نزدیکی بازار وکیل و مسجد وکیل و حمام وکیل است که یکی از مقصدهای گردشگری و تاریخی و دیدنی عصر زندیه در کلان‌شهر شیراز به شمار می‌رود. اگر عازم شیراز شدید، با کم‌ترین هزینه، وارد خط ۱ مترو شیراز شده و در ایستگاه وکیل الرعایا، توقف کنید.
نکته جالب درباره ایستگاه وکیل الرعایای مترو شیراز آن است که طراحی و معماری این ایستگاه، الهامی از معماری عصر زندیه است و در فهرست یکی از زیباترین ایستگاه‌های مترو ایران به شمار می‌رود.
محله‌های نزدیک به ایستگاه وکیل الرعایا عبارت‌اند از:
- شهرداری شیراز
- گود عربان و درب شیخ، محله قدیمی در مرکز شیراز بوده و در عصر قجر و پیش از آن، دارالحکومه شیراز محسوب می‌شد. بناهای شاخص نزدیک این گود، مسجدنصیرالملک، خانه نصیرنظام، کاخ قوام الملک و حرم سرای زینت المک است.
- شاهچراغ که یکی از نمادهای گردشگری مذهبی در ایران و شیراز است. آرامگاه سلطان احمد بن موسی، از برادران سلطان خراسان امام رضا علیه‌السلام بوده که از آن به عنوان حرم سوم اهل بیت نام می‌کنند. حرم احمد بن موسی در خیابان لطف علی خان زند، سه راه احمدی واقع شده است.
- آستانه که از محلات بسیار قدیمی در شیراز است. اگر خواهان محله‌گردی در شیراز هستید، آستانه را توصیه می‌کنیم. مهم‌ترین مقصد گردشگری مذهبی تاریخی در شیراز، آرامگاه سید علا الدین حسین، فرزند موسی کاظم است. این آرامگاه در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.
- دروازه اصفهان که از محلات شیراز است. مجموعه‌ای از محله‌های معروف مثل ده بزرگی و بازارچه فیل و درب شاهزاده است.
- بهارستان
- بازار وکیل که یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین بازارهای سنتی ایران است. به فرمان کریم خان زند ساخته شده و از مقصدهای دوست داشتنی توریستی شهر به شمار می‌رود. این بازار، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و به بازار وکیل الرعایا نیز شهرت دارد. جایی برای خرید صنایع دستی و سوغات شیرازی‌ها.
- حمام وکیل که از حمام‌های معروف ایران و شیراز است. در خیابان لطف علی خان زند و در وسط شهر شیراز بوده و یکی از دیدنی‌ترین حمام‌های تاریخی ایران زمین به شمار می‌رود.
- مسجد وکیل که مسجد وکیل یا مسجد سلطانی، مسجدی تاریخی مربوط به عصر زندیه است. به دستور کریم خان زند ساخته شد و یکی از دیدنی‌ترین معماری‌های مساجد ایران را به خود اختصاص داده است. اگر به دنبال شکم‌گردی و صنایع دستی شیرازی‌ها هستید، جایی بهتر از مناطق اطراف ایستگاه مترو وکیل الرعایا پیدا نخواهید کرد.
آدرس ایستگاه زندیه خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه زندیه خط ۱ مترو شیراز در محله چهار راه زند، بلوار کریم خان زند و در منطقه یک شهرداری شیراز واقع شده است. ایستگاه زندیه مثل ایستگاه وکیل الرعایا، یکی از ایستگاه‌های مترو شهر شیراز است که مقصدهای گردشگری بسیاری در اطراف آن قرار دارد. ارگ کریم خان زند، گود عربان، سیاه سنگ، زند و فردوسی از محله‌های معروف ایستگاه زندیه است.
با نقشه و ایستگاه‌های مترو شیراز آشنا شویم

اگر خواهان تماشای ارگ کریم خان هستید، حتماً در ایستگاه زندیه توقف کنید. ارگ کریم خانی، بنای باشکوه و باصلابت به جا مانده از عصر زندیه است. ۵۰ سال پیش این عصر، در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. بهترین معماران عصر زندیه به کار گرفته شده تا بنایی آباد ساخته شود که به قول فردوسی، ز باد و باران و از تابش آفتاب در امان بماند...
آدرس ایستگاه امام حسین خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه امام حسین خط ۱ مترو شیراز در منطقه یک و دو شهرداری شیراز واقع شده است. این ایستگاه یک ایستگاه تبادلی بوده و عمیق است. بلوار آزادی و بلوار کریم خان زند و خیابان انقلاب اسلامی در حوالی ایستگاه قرار دارد.
مکان‌هایی چون نشاط، صورتگر، پارامونت، استانداری فارس در حوالی ایستگاه امام حسین واقع شده است.
آدرس ایستگاه نمازی خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه نمازی خط ۱ مترو شیراز در میدان نمازی در کنار بیمارستان معروف نمازی شیراز قرار دارد. در فهرست مهم‌ترین ایستگاه‌های خط یک مترو شیراز قرار دارد. محله ملاصدرا، باغشاه، نشاط، ارم، ابیوردی، کتابخانه خوارزمی، پایانه اتوبوس‌رانی نمازی در نزدیکی این ایستگاه قرار دارد.
آدرس ایستگاه شهید آوینی خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه شهید آوینی خط ۱ مترو شیراز در بلوار شهید آوینی، در نزدیکی عفیف آباد واقع شده و جنب سازمان قطار شهری شیراز است. بیمارستان خلیلی در نزدیکی این ایستگاه قرار دارد. محله‌های قصردشت، ولیعصر، عفیف آباد، ملاصدرا در نزدیکی ایستگاه شهید آوینی قرار دارد.
آدرس ایستگاه شهید مرتضی مطهری خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه شهید مرتضی مطهری خط ۱ مترو شیراز، در زیرگذر شهید مطهری (زرگری) واقع شده و در اطراف خیابان قصر دشت است. محله قصردشت و زرگری و ولیعصر در اطراف این ایستگاه قرار دارد.
آدرس ایستگاه قصر دشت خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه قصر دشت خط ۱ مترو شیراز، در چهار راه قصردشت، ابتدای خیابان گلخون واقع شده و خیابان گلخون، خیابان میرزای شیرازی، خیابان قصردشت، خیابان وکلا، اتوبان کوهسار در نزدیکی آن است. محله منبع آب، قصردشت، مهدی آباد در اطراف ایستگاه قرار دارد.
آدرس ایستگاه شاهد خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه شاهد خط ۱ مترو شیراز، در بلوار شهید چمران ابتدای بلوار شاهد در ضلع جنوبی رودخانه خشک واقع شده و بلوار شاهد، بلوار شهید چمران، خیابان گلخون و بلوار نیایش در اطراف آن است. محله شاهد، محله پشت مله، محله منبع آب، محله بنیاد نخبگان استان فارس و بیمارستان شهید چمران در حوالی این ایستگاه قرار دارد.
آدرس ایستگاه میرزای شیرازی خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه میرزای شیرازی خط ۱ مترو شیراز، در پل معالی آباد واقع شده و یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های مترو این شهر به شمار می‌رود. از بلوار دکتر شریعتی (بلوار معالی آباد)، بلوار شهید چمران، خیابان میرزای شیرازی شرقی (خیابان قصردشت)، بلوار میرزای شیرازی (بلوار تاچارا) و پیاده راه سلامت، در اطراف ایستگاه است.
محله‌های اطراف ایستگاه میرزای شیرازی عبارت‌اند از: محله معالی آباد، محله گلدشت معالی آباد، محله تاچارا، محله شاهد، محله دینکان، محله منصور آباد، محله پردیس سینمایی گلستان.
آدرس ایستگاه دکتر شریعتی خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه دکتر شریعتی خط ۱ مترو شیراز، در معالی آباد بلوار دکتر شریعتی واقع شده است و محله‌های معالی آباد، گلدشت معالی آباد، دوستان در نزدیکی ایستگاه است.
آدرس ایستگاه احسان خط ۱ مترو شیراز: ایستگاه احسان خط ۱ مترو شیراز (پایانه احسان شیراز) نخستین ایستگاه مترو شیراز است. در منطقه شش شهرداری شیراز واقع شده و بلوار دکتر شریعتی مسیر شمال شرق، بلوار شهید رجایی (بلوار فرهنگ شهر) در مسیر جنوب، بلوار پرستار (مسیر شمال غرب) و خیابان امید نوروزی در مسیر شمال قرار دارد.
محله کوی وحدت، محله بهاران، محله فرهنگ شهر، محله دنا در نزدیکی این ایستگاه قرار دارد.
با نقشه و ایستگاه‌های مترو شیراز آشنا شویم

ایستگاه‌های خط ۲ مترو شیراز


همان‌طور که در عکس مشاهده می‌کنید، خط ۲ مترو شیراز خطی شمالی به جنوبی است و از شمال شیراز می‌توان به جنوب رفت. خط ۲ مترو شیراز با رنگ سبز مشخص شده است. فهرست ایستگاه‌های خط ۲ مترو شیراز به شرح زیر است:
آدرس ایستگاه شکوفه (دپو) خط ۲ مترو شیراز: این ایستگاه اولین ایستگاه زمینی مترو شیراز است. در شهرک میان رود در جنوب شیراز واقع شده و احتمالاً در سال ۱۴۰۲ شمسی افتتاح شود. محله شیخ روزبهان، بهارستان، میانرود، بلوار شکوفه و بلوار روزبهان در اطرافش قرار دارد.
آدرس ایستگاه قهرمانان خط ۲ مترو شیراز: ایستگاه قهرمانان خط ۲ مترو شیراز، در شهرک میانرود است. میدان قهرمانان شیراز. ابتدای اتوبان طلاییه بوده و بلوار گل بهار، بلوار گل محمدی، بلوار پرتو شیراز و بلوار قهرمانان در اطرافش است.
آدرس ایستگاه عدالت خط ۲ مترو شیراز: سومین ایستگاه خط ۲ مترو شیراز بوده و در محله عادل آباد قرار دارد. بلوار عدالت و محلات عادل آباد، زندان عادل آباد دز اطراف آن واقع شده است.
آدرس ایستگاه دولت خط ۲ مترو شیراز: ایستگاه دولت در تقاطع بلوار عدالت، بلوار دولت در محله فرگاز شیراز قرار دارد. بلوار عدالت، بلوار دولت و بلوار پاسارگاد در حوالی این ایستگاه است.
آدرس ایستگاه رحمت خط ۲ مترو شیراز: ایستگاه رحمت، در چهار راه زندان، در تقاطع بلوار عدالت و اتوبان رحمت واقع شده است. لوکیشن اصلی ایستگاه رحمت، پارک هاشمی شیراز است. محله‌های سپاه، درکی و پارک هاشمی در اطراف ایستگاه است.
آدرس ایستگاه امیرکبیر خط ۲ مترو شیراز: ایستگاه امیرکبیر شیراز در بلوار امیرکبیر، در نزدیکی میدان بسیج یا فلکه فرودگاه واقع شده و بلوار عدالت، بلوار امیرکبیر، خیابان سیاحت گر در اطرافش است.
آدرس ایستگاه استقلال خط ۲ مترو شیراز: ایستگاه استقلال در ابتدای بلوار استقلال و در محله باسکول نادر واقع شده است. خیابان انقلاب اسلامی شیراز، بلوار استقلال در اطراف ایستگاه قرار دارد. محلات اطراف نیز: فخرآباد، اصلاح نژاد، قدمگاه و چهار راه پارامونت است.
آدرس ایستگاه ۱۵ خرداد خط ۲ مترو شیراز: ایستگاه پانزده خرداد مترو شیراز، در چهار راه پانزده خرداد واقع شده است و خیابان لطفعلی خان زند و خیابان قصردشت و خیابان انقلاب اسلامی شیراز در اطراف آن قرار دارد.
آدرس ایستگاه آزادی خط ۲ مترو شیراز: ایستگاه آزادی در میدان آزادی، واقع شده است. بلوار آزادی شیراز، خیابان ابریشمی و خیابان جهاد سازندگی در اطراف ایستگاه است. محله میدان آزادی، محله چنجه شیراز و باغ ارم و بوستان آزادی در حوالی ایستگاه است.
آدرس ایستگاه اطلسی خط ۲ مترو شیراز: ایستگاه در میدان قائم واقع شده است. بلوار آزادی شیراز، بلوار هجرت و بلوار ربانی در اطراف ایستگاه است. محله باباکوهی، اطلسی، باغ تخت و گود خزینه در اطرافش قرار دارد.
آدرس ایستگاه حافظیه خط ۲ مترو شیراز: ایستگاه حافظیه در نزدیکی باغ جهان نما واقع شده و فلکه گاز، خیابان حافظ و بلوار بوستان و گلستان در حوالی آن است. باغ جهان نما و ورزشگاه حافظیه شیراز در نزدیکی این ایستگاه پس از راه‌اندازی و افتتاح خواهد بود.
آدرس ایستگاه سعدیه خط ۲ مترو شیراز: خط ۲ با خط ۱ مترو شیراز تقاطع دارد. در ایستگاه امام حسین در خط ۱ مترو شیراز می‌توان وارد خط ۲ مترو شد.
با نقشه و ایستگاه‌های مترو شیراز آشنا شویم

ایستگاه‌های خط ۳ مترو شیراز


خط ۳ مترو شیراز همان‌طور که در بالا گفتیم به عنوان طرح توسعه خط ۱ مترو شیراز است و در سال ۱۴۰۱ شمسی افتتاح نشده بود. توسعه غربی خط یک حدود دوازده کیلومتر طول خواهد داشت و ایستگاه راه آهن شیراز را به ایستگاه میرزای شیرازی متصل خواهد کرد. مسیر بلوار دکتر حسابی شیراز از پرترافیک‌ترین مناطق شیراز است که با راه‌اندازی این خط، از بار ترافیکی کاسته خواهد شد. در این مسیر روزانه صدها هزار خودرو تردد دارند.
خط ۳ مترو شیراز، هشت ایستگاه دارد و هر ساعت هجده هزار مسافر جابجا می‌کند. خط ۳ مترو شیراز، مشکل تردد ساکنان شهرک‌های غرب شیراز را تا حدی برطرف خواهد کرد.
اسامی ایستگاه‌های خط ۳ مترو شیراز به شرح زیر است:
- ایستگاه میدان میرزای شیرازی خط ۳ مترو شیراز
- ایستگاه کوی میلاد خط ۳ مترو شیراز
- ایستگاه میدان صنایع الکترویک خط ۳ مترو شیراز
- ایستگاه شهرک آرین خط ۳ مترو شیراز
- ایستگاه پل شهدای جهاد خط ۳ مترو شیراز
- ایستگاه بلوار آفرینش خط ۳ مترو شیراز
- ایستگاه شهرک گلستان خط ۳ مترو شیراز
- ایستگاه راه آهن خط ۳ مترو شیراز

ایستگاه‌های خط ۴ مترو شیراز


خط ۴ مترو شیراز، هفده کیلومتر طول و ۱۷ ایستگاه دارد. مطالعات طراحی و ساخت و اجرای عملیات خط ۳ مترو شیراز همچنان در حال انجام است و شرقی به غربی است و از مسیر میدان احسان، بلوار شهید رجایی، بلوار پاسداران، بلوار استقلال، مشیر شرقی، مشیر کهنه، بلوار سیبویه، بلوار الزهرا عبور می‌کند. این خط با نوار زردرنگ در تصویر مشخص شده است.
با نقشه و ایستگاه‌های مترو شیراز آشنا شویم

ایستگاه‌های خط ۵ مترو شیراز


خط پنج مترو شیراز، مثل خط ۳ و خط ۴، در مراحل ساخت بوده و هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. خط ۵ مترو شیراز ده کیلومتر طول دارد و شمالی به جنوبی است و ۹ ایستگاه دارد. آرامگاه سعید، بلوار بوستان، بلوار سلمان فارسی، بلوار زینبیه، خیابان جنت، بلوار نواب صفوی عبور می‌کند.

ایستگاه‌های خط ۶ مترو شیراز


خط شش مترو شیراز، پانزده کیلومتر طول دارد و مثل خط ۳ تا ۵ مترو این شهر، در مرحله ساخت بوده و هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. خط شش از مسیر بلوار مطهری، بلوار مطهری شمالی، میدان مطهری، بلوار مطهری جنوبی بوستان جنت، خیابان میثم، خیابان استاد فراشبندی و بلوار رحمت، میدان کوزه‌گری پل غدیر عبور می‌کند. خط شش مترو شیراز، شرقی به غربی است.

برنامه زمان‌بندی حرکت قطارها در خط ۱ مترو شیراز


مترو شیراز همه‌روزه از ساعت ۶:۱۰ دقیقه کار خود را آغاز و تا ساعت ۲۲ به هم‌وطنان خدمت‌رسانی می‌کنند. لذا اگر مسافر شهر شعر و ادب و تاریخ این مرز و بوم شدید، زمان‌بندی بازدید از مقصدهای گردشگری و دیدنی و شکم‌گردی را بر اساس زمان‌بندی حرکت قطارها انجام دهید.
برنامه زمان‌بندی نخستین حرکت قطارها در خط ۱ مترو شیراز به شرح زیر است:
- ایستگاه آیت الله دستغیب: ۶:۱۰ دقیقه
- ایستگاه دوران: ۶:۱۴ دقیقه
- ایستگاه جانباران: ۶:۱۶ دقیقه
- ایستگاه غدیر: ۶:۱۸ دقیقه
- ایستگاه رازی: ۶:۲۰ دقیقه
- ایستگاه فضیلت: ۶:۲۲ دقیقه
- ایستگاه کاو: ۶:۲۴ دقیقه
- ایستگاه ولیعصر: ۶:۲۶ دقیقه
- ایستگاه زندیه: ۶:۲۹ دقیقه
- ایستگاه امام حسین: ۶:۳۱
- ایستگاه نمازی: ۶:۳۴ دقیقه
- ایستگاه آوینی: ۶:۳۶ دقیقه
- ایستگاه مطهری: ۶:۳۸ دقیقه
- ایستگاه قصردشت: ۶: ۴۲ دقیقه
- ایستگاه شاهد: ۶:۴۵ دقیقه
- ایستگاه میرزای شیرازی: ۶:۴۹ دقیقه
- ایستگاه دکتر شریعتی: ۶:۵۱ دقیقه
- ایستگاه احسان: ۶:۵۳ دقیقه
مدت زمان تردد از نخستین ایستگاه خط ۱ مترو شیراز که ایستگاه آیت الله دستغیب است تا انتهای خط یک مترو شیراز که ایستگاه احسان است، ۴۳ دقیقه برآورد می‌شود. این زمان را در نظر داشته باشید. آخرین قطار از خط ۱ مترو شیراز، ساعت ۲۱:۱۰ دقیقه از ایستگاه آیت الله دستغیب عازم شده و ساعت ۲۱:۵۳ دقیقه به ایستگاه پایانی یعنی ایستگاه احسان می‌رسد.
با نقشه و ایستگاه‌های مترو شیراز آشنا شویم

از ایستگاه احسان نیز نخستین حرکت قطار در روز به شرح زیر است:
- ایستگاه احسان: ۶:۵ دقیقه
- ایستگاه دکتر شریعتی: ۶:۷ دقیقه
- ایستگاه میرزای شیرازی: ۶:۹ دقیقه
- ایستگاه شاهد: ۶:۱۳ دقیقه
- ایستگاه قصردشت: ۶:۱۵ دقیقه
- ایستگاه مطهری: ۶:۱۹ دقیقه
- ایستگاه آوینی: ۶:۲۱ دقیقه
- ایستگاه نمازی: ۶:۲۳ دقیقه
- ایستگاه امام حسین: ۶:۲۶ دقیقه
- ایستگاه زندیه: ۶:۲۸ دقیقه
- ایستگاه ولیعصر: ۶:۳۲ دقیقه
- ایستگاه کاوه: ۶:۳۴ دقیقه
- ایستگاه فضیلت: ۶:۳۶ دقیقه
- ایستگاه رازی: ۶:۳۸ دقیقه
- ایستگاه غدیر: ۶:۴۰ دقیقه
- ایستگاه جانبازان: ۶: ۴۲ دقیقه
- ایستگاه فرصت: ۶:۴۴ دقیقه
- ایستگاه دوران: ۶:۴۶ دقیقه
- ایستگاه آیت الله دستغیب: ۶:۴۸ دقیقه

مخاطب گرامی
اگر سابقه و تجربه استفاده از خطوط مترو شیراز را دارید، نظرات و دیدگاه‌های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. لینک این گفتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید. برای اقامت در شیراز می‌توانید به صفحه رزرو هتل شیراز مراجعه کرده و برترین اقامتگاه‌ها و هتل‌های شیراز را پس از مقایسه قیمت، برای خود رزرو کنید. گفتنی است، مجله گردشگری سفرمارکت هر روز شما را با بهترین و جذاب‌ترین و برترین مقصدهای گردشگری و شکم‌گردی ایران و اقصی نقاط جهان آشنا می‌کند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است