search
menu

باغ ارم شیراز

[ پنهان کردن ]
درباره باغ ارم شیراز
جاهای مختلف باغ ارم شیراز
هزینه و زمان بازدید از باغ ارم شیراز
چگونه به باغ ارم شیراز برویم؟
جاذبه‌های اطراف باغ ارم شیراز
هتل های اطراف باغ ارم شیراز

درباره باغ ارم شیراز


باغ ارم شیراز، باغی است زیبا و سرسبز که در شمال غرب شهر شیراز واقع شده است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را مجذوب زیبایی های خود می‌کند. اگر از بالا به باغ ارم شیراز نگاه کنیم همانند مستطیل است که در دوره‌های مختلف زمانی مساحت آن دستخوش تغییر شده است اما امروزه مساخت آن نزدیک به۱۱۰ هزار متر مربع می‌باشد. پیاده راه اصلی که از مقابل استخر اصلی شروع می‌شود و تا انتهای باغ ارم کشیده شده است با جوی آبی در وسط و گل‌کاری های زیبا مزین شده است. در اطراف این پیاده راه، مسیر عبور عریض تری کشیده شده است که اطرافش را درختان سرو سر به فلک کشیده ای محصور کرده است. استخر اصلی دارای مساحتی بیش از ۳۰۰ متر است که با انعکاس تصویر عمارت در آن و نخل‌هایی زیبا پر اطرافش منظره ای خیره کننده را به بازدیدکنندگانش هدیه می‌دهد. به دلیل شیب باغ جوی‌ها داری پله‌هایی است که باعث خروشان تر شدن صدای آب در سراسر باغ می‌شود. می‌توانید ساعاتی را به دور از شلوغی شهر و هر دغدغه ای در پیاده رو‌های این باغ قدم بزنید و از هوای مطبوع و گونه‌های گیاهی متنوع آن لذت ببرید. درختان بسیاری از گونه‌های مختف در باغ ارم شیراز قرار دارد مانند سرو، کاج، افرا، بیدمجنون و درختان نارنج که بوی آن در فصل بهار هوش از سر گردشگران می‌بردو علاوه بر این‌ها می تواندی شاهد انواع درختچه‌های زینتی، گل‌ها و بوته‌ها در سرتاسر باغ باشید. برای رفتن به شیراز و بازدید از این باغ جذاب می توانید با خرید بلیط هواپیما اقدام کنید.
این باغ زیبا به دلیل جلوه‌های بی‌نظی معماری اش در سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. جالب است بدانید باغ ارم شیراز یکی از ۹ باغی است که بالاخره در تیرماه ۱۳۹۰ نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.
باغ ارم شیراز
تاریخچه:
اگرچه تاریخ دقیقی از زمان ساخت و بیان گذاران اولیه در دست نیست اما با توجه به توصیف هایی که در سفرنامه های قرن۱۰ و ۱۱ هجری آمده است نشان می دهد قدمت تاریخی باغ ارم به زمان سلجوقیان و آل اینجو بر می کردد. باغ ارم شیراز در زمان های مختلف وقایع متفاوتی را به خود دیده است ازجمله در زمان کریم خان زند باغ ارم مورد بهسازی و سازندگی قرار گرفت. ناصرالدین شاه در این مکان عمارتی ساخته شد اما پس از آن به مدت ۷۵ سال مکانی برای استقرار سران ایل قشقایی بوده است. در اوایل دوره قاجاریه مالکان سابق باغ ارم که تعدای از آنان از بزرگان ایل قشقایی بودند در قسمتی از این باغ به خاک سپرده شده اند اما جای دقیق آن تا به امروز مشخص نیست. در زمان سلطنت ناصر الدین شاه قاجار عمارتی دیگر توسط حسین علی خان نصیر الملک پی ریزی شد که با مرگ وی خواهر زاده او ابولقاسم خان نصیر الملک امور باغ ارم را به دست گرفت و عمارت نیمه کاره را تکمیل کرد. سپس در زمان کریم خان زند باغ ارم مورد بهسازی و سازندگی قرار گرفت. بعدها در زمان پهلوی با تبعید ایل قشقایی باغ ارم توسط دولت مصادره و مورد تکمیل و بازسازی قرار گرفت و در آخر به دانشگاه شیراز اهدا شد.

جاهای مختلف باغ ارم شیراز


تالار آینه:
در ساختمان اصلی تالاری قرار دارد که به صورت چشم نوازی آیینه کاری شده است. و سقف آن به نقاشی های زیبا مزین شده است. در بالای این تالار ستونی های زیبا با پنجره‌های آهنی نمای جذاب تری به عمارت داده است.
باغ ارم امروزه بین گردشگران بسیار شناخته شده است و آن را می‌توانید در هر برنامه سفر شیراز پیدا کنید.

هزینه و زمان بازدید از باغ ارم شیراز


بازدید از این باغ مشمول هزینه می‌باشد.همچنین هزینه آن برای اتباع خارجی و ایرانی متفاوت است.
باغ ارم شیراز

چگونه به باغ ارم شیراز برویم؟


پس از سفر به شیراز از شهر خود مثلا تهران، با پرواز تهران شیراز ، برای رسیدن به این باغ زیبا راه‌های دسترسی متعددی وجود دارد:
ماشین شخصی: اگر با خودور شخصی به شیراز سفر می‌کنید نزدیکترین راه بلوار چمران است. درنتهای این بلوار وارد میدان دانشجو یا همان میدان علم شوید سپس به سمت چپ بروید و تا میدان ارم به مسیر خود ادامه دهید، سپس به دست راست خود بپیچید و وارد خیابان ارم شوید پس از چند دقیقه باغ ارم را جلوی خود می‌بینید.
مترو: می‌توانید در ایستکاه نمازی از مترو خارج شوید و تنها پس از ۱۰ دقیقه پیاده روی و گذشتن از میدان دانشجو و میدان ارم می‌توانید ورودی باغ را مشاهده کنید.
اتوبوس: می‌توانید از دو خط بلوار نارنجستان - میدان نمازی و میدان کلبه - میدان ارم استفاده کنید و در ایستگاه باغ ارم پیاده شوید.

جاذبه‌های اطراف باغ ارم شیراز


آرامگاه حافظیه:۶ کیلومتر
آرامگاه سعدیه:۷.۵ کیلومتر
ارگ کریمخانی-:۳.۴ کیلومتر
بازار و حمام وکیل: ۴.۱ کیلومتر

هتل های اطراف باغ ارم شیراز


هتل ستارگان شیراز
هتل پارس شیراز
هتل هما شیراز
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است