search
menu

غار سنگ شکنان جهرم فارس

[ پنهان کردن ]
درباره غار سنگ شکنان جهرم
چرا باید از غار سنگ شکنان بازدید کنیم؟
مشخصات غار سنگ شکنان
تاریخچه و روایات تشکیل غار سنگ شکنان
ستون های غار سنگ شکنان
نحوه دسترسی به غار سنگ شکنان
ساعت و هزینه بازدید از غار سنگ شکنان
جاذبه های دیدنی نزدیک به غار سنگ شکنان
رستوران های نزدیک به غار سنگ شکنان
هتل های نزدیک به غار سنگ شکنان

درباره غار سنگ شکنان جهرم


غار سنگ شکنان یکی از بزرگترین غارهای مصنوعی جهان در ۳ کیلومتری جهرم واقع شده است که با نام های سنگ اشکن، سنگ شکن، سنگ تراشان و سنگ شکنان نیز شناخته می شود. با اینکه در ایران تعداد زیادی غار دست کند وجود دارد اما غار دستکند جهرم به خاطر بزرگی و زیبایی در جهان منحصر به فرد است. این غار با برداشت سنگ به وسیله ابزار سنتی سنگ شکنی در طی سالیان زیاد تشکیل شده و به عنوان بزرگترین غار دستکند جهان محسوب می شود و به همین منظور بسیاری از گردشگران از سراسر ایران و حتی جهان با خرید بلیط هواپیما به بازدید از این غار می‌روند. غار سنگ شکنان جهرم در سه کیلومتری این شهر زیبا و در قلب البرز در ابتدای دره ای به نام قلات واقع شده است و غار سنگ شکنان با ۳۵۰ متر طول و ۱۵۰ متر عرض با بیش از یکصد ستون سنگی بزرگ و کوچک است که هر چه در طول غار حرکت می کنید ارتفاع سقف کمتر شده و در انتهای غار به کمتر از یک متر خواهید رسید.
غار سنگ شکنان جهرم فارس

چرا باید از غار سنگ شکنان بازدید کنیم؟


• غار سنگ شکنان یکی از بزرگترین غارهای مصنوعی جهان است.
• غار دستکندی که به طور اتفاقی و بدون هیچ گونه برنامه ریزی و ابزارآلاتی به وجود آمده است.
• سنگ های کشف شده از این غار در تزئینات خیلی از جاذبه های دیدنی استفاده شده است.
• خنكی نسبی محیط غار در تابستان و گرم بودن آن در زمستان دلیل دیگری برای جذب گردشگران است.

مشخصات غار سنگ شکنان


کوهی که در آن غار سنگ شکنان قرار دارد، دارای سنگ های نرم آهکی و دولومیتی است و در طی سالیان سنگ شکنان زیادی در این منطقه فعالیت داشته اند، طوری که سنگ های بدست آمده از این کوه کاملا نرم بوده و خاصیت شکل پذیری داشته اند و در امور تزئینی به کار برده شده اند، مانند مسجد عتیق شیراز، باغ ارم، حرم شاهچراغ، ژاندارمری لارستان، بیمارستان نمازی و .... برای جلوگیری از تاریکی درون غار نیز در دل کوه تاقچه هایی حفر شده ولی با این حال بهتر است نزد خود چراغ داشته باشید. این غار زیبا در اثر تلاش چندین سنگ شکن تشکیل شده که همراه یکدیگر شروع به حفر کوه و تراشیدن سنگ ها کرده اند و همین امر سبب شد تا دالان های متعددی به موازات هم تشکیل شود و این غار مصنوعی و زیبا با ستون ها و دالان های پیچ در پیچ متعدد به وجود آمده اند.
غار سنگ شکنان جهرم فارس

تاریخچه و روایات تشکیل غار سنگ شکنان


یکی از روایات مربوط به غار مصنوعی سنگ شکنان در مورد داستان یکی از خان زاده های ایلات عشایر به نام کاظم است که فردی را مشغول سنگ شکنی بر فراز کوه می بیند و با علاقه مند شدن به دختر آن پیرمرد و وصلت با این خانواده سال ها بعد وی با نام استاد کاظم شناخته شده و تا چندین نسل نیز همین شغل ادامه داده شده است اما امروزه با روی کار آمدن ماشین های مکانیکی اثری از شغل قدیمی سنگ شکنی وجود ندارد. این غار مصنوعی و زیبا یکی از جذاب ترین جاذبه های شهر جهرم است که با دست تراشیده شده و هدف اولیه سنگ تراشان از این ایجاد این غار برای تفریح نبوده است، بلکه می خواستند با برداشت سنگ امرار معاش کنند که در این حین اثری زیبا خلق کردند و به یکی از بزرگ ترین غارهای دست‌ ساز جهان تبدیل گردید، این غار با چشم انداز بی نظیر خود در میان همگان شهرت دارد. با اینکه زمان دقیقی از ساخت Sangtarashan Cave در جهرم مشخص نیست، اما به نظر می رسد که در دوران صفویان تراشیده و سنگ های سفید به دست آمده از این غار در تزئین سردرها و بناهای باشکوه آن دوران مورد استفاده قرار گرفته است. سنگ سفید آهکی استخراج شده از این غار به دلیل زیبایی خاص خود در کارهای زینتی و زیبایی بخشیدن به سردر ها و بناها استفاده شده و به عنوان یکی از سنگ های پرکاربرد شناخته شده است.

ستون های غار سنگ شکنان


این غار همانند تالارهای لوکس ساخته شده و تعداد ۱۰۰ ستون در این غار وجود دارد. البته در زمان های گذشته تعداد ستون های این غار بیشتر بوده است اما در طول سال ها تغییرات زیادی به وجود آمد و تعداد ستون ها نسبت به گذشته کمتر شده است.

نحوه دسترسی به غار سنگ شکنان


مسیر دسترسی به شهر جهرم از شیراز امکان پذیر است که با خرید ارزانترین بلیط هواپیما، سفری به شیراز داشته باشید و حدودا دو ساعت تا شهر جهرم راه طی کنید تا به این غار بی نظیر که در ۳ کیلومتری شرقی این شهر واقع شده دسترسی داشته باشید.

ساعت و هزینه بازدید از غار سنگ شکنان


برای بازدید از این غار زیبا همه روزه به جز پنج شنبه ها می توانید از ۹ صبح تا ۸ شب مراجعه کنید ولی هزینه ای برای بازدید از این غار دریافت نمی شود. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از غار سنگ شکنان حدودا ۱ ساعت تخمین زده می شود.
غار سنگ شکنان جهرم فارس

جاذبه های دیدنی نزدیک به غار سنگ شکنان


دروازه پیر شبیب: ۴.۳ کیلومتر
بازار سرپوشیده زندیه جهرم: ۴.۴ کیلومتر
مسجد جامع جهرم: ۴.۷ کیلومتر
خانه و مدرسه خان: ۵.۳ کیلومتر

رستوران های نزدیک به غار سنگ شکنان


مجموعه غذایی کریم خان: ۱.۳ کیلومتر
رستوران صوفی: ۱.۸ کیلومتر
رستوران چتر سبز: ۳.۴ کیلومتر
کافه و رستوران سعدآباد: ۳.۶ کیلومتر
رستوران قصر ضیافت: ۷ کیلومتر
رستوران ریحون: ۷.۸ کیلومتر

هتل های نزدیک به غار سنگ شکنان


مجتمع گردشگری مسعودیه: ۳.۳ کیلومتر
هتل سجاد: ۳.۵ کیلومتر
هتل پاسارگاد: ۴.۴ کیلومتر
مسافرخانه فانوس: ۴.۶ کیلومتر
هتل دار المجانین: ۵.۴ کیلومتر
هتل فرهمند: ۸.۴ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است