search
menu

آرامگاه کورش بزرگ پاسارگاد

[ پنهان کردن ]
درباره آرامگاه کوروش بزرگ پاسارگاد
چرا بازدید از آرامگاه کوروش کبیر پیشنهاد می شود؟
تاریخچه آرامگاه کوروش بزرگ
معماری آرامگاه کوروش بزرگ
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
نحوه دسترسی
بهترین زمان سفر
اماکن و جاذبه های دیدنی نزدیک به آرامگاه کوروش کبیر
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک آرامگاه کوروش کبیر
رستوران های نزدیک آرامگاه کوروش کبیر

درباره آرامگاه کوروش بزرگ پاسارگاد


آرامگاه کوروش بزرگ یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است که در فاصله حدود یک کیلومتری جنوب غربی کاخ های پاسارگاد قرار دارد. پاسارگاد دشتی قدیمی و کهن است که پیشینه آن به دوران پارینه سنگی باز می گردد. به دلیل وجود عمارات و بنا های تاریخی بسیار در پاسارگاد از آن به عنوان مجموعه سلطنتی پاسارگاد یاد می شود که از دوران هخامنشی به یادگار مانده است. آرامگاه کوروش مشهور ترین بخش مجموعه پاسارگاد است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و همچون نگینی در میان سایر میراث باقی مانده از دوران حکومت هخامنشیان می درخشد. علاوه بر آرامگاه کوروش بناهای با شکوه و آثار تاریخی دیگری همچون مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب ‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی در پاسارگاد قرار گرفته اند. کوروش از محبوب ترین نامداران ایرانی است که در میان تمام ملت ها و ادیان جایگاه ویژه ای دارد و در مناسبت های مختلف ملی نام و گفته های او زبانزد خاص و عام است. به همین علت آرامگاه کوروش بزرگ یکی از پر طرفدار ترین جاذبه های ایرانی است و هر ساله تعداد زیادی از مردم و گردشگران را به سوی خود جذب می کند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما تهران شیراز و سفر به استان زیبای فارس را داشته باشید، پیشنهاد می شود که حتما از آرامگاه این بزرگ مرد محبوب تاریخ بازدید کنید.
آرامگاه کورش بزرگ پاسارگاد

چرا بازدید از آرامگاه کوروش کبیر پیشنهاد می شود؟


• آرامگاه کوروش کبیر مشهور ترین سازه مجموعه پاسارگاد است.
• در کنار بازدید از آرامگاه کوروش می توانید از سایر آثار تاریخی این مجموعه نیز دیدن کنید.
• این مکان به دلیل این که آرامگاه یکی از خوش نام ترین پادشاهان ایرانی است، در میان مردم ایران جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

تاریخچه آرامگاه کوروش بزرگ


کوروش در سال های ۵۲۹ تا ۵۵۹ قبل از میلاد بر بسیاری از مناطق آسیا حکومت می کرد. طبق برخی از روایات و اسناد تاریخی مرگ کوروش بعد از حدود ۳۰ سال سلطنت در جنگ با قبیله ‌ای به نام ماساژت‌ ها به وقوع پیوسته و پیکر کوروش به پاسارگاد منتقل و به خاک سپرده شده است. با وجود این که اظهار نظر در مورد تاریخچه و زمان ساخت آثار آن کار بسیار دشواری است، ولی پیشینه ساخت آرامگاه کوروش به زمان حیات او بر می گردد. آنچه از روایات مختلف برداشت می شود این است که کوروش خود به هنگام سلطنت دستور ساخت مقبره اش را می دهد و به فرمان او این آرامگاه در میان باغ و کاخ پاسارگاد بنا می شود.
آرامگاه کورش بزرگ پاسارگاد

معماری آرامگاه کوروش بزرگ


ساختمان آرامگاه کوروش ۲۵۰۰ سال با وجود عوامل مخرب طبیعی و غیر طبیعی هنوز در دشت پاسارگاد باقی مانده است. سبک معماری این بنای تاریخی ارزشمند برگرفته از معماری یونانی آسیای صغیر، میان ‌رودی، مصری، عیلامی و ایرانی اصیل است. این ساختمان از سکو هایی تشکیل شده و بنای اصلی روی آن ساخته شده است. در واقع ساختار کلی آرامگاه کوروش از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول بنا که پایه مقبره است و سکویی ساخته شده از ۶ پله است و بخش دوم مقبره اتاق کوچکی با سقف شیروانی بر فراز پله ششم است. ارتفاع کلی بنا کمی بیش از ۱۱ متر است. ارتفاع اتاقک آرامگاه بیش از ۲ متر است و دیوار های آن ۱.۵ متر ضخامت دارند. سنگ‌های تراشیده شده در چهار ردیف که به زیبایی بر روی یکد یگر قرار گرفته اند و دو قطعه سنگ بسیار سنگین در کف آرامگاه قرار دارد، همچنین پوشش سقف آرامگاه نیز سنگی است و بر روی آن یک سنگ هرمی قرار دارد. سنگ بنای این آرامگاه از سنگ‌ های آهکی سفید رنگی که به زردی متمایل است ساخته شده است. احتمال می رود این سنگ ها از معدن سیوند که در فاصله ۳۰ کیلومتری پاسارگاد قرار دارد، تامین شده اند. نکته جالب در مورد معماری این بنا این است که هیچ گونه ملاتی در ساخت آن به کار نرفته است. آن چه در این بنا جلب توجه می کند این است که همه قسمت‌ های بیرونی آرامگاه در هفت طبقه و روی یکدیگر ساخته شده است و احتمالا طراح، این نوع طراحی را به دلیل قداست عدد هفت اجرا کرده است. این آرامگاه یک بار در سال ۱۳۵۰ شمسی و بار دیگر بین سال های ۱۳۸۰-۱۳۸۷ شمسی مرمت و باز سازی شده است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


برای بازدید از این مجموعه باید بلیط ورودیه تهیه کنید. زمان پیشنهادی برای بازدید ازآن حدود ۱-۲ ساعت است.

نحوه دسترسی


یکی از انتخاب هایی که اکثر مسافران در مسیر رسین به آرامگاه کوروش انتخاب می کنند، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است که در این صورت باید از وسایل حمل و نقل شیراز به پاسارگاد استفاده کنند. هم چنین می توانید با استفاده از تاکسی های سعادت شهر به سمت پاسارگاد خود را به این مکان تاریخی برسانید. گزینه سومی نیز وجود دارد که می توانید با استفاده از قطار اصفهان-شیراز به ۵ کیلومتری سعادت شهر رفته سپس به وسیله تاکسی خود را به مقصد برسانید. اگر در شهر های دیگر ایران زندگی می کنید و قصد بازدید از آرامگاه کوروش را دارید، می توانید با خرید بلیط ارزان هواپیما به شیراز سفر کنید و سپس از آنجا به این آرامگاه بروید.
آرامگاه کورش بزرگ پاسارگاد

بهترین زمان سفر


فصل بهار و تعطیلات نوروز بهترین زمان سفر و بازدید از این آرامگاه است.

اماکن و جاذبه های دیدنی نزدیک به آرامگاه کوروش کبیر


کاروانسرای مظفری پاسارگاد: ۱۵۰ متر
موزه پاسارگاد: ۷۰۰ متر
باغ ایرانی پاسارگاد: ۹۰۰ متر
مقبره کمبوجیه (زندان سلیمان): ۱.۷ کیلومتر
کاخ دروازه: ۱.۹ کیلومتر
تل تخت پاسارگاد: ۲.۳ کیلومتر

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک آرامگاه کوروش کبیر


خانه سنتی بیگو: ۱۲۰ متر
اقامتگاه بوم گردی خانه بیگو: ۳۵۰ متر
اقامتگاه سوباتان: ۹۰۰ متر
کلبه موسویان: ۲.۴ کیلومتر
اقامتگاه بوم گردی کوروش: ۲.۵ کیلومتر

رستوران های نزدیک آرامگاه کوروش کبیر


رستوران بامداد: ۵۵۰ متر
رستوران سنتی نگین: ۱.۳ کیلومتر
رستوران سنتی هوبره: ۲.۳ کیلومتر
رستوران ماندانا: ۲.۴ کیلومتر
رستوران پاسارگاد: ۳.۹ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است