search
menu

جاهای دیدنی میمند فارس

[ پنهان کردن ]
کمی درباره میمند
طبیعت میمند
جاذبه‌های گردشگری میمند
اسم گل محمدی و مراسم گلاب‌گیری که می‌آید ذهن اکثر افراد به سمت و سوی کاشان می‌رود. اما در این نوشته به شهری می‌پردازیم که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گل محمدی است و تصویر گلستان‌های صورتی‌اش هر آدمی را به وجد می‌آورد. شهر میمند از توابع فیروزآباد استان فارس است و در جنوب کشورمان واقع شده است. در ادامه به معرفی این شهر و جاذبه‌های آن خواهیم پرداخت.
جاهای دیدنی میمند فارس

کمی درباره میمند


در سندهای تاریخی میمند با همین نام آورده شده که این نشان از قدمت آن دارد. اما در روزگاران دور منطقه میمند در بخش جمکان قرار داشته ‌است. واژه جمکان ترکیب شده از دو کلمه «جم» به معنی پادشاه یا جمشید فرمانروای اسطوره‌ای ایران و «کان» که قید مکان است ساخته شده. این نام را می‌توان به جایگاه شاهزادگان یا جایگاه جمشیدشاه معنی کرد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام این شهر از ترکیب دو واژه «می» و «مند» به معنای صاحب و دارنده عرقیات گرفته شده. اکنون این شهر در سال ۱۳۴۰ به شهر تبدیل شد و بیش از ده هزار نفر جمعیت دارد. مردم میمند به کشاورزی مشغول‌اند و پرورش گل محمدی و تولید عرقیجات یکی از اصلی‌ترین مشاغل مردم این منطقه است.

طبیعت میمند


شهر میمند در آخرین قسمت‌های پیشرفتگی ارتفاعات زاگرس در منطقه گرم و خشک جنوب واقع شده و این جایگاه سبب شده است که آب و هوای معتدل و دلپذیرتری نسبت به اطرافش داشته باشد. میمند بین دو رشته‌کوه از سلسله جبال زاگرس به نام‌های سپیدار و پادنا جای دارد. آب و هوای میمند از نوع معتدل کوهستانی است و پوشش گیاهی جنگل‌های کوهستانی، بیشتر پسته کوهی (بنه) و بادام کوهی (اهلوک) است.
مردم این منطقه به کشاورزی مشغول‌اند و عمده کشاورزی از طریق کشت دیمی صورت می‌گیرد. متأسفانه به دلیل خشک‌سالی در سال‌های گذشته، بسیاری از قنات‌ها و چشمه‌های زیرزمینی از بین رفته‌اند. گندم و جو، حبوبات، گردو، بادام و انگور از محصولات باکیفیت این منطقه است. در دشت‌های میمند گلستان‌های عظیم محمدی دیده می‌شود که با برداشت آن ۴۰ کارگاه سنتی و صنعتی فعال می‌شود و در موسم گلاب‌گیران شور و هیجان ویژه‌ای برپا می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری میمند


گلاب‌گیری در میمند: شهر میمند بعد از کاشان دومین تولیدکننده گلاب در ایران شناخته می‌شود. گلستان‌های گل محمدی به صورت گسترده در این شهر وجود دارد. آن‌قدر که در فصل بهار و به ویژه اردیبهشت‌ماه بوی گل‌ها جاده‌ها را پر می‌کند. گفته می‌شود که بزرگ‌ترین باغ گل جهان در میمند است. گلاب و عرقیجات از سوغاتی‌هایی است که در سفر به میمند می‌توانید خریداری کنید.
در حال حاضر، جشنواره گل و گلاب مهم‌ترین رویداد سالانه در بخش میمند است. این جشنواره هرساله در اردیبهشت و به مدت دو هفته برگزار می‌شود. با آغاز برداشت گل محمدی و به راه افتادن کارگاه‌های عرق‌گیری گردشگران زیادی با خرید آنلاین بلیط هواپیما کرمان به میمند سفر می‌کنند.
جاهای دیدنی میمند فارس

برداشت گل محمدی پیش از طلوع آفتاب آغاز می‌شود و قبل از گرم شدن هوا متوقف می‌شود. با این توصیفات بهترین زمان سفر به شهر میمند در اردیبهشت‌ماه و زمان برداشت گل‌های محمدی است. شاید برایتان جالب باشد که میمند علاوه بر گل محمدی در پرورش گل نسترن و بیدمشک هم زبانزد است. بخش میمند از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گل و عرق نسترن در کشور شناخته می‌شود.
امامزاده اسماعیل: امامزاده اسماعیل در میان مردم میمند جایگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان یکی از جاهای دیدنی میمند شناخته می‌شود. این امامزاده از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است و بنای زیارتگاه او متعلق به دوران سلجوقی است. این بقعه در دوران حکمرانی زندیه و در سال ۱۱۸۰ هجری قمری بازسازی شد و در سال ۱۳۵۳ به عنوان اثر ملی به ثبت رسید. بقعه امامزاده اسماعیل میمند نزد مردم بسیار محبوب است و اهالی میمند و اطراف آن برای راز و نیاز و شفای مریض به آنجا می‌روند.
مسجد جامع: مسجد جامع میمند از قدیمی‌ترین ساختمان‌های این بخش است که در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسید. قدمت این بنا به دوران قاجار بازمی‌گردد و از آن زمان تاکنون محل برگزاری نمازهای یومیه و مراسم‌های مذهبی مردم میمند است. این بنا سه شبستان و یک کتابخانه با بیش از پنج هزار جلد کتاب دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به آثار تاریخی و مردم‌شناسی علاقه‌مندید در سفر خود به میمند از مسجد جامع آنجا هم دیدن کنید.
سازه‌های تاریخی میمند: وجود آثار و ابنیه تاریخی متعدد در شهر میمند نشان‌دهنده پیشینه کهن این شهر است که به حدود شش هزار سال قبل می‌رسد. تا امروز بناهای مربوط به دوران ساسانیان، صفویان، زندیه و قاجار در این منطقه شناخته شده است. در زمان قدیم بیشتر این بناها به وسیله سنگ، ساروج و کاه گل ساخته می‌شد. متأسفانه در سال‌های اخیر با توسعه شهری برخی از این آثار از بین رفته‌اند. اما در حال حاضر ۲۲ اثر تاریخی در این منطقه به ثبت رسیده است. دیدن آثار و بناهای قدیم مثل حمام‌های تاریخی، قلعه‌ها، دژهای نظامی و کاروانسراهای تاریخی میمند برای کسانی که به تاریخ علاقه‌مند هستند خالی از لطف نیست.
کوهستان سپیدار: معمولاً کوهنوردان و طبیعت‌گردها به هر شهری که سفر می‌کنند اول سراغ مکان‌های طبیعی بکر و مسیرهای کوهنوردی را می‌گیرند. خوشبختانه باید بگوییم کوه سپیدار میمند دارای چندین قله مرتفع است که ارتفاع بزرگ‌ترین آن به ۳۱۶۷ متر می‌رسد. این کوه در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق میمند قرار دارد و گفته می‌شود که دنباله کوه سبزپوشان شیراز است. این کوه از جنگل‌ها و مراتع طبیعی پوشیده شده و علاوه بر زیبایی و بکر بودن، گونه‌های متنوعی از گیاهان دارویی و درمانی نیز دارد. این کوهستان زمستان‌ها از برف پوشیده و سرسپید می‌شود و در فصل گرما نیز این آب‌ها تأمین‌کننده سفره‌های آبی میمند هستند.
کوه سبزپوشان: کوه سبزپوشان یکی دیگر از جاهای دیدنی میمند به حساب می‌آید. این منطقه در بین کوهنوردان یکی از زیباترین مناطق کوهستانی استان فارس شناخته می‌شود. کوه سبزپوشان در ۴ کیلومتری چشمه پیربناب و در جنوب شهر شیراز قرار دارد. این منطقه جزو مناطق بکر و زیبای میمند به شمار می‌رود و بقعه امامزاده‌ای در دل یکی از غارهای این کوه واقع شده که میگویند حس و حال عجیبی دارد.
جاهای دیدنی میمند فارس

در فصل بهار کوهنوردان و طبیعت‌گردان به این منطقه سفر می‌کنند و از طبیعت زیبایش لذت می‌برند. اگر می‌خواهید با رزرو بلیط قطار به میمند سفر کنید و به طبیعت‌گردی و پیاده‌روی علاقه‌مندید، کوه سبزپوشان یک گزینه مناسب برای وقت گذراندن در دل طبیعت است. در سفر به این منطقه و پیاده‌روی در دل این کوه کفش و لباس مناسب را فراموش نکنید.

حرف آخر
در این مطلب به معرفی شهر میمند استان فارس پرداختیم. شاید در نگاه اول جاذبه‌های این شهر کم و یا غیرجذاب به نظر برسد اما فراموش نکنید که در سفر به جای جای ایران دست خالی بازنمی‌گردید. بالاتر نوشتیم که بهترین فصل برای سفر به میمند بهار و اوایل اردیبهشت‌ماه است. زمانی که گلستان‌های محمدی پرگل شده و عطرش از کیلومترها دورتر استشمام می‌شود. با این اوصاف سفر به میمند هم فال است و هم تماشا. پیشنهاد می‌کنیم سفر به میمند را در برنامه بهاری‌تان بگذارید و از تماشای آثار باستانی، طبیعت زیبا و هم‌صحبتی و معاشرت با مردمان نازنینش لذت ببرید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است