search
menu

موزه سنگ هفت تنان شیراز

[ پنهان کردن ]
موزه سنگ شیراز
معماری باغ هفت تنان شیراز
چگونه به موزه سنگ شیراز برویم؟
جاذبه های دیدنی نزدیک به موزه سنگ شیراز
هتل های نزدیک به موزه سنگ شیراز

موزه سنگ شیراز


موزه سنگ در ورودی شهر شیراز قرار گرفته است. وقتی از زیر دروازه قرآن رد شدید، در بلوار هفت تنان می توانید باغ موزه زیبایی را ببینید که به دلیل وجود ۷ مقبره در این مکان، موزه هفت تنان نامیده شده است. قدمت باغ به چندین سده‌ پیش از زندیه برمی گردد و عمارت نیز از دوران کریم خان زند باقی مانده است. تا چند سال پیش، این باغ درواقع خانقاه درویش‌ها و مرتاضان بوده که اکنون مرمت شده و به عنوان موزه سنگ و کاشی در میان مردم مشهور شده است. دلیل ساخت این بنا در دوره کریم خان هنوز هم نامشخص است، اما با ساخت این عمارت توجه مردم به این سو جلب شده بود. دوستداران سفر به شیراز و بازدید از جاذبه های آن می توانند با خرید بلیط هواپبما ارزان از سفرمارکت به شهر شیراز سفر کنند و از سفر خود لذت ببرند.
موزه سنگ هفت تنان شیراز

معماری باغ هفت تنان شیراز


هنگام ورود به این باغ حوض بزرگی خودنمایی می کند و در حیاط انواع درختان سرو، نارنج و کاج به چشم می خورد که ۲۰۰ سال سن دارند. عمارت باغ هفت تنان شیراز به تنهایی جلوه معماری ایرانی است. در قسمت شمالی و طبقه دوم بنا، تالار یا ایوان بزرگ با دو ستون سنگی وجود دارد. این ایوان دارای سقف چوبی و مسطح است که بر روی ستون ها نقاشی های پرمفهوم با رنگ روغن دیده می شود. کف ایوان را کاشی های قرمز رنگ پوشانده است و از سنگ های مرمر لیمویی رنگ نیز استفاده شده است.
موزه سنگ هفت تنان شیراز
طاقچه های بالایی این ایوان جزو شاهکارترین تزیینات در بین بناهای ایرانی است. دو ستون هم مانند ستون های آرامگاه حافظ بر روی سنگ بزرگ و یکپارچه دیده می شود که طرح زیبایی از گل و برگ است. در جنوب عمارت هم باغچه ای پر از درخت وجود دارد که دارای دیواری با طاق نماهای آجری است. با اینکه باغ موزه سنگ هفت تنان نسبت به باغ های دیگر کوچک تر است، اما دیدنش خالی از لطف نیست. بخش های مختلف این باغ شامل: مقبرههای عارفان که یکی از دلایل اهمیت این باغ است.
هفت عارف گمنام که دارای سنگ قبرهای هم اندازه و یک شکل هستند، ۶ سنگ قبر در یک ردیف و به موازات هم قرار دارند اما هفتمین سنگ به صورت تک در پایین قبر ششم واقع شده است. نقاشی های بی نظیری که در ایوان عمارت هفت تنان شیراز به چشم می خورند و شاهکار رنگ روغن بر روی گچ هستند. موضوعات نقاشی ها بدین صورت است: درویش؛ برخی ها آن را سعدی یا حافظ می پندارند و برخی دیگر او را شاه عباس کبیر می دانند. در پشت درويش جوان نیز یک بوق آویزان است و در حالی که با یک دست چماق گرفته، با دست دیگر کشکول به دست است. نقاشی بعدی شیخ صنعان و دختر ترسا است که در اصل منظره عاشق شدن شیخ صنعان و ابرازش به دختر نصرانی در وسط ایوان است؛ این داستان از منطق الطیر عطار نیشابوری است که ایمان خود را به خاطر دختر از دست داده بود اما دوباره به کمک دوستش به تقوا دست یافت و دختر نیز مسلمان شد، این نقاشی نیز نشان دهنده همین موضوع است.
موزه سنگ هفت تنان شیراز
در نقاشی دیگر تصویر حضرت موسی را در حال شبانی خواهید دید که گوسفندان مشغول چرا هستند. این تصویر نشانگر گذشت و ساده زيستی برای رسیدن به سلوک درویشی است. ارزش این نقاشی ها به قدری بالاست که سال ها پیش دوباره مرمت شده اند. علاوه بر این نقاشی ها، در و دیوارها و ایوان به گل و بوته رنگارنگ مزین است. چندین سال است که به همت مسئولان این مکان به موزه سنگ و کاشی تبدیل شده است؛ این موزه در اصل، گنجینه ای از سنگ های تاریخی است که می توانید سنگ های متعلق به سده‌های سوم تا یازدهم هجری قمری را ببینید. این سنگ ها شامل انواع خطوط کوفی، ثلث، نستعلیق دیوانی، نسخ و… است. همچنین سنگ هایی از پاسارگاد، تخت جمشید، خانه زینت الملوک، تابوت های سنگی پيش از تاريخ، سنگ قبرهای باستانی، آثار سنگی دوران ساسانيان تا دوره قاجار در این موزه به نمایش درآمده است.
موزه سنگ هفت تنان شیراز

چگونه به موزه سنگ شیراز برویم؟


در ابتدا برای رفتن به شیراز می توانید از آسان ترین و راحت ترین روش که خرید بلیط هواپیما شیراز است اقدام کنید و سپس اگر بخواهید با وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس بروید، باید از خطوطی استفاده کنید که از بلوار هفت تنان می گذرد و در ایستگاه مسجد پیاده شوید و با کمی پیاده روی به موزه هفت تنان شیراز برسید.
اما اگر بخواهید با مترو بروید، نزدیک ترین ایستگاه مترو به موزه هفت تنان در میدان ولیعصر است که با این جاذبه ۳ کیلومتر فاصله دارد و می توانید در این ایستگاه پیاده شوید یا با تاکسی بروید یا حتی پیاده بروید.
همچنین می توانید توسط تاکسی های خطی و گذری استفاده کنید که مسیرشان به بلوان هفت تنان است.
به یاد داشته باشید که همه روزه می توانید از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ عصر با پرداخت هزینه از این عمارت دلربا دیدن کنید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به موزه سنگ شیراز


پارک کوهپایه :۳۵۰ متر پیاده روی
آرامگاه حافظ : ۵۵۰ متر پیاده روی
دروازه قرآن: ۲.۲ کیلومتر
آرامگاه خواجوی کرمانی: ۹۵۰ متر پیاده روی
باغ جهان نما: کیلومتر
آرامگاه سعدی: ۳.۲ کیلومتر

هتل های نزدیک به موزه سنگ شیراز


هتل بزرگ شیراز: ۱ کیلومتر
هتل پرسپولیس: ۱.۷ کیلومتر
هتل شمس: ۲ کیلومتر
هتل زندیه: ۳ کیلومتر
هتل پارسه: ۳ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است