search
menu

تنگه رغز داراب فارس

[ پنهان کردن ]
چرا باید از تنگه رغز بازدید کنیم؟
معرفی تنگه رغز
بهترین زمان سفر به تنگه رغز
نکات لازم در هنگام بازدید از تنگه رغز
مسیر دسترسی به تنگه رغز
ساعت و هزینه بازدید
جاذبه های دیدنی نزدیک به تنگه رغز
رستوران های نزدیک به تنگه رغز
هتل های نزدیک به تنگه رغز

چرا باید از تنگه رغز بازدید کنیم؟


تنگه رغز در ۲۵ کیلومتری شهر داراب استان فارس قرار گرفته است. کسی که عاشق یافتن نقاط کمتر دیده ‌شده در دل طبیعت باشد و علاقه زیادی به ماجراجویی‌ های هیجان انگیز داشته باشد، پیشنهاد ما بازدید از تنگ رغز است که جزو مناطق بکر و دیدنی در کشورمان محسوب می شود. با اینکه در جای جای این کشورمان جاهای عجیب و غریب همراه با جاذبه ‌های طبیعی زیادی وجود دارد ولی باز هم مناطقی هستند که بسیار بکر بوده و هر طبیعت دوستی را به خرید بلیط هواپیما مشتاق می کند. در تنگ زیبای رغز طبیعت ‌گردی را با چشمه های زلال و آبشارهای زیبا به معنای واقعی تجربه خواهید کرد.
تنگه رغز داراب فارس

معرفی تنگه رغز


تنگ رغز در نزدیکی شهرستان داراب و در میان مراتع سرسبز و دشت ‌های داراب و فسا واقع شده است که در درون این تنگ، دره هایی همراه با حوضچه ‌های آب وجود دارند. این تنگ در مکانی با مسیری سخت قرار گرفته است که دسترسی تا همین ده سال پیش وجود نداشت، با این حال باز هم نگران نباشید زیرا برای بازدید از این مکان زیبا نیازی به حرفه ای بودن ندارید، اگر به همراه خود راهنما داشته باشید به راحتی می توانید مسیر را طی کرده و از طبیعت بی نظیر این منطقه لذت ببرید. رغز در لغت به معنای بکر و لغزنده است که از دو طرف با دیواره‌ های بلند محصور گشته است. در تنگ رغز نیز ۶۴ آبشار و صدها حوضچه طبیعی وجود دارند که از این ۶۴ آبشار به ۱۲ مورد باید با طناب فرود آیید و ارتفاع فرودها نیز بین ۶ تا ۶۵ متر هستند اما مابقی آبشارها با پرش در آب قابل گذر هستند. حوضچه‌ های موجود در زیر آبشارها نیز بین ۶ تا ۲۰ متر عمق دارند و بازدید از این منطقه خوش آب و هوا برای همه رده های سنی توصیه می شود. در ادامه به توضیح آبشار های Raghaz Canyon می پردازیم:
این آبشارها با ارتفاع بلند خود تا دره جنوبی ادامه‌ دارند که در نهایت به بن بست می‌ رسند. هرکدام از آبشارها دارای اسامی خاصی هستند و توجه داشته باشید که بدون تجهیزات فقط می توانید تا آبشار کبوتر بروید اما بعد از آن باید تجهیزات دره نوردی داشته باشید؛ آبشار نگین ارتفاع ۱۶ متر و عمق ۸ متر ، آبشار بوم رنگ ارتفاع ۷ متر و عمق ۸ متر، آبشار مسعود ارتفاع ۸ متر و عمق ۱۲ متر ، آبشار گلاب حوضچه ارتفاع ۱۱ متر و عمق ۷ متر، آبشار فتح ارتفاع ۸ متر و عمق ۱/۵ متر، آبشار حکمت ارتفاع ۱۱ متر و عمق ۱۵ متر ، آبشار کبوتر ارتفاع ۲۵ متر و عمق ۲۰ متر، آبشار جام ارتفاع ۹ متر و عمق ۶ متر، آبشار دماغه ارتفاع ۱۲ متر و عمق ۲ متر، آبشار آذرخش ارتفاع ۶۵ متر و عمق ۶ متر، آبشار یادگار ارتفاع ۴ متر و عمق ۸ متر و در نهایت آبشار آخر با نام آبشار وداع ارتفاع ۴۶ متر و عمق ۱۰ متری دارند.

بهترین زمان سفر به تنگه رغز


تنگ رغز که از چشمه و آبشار تشکیل شده است، بهتر زمان سفر در فصل‌ های پر آب یعنی از ماه اردیبهشت تا مهرماه است، در این بازه زمانی درختان جنگل بسیار سرسبز بوده و آب و هوا نیز خنک محسوب می شود، فقط توجه داشته باشید تا قبل از اقدام به خرید بلیط هواپیما اخبار هواشناسی را دنبال کنید، تا در این حوالی به بارندگی و سیلاب ها برخورد نداشته باشید.

نکات لازم در هنگام بازدید از تنگه رغز


قبل از هرکاری بهتر است اسپری ضد حشره به همراه خود داشته باشید تا از شر حشرات موجود در مناطق پرآب در امان بمانید. دقت کنید که به همراه خود آب آشامیدنی ببرید و از آب چشمه ها ننوشید و برای بردن وسایل به همراه خود بهتر است از کوله ‌های ضد آب مخصوص دره نوردی استفاده کنید. در طول مسیر نیز لانه های پرندگان وحشی را خواهید دید که بهتر است فقط تماشا کنید و به این لانه ها نزدیک نشوید. در هنگام بازدید از تنگ رغز باید از ارتفاع و آب نترسید و دل به طبیعت بسپارید و لذت ببرید. به یاد داشته باشید آب چشمه های این منطقه حتی در تابستان نیز سرد است، بنابراین در انتخاب لباس‌ هایتان دقت کنید.
تنگه رغز داراب فارس

مسیر دسترسی به تنگه رغز


اگر می خواهید از شهر شیراز به تنگ رغز داراب بروید، باید از مسیر جاده فسا به سمت داراب حرکت کنید و در بین مسیر، فرعی حسن‌ آباد بپیچید و از سمت حسن ‌آباد و مراتع سرسبز به سمت مسیر شروع دره حرکت کنید که تنگ رغز را خواهید دید. برای رفتن به این تنگ می توانید از شیراز ماشین دربست بگیرید و با خیال راحت سفر کنید. اما اگر می خواهید از داراب به سمت تنگ حرکت کنید، باید ۳۵ کیلومتر به سمت شمال غربی داراب و بخش حسن ‌آباد رفته و ۵ کیلومتر آخر را باید پیاده طی کنید.
برای رسیدن به سرچشمه تنگه رغز که مسیر آغاز پیمایش است، دو مسیر متفاوت پیش رو دارید: مسیر یک که باید حدودا ۴ ساعت کوه نوردی کنید. مسیر دو که باید از سمت گردنه دراگویه به کمک نیسان های اهالی منطقه استفاده کنید و مسیر کوهستانی و ناهموار در حدود یک ساعت و نیم طی کنید. پس از طی این مسافت ها به محل آغاز آب سرد و زلالی خواهید رسید. توجه داشته باشید که از منطقه سرچشمه می توانید بدون وسایل فنی از چند حوضچه و آبشار بازدید کنید و برای بقیه نیاز به تجهیزات دارید.

ساعت و هزینه بازدید


برای بازدید از این تنگه ساعت خاصی وجود ندارد ولی بهتر است در طی روز بروید و از طبیعت و مناظر لذت ببرید، زیرا در هنگام تاریکی به دلیل نبود نور کافی با مشکل برخورد خواهید کرد. همچنین برای برای بازدید از این منطقه نیازی به پرداخت هزینه ندارید و به صورت رایگان می توانید بازدید انجام دهید. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید نیز ۴ الی ۵ ساعت است، پس هنگام حرکت از شیراز یا داراب به ساعت توجه داشته باشید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به تنگه رغز


آتشکده آذرجو: ۱۳ کیلومتر
شهر تاریخی دارابگرد: ۳۰ کیلومتر
آتشکده آذرخش: ۳۰.۶ کیلومتر

رستوران های نزدیک به تنگه رغز


رستوران نقش شاپور: ۳۱ کیلومتر

هتل های نزدیک به تنگه رغز


هتل نقش شاپور: ۳۱.۶ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است