search
menu

از فرودگاه بین المللی شیراز چه می‌دانید؟

[ پنهان کردن ]
فرودگاه شیراز
تاریخچه فرودگاه شیراز
فرودگاه شیراز کجا است؟
راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی شهید دستغیب
راه های تماس با فرودگاه بین المللی شیراز
امکانات فرودگاه دستغیب شیراز
بخش ها و ترمینال های فرودگاه بین المللی شیراز
اطلاعات پروازهای فرودگاه بین المللی شیراز
مقاصد پروازی و ایرلاین های فرودگاه شیراز
اصولا رفتن به سفر صرف نظر از هیجان‌انگیز بودنش، فرایندی است که به دلیل مزایایی مانند دور بودن از روزمرگی‌های همیشگی و ایجاد تنوع، کسب تجربه‌های تازه و افزایش آگاهی از طریق تغییر محیط و آشنایی با دنیایی جدید برای جوامع امروزی یک ضرورت بشمار می‌رود. در واقع امروزه افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت و مزایای سفر کردن و همچنین فراهم آمدن امکاناتی که فرایند جا به جایی و نقل مکان از نقطه‌ای به نقطه دیگر را آسان‌تر کرده‌اند همگی دست به دست هم داده‌اند تا میل افراد به انجام سفرهای داخلی و خارجی نسبت به گذشته، افزایش پیدا کند. یکی از این امکانات تسهیل کننده را می‌توان فرودگاه‌ها دانست که گردشگران را قادر می‌سازند تا در زمان کوتاهی از مکان مبدا خود به سمت مقصد رویایی خود حرکت کنند و دغدغه طی کردن مسافت‌های طولانی را که در گذشته مانعی برای سفر به نقاط دور بود را نداشته باشند. بطوری که در حال حاضر دیگر تفاوت چندانی ندارد که یک گردشگر در کجای دنیا زندگی می‌کند بلکه فقط کافی است اراده کند و با تهیه بلیط هواپیما شیراز به هر نقطه‌ای از جهان که در ذهن دارد سفر کند. شاید فرودگاه‌ها مقصد نهایی هیچ گردشگری نباشند اما نقش بسزایی که در این مکان‌ها در تسهیل فراید سفر دارند انکار ناپذیر است. از این رو این بار تصمیم گرفتیم تا به یکی از برترین فرودگاه‌های کشور به جز فرودگاه‌های معروف پایتخت سری بزنیم و بخش‌های مختلف آن را تشریح کنیم، اگر شما هم دوست دارید با فرودگاه شیراز به عنوان یک فرودگاه مجهز داخلی آشنا شوید و اطلاعاتی درباره آن بدست آورید پس با ما در این مطلب همراه شوید.
از فرودگاه بین المللی شیراز چه می‌دانید؟

فرودگاه شیراز


فرودگاه شیراز از جمله فرودگاه‌های وسیع و مطرح کشورمان است که در رده مجهزترین و برترین فرودگاه‌های ایران قرار دارد. این فرودگاه بعد از فرودگاه مهرآباد که مجهزترین فرودگاه داخل کشورمان است، دارای بیشترین تجهیزات فرودگاهی است و در رتبه چهارم پرترددترین فرودگاه‌ها در کلانشهرهای ایران محسوب می‌شود. در حقیقت تجهیزات ناوبری، رادارهای پیشرفته و همچنین تجهیزات الکترونیکی این فرودگاه به اندازه‌ای است که آن را در جایگاهی همردیف با فرودگاه‌های قدیمی‌تر و باسابقه کشورمان قرار داده‌است. در این فرودگاه روزانه تعداد زیادی پروازهای داخلی و همچنین پروازهایی به مقاصد خارج از کشور انجام می‌شود و تردد مسافران و تعداد پروازهای انجام شده در طول شبانه روز در این فرودگاه که با نام فرودگاه بین المللی شیراز شناخته می‌شود به اندازه‌ای است که از منظر تعداد پرواز و مسافران اختلاف چندانی با فرودگاه‌های بزرگ تهران ندارد.

تاریخچه فرودگاه شیراز


در گذشته در شهر گردشگری شیراز تنها یک فرودگاه وجود داشت، این فرودگاه که در آن زمان‌ها همچنان به عنوان طیاره خانه شناخته می‌شد، در سال ۱۳۰۸ ساخته شده بود و اگرچه از منظر امکانات در سطح قابل قبولی قرار نداشت، اما با این حال تعداد محدودی از پروازهای داخلی در آن برقرار بود و مسافران از طریق آن از مبدا شیراز به شهرهایی مانند اصفهان، مشهد و تهران و یا بالعکس تردد میکنند. این فرودگاه در ناحیه جنوبی شهر قرار داشت و با توجه به امکانات کم و عدم امکان ورود هواپیماهایی با بدنه پهن و وسیع، برنامه‌های پرواز آن نیز بسیار محدود بود؛ تا اینکه بالاخره در سال ۱۳۴۰ جهت توسعه هر چه بیشتر سفرهای هوایی مقدمات ساخت یک فرودگاه جدید با تجهیزات بیشتر و ظرفیت‌های پروازی بالاتر فراهم شد و در نهایت در سال ۱۳۴۵ این فرودگاه با عنوان یک فرودگاه بین المللی در شهر شیراز به فعالیت پرداخت. فضای این فرودگاه به لحاظ وسعت از فرودگاه قدیم بزرگ‌تر بود و تقریبا ۵۰۰ هکتار مساحت داشت و به راحتی هواپیماهایی در ابعاد بزرگتر می‌توانستند در آن جای بگیرند. علاوه بر آن باند این فرودگاه برخلاف باند فرودگاه قدیم شیراز بصورت مسیری آسفالته بود. امروزه این فرودگاه با نام فرودگاه شهید دستغیب شهرت دارد و از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور محسوب می‌شود که بصورت شبانه روزی مشغول به فعالیت است و پروازهای آن در مسیرهای داخلی و همچنین مسیرهای خارجی همواره از پرترددترین خطوط پروازی بشمار می‌روند.

فرودگاه شیراز کجا است؟


فرودگاه شیراز و یا همان فرودگاه بین المللی شهید دستغیب در قسمت جنوب شرقی کلانشهر شیراز و در ارتفاع ۱۵۰۰ کیلومتری از سطح دریا قرار گرفته‌است.

راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی شهید دستغیب


برای رفتن به فرودگاه بین المللی شهید دستغیب در شیراز گزینه‌های مختلفی پیش روی شما است. اولین و در دسترس‌ترین گزینه شامل ماشین شخصی است. اگر قصد دارید برای رفتن به فرودگاه شیراز از خودرو شخصی خود استفاده کنید لازم است در مسیر جاده شیراز بندرعباس حرکت کنید تا در ادامه مسیر به میدان گل سرخ برسید بعد از آنکه کمی از این میدان عبور کنید در مسیر میدان شاه چراغی می‌توانید محوطه فرودگاه را پیدا کنید. چنانچه انتخاب شما استفاده از تاکسی باشد نیز به راحتی می‌توانید از راننده درخواست کنید که شما را به فرودگاه برساند، اگر هم در محوطه بیرونی فرودگاه باشید همواره تاکسی‌های ویژه فرودگاه در دسترس هستند تا مسافران را به صورت دربستی به هر نقطه از شهر که می‌خواهند برسانند. در نهایت گزینه دیگری که در اختیار گردشگران قرار دارد استفاده از مترو است. هرچند مترو این کلانشهر دیدنی هنوز هم در حال تکمیل است اما خوشبختانه خط یک مترو که از طریق آن می‌توان به فرودگاه دسترسی داشت فعال است. اگر تمایل دارید از مترو برای تردد به فرودگاه استفاده کنید لازم است بدانید که باید در ایستگاه آیت الله دستغیب از مترو پیاده شوید و بعد از طی مسافت کوتاهی به فرودگاه برسید. اگر پس از رسیدن به فرودگاه شیراز قصد دارید با مترو به نقطه‌ای از شهر بروید نیز باید همین مسیر را بطور بالعکس طی کنید، به عبارتی با کمی عبور از میدان گل سرخی به ورودی مترو برسید و از آنجا با سوار شدن به مترو در ایستگاه مورد نظرتان پیاده شوید.

راه های تماس با فرودگاه بین المللی شیراز


برای تماس با فرودگاه بین المللی شیراز می‌توان با شماره ۰۷۱۳۷۱۱۵۰۰۰ و یا با شماره ۰۷۱۳۷۱۱۸۸۹۰ و داخلی‌های ۹۰ تا ۹۹ تماس گرفت.

امکانات فرودگاه دستغیب شیراز


همانطور که پیشتر اشاره کردیم فرودگاه شهید دستغیب شیراز در زمره پیشرفته‌ترین فرودگاه‌های کشور قرار دارد که این امر به واسطه امکانات مطلوب هم در فضای عمومی فرودگاه و هم در زمینه‌های تخصصی‌تر است. امکانات تخصصی این فرودگاه منطق بر معیارهای جهانی است و شامل بکارگیری از پیشرفته‌ترین رادارهای جهانی همانند رادار MSSRIO است که به گفته بسیاری از کارشناسان یکی از قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین رادارهای هوایی موجود در دنیا است. گذشته از این تجهیزات تخصصی، در محیط فرودگاه تلاش شده‌است تا فضای مناسب و راحتی برای مسافران فراهم شود. در تمامی سالن انتظار فرودگاه رستوران‌ها و کافی‌شاپ های متعددی وجود دارد و مسافران در حین انتظار برای زمان پرواز خود می‌توانند از آنها جهت صرف میان وعده و یا سفارش غذا استفاده کنند. بعلاوه سرویس‌های بهداشتی فرودگاه نیز با ظرفیت مناسب و بطور مجزا برای خانم‌ها و آقایان تعبیه شده‌است که مرتبا توسط کارکنان نظافت می‌شود. یک مسجد نیز در فرودگاه قرار داده شده‌است تا مسافران بتوانند از آن خواندن نماز استفاده کنند. افزون بر این دو پارکینگ اختصاصی در فرودگاه وجود دارد که یکی از آنها پارکینگ خودرو روباز با ظرفیت تقریبی ۱۲۰ وسیله نقلیه است. پارکینگ دوم نیز از نوع پارکینگ طبقاتی است و گنجایش آن حدود ۷۵۰ دستگاه خودرو است. گفتنی است پروژه احداث یک پارکینگ دیگر با ظرفیتی برابر با ۸۰۰ دستگاه نیز در برنامه‌های آینده برای توسعه این فرودگاه پیش بینی شده‌است و انتظار می‌رود تا چند سال آینده اجرا شود.

بخش ها و ترمینال های فرودگاه بین المللی شیراز


در فرودگاه بین المللی شیراز علاوه بر فضای ورودی و روباز فرودگاه که اغلب مملو از تاکسی‌های فرودگاهی است، بخش‌های دیگری وجود دارند که عمولا در ساختمان‌ اصلی فرودگاه قرار گرفته‌اند و تابلوی ورودی آنها با ذکر عنوان آن بخش به مسافران کمک می‌کند تا زودتر به قسمت مورد نظر خود راه پیدا کنند. در سالن عمومی این فرودگاه گیشه‌های فروش بلیط هواپیما قرار دارد و بخش‌های اداری مربوط به امور پذیرش پروازها، باجه رزرواسیون هتل، صرافی تبدیل ارز و خدمات VIP نیز از دیگر بخش‌های اصلی فرودگاه هستند. ضمن آن که در بخش اطلاعات فرودگاه مسافران می‌توانند از کارمندان بخواهند تا آنها را در پیدا کردن قسمت‌های مختلف راهنمایی کنند. یکی دیگر از بخش‌های مهم فرودگاه دستغیب قسمت مربوط به ارائه خدمات به مسافرانی است که دارای معلولیت جسمانی خاصی هستند؛ در این قسمت ابزاری که برای جا به جایی و پذیرش این مسافران مورد نیاز است با هماهنگی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت اقدامات لازم برای پذیرش آنها انجام می‌گیرد. علاوه بر این بخش‌ها دو ترمینال داخلی و خارجی نیز در این فرودگاه قرار دارند که هر یک به تفکیک پروازهای داخل کشور و پروازهایی به مقاصد کشورهای خارجی اختصاص پیدا کرده‌است. گفتنی است بخش صدور ویزا نیز برای گردشگران ورودی به کشور تعبیه شده‌است تا این دسته از مسافران پس از ورود به کشور بتوانند بطور مستقیم در لحظه ورود ویزای فرودگاهی خود را بدون معطلی دریافت کنند.
از فرودگاه بین المللی شیراز چه می‌دانید؟

اطلاعات پروازهای فرودگاه بین المللی شیراز


چنانچه مسافران بخواهند هر گونه اطلاعاتی درباره پرواز‌هایی که در فرودگاه شهید دستغیب انجام می‌گیرد، بدست آورند در این صورت می‌توانند از طریق تلفن ثابت خود با مرکز اطلاعات پرواز به شماره ۱۹۹ تماس بگیرند تا اپراتورها آنها را راهنمایی کنند. گفتنی است پشتیبان‌های اطلاعات پرواز در تمامی ساعات شبانه روز مشغول به پاسخگویی سوالات تماس گیرندان هستند.

مقاصد پروازی و ایرلاین های فرودگاه شیراز


فرودگاه شیراز روزانه میزبان پروازهای داخلی و خارجی بسیار و میزبان مسافران تور شیراز است و روی هم رفته می‌توان گفت پروازهای این فرودگاه در بیش از ۳۰ مسیر در رفت و آمد هستند و بطور روزانه حدود ۱۲۰ پرواز به مقاصد داخلی و تقریبا ۱۰ پرواز نیز به مقاصد خارجی در حال انجام است. برخی از این پروازها از مبدا شهر شیراز به مقاصد داخلی همانند اصفهان، تهران، مشهد، تبریز، کرمان و بندرعباس و یا از این مسیرها به سمت شیراز انجام می‌شود. علاوه بر پروازهای داخلی در فرودگاه بین المللی شیراز می‌توان به مقاصدی نظیر مالزی، دبی، ترکیه، روسیه، عراق و ارمنستان نیز سفر کرد. گفتنی است شرکت‌های هواپیمایی مطرحی نظیر شرکت هواپیمایی آسمان، تابان، سپهران، ماهان و ایران ایر مسیرهای داخلی را پوشش می‌دهند. شرکت‌های هواپیمایی معروفی مانند قطر ایرویز، ترکیش ایرلاین و فلای دبی نیز از جمله شرکت‌های ارائه دهنده پروازهای خارجی در این فرودگاه بشمار می‌روند.
در صورتی که قصد دارید در نزدیکی فرودگاه شیراز اقدام به رزرو هتل کنید، بخش ویژه هتل های شیراز در وبسایت سفرمارکت رو بررسی کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است