search
menu
یزد keyboard_arrow_down close
hotel
هتل های یزد ۹۷

درباره یزد

یزد یکی از شهرهای مرکزی ایران و مرکز استان یزد است. واژه یزد به معنای نیایش و ستایش است. شهر یزد در بخش مرکزی فلات ایران و در حاشیه کویر مرکزی ایران جای گرفته است. یزد را با نام‌های دیگری همچون ایساتیس، دارالعباده و شهر بادگیرها نیز می‌شناسند.
شهر یزد به سبب بافت تاریخی و سنتی شهر و نوع خاص معماری‌اش، در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. غیر از بافت سنتی یزد می‌توان به شمار زیادی از اماکن تاریخی و جاهای دیدنی یزد نظیر میدان امیر چخماق، آتشکده یزد، چک چک، موزه آب یزد، باغ دولت آباد و مسجد جامع یزد برای تعقیب ردپای اولین گام‌های پیدایش تمدن و تماشای تاریخ کهن سرزمین چند هزار ساله ایران اشاره کرد.
شهر یزد از کم‌آب‌ترین شهرهای ایران است و اهالی این شهر در طول تاریخ برای مدیریت بهینه منابع آب، با استفاده از حفر کاریز یا قنات توانسته‌اند به طور پایدار زندگی را در این شهر جاری کنند.
گرمای طاقت‌فرسا نیز از دیگر ویژگی‌های اقلیمی شهر یزد است. اهالی یزد برای مدیریت این مساله هم راه حلی اندیشیده‌اند و با استفاده از سبک معماری خاص و به ویژه استفاده از ساخت بادگیر، خانه‌هایی با هوای مطبوع را پدید آورده‌اند. برخی از این خانه‌های تاریخی و کهن یزد، اکنون به صورت رستوران‌ها و هتل‌های سنتی و اقامتگاه‌های بومگردی بازسازی شده و آماده خدمت‌رسانی به گردشگران هستند.
شهر یزد با خوراک‌ها و غذاهای سنتی و بومی خاص خودش شناخته می‌شود. غذاهایی که بیشتر آنها آش هستند و برای تامین آب بدن ساکنان بومی طراحی شده‌اند. از مهمترین غذاهای یزدی می‌توان به آش شولی، آش گندم، آش آلو، آش آبغوره، آش ماش، آش کدو و آش انار اشاره کرد.
یزد
اما مهمترین خوردنی شهر یزد، شیرینی‌های مخصوص این شهر مانند قطاب، باقلوا، نان برنجی، حاجی بادام و پشمک است. یزدی‌ها که به شیرینی‌پزها عنوان «خلیفه» می‌دهند، با این شیرینی‌های خوشمزه از گردشگران ایرانی و خارجی پذیرایی می‌کنند.
مهمترین و بزرگترین فرودگاه شهر یزد، فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی یزد است. از دیگر شهرهای استان یزد که جاذبه‌های گردشگری مخصوص به خود را دارند می‌توان به بافق، تفت، مهریز و اردکان اشاره کرد.


دیدنی های یزد