search
menu

خانه لاری‌ ها یزد

[ پنهان کردن ]
درباره خانه لاری ها یزد
معماری و بخش های مختلف خانه لاری ها
چگونه به خانه لاری‌‌ها یزد برویم؟
جاذبه های دیدنی نزدیک خانه لاری‌‌ها یزد
هتل های نزدیک به خانه لاری‌‌ها یزد

درباره خانه لاری ها یزد


خانه لاری ها در یکی از قدیمی ترین مناطق یزد به نام محله فهادان قرار گرفته است. موقعیت مکانی این خانه فرصت قدم زدن در کوچه پس کوچه های یزد با حال و هوای سنتی را برابتان فراهم می کند. این خانه در زمان سلطنت قاجاریه محل سکونت لاری های مهاجری بود که حدود ۲۷۰ سال پیش برای تجارت به شهر یزد مهاجرت کرده بودند و تا اواخر دوران پهلوی نیز محلی برای سکونت اعیان و اشرافیان بود. اما پس از آن به دلایل موروثی این خانه به مدت تقریبا ۵۰ سال از رونق افتاد و به صورت متروکه رها شد که باعث شد قسمت‌هایی از آن تخریب شود. بعدها خانه لاری‌ها در سال ۱۳۶۳ توسط میراث فرهنگی خریداری شد و با همت این سازمان بخش‌های آسیب دیده مورد بازسازی قرا گرفت. اکنون امروزه علاوه بر بازدید از قسمت‌های این خانه می‌توانید از اسناد ملی که در آن قرار گرفته نیز دیدن کنید.
این خانه زیبا با دارا بودن۶ خانه، ۳ حیاط ، ۲۲ اتاق و بخش‌های مختلفی چون ایوان‌ها، تالار‌ها و سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
خانه لاری‌ ها یزد

معماری و بخش های مختلف خانه لاری ها


معماری خانه لاری ‌ها بسیار چشم نواز است و در بدو ورود به این خانه زیبایی های بسیارش مانند درها و پنجره‌ها با شیشه های رنگی نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. دورتادور حیاط اتاق‌هایی را می‌بینیم که به طرز ماهرانه‌ای به نقاشی و آینه کاری مزین شده است.
جالب است بدانید معماری خانه‌لاری ها به سبک اسلامی است و به گونه ای می‌باشد که در آن سعی شده به فضاهای خصوصی احترام گداشته شود، همبستگی بین این فضاها حفظ شود و قسمت‌های اصلی سکونت از نگاه نامحرمان دور بماند.
در بخش اصلی خانه با حیاط بزرگی روبه‌رو می‌شوید که در وسط آن حوضی زیبا جا خوش کرده است. بر روی این حوض تخت چوبی با ارتفاع سه پله قرار گرفته که به آن سایه نشین می‌گویند و در واقع ایده‌ای مناسب برای نجات از گرمای یزد به خصوص در فصل تابستان و بدون امکاناتی مانند کولر بوده است.
خانه لاری‌ ها یزد
در قسمت دیگری از این خانه ایوانی دیده می‌شود که با ارتفاع زیادی از زمین ساخته شده است تا با افتادن سایه این ایوان بر خانه اعضای خانه را از گرمای هوا دور نگه می‌داشت. در دو طرف این ایوان اتاق‌‌هایی را می‌بینیم که به همدیگر راه دارند. که در دو طبقه قرار گرفته اند و پنجره‌ و درهای آن رو به ایوان باز می‌شود. دومین موردی که بعد از ورود به خانه نگاه شما را جلب می‌کند بادگیر بلندی است که در پشت دیوار ایوان قرار گرفته است. هرچند خانه لاری‌ها دارای بادگیرهای متعددی است اما بادگیر اصلی در پشت ایوان قد علم کرده است. جالب است بدانید وجود بادگیرها با معماری منحصر به فردش در خانه‌های قدیمی یزد مانند خانه لاری ها دارای کاربری چون کولرهای امروزی بوده است. چوب هایی که در این باد
گیرها وجود دارد باعث شکستن باد شده و با هدایت شدن آن به سمت پایین باعث خنک شدن بادهای گرم و خشک یزد می‌شود.
خانه لاری‌ ها یزد
اتاق‌ها نیز با ارتفاع مشخصی از کف ساخته شده اند. که هرکدام دارای نامی است و با درهایی به یکدیگر راه دارند. سقف اتاق‌های خانه لاری‌های یزد با تیرهای چوبی می‌باشد که روی آن کچ کاری و نقاشی شده است. جالب است بدانید هر اتاق دارای کاربری خاصی بوده است به عنوان مثال اتاق سه دری برای کودکان و اتاق‌ پنج دری برای خانواده. از میان اتاق‌های این عمارت اتاق آینه به دلیل نقاشی ‌های زیبایی که روی سقف دارد و آینه کاری‌های زیبایش معروف‌تر است.
جالب است بدانید قسمت‌های خدماتی مانند اصطبل، و مطبخ، انبار به حیاط راه ندارند و مستقیما به بیرون راه دارند و این نشان دهنده هوشمندی معماران گذشته است.
در زمان‌های قدیم و نبود امکاناتی مانند یخچال، برای نگهداری از مواد غذایی مانند گوشت و حبوبات، اتاقی وجود داشت به نام سرداب که در زیر خانه قرار داشت استفاده می‌شد. همچنین از استفاده‌های دیگر این اتاق‌ بهار خواب است.
خانه لاری‌ ها یزد

چگونه به خانه لاری‌‌ها یزد برویم؟


اگر با خودرو شخصی به شهر یزد سفر می‌کنید برای بازدید از خانه لاری ‌ها به خیابان امام خمینی بروید سپس وارد محله فهادان شوید و با توجه به تابلوهای راهنما به خانه لاری‌ها می‌رسید. اگرچه اکثر خیابا‌های این محله ماشین رو است اما این محله قدیمکی به قدری زیبا است و حال و هوای سنتی را برایتان تداعی می‌کند که دوست دارید در کوچه پس کوچه ‌هایش قدم بزنید.
اگر می‌خواهید با اتوبوس‌های شهری از این مکان بازدید کنید بهتری است در ایستگاه امام خمینی پیاده شوید تا با چند دقیقه پیاده روی به این خانه زیبا برسید. برای اطلاعات بیشتر برای مسافرت به یزد، می‌توانید از راهنمای سفر به یزد سفرمارکت استفاده کنید.

جاذبه های دیدنی نزدیک خانه لاری‌‌ها یزد


فاصله خانه لاری‌‌ها یزد تا عمارت کلاه فرنگی : در چند قدمی
فاصله خانه لاری‌‌ها یزد تا آسیاب آبی کوشک نو : در چند قدمی
فاصله خانه لاری‌‌ها یزد تا زندان اسکندر: در چند قدمی
فاصله خانه لاری‌‌ها یزد تا موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده: ۲۰۰ متر
فاصله خانه لاری‌‌ها یزد تا موزه آب یزد: ۳ کیلومتر
فاصله خانه لاری‌‌ها یزد تا باغ دولت آباد : ۳.۷ کیلومتر

هتل های نزدیک به خانه لاری‌‌ها یزد


هتل شعرباف
هتل سنتی پارس
هتل سنتی ستاره یزد
هتل کهن کاشانه
هتل فاضلی یزد
هتل علی بابا
هتل سنتی اورینت
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است