search
menu

باغ دولت آباد یزد

[ پنهان کردن ]
درباره باغ دولت آباد یزد
چرا باید از باغ دولت آباد بازدید کنیم؟
تاریخچه باغ دولت آباد یزد
معماری باغ دولت آباد
نحوه دسترسی به باغ دولت آباد
ساعت و هزینه بازدید از باغ دولت آباد
جاذبه های دیدنی نزدیک به باغ دولت آباد
رستوران های نزدیک به باغ دولت آباد
هتل های نزدیک به باغ دولت آباد

درباره باغ دولت آباد یزد


باغ دولت آباد یکی از باغ‌های ایرانی مشهور و از جاهای دیدنی یزد است. سرسبزی درختان، صدای آب و زیبایی‌های ظاهری این باغ شما را از روزمرگی‌هایتان جدا می‌کند و به درون تاریخ می‌برد. باغ دولت آباد یزد به عنوان جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در شهر یزد است که زمانی محل زندگی حاکم شهر و خانواده‌اش بوده ولی امروزه به محلی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است. گردشگران در طول سال برای بازدید از این باغ زیبا اقدام به خرید بلیط هواپیما کرده و راهی شهر بی‌نظیر یزد می‌شوند. باغ دولت آباد به عنوان قدیمی‌ترین باغ یزد و یکی از میراث جهانی ایران به شمار می‌رود، این باغ زیبا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است. با بازدید از این مکان گویی روحتان از زمان حاضر پرواز خواهد کرد و به دنیای دیگری وارد خواهید شد، درختانی مانند انگور، سرو و کاج در جای جای این باغ به چشم می‌خورند و بوی گل محمدی از تمام باغ به مشام می‌رسد.
باغ دولت آباد یزد

چرا باید از باغ دولت آباد بازدید کنیم؟


• باغ دولت آباد یکی از ۹ باغ ایرانی مشهور است که در سطح بین‌المللی شهرت دارد.
• این باغ دارای بلندترین بادگیر جهان است که از هر لحاظ جزو ارزشمندترین دارایی ایران به شمار می‌رود.
• باغ دولت‌آباد یزد با فضای چشم نواز خود لحظات خوشی برایتان ایجاد می‌کند و سفری خاطره‌انگیز در انتظار شما خواهد بود.
• در ساعات تاریک نیز بسیار خیره کننده بوده و روحتان را صیقل می‌دهد.
• در این باغ با بوی گل و گیاهان شما را مدهوش خواهد کرد و حس بودن در شهر کویری را نخواهید داشت.

تاریخچه باغ دولت آباد یزد


در دوره افشار، محمد تقی خان بافقی حاکم یزد بوده است. در سال ۱۱۶۰ هجری قمری دستور ساخت این باغ را داده و بعد از پایان حکومت افشار به محل اقامت حاکم وقت یعنی شاهرخ میرزا و کریم خان زند تبدیل گردید. در دوره زندیه این بنا با نام هشت باغ دولت آباد مشهور شد. تا آن موقع، این باغ بی‌نظیر در خارج از شهر یزد قرار داشت و تعداد درختان به قدری زیاد بود که از فاصله دور نیز دیده می‌شدند. این باغ زیبا دارای عرضی ۵ متری و طولی ۲۰ کیلومتری است و در ادامه، در دوره قاجار با گسترش شهر یزد این باغ به دروازه چهارمنار متصل شد و پس از قاجار برای مدتی متروکه ماند تا اینکه با گذشت زمان و با بزرگ‌تر شدن شهر در دوره پهلوی و با افزایش ساخت و ساز به تدریج باغ در مرکز شهر یزد قرار گرفت و در سال ۱۳۴۸ مرمت و بازسازی آن آغاز گردید. باری دیگر در بین سال های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۱ عملیات باغ‌سازی و محوطه‌سازی انجام گرفت و امروزه باغ دولت آباد یزد یادگاری ارزشمند از دوره‌‌های افشاریه و زندیه محسوب می‌شود و بازدید از Dowlat Abad Garden به همه گردشگران توصیه می‌گردد.

معماری باغ دولت آباد


در این باغ زیبا یکی از اصیل‌ترین طرح‌های باغ ایرانی به کار رفته است و همانند سایر باغ‌های ایرانی فضای باغ در وسط قرار دارد و ساختمان‌ها در اطراف تشکیل شده‌اند. این باغ زیبا دارای چهار بنای اصلی است که سه مورد از آنها هشتی، تالار طنبی و سردر نام دارند و چندین اتاق زمستانی نیز در این مجموعه وجود دارد. باغ دارای دو بخش مستطیل شکل است که به صورت عمود بر روی یکدیگر قرار دارند و دو بخش مختلف اندرونی و بیرونی را شامل می‌شوند. یکی از ممتازترین قسمت معماری این باغ بادگير مرتفع آن است که با بیش از ۳۳.۸ متر به شکل هشت ضلعی به عنوان بلندترين بادگير جهان شناخته‌ شده‌ است. دراین ساختمان تلفیق باد و آب باعث گذر هوای خنک از زیر بادگیر به قسمت شاه‌ نشین و تالارها می‌شود. باغ دولت آباد یزد در طی تاریخ کاربری مختلفی مانند سکونتگاهی - حکومتی داشته است و باغ بیرونی محلی برای انجام تشریفات حکومتی، مراسم ورزشی و اداره امور شهری و باغ اندرونی نیز بخش خصوصی و اقامتگاهی بوده است. در ادامه به معرفی بخش های مختلف این باغ بی‌نظیر می پردازیم:
باغ دولت آباد یزد

قسمت های مختلف باغ دولت آباد



•بخش اندرونی
همانٰ‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کرد قسمتی از این باغ مستطیل بزرگی است که به عنوان باغ دولت آباد شناخته می‌شود و در زمان‌های گذشته به عنوان باغ خصوصی و اقامتگاه کاربرد داشته است. در این قسمت به صورت تقارن عناصر مختلف در دو سو تکرار شده اند، به طوری که آبنما دقیقا در وسط فضای اندرونی باغ قرار دارد و همین نظم و دقت در معماری این باغ جزو ویژگی های ممتاز آن به شمار می‌رود.

•عمارت هشتی
یکی از مهم‌ترین ساختمان‌ها در باغ دولت‌آباد عمارت هشتی نام دارد که در انتهای محور اصلی باغ قرار گرفته و به دیوار جنوبی متصل است. این عمارت به عنوان ساختمان اصلی باغ تلفیق جریان هوا و آب است، به طوری که هوای خنک از زیر بادگیر به قسمت شاه نشین و تالارها انتقال داده شده و باعث خنکی ساختمان می‌شود. عمارت هشتی به شکل ساختمان دو طبقه است و شامل ۳ شاه‌نشین با درهای مشبک و حوض مرمری، اتاقک بادگیر، هشتی و دو اتاق پستو است. سقف این قسمت نیز هنر دست بوده و همانند سایر ساختمان‌های یزد از سیم گل (ماسه، خاک رس و کاه خرد شده همراه با گچ نیم کوب) و دم‌گیری گچی (وسیله ای برای تزئینات گوشه ها با گچ) ساخته شده است. همچنین در تزئینات این ساختمان از درهای ارسی با شیشه‌های رنگی استفاده گردیده و در طبقه بالایی عمارت نیز یک تالار و ایوان وجود دارند که بر زیبایی این ساختمان افزوده است. بسیاری از کسانی که با خرید بلیط چارتر هواپیما و یا بلیط معمولی به شهر یزد سفر می‌کنند حتما از عمارت هشتی هم بازدید می‌کنند.

•بادگیر باغ دولت آباد
بادگیر باغ دولت آباد نماد این باغ است و به عنوان بلندترین بادگیر خشتی جهان شناخته می‌شود. این بادگیر به شکل هشت ضلعی و منشوری بوده و دارای یک حوض در قسمت پایین است. در هنگام وزش باد به سرعت به قسمت زيرين هدايت می‌شود و به سطح آب حوض می‌رسد که همین امر باعث می‌شود هوای خنک به داخل بنا جریان یابد و همانند کولر داخل بنا را خنک کند، به همین دلیل به این قسمت ساختمان تابستانه نیز گفته می‌‌شود.

•عمارت طنبی
در ساختمانٰ‌های قدیمی بخش بزرگ و مجللی به نام عمارت یا تالار طنبی وجود داشت. در دو طرف تالار طنبی چندین تالار، صفه و شبستان دیده می‌شوند که به طنبی راه دارند. در زیر این عمارت نیز زیر زمین عمیقی وجود دارد و به باغ می‌رسند.

•بهشت آیین
اینجا محلی برای اقامت زمستانی رو به آفتاب ساخته شده است. این ساختمان دقیقا روبه روی هشتی واقع شده و مرز میان بخش بیرونی و اندرونی به شمار می‌رود. در میان دو ساختمان هشتی و این اقامتگاه شبدر کاشته شده است و در دو طرف این محدوده درختان گیلاس و انار به چشم می‌خورند.

•بخش بیرونی
بخش مستطیلی کوچکتر در قسمت شمالی واقع شده و به جلوخان مرسوم است و محلی برای استقرار کاروان‌ها، برگزاری تشریفات حکومتی بوده است. در این بخش یک حوض مستطیلی بزرگ ساخته شده که این بخش را به دو قسمت مربعی شکل تقسیم می‌کند. اصلی‌ترین بخش عمارت بهشت آیین به شمار می‌رود و مرز مشترک دو باغ اندرونی و بیرونی در دو طبقه ساخته شده است. همچنین در طبقه همکف یک سردر، هشتی و یک اتاق بزرگ و چند اتاق کوچک و چند راهرو نیز وجود دارند. علاوه آن ها بخش‌های دیگر عبارت‌اند از ساختمان‌های تالارآیینه، تهرانی، دو بازارچه، دو برج دیدبانی، آب‌انبار عمومی و دیوان‌خانه.
باغ دولت آباد یزد

نحوه دسترسی به باغ دولت آباد


این باغ زیبا در بلوار دولت‌آباد واقع شده است و دسترسی به این باغ از طریق وسایل نقلیه عمومی امکان‌پذیر است. اگر بخواهید از طریق اتوبوس اقدام کنید، نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به باغ دولت آباد، سه‌راه شحنه نام دارد که باید سوار اتوبوس امام خمینی - دولت آباد شوید. در اصلی باغ دولت‌آباد در خیابان شهید رجایی و در دیگر در بلوار دولت آباد قرار دارد اما برای ورود به این باغ باید از در اصلی اقدام کنید. همچنین می‌توانید از تاکسی‌های شهری در هرجایی از شهر استفاده کنید.

ساعت و هزینه بازدید از باغ دولت آباد


برای بازدید از این مجموعه می‌توانید همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب مراجعه کنید و اینکه در هنگام بازدید باید بلیط ورودی تهیه نمایید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به باغ دولت آباد


موزه آب یزد: ۲.۱ کیلومتر
مسجد جامع یزد: ۲.۳ کیلومتر
میدان وقت الساعت: ۲.۴ کیلومتر
میدان امیر چخماق: ۲.۴ کیلومتر
خانه لاری ها: ۳.۲ کیلومتر
آتشکده ورهرام: ۴.۳ کیلومتر
عمارت قصر آینه: ۷ کیلومتر

رستوران های نزدیک به باغ دولت آباد


رستوران برتر: ۱.۳ کیلومتر
رستوران آریایی ها: ۲.۳ کیلومتر
رستوران مارکوپولو: ۲.۶ کیلومتر
رستوران ترمه و ترنج: ۲.۷ کیلومتر
کافه رستوران بام: ۲.۹ کیلومتر
رستوران سرو: ۴.۳ کیلومتر

هتل های نزدیک به باغ دولت آباد


هاستل بادگیر: ۱ کیلومتر
هتل ترمه: ۲.۵ کیلومتر
هتل سنتی رز: ۳.۵ کیلومتر
هتل جنگل: ۳.۷ کیلومتر
>هتل لاله: ۴.۱ کیلومتر
هتل زنبق: ۵.۷ کیلومتر




فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است