search
menu

کوه عقاب تفت

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از کوه عقاب تفت را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ی کوه عقاب تفت
چگونه به کوه عقاب تفت برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به کوه عقاب تفت
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به کوه عقاب تفت
در مسیر جاده، ایستادن برای صرف ناهار یا شام فرصتی است که اندکی استراحت کنیم، از سفر خود لذت ببریم و از منطقه‌ی محل توقف آگاه شویم. همیشه ایستادن برای صرف ناهار یا شام جذاب نیست و با چشم‌های جستجوگر خود مراقب بیرون هستیم تا چیزی باعث کنجکاوی ما شود و بایستیم.
در مسیر یزد به شیراز و با گذراندن شهر تفت، روستای تاریخی اسلامیه مکان مناسبی است تا توقف کنیم و از سفر لذت ببریم. احتمالاً اگر با مردم شهر هم‌صحبت شوید درباره‌ی عقاب کوه می‌شنوید؛ کوه عقاب تفت که به شکل یک عقاب بر زمین نشسته است و به‌سمتی نگاه می‌کند. مردم روستا افسانه‌هایی را در مورد این کوه خواهند گفت.
شاید یکی از دلایل شما برای توقف در روستای اسلامیه استراحت است اما توقف برای گردش در اطراف کوه عقاب دلیل دیگری دارد؛ حس شگفتی که به شما دست داده است. می‌خواهید مطمئن شوید که این کوه واقعاً کار طبیعت است و از نحوه‌ی شکل‌گیری آن اندکی بدانید.
کوه عقاب در کنار کوه‌های دیگری که در منطقه وجود دارد روستای اسلامیه را دربرمی‌گیرد.
کوه عقاب تفت

چرا بازدید از کوه عقاب تفت را پیشنهاد می‌کنیم؟


اسم عقاب برای یک کوه حس کنجکاوی را در شما بیدار می‌کند: «چرا اسم این کوه عقاب است؟» برای پاسخ به سؤال‌تان به جستجو در اینترنت مشغول می‌شوید و وقتی با تصویر آن رو‌به‌رو می‌شوید می‌پرسید «چطور انسان، کوهی به شکل عقاب به‌وجود آورده است؟» چیزی که در ادامه‌ی جستجوی خود خواهید فهمید واقعیت دارد و طبیعت، کوهی را به شکل عقاب ساخته است.
وقتی از یزد راهی شیراز می‌شوید و شهر تفت را می‌گذرانید این خبر که قرار است با روستای اسلامیه مواجه شوید، روستایی سرسبز در دل کویر، شما را خوشحال می‌کند. برای رسیدن به آن لحظه‌شماری می‌کنید تا خاطره‌ای زیبا از سفرتان بسازید. پس از رسیدن به روستا می‌ایستید و به گردش در آن مشغول می‌شوید.
پس از گردش در روستای اسلامیه می‌خواهید به راه خود ادامه دهید که شنیده‌ها و دیده‌هایتان از کوه عقاب تفت شما را مجبور می‌کند در کنار این کوه هم بایستید؛ به شگفتی خود پاسخ دهید و راز و رمز این کوه را بهتر بفهمید؛ کوهی که هنگام خروج از روستا انگار شما را به جای دیگری فرامی‌خواند!

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ی کوه عقاب تفت


کوه عقاب تفت در غرب روستای اسلامیه قرار دارد و اگر در مسیر یزد به شیراز هستید پس از گذشتن از روستا با آن مواجه می‌شوید. در شکل‌گیری این کوه، بشر دخالت ندارد و یک اثر طبیعی است که در گذر زمان و با دگرگونی‌هایی که در زمین منطقه به‌وجود آمده شکل یافته است. ظاهر شدن کوه عقاب تفت به اوایل دوران دوم زمین‌شناسی برمی‌گردد.
کوه عقاب به‌همراه کوه‌های دیگر انگار دره‌ی عریضی را تشکیل می‌دهند که روستای اسلامیه را احاطه می‌می‌کنند. از سمت غرب کوه عقاب این دره را آغاز می‌کند و در سه سمت دیگر کوه‌های زیر قرار دارند:
- کوه گلوبادام در سمت شرق
- کوه انجیرابی در سمت شمال
- شیرکوه و کوه سهراب در جنوب
کوه عقاب از جنس آهک است که فرسایش‌پذیری زیادی دارد. به‌ویژه که در انتهای یک تونل بادی طبیعی قرار می‌گیرد که کوه‌های اطراف تشکیل می‌دهند. این اثر طبیعی در سال ۱۳۹۶ ثبت ملی شده است؛ بنابراین لازم است که برای جلوگیری از فرسایش آن مسئولان راهکاری پیدا کنند تا این جاذبه‌ی گردشگری برای استان یزد و منطقه باقی بماند.
کوه عقاب به‌دلیل آهکی بودن پوشش گیاهی ندارد. اگر قصد صعود از این کوه را دارید از سمت شمال غربی صعود خود را شروع کنید زیرا شیب کمی دارد. با صعود از این کوه متوجه خواهید شد که این کوه مأمنی برای جانداران منطقه شده است.
ارتفاع تقریبی این کوه صد و چهل متر است و بیش از دو هزار متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.

چگونه به کوه عقاب تفت برویم؟


اگر قصد دارید از عقاب کوه تفت دیدن کنید و فاصله‌ی زیادی دارید هواپیما برای شما انتخاب خوبی است. از قیمت بلیط‌ها نترسید. بلیط ارزان پیدا می‌شود؛ تنها کافی است به‌خوبی جستجو کنید. شاید خرید اینترنتی بلیط هواپیما شما را به نتیجه‌ی بهتری برساند.
کوه عقاب تفت در کنار جاده قرار دارد و یکی از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری جاده‌ی یزد به شیراز است. وقتی که سفر خود را از شهر یزد آغاز می‌کنیم و جاده‌ی یزد به شیراز را می‌پیماییم، پس از طی مسافتی در حدود سی کیلومتر به این کوه می‌رسیم؛ کوهی که برای رسیدن به آن شهر تفت را در فاصله‌ی تقریبی ده کیلومتر و روستای اسلامیه را در فاصله‌ی تقریبی یک و نیم کیلومتر پشت سر گذاشته‌ایم.
کوه عقاب تفت

جاهای دیدنی نزدیک به کوه عقاب تفت


روستای اسلامیه، با نام پیشین فراشاه، پیش از کوه عقاب قرار دارد؛ روستایی که در دل کویر به سبزی می‌درخشد. این روستا قدمتی چند هزار ساله دارد که در بافت آن می‌توان اثرات آن را دید. شغل بیشتر مردم روستا دامداری، کشاورزی و باغداری است.
در این روستا می‌توانید از آثار تاریخی زورخانه، برج دیده‌بانی، دژ اسلامیه، مسجد قدمگاه و ... دیدن کنید. جاذبه‌های طبیعی از قبیل چشمه‌ی تامهر، رودخانه‌ی فیض‌آباد، آبشارهای درگاهان و لوسو، باغ‌ها، نخلستان ها، غار بادامستان و چنار ۱۵۰۰ ساله‌ی مسجد قدمگاه خاطرات خوشی را برای شما خواهند ساخت. وقتی به چشمه‌ی تامهر می‌روید نگاهی به کوه عقاب بیندازید تا از نگاه این کوه غافل نشوید؛ انگار دارد به شما نگاه می‌کند!
شیرکوه که در سمت جنوب روستا قرار دارد دارای بیشترین ارتفاع را در بین کوه‌های استان یزد است و می‌تواند باعث کنجکاوی برای بازدید از این کوه شود.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به کوه عقاب تفت


کوه عقاب تفت در بیرون از شهر و روستا قرار دارد. اگر به روستای اسلامیه برگردید اقامتگاه مناسب پیدا می‌شود. اگر در محل کوه عقاب قرار دارید:
- فاصله‌ی شما تا اقامتگاه بوم گردی حاجی خان: ۴/۲ کیلومتر
- فاصله‌ی شما تا اقامتگاه بوم گردی نار تی تی: ۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است