search
menu

زندان اسکندر یا مدرسه ضیاییه یزد

[ پنهان کردن ]
معرفی زندان اسکندر
معماری زندان اسکندر
گنبد زندان اسکندر
شبستان مدرسه ضیاییه
بادگیر زندان اسکندر
چاه زندان اسکندر
چگونه به زندان اسکندر برسیم؟
تفریحات نزدیک به زندان اسکندر
هتل‌های نزدیک به زندان اسکندر
جاذبه‌های دیدنی نزدیک به زندان اسکندر
زندان اسکندر یا همان مدرسه ضیاییه یکی از جاهای دیدنی یزد است که نباید از دست بدهید. بنایی خشتی با گنبدی بزرگ که در دل بافت تاریخی شهر خودنمایی می‌کند. مجموعه‌ای که در عین باشکوه بودن تماشایی هم است. به طوری که حافظ شیرازی در وصف آن فرموده است:
دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت رخت بر برندم و زی ملک سلیمان بروم
در این مقاله از سفرمارکت به شما می‌گوییم که این بنا چه ویژگی‌هایی دارد و چرا باید از آن بازدید کرد.
زندان اسکندر یا مدرسه ضیاییه یزد

معرفی زندان اسکندر


زندان اسکندر که به مدرسه ضیاییه هم شهرت دارد در قرن هفتم هجری توسط فردی به اسم ضیاء‌الدین حسی رضی ساخته شد. گرچه ۷۴ سال طول کشید تا این بنا ساخته شود؛ اما تاکنون به نام سازنده آن یعنی ضیاییه نیز شناخته می‌شود. عده‌ای نیز بر این باورند که زندان اسکندر پس از حمله اسکندر مقدونی ساخته شد تا به عنوان زندان از آن استفاده شود. سپس بعدها تغییر کاربری داده و به مدرسه علمیه تبدیل شد. هرچه که باشد این بنا سال‌ها به عنوان مرکز علمی و مذهبی فعالیت کرد و افراد زیادی در آن تحصیل کردند.

معماری زندان اسکندر


در طراحی مدرسه ضیاییه از معماری بسیار ساده‌ای بهره برده‌اند. به طوری که هیچ‌گونه کاشی‌کاری تزئینی در آن وجود ندارد. در ساخت زندان اسکندر از خشت خام استفاده کرده‌اند که باعث شده تا این بنا ساده به نظر برسد. وجود چندین حیاط و درب ورودی هم کاری کرده تا تردد به آنجا سخت نباشد. این بنا در عین ساده بودن بخش‌های گوناگونی هم دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.
زندان اسکندر یا مدرسه ضیاییه یزد

گنبد زندان اسکندر


گنبد مدرسه ضیاییه بیش از ۱۸ متر ارتفاع دارد. همچنین در طراحی آن از نقوش ظریف بهره‌ برده‌اند که به شکوه بنا افزوده است. گچ‌بری‌های داخل گنبد با رنگ‌های لاجوردی و طلایی تزئین شده است و جلوه خاصی به آنجا بخشیده است. همچنین فضای زیرین گنبد یک تالار وسیع سنگ فرش است که امروزه به عنوان موزه استفاده می‌شود.

شبستان مدرسه ضیاییه


شبستان از دیگر بخش‌های زندان اسکندر است که رواق‌های بزرگ و کوچکی را در خود جای داده است. محراب آنجا آرامشی ناب و فضایی شبیه به اماکن مذهبی را ایجاد کرده است. با خرید بلیط هواپیما یزد و حضور در شبستان مدرسه ضیاییه می‌توانید از آرامش آنجا لذت ببرید.

بادگیر زندان اسکندر


در ساخت زندان اسکندر از بادگیر هم استفاده کرده‌اند که باعث شده خنکای هوا به داخل بنا وارد شود. از آنجایی که شهر یزد در دل کویر قرار گرفته، وجود بادگیر باعث شده است تا تحمل گرما آسان‌تر شود. این سیستم تهویه سنتی باعث می‌شود تا هوا جریان پیدا کند و دمای هوا کاهش یابد.

چاه زندان اسکندر


از دیگر بخش‌های مدرسه ضیاییه می‌توان به چاه آن اشاره کرد. این چاه حدود ۲ متر قطر دارد و با طی ۳۸ پله شما را به سردابی به عمق ۵ متر می‌رساند. در گذشته از این چاه برای تأمین آب شرب مورد نیاز استفاده می‌کردند که با داشتن یک حوض کوچک فضایی دل‌نواز داشت. امروزه این فضای نه چندان بزرگ نیز قابل بازدید است.

چگونه به زندان اسکندر برسیم؟


بهترین مسیر برای رفتن به مدرسه ضیاییه عبور از بافت تاریخی شهر و رفتن به محله فهادان است. این بنا که در نزدیکی پارک فهادان قرار دارد دسترسی خوبی دارد و با خودرو شخصی نیز می‌توان به آنجا رفت. اما از آنجایی که در مسیر گردشگری قرار دارد توصیه می‌کنیم برای دیدن بافت قدیم شهر با پای پیاده راهی آنجا شوید.
زندان اسکندر یا مدرسه ضیاییه یزد

تفریحات نزدیک به زندان اسکندر


با اینکه در حوالی مدرسه ضیاییه جاهای دیدنی زیادی وجود دارد اما کافه‌های این منطقه نیز کم نیستند. پس از بازدید بد نیست تا به یکی از آن‌ها رفته و خود را به قهوه یزدی مهمان کنید. همچنین در جوار زندان اسکندر چندین فروشگاه صنایع‌دستی وجود دارد که ظروف سفالی زیبایی به فروش می‌رسانند.

هتل‌های نزدیک به زندان اسکندر


هتل فهادان: ۲۰۰ متر
هتل جنگل: ۲۱۰ متر
هتل گیتی: ۲۵۰ متر
هتل سنتی قنات: ۲۶۰ متر
هتل سنتی پارس: ۶۰۰ متر

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به زندان اسکندر


بقعه دوازده امام: ۹۰ متر
خانه هنر یزد: ۲۰۰ متر
خانه لاری‌ها: ۲۹۰ متر
آسیاب وزیر: ۴۰۰ متر
مسجد جامع یزد: ۵۵۰ متر

سفر به یزد با سفرمارکت
سفرمارکت به عنوان واسطه به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین تورها را پیدا و رزرو کنید. این موتور جستجو به گردشگران در یافتن انواع تور، هتل، بلیط هواپیما و غیره کمک می‌کند. همچنین می‌توانید با نصب اپلیکیشن سفرمارکت به راحتی از تخفیفات مطلع شوید و سفری اقتصادی را رقم بزنید. در صورت بروز مشکل نیز همکاران ما در کنار شما هستند تا راهنمایی‌تان کنند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است