search
menu

میدان امیر چخماق یزد

[ پنهان کردن ]
درباره میدان امیر چخماق یزد
تاریخچه ساخت میدان امیرچخماق
مسجد مجموعه امیرچخماق
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
چگونه به میدان امیر چخماق برویم
جاهای دیدنی اطراف امیر چخماق
هتل های در نزدیکی میدان امیرچخماق یزد

درباره میدان امیر چخماق یزد


میدان امیر چخماق یزد که با عنوان مجموعه میدان امیرچخماق بین گردشگران هم شناخته می‌شود، یکی از میدان‌های کلیدی و تاریخی شهر یزد و استان یزد به شمار می‌رود. میدان امیرچخماق یا میرچخماق (در گویش یزدی) یک مجموعه تاریخی و فرهنگی گسترده است که از بخش‌های متنوع و گسترده‌ای تشکیل شده است. در میدان امیر چخماق، مسجد، کاروانسرا، تکیه، آبنما، حمام و مجموعه‌ای از حجره‌های بازاری جای گرفته است. نورپردازی ویژه میدان امیرچخماق در شب، زیبایی آب‌نماها و فواره‌های مرکزی آن در روز را تکمیل می‌کند.
تقارن به کار برده شده در میدان امیرچخماق موجب شده تا این مکان معماری چشم‌نوازی پیدا کند و از نمادهای شهر یزد به شمار برود. میدان امیرچخماق علاوه بر اینکه از جاهای دیدنی یزد از نظر تاریخی و مذهبی است، به سبب میزبانی از عرضه‌کنندگان سوغات یزد یعنی شیرینی فروشی های مشهور یزد (خلیفه) و فروشندگان فالوده یزدی و صنایع دستی، از مکان‌های تفریحی مردم یزد و گردشگران هم به شمار می‌رود. در بازارچه‌های پیرامون میدان امیرچخماق کافه، رستوران و فست فودهایی نیز راه اندازی شده است که میزبانی از گردشگران را بر عهده دارند و برخی از آنها از بهترین رستوران های یزد هستند.
امیرچخماق به نوعی نقطه برجسته بافت سنتی یزد است و شما را به بافت تاریخی شهر یزد که به ثبت یونسکو نیز رسیده است راهنمایی می‌کند.
میدان امیر چخماق یزد

تاریخچه ساخت میدان امیرچخماق


میدان امیرچخماق نامش را از امیر جلال الدین چخماق، والی و فرماندار یزد در دوره تیموریان و از سرداران شاهرخ میرزا گرفته است. در ابتدا مسجد ساخته شده و سپس حاج قنبر جهانشاهی که وزیر امیر چخماق بوده است، بازار و کاروانسرا را در کنار مسجد ساخته است. این مجموعه تا دوران صفویه تغییر خاصی نکرد و در این دوران مورد بازسازی قرار گرفت. اما تکیه موجود در میدان، در دوره قاجاریه در ورودیه بازار، ساختار شده است. در دوره پهلوی نیز با توجه به تغییراتی که در بافت شهر یزد صورت پذیرفت، تغییراتی در مجموعه میدان امیرچخماق روی داد.

مسجد مجموعه امیرچخماق


مسجد بزرگ و برجسته این میدان که در همه تصاویر این میدان، خودنمایی می‌کند، به نام مسجد دهوک هم شناخته می‌شود. این مسجد هم در زمان تیموریان و به همراه مجموعه میدان ساخته شده است. این مسجد در سده نهم خورشیدی ساخته و تکمیل شد. در نما و کاشی کاری های این مسجد، از هنر خطاطی زیبایی استفاده شده است. در دوره فتحعلی‌شاه، بخش جدیدی به بخش شبستان آن افزوده شد.
در مجموعه میدان امیرچخماق، یک حسینیه بزرگ و تکیه برای مراسم محرم وجود دارد. نخل‌های مشهور عزاداری اهالی یزد، در همین میدان نگهداری و به نمایش گذاشته شده است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


بازدید از محوطه میدان رایگان است.
زمان بازدید پیشنهادی: ۲ ساعت
میدان امیر چخماق یزد

چگونه به میدان امیر چخماق برویم


میدان امیرچخماق آنقدر معروف است که به هر راننده تاکسی بگویید، شما را به آن خواهد برد! اما اگر خواستید پیاده و در حین گشتن در شهر به آن سر بزنید، باید خود را به خیابان‌های اصلی منتهی به آن یعنی سلمان فارسی، قیام یا خیابان امام برسانید که از دو به سو به میدان می‌رسند. اما یادتان باشد پیرامون میدان سنگفرش شده و دسترسی خودرو به آن محدود است.

جاهای دیدنی اطراف امیر چخماق


موزه آب یزد: ۸۰ متر
بازار خان یزد: ۱۰۰ متر
امامزاده فاتح: ۳۰۰ متر
مجموعه ساباط های یزد: ۶۵۰ متر
خانه تاریخی لاری ها: ۲ کیلومتر

هتل های در نزدیکی میدان امیرچخماق یزد


اقامتگاه سنتی آرا یزد
هتل سنتی والی یزد
هتل رویای قدیم یزد
هتل داد یزد
هتل لاله یزد
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است