search
menu

موزه های یزد | معرفی ۱۴ موزه مشهور یزد

[ پنهان کردن ]
موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان مارکار
موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد
موزه قصر آیینه و روشنایی یزد
موزه تاریخ طبیعی یزد
موزه آب
موزه اسناد تاریخی
موزه مردم شناسی اردکان
موزه زیلو و پلاس میبد
موزه فرش اردکان
موزه پست چاپارخانه میبد
موزه کاظمینی
موزه مفاخر اردکان
موزه دیرینه شناسی کامبرین
موزه وزیری یزد
هر فرد علاقه مند به تاریخ و معماری اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر داشته باشد، قطعا یزد را انتخاب خواهد کرد. یزد شهری است که گرچه سبک معماری سنتی را با سبک زندگی مدرن تلفیق کرده اما بازهم کفه سنتی آن سنگین تر است و شاید به همین دلیل تاریخ دوستان یزد را به عنوان مقصدی محبوب که به لحاظ تاریخی و معماری علاقه مندان و طرفداران فراوانی دارد که از شهرهای مختلف با خرید بلیط هواپیما و یا حتی با خودروی شخصی به این شهر قدیمی سفر می کنند. گرچه شهرهای قدیمی مانند یزد بخشی از تاریخ و فرهنگ کشور را به نمایش می ‌گذارند اما حرف تاریخ و تمدن که باشد هیچ چیز به اندازه موزه ها نمی تواند تاریخ، تمدن و قدمت یک کشور را نشان دهد. پس بد نیست حالا که سری به شهر قدیمی بادگیرها می زنیم موزه گردی در این شهر را تجربه کنیم.

موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان مارکار


آیین زرتشت سال ها قبل از اینکه اسلام وارد ایران شود در این کشور وجود داشت و هر گوشه از این خاک که بروید آثاری از حضور زرتشتیان وجود دارد که مشهورترینشان آتشکده‌هایی است که در شهرهای مختلف وجود دارد. ولی آثار و فرهنگ زرتشتیان تنها به آتشکده ها ختم نمی شود و بخش بسیاری از این فرهنگ کهن برای ما ناآشنا است که می توان با مراجعه به موزه ای تخصصی به نام موزه مارکار با آداب و رسوم زرتشتیان بیشتر آشنا شد. موزه مارکار یزد نام خود را از پشتون جی دوسابایی مارکار، از زرتشتیان اهل هندوستان گرفته است. پشتون مارکار در طول عمر خود تنها سه بار به ایران سفر کرد اما در همین سفرهای خود اقدامات خیرانه و نیک اندیشانه فراوانی به ویژه در مورد زرتشتیان ایرانی انجام می داد تا حدی که شاه ایران برای تشکر از وی ۳ نشان عالی به او اهدا کرد. برخی از اقدامات خیرخواهانه مارکار عبارتند از ساخت پرورشگاه برای کودکان بی سرپرست یزد، ساخت هنرستان جهانگیری، ساخت برج راهنمای فردوسی یزد که همان میدان ساعت مشهور یزد است، ساخت همایشگاه مارکار در تهران و غیره. موزه مارکار در ایام نوروز ۱۳۹۴ با هدف حفظ و نیز آشنا کردن گردشگران با آیین و فرهنگ زرتشتی در مجموعه تاریخی پرورشگاه مارکار افتتاح شد. این موزه قدمتی بالای ۸۰ سال دارد و در آن علاوه بر معرفی مارکار به تاریخ دین زرتشت، مراسمات مختلف زرتشتیان، پوشش دینی و سنتی آتشکده ها و غیره پرداخته شده است. گردشگران می توانند با خرید بلیط از ساعت ۱۵.۳۰ تا ۱۹.۳۰ از این موزه بازدید کنند. اگر برای بازدید از آتشکده یزد به بلوار بسیج رفتید، می‌توانید از این موزه زیبا هم بازدید کنید.
آدرس موزه مارکار: یزد، میدان مارکار، کوچه فرش مشهد، پرورشگاه مارکار.
موزه های یزد | معرفی ۱۴ موزه مشهور یزد

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد


موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده از جمله موزه های تخصصی است که به انواع سکه ها از دوران قدیم تا به امروز پرداخته است. این موزه نام خود را از حسین حیدرزاده از اساتید مطرح علم سکه شناسی گرفته که تلاش فراوانی در راستای جمع ‌آوری سکه ها و تاسیس این موزه سکه و مردم شناسی یزد انجام داده است. موزه فرش سکه و مردم شناسی حیدرزاده حدود پنج هزار سکه مختلف دارد که مشهورترین آن ها سکه طلا عباس بن مامون، سکه جلوس کریم خان زند و سکه نادر شاه است. به جز سکه های قدیمی، بخشی از موزه به اسکناس های قدیمی پرداخته که از زمان ناصرالدین شاه تا امروز چاپ شده و مورد استفاده بوده اند. علاوه بر مجموعه سکه و اسکناس در این موزه می توان انواع قفل های قدیمی، ابزار آلات جنگی، انگشترهای عقیق و برنجی، وسیله های طبخ غذا و غیره را مشاهده کرد. بد نیست بدانید که موزه سکه حیدر زاده در خانه تاریخی عرب زاده احداث شده و گردشگران علاوه بر بازدید از موزه از معماری دوره قاجار بنا با حیاط و گچ بری ها و درب و پنجره های چوبی لذت خواهند برد. نقوش اسلیمی و اشعار مذهبی و سقف کریاس این خانه تاریخی از جمله زیبایی ها و ویژگی های منحصر به فرد آن است که جلوه خاصی را نیز به موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد داده است. این موزه از ساعت هشت صبح تا ۲۰ شب پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران است. طبیعی است که بازدید از موزه نیازمند تهیه بلیط است.
آدرس موزه: یزد، خیابان امام، خیابان فهادان، خانه تاریخی عرب زاده

موزه قصر آیینه و روشنایی یزد


بدون شک یکی از زیباترین و حیرت انگیزترین موزه های یزد موزه قصر آیینه است. موزه قصر آیینه در باغی سرسبز به وسعت ۸ هزار متر مربع و در دل یکی از خانه‌های تاریخی یزد احداث شد و ارمزو یکی از جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود. این موزه دارای آثار مختلفی ازسلاح های قدیمی، آثار تاریخی، کتب و تمبرهای قدیمی، سکه ها و اشیا ارزشمند و غیره از دوران ساسانیان و قاجاریان و سایر دوره های تاریخی ایران است. گرچه آثار باستانی و تاریخی موجود در موزه بسیار شگفت آور و با ارزش اند اما آنچه که موزه قصر آیینه را به جواهر درخشان موزه های یزد تبدیل کرده معماری خاص خانه ای است که موزه در آن قرار گرفته است. از نظر قدمت باید گفت خانه چندان قدیمی نیست و قدمتش به دوران پهلوی اول باز می گردد ولی معماری آن در کنار آثار باستانی موزه ترکیب عجیبی را پدید آورده که حتی اگر برای چندمین بار هم بلیط هواپیما خریده و به سفر در یزد فکر کنید باز هم هوس بازدید از این موزه را خواهید داشت. جالب است بدانید این خانه به دستور فردی به نام صراف زاده ساخته شد که می خواست مهمانسرای خصوصی خود را در یزد داشته باشد. معماری موزه قصر آیینه ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است که هنرمندانه توسط معماران و استادکاران ایرانی در کنار یکدیگر قرار گرفته و ساخته شده است. از بخش های قابل توجه این خانه قدیمی آینه کاری های آن است که قدرت دست و هنر هنرمندان ایرانی را به رخ جهانیان می کشد. موزه قصر آیینه و روشنایی یزد از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان گرامی است که برای بازدید از این موزه بلیط تهیه کرده اند.
آدرس موزه: یزد، خیابان کاشانی یزدی
موزه های یزد | معرفی ۱۴ موزه مشهور یزد

موزه تاریخ طبیعی یزد


یکی از بهترین موزه ها در زمینه آشنایی با حیوانات و گیاهان طبیعی هر کشور و هر منطقه موزه های علوم یا تاریخ طبیعی است که نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز جذابیت خاصی دارد. موزه تاریخ طبیعی یزد که به آن موزه علوم طبیعی هم گفته می شود از جمله این موزه هایی است که برای آشنایی با گیاهان و حیوانات احداث شده اند. بخش های مختلف این موزه عبارتند از بخش گیاه شناسی، بخش زمین شناسی، بخش جانور شناسی و بخش آناتومی که در آن آناتومی بدن انسان و جانوران به نمایش گذاشته شده است‌‌. آن چیزی که باعث جذابیت این موزه می شود وجود گونه های مختلف جانوری و گیاهی است که به صورت تاکسیدرمی در معرض نمایش قرار داده شده اند. تماشای حیوانات و گیاهان در جایی به جز قفس های باغ وحش و نیز توضیحاتی که در مورد هر یک از این گیاهان و جانوران داده شده باعث می شود تا گردشگران به ویژه کودکان به ارزش و اهمیت گونه های مختلف جانوری و گیاهی پی برده و در حفظ و بقای آن ها تلاش کنند.
آدرس موزه: یزد، میدان بهشتی، خیابان رجایی، دبیرستان ایرانشهر

موزه آب


وجود آب در شهری کویری مانند یزد نه تنها نعمتی بزرگ است بلکه شگفتی بزرگی هم محسوب می شود به ویژه اگر این آب خانه به خانه و کوی به کوی در این شهر کویری جریان داشته باشد. اینکه گذشتگان در شهری کویری مانند یزد توانسته بودند به آب دست پیدا کنند نشانگر هوش و ذکاوت نیاکانمان است و موزه آب یزد روایتگر این هوش و ذکاوت و تاریخی است که در آن آب نه به آسانی امروز بلکه به سختی از قنات ها و چاه ها به دست می آمد. این موزه در سال ۱۳۷۹ افتتاح شد و در آن اشیا تاریخی مانند ابزارآلات و مسیرهای حفر قنات و استخراج آب به نمایش درآمده است. بد نیست بدانید که محلی که موزه آب یزد در آن قرار دارد در واقع از خانه های تاریخی یزد است که به نام خانه تاریخی کلاهدوزها شناخته می شود‌. حاج سیدعلی اکبر کلاهدوز از تجار و بازرگانان یزدی دوره قاجار بوده و خانه اش محل تلاقی دو رشته قنات زارچ و رحیم آباد بوده است. محل تلاقی دو قنات در این خانه از یک طرف و از طرفی دیگر سبک معماری خانه دلیلی است که موزه آب در آن قرار گرفت. معماری خانه کلاهدوزها به گونه ای است که نمونه عالی برای نشان دادن دسترسی گذشتگان به آب به شمار می رود. جالب است بدانید طراحی و دسترسی به آب در این خانه به گونه ای بود که می توان گفت ساکنان این خانه تاریخی از علم و سیستم لوله کشی امروزه آگاهی داشته اند. خانه کلاهدوزها خانه های پنج طبقه است که پایین ترین طبقه آن محل برخورد دو قنات نام برده شده است. بد نیست بدانید که قنات زارچ هنوز هم فعال است. طبقه دوم خانه که آب از آن نیز عبور می کرد به پایاب معروف است این بخش از خانه جایی بود که بانوان خانه می توانستند ظروف، البسه و سایر چیزها را شسته و پاک کنند. دیگر کاربری این بخش به عنوان انباری برای خوراکی ها بود. اگر بلیط هواپیما خرید و سفری به یزد داشتید حتماً سری به موزه آب و خانه کلاهدوزها بزنید خنکی این بخش از خانه کلاهدوزها قطعاً برای تان جالب و دلپذیر خواهد بود. طبقه سوم خانه کلاهدوزها زیرزمین خانه است که اهالی خانه از آن به عنوان اقامتگاه تابستانه خود در ایام گرم تابستان استفاده می کردند. طبقه چهارم بخش اصلی خانه بود اهالی خانه در آن اقامت داشتند و مانند هر خانه ایرانی دارای بخش های مختلفی بوده است. طبقه پنجم در واقع پشت بام خانه بود که به آن چاه خانه هم می گویند. در این بخش چرخی قرار دارد که به وسیله آن آب را از قنات بالا کشیده و در منبعی ریخته می شد تا اهالی خانه که در طبقه همکف سکونت داشتند از آن استفاده کنند. موزه آب همه روزه از ساعت ۸ صبح تا دو و نیم ظهر و بعد از ظهر ها از ساعت ۱۵ و ۳۰ تا ۱۹ است پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان است.
آدرس موزه: یزد، خیابان امام، شمال میدان امیر چخماق، خیابان قیام
موزه های یزد | معرفی ۱۴ موزه مشهور یزد

موزه اسناد تاریخی


اسناد و مدارک تاریخی بهترین آثار به جا مانده از گذشته هستند که حوادث و اتفاقات گذشته را برای آیندگان نقل می کند. موزه اسناد تاریخی یزد از جمله موزه هایی است که بخشی از اسناد و مدارک تاریخی ایران مانند کتب خطی را به نمایش گذاشته است. این موزه در خانه تاریخی و قدیمی لاری ها قرار دارد و همین خود بهانه خوبی است تا علاوه بر بازدید این موزه از خانه تاریخی لاری ها نیز بازدید کنید. خانه لاری ها از خانه های قدیمی یزد است که قدمتش به دوران قاجار می رسد و هنوز هم، با این که بخشی از آن به موزه اختصاص داده شده، می توان گچ بری ها، آیینه کاری ها و ظریف کاری های مربوط به معماری سبک دوره قاجار را در جای جای آن دید.
آدرس موزه: یزد، خیابان امام خمینی محله فهادان مجاور عمارت کلاه فرنگی خانه لاری ها

موزه مردم شناسی اردکان


موزه مردم شناسی اردکان از قدیمی ترین و با سابقه ترین موزه های یزد است این موزه زمانی افتتاح شد که در آن زمان یزد فاقد موزه مردم شناسی بوده است. موزه مردم شناسی اردکان به معنای واقعی کلمه مردم شناسی را به نمایش گذاشته است چرا که بیشتر اشیا و وسیله های تاریخی این موزه به همت حاج علی سپهری پژوهشگر اردکانی و اهالی و مردم‌ محلی گردآوری و اهدا شده است. این موزه مردم شناسی با بخش های مختلفی که دارد، سبک و نحوه زندگی مردم یزد و نوع پوشش آن را به نمایش گذاشته است. بخش های مختلف این موزه عبارتند از بخش ایرانشناسی، باستان شناسی، مردم شناسی، موزه کودک، بخش اسناد و کتب، جانور شناسی و گیاه شناسی‌. موزه مردم شناسی اردکان در زیرزمین کتابخانه فاضل قرار دارد.
آدرس موزه: یزد، اردکان، بلوار خامنه‌ ای، جنب حوزه علمیه، کتابخانه فاضل

موزه زیلو و پلاس میبد


قطعاً میبد یزد از مشهورترین و شناخته شده ترین شهرهای یزد که به سفال ها و زیلو هایش شناخته می شود. پارک نامه میبد بین گردشگران ایرانی و خارجی شناخته شده است قطعاً باید موزه ای درخور و شایسته برای آن ایجاد کرد. موزه ای که نشانگر فرهنگ و تاریخ این منطقه باشد. چه چیزی بهتر از موزه زیلو و پلاس که میبد به آن شناخته می شود. بد نیست بدانید که برخی از زیلوها و پلاس های این موزه قدمتی ششصد ساله دارند. قدیمی ترین زیلوی که در موزه میبد قرار دارد زیلویی است متعلق به سال ۸۸۰ هجری قمری که در مسجد جامع میبد استفاده می شد. زیبایی موزه زیلو و پلاس میبد علاوه بر نوع بافت زیلو ها و طرح هایشان به کاروانسرایی است که موزه در آن قرار دارد. کاروانسرای شاه عباسی کاروانسرای قدیمی است که معماری آن به سبک معماری دوران صفوی است و در کنار زیلو های قدیمی موزه شکوه خاصی به خود گرفته است. موزه زیلو در ضلع شرقی کاروانسرای میبد گرفته و از ساعت ۹ و نیم صبح تا ۱۴ ظهر و از پانزده و نیم بعد از ظهر تا ۱۷ بعد از ظهر پذیرای مهمانان و گردشگران است.
آدرس موزه: یزد، شهر میبد، میدان هلال احمر، بلوار قاضی میرحسین، کاروانسرای شاه عباسی

موزه فرش اردکان


بدون شک آوازه فرش ایرانی در سرتاسر جهان پیچیده و همین نقش و نگار فرش ایرانی بسیاری از گردشگران و علاقه مندان را ترغیب کرده تا با خرید بلیط هواپیما سفری به ایران داشته باشند. گرچه شاید تعداد کمی از آن ها بدانند که هر شهر و روستای ایران سبک و نقش متفاوتی را در فرش ایرانی پیاده می کنند. یزد و اردکان نیز همانند سایر شهرهای ایران طرحی متفاوت را در فرش و زیلو پیاده می کنند که فرش اردکان و یزد را به فرشی خاص در نوع خود تبدیل می کند. موزه فرش اردکان یزد با هدف معرفی و احیای هنر فرشبافی یزد ایجاد شد. در این موزه مراحل تهیه فرش از رنگرزی و پنبه پاک کنی گرفته تا درست کردن دار قالی و بافت فرش به نمایش در آمده است. بد نیست بدانید که موزه فرش در یکی از خانه های تاریخی یزد به نام خانه ملک افضلی ایجاد شده. این خانه همانند بسیاری از خانه های تاریخی یزد است و در ساخت آن از خشت و آجر و گچ استفاده شده است. قدمت این خانه به دوران قاجار می رسد و در هر گوشه آن می توان سبک معماری دوران قاجار را می توان دید. در نهایت باید گفت بازدید از موزه فرش مثل یک تیر و دو نشان است که هم از موزه فرش بازدید خواهید کرد و هم‌ از خانه تاریخی افضلی.
آدرس موزه: یزد، محله چرخاب، کوچه خاتمی
موزه های یزد | معرفی ۱۴ موزه مشهور یزد

موزه پست چاپارخانه میبد


خیلی قبل تر از این که پست به شکل امروزه اش دربیاید، چاپارخانه ها در ایران فعال بودند که وظیفه اطلاع و خبررسانی را به نقاط مختلف داشتند. چاپارخانه میبد به دلیل قرارگیری در مسیر ری به کرمان و نیز نزدیکی به کاروانسرای شهر از بناهای مهم و ارزشمند به شمار می رود. کاروانسرای شاه عباسی میبد از کاروانسراهای مهم و شناخته شده یزد است که بخشی از آن به موزه پست اختصاص یافته. هنگام ورود به این کاروانسرا شکل دژ مانند آن توجهتان را جلب خواهد کرد این سبک از معماری برای محافظت از نامه ها و امانات دولتی بود که اهمیت فراوانی داشتند. موزه پست چاپارخانه نحوه عملکرد چاپارخانه های قدیمی، تلگرافچی ها، اولین وسیله های ارتباطی، دستگاه مورس، تمبرهای قدیمی و غیره را نشان می دهد. درب های این موزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعد ازظهر به روی گردشگران و بازدیدکنندگانی که بلیط بازدید از موزه را تهیه کرده اند باز است.
آدرس موزه: یزد، شهر میبد، بلوار قاضی میرحسین، جنب کاروانسرای شاه عباسی

موزه کاظمینی


کتب خطی و سکه های قدیمی آثاری ارزشمندند که تماشایشان جذابیت خاصی دارد. موزه کاظمینی یزد با هدف حفظ و نمایش نسخ خطی، کتب دینی، نسخه های چاپ سنگی، اسناد و سکه های تاریخی، نگین انگشتر، تمبر و غیره در سال ۱۳۹۴در یزد افتتاح شد. بازدیدکنندگان این موزه در آن قرآنی ۷۰۰ ساله و طوماری ۳۰۰ساله که در آن شجره نامه آدم تا خاتم ذکر شده را مشاهده خواهند کرد. وجود چنین نسخ خطی و اسناد تاریخی موزه کاظمینی یزد را به یکی از مهم ترین موزه ها در زمینه اسناد تاریخی تبدیل کرده است.
آدرس موزه: یزد، بلوار امامزاده جعفر، بقعه امامزاده جعفر

موزه مفاخر اردکان


موزه مفاخر اردکان موزه ای است که در آن تعداد بیشماری از مفاخر یزد و اردکان معرفی شده که در راس آن ها آیت الله خاتمی قرار دارد. بد نیست بدانید که موزه مفاخر در خانه آیت الله خاتمی قرار گرفته و داخل خانه عکس هایی از جوانی آن حضرت، توصیه ها، دست نوشته ها و غیره برای تماشا و آشنایی با ایشان در کنار سایر مفاخر بزد و اردکان وجود دارد. به جز این، خانه تاریخی آیت الله خاتمی معماری جالبی دارد که بازدید آن خالی از لطف نیست. قدمت این خانه تاریخی به دوره قاجار می رسد و درب و پنجره های چوبی آن هنوز هم آرامش و حس و حال معنوی صاحب خانه را همراه دارد. درب این خانه تاریخی از ساعت ۸ و نیم صبح تا ۱ و نیم بعد از ظهر و از ساعت ۱۸ عصر تا ۲۰ شب به روی بازدیدکنندگان‌ و گردشگرانی که بلیط بازدید از این موزه را تهیه کرده اند باز است.
آدرس موزه: یزد، شهر اردکان، محله چرخاب، کوچه آیت الله خاتمی
موزه های یزد | معرفی ۱۴ موزه مشهور یزد

موزه دیرینه شناسی کامبرین


کامبرین نام اولین دوره زمین شناسی است که بهانه ای شده تا موزه ای به نام کامبرین و با اهداف دیرینه شناسانه در یزد احداث شود. جالب است بدانید کامبرین تنها موزه کشور است که به صورت تخصصی به مباحث دیرینه شناسی پرداخته. علاقه مندان به فسیل و فسیل شناسی و اساتید و دانشجویان این رشته اگر تا به حال از این موزه بازدید نکرده اند حتما باید بلیط هواپیما خریده و سری به این موزه یزد بزنند. قرارگیری موزه کامبرین در خانه ای قدیمی حس دیرینه شناسی را در بازدید کنندگان ایجاد می کند به ویژه این که بعد از گذشتن راهروهای تو در توی خانه به بخش جذاب فسیل ها خواهند رسید که قدمت حضور جانوران و جانداران مختلف را نشان می دهند. برخی از نمونه فسیل های موجود در موزه کامبرین عبارتند از: فسیل های سرپایان، خارپوستان، شکم پایان، آمونیت ها، دو کفه ای ها و غیره. همچنین بازدیدکنندگان موزه امکان شرکت در کارگاه های مرتبط با دیرینه شناسی مانند رسوب برداری و غیره را خواهند داشت. نکته جالب برگزاری این کارگاه ها این است که رده بندی سنی نداشته و بزرگ و کوچک و هر فرد علاقه مند می توانند در آن ها شرکت کنند. موزه دیرینه شناسی کامبرین از ساعت ۸ و نیم صبح تا ۱۴ ظهر و از ۱۷ بعد از ظهر تا ۲۱ شب پذیرای علاقه مندان و بازدیدکنندگان است که بلیط بازدید از این موزه تخصصی را تهیه کرده اند.
آدرس موزه: یزد، میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، جنب آب انبار شش آبگیری، کوچه سوم یا شهید زینی

موزه وزیری یزد


بدون شک یکی از شناخته شده ترین موزه های یزد موزه وزیری است. این موزه در سال ۱۳۶۹ نزدیک مسجد جامع کبیر یزد و در کنار کتابخانه وزیری ایجاد شده است. مسجد جامع کبیر یزد از جاذبه های تماشایی یزد است که معماری خاص اسلامی اش توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. دل کندن از زیبایی های این مسجد سخت است اما اگر از معماری زیبا و جذاب دوره تیموری مسجد جامع کبیر یزد و کاشیکاری ها و نقوش اسلامی آن دل کندید، موزه وزیری توجهتان را سمت خود می کشاند. جذابیت این موزه به لوازم و اشیاء آن است که بیشترشان از خانه ها و توسط اهالی شهر به این‌ موزه اهدا شده است. از نسخ خطی و لوازم خطاطی و زنگ میدان وقت الساعه گرفته تا ظرف و ظروف و قوری و پارچه های زربفت و غیره که روزگاری توسط مردمان شهر استفاده می شد و گویای سبک و نحوه زندگی مردمان گذشته بوده در این موزه پیدا می شود. اهدا و جمع آوری اشیا ء و وسیله های قدیمی و ارزشمند از مردم همچنان هم ادامه دارد. این موزه در حال حاضر زیر نظر سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی فعالیت دارد. برخی از اشیاء و وسیله های موجود در موزه عبارتند از: قرآن های نفیس، نکاح نامه ها، لوازم خطاطی، خط استاد نی ریزی، خط استاد میرعماد، انواع قوری و قلیان، لگن مسی، سرمه دان و ظروف چینی، پارچه های تافته و پوستین های گران بها.
آدرس موزه: یزد، خیابان امام خمینی، انتهای خیابان مسجد جامع

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است