search
menu

بافت تاریخی یزد

[ پنهان کردن ]
درباره بافت تاریخی یزد
چرا بازدید از بافت تاریخی یزد پیشنهاد می شود
تاریخچه
معماری خانه های بافت تاریخی یزد
معماری کوچه های بافت تاریخی یزد
محله های بافت تاریخی یزد
بهترین زمان سفر به یزد
هزینه و زمان ‍‍پیشنهادی بازدید از بافت تاریخی یزد
اقلام مورد نیاز در بازدید از بافت تاریخی شهر
دیگر جاهای دیدنی نزدیک به بافت تاریخی یزد
هتل های نزدیک به بافت تاریخی یزد
رستوران ها و غذاخوری های نزدیک به بافت تاریخی یزد

درباره بافت تاریخی یزد


شهر زیبا و تاریخی یزد از نظر بافت تاریخی و معماری خانه هایش شهرت خاصی در ایران دارد و دارای آثار و بناهای با قدمت بسیار است. بافت تاریخی یزد در مرکز این شهر قرار دارد و یک محدوده توریستی به حساب می آید، که صرفا یک منطقه توریستی نیست و زندگی مسکونی در این محدوده در جریان است. این محدوده از نظر وسعت بزرگترین محله بافت تاریخی محسوب می شود. ویژگی خانه های این ناحیه کاهگلی بودنشان است که می توان از آنها بعنوان مثال بارز معماری خانه های کویری که در کوچه های باریک قرار دارند، اشاره کرد. با خرید بلیط هواپیما و سفر به یزد می‌توانید از این منطقه زیبا از نزدیک دیدن کنید.
بافت تاریخی یزد

چرا بازدید از بافت تاریخی یزد پیشنهاد می شود


یزد بعنوان اولین شهر خشتی در دنیا و دومین شهر تاریخی در جهان به شمار می رود و بافت تاریخی یزد به دلیل دارا بودن میراثی جهانی و جاذبه های منحصر بفرد بعنوان اولین شهر از ایران‌ در ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بافت تاریخی خود شمار زیادی از جاهای دیدنی یزد را در خود جای داده است. معماری خاص و منحصر بفرد خانه ها و کوچه هایش برای هر گردشگری جذاب است.

تاریخچه


قدمت استان یزد به پیش از اسلام و تاریخ سکونت بشر در این منطقه به قبل از هزاره سوم پیش از میلاد برمی گردد. در عهد پیشدادیان اقوامی که از بلخ به سمت سرزمین پارس مهاجرت می کردند این منطقه را یزدان نام نهادند و بعد از این زمان این منطقه محل عبادت قرار گرفت و نزد زرتشتیان باستان بعنوان شهر مقدس شهرت داشت. این شهر اولین شهر خشتی ایران و دومین شهر از شهرهای تاریخی کل دنیا است که بناهای تاریخی این شهر در قرن های دوم و سوم هجری بنا شده اند.
بافت تاریخی یزد

معماری خانه های بافت تاریخی یزد


این بافت سنتی و تاریخی یکی از نمونه های شاخص معماری به شمار می رود. در معماری خانه ها و کوچه ها جهت وزش باد و تابش خورشید در نظر گرفته شده است. هر خانه بخش هایی دارد که عبارتند از: بخش بیرونی و اندرونی حیاط، تختگاه، تالار، بادگیر، سردر، هشتی، اتاق های مجزا برای کارهای مختلف روزانه، آشپزخانه،آب انبار. از جذابترین بخش های هر خانه داشتن سیستم های تهویه طبیعی به نام بادگیر است که دریچه هایی برای ورود باد به حساب می آیند و بوسیله ی این بادگیرها دمای هوا کنترل می شود و باعث می شود این خانه ها خنک شوند.
از دیگر جذابیت های خانه های بافت تاریخی یزد می توان آب انبارها را ذکر کرد که شامل حوضی سر پوشیده است و در بخش زیرزمین خانه ها ساخته ها شده است که سقف و گنبد آن ‌خشتی یا آجری بوده و آب درون این آب انبارها در فصول پر باران جمع و ذخیره می گردد تا در زمانی که بارش کم است مورد استفاده قرار گیرد.
بافت تاریخی یزد

معماری کوچه های بافت تاریخی یزد


کوچه های یزد کوچه هایی باریک و پیچ در پیچ است که به کوچه های آشتی کنان معروف هستند که در میان دیوارهای بلند خانه ها قرار گرفته اند. دیوار ها از آن جهت بلند است که در کوچه ها سایه ایجاد شود و پیچ ها بدلیل شکستن سرعت بادهای تندوجود دارند. همچنین در بخش هایی از کوچه ها قسمت هایی مسقف بنام ساباط وجود دارد که برای ایجاد سایه برای عابران طراحی شده است.

محله های بافت تاریخی یزد


از محله های تاریخی مهم و معروف یزد می توان به محله قلعه کهنه، محله سر جمع، محله سر دو راه، محله یعقوبی، محله مصلی و محله لب خندق اشاره کرد. دو محله چهار منار و فهادان شاخص ترین این محلات هستند. از بناهای معروف این محلات می توان به موارد زیر اشاره کرد: مسجد میر خضر شاه یا مسجد بزرگ چهار منار، حسینیهٔ بزرگ چهار منار، بقعه های سید شمس الدین و شاه سید رضا، آب‌انبار کوچه بندون، باغ و آب‌ انبار دولت‌ آباد.

بهترین زمان سفر به یزد


یزد یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران است و تابستان های بسیار گرم دارد به همین دلیل بهترین زمان سفر به بافت تاریخی یزد که در مرکز این شهر قرار دارد در ماههای معتدل سال یعنی از آبان تا اردیبهشت است. یزد در ایام نوروز از پرگردشگرترین شهرها به حساب می آید که در این زمان ازدحام و قیمت بالای مراکز اقامتی از مشکلات سفر در این ایام است. باید در نظر داشت که سه ماهه ی تابستان گرچه گرم ترین زمان برای سفر است ولی از طرفی خلوت ترین زمان نیز محسوب می شوند.
بافت تاریخی یزد

هزینه و زمان ‍‍پیشنهادی بازدید از بافت تاریخی یزد


با توجه به محله ی مسکونی بودن این بافت تاریخی بازدید رایگان است. زمان تقریبی و مناسب برای بازدید از این بافت تاریخی ۱ الی ۲ ساعت است.

اقلام مورد نیاز در بازدید از بافت تاریخی شهر


بدلیل اینکه کوچه های بافت تاریخی یزد پر پیچ و خم هستند، بهتر است کفش مناسب بپوشید و با توجه به آب و هوای گرم این شهر اقلامی مانند کلاه، عینک آفتابی، آب را نیز به همراه داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر درباره گشت و گذار در یزد، مقاله راهنمای سفر به یزد را بخوانید.

دیگر جاهای دیدنی نزدیک به بافت تاریخی یزد


مسجد شاه طهماسب: ۱ کیلومتر
حمام خان: ۱.۲ کیلومتر
بازار افشار:۱.۸ کیلومتر
بازار خان: ۱.۸ کیلومتر
موزه قصر آیینه: ۵.۴ کیلومتر

هتل های نزدیک به بافت تاریخی یزد


هتل سنتی مظفر:۱.۲ کیلومتر
هتل فرهنگ:۱.۷ کیلومتر
هتل داد: ۱.۷ کیلومتر
هتل الماس: ۳ کیلومتر
برای بررسی، مقایسه و رزرو بهترین هتل های یزد می‌توانید به بخش ویژه هتلهای یزد در اپ و سایت سفرمارکت مراجعه کنید.

رستوران ها و غذاخوری های نزدیک به بافت تاریخی یزد


رستوران خانه ابراهیمی:۱.۲ کیلومتر
رستوران هامیلا:۱.۹ کیلومتر
رستوران شاه نشین: ۳.۵ کیلومتر
رستوران نگین: ۶.۳ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است