search
menu

موزه آب یزد

[ پنهان کردن ]
درباره موزه آب یزد
خانه کلاهدوزها میزبان موزه آب یزد
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
چگونه به موزه آب یزد برویم
جاهای دیدنی نزدیک به موزه آب یزد
هتل های نزدیک به موزه آب یزد

درباره موزه آب یزد


موزه آب یزد که در نزدیکی میدان امیر چخماق قرار گرفته است از موزه‌های دیدنی شهر یزد و ایران است که قرار دادن آن در لیست جاهای دیدنی یزد ضروری است.
موزه آب یزد، میراث و یادگارهای تاریخی تلاش چند صد ساله اهالی یزد برای مدیریت منابع آبی محدود شهر یزد را در خود جای داده است. یزد یکی از خشک ترین و کم آب ترین شهرهای ایران است. اما اهالی این شهر از دیرباز با روش‌های بسیار هوشمندانه و مهندسی دقیق، منابع آبی کم این شهر را مدیریت کرده و زندگی و کشاورزی را در این شهر حفظ کرده‌اند.
موزه آب یزد از سال ۱۳۷۹ و همزمان با همایش بین المللی کاریز کار خود را آغاز کرده است و در بخش‌های مختلف خود، روش‌های عرضه و مدیریت آب را به نمایش گذاشته است.
کاریز یا قنات بخشی مهم از موزه آب را به خود اختصاص داده است. کاریز یکی از مهمترین مکانیزم‌های انتقال آب در مناطق کویری است و روش ساخت آن بخشی از سبک زندگی مردم یزد است. مقنی ها که مسئول کندن چاه‌های متعدد بوده‌اند، پوشش و وسایل آنان به هماه مجسمه‌های مومی در این موزه بازسازی شده است. همچنین ماکتی از ساختار حرکت آب در یک کاریز و چرخ چاه، هم در این بخش دیده می‌شود.
موزه آب یزد
بخش دیگری از موزه به اسناد و مدارک پیرامون آب به عنوان یک دارایی ارزشمند برمی‌گردد. سهم آب که مقدار توزیع آب بین کشتزارها و خانه ها بوده است و توسط فردی به نام میرآب انجام می‌شده است در این شهر ارزش بسیاری داشته است. به گونه‌ای که گاه سهم آب به عنوان یک دارایی قابل وقف، مهریه در ازدواج یا یک دارایی قابل انتقال در نظر گرفته می‌شده است و اسناد آن در موزه آب یزد قرار دارد.
ظرف های مرتبط با آب نیز از دیگر جاذبه های موزه آب یزد است. انواع ظرف های فلزی مانند مشربه، ظرف های سفالی مانند کوزه ها و ظرف های شیشه ای بسیار ظریف در این بخش به نمایش درآمده است.

خانه کلاهدوزها میزبان موزه آب یزد


موزه آب یزد در خانه تاریخی کلاهدوزها دایر شده است. معماری و موقعیت ویژه این خانه تاریخی، خود بخشی از جاذبه‌های این موزه است. حاج سید علی اکبر کلاهدوز، نام یکی از بازرگانان مشهور یزد در دوره قاجار بوده است. از این خانه پنج طبقه، دو رشته قنات به نام زارچ و رحیم آباد عبور می‌کرده است و شاید همین موضوع، دلیل میزبانی آن از موزه آب یزد باشد. این دو رشته قنات در درون خانه به هم برخورد می‌کرده است. کاریز زارچ هنوز هم فعال و دارای آب است. در خانه کلاهدوز یک آب انبار هم وجود دارد که در گذشته توسط آب همین قنات ها پر می‌شده است. دیوارهای خانه کلاهدوز دارای گچکاری‌های زیبا است و اتاق‌های سنتی این خانه بسیار جذاب و چشم نواز هستند.
موزه آب یزد
از نکات جالب در ساخت خانه کلاهدوز این است که از پنج سطح یا طبقه آن، سه بخش در زیر سطح وجود دارد تا در اثر همجواری با قنات که در عمق ۱۰ متری زمین است و همچنین دوری از نور آفتاب، اهالی خانه از هوای خنک تری برخوردار باشند و خوراکی ها در آن سالم بمانند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


موزه آب یزد دارای ورودیه است و برای ایرانیان و گردشگران خارجی قیمت متفاوتی دارد.
شما برای بازدید از موزه آب، تقریبا به ۱.۵ ساعت زمان نیاز دارید.

چگونه به موزه آب یزد برویم


پیشنهاد می‌کنیم بازدید از موزه آب یزد را به عنوان بخشی از برنامه بازدیدتان از میدان امیرچخماق و بافت پیرامونش بگذارید. ولی برای رسیدن به موزه می‌توانید خود را به چهارراه شهدا برسانید که خطوط اتوبوسرانی یزد می‌توانند شما را از پایانه دروازه قرآن، پایانه شهدای محراب، میدان راه آهن یا چهارراه بعثت به آن برسانند.
موزه آب یزد

جاهای دیدنی نزدیک به موزه آب یزد


میدان امیرچخماق: ۵۰ متر
امامزاده شازده فاضل: ۴۰۰ متر
حمام خان: ۵۰۰ متر

هتل های نزدیک به موزه آب یزد


هتل فیروزه یزد
هتل سنتی مهر یزد
هتل کاروانسرای مشیر
هتل سنتی والی یزد
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است