search
menu

راهنمای سفر به یزد | صفر تا صد سفر یزد

[ پنهان کردن ]
ویدیو راهنمای سفر به یزد
نگاهی مختصر به تاریخ یزد
آب و هوای یزد و بهترین فصل سفر به یزد
جاهای دیدنی و گردشگری یزد
چگونه به یزد سفر کنیم؟
حمل و نقل عمومی در یزد
پایانه اتوبوس در یزد
اتوبوس‌های بی آر تی یزد
هتل‌ها و محل‌های اقامت یزد
رستوران و فست فودهای یزد
هزینه خورد و خوراک در یزد
غذاهای محلی یزد
مراکز خرید و بازارهای یزد
سوغات یزد
مراسم‌های سنتی یزد
اطلاعات کلی یزد
بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یزد
معماری ارزشمند و سنتی یزد، در طول سالیان دراز گردشگران داخلی و خارجی بی شماری را از سراسر ایران و دنیا به سمت خود جذب کرده است. در کنار معماری عجیب و شگفت انگیز یزد، البته که موارد بسیار دیگری ازجمله جاذبه‌های تاریخی، آیین ها و مراسمات باشکوه، غذاهای محلی، آب و هوا، خونگرمی مردمان یزدی و ... در جذب گردشگر تاثیرگذار هستند. اما آن چه یزد همیشه بدان معروف است، بادگیرها و قنات‌هایش هستند و آن را «اولین شهر خشت خام دنیا» می‌نامند. بنابراین، نقش معماری بناهای یزد در این زمینه پررنگ‌تر است. شهر زیبای یزد جزو شهرهای مرکزی ایران بوده و در تیرماه سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. سالیان درازی است که بافت سنتی یزد سالم و دست نخورده باقی مانده و این امر توجه تمام معماران دنیا را به خود جلب کرده است. خرید بلیط هواپیما یزد برای بازدید از این شهر زیبا ضروری است و حیف است که یک ایرانی به چنین شهر ارزشمند و زیبا در کشور خودش سفر نکرده باشد. این بار که برای سفری چند روزه برنامه ریزی می‌کنید، حتما یزد را در اولویت گزینه هایتان قرار دهید. برای تجربه سفری شیرین و به یادماندنی در یزد، راهنمای سفر به یزد را مطالعه کنید و با اطلاعات و آمادگی کامل برای سفر به یزد اقدام کنید.

ویدیو راهنمای سفر به یزد



نگاهی مختصر به تاریخ یزد


یزد، یکی از شهرهای باارزش و تاریخی ایران است. آثار تاریخی به جا مانده از ادوار مختلف تاریخ یکی دیگر از دلایل محکم و قاطع برای اثبات تاریخی بودن شهر یزد هستند. بنابر مطالعات برخی تاریخ‌دان‌ها، یزد متعلق به دوره یزدگرد اول بوده و در دوران‌های مختلف تحت سلطه سلسله‌های گوناگون بوده است. از میان این سلسله‌ها می‌توان اتابکان، مغول‌ها (در زمان حمله به ایران)، تیموریان، صفویان، زندیان و قاجاریان را نام برد. آثاری که از این سلسله‌ها به جا مانده اند، اکنون در سراسر شهر به چشم می‌خورند.
راهنمای سفر به یزد | صفر تا صد سفر یزد

آب و هوای یزد و بهترین فصل سفر به یزد


یزد در منطقه گرم، خشک و بیابانی ایران واقع شده است و بنابراین در اکثر مواقع سال آب و هوای گرمی را تجربه می‌کند. نوسان و تغییر دما در یزد در طول شب و روز زیاد است. گرم‌ترین دمای یزد ۴۵ درجه و سردترین دمایش ۱ درجه سانتی گراد ثبت شده است. اگر تحمل آب و هوای بسیار گرم و کویری را ندارید، بهتر است در فصل‌های سرد و خنک به یزد سفر کنید. در فصل بهار، علاوه بر این که آب و هوای یزد خوب و معتدل است، گردشگران زیادی هم در سطح این شهر تاریخی به نسبت فصل های دیگر دیده می‌شوند.

جاهای دیدنی و گردشگری یزد


یزد، برای کسانی که علاقه بسیاری به تاریخ و معماری دارند، یک مقصد سفر فوق العاده به حساب می‌آید. جاذبه‌های دیدنی یزد فراوان هستند. بنابراین در صورت خرید بلیط هواپیما یزد می‌توانید با یک برنامه ریزی صحیح از میان دیدنی‌های یزد انتخاب کنید.
یکی از جاذبه‌های زیبا به لحاظ قدمت و معماری، آب انبارهای یزد است. آب انبار شش بادگیری یزد می‌تواند بهترین مکان برای آغاز یزدگردی و بازدید از جاذبه‌های یزد باشد. آب انبار شش بادگیری یزد در محدوده بلوار کاشانی واقع شده است. در همین محدوده جاذبه‌های زیبای فراوانی ازجمله موزه مارکار، آتشکده بهرام و مجموعه امیر چخماق وجود دارند. می‌توانید پس از بازدید از این جاذبه‌ها برای استراحت و صرف غذای خوشمزه و دلپذیر سراغ یکی از رستوران‌های ملک التجار، رستوران حمام خان و یا رستوران خان دوحد بروید.
از دیگر مکان‌های باارزش و دیدنی یزد می‌توان خانه لاری‌ها، خانه هنر، موزه آب یزد، بقعه دوارده امام، مدرسه ضیاییه معروف به زندان اسکندر، حمام ابوالمعالی و مسجد جامع کبیر را نام برد.
همچنین، اگر بلیت هواپیما یزد را خریداری کنید، به بازدید از باغ دولت آباد، بازار خان و موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده بروید. در سفر به یزد برای برنامه ریزی بهتر می‌توانید از جاهای دیدنی یزد فهرست کامل جاذبه‌ها را با توضیحات کامل مشاهده نمایید.
راهنمای سفر به یزد | صفر تا صد سفر یزد

چگونه به یزد سفر کنیم؟


راه‌های دسترسی مختلفی برای سفر به یزد که یکی از شهرهای بزرگ و گردشگر پذیر ایران است، وجود دارند. اولین راه پیشنهادی، استفاده از هواپیما و خرید آنلاین بلیط هواپیما به دلیل راحتی و صرفه جویی در زمان است. شما می‌توانید از هر کدام از شهرهای ایران با رزرو بلیط هواپیما به یزد سفر کرده و در فرودگاه بین المللی شهید صدوقی در شمال غرب یزد فرود آیید. فرودگاه بین المللی یزد معمولا به تمام شهرهای بزرگ ایران پرواز دارد و پروازهای خارجی نیز از همین فرودگاه انجام می‌شوند.
اطلاعات پرواز فرودگاه یزد و جزئیات بیشتر را می‌توانید در بلاگ سفرمارکت بخوانید.
مدت زمان سفر با هواپیما از تهران به یزد: حدود ۱ ساعت
شروع قیمت بلیط هواپیما تهران- یزد از: ۴۰۰ هزار تومان
یکی دیگر از راه‌های دسترسی راحت و ایمن به یزد، استفاده از مسیر ریلی و راه آهن است. ایستگاه راه آهن یزد در میدان راه آهن واقع شده و مسیرهای ریلی ارتباطی با دیگر شهرها دارد. قطار در عین ارزان بودن، راحت و ایمن نیز هست.
مدت زمان سفر با قطار از تهران به یزد: حدود ۸ ساعت
شروع قیمت بلیط قطار تهران- یزد از: ۵۹ هزار تومان
سومین راه پیشنهادی برای دسترسی به یزد، استفاده از مسیر جاده است. می‌توانید از طریق اتوبوس به شهر یزد دسترسی داشته باشید که ارزان ترین راه سفر نیز محسوب می‌شود. اتوبوس برای سفر به یزد از سمت اتوبان تهران- قم حرکت خواهد کرد و سپس مسیر را به سمت یزد ادامه خواهد داد.
مدت زمان سفر با اتوبوس از تهران به یزد: حدود ۷ ساعت
شروع قیمت بلیط اتوبوس تهران- یزد از: ۴۵ هزار تومان
فرودگاه بین المللی یزد
فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد با کد AZD یاتا و OIYY ایکائو، در دهستان فجر و فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز شهر یزد قرار دارد.
آدرس فرودگاه بین المللی یزد: آزادگان، بلوار ولایت
ایستگاه راه آهن یزد
ایستگاه راه آهن یزد مهم‌ترین ایستگاه استان یزد است. خطوط اصلی ایستگاه راه آهن یزد در مسیر تهران- بندرعباس، تهران- کرمان، تهران- زاهدان و بافق- مشهد قرار دارند.
آدرس ایستگاه راه آهن یزد: بلوار حمیدیا، میدان راه آهن یزد
پایانه مسافربری یزد
ترمینال غدیر یزد در شمال غرب شهر یزد واقع شده و در مسیر بسیاری از شهرهای ایران مسافر جابجا می‌کند. ترمینال یزد در بیرون از شهر واقع شده و به وسیله اتوبوس و تاکسی قابل دسترس است.
آدرس ترمینال غدیر یزد: جاده خضرآباد، ابتدای بلوار صنعت، پایانه الغدیر
راهنمای سفر به یزد | صفر تا صد سفر یزد

حمل و نقل عمومی در یزد


در سفر به یزد می‌توانید برای جابجایی در سطح شهر از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی و اتوبوس استفاده کنید.
در یزد به ازای هر کورس (۱ کیلومتر)۷۰۰ تومان هزینه از مسافر دریافت می‌گردد و ۱۵۰ تومان نیز به ازای هر کیلومتر بیشتر دریافت می‌شود. نرخ کرایه تاکسی در نیمه اول سال از ساعت ۲۲ و در نیمه دوم سال از ساعت ۲۱ تا ۶ صبح، ۳۰% افزایش می‌یابد. کرایه اتوبوس‌های درون شهری نیز با کارت حمل و نقل ۳۹۰ تومان و بدون کارت ۵۰۰ تومان برای هر مسیر است. (امکان تغییر کرایه‌ها در طول سال وجود دارد.)

پایانه اتوبوس در یزد


در یزد، ۳ ایستگاه مسافربری اتوبوس وجود دارند که عبارتند از:
۱. پایانه مسافربری یزد، واقع در شهرک صنعتی در جاده ترانزیتی و بلوار شهید دهقان
۲. ایستگاه اتوبوس‌رانی شحنه، در بلوار دولت آباد
۳. پایانه مسافربری امام حسین، واقع در کوچه ولیعصر که ظرف مدت ۲۰ دقیقه از طریق بزرگراه

اتوبوس‌های بی آر تی یزد


پنج دستگاه اتوبوس بی آر تی (BRT) در سازمان حمل و نقل یزد وجود دارند. کریدور شماره ۳، حجم وسیعی از مسافران را در حد فاصل پایانه غدیر، بلوار شهید دهقان، بلوار ۱۷ شهریور، بلوار ۲۲ بهمن، بلوار دولت آباد، بلوار نواب صفوی، بلوار صابر یزدی، پایانه امام خمینی (ره) و بالعکس جابجا می‌کند.

هتل‌ها و محل‌های اقامت یزد


یزد، یک شهر سنتی و گردشگر پذیر است و تعداد هتل‌های سنتی نیز در این شهر باتوجه به استقبال بی‌نظیر گردشگران زیاد است. مطمئنا، اقامت در یکی از هتل های یزد بسیار لذت بخش‌تر و خاطره انگیزتر از اقامت در یک هتل مدرن خواهد بود. نظیر هتل‌های سنتی یزد را در هیچ شهر دیگری پیدا نخواهید کرد. بنابراین، بهتر است قبل از سفر اطلاعاتی درباره انواع مختلف هتل‌ها و اقامت‌گاه‌ها در یزد داشته باشید.
راهنمای سفر به یزد | صفر تا صد سفر یزد
هتل‌های لوکس یزد: از میان‌ هتل‌های لوکس یزد می‌توان هتل‌های صفاییه، فهادان و باغ مشیرالملک را نام برد. برای یک شب اقامت در یکی از این هتل‌ها تقریبا شبی از ۲۳۳ هزار تومان تا ۴۰۷ هزار تومان باید هزینه پرداخت کنید.
هتل‌های میان رده یزد: هتل‌های میان رده و متوسط یزد شامل هتل‌هایی چون باغ مرشد و هتل ملک التجار هستند و هزینه اقامت در یکی از هتل‌های متوسط یزد شبی ۱۷۱ هزار تومان تا ۳۲۴ هزار تومان است.
هتل‌های ارزان یزد: برای اقامت در یکی از هتل‌های مناسب و ارزان قیمت یزد معمولا از ۷۰ هزار تومان تا ۱۶۰ هزار تومان باید هزینه پرداخت کنید.

رستوران و فست فودهای یزد


از قدیمی‌ترین رستوران‌های یزد می‌توان تالار یزد یا همان آقا قهوه‌چی را نام برد. اگر دوست دارید در یک فضای سنتی و دلنشین غذا صرف کنید و از آرامش حاکم بر محیط لذت ببرید، به یکی از رستوران‌های هتل ملک‌ التجار، هتل والی، هتل مشیر الممالک و یا رستوران خوان دو حد بروید. چنانچه مایل باشید در یزد فست فود باکیفیت میل کنید، سری به رستوران گران قیمت سزار بزنید. همچنین، در بازار سنتی پنجه علی گزینه‌های خوب و مناسب دیگری برای صرف فست فود وجود دارند که فست فود گندم، فست فود کرنوپیچ و کافه عدسی پناهنده جزو بهترین‌ها هستند.

هزینه خورد و خوراک در یزد


در یزد برای صرف یک غذای ایرانی هزینه‌ای بالغ بر حدود ۳۰ هزار تومان باید پرداخت کنید و قیمت یک وعده غذای فست فودی از 12 هزار تومان شروع می‌شود. طبیعتا، هزینه غذا خوردن در رستوران‌های لوکس بسیار بالاست و هزینه هر وعده تقریبا از ۸۰ یا 90 هزار تومان شروع می‌شود.
راهنمای سفر به یزد | صفر تا صد سفر یزد

غذاهای محلی یزد


شهر یزد در منطقه خشک و کویری واقع شده و نسبت به شهرهای دیگر سبک غذایی خاص و منحصر به فرد دارد. در فرهنگ غذایی یزد انواع آش‌ها و شیرینی‌جات وجود دارند و برخی غذاها نیز مخصوص میهمانی‌ها و مناسبت‌های خاص هستند. از میان غذاهای محلی معروف یزد می‌توان قیمه نخود یا همان قیمه یزدی، آبگوشت گوجه بادمجان (تماته بادمجان)، کوفته لپه، کوفته کباب، کوفته هویج، کوفته برنجی، کوفته نخودچی، آش شولی، خورش به آلو، قلیه کدو تنبل، قلیه سیب زمینی، آش انار، آش کدو، تاس کباب یزدی و آش آبغوره را نام برد. در سفر به یزد حتما یکی از این غذاهای محلی را امتحان کنید و لذت ببرید.

مراکز خرید و بازارهای یزد


با وجود این که یزد یک شهر سنتی است، اما تعداد مراکز خرید مدرن در آن کم نیست. انواع کالاهای معمول را می‌توانید در یکی از مجتمع‌های تجاری آریا، الماس، شقایق، شهاب، ستاره و علاء الدین بیابید و تهیه کنید. از میان بازارهای سنتی یزد نیز می‌توان بازار قدیمی یزد و بازار کویتی‌ها را نام برد.
راهنمای سفر به یزد | صفر تا صد سفر یزد

سوغات یزد


در سفر به یزد از سوغاتی‌های خوشمزه وصنایع دستی زیبای عروس کویر نمی‌توان گذشت. حتما لیستی از سوغات یزد را یادداشت کرده و آن را همراهتان داشته باشید تا چیزی از قلم نیندازید. باقلوای یزدی، قطاب یزد، پشمک یزدی، حلوا ارده اردکان، لوز، کیک یزدی، سوهان خانی، نقل و شیرینی حاج بادومی از سوغاتی‌های خوشمزه یزد هستند و یکی از یکی لذیذترند. یکی از پاتوق‌های محبوب گردشگران در یزد برای خرید شیرینی، شیرینی فروشی حاج خلیفه رهبر است. صنایع دستی زیبا و معروف یزد نیز عبارتند از ترمه، سفال و سرامیک، چادرشب، شعربافی، دارایی بافی و زیلو. می‌توانید از صنایع دستی یزد نمونه‌ای به عنوان یادگاری از سفر خریداری کنید.

مراسم‌های سنتی یزد


یزد، قدمت و اصالت فرهنگی کهن دارد و آیین‌های سنتی و مذهبی متعددی که در ایام مختلف سال برگزار می‌شوند، گواهی بر این موضوع هستند. در استان یزد علاوه بر مسلمانان، اقلیت‌های مذهبی دیگری چون زرتشتیان زندگی می‌کنند و آن‌ها هم آیین‌ها و سنت‌های خاص خود را دارند که از دوران ایران باستان به جامانده و نسل به نسل محفوظ مانده است. از مراسم‌های سنتی یزد می‌توان کلوخ اندازان (پایان ماه شعبان و پیش از فرارسیدن ماه رمضان)، روضه قنبر (نوزدهم تا بیست و هفتم ماه رمضان)، فال کوزه (آخرین روزهای سال)، شاخ به شاخ (چند روز مانده به ماه محرم)، خنچه برون (قبل از عقد و عروسی)، مهرگان (ابتدای فصل تابستان و زمستان)، جشن سده (اول آبان تا ۱۰ بهمن به مدت ۱۰۰ روز)، کلوخک، علم گردانی (سوم محرم تا روز تاسوعا) و پنجه کوچک و پنجه بزرگ (ده روز مانده به آغاز نوروز) را نام برد. هر کدام از این مراسم‌های سنتی داستان‌های جالب و زیبایی دارند و شرکت در آن‌ها تجربه به یادماندنی خواهد بود.
راهنمای سفر به یزد | صفر تا صد سفر یزد

اطلاعات کلی یزد


کد یزد: ۳۵
فاصله از تهران: ۶۳۱ کیلومتر
مدت زمان سفر هوایی از تهران: ۱ ساعت و ۷ دقیقه
مدت زمان سفر با قطار تندرو از تهران: ۶ ساعت
مدت زمان سفر زمینی از تهران: ۶ ساعت و ۳۳ دقیقه
(در مسیر زمینی از طریق اتوبوس از تهران به سمت قم، کاشان و یزد حرکت می‌شود.)

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یزد


در صورت خرید بلیط هواپیما ارزان و سفر به یزد به خاطر داشته باشید، حتما دفترچه بهداشتی و درمانی همراهتان باشد تا در صورت وقوع هرگونه حادثه و یا مشکل سلامتی و بیماری بتوانید به یکی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یزد مراجعه کنید.
۱. کلینیک ویژه امام علی (ع) یزد
آدرس: یزد، بلوار نواب صفوی، کلینیک امام علی (ع)
شماره تلفن:۳۵۳۶۳۰۱۷۰۳
۲. بیمارستان شهید رهنمون یزد
آدرس: یزد، خیابان فرخی، بیمارستان شهید رهنمون
شماره تلفن: ۳۵۳۶۲۶۰۰۰۱
۳. بیمارستان مرتاض یزد
آدرس: یزد، خیابان کاشانی، بیمارستان مرتاض
شماره تلفن: ۳۵۳۸۲۴۰۰۹ و ۳۵۳۸۲۴۸۰۰۱

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

1
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
Amir Yazd Tour Guide
۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۴‌

به عنوان یک راهنمای گردشگری یزدی، می تونم بگم به نکات خیلی خوبی برای برنامه ریزی سفر به یزد اشاره کردین. وقتشه تو این فصل روبه‌راه سفر به این شهر زیبا بشیم. به امید دیدار
people_outlineدوستان
todayبهمن