search
menu

کاروانسرای زین الدین یزد

[ پنهان کردن ]
درباره کاروانسرای زین الدین مهریز
تاریخچه کاروانسرای زین الدین مهریز
بخش های مختلف کاروانسرای زین الدین مهریز
اقامت در کاروانسرای زین الدین مهریز
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کاروانسرای زین الدین مهریز
چگونه به کاروانسرای زین الدین مهریز برویم
جاهای دیدنی نزدیک به کاروانسرای زین الدین مهریز
هتل های نزدیک کاروانسرای زین الدین مهریز

درباره کاروانسرای زین الدین مهریز


کاروانسرای زین الدین مهریز از جاذبه های گردشگری شهر مهریز و استان یزد است که به دلیل قدمت بالای تاریخی آن، از شهرت و آوازه زیادی میان گردشگران و عاشقان بناهای تاریخی برخوردار است. این بنا که چون مرواریدی در دل کویر یزد پنهان شده، از چنان معماری منحصربفرد و جذابی برخوردار است که سالانه صدها گردشگر را از نقاط مختلف دنیا به جاده کرمان – یزد می کشاند تا از این شاهکار معماری کشورمان بازدید کنند. از نکات جالب در مورد کاروانسرای زین الدین مهریز این است که بنای این مکان در دوران صفویه احداث گردیده و طراحی و معماری مدور و منحصربفرد آن به گونه ای است که این مکان را به تنها کاروانسرای مدور کشور و جاده ابریشم مبدل کرده است.
کاروانسرای زین الدین یزد

تاریخچه کاروانسرای زین الدین مهریز


همان طور که گفته شد، کاروانسرای زین الدین مهریز در دوران صفویه و توسط شاه عباس صفوی، کسی که در دوران حکومت خود بیش از ۹۰۰ کاروانسرا را احداث کرد، بنا شد. برخی از کتب تاریخی نیز روایت کرده اند که این کاروانسرای منحصربفرد به مناسبت دیدار شاه عباس با زین الدین گنجعلی خان، حاکم وقت استان کرمان در قرن دهم قمری احداث شد. خوب است بدانید که وظیفه طراحی و معماری بنای این کاروانسرا را فردی به نام محمد سلطان یزدی که یکی از برترین معماران آن دوره بشمار می رفته، بعهده گرفت و پس از چند سال تلاش و کوشش توانست این شاهکار دیدنی را خلق کند. گفتنی است که کاروانسرای زین الدین مهریز در گذشته کاربردی چند منظوره داشته و گهگاه برای استقرار مستحفظان و تفنگچیان بکار می رفته است. امروزه این کاروانسرا به اقامتگاه بومی برای گردشگران مبدل شده است و عاشقان معماری و هنر ایران زمین می توانند در این اقامتگاه که خود یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی کشورمان بشمار می رود، اقامت کنند.
کاروانسرای زین الدین یزد

بخش های مختلف کاروانسرای زین الدین مهریز


اگر از نمای بالا به کاروانسرای زین الدین مهریز نگاهی بیندازید، سازه دایره شکلی را خواهید دید که از پنج برآمدگی های نیم دایره شکلی که در اطراف و در فاصله ای منظم از یکدیگر قرار گرفته اند، تشکیل شده است. گفتنی است که این بخش های نیم دایره ای شکل که به دیواره هشتی بنا متصل شده اند، شکل هندسی منحصربفردی را به این بنا بخشیده اند. درون بنا از صحنی دوازده ضلغی تشکیل شده که در اطراف هر یک از اضلاع، رواق هایی سکو دار طراحی گشته است. در بخش شمالی کاروانسرای زین الدین مهریز، اتاق های شاه نشین بنا را خواهید دید که به زیبایی تزئین و طراحی شده اند. در نزدیکی اتاق شاه نشین نیز، سالن غذاخوری و استراحتگاه میهمانان قرار دارند که با پشتی های سنتی و فرش های دستباف و زیبای ایرانی دکور شده اند. جالب است بدانید که در دو طرف بنا پله هایی قرار گرفته اند که شما را به پشت بام کاروانسرای زین الدین مهریز، جایی که می توان در آن لذت تماشای آسمان پرستاره یزد را تجربه کرد، هدایت خواهند کرد.
کاروانسرای زین الدین یزد

اقامت در کاروانسرای زین الدین مهریز


همان طور که پیش‌تر نیز ذکر گردید، کاروانسرای زین الدین مهریز درب های خود را برای اقامت گردشگران گشوده است. بنابراین گردشگران علاوه بر بازدید از این مکان قادر خواهند بود که اقامتی خاطره انگیز و لذت بخش را در این کاروانسرا تجربه کنند. گفتنی است که وجود ۳۶ واحد اقامتی در کاروانسرای زین الدین مهریز این امکان را برای گردشگران فراهم آورده که اتاق دلخواه خود را برگزیده و از امکانات رفاهی این مکان بهره‌مند گردند. کلیه واحدهای اقامتی کاروانسرای زین الدین مهریز به تمامی وسایل و امکانات موردنیاز اقامتی مجهز بوده و به زیبایی و به سبک و سیاق سنتی تزئین شده اند. گفتنی است که کاروانسرای زین الدین مهریز از امکاناتی نظیر تلویزیون، کپسول آتش نشانی و فروشگاه خرید صنایع دستی و سوغات برخوردار بوده و قادر است میزبانی درخور برای اقامت شما عزیزان باشد. نکته دیگری که باید بدان اشاره کرد این است که واحدهای اقامتی کاروانسرای زین الدین مهریز، علیرغم داشتن امکاناتی متعدد، فاقد سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی بوده و میهمانان در طول اقامت خود باید از سرویس بهداشتی و حمام عمومی استفاده کنند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کاروانسرای زین الدین مهریز


گردشگران برای بازدید از کاروانسرای زین الدین مهریز باید بلیط تهییه کنند و از ساعت ۹ صبح الی ۱۶:۳۰ عصر به این مکان مراجعه کنند.

چگونه به کاروانسرای زین الدین مهریز برویم


از آنجایی که کاروانسرای زین الدین مهریز در ۶۲ کیلومتر جنوب یزد و ۴۰ کیلومتری مهریز واقع شده، برای دسترسی به این کاروانسرا باید بلیط اتوبوس مهریز را خریداری و به این شهر سفر کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به کاروانسرای زین الدین مهریز


مجموعه تفریحی، رفاهی و گردشگری باغ آهو: ۳۶.۸ کیلومتر
باغ پهلوان پور مهریز: ۳۹ کیلومتر
ارگ سریزد: ۳۹.۹ کیلومتر
روستای تاریخی سریزد: ۴۰ کیلومتر
پارک کوثر حسن آباد: ۴۳.۱ کیلومتر

هتل های نزدیک کاروانسرای زین الدین مهریز


هتل سرای جهانگرد مهریز
هتل سرای مهرگرد مهریز
هتل رستوران ستاره شهر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است