search
menu

عمارت و باغ نمیر یزد

[ پنهان کردن ]
عمارت و باغ نمیر یزد
زمان و هزینه بازدید از عمارت و باغ نمیر یزد
جاهای دیدنی نزدیک عمارت و باغ نمیر یزد
هتل های نزدیک عمارت و باغ نمیر یزد

عمارت و باغ نمیر یزد


تنها پس از ۳۰ دقیقه رانندگی و پیمودن مسافتی حدود ۲۴ کیلومتر از مرکز شهر یزد، به شهر تفت می‌رسید که دارای آثار تاریخی وطبیعی زیبایی است مانند عمارت و باغ نمیر که نام دیگر آن عمارت صدر است. قدمت تاریخی این باغ به ۴۰۰ سال قبل یعنی زمان حکومت زرتشتیان و اواخر دوران زندیه بازمی‌گردد. باغ صدری تفت به دستور یکی از حاکمان زندیه با مساحتی حدود ۱۳ هزار مترمربع ساخته ده است.اما باغ صدری تفت به باغ نمیر نیز معروف است علت دو اسمه بودن این بنا به این دلیل است که در ابتدا این بنا به دستور صدرالعلماء یکی از حاکمان زندیه ساخته شده است از این رو نامش را بر روی این عمارت گذاشته اند.
اما در دوره‌ای این باغ محل سکونت یکی از زرتشتیان و شکسته بند‌های معروف یزد به نام نمیر تفتی بوده است. خانواده نمیر تفتی از وضعیت مالی متوسطی برخوردار بود و پدر این خانواده در باغ صدالعلما مشغول به باغبانی بود. او پس از جمع کردن اندوخته‌های حاصل از کارش در بمبئي دوباره به تفت باز‌می‌گردد و این باغ را از صاحب باغ خریداری می‌کند. و پس از ازدواج با دختری از شهر تفت در این خانه ساکن می‌شود. پس از سکونت نمیر تفتی، مکانی برای انبار کردن محصول باغ ساخته شد همینطور عمارت مورد بازسازی قرار گرفت و پیام زرتشتیان(گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک) بر بالای خانه نقش زده شد.
عمارت و باغ نمیر یزد
با ورود به باغ نمیر زیبا ساختمانی را در انتهای آن می‌بینید. این ساختمان تابستان نشین است و وجود بادگیر بلند و دو طبقه‌ای بر روی آن محیط خنکی را برای ساکنین عمارت و همچنین فضای بیرونی فراهم می‌کند. پنجره‌های این عمارت به صورت زیبایی با شیشه‌های رنگی تزئين شده اند. علت رنگی بودن شیشه‌ها این است که با تابش نور خورشید بر شیشه‌ها و ساطع شدن نورهای رنگی از آن، دور کننده حشرات و حیوانات است.
یکی از دلایلی که مسافران شهر یزد از باغ نمیر دیدن می‌کنند وجود بلندترین بادگیر شهر تفت در این باغ است. این بادگیر مرتفع برروی عمارتی که در این باغ قرار دارد ساخته شده است. این بادگیر زیبا نقش تهویه هوا برای عمارت را داشته است.
جلوی ایوان عمارت نمیر حوضی بزرگ از جنس سنگ وجود دارد که نقش مهمی در تلطیف کردن هوای باغ دارد. این حوض بزرگ با مساحت ۵۰۰ مترمربع دارای ۹۵ فواره است از این رو معماری این باغ را همانند باغ فین کاشان، باغ دولت آباد یزد و دیگر باغ‌های ایرانی است. نام این باغ زیبا درسال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
بهترین موقع برای بازدید از باغ نمیر در فصل بهار است هنگامی که گرمای هوای یزد طاقت فرسا نشده همچنین درختان یاغ در فصل بهار رنگ و لعاب خاصی به باغ بخشیده است.
عمارت و باغ نمیر یزد
سیستم آبیاری و استفاده از انرژی آبی در این باغ بسیار هوشمندانه بوده است به صورتی که آب فواره‌ها بدون انرژی برق و پمپ جاری می‌شود سپس برای آبیاری درختان باغ نمیر و در سراسر باغ به جریان می‌افتد. همچنین آبی که در جوی‌های باغ جریان دارد به سمت عمارت زمستان نشین می‌رود تا در آنجا آسیاب را برای مصارفی چون آرد کردن گندوم و غلات به کار بیاندازد. اما امروزه این عمارت‌ها با کاربری رستوران و هتل به روی مسافران باز شده است تا لذت صرف غذا و اقامت در محیطی تاریخی را برای گردشگران فراهم کند.

زمان و هزینه بازدید از عمارت و باغ نمیر یزد


برای بازدید از این باغ زیبا باید بلیط تهیه کنید. همچنین زمان پیشنهادی برای بازدید از باغ نمیر یا باغ صدر ۱:۳۰ الی ۲ ساعت است اما اگر بخواهید وعده غذایی را در این باغ صرف کنید نیاز به زمان بیشتری دارید.

جاهای دیدنی نزدیک عمارت و باغ نمیر یزد


آبشار دره گاهان: ۹.۵ کیلومتر
پیر نارکی تفت: ۴۳ کیلومتر
چشمه تامهر : ۱۶.۳ کیلومتر

هتل های نزدیک عمارت و باغ نمیر یزد


اقامتگاه بوم گردی باغ دو سرو تفت
اقامتگاه بوم گردی نار تی تی
اقامتگاه بوم گردی عمارت کلانتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است