search
menu
ترکیه keyboard_arrow_down close

ترکیه

label
رزرو هتل
hotel
هتل ها ۲,۵۶۵
restaurant
رستوران ها ۱۳۹

درباره ترکیه

ترکیه که با اسم رسمی جمهوری ترکیه شناخته می‌شود، در حد فاصل دو قاره کهن آسیا و اروپا جای گرفته است. پایتخت سیاسی ترکیه آنکارا نام دارد. اما بزرگترین شهر ترکیه از دید اقتصاد و جمعیت، استانبول است. مردم ترکیه با زبان رسمی «ترکیه‌ای» گفتگو می‌کنند.
ترکیه سرزمین وسیعی با مناطق متنوع اقلیمی و جغرافیایی است. بخش جنوبی ترکیه به سبب همسایگی با دریای مدیترانه، از آب و هوایی مدیترانه‌ای بهره می‌برد. بخش‌های مرکزی ترکیه، آب و هوایی نسبتا خشک دارند و شرق و شمال شرقی ترکیه‌، آب و هوایی کوهستانی دارند. شمال ترکیه هم که در همسایگی دریای سیاه است دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های مرطوب و سرد است.
ترکیه به مانند ایران، دارای آب و هوای متنوعی در بخش‌های مختلفش است. اما بیشتر گردشگران با هم توافق نظر دارند که بهترین زمان برای لذت بردن از زیبایی‌های کشور ترکیه، فصل‌های بهار و پاییز است. اگر معتدل رو به گرم را می‌پسندید فصل بهار و اگر بادهای خنک پاییزی شما را به سر ذوق می‌آورد، پاییز فصل مناسبی برای مسافرت به ترکیه است.
ترکیه از شرق با ایران، ارمنستان و گرجستان همسایه است. از جنوب با عراق و سوریه مرز مشترک دارد و در سمت اروپایی همسایه‌هایی همچون یونان و بلغارستان دارد. همسایگی ترکیه با ایران موجب شده، کشور ترکیه و شهر وان که شرقی‌ترین استان ترکیه است، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب ایرانیان تبدیل شود.
ترکیه به چند دریا دسترسی دارد و این موجب شده تا سواحل ترکیه به یکی از جاذبه‌هایش تبدیل شود. دریای سیاه در شمال ترکیه قرار دارد، در جنوب دریای زیبای مدیترانه و در غرب هم دریای اژه جای گرفته است. شهرهای آنتالیا، بدروم، مارماریس، ازمیر، ترابزون و چشمه، از مهمترین شهرهای گردشگری ترکیه هستند که در کنار دریاهای گوناگون جای گرفته‌اند و به سبب سواحل زیبایشان مشهور هستند.
کشور ترکیه دارای تاریخ کهنی است که آثار آن از دوران باستان هنوز در موزه‌ها و سایت‌های باستان‌شناسی ترکیه به جا مانده است. به همین دلیل ترکیه برای گردشگرانی که برای بازدید از تاریخ و فرهنگ کشورها سفر می‌کنند، جذاب است. تاریخ ترکیه از دوران نوسنگی آغاز می‌شود و فرمانروایی‌های باستانی مثل هیتی‌ها و اورارتویی‌ها ادامه می‌یابد. مادها نیز بخشی از ترکیه را در یک بازه زمانی در اختیار داشته‌اند. فرمانروایی‌های یونانی و سپس رومی‌ها دیگر حاکمان سرزمین آناتولی یا ترکیه امروزی تا پیش از عثمانیان بوده‌اند. بخش بزرگی از تاریخ معاصر ترکیه با فرمانروایی عثمانی‌ها شکل گرفته است. اما چهره امروزی و مدرن ترکیه محصول تغییرات این کشور پس از جنگ‌های جهانی است.
ترکیه بالغ بر ۸۲ میلیون نفر جمعیت دارد. این جمعیت در بیش از ۷۸۳ هزار کیلومتر مساحت کشور ترکیه زندگی می‌کنند.
ترکیه یکی از کشورهای موفق جهان در رشد اقتصادی و حرکت به سوی توسعه‌یافتگی در چند دهه اخیر است. ترکیه توانست با رشد صنایع گوناگون مانند گردشگری، مد و پوشاک، مواد غذایی و کشاورزی رشد اقتصادی چشمگیری را تجربه کند. ترکیه اکنون عضو گروه کشورهای صنعتی جهان OECD و همچنین عضو بیست اقتصاد بزرگ جهان معروف به G20 است.
واحد پولی ترکیه «لیر ترکیه» است. ترکیه به عنوان همسایه ایران، تفاوت ساعت زیادی با ایران ندارد و اختلاف ساعت استانبول، +۳۰ دقیقه است.
آنکارا پایتخت سیاسی و دومین شهر بزرگ ترکیه به شمار می‌رود. استانبول بزرگترین شهر ترکیه و به نوعی پایتخت فرهنگی، گردشگری و اقتصادی ترکیه است. ازمیر در جایگاه سوم شهرهای ترکیه از دید جمعیت قرار می‌گیرد. اما از دیگر شهرهای مهم ترکیه که از دید گردشگری و سفر جذاب هستند و طبیعتا جمعیت و وسعت زیادی هم پیدا کرده‌اند، آنتالیا، وان، مارماریس، کوش آداسی، ترابزون و آلانیا را می‌توانیم نام ببریم.
وقتی اسم ترکیه را می‌شنویم، چند جاذبه گردشگری مهم نظرمان را جلب می‌کند. اول مسجدهای مشهور ترکیه، مانند مسجد آبی و ایاصوفیه در استانبول. منطقه طبیعی و حوضچه‌های شگفت‌انگیز پاموکاله از دیگر جاذبه‌های جهانی ترکیه هستند. کاخ‌های مشهور دوره عثمانی مانند دولمه باغچه و توپکاپی دیگر جاذبه‌های مشهور کشور ترکیه هستند. بازارهای سنتی ترکیه از جمله بازار بزرگ استانبول و تنگه و رود بسفر را هم می‌توان در این لیست قرار داد.
بیشتر مردم ترکیه پیرو دین اسلام هستند و ماه رمضان و عید فطر و دیگر اعیاد اسلامی، از جمله مهمترین مراسم جمعی مذهبی در کشور ترکیه به شمار می‌رود. نزدیک به ۲ درصد از مردم ترکیه هم پیرو مسیحیت هستند.
ترکیه به عنوان یک کشور با بازرگانی بین‌المللی گسترده و همچنین حضور زیاد گردشگران، دارای فرودگاه‌های بزرگ و بین‌المللی است که در شهرهای مشهور ترکیه قرار گرفته‌اند.
مشهورترین و جدیدترین فرودگاه ترکیه، فرودگاه جدید استانبول IGA است که جانشین فرودگاه آتاترک شد. این فرودگاه که یکی از بزرگترین‌ها در سطح جهان است، پس از تکمیل شدن تا ۲۰۰ میلیون مسافر را در سال جا به جا می‌کند.
فرودگاه آسن بوغا در آنکارا، فرودگاه بین‌المللی پایتخت ترکیه به شمار می‌رود. فرودگاه آنتالیا هم پروازهای بین‌المللی به این استان مدیترانه‌ای ترکیه را میزبانی می‌کند. فرودگاه ازمیر و فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول، دیگر فرودگاه‌های مشهور ترکیه هستند.
ترکیه دارای مجموعه‌ای متنوع از غذاها و خوراکی‌های اصیل، بومی و سنتی است که طعم و مزه ویژه‌ای دارند. کباب ترکی یا دونر کباب که در ایران هم مشهور و شناخته شده است، در صدر لیست محبوب‌ترین غذاهای ترکیه‌ای قرار دارد. پیده که به پیتزای ترکیه‌ای هم معروف است، دیگر غذای معروف ترکیه است که البته شباهت زیادی به لاهماجون، دیگر غذای سنتی ترکیه‌ای دارد. کوفته که یک غذای ایرانی هم هست، دیگر غذای سنتی ترکیه است که آن را در اندازه و شکل‌های گوناگون می‌توانید امتحان کنید.

دیدنی های ترکیه

راهنمای سفر به بورسا ترکیه
اکثر گردشگران شهر بورسا را به خاطر تورهای یک‌روزه‌ای که از استانبول به این شهر برگزار می‌شود، می‌شناسند. اما این شهر به تنهایی نیز آن‌قدر جذاب است که می‌توانید روزهای سفرتان را صرف بازدید از مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های توریستی آن کنید. در بورسا می‌توانید مقبره‌های زیبا و جذاب سلاطین عثمانی، پارک‌های سرسبز و زیبا و آثار تاریخی باقی‌مانده از امپراتوری عثمانی را مشاهده کنید. به این شهر بورسای سبز نیز گفته می‌شود و این لقب به خاطر پارک‌ها و باغ‌های کوچک و بزرگی است که در سرتاسر این شهر قابل‌مشاهده است. اگر به شهر استانبول سفر کرده‌اید و دوست دارید از شلوغی این شهر فاصله بگیرید، سفر به بورسا ترکیه برایتان مناسب است. اگر هم به دنبال یک شهر زیبا با تنوعی از جاذبه‌های گردشگری هستید، حتماً به این شهر سفر کنید. اگر دوست دارید با دیدنی‌ها بورسا آشنا شوید و تصاویر این شهر را مشاهده کنید با راهنمای سفر به بورسا مقاله همراه ما باشید.
شهربازی ویالند استانبول؛ دیزنی لند ترکیه
شهربازی ویالند استانبول، یک مجموعه پارک موضوعی عظیم است؛ مملو از ترن هوایی، سفرهای ماجراجویانه، فعالیت‌های تعاملی و غیره. این شهربازی به عنوان دیزنی لند استانبول نیز شناخته می‌شود و دارای یک هتل مجلل، مراکز خرید با بیش از ۲۵۰ فروشگاه، رستوران‌های بی‌شمار، سینما، مرکز بازی و یک مکان اجرا در فضای باز است. شهربازی ویالند استانبول اولین مگا پارک مدرن ترکیه است. این پارک موضوعی دارای ترن هوایی، سواری‌های فوق‌العاده، فعالیت‌های تعاملی و بسیاری از جاذبه‌های دیگر برای بازدیدکنندگان در هر سنی است. این مجموعه همچنین شامل یک مرکز نمایشگاهی، یک مرکز خرید بزرگ با ویژگی‌هایی کاملاً منحصربه‌فرد و یک هتل مجلل است. به طور خلاصه، شهربازی ویالند استانبول یک مقصد منحصربه‌فرد است که خرید و سرگرمی را باهم ترکیب می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا باهم گشتی در شهربازی ویالند استانبول یا دیزنی لند ترکیه بزنیم.