search
menu

۱۲ تا از بهترین سفرهای یک روزه در حومه استانبول

[ پنهان کردن ]
۱.جزایر شاهزاده‌ها
۲.جنگل بلگراد
۳. کیلیوس
۴. شیله و آغوا
۵. ترمال
۶. ادیرنه
۷. آنادولو کاواقو
۸. پولونه‌ زکوی
۹. یشیلکوی و فلوریا
۱۰. روملی‌فنری و گاریپچه
۱۱. بورسا
۱۲. مسیر باغ‌های انگور تراقیا
استانبول با هزاران سال فرهنگ و تاریخ معاصر، مکانی جذاب و سرگرم‌کننده برای گردشگران است. در سفری یک روزه به سواحل استانبول، بیشه‌زارهای آرام در حاشیه شهر و در اطراف دریای مرمره و سیاه و بازدید از دو پایتخت پر تاریخ عثمانی می‌توان لحظاتی تکرار نشدنی را سپری کرد. در ادامه به بهترین سفرهای یک روزه برای ماجراجویی خارج از استانبول می‌پردازیم.
۱۲ تا از بهترین سفرهای یک روزه در حومه استانبول

۱.جزایر شاهزاده‌ها


سفری دل‌نشین با قایق به دور از شهر به سمت جزایر شاهزاده‌ها (معروف به پرینس در انگلیسی و آدالار در ترکی)، محبوب ساکنان استانبول و گردشگران با عمارت‌های تاریخی، چشم‌اندازهای زیبا، ساحل‌های کوچک، رستوران‌های ساحلی، غذاهای دریایی و زندگی آرام ساحلی در جزیره بویوک آدا که بزرگترین و پرطرفدارترین جزیره از چهار جزیره اصلی است. کلیسا و صومعه سنت جورج در قله‌ی تپه‌ی آن، با تزئینات بسیار زیبای ایکونوگرافی یونانی ارتدکس و چشم‌اندازهای پانوراما گراندی، جذابیت‌های خاص خود را دارد. هایبلی آدا، همسایه‌ای با جنگل‌های سوزنی، سرسبزی و صومعه مشهور خود را دارد. بورگاز آدا، با منظره‌ای زیبا و کینالی آدا با ساحل‌های زیبا، با اینکه بازدیدکنندگان کمتری را پذیرا هستند، اما جاذبه‌های خود را دارند. در جزایر شاهزاده‌ها اجازه ورود خودرو ندارید، بنابراین آماده باشید که در خیابان‌های آرام (اما تپه‌ای) قدم بزنید یا دوچرخه اجاره کنید.
کافه‌ها و بستنی فروشی‌های ساحلی و رستوران‌ها در اطراف بندر هر جزیره وجود دارند. کالپازان‌کایا در پشت بورگاز آدا با محیط بی‌نظیر، میز مزه‌های رنگارنگ و غذاهای دریایی لذیذشان شناخته می‌شود. بااین‌حال، هیامولا آدا لوکانتاسی در هایبلی آدا به عنوان یکی از بهترین رستوران‌های جزایر شناخته می‌شود.
چگونگی دسترسی به جزایر شاهزاده‌ها: کشتی‌های مدیریت شده توسط شهرداری از بندر کاباتاش به چهار جزیره اصلی جزایر شاهزاده‌ها رفت‌وآمد می‌کنند و در تابستان (نسبت به زمستان کمتر) از حدود ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱ یا ۱۲ شب در تردد هستند. همچنین چندین حرکت روزانه از بشیکتاش نیز وجود دارد. مدت زمان سفر بستگی به مقصد شما دارد و حدود یک تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد. در صورت امکان، در تعطیلات و آخر هفته‌های تابستانی از بازدید خودداری کنید، زیرا کشتی‌ها و جزایر ممکن است شلوغ باشند.

۱۲ تا از بهترین سفرهای یک روزه در حومه استانبول

۲.جنگل بلگراد


جنگل بلگراد (بلگراد اورمانی) با مساحت ۱۳,۵۹۰ هکتار در حاشیه شمالی شهر، محبوب کسانی است که برای پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری کوهستانی و گردشگری تور استانبول ارزان را رزرو می‌کنند. اکثر بازدیدکنندگان نزدیک یکی از ۹ پارک طبیعت درون جنگل، مانند محوطه‌های پیک‌نیک، پارکینگ و سایر امکانات اقامت می‌کنند. اما اگر به هر یک از ده‌ها مسیر سفر کنید، تقریباً سرسبزی آرامش‌بخشی را احساس خواهید کرد. در هنگام سفر، یک دستگاه GPS را به همراه داشته باشید زیرا مسیرها راهنما ندارند. در بین درختان، شما هفت سد عثمانی را خواهید دید، برخی از آن‌ها بسیار باشکوه هستند و ساخت آن‌ها به سال ۱۶۲۰ باز می‌گردند. اربورتوم (درختستان) آتاتورک در دل جنگل، دارای دریاچه‌ها، مسیرهای پیاده‌روی و نزدیک به ۲۰۰۰ نوع مختلف درختان و گیاهان است.
در محوطه‌ی پارک‌های طبیعی درون جنگل، از جمله “آیوات بندی” و “فالیح ریفکی آتای”، رستوران‌های کافه سنتی وجود دارد و برای پیک‌نیک‌های خانوادگی، مکان‌های بسیار مناسبی را خواهید یافت. در اربورتوم آتاتورک، سیاست سخت‌گیرانه‌ای در خصوص عدم استفاده از غذا و نوشیدنی اعمال می‌شود.
۱۲ تا از بهترین سفرهای یک روزه در حومه استانبول

راه‌های دسترسی به جنگل بلگراد: با مترو (خط M2) از تکسیم به ایستگاه Hacıosman و سپس با اتوبوس 42HM به سمت Bahçeköy بروید تا به نزدیک‌ترین محل از جنگل برسید. از باهچکوی می‌توانید به جنگل یا با تاکسی به مناطق محبوب‌تر برای پیک‌نیک بروید. هر چند، بازگشتن با تاکسی می‌تواند دشوار باشد. برای رسیدن به Atatürk Arboretum، در ایستگاه اتوبوس Kemerburgaz Yolu درست قبل از مرکز دهکده پیاده شوید. شروع سفر از ایستگاه مترو تکسیم تا مقصد حدود یک ساعت طول می‌کشد.

۳. کیلیوس


کیلیوس روستای ساحلی دریای سیاه، در حدود ۲۲ مایلی (۳۵ کیلومتر) شمال مناطق تاریخی استانبول قرار دارد و توسط بخش‌هایی شنی احاطه شده است که در آخر هفته‌های تابستانی جمعیت شهری را به خود جذب می‌کند. ساحل اصلی که در پایین مرکز کیلیوس قرار دارد، رستوران‌هایی با غذای مخصوص ماهی، کافه و فروشگاه‌های بستنی را در برگرفته است. اگرچه استفاده از ساحل برای عموم مردم رایگان است، اما گاهی اوقات چندان تمیز نیست.
بسیاری از باشگاه‌های ساحلی در این منطقه هزینه‌ی روزانه‌ای دریافت می‌کنند و چترهای آفتاب‌گیر و پارکینگ را ارائه می‌دهند و رستوران‌ها و بارهای داخلی گاهی در شب‌ها میزبان دی جی‌‌های پرجنب‌وجوش هستند. ساحل بورج، قطعاً یکی از بهترین‌ گزینه‌ها برای گردشگران و خریداران بلیط ارزان استانبول محسوب می‌شود.
راه‌های دسترسی به کیلیوس: اتوبوس ۱۵۱ تقریباً هر ۳۰ دقیقه یک‌بار از ایستگاه متروی هاچی‌اوسمان به کیلیوس حرکت می‌کند. همچنین می‌توانید از اتوبوس برای رفتن از تکسیم به ساری‌یِر و یا از مترو هاچی‌اوسمان، از کاباتاش و از بشیکتاش استفاده کنید و سپس با دولموش (تاکسی اشتراکی) به ساحل کیلیوس بروید. اگر ترافیک سنگین نباشد، این سفر حدود ۱٫۵ ساعت زمان می‌برد.

۴. شیله و آغوا


شهرهای ساحلی شیله و آغوا، در ساحل دریای سیاه، شرق استانبول، مکانی جذاب و آرام برای فرار از شلوغی شهر هستند. فانوس خاص و برجسته‌ی قرن ۱۹ شیله بر روی خط ساحلی و نزدیک به مرکز شهر با بندر ماهیگیری فعال و سواحل به دو طرف نظارت می‌کند. آغوا به جز ساحل، بیشتر به خاطر دو رودخانه پر پیچ و خم خود شناخته می‌شود که می‌توانید کانورانی یا ماهیگیری در آن انجام دهید. جنگل‌های سبز پیرامون آغوا، مسیرهای پیاده‌روی و آبشارهای بسیاری دارد. اگر می‌خواهید بیش از یک روز آرامشی مثال‌زدنی را تجربه کنید، هر دو شهر اقامتگاه‌های متنوعی از جمله پانسیون‌ها، هتل‌ها، کابین‌ها و کمپینگ برای این امر ارائه می‌دهند.
راه‌های دسترسی به شیله و آغوا: با گرفتن قایق محلی از امینونو، کاراکوی، کاباتاش یا بشیکتاش به اوسکودار می‌توانید از آنجا با اتوبوس ۱۳۹ به شیله یا با اتوبوس ۱۳۹A به آغوا (از طریق شیله) سفر کنید. اتوبوس‌ها حدوداً هر یک ساعت حرکت می‌کنند. از استانبول، تقریباً سه ساعت برای رسیدن به شیله و ۳٫۲۵ ساعت برای رسیدن به آغوا زمان لازم است.
۱۲ تا از بهترین سفرهای یک روزه در حومه استانبول

۵. ترمال


شهرک کوهستانی ترمال، حدود ۲۵ مایل (۴۰ کیلومتر) از دریای مرمره فاصله دارد. به دلیل داشتن چشمه‌های آب گرم، به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها شناخته شده است. در جنگل‌های اطراف این منطقه، آبشارها، دریاچه‌ها و مسیرهای پیاده‌روی وجود دارند. حمام‌های ترمال و سایر امکانات سونا و آب‌درمانی از جمله جاذبه‌های اصلی آن هستند. در شهر نزدیک یالووا، می‌توانید از باغ وحش کاراچا و یورون کوشک و یک عمارت ساحلی کوچک که زمانی به عنوان خانه تابستانی توسط اتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه مدرن استفاده می‌شد، بازدید کنید.
راه‌های دسترسی به ترمال: شرکت İstanbul Deniz Otobüsleri روزانه چندین قایق برای انتقال خودرو از ینی‌کاپی به یالووا ارائه می‌دهد (تقریباً هر دو ساعت بین ساعت ۷:۴۵ صبح تا ۹:۴۵ شب). از یالووا، تا ترمال فاصله ۸٫۵ مایل (۱۴ کیلومتر) است که می‌توان با اتوبوس کوچک یا تاکسی طی کرد. زمان سفر حدوداً ۱٫۵ ساعت است.

۶. ادیرنه


شهر مرزی غربی ادیرنه پس از بورسا و قبل از استانبول پایتخت امپراتوری عثمانی است. این شهر آثار معماری معروفی دارد و طراحی بسیاری از مساجد و آثار معروف استانبول توسط معمار مشهوری به نام معمار سینان انجام شده است. علاوه بر مسجد سلیمانیه در فهرست میراث جهانی یونسکو، میراث فرهنگی ادیرنه شامل بیمارستان و دانشکده پزشکی قرن ۱۵، کنیسه‌ای زیبا که در سال ۱۹۰۶ بازسازی شده است و بسیاری از مساجد بزرگ و موزه‌های کوچک دیگر می‌شود. این شهر به خاطر جشنواره کشتی روغن کیرکپینار، یک رقابت ورزشی بسیار ویژه ترکیه‌ای که هر سال در پایان ژوئن یا اوایل ژوئیه برگزار می‌شود، شهرت دارد. همچنین در ادیرنه هتل‌های بسیاری برای تمدید اقامت شما وجود دارند.
مسیر رفتن به ادیرنه: بسیاری از شرکت‌های مسافرتی، خدمات اتوبوس‌رانی متعددی از ایستگاه اصلی اتوبوس‌های استانبول (بالای ایستگاه متروی اتوگار در خط M1) به ادیرنه ارائه می‌دهند. زمان سفر حدود سه ساعت است.
۱۲ تا از بهترین سفرهای یک روزه در حومه استانبول

۷. آنادولو کاواقو


آنادولو کاواقو، یک دهکده ماهیگیری قدیمی که در حاشیه‌ی آب قرار گرفته است. برای رسیدن به ایستگاه نهایی تور ‘بسفور’ ، باید از قایق‌های عبوری استانبول به سمت اوزون بواز تورو استفاده کرد. سفر حدود دو ساعت است که در هر سمت مسیر یک منظره‌ی فوق‌العاده زیبا از قصرها، عمارت‌ها و قلعه‌های ساحلی دیده می‌شود. پس از رسیدن، مسافران تقریباً زیر سه ساعت وقت دارند تا آنادولو کاواقو را بررسی کنند. قبل از بازگشت، زمان زیادی برای پیاده روی و بازدید از قسمت‌های باقی‌مانده از قلعه که مشرف به دریای سیاه بادگیر است و همچنین قدم زدن در شهر برای خوردن لقمه‌ای در یکی از رستوران‌های ماهی شهر در کنار بندر، برای گردشگران در نظر گرفته شده است.
نحوه دسترسی به آنادولو کاواقو: تورهای روزانه، با شرکت قایقرانی شهری "شهیر هاتلاری" از امینونو ساعت ۱۰:۳۵ صبح شروع می‌شوند و از آنادولو کاواقو ساعت ۳ بعدازظهر برمی‌گردند.
۱۲ تا از بهترین سفرهای یک روزه در حومه استانبول

۸. پولونه‌ زکوی


در میان یک پارک طبیعی، جنگلی زیبا با درختان سرسبز قرار گرفته است. "روستای لهستانی" در استانبول توسط مهاجران لهستانی در میانه‌ی قرن ۱۹ تأسیس شد و هنوز جمعیتی کوچک از افرادی با زبان لهستانی در آنجا زندگی می‌کنند. جاذبه‌های روستا شامل یک کلیسای لهستانی (مریم مقدس) و قبرستانی به همراه یک خانه تاریخی است که به یک موزه کوچک از یادگارهای محلی تبدیل شده است. بیشتر خریداران بلیط هواپیما استانبول به اینجا می‌آیند تا صبحانه یا پیک‌نیک و باربیکو را در یکی از رستوران‌های فراوان پولونه‌زکوی بگذرانند. چندین رستوران با غذاهای ویژه لهستانی مانند پیروگی در کنار غذاهای ترکی موجود است. قدم زدن میان جنگل‌ها در مسیر پیاده‌روی (پارکور یوریوش) که از حاشیه شهر آغاز می‌شود، راهی عالی برای افزایش اشتها است.
نحوه دسترسی به پولونه‌زکوی: با توجه به ترافیک، حدود یک ساعت با ماشین از مرکز استانبول به پولونه‌زکوی طول می‌کشد. نزدیک‌ترین مرکز حمل‌ونقل عمومی کاواچیک است که در سمت آسیایی شهر و نزدیک پل دوم واقع شده است. تاکسی از این مبدأ تا مقصد نهایی حدود ۲۰ دقیقه در مسیر است.

۹. یشیلکوی و فلوریا


محله ساحلی فلوریا، محل قرارگاه دریایی آتاتورک (آتاتورک دنیز کوشکو) است. یک ساختمان مدرن چشم‌نواز که پایه‌هایش در دریا قرار دارد و به عنوان خانه‌ی تابستانی برای پدر بنیان‌گذار ترکیه، مصطفی کمال آتاتورک استفاده می‌شد و هم‌اکنون به عنوان یک موزه‌ی کوچک فعالیت می‌کند. در نزدیکی آن، باشگاه ساحلی فلوریا گونش پلاژی و کمی نزدیک‌تر، جنگل آتاتورک فلوریا، یک پارک عمومی بزرگ با مناطق بازی فراوان، میزهای پیک‌نیک، درختان و مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی قرار گرفته است.
در شرق فلوریا، در امتداد دریای مرمره، محله‌ای دل‌نشین، شبیه یک روستا به نام یشیلکوی قرار دارد که بندر جذابی است که در حاشیه شهر قرار گرفته و خانه‌های چوبی تاریخی و کلیساها را در خیابان‌های کوچک خود پنهان کرده است. (کلیسای کاتولیک لاتین سنت اتین در قرن نوزدهم، بازدیدکنندگان را هر روز می‌پذیرد.) موزه‌‌‌‌‌ی هوانوردی استانبول در یشیلکوی، در حاشیه‌ی فرودگاه آتاتورک قدیمی، بیشتر به ‌صورت فضای باز، هواپیماها و تجهیزات نظامی را به نمایش گذاشته است.
یشیلکوی و فلوریا از طریق تفرجگاه ساحلی و پارک به هم متصل هستند که خانواده‌های محلی برای پیک‌نیک یا قدم زدن در آن رفت و آمد دارند. این مسیر از آکواریوم استانبول عبور می‌کند که بیش از ۱۵۰۰ گونه آبزی و زمینی را به نمایش گذاشته است؛ یک پارک تفریحی قدیمی (لوناپارک)؛ دو ساحل عمومی کوچک با حداقل امکانات و مکان‌های مختلفی برای اجاره دوچرخه، اسکوتر و ماشین پدالی وجود دارد.
مسیر یشیلکوی و فلوریا: از تکسیم به ینی‌کاپی با مترو خط M2 و سپس به خط راه‌آهن مرمرایی (Marmaray) بروید که در ایستگاه‌های یشیلکوی (مقابل موزه هوانوردی)، فلوریا آکواریوم (نزدیک به آکواریوم) و فلوریا (نزدیک به قصر دریایی آتاتورک) توقف می‌کند. کل سفر حداکثر کمتر از یک ساعت طول می‌کشد.
۱۲ تا از بهترین سفرهای یک روزه در حومه استانبول

۱۰. روملی‌فنری و گاریپچه


دهکده‌ی ماهی گیری روملی‌فنری در شمالی‌ترین نقطه‌ی استانبول قرار دارد؛ جایی که تنگه‌ی بسفر به دریای سیاه می‌رسد. فانوس دریایی مشهور این روستا در سال ۱۸۵۶ ساخته شد تا در طول جنگ کریمه برای نظارت بر تنگه استفاده شود. در نزدیکی آن، آثار ماندگار قلعه‌ی قرن هفدهم با امواجی که در زیر برجک‌های دوقلو و بقایای دیوارهای آن می‌کوبند، وجود دارد. از قلعه در روستای گاریپچه، تقریباً دو مایل به جنوب، کمتر فاصله است. این دو روستا مکان‌های محبوبی برای صبحانه‌ای مملو از آرامش‌ یا صید ماهی برای شام در کنار ساحل برای ساکنان استانبول هستند. همچنین هر دو روستا دارای ساحل‌های کوچکی هستند که شاید چندان دل‌انگیز نباشند، اما قطعاً تعداد زیادی از موج‌سواران را در سواحل روملی‌فنری مشاهده خواهید کرد.
مسیر رفتن به روملی‌فنری و گاریپچه: اتوبوس ۴۰ از تکسیم به سمت روملی‌فنری حرکت می‌کند و در مسیر در گاریپچه توقف دارد. علاوه بر این، می‌توانید از مترو خط M2 از تکسیم به ایستگاه هاچی‌اوسمان سفر کرده و سپس با اتوبوس ۱۵۰ می‌توانید هم به روملی‌فنری و هم به گاریپچه بروید. سفر یک‌طرفه حدوداً ۱.۵ ساعت طول می‌کشد، اما در صورت بروز ترافیک سنگین (که اغلب رخ می‌دهد)، گزینه دوم احتمالاً سریع‌تر خواهد بود.

۱۱. بورسا


بورسا، یک شهر بزرگ، مدرن، پرجمعیت و چهارمین شهر بزرگ ترکیه است. مجموعه‌ای که از آثار مهم دوران نخستین پایتخت امپراطوری عثمانی در قرن چهاردهم، از جمله مسجدهای بزرگ، بازارهای تاریخی و آرامگاه‌های زیبا سلطان‌های اول حفاظت می‌کند. چشمه‌های آب گرم منطقه به بعضی از حمام‌ها و هتل‌های آبگرم بورسا منتقل می‌شوند. الوداغ یا "کوه بزرگ" که بر فراز شهر سر برافراشته است، اسکی در زمستان، پیاده‌روی در جنگل‌ها در تابستان و سوار شدن بر طولانی‌ترین تله‌کابین جهان را در هر زمانی از سال ارائه می‌دهد. همچنین شما می‌توانید، سفری یک روزه به بورسا داشته باشید، کافی است راهنمای سفر به بورسا را مطالعه کنید تا از زمان محدود خود در طول اقامت در بورسا نهایت استفاده را ببرید. باید گفت که جاذبه‌های بورسا به اندازه‌ای است که اقامت شبانه در یکی از هتل‌های شهر را ضروری می‌کند.
نحوه رفتن به بورسا: زمانی که از استانبول (از امینونو و ینی‌کاپی) با کشتی‌های BUDO و İDO، حدود دو ساعت دریا عبور کردید، به مندنیا می‌رسید. از مندنیا، با اتوبوس یا تاکسی، حدود بیست مایل به مرکز بورسا حرکت کنید.
۱۲ تا از بهترین سفرهای یک روزه در حومه استانبول

۱۲. مسیر باغ‌های انگور تراقیا


انگورهای سیاه از زمان‌های باستان در تراقیا کشت می‌شدند، منطقه‌ای که امروزه در ترکیه، بلغارستان و یونآنجای گرفته است و تولیدکنندگان محصولات مرتبط با انگور ترکیه‌ای این سنت را زنده نگه داشته‌اند. دوازده تاکستان تاریخی با یکدیگر ادغام شده‌اند تا مسیر تاکستان تراکیه (Trakya Bağ Rotası) را به عنوان راهی برای جلب توجه به محصولاتی این منطقه و همچنین آشپزی، تاریخ و چشم‌اندازهای طبیعی آن ایجاد کنند.
مسیر رفتن به مسیر باغ‌های انگور تراقیا: مسیرهای اصلی باغ‌ها در اطراف تکیرداغ، شارکوی، کرکلارلی و گلیبولو هستند که هرکدام در فاصله‌ای سه یا چهار ساعت رانندگی از استانبول قرار دارند. چند باغ انگور، از جمله آرکادیا، بارباره و وینو دسرا، اقامتگاه‌های بوتیک استایل دارند و پکیج‌های اقامتی آن‌ها شامل غذا و نوشیدنی می‌شوند.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است