search
menu

جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه

[ پنهان کردن ]
جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه
معرفی اسکی شهیر
آب و هوای اسکی شهیر
منطقه آدالار (جزایر)
موزه تولومساش
مسجد کورشونلو
دره فریگ
بازار صنایع دستی آتلیهان
پارک شلاله
مرکز جوانان هالر
بنای یادبود میداس
فستیوال‌های بهاری
مرکز علوم، فرهنگ و هنر جهانی ترکیه
شهر باستانی پسینوس

جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه


در این مطلب قصد داریم با هم به بررسی جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه بپردازیم. پیش از آن بد نیست کمی به معرفی خود این شهر بپردازیم. اسکی شهیر تمدن‌های زیادی را در تاریخ خود جای داده‌ است؛ تمدن‌هایی که به غنای فرهنگی و تاریخی این شهر کمک کرده و این مکان را به شهرهای پیشرفته جهان نزدیک کرده‌ است. زیرساخت‌های فرهنگی و ساختارهای هنری، مرکز هوانوردی، صنعت برنامه‌ریزی شده، ثروت‌های زیرزمینی و گزینه‌های زندگی اجتماعی، همه از عوامل دخیل در این موضوع هستند. اسکی شهیر بر اساس داده‌ها در فهرست ۱۰ شهر برتر جهان و جزو امن‌ترین شهرهای جهان است. بر اساس بررسی‌ها، رتبه دوم قابل زندگی‌ترین شهر ترکیه در سال ۲۰۱۵، رتبه سوم در سال ۲۰۱۶ و رتبه اول در سال ۲۰۱۷ به اسکی شهیر اختصاص داده شده است. این مکان با غذاهای مجلل، مهمان‌نوازی و منابع طبیعی به محبوب‌ترین مکان زندگی آناتولی تبدیل شده است. بر اساس سرشماری فعلی در اسکی شهیر، تقریباً ۸۷۱ هزار نفر زندگی می‌کنند. برای سهولت حمل و نقل می‌توان از بسیاری جهات به این شهر دسترسی یافت، این شهر یکی از پویاترین شهرها در گردشگری داخلی ترکیه است. علاوه بر این، امکانات شهر با علاقه زیادی از خارج از کشور رصد می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این شهر و دیدنی‌های آن آشنا شویم. همچنین برای خرید بلیط هواپیما خارجی به مقصد اسکی شهیر می‌توانید به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید.
جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه

معرفی اسکی شهیر


قبل از اینکه قوم فریگی‌ها دوریلیم را در نزدیکی اسکی شهیر امروزی تأسیس کنند، این منطقه مسکونی بوده است. منطقه‌ای در جنوب اسکی شهیر حتی امروزه به‌عنوان دره فریگی شناخته می‌شود و حاوی بقایای زیادی از فریگی‌ها است (بعضی از قسمت‌های دره در محدوده استان‌های کوتاهیا و آفیون کاراهیسار قرار دارد).
اسکی شهیر پناهگاه لیبرالیسم در منطقه‌ای عمدتاً محافظه‌کار است که از جمعیت بزرگ دانشجویی و همچنین فرهنگ مترقی پناهندگان از کریمه و بالکان که در اواخر قرن نوزدهم در زمان افول عثمانی در این شهر مستقر شدند، نشات می‌گیرد؛ امپراتوری که نوادگان آن بیشتر جمعیت بومی را تشکیل می‌دهند. علی‌رغم نامش، بیشتر شهر جدیداً ساخته شده است و قدیمی‌ترین ساختمان‌ها بیش از ۵۰ سال قدمت ندارند، به‌استثنای محله ادونپازاری. از سال ۱۹۹۹، زمانی که ییلماز بویوکرشن، رئیس سابق دانشگاه آنادولو، به‌عنوان شهردار انتخاب شد، شهر با پل‌ها، پارک‌ها، مجسمه‌ها و ترامواها تا حدودی شبیه اروپای مرکزی شده است. رودخانه پورسوک، تمام طول شهر را به دو نیم می‌کند. ویژگی غیرطبیعی دیگری که شهر را به دو نیم می‌کند، راه‌آهن اصلی استانبول-آنکارا است که کم و بیش در چند بلوک شمال رودخانه قرار دارد.
اسکی شهیر به دو بخش تجاری و مسکونی تقسیم شده است که مناطق صنعتی آن در زمین‌های کم ارتفاع واقع شده‌اند و منطقه مسکونی مناطق بالاتر را اشغال می‌کند. این شهر یکی از بزرگ‌ترین مراکز صنعتی در ترکیه است که قند، منسوجات، آجر، سیمان، مواد شیمیایی، مرسوم فرآوری شده و تجهیزات راه‌آهن و کشاورزی در آن تولید می‌شود، همچنین دارای کارگاه‌های هواپیمایی است. این شهر نقطه اتصال راه‌آهن در خطوط بین استانبول و آنکارا و بین استانبول و بغداد نیز هست. اسکی شهیر مقر دانشگاه آناتولی (۱۹۵۸) است. حمل ‌و نقل شهری در اسکی ‌شهیر توسط تراموا، اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی انجام می‌شود و می‌توانید از کارت الکترونیکی با نام اسکارت برای حمل ‌و نقل شهری در اسکی ‌شهیر استفاده بکنید. ازآنجاکه اسکی‌ شهیر خطوط حمل ‌و نقل پیشرفته‌ای دارد، می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری را در وب‌سایت شهرداری پیدا بنید. همچنین می‌توانید زمان‌ها و مسیرهای اتوبوس، زمان تراموا، مسیرهای مینی‌بوس، ایستگاه‌های تاکسی و جدول زمانی حرکت هرکدام را پیدا بکنید.
نقاط گشت‌وگذار نمادین اسکی شهیر، پارک سازووا، خانه‌های اودون پازاری، کنت پارک، موزه مجسمه‌های مومی اسکی شهیر، نهر پورسوک و منطقه جزایر هستند که در ادامه همه را توضیح خواهیم داد تا اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، از جاهای دیدنی اسکی‌ شهیر نیز دیدن بکنید. با یک سفر با پرواز چارتر به این شهر، هم از دیدنی‌های ذکرشده لذت می‌برید و هم‌ سفر کم‌هزینه‌ای خواهید داشت.
جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه

آب و هوای اسکی شهیر


مانند هر قسمت دیگر از ارتفاعات آناتولی، زمستان‌های اسکی شهیر سرد و معمولاً برفی است. دما در این فصل به ‌طور مرتب زیر نقطه انجماد است، اما به‌ندرت به زیر ۱۵- درجه سانتی‌گراد می‌رسد. به لطف سطوح پایین رطوبت نسبی، تابستان‌های گرم و خشک راحت‌تر از مناطق ساحلی ترکیه است. بااین‌حال، شب‌های تابستان خنک هستند، بنابراین حتماً حداقل یک ژاکت کش‌باف پشمی همراه خود داشته باشید تا در فضای باز بپوشید. بهار و پاییز مرطوب‌ترین فصل‌ها هستند، اما با میزان بارندگی سالانه ۴۱۵ میلی‌متر (یعنی آب و هوای نیمه‌خشک)، بعید است در طول سفر خود به اسکی شهیر خیلی خیس شوید.
گفتنی است که اسکی شهیر جاهای دیدنی زیادی دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. این بازدید همچنین می‌تواند در قالب تور باشد؛ شما می‌توانید برای رزرو تور مسافرتی به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید. در ادامه، جاهای دیدنی اسکی شهیر آورده شده است:

منطقه آدالار (جزایر)


جهت و سمت جویبار پورسوک که رو به مرکز شهر است، منطقه جزایر نامیده می‌شود و محلی‌ها به آن کوپروباشی می‌گویند و یکی از جاهای دیدنی اسکی‌ شهیر است. مکان‌های بسیاری مانند کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و اماکن تفریحی در منطقه جزایر وجود دارند که قلب شهر را تشکیل می‌دهند. جزایر یا آدالار، یکی از مناطق پرجنب‌وجوش اسکی شهیر، بین خیابان آتاتورک، خیابان داکتلار و خیابان فضولی شاعر واقع شده است. قدم زدن در اطراف رود پورسوک در ماه‌های تابستان، پیاده‌روی در اطراف منطقه جزایر و از همه مهم‌تر، شرکت در تورهای قایق و گوندولا در رودخانه خیلی لذت‌بخش است. شما می‌توانید در مناطق سرسبز و پل‌های آن، تصاویر زیبایی عکس‌برداری کرده و در سفرهای تور، مناظر را تماشا کنید.
آدالار - جزایر پرنس - در دریای مرمر واقع شده است. این منطقه از ۹ جزیره تشکیل شده است که می‌توان آن‌ها را به دو گروه مختلف تقسیم کرد، گروه اول، جزایر مرکزی، شامل Büyükada، Heybeliada، Burgazada و Kınalıada است. جزایر گروه دوم، جزایر مرکزی را احاطه کرده‌اند و به آن‌ها سدفاداسی، سیوریادا، یاسیادا، کشیکاداسی و تاوشان آداسی می‌گویند. این جزایر در مجموع ۱۶ کیلومترمربع مساحت دارند. Büyükada، در میان بزرگ‌ترین جزایر، مرکز منطقه است. سایر جزایر مسکونی عبارت‌اند از Kınalıada، Burgazada، Heybeliada Sedefadası و Kaşıkadası که عمدتاً دارای مالکیت خصوصی هستند. پیشنهاد شده است که یک کازینو در اینجا ساخته شود، اما مذاکرات همچنان ادامه دارد. یاسیادا به دلیل محاکمه‌های سیاسی پس از کودتای نظامی ۲۷ مه در ترکیه مشهور است. سیوریادا همچنین تاریخ غم‌انگیزی دارد زیرا سگ‌های بی‌خانمان استانبول به اینجا فرستاده شدند. بااین‌حال، سگ‌ها تنها موجودات زنده‌ای نیستند که به جزایر رانده شده‌اند. شاهزادگان، ملکه‌ها و دیگر اعضای طبقه فرمانروای بیزانسی نیز به این جزایر تبعید شدند. به همین دلیل است که نام این جزیره جزایر پرنس است. گفته می‌شود که اسقف ارمنی نارسس اولین تبعید و لئون تروتسکی، انقلابی و نظریه‌پرداز مارکسیست، آخرین تبعید بود. بعداً در بخش Büyükada از او یاد خواهد شد.
این جزایر اندکی قبل از فتح قسطنطنیه توسط سلطان محمد دوم، تحت سلطه عثمانی قرار گرفتند. این منطقه تا قرن شانزدهم، زمانی که ماهیگیران یونانی، کشیشان و راهبان شروع به نقل‌مکان به جزایر پرنس کردند، اندک مورد استفاده قرار گرفت.
جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه

ویژگی اصلی جزایر صلح و آرامش است. واقعاً احساس می‌کنید از هیاهوی شهر فرار کرده‌اید. هیچ فروشگاه و ماشینی مانند استانبول وجود ندارد. مردم دوچرخه‌سواری می‌کنند و در اینجا تاکسی‌ها، کالسکه‌های اسبی هستند. شما می‌توانید در دریا شنا کنید، بر روی تپه‌های سرسبز قدم بزنید و از طبیعت و فضای آرام که تنها یک ساعت با استانبول فاصله دارد، لذت ببرید. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که از Bostancı، Kadıköy یا Kabataş با کشتی سفر کنید. دو گزینه کشتی وجود دارد، اتوبوس‌های دریایی (فری‌های سریع) و کشتی‌های معمولی که به‌آرامی حرکت می‌کنند و به شما امکان می‌دهند از منظره استانبول لذت ببرید. اگر می‌خواهید به استانبول بروید تا از استانبول به این مجمع‌الجزایر سر بزنید، بلیط ارزان استانبول را می‌توانید در سفرمارکت تهیه کنید.
Kınalıada نزدیک‌ترین جزیره به استانبول و اولین ایستگاه برای کشتی‌های استانبول است. Kınalıada در سال ۱۹۴۶ فقط برق داشت و آب‌لوله‌کشی را در سال ۱۹۸۱ داشت. این ممکن است دلیل اصلی جمعیت کم و ۲۰۰۰ نفره این مکان باشد، اگرچه در تابستان جمعیت به ۳۰۰۰۰ نفر افزایش می‌یابد. این جزیره بسیار صخره‌ای است و درختان مانت وجود ندارند. گفته می‌شود که از آن صخره‌ها برای ساختن دیوارهای شهر قسطنطنیه استفاده شده است. مردم در سفرهای یک‌روزه معمولا Kınalıada را ترجیح نمی‌دهند، بنابراین جزیره به اندازه بقیه شلوغ نیست. بهترین ویژگی این جزیره مناظر پانورامای شگفت انگیز آن است. این تنها جزیره‌ای است که از آنجا می‌توانید استانبول را ببینید. اگر در زمستان به آنجا می‌روید، می‌توانید در اتاق کار خود بنشینید و قهوه داغ خود را با استانبول در پس‌زمینه میل کنید.

موزه تولومساش


اولین اتومبیل بومی ترکیه دارای واگن برقی و اولین لوکوموتیو بخار داخلی است که موزه تولومساش، به نمایش گذاشته است، یکی از پر بازدیدترین مقاصد در اسکی ‌شهیر است. این موزه که در سال ۲۰۱۸ افتتاح شده، از دو منطقه مختلف باز و بسته تشکیل شده است. شما می‌توانید در موزه از اتومبیل دوریم (Devrim) با وزن ۱۲۵۰ کیلوگرم و سرعت‌سنج ۱۴۰ کیلومتری آن که تنها در ۵/۴ ماه در سال ۱۹۶۱ با وسایل محدود ساخته شد و علاقه بسیاری را به خود جلب کرده است، دیدن کنید. علاوه بر این، اشیا مختلفی که منعکس‌کننده تاریخ تولوسماش و راه‌آهن هستند نیز در این موزه گنجانده شده‌ هستند.
جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه

مسجد کورشونلو


مسجد و مجتمع کورشونلو، واقع در منطقه اودون پازاری، توسط چوبان مصطفی پاشا در سال ۱۵۲۵ ساخته شده است. این مسجد که مشهورترین ساختمان در بین اماکن تاریخی اسکی شهیر به شمار می‌رود، در یک اقامتگاه ۲۰ اتاقه واقع شده که از آن به ‌عنوان مهمانخانه، محل آموزش، نمازخانه، لژ و مدرسه استفاده می‌شود. مسجد کورشونلو که بعداً به یک لژ مولوی تبدیل شد، پس از مدتی با قانون بستن لژهای درویشی در دوره جمهوری تعطیل شد.
اگرچه گفته می‌شود معماری مسجد را معمار سینان انجام داده است، اما بعدها کشف شد که فقط کاروانسرا توسط این معمار برجسته ساخته شده است. پس در معرفی اماکن دیدنی اسکی‌ شهیر جای ویژه‌ای دارد. بهتر است بدانید که کارگاه دمیدن شیشه گرم و مرکز هنرهای شیشه‌ای در کاروانسرای داخل مسجد کورشونلو واقع شده است و رویدادهای مختلفی مانند جشنواره بین‌المللی شیشه‌ای اودون پازاری در این کاروانسرا برگزار می‌شوند. مسجد و مجتمع کورشونلو که به نماد این شهر تبدیل شده است، قطعاً یکی از جاهای دیدنی اسکی‌ شهیر است.
جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه

دره فریگ


دره فریگیان، یک منطقه عظیم است واقع در بین اسکی ‌شهیر، کوتیا و آفیون که سه هزار سال پیش توسط فریگیان خانه‌ها، قلعه‌ها و بناهای تاریخی در سنگ، کنده‌کاری و ساخته شده است. این دره که در اصل یک منطقه مستقیم است و کیلومترها ادامه دارد، با طبیعت و تاریخ چشمگیر خود یکی از جاهای دیدنی اسکی‌ شهیر بوده و مکانی کاملاً متفاوت است. دره فریگ که در آن تعداد زیادی گردشگر وجود ندارد، توانسته دست‌نخورده باقی بماند و معمولاً با اتومبیل از آن بازدید می‌شود. بااین‌حال، می‌توان گفت که این مکان بیشتر مختص دوستداران طبیعت و ماجراجویانی است که با خرید ارزانترین بلیط هواپیما چارتر سفرمارکت راهی این مکان می‌شوند.
منطقه‌ای که محدوده استان‌های اسکی شهیر، کوتاهیا و افیون در این منطقه گسترده شده و آثاری از تمدن فریگیایی را در خود جای داده است، دره‌های فریگی نامیده می‌شوند. دره فریگی به کاپادوسیه دوم معروف است و کلیساها و مقبره‌های پادشاهان بسیار مهمی در آن وجود دارد. در روستای ایازینی که از دوره فریگی‌ها به عنوان سکونتگاه مهمی استفاده می‌شد، مقبره‌های صخره‌ای خانوادگی و تک نفره متعلق به دوره روم و بیزانس، کلیساها و سکونتگاه‌های صخره‌ای دوره بیزانس، وجود دارند. فریگیا نام باستانی منطقه بین رودخانه ساکاریا و انتهای بالایی رود بیوک مندرس است. این نام از فریگیایی که از بالکان آمده و در این منطقه ساکن شده‌اند، گرفته شده است. فریگی‌ها ابتدا در منطقه بیتینیا ساکن شدند و بین قرن‌های ۱۲ و ۷ قبل از میلاد بر غرب آناتولی مرکزی تسلط داشتند. اما موج جدید مهاجرت، فریگی‌ها را بیشتر به داخل سوق داد. فریگی‌ها ابتدا در اطراف رودخانه ساکاریا و سپس در دره‌های بالای گدیز و بویوک مندرس در غرب و کیزلماک و توز گولو در شرق ساکن شدند. برخی از فریگی‌ها تا دریاچه بوردور، فلات Erciyes و دره Yeşilırmak پیشروی کردند.
ایالت فریگی توسط یک پادشاه اداره می‌شد. اما تصور می‌شود که زمین آن تحت کنترل کشیشان باشد. بر اساس اسناد یونان باستان، فریگی‌ها به کشاورزی و دامداری مشغول بودند. در این اسناد تغذیه گله‌های بزرگ فریگی‌ها به‌ویژه پرورش اسب و بهره‌وری از تاکستان‌ها و باغ‌های آن‌ها ستوده شده است. فریگیایی‌هایی که در شهرهای کشور هیتی ساکن شدند، در سرزمین‌هایی زندگی می‌کردند که شامل آنکارا، اسکی‌ شهیر، آفیون‌کاراهیسار، کوتاهیا، چوروم و یوزگات امروزی می‌شد. با ایجاد شبکه جاده‌ای در آناتولی، دولت‌های آشوری و لووی در شرق با تمدن‌های اژه در سواحل دریای اژه وارد روابط تجاری شدند.
جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه

بقایای فریگی‌ها در سکونتگاه‌های باستانی، میداس، ایازینی، آسلانتاش، یازیلیکایا، گوردیون، پازارلی، تپه علیسار، آلاکاهویوک و بوغازکوی یافت شد. فریگیایی‌هایی که در این سکونتگاه‌های قدیمی هیتی‌ها زندگی می‌کردند، تحت تأثیر تمدن هیتی‌ها قرار گرفتند و خود تمدنی قوی ایجاد کردند. هنر فریگی نشانی از تمدن‌های اورارتو، آشوری و اژه قدیم و همچنین هیتی‌ها دارد. فریگی‌ها بناهای صخره‌ای را با نقوش مختلف انسانی و حیوانی تزئین می‌کردند. آن‌ها دیوارهای معابدی را که برای الهه Cybele ساخته بودند و با صفحات سفالی تزئین کردند.
مهم‌ترین محصول معماری و مهندسی فریگی قلعه‌ای در پایتخت گوردیون است که در قرن هشتم قبل از میلاد ساخته شده است. این قلعه تا قرن چهارم قبل از میلاد باقی مانده است. این قلعه دارای یک دروازه قلعه تاریخی بود. در داخل قلعه، سازه‌های مستطیلی به نام مگارون و کاخ سلطنتی وجود داشت. در داخل سازه‌ها کف‌های موزاییک سنگ ریزه وجود داشت. فریگی‌ها مخترع این روش تزئینی هستند. آن‌ها همچنین در معدن و نجاری پیشرفته بودند. بشقاب‌های برنزی با دسته‌های قرقره در حفاری‌ها، قزن‌ها، سنجاق‌های بهار طلا، نقره و برنز، کمربند و لباس‌های ساخته شده از فلزات گران‌بها، سگک‌ها و محصولات بافته‌شده با تزئینات غنی، مجسمه‌های حیوانات ساخته‌شده از چوب و سرامیک و اقلام خانگی با تزئینات هندسی در این ناحیه یافت شده است. مشاهده می‌شود که تکنولوژی ساخت سنجاق‌های قفلی (فیبولا) نسبت به آن دوره بسیار پیشرفته است. فریگی‌ها در بافندگی نیز بسیار ماهر بودند. دلیل وجود نقوش هزاران ساله در قالی‌های آناتولی و سایر ایالت‌های ترکیه در نقوش فریگی هنوز مشخص نشده است. معروف است که فریگی‌ها در زمینه موسیقی نیز پیشرفته بودند و آلات موسیقی بسیاری را توسعه دادند.
مهم‌ترین ویژگی فرهنگ فریگی، تومول‌ها است. این‌ها مقبره‌های مصنوعی هستند که بین قرن هشتم قبل از میلاد تا نیمه اول قرن ششم قبل از میلاد ساخته شده‌اند. تعداد آن‌ها حدود صد نفر است. این سازه‌ها قبل از فریگی‌ها در آناتولی دیده نمی‌شد. احتمالاً فریگی‌ها هنگامی‌که در فریجیا ساکن شدند، سنت‌های دفن خود را در اروپا ادامه دادند. مقبره مجلسی داخل تومول‌ها در طبقه اصلی ساخته شده است. اسناد مکتوب فریگی‌ها مربوط به دوره بین قرن هشتم قبل از میلاد تا قرن چهارم قبل از میلاد است. ازآنجایی‌که تعداد متون مکتوب به‌دست‌آمده تاکنون کم و محتوای آن‌ها کوتاه است، این موضوع به‌طور کامل حل نشده است. بااین‌حال، فریگی‌ها به زبانی هندواروپایی صحبت می‌کردند. اگر علاقه زیادی به تاریخ دارید و همین الان می‌خواهید از این دره بازدید کنید، تورهای لحظه آخری در سفرمارکت را از دست ندهید.

بازار صنایع دستی آتلیهان


بازار صنایع ‌دستی آتلیهان که توسط شهرداری اودونپازاری در سال ۲۰۱۵ افتتاح شده است، در محدوده پروژه خانه‌های اودونپازاری تأسیس شده. در همان زمان، بازار صنایع‌ دستی آتلیهان با هدف تبلیغ، نمایش و فروش بیشتر لوله تاش افتتاح شد. این بازار که مربوط به دهه ۱۸۵۰ است، یکی از توریستی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نقاط در اسکی ‌شهیر است. این بازار که یکی از مکان‌های بازدید بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است، از اولین مکان‌هایی است که هنگام خرید در اسکی شهیر به ذهن خطور می‌کند.
کارگاه‌هایی وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید اطلاعاتی در مورد تولید معادن صنایع ‌دستی پیدا و خریداری کنید. در این کارگاه‌ها که برای کمک به اقتصاد اسکی ‌شهیر نیز ساخته شده‌اند، علاوه بر لوازم جانبی مختلف مانند لوله‌ها، بوک مارک‌ها، آهن‌رباها و زنجیرهای ساخته شده با سنگ، بسیاری از اقلام محلی نیز به فروش می‌رسند. علاوه بر این‌ها، محصولات ساخته شده با صنایع‌دستی مانند تذهیب، خوشنویسی و مرمر نیز وجود دارند.
جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه

پارک شلاله


پارک شلاله، واقع در منطقه اودونپازاری، یکی از معروف‌ترین پارک‌ها و از جاهای دیدنی در اسکی‌ شهیر است. پارک شلاله که هرسال توسط شهرداری اودونپازاری میزان سرسبزی آن افزایش می‌یابد و مورد استقبال همگان قرار می‌گیرد، در زمینی به مساحت ۳۲ هزار مترمربع واقع شده است. در این پارک که مورد توجه افراد در هر سنی است، می‌توانید در بسیاری از فعالیت‌ها شرکت کنید و از منظره بی‌نظیر شهر لذت ببرید. شما می‌توانید منظره پانورامای اسکی ‌شهیر را از قسمت رصد در پارک تماشا بکنید، همچنین می‌توانید وقت خود را در آسیاب بادی، تندیس‌های دون کیشوت و سانچو پونچو، گروه‌های بازی کودکان، مینی آمفی‌تئاتر، مسیرهای پیاده‌روی، رستوران‌ها و کافه‌ها بگذرانید.

مرکز جوانان هالر


مرکز جوانان هالر که با مرمت ساختمان تاریخی بازار سبزیجات و میوه‌های تازه در اسکی ‌شهیر ایجاد شده است، مکانی بسیار نوستالژیک و معتبر است. داخل آن، فروشگاه‌های هدیه، کیوسک‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها واقع شده‌اند. جایی است که می‌توانید قهوه خود را بنوشید، با دوستان خود گپ بزنید، خرید بکنید و لحظات دلپذیری را سپری کنید. همچنین لازم به ذکر است که این مکان، میزبان رویدادهای فرهنگی و هنری و دارای سالن نمایشگاه و کتاب‌فروشی است.
جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه

بنای یادبود میداس


بنای یادبود میداس، واقع در دهکده یازلیکایا، در منطقه هان اسکی شهیر، به‌ عنوان باشکوه‌ترین بنای دره فریگ و از جاهای دیدنی اسکی‌ شهیر، شناخته می‌شود. بنای یادبود میداس که دارای ساختار باستانی بسیار ارزشمندی است، در ۷۱ کیلومتری اسکی‌ شهیر واقع شده است. این بنا واقع در منطقه کوهستانی فریگیا، برای اولین بار در دهه ۱۸۰۰ کشف شده است و توسط باستان‌شناسان مورد مطالعه قرار گرفته است. این بنای یادبود که در نوشته‌های حکاکی شده با الفبای فریگی به نام کلمه میدای نام‌گذاری شده است، ۱۷ متر ارتفاع و ۱۶٫۵ متر عرض دارد. بنای یادبود میداس که دارای تزئینات و کتیبه‌های مجازی است، در بین مردم به یازلیکایا معروف است. بگذریم از اینكه مهم‌ترین نقطه این بنای تاریخی، جایی است كه مجسمه الهه ماتار در مراسم مذهبی فریگی‌ها قرار داده شده است. همچنین، اضافه کنیم که ماتار در زبان فریگیایی به معنای مادر است.
دو مکان مهم از نظر تاریخی با همین نام در ترکیه وجود دارد. جای تعجب نیست که میداس در زبان ترکی به معنای «صخره کتیبه‌شده» است و بنابراین کاملاً منعکس کننده شخصیت تمام بناهایی است که با کنده‌کاری کتیبه‌هایی در دیواره‌های صخره ایجاد شده‌اند. این بنای تاریخی که در اینجا شرح داده شده است، دو نام دیگر نیز دارد - میداس کنتی (شهر میداس) و میداس آنیتی (بنای یادبود میداس) که آن را از پناهگاه هیتی‌ها واقع در مرکز آناتولی متمایز می‌کند. دنیای غرب در مورد Yazılıkaya در سال ۱۸۰۰ زمانی که سرهنگ ویلیام مارتین لیک در طی یک مأموریت نظامی در ارتباط با سفر از استانبول به مصر به این مکان برخورد کرد، آشنا شد. لیک بنای سنگی را بررسی و طرح آن را ترسیم کرد. در سال ۱۸۲۴، هنگامی‌که او کتابی با شرح سفر خود و طرح پیوست این بنای تاریخی منتشر کرد، منطقه دره فریگی توجه محققان اروپایی را به خود جلب کرد.
در پایان قرن نوزدهم یک باستان‌شناس اسکاتلندی به نام ویلیام ام رامزی از این منطقه بازدید کرد و بنای یادبود را میداس سیتی نامید. او یازیلیکایا را به دلیل کتیبه‌ای که بر روی صخره حک شده بود، با میداس، پادشاه فریگی، مرتبط کرد. کار باستان‌شناسی سیستماتیک در یازیلیکایا در سال ۱۹۳۶ تحت رهبری مؤسسه باستان‌شناسی فرانسه در استانبول آغاز شد. این کار ابتدا توسط A. Gabriel و سپس توسط C. H. E. Haspels تا سال ۱۹۳۹ رهبری شد. در این دوره اکتشافات مهمی از جمله نقش برجسته‌های صخره‌ای کشف نشده، آب‌انبارها، سازه‌هایی در ضلع شمال شرقی سایت و یک سنگ انجام شد. پلکان منتهی به دشت در مرحله اول کاوش‌ها با شروع جنگ جهانی دوم به پایان رسید.
دور دوم کار باستان‌شناسی در Yazılıkaya در سال ۱۹۴۸ آغاز شد و تا سال ۱۹۵۱ ادامه یافت. مدیریت تیم باستان‌شناسان توسط هالت کامبل که در آن زمان از کاوش‌های خود در قلعه هیتی‌های اواخر کاراته-آسلانتاش شناخته شده بود، بر عهده گرفت. مهم‌ترین یافته این دوره گورستانی بود که در قسمت شرقی فلات قرار داشت. کارهای بعدی در یازیلیکایا در دهه ۷۰ و ۹۰ قرن بیستم انجام شد. منطقه اطراف مقبره‌های صخره‌ای، تونل‌های حفر شده در سنگ‌ها و آب‌انبارها همگی پاک‌سازی شدند. در آغاز قرن بیست و یکم، مطالعه دشت Yazılılıkaya انجام شد که منجر به کشف آثار دیگر فریگی شد.
جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه

مهم‌ترین و دیدنی‌ترین بنای یازیلیکایا بنای یادبود میداس نام دارد. این بنا که به زیبایی تزئین و حکاکی شده در صخره عمودی قرار دارد و قدمت آن به قرن هفتم یا ششم قبل از میلاد باز می‌گردد. ظاهر آن شبیه ورودی یک معبد است، اما در واقع تنها یک طاقچه بسیار کم‌عمق در صخره حک شده است. به‌احتمال‌زیاد قبلاً مجسمه‌ای از الهه Cybele را دربرگرفته بود که در میان فریگی‌ها به عنوان Matar نیز شناخته می‌شود. نما دارای شکل مربع با طول ضلع ۱۶ متر است. این بنا تقلیدی از مگارون فریگی است، ساختاری مستطیل شکل با یک تالار بزرگ و عمیق که جلوی آن یک پیشرو یا ایوان بسیار کم‌عمق‌تر است. طاقچه، حکاکی شده در صخره، با الگوهای هندسی احاطه شده است و پیچ و خم را تداعی می‌کند. بالای کل سازه یک آکروتریون بوده، اما متأسفانه تا زمان ما حفظ نشده است.
در بالای نما، کتیبه‌ای به زبان فریگی قدیم وجود دارد که در صخره کنده شده است. در آن آمده است که یکی از آتس، شاید یک کشیش، این بنای تاریخی را به پادشاه میداس تقدیم کرده است. ازآنجایی‌که فریگیا توسط چندین پادشاه با این نام اداره می‌شد، محققان نمی‌توانند پادشاهی را که توسط این بنای تاریخی مورد تجلیل قرار گرفته است شناسایی کنند. در مقابل بنای یادبود میداس یک صخره عظیم به نام Kırkgöz Kayalıkları (یعنی صخره چهل چشم) قرار دارد که در دوره‌های هلنیستی، رومی و بیزانسی استفاده می‌شد. مقبره صخره‌ به‌یادماندنی مربوط به دوران هلنیستی در ضلع شرقی آن قرار دارد. این بنا دارای دو اتاق است و طاق آن در ابتدا توسط دو ستون پشتیبانی می‌شد که اکنون ویران شده است. در دوره بیزانس، یک سکونتگاه چندطبقه در صخره‌ها حک شده بود که دارای اتاقک‌ها، گذرگاه‌ها و پلکان‌های متعدد بود. برای بازدید از این بناهای ارزشمند، نگران محل اقامت خود نباشید. شما می‌توانید به‌راحتی رزرو آنلاین هتل خارجی را از طریق سفرمارکت انجام دهید.

فستیوال‌های بهاری


لذت‌بخش‌ترین اوقات، جشنواره‌های بهاری در اسکی‌ شهیر است که همیشه فعال است. دانشگاه آنادولو جشنواره‌های خود را در پردیس ایکی ایلول برگزار می‌کند و دانشگاه عثمانگازی نیز جشنواره‌های خود را در پردیس مشه لیک برگزار می‌کند. جشنواره‌های هر دو دانشگاه پر جنب و جوش، سرگرم‌کننده و رایگان هستند. کنسرت‌های این جشنواره‌ها با حضور هزاران دانشجو و مردم اسکی‌ شهیر برگزار می‌شود. شما می‌توانید جشنواره‌های بهاری را که بیشتر در ماه می برگزار می‌شوند در وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها دنبال کنید و در این زمان‌ها به اسکی ‌شهیر سفر کنید.

مرکز علوم، فرهنگ و هنر جهانی ترکیه


مرکز علوم، فرهنگ و هنر جهانی ترکیه واقع در پارک فرهنگ سازووا، توسط بنیاد تحقیقات جهانی ترکیه ساخته شده است و از جاهای دیدنی اسکی‌ شهیر به شمار می‌رود. این مرکز که در سال ۲۰۱۷ به دانشگاه آنادولو منتقل شده است، در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع واقع شده است. داخل مرکز بخش‌هایی مانند موزه تاریخ موسیقی جهانی ترکیه، بانک اطلاعات جهانی ترکیه و مدرسه فرهنگ و هنر علوم جهان ترکیه وجود دارد. طبقه اول مرکز، متشکل از دو طبقه واحدهای فرهنگی مانند واحد تاریخ موسیقی، تالار جهان اطلاعات، دانشکده فرهنگ و هنر علمی، کارگاه‌های آموزشی برای فعالیت‌های علمی، سالن غذاخوری، ظرف‌شویی، نمازخانه و دفاتر اداری است. در طبقه دوم؛ با انعکاس معماری رسمی و مدنی دوره سلجوقی و عثمانی متشکل از ۴ بلوک جداگانه، موزه تاریخ علم، سالن سخنرانی و نمایشگاه است.
جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه

شهر باستانی پسینوس


شهر باستانی پسینوس که در منطقه بالیهیسار از منطقه سیوریهیسار واقع شده است، در ۱۱۰ کیلومتری شرق اسکی ‌شهیر و ۱۶ کیلومتری جنوب سیوری هیزار قرار دارد. این شهر که برای اولین بار توسط باستان‌شناسان بلژیکی و استرالیایی کشف شده، در قرن ۸ توسط پادشاه میداس فریگی به ‌عنوان شهر مقدس فرقه سیبله تأسیس شد. شهر باستانی پسینوس که در سال ۱۹۸۰ به ‌عنوان مکان باستان‌شناسی درجه‌یک اعلام شد، در نتیجه تحقیقات صورت گرفته، یک مکان مهم برای امپراتوری روم است. برای سفر به این شهر می‌توانید ارزانترین بلیط هواپیما را در سفرمارکت پیدا کنید.

کلام آخر
در این مطلب تلاش شد به جاهای دیدنی اسکی شهیر ترکیه پرداخته شود. در سفر بعدی خود حتماً این نواحی و جاذبه‌ها را در ذهن داشته باشید. همچنین اگر در لحظه سفر می‌کنید، انواع بلیط لحظه آخری در سفرمارکت در دسترس است.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است