search
menu

روش سفر از شهرهای ایران به وان ترکیه

[ پنهان کردن ]
روش سفر از شهرهای ایران به وان ترکیه
معرفی شهر وان
بهترین زمان سفر به وان
راه‌های سفر به وان
سفر به وان از تهران
سفر به وان از تبریز
سفر به وان از خوی
سفر به وان از مشهد
نکات سفر به وان با اتوبوس
نکات سفر به وان با خودروی شخصی
چرا به وان سفر کنیم؟

روش سفر از شهرهای ایران به وان ترکیه


گردشگران ایرانی اغلب به دنبال سفری ارزان به خارج از کشور هستند. به همین دلیل تور وان را در میان تورهای خارجی مختلف انتخاب می‌کنند. وان شهری در ترکیه است که در نزدیکی مرز ایران واقع شده است، به همین دلیل می‌توان به‌راحتی از راه زمینی به این شهر سفر کرد. این شهر مراکز تجاری، هتل‌های متنوع و جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد. بسیاری از گردشگرانی که از ایران به وان سفر می‌کنند، هدف آن‌ها خرید است.
وان دسترسی آسانی دارد و از مرز رازی که اصلی‌ترین مرز برای ورود به وان است، تنها ۱ ساعت فاصله دارد. به همین دلیل امکان سفر زمینی از تمامی شهرهای ایران به وان فراهم شده است. اگر قصد دارید به این شهر دیدنی سفر کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به روش‌ سفر از شهرهای ایران به وان ترکیه می‌پردازیم.
روش سفر از شهرهای ایران به وان ترکیه

معرفی شهر وان


وان (Van) بزرگ‌ترین شهر در شرق ترکیه است که در نزدیکی دریاچه وان واقع شده است. این شهر تا ایران فاصله کمی دارد. وان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق شهری در ترکیه محسوب می‌شود، زیرا از قدمت بالایی برخوردار است. قدمت وان به هزاره اول قبل از میلاد می‌رسد. در آن زمان وان شهری بزرگ بوده است. در سده نهم نیز وان نام دیگری داشته است و به آن توشپا گفته می‌شد. توشپا پایتخت امپراتوری اورارتو بوده است. جالب است بدانید که در سال ۱۵۰۲ صفویان وان را به تصرف خود درآوردند و این شهر تا مدت‌ها بین عثمانی‌ها و صفویان دست‌به‌دست شد. تا اینکه در سال ۱۵۵۵ کامل به دست عثمانی‌ها افتاد.
در حال حاضر بیشتر ساکنان وان را کردها و اقلیت آن‌ها را ترک‌ها تشکیل می‌دهند. نماد این شهر گربه‌های سفید و پشمالویی هستند که یک چشم آن‌ها زرد و چشم دیگر آن‌ها آبی است. در سال‌های اخیر سفر به وان در میان ایرانیان بسیار رایج بوده است. دلایل آن‌هم نزدیکی این مقصد به کشورمان و مقرون‌به‌صرفه بودن سفر به وان است. باید گفت که به دلیل همین نزدیکی و اقتصادی بودن قیمت هتل وان، تور وان در مقایسه با دیگر تورهای شهرهای خارجی ارزان‌تر است.

بهترین زمان سفر به وان


بهترین زمان سفر به وان به هدف شما بستگی دارد. اگر قصد دارید تفریح کنید، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که آب‌وهوا مناسب است. بهترین زمان برای سفر به وان از نظر شرایط آب و هوایی، اواخر بهار، تابستان یا اوایل پاییز است. وان شهری کوهستانی است و در فصل‌های ذکرشده دما کمی مساعدتر از سایر فصل‌ها است. در این زمان از سال قیمت هتل‌ها و دیگر خدمات گردشگری همچون بلیط هواپیما خارجی و وسایل نقلیه سفر افزایش پیدا می‌کند.
درصورتی‌که باهدف خرید به این شهر سفر می‌کنید، خوب است بدانید که تمامی فصل‌ها برای شما مناسب است. در بیشتر روزهای سال فروشگاه‌های وان محصولات خود را حراج می‌کنند و جشنواره‌های تخفیف برگزار می‌کنند.
زمستان‌های وان خلوت اما بسیار دیدنی است. در این فصل قیمت تور وان و سایر خدمات گردشگری کاهش پیدا می‌کند. همچنین زمستان‌های وان خلوت‌تر از سایر فصل‌ها است.
روش سفر از شهرهای ایران به وان ترکیه

راه‌های سفر به وان


وان یک فرودگاه به اسم فرید ملن دارد که به یک باند فرود آسفالت به طول ۲۷۵۰ متر مجهز شده است. این فرودگاه با شرکت‌های هواپیمایی پگاسوس، سان اکسپرس، ترکیش ایرلاین و دیگر شرکت‌های هواپیمایی همکاری می‌کند. اغلب پروازهایی که در این فرودگاه انجام می‌شود، داخلی است. به همین دلیل اگر قصد دارید از راه هوایی به وان ترکیه سفر کنید، باید بلیط هواپیما خود را به‌گونه‌ای رزرو کنید که در یکی از شهرها استانبول، آنکارا و دیگر موارد فرود داشته باشید و سپس از آن شهرها به وان بروید.
سفر زمینی آسان‌ترین و بهترین گزینه برای سفر به وان است. شما به کمک اتوبوس، قطار یا خودروی شخصی می‌توانید به‌راحتی به وان ترکیه سفر کنید. تور زمینی وان نیز وجود دارد که استفاده از آن‌ها به شما پیشنهاد می‌شود، زیرا بسیاری از دغدغه‌های شما اعم از رزرو اقامتگاه، رفت‌وآمد و دیگر موارد را برطرف می‌کند.
روش سفر از شهرهای ایران به وان ترکیه

سفر به وان از تهران


گردشگران ایرانی برای سفر به وان اغلب از مرز رازی اقدام می‌کنند. این مرز کوتاه‌ترین مرز برای رسیدن به این شهر است و تنها ۱ ساعت با وان فاصله دارد. برای سفر به وان از تهران باید یکی از روش‌های اتوبوس، قطار و خودروی شخصی را انتخاب کنید. اتوبوس بین شهری برای تمامی استان‌ها وجود دارد و تنها کافی است به پایانه مربوط به آن مراجعه کنید. همچنین قطار ارومیه یا قطار تبریز هم وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. هواپیما نیز گزینه دیگری است که از تهران به تبریز و ارومیه پرواز می‌کند.
برای اینکه سفری راحت به وان داشته باشید، بهتر است با ماشین شخصی به تبریز و سپس خوی سفر کنید. از تهران تا تبریز هفت ساعت در راه هستید. از طرفی تا مرز کشور نیز ۳ ساعت و نیم فاصله دارید.
یکی از نکات مهمی که در سفر به وان باید در نظر داشته باشید، این است که مرز رازی – کاپیکوی در نیمه اول سال از ساعت ۹ صبح الی پنج بعدازظهر و در نیمه دوم سال، از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۶:۳۰ بعدازظهر به‌وقت‌ایران فعالیت می‌کند. به همین دلیل ساعت سفر خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید ۲ ساعت قبل از بسته شدن مرز در محل حاضر شوید. مرز رازی مرزی است که معمولاً خودروی شخصی می‌تواند تنها در آن تردد کند.
همچنین برای سفر به وان از تهران می‌توانید از طریقی به ارومیه بروید و سپس مرز سرو را انتخاب کنید. مرز سرو در فاصله ۴۰ کیلومتری ارومیه واقع شده است و محدودیت زمانی ندارد. اما نکته قابل‌توجه این است که این مرز جاده‌ کوهستانی و پرپیچ‌وخمی دارد و ممکن است برای همه مناسب نباشد.
مرز بازرگان نیز در شهرستان ماکو و در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است و محدودیت زمانی ندارد. این مرز همیشه باز است و طولانی‌ترین مسیر به وان محسوب می‌شود. این مسیر ۲۰۰ کیلومتر تا وان فاصله دارد و تقریباً چهار ساعت زمان لازم دارد. از این مرز بیشتر برای سفر زمینی به استانبول یا ترابزون استفاده می‌شود.
روش سفر از شهرهای ایران به وان ترکیه

سفر به وان از تبریز


تور وان از تبریز یکی از پرطرفدارترین تورهای گردشگری در میان مردم تبریز است. بهترین راه برای سفر به این شهر رفتن به شهر خوی و ورود به وان از طریق مرز رازی است. از تبریز نیز می‌توانید به کمک تور زمینی وان که با اتوبوس‌های VIP برگزار می‌شوند به وان سفر کنید. همچنین استفاده از خودروی شخصی نیز ممانعتی ندارد.
سفر به وان از ارومیه
استان آذربایجان غربی با ترکیه مرز مشترک دارد. ارومیه مرکز استان است. برای سفر به وان از ارومیه باید به شمالی‌ترین شهر استان آذربایجان غربی یعنی بازرگان بروید و از آن‌جا به وان وارد شوید.
همچنین می‌توانید از مرز سرو استفاده کنید. این مرز در ۴۰ کیلومتری ارومیه واقع شده است.
ناگفته نماند که مرز رازی نزدیک‌ترین مرز به وان ترکیه است و در فاصله ۱ ساعتی این مقصد قرار گرفته است. برای رفتن به وان ابتدا باید به خوی سفر کنید و پس از آن به سمت مرز رازی رهسپار شوید. البته همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این مرز در بیشتر روزهای سال تنها به تردد ماشین‌های شخصی اختصاص دارد. اگر با اتوبوس به سمت وان می‌روید باید مرزهای دیگری را انتخاب کنید.
روش سفر از شهرهای ایران به وان ترکیه

سفر به وان از خوی


یکی از بهترین و نزدیک‌ترین شهرها جهت سفر به وان ترکیه، شهر خوی است. خوی در شمال غربی‌ترین نقطه ایران و آذربایجان و درست در مرز ترکیه قرار گرفته است. این شهر یک منطقه تجاری ارزشمند و یکی از چهارراه‌های مبادلاتی میان شرق و غرب است. خوی در گذشته نیز برسر جاده‌های معروف ابریشم، راه طرابوزان، مکه یولی و دیگر راه‌ها قرار گرفته بود. به همین دلیل کاروانسراهای تاریخی و انبارهای گوناگونی دارد که بسیار دیدنی هستند.
موقعیت بین‌المللی این شهر و به دلیل اینکه بر مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است، سبب شده است تا به منطقه‌ای ویژه از نظر اقتصادی و گردشگری تبدیل شود. خوی مرز رازی را در خود جای داده است. این مرز همه‌روزه هزاران گردشگر را جابه‌جا می‌کند.
خوی در ۱۳۵ کیلومتری ارومیه و ۱۶۵ کیلومتری تبریز واقع شده است و می‌توان گفت تقریباً تمامی کسانی که می‌خواند به وان سفر کنند، از خوی عبور می‌کنند. جالب است بدانید که مرز رازی خوی در ۲۶ فروردین ۱۳۹۰ با حضور وزرای خارجه ایران و ترکیه گشایش یافت.

سفر به وان از مشهد


مشهد شهری در شرق ایران است و یک فرودگاه بین‌المللی، یک ایستگاه راه‌آهن و سه پایانه دارد. اگر مایلید از مشهد به وان ترکیه سفر کنید، باید ابتدا به تبریز بروید. برای سفر به تبریز می‌توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی استفاده کنید. اگر می‌خواهید با خودروی شخصی یا اتوبوس به تبریز سفر کنید، باید خودتان را برای سفری ۱۷ ساعته آماده کنید تا بتوانید این مسافت ۱۵۴۲ کیلومتری را طی کنید. در مسیر مشهد به تبریز، از ملک‌آباد، نیشابور، زعفرانیه، سبزوار، داورزن، میامی، شاهرود، دامغان، سمنان، ایوانکی، پاکدشت و خاورشهر عبور می‌کنید و وارد آزادراه قزوین کرج می‌شوید. از قزوین باید به زنجان و شهرهای دیگر بروید تا در نهایت به تبریز برسید. البته مسیرهای دیگری برای رسیدن به تبریز از مشهد وجود دارد که البته طولانی‌تر هستند. اما اگر به وسیله هواپیما به تبریز سفر کنید، تنها ۱ ساعت و نیم در راه هستید. برای سفر با اتوبوس و قطار باید یک روز خود را در راه بگذرانید.
پس از رسیدن به تبریز باید یکی از مرزهای خروجی کشور (که رازی بهترین آن‌هاست) را انتخاب کنید.
روش سفر از شهرهای ایران به وان ترکیه

نکات سفر به وان با اتوبوس


۱. سفر به وان از ایران به‌صورت مستقیم با اتوبوس امکان‌پذیر نیست.
۲. اگر از تهران به وان می‌روید، باید یکی از مسیرهای تهران – تبریز یا تهران – خوی را انتخاب کنید که با اتوبوس به ترتیب بین ۷ و ۱۰ ساعت در طول این مسیرها در راه خواهید بود.
۳. پس از سفر به تبریز یا خوی با اتوبوس، می‌توانید به کمک تاکسی خطی به مرز بروید. همچنین ون‌های مخصوص وان که دولموش نام دارند، در نزدیکی مرز مستقر هستند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
۴. اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، بهتر است هنگام خرید بلیط اتوبوس رفت، بلیط برگشت را نیز تهیه کنید.
۵. برای سفر به وان از مرز سرو، باید به مقصد ارومیه بلیط اتوبوس بخرید تا پس از طی مسیر ۳۰ کیلومتری به مرز برسید.

نکات سفر به وان با خودروی شخصی


۱. در سفر به وان با خودروی شخصی، هزینه بنزین، استهلاک ماشین، احتمال خرابی، هزینه کاپوتاژ، تصادف، خستگی و دیگر موارد را در نظر بگیرید.
۲. جاده خوی به مرز رازی کوهستانی و پرپیچ‌وخم است. این جاده برای رانندگان مبتدی سخت و خطرناک است. همچنین ممکن است در زمستان سرد و برف‌گیر شود.
۳. اگر می‌خواهید با ماشین شخصی به تبریز یا خوی بروید و سپس از تشریفات برای رفتن به وان استفاده کنید، پارکینگ را در نظر بگیرید.
نکات سفر به وان با قطار
۱. یکی از نقاط ضعف سفر به وان با قطار، معطلی‌های طولانی‌مدت آن است. دلیل آن‌هم بازرسی گمرک ترکیه در مرز است. پس از سفر زمینی به وان با قطار، این مورد را در نظر بگیرید.
۲. قطار تهران – تبریز – وان در برخی از روزها حرکت می‌کند. این قطار پس از توقف در تبریز و سوار کردن سایر مسافران، به سمت مرز رازی می‌رود.
۳. مسافرانی که به مرز رازی می‌رسند، تشریفات گمرک، ارائه گذرنامه و مدارک و دیگر فعالیت‌های مربوط به خروج را انجام می‌دهند و سپس سوار قطار می‌شوند و به مسیر خود ادامه می‌دهند.
۴. از تهران تا وان با قطار تقریباً ۲۴ ساعت در راه هستید.
۵. برای خرید بلیط قطار تهران وان هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت اینترنتی می‌توانید اقدام کنید.
۶. قطار وان تنها از تبریز و تهران مسافر می‌برد.
روش سفر از شهرهای ایران به وان ترکیه

چرا به وان سفر کنیم؟


سفر به وان جذابیت زیادی دارد. ایرانیان اغلب برای گشت‌وگذار و خرید به این شهر سفر می‌کنند. در ادامه به برخی از دلایل سفر به وان اشاره خواهیم کرد.
• مراکز خرید متنوع: وان مراکز خرید گوناگونی دارد که در اغلب روزهای سال جشنواره‌های تخفیف برگزار می‌کنند. اقلامی همچون پوشاک و کالاهای چرمی در وان قیمت بسیار مناسبی دارند.
• دسترسی آسان: از مرز رازی تا شهر وان تنها یک ساعت فاصله وجود دارد. به همین دلیل امکان سفر زمینی به‌راحتی فراهم شده است. وان دسترسی بسیار راحتی نسبت به دیگر شهرهای خارجی دارد و گزینه‌ای عالی برای گردشگران ایرانی محسوب می‌شود.
• جاهای دیدنی متعدد: وان صرفا مقصدی مخصوص خرید نیست؛ این شهر به دلیل پیشینه تاریخی که دارد، جاذبه‌های گردشگری و باستانی بسیار زیادی را در خود جای داده است. جاذبه‌هایی همچون خانه گربه، دریاچه وان، آبشار مرادیه، قلعه وان و جزیره آکدامار از دیدنی‌های این شهر هستند.
• هزینه پایین سفر: اگر مایلید به یک شهر خارجی اما با قیمت پایین سفر کنید، وان پیشنهاد بسیار خوبی به شما است. دلیل آن‌هم نزدیک بودن به ایران و امکان سفر زمینی است. همچنین قیمت اقامتگاه و دیگر محصولات گردشگری در وان زیاد نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر از این مقصد جذاب و پرطرفدار می‌توانید راهنمای سفر به وان را مطالعه کنید.
روش سفر از شهرهای ایران به وان ترکیه
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است