search
menu

همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه: مسافت ها و اطلاعات مهم

[ پنهان کردن ]
همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه: مسافت ها و اطلاعات مهم
درباره فرودگاه فرید ملن شهر وان ترکیه
آیا پرواز هوایی بین فرودگاه‌های ایران و فرودگاه وان ترکیه برقرار است؟
فاصله فرودگاه وان ترکیه با مرکز شهر وان
هزینه کرایه تاکسی و اتوبوس از فرودگاه وان ترکیه تا مرکز شهر وان
پروازهای داخلی ترکیه از فرودگاه وان
سایت فرودگاه وان ترکیه
آمار ترافیک هوایی فرودگاه وان ترکیه
فاصله بین فرودگاه وان ترکیه تا فرودگاه استانبول و آنتالیا
میزان بار مجاز فرودگاه وان ترکیه
قوانین لوازم همراه مسافر در فرودگاه وان ترکیه
قوانین خروج ارز از فرودگاه وان ترکیه

همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه: مسافت ها و اطلاعات مهم


فرودگاه وان ترکیه که به نام فرودگاه فرید ملن (Van Ferit Melen Airport) شهرت دارد، برای ایرانیانی که علاقه‌مند به خرید و ترکیه گردی آسان و ارزان هستند، سفر زمینی و هوایی به شهر توریستی و مملو از مراکز خرید شهر وان، یکی از در دسترس‌ترین گزینه‌های سفر به خارج از کشور محسوب می‌شود. از اواخر سال ۱۴۰۰ شمسی، امکان سفر هوایی به شهر وان ترکیه امکان‌پذیر شده است. اما همچنان سفر زمینی ایرانیان به شهر وان، رقم چند صد هزار نفری در سال است.
ترکیه با ثبت بیش از ۱۶ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۰ میلادی، در فهرست ۱۵ مقصد گردشگری برتر جهان در اوج شیوع کرونا قرار گرفت. شمار بازدیدکنندگان ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز به ۱۴٫۷ میلیون نفر کاهش یافت که بخشی به دلایل مشکلات اقتصادی و بی‌ثباتی سیاسی بود. روس‌ها و آلمانی‌ها، همواره بیش‌ترین تعداد گردشگران خارجی در ترکیه هستند.

همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه: مسافت ها و اطلاعات مهم
نشریه حریت چاپ ترکیه در بهار ۱۴۰۱ شمسی اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲ میلادی احتمالاً بیش از ۲ میلیون گردشگر ایرانی از شهرهای ترکیه دیدن خواهند کرد. سالانه دست کم یک میلیون نفر از ایران با خرید بلیط هواپیما استانبول رهسپار شهرهای توریستی و دیدنی ترکیه می‌شوند تا از فرصت‌های ساحل‌گردی و خرید این کشور استفاده کنند. وان ترکیه که نزدیک به مرز ایران است، در سال‌های اخیر تبدیل به پاتوقی برای علاقه‌مندان به خرید و ترکیه گردی ارزان شده است.
در ادامه نگاهی داریم به آنچه درباره فرودگاه شهر وان ترکیه باید بدانیم. اگر شما مخاطب گرامی، تجربه و سابقه سفر به وان ترکیه را به‌صورت زمینی و یا هوایی و در قالب تور یا انفرادی داشتید، خواهشمند است نظرات ارزشمند خود را از طریق بخش نظرات در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.
با مجله گردشگری سفرمارکت در گشتی در فرودگاه وان ترکیه همراه ما باشید.
همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه: مسافت ها و اطلاعات مهم

درباره فرودگاه فرید ملن شهر وان ترکیه


برای سفر به شهر وان ترکیه که در نیمه نخست سال، به کانون توجه گردشگران ایرانی به‌خصوص عاشقان خرید محصولات برندهای معتبر جهان و دوستداران بازدید از اماکن گردشگری و جاهای دیدنی وان مبدل می‌گردد، سفر زمینی، ارزان است و سفر هوایی نیز در دسترس.
برخلاف تصور بخشی از هم‌وطنان که فکر می‌کنند شهر وان ترکیه، فرودگاه ندارد، وان دارای فرودگاهی است و فرید ملن نامیده می‌شود. فرودگاه فرید ملن نزدیک‌ترین مرز و فرودگاه کشور ترکیه به جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و از گذرگاه مرزی رازی و فرودگاه خوی، می‌توان رهسپار این فرودگاه شد.
فرودگاه وان ترکیه به افتخار نخست‌وزیر فقید و اسبق ترکیه نام‌گذاری شده و از این فرودگاه می‌توان به شهرهای مهم ترکیه پرواز داشت که استانبول، آنکارا، ازمیر و آنتالیا از آن جمله است. اگر قصد پرواز از فرودگاه وان ترکیه به دیگر شهرهای ترکیه را دارید، حتماً ۲ ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حاضر باشید.
فرودگاه Van Ferit Melen Airport با نماد VAN از سوی یاتا و نماد LTCI از سوی ایکائو، شناخته می‌شود.
همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه: مسافت ها و اطلاعات مهم

آیا پرواز هوایی بین فرودگاه‌های ایران و فرودگاه وان ترکیه برقرار است؟


تا پیش از برقراری پروازهای شرکت هواپیمایی کاسپین، هیچ پرواز مستقیمی بین ایران و وان وجود نداشت. اما از اواخر سال ۱۴۰۰ شمسی، پروازهای هواپیمایی کاسپین از تهران به مقصد وارن عملیاتی شد. بویینگ ۷۳۵-۵۰۰ هواپیمایی کاسپین، فوریه ۲۰۲۲ میلادی نخستین پرواز خود بین تهران و شهر وان ترکیه را انجام داد.
برای سفر به شهر وان ترکیه با هواپیما، می‌توانید از تهران عازم فرودگاه خوی شوید که مدت‌زمان پرواز شما حدود یک ساعت است. لذا فاصله شصت و پنج کیلومتری خوی تا مرز و هم‌چنین مسافت حدود یک‌صد کیلومتری مرز تا شهر وان ترکیه را باید با تاکسی یا اتوبوس طی کنید.
همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه: مسافت ها و اطلاعات مهم

فاصله فرودگاه وان ترکیه با مرکز شهر وان


فرودگاه وان ترکیه حدود ده کیلومتر با مرکز شهر وان فاصله دارد، لذا هزینه حمل‌ونقل شما از فرودگاه وان تا مرکز شهر، زیاد نیست. مخصوصاً اگر به‌صورت گروهی و در قالب تور گردشگری وان یا با گروه دوستان خود سفر می‌کنید و می‌توانید یک ون تاکسی کرایه کنید تا شما را به شهر برساند، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد. فاصله بین فرودگاه شهر وان تا مرکز شهر وان با تاکسی، کم‌تر از ۱۵ دقیقه است.
همیشه چه در حمل‌ونقل در شهرهای ترکیه و چه دیگر کشورها، سفر گروهی و سفر با تورهای گردشگری، هزینه تمام‌شده حمل‌ونقل کمتری به نسبت حمل‌ونقل انفرادی دارد.

هزینه کرایه تاکسی و اتوبوس از فرودگاه وان ترکیه تا مرکز شهر وان


از فرودگاه شهر وان تا مرکز شهر وان را نیز می‌توان با اتوبوس طی کرد که حدود پنج لیر به ازای هر نفر در سال ۱۴۰۱ شمسی هزینه خواهد داشت.
ازآنجایی‌که ون‌های مرزی از مرز به فرودگاه شهر وان، سرویس دارند، اگر ون کامل را به صورتی دربستی اجاره کنید، با توجه به اینکه هر ون حدود ۱۳ تا ۱۶ نفر ظرفیت دارد، می‌توانید ون را تا فرودگاه شهر وان ببرید. البته این برای تورهای گردشگری است که نفرات زیادی دارند. اگر چند نفر هستید، بهتر است از فرودگاه وان ترکیه تا مرکز شهر را با تاکسی طی کنید. چنانچه برای سفر به وان به برنامه سفری ۳ روزه نیاز دارید، خواندن مقاله برنامه سفر وان را از دست ندهید.
فاصله فرودگاه وان ترکیه تا مرکز شهر وان، فقط بیست دقیقه است و این مسیر را می‌توان با اتوبوس یا تاکسی طی کرد. ون‌های مستقر در فرودگاه وان ترکیه، در دسترس‌ترین وسایل حمل‌ونقل درون‌شهری در شهر وان محسوب می‌شوند و با مبلغی برابر با ۴۰ تا ۵۰ لیر شما را با تاکسی چهار نفره از شهر وان به مرکز شهر منتقل می‌کنند.
گفتنی است که این نرخ‌ها همه‌ساله با توجه به تورم ترکیه و افزایش یا کاهش قیمت هر لیتر بنزین، تغییر می‌کند. لذا آخرین قیمت حمل‌ونقل از فرودگاه وان ترکیه تا مرکز شهر با تاکسی و ون و اتوبوس را باید از سایت رسمی فرودگاه وان ترکیه استعلام کنید و یا از طریق آژانس‌های گردشگری داخلی و یا مسافرانی که عازم این شهر شده‌اند و روایت‌های خود را روی هشتگ وان ترکیه در اینستاگرام به اشتراک گذاشته‌اند، دریافت کنید.

پروازهای داخلی ترکیه از فرودگاه وان


ازآنجایی‌که از شهر وان ترکیه، پروازهایی چون پگاسوس، Türk Hava Yullan و AnadoluJet به مقصد شهرهای مختلف ترکیه، صورت می‌پذیرد. اگر قصد دارید از شهر وان ترکیه به استانبول، آنکارا، ترابزون، آنتالیا و یا ازمیر که مقصدهای اصلی گردشگری بشمار می‌رود، سفر کنید، شهر وان امکان دسترسی آسان را به این مقاصد پر گردشگر فراهم می‌کند.
مقصدها و خطوط هواپیمایی فعال در فرودگاه وان ترکیه به این شرح است:
- خطوط هواپیمایی آنادولو جت (AnadoluJet) به مقصدهای آنکارا، استانبول، صبیحا گوکن و ترابزون
- خطوط هواپیمایی کاسپین (Caspian Airlines) به مقصد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران
- خطوط هواپیمایی پگاسوس (Pegasus Airlines) به مقصد فرودگاه آدانا، استانبول، ازمیر و صبیحا گوکن
- خطوط هواپیمایی سام اکسپرس (SunExpress) به مقصد ازمیر و آنتالیا
- خطوط هواپیمایی ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) به مقصد آنتالیا و استانبول.
همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه: مسافت ها و اطلاعات مهم

سایت فرودگاه وان ترکیه


برخی سؤالاتی که درباره پروازهای داخلی شهر ترکیه از مبدأ فرودگاه وان و میزان بار مجاز همراه مسافر برای ورود به فرودگاه وان و خدماتی که در فرودگاه وان در اختیار گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد، پرسیده می‌شوند، از طریق اتصال به سایت فرودگاه وان ترکیه در نشانی http://van.dhmi.gov.tr/ پاسخ داده شده است.

آمار ترافیک هوایی فرودگاه وان ترکیه


میزان ترافیک سالانه فرودگاه وان ترکیه از سال ۲۰۰۸ میلادی تا ۲۰۲۱، روند صعودی داشته است. شمار مسافرانی که در سال ۲۰۰۸ از فرودگاه وان ترکیه استفاده کردند، حدود ۶۰۰ هزار نفر بوده که این رقم در سال ۲۰۱۸ میلادی یعنی ۱۰ سال بعد، به بیش از ۱٫۶ میلیون نفر افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰ میلادی این رقم به ۱ میلیون نفر کاهش یافت که از آن به بعد فعلاً شمار مسافرانی که سالانه از فرودگاه وان استفاده می‌کنند، بیش از ۱ میلیون نفر است.

فاصله بین فرودگاه وان ترکیه تا فرودگاه استانبول و آنتالیا


فاصله بین مرکز شهر وان تا مرکز شهر توریستی استانبول، حدود ۱۶۰۰ کیلومتر است که با خودرو، حدود ۱۹ ساعت فاصله دارد.
اگر قصد عزیمت به شهر ساحلی آنتالیا را در جنوب غربی ترکیه در سر دارید، فاصله بین مرکز شهر وان تا مرکز شهر آنتالیا، حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است که با خودرو، حدود ۱۸ ساعت به طور متوسط، طول خواهد کشید. اگر قصد عزیمت به شهر استانبول را با پروازهایی به مبدأ فرودگاه وان ترکیه دارید، مدت پرواز شما درصورتی‌که توقف نداشته باشد، ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه خواهد بود.
اگر قصد عزیمت به شهر ساحلی آنتالیا را با پروازهایی به مبدأ فرودگاه وان ترکیه دارید، مدت پرواز شما درصورتی‌که توقف نداشته باشد، ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه خواهد بود. گفتنی است که هزینه پرواز خط هوایی سان اکسپرس بین فرودگاه وان ترکیه و فرودگاه آنتالیا در ماه جون سال ۲۰۲۲ میلادی، حدود ۸۵ یورو به ازای هر نفر بوده است. این رقم هر ماه و هر سال دستخوش تغییر می‌شود. ناگفته نماند که ترکیش ایرلاینز از جمله گران‌ترین خطوط پروازی بین فرودگاه وان و سایر شهرهای مهم ترکیه محسوب می‌شود.

تا پیش از مشهور شدن شهر وان ترکیه، فرودگاه‌های شهر ایغدیر (Bülent Aydın) و یوکسک اوا (Selahaddin Eyyubi) بسیار مورد توجه بود، اما با بازگشایی مرز رازی در ایران و تسهیل و تسریع رفت‌وآمد آسان و ارزان ایرانیان به وان ترکیه، فرودگاه شهر وان، تبدیل به رقیبی جدی برای فرودگاه‌های دو شهر ایغدیر و یوکسک اوا شد.
داخل فرودگاه وان ترکیه، آژانس‌های گردشگری و هواپیمایی مستقر هستند که می‌توانید نسبت به خرید بلیط پرواز از مبدأ وان ترکیه به مقصد سایر شهرهای موردنظر خود در این کشور، اقدام کنید. لذا نیاز نیست از وان ترکیه به سایر شهرهای این کشور صرفاً از خودرو یا اتوبوس استفاده کنید.
فرودگاه وان ترکیه، فرودگاه کوچکی است و انتظار بزرگی و عظمت فرودگاه استانبول و آنکارا و یا آنتالیا را نداشته باشید. بهتر است برای خرید بلیط هواپیما ارزان از مقصد وان ترکیه به سایر شهرهای این کشور، حداقل یک ماه پیش از عزیمت نسبت به رزرو بلیط هواپیما خارجی اقدام کنید.
همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه: مسافت ها و اطلاعات مهم

میزان بار مجاز فرودگاه وان ترکیه


میزان بار مجاز فرودگاه وان ترکیه به ازای هر مسافر، بین بیست تا سی کیلوگرم است که یک عدد چمدان و یک کوله‌پشتی را شامل می‌شود.
شهر وان ترکیه تا مرز رازی ایران، حدود یک صد کیلومتر فاصله دارد. لذا عجیب نیست که همه‌سال، شمار چند صد هزار نفری از ایرانیان از مرز رازی، عازم شهر وان ترکیه می‌شوند تا از این شهر دوست‌داشتنی و کوچک ترکیه، دیدن کنند. لذا نسبت به بار همراه مسافر چه در زمان ورود به ترکیه و چه در زمان خروج از ترکیه، مسائل گمرکی -که در ادامه گفتار به آن اشاره شده است- را در نظر داشته باشید.
یکی از مزیت‌های پرواز از طریق فرودگاه وان ترکیه این است که پروازهای داخلی ترکیه که از شهر وان صورت می‌گیرند، قیمت کمتری در مقایسه با پروازهایی دارند که مستقیم از ایران به شهرهای ترکیه صورت می‌پذیرند. علت این است که به‌جای پروازهای مستقیم بین ایران و ترکیه، دو مسیر پروازی مجزا انتخاب می‌شود: یکی بین ایران و وان و دیگری از وان به سایر نقاط ترکیه. این راهکاری مفید برای کاهش هزینه‌های سفر ایرانیانی است که کثیرالسفر هستند و قصد دارند تا در هزینه‌های خود در روزگار دلار بالای ۳۰ هزار تومان، صرفه‌جویی کنید.
همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه: مسافت ها و اطلاعات مهم

قوانین لوازم همراه مسافر در فرودگاه وان ترکیه


برای ورود بار به فرودگاه وان ترکیه، مثل هر فرودگاه دیگری در این کشور، سلسله قوانین و مقرراتی وجود دارد که باید از آن‌ها مطلع باشید. فقط مسافران بالای ۱۸ سال قادر هستند که سیگار، سیگار برگ، سیگاریلو، تنباکو و تنباکو پیپ به میزانی که در قانون مقررشده، با خود همراه داشته باشند.
چای و قهوه و انواع شکلات و عطر و اودکلن و انواع هدیه که ارزش آن بیش از ۵۰۰ یورو نباشد، از جمله لوازم مجاز همراه مسافر به فرودگاه وان ترکیه است. لوازم شخصی مثل جواهر و موبایل و لپ‌تاپ نیز مجاز است. انواع دارو برای استفاده شخصی نیز مجاز است.
اگر قصد ورود حیوانات خانگی به فرودگاه وان ترکیه را در سر دارید، باید بدانید که هر مسافر صرفاً می‌تواند ۲ حیوان خانگی را با خود به همراه داشته باشد، و در ضمن ارائه گواهی واکسیناسیون، گواهی رسمی دامپزشکی و کارت شناسایی یا گذرنامه حیوان خانگی نیز نیاز است.
خروج موادی مثل عتیقه‌جات و فراورده‌های آردی و چای و کاکائو بیش از حد مجاز بار همراه مسافر، از کشور ترکیه ممنوع است.

قوانین خروج ارز از فرودگاه وان ترکیه


اگر قصد دارید تا بیش از پنج هزار دلار آمریکا از کشور ترکیه خارج کنید، بایستی در زمان خروج آن را ثبت کنید. برای ساکنان کشورهای غیر ترکیه، اگر این مبلغ را در زمان ورود به ترکیه با خود همراه داشته باشید، این موضوع باید در گذرنامه شما ثبت شود. اگر در ترکیه، لیر را به ارزهای دیگر تبدیل کردید، باید رسید و سند بانکی معتبر ارائه کنید.
توصیه شده است که چمدانی قفل‌دار را در زمان ورود به فرودگاه وان ترکیه در اختیار داشته باشید تا احیاناً دیگر مسافران، وسایلی ممنوعه را داخل چمدان شما قرار ندهند.
هنگام تحویل چمدان خود توجه داشته باشید که اشتباه چمدانی را بر ندارید. در ضمن توجه داشته باشید که چمدان شما حتماً برچسب داشته باشد زیرا فرودگاه‌ها موظف هستند به چمدان‌های تحویل داده‌شده، برچسبی برای شناسایی الصاق کند. بنابراین اگر چمدان شما برچسب نداشته باشد، بعدها ممکن است با مشکلاتی مواجه گردید. چمدان شما پس از تحویل نباید هیچ‌گونه آسیبی دیده باشد؛ در صورت مشاهده‌ی هرگونه آسیب مشکل را با مسئولان در میان گذارید. انواع وسایل فلزی را باید در کیف‌دستی قرار دهید، زیرا وجودشان در چمدان ممکن است سبب باز شدن چمدان شما گردد.
گذرنامه ایرانی برای عبور از گیت فرودگاه وان، بایستی حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد. اگر توریستی در حال سفر هستید و ساکن ترکیه نیستید، الزامی به پرداخت مالیات ندارید. لذا با مراجعه به باجه مخصوص مالیات در فرودگاه و ارائه فاکتورهای خرید، مبلغی را که بابت مالیات پرداخت کردید، پس خواهید گرفت.
همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه: مسافت ها و اطلاعات مهم

مخاطب گرامی
اگر تجربه سفر زمینی یا هوایی به شهر وان ترکیه داشتید، نظرات و دیدگاه‌های خود را از طریق بخش نظرات در انتهای این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت به اشتراک بگذارید. توجه داشته باشید که فرودگاه وان ترکیه، فرودگاه شلوغی مثل استانبول، آنکارا، آنتالیا و یا ازمیر نیست و کسب اطلاعات در این فرودگاه از طریق هم‌وطنان و مسئولان فرودگاهی به زبان ترکی و فارسی و انگلیسی بسیار آسان است.
اگر قصد دریافت ویزا یا حضور در سفارت‌خانه‌های آمریکا و کانادا را به‌منظور مصاحبه یا دریافت گذرنامه دارید، برای کاهش هزینه‌های سفر خود می‌توانید زمینی عازم وان ترکیه شوید و سپس از آنجا با پروازهایی از مبدأ وان به مقصد سایر شهرهای ترکیه پرواز کنید.
لینک این مطلب را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به اطلاع دوستان و آشنایان گردشگر خود برسانید و در گروه‌های خانوادگی در تلگرام و واتساپ نیز به اشتراک گذارید.
مجله گردشگری سفرمارکت، بهترین و جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری و شکم‌گردی و دیدنی ایران و اقصی نقاط جهان را معرفی می‌کند. برای اطلاع از جوایز مسابقات ویژه و تخفیفات کمپین‌های هیجان‌انگیز سفرمارکت، صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید. با نصب اپلیکیشن سفرمارکت می‌توانید همه تورها و پروازهای به مقصد وان را با یکدیگر مقایسه و بهترین گزینه را آنلاین و بدون واسطه خریداری کنید.

همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه: مسافت ها و اطلاعات مهم
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است